DE KLOKKEN VAN ST. JORIS
DE EEMBonr
VRIJDAG 6 DECEMBER 1940
KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 6 DEC. 1940
REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT TEL 4425
EPISTEL EN EVANGELIE
Ito ZONDAG VAN DEN ADVENT.
les uit den brief van den H. Apostel
Paulus aan de Romeinen 15, i—13.
Broeders: Alles" toch wat vroeger ge
schreven werd. la tot onze onderrichtlne
geschreven, opdat we de hoop
1'e de 8chr,,ten ons "leden.
pc God van geduld en vertroosting
schenke u dan don geest van onderlinge
naar het voorbeeld van
Christus Jezus, opdat ge eendrachtig en
uit een mond den God en Vader van
moogt J<^US Chrlstlls verheerlijken
Ge moogt u dus tot elkander getrokken
gevoelen, zoonis ook Christus zich onzer
van Oodne°tr0klten '0t verllcerl|Jk"i8
Ik bedoel dat Christus de Bedienaar
der Besnijdenis ls geworden: opdat Gods
gel rouwheid zou blijken en de beloften
aan de vaders zouden worden vervuld,
maar ook. opdat de heidenen God om
zijn barmhartigheid zouden verheerlij
ken, zooals er geschreven staaf
Daarom zal Ik U onder de heidenen
belijden:
Ma ma lofzang aanheffen ter eerc
En wederom zégt ze:
„Verheugt u gij heidenen.
Tezamen met mijn volk!"
En eveneens:
„GIJ allen, heidenen looft den Heer;
En laten alle volken Hem prijzen"!
Bn Isalas zegt weer:
.-Het zal de wortel van Jezus zijn, die
opstaat om ook onder de heidenen te
heerschen;
Op Hem zullen do heidenen hopen".
Moge dan de God van hoop door het
geloof U vervullen met alle vreugde on
vrede; opdat ge rijken overvloed van
hoop moogt verwerven door de kracht
van den Heiligen Geest!
EVANGELIE,
volgens den H. Matthcus XI. 2—20
Toen Joannes In de gevangenis do
werken van Christus vernam, zond hl)
twee van Zijn leerlingen en Het Hem
vragen:
ZUt GU het die komen moet of moeten
wij een ander verwachten?
Jezus antwoordde hun:
Blinden zien en kreupelen gaan, me-
luatsehen worden gereinigd en doovcn
hooren, dooden verrijzen, en aan armen
wordt het Evangelie verkondigd.
En zalig ls hg, die zich niet ergert
aan MD.
Toen ze waren heen gegaan, begon
Jezus tot de menigte over Joannes te
spreken:
Wat zljt ge In de woestijn gaan zien?
Een riet dat door den wind wordt
bewogen?
■Neen: maar wat zijt ge gaan zien?
Een mcnsch. In zachte kleeren gedost?
Zie. die ln zachte kleeren gedost gaan
zijn ln de palelzen der koningen-
Maar wat zljt ge gaan zien?
Een profeet?
Ja. zeg Ik u. en meer dan een profeet-
HU 1» het. van wlen geschreven staat:
Zie, Ik zend mijn
die u d
relden.
PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS
Jacob Catslaan no 20b.
Pastoor: Deken P J M Sandkuyl
Postgiro no 93297,
Jacob Catslaan 28 Telefoon no. £923
Zondag tweede Zondag van de Advent,
en feest van Maria Onbcvl. Ontvangenis.
IIH. Missen 8 uur, 9.30 en om 11 uur de
Hoogmis Schaalcollccte voor het Jeugd
werk In het aartsbisdom. Om half 5 Ad-
vuntsoefenlng,
Donderdag en Vrijdag om 12 uur biech
ten voor de meljses en Jongens van de
4e klas.
Zaterdag 5 voor 9 uur H. Mis met
gemecne H. Communie.
Zaterdag blechthooren van J tot 8 U'
Om half 5 Lof met Rozcnli. voor d
Uit de parochie-rcgisters:
Gedoopt: Adrlana Theodora, d. van A,
c. RIJnders en A. H. Vronlk. - Johannes
Tlieodorus, z, van J. H. a. m, Ritselaar
en Th. Kok.
PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS
Paulus Borstraat no <1
fastoor: J H Hooymaa
Matthias Withoosstraat no. 31 -
Telefoon 1631 - Giro no. 84824
Zondag HH. Missen o
Hoogmis en om hall 12
Mis. Om kwart voor 5
Vandaag zal het kerkbestuur voor het
laatst zitting houden tot het lni.cn der
drlemaandeiljksche en halfjaarlijkse!!»
bankcnpacht en wel van 930 tot 12 uur.
Dinsdag om kwart voor 5 Lof inct Li
tanie van Alle Heiligen voor den vreae.
Vrijdag om kwart voor 5 Lof.
Zaterdag van 3.30 tot haif 3 gelegen
heid om te biechten.
Dagelijks de H. H. Missen om half 8,
half 9 en 9.15 uur.
PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART
Langegracht no 38.
Pastoor A W J Spitzen
Langegracht no. 37 Telefoon 5854
Zaterdag
tc biechten.
Dagelijks dc HH. Missen
4 tot 8 gelegenheid ot
8. 3.30 c
Zondag Feestdag der Onbevl. Ontvan
genis van Maria. H.H. Missen om 8 uur
en 9.15. Kwart voor 11 Hoogmis, 4 uur
Broederschapslof.
Dinsdag 10 uur gezongen huwelijksmis
(gedispenseerd).
Donderdag 's avonds half 5 Lof. I
Uit de parochie-registcrs:
Gedoopt: Henrlcus Riohardus. zoon
van Johannes vd. Grooievhcen en
Aleldn v. Wijnbergen. Cornelia Jo
hanna Maria, dochter van Gerard Maas
en Margaretha Landman.
PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS
Pastoor W A J M. Oostveen
Zand no 20
't Zand oo 31 - Telefoon 6625
Giro 116328.
Zondag 2e Zondag van dc Advent.
Feestdag van Maria's Onbevlekte Ont
vangenis. H.H. Missen te 8 uur. kwart
over 9. 1030 pl. Hoogmis en te 12 uur
collecte voor het jeugdwerk in het Aarts
bisdom. Te 4.30 pl. Lof met feeslprcdl-
callc over den H. Francicus. door den
Zeer Eerw. Pater Dr. B. Zuure van dc
Witte Pators. De geloovigen worden drin
gend verzocht dit Lof bii te wonen. De
viering van heli patroonsfeest moge het
saanihuoi'lgheldsbescf in de parochie
doen gloeien, den paroclileband
voreering versterken voor onzei:
schen patroon, onder wiens bescher
ming onze parochie is gesteld. Na
Lol lied ter eere van St. Franclscus
Dinsdag lc 4 30 Lof met Rozenhoedje
gebed en Lied ter eert
cus Xavcrlus.
Vrijdag te 4.15 gelegenheid
biechten voor de meisjes
en 7e schoolklasse.
Zaterdag van half 4 tot 8 uur go tegen
heid om te biechten. 4.30 uur Lol met
Rozenhoedje ter eere van O. L. Vr, van
AltUdd. Bijstand. Lied no. 39. A.s Zondag
15 Deeenibor collecte voor de behoeften
van de eigen parochiekerk.
Uit dc parochie-registcrs:
n St. Francis
ie 5de, 6de
Hendrik Relnkel en Susanna v. d.
Heuvel. Clasina Berendina Johanna.
n Gerrit den Ouden en Johanna
Ellsabelh van Keken.
In den Heer overleden: Frederlcus El-
ACHTEVELD
PAROCHIE VAN DEN H JOZEF.
Pastoor R G. R SMEETS,
Telefoon no 20.
8.30 Vroegmis. U uur Hoogmis.
H. Communie ook 730 en 10.16. 's Avonds
•nisoefening en Lof.
Zaterdag, r
In de week de H.H. Missen oi
HOOCLAND
PAROCHIE ST. MARTINU3.
Pastoor W S. J. DE JONG,
Kerklaan. TeL 223.
9 uur Vroegmis, 10 uur
r Hoogmis. 3 uur Lor met
n coll. voor de
HOOGLANDERVEEN
PAROCHIE ST JOZEF.
Pustoor HENDRIKS.
Burgemeester van Tuylstrant,
TeL NIJkerkervcen 205.
Maundag. De H. Mis In dc Sint Jozel-
sllchtlng. Om 0 uur uitreiking van dc H.
Communie.
Vrijdag. Komen biechten de kinderen uit
de 6de en 7de klas. Deze kinderen guan
Zaterdag^ onder dc H MLs van 0 uur te
Zaterdag. Gelegenheid om tc biechten om
3, 4, 5 en 0 uur,
Paroehlecle stand. Geboren: Wilhelmus
LITURGISCHE
KALENDER
'Week van 8—15 December).
Zondag 8 December, tweede Zondag van
den Advent. Feest'van de Onbevlekts
ontvangenis van de Maagd Maria,
dubbel eerste klas mef octaaf. Mis
Gaudens. Credo. Prefatie „Te In Conc,
Imm." Laatste Evangelie van den
Zondag. Uitstelling na de H, Mis
Kleur wit.
Maandag 9 December, tweede dag In
liet octaaf, halfdubbel. Mis van Zon
dag. zonder Gloria en Credo. Tweede
gebed van het octaaf. Kleur: wit,
zwart ook toegestaan.
Dinsdag 10 December, derde dag In het
octaaf, halfdubbel. Mis zie Maandag.
Woensdag 11 December. H. Damusus.
halfdubbel. Mis Sacerdotes. Kleur:
wit, zwart ook toegestaan.
Donderdag 12 December, vijfde dag lh
het octaaf, halfdubbel. Mis van Zon
dag. Derde gebed van den H. Geest-
Kleur: wit. zwart ook toegestaan.
Vrijdag 13 December. H. Lucia, dubbel.
Mis DIlexLvtl. Kleur: rood.
Zaterdag 14 December, zevende aag 'n
het octaaf. Mis van Zondag. Derde
gebed van den H. Geest. Kleur: wit.
zwart ook toegestaan.
RETRAITEN
Dinsdag 10—13 Dec Gehuwde Vrouwen,
Zaterdag 14—17 Dec Meisjes.
Vrijdag 20-23 Dec. Jonge man ln 't
Dinsdag 31 Dec.—3 Jan Mannen e
Jongem. (o.a. Bouwvakarb.)
Zich aan te melden bij dc Directie va
het retraltenhuls. Tel. K 3490-4008
MARIA-MONK?
10.000 dubbeltjes voor
Pater de WUde
Eindbedrag van dc vorige vcr-
N.N. van Sl. Nlcolaas voor den
Pater van dc Zwarte Pielen in
missionaris St. Franclscus Xavc-
Tolaal f 326.90
Gillen, gestort aan het kantoor van
„De Eembudc" of op onze girorekening
44234 met vermelding: „Voor Pater de
of gestort bij de ouders van
Pater de Wilde,
52, of bij Pastoor W. Oostveen, pastorie
Zand 31 (giro 116328 met aparte ver-
cldingl zullen in ons blad worden ver
antwoord.
Ieder katholiek heeft wel eens gehoord
van de griezelverhalen, die In sensatie
romans van ecnlge stuivers over ons ge
loof de ronde doen. Gruwelkamers, on-
dcraardsche kloostergcvangenlssen. Ja-
zuicten-listen etc. spelen daarin een rol.
Hot ls Marla-Monk-littcratuur.
Niet ieder zal echter weten, dat der
gelijke verhalen nog verteld worden en
nOg geloofd worden.
Interessant ls daarom het volgend
voorval, dat plaats vond ln een der z.g
Reinllda-hulzen ln Nederland, bestemd
voor de godsdlenslig-verwaarloosde en
ontkerstende bevolking onzer grootste
den en waarin andersdenkenden dichter
bij het Katholiek geloof gebracht worden
door de Vrouwen van Bethanlë.
Een Reinilda-moeder vroeg, ot een der
catechisten eens bU haar op huisbezoek
wilde komen, ze had zulke nare verhalen
die ze op de club niet zoo één twee drie
vertellen kon.
Dc catechisten gingen dus naar dc
Juffrouw toe.
We zullen haar juffrouw Jansen noc-
Nu. Juffrouw Janssen dan kwam ver
tellen. dat ze tegen het Relnllda-huls
gewaarschuwd was door een Juffrouw
Pietersen.
Deze juffrouw Pietersen was op een
goeden dag bij Juffrouw Jansen aan ko-
pas toch op voor het Relnllda-huls. Je
zal zien: eerst merk Je niks, maar dan
opeens komt Jc dochter thuis en zegt:
„ik moet niets meer hebben van O. L.
Heer, lk hou het alleen nog maar met
moeder Maria!"
Juffrouw Jansen, die nogal nuchter
ls. zei doodkalm:
„Niks van gemerkt. Ben anders al la
ren op het Relnilda-huls."
Maar Juffrouw Pietersen wist méér.
„Heb Je dan nog niet begrepen, dat die
Roomschen den bijbel afschaffen? Gods-
Woord dat laten ze links liggen. Ze
loopen naar de Mis; maar dc bijbel, daar
Juffrouw Jansen antwoordde; „Nou
heb lk Je toch! Verleden Dinsdag nog
heeft mevrouw ons verteld van de tien
geboden. En dat staat ln den bUbcl. bij
Mozcs! En 's Woensdags. als Je dan
komt, dan he",ben we een andere me
vrouw. en dan doen we eerst naaien, en
dan cursus. En die mevrouw heeft
het net over Matthëus gehad, dat ls ook
bijbel. Mevrouw liet het ons nog opzoe
ken ln ons bijbeltje. Nee. mensch.
zeg me niks van het Relnllda-huls. Ze
leeren er alleen maar goed. dc kinderen
en wij ook."
Maar toen kwam het schot van Juf
frouw Pietersen. Fluisterend vertelde zo:
Maar weet Je dan niet, dat ze tegenover
Jezuïeten wonen?
Nou. wat zou dat?
Mensch, daar is een ondcraardsche
gang tusschcn. onder de straat dnorl Die
gang begint ln het Jezuleten-huls op
nummer één. en hij komt uit in het Rel
nllda-huls op
„Niemand kwam ook maar op do ge
dachte. de slavernij aan te tasten of
zelfs ar te schaffen. Zl] werd beschouwd
als een Instelling van de natuur. Men
wordt zoo meende men als slaaf
geboren, zooals men als olifant of als
sc ara bee geboren wordt «n ook daarte
gen geen redelijk protest kan aonteckc-
pas heeft de leer
verkondigd, dat alle menschen. ook de
gerlngslen. geroepen zUn tot het ktnd-
scl ap Gods. Niemand mag staande
tegenover God denken, dat hij beter
of hooger ls dan anderen. Deze waar
heid heeft de slavernij ln haar wezen
aangetast.
Het christendom leerde dus. dat alle
monschen gelUk zijnvoor God Dn
Fransche revolutie echter hoeft deze
Idee van de gelijkheid verwereldlijkt en
daarmede vervalscht. ZIJ wilde alle ver
schillen loochenen en verkondigde een
gelijkheid, die ln werkelijkheid niet be
staat en ook nooit beslaan kan. omdat
er nu eenmaal ongelijkheden bestaan
In aanleg, karakter, vermogens, enz.,
waaraan we niets kunnen veranderen.
Deze gelljkheldswaan bracht ook weer
een verouderde opvatting van den ar
beid. Dat ging zoo ver. dat een arlsto-
cratlsch-contemplatleve levensvorm als
een misdaad tegen de gelijkheid werd
beschouwd. ZU werd gebrandmerkt nis
een ontvluchting van het aardschc, als
een voorwendsel tot luiheid.
Zoo viel men dus van dc cono dwa
ling ln de andere; het stoffelijke werd
hoofdzaak, het geestelijke bijzaak. Wo
lenschap en techniek werden vooral In
dienst gesteld van de stoffelijke wol
vaart. Het kapitalistische tijdperk kwam
cn bijna plotseling ontstond een klasso
van de armoede. En 't slot van dit alles
en tezelfder tijd kwam ook de goesel
van armoede. En het slot van dit alles
1». dat de slavernij opnieuw ln de we
reld gekomen ls. zU het dan ook ln an
deren vorm. En opnieuw Is er een
scherpe scheiding tusschen de men
schen ontstaan: aan den eenen kont do
nletsdoende plutocraten, aan den an
deren kant hel arbeidende volk.
Tegen deze schelding der monschen
moeten wij nu Btrljden. Wij moeten
weer de christelijke waardeering bren
gen van den arbeid, zoowel van den
geestelijken als lichamelljken arbeid. In
allen arbeid, die den evcnmensch dient,
ligt Iets eervols. En de christen weet,
dat zUn arbeid niet alleen gericht mag
zUn op het stoffelijke, maar vooral ook
de hoogere belangen moet dienen. Ook
de arbeid moet een mlddol zUn. om te
komen tot God. ZOO opgevat verkrijgt
de arbeid de hoogste waardcering. Wie
zal hem dkn durven verachton?
Distributie-bonnen
Een evangelisch binnenhuis
Nazareth is een huisgezin waar
dc ware vreugde tot er/deel werd.
Denk u ln ln die s/eer. Stel it den
omgang voor van Jezus, Maria en
Jozef. Probeer eens hun gedach
ten te rad.cn. hun woorden, hun
verlangens. Zie den eenvoud cn
dc oprechtheid van hun verlan
gen, hun zuivere houding tegen
over Cod, en de menschen cn el
kaar. Gij zult moeten toegeven:,
didr teas vreugde in alle zorg. Zou
't onmogelijk zijn zóó met elkaar
om te gaan. althans het te trach
ten? Neen.
.Lichtflitsen".
WAARDEERING VAN DEN
ARBEID
Half*1 'en' l* uuTcatech.'op dc
"Donderdag. 8 1ste II. Mis.
WANNEER GEZEGD WORDT, dat
het christendom pas dc juiste
waardcering voor den arbeid ln de we
reld gebracht heeft, dan is dat niet zoo
maar een praatje, om het christendom
dezen tijd In een gunstig licht r.e
plaatsen.
Neen. 'het ls inderdaad aan het chris
tendom ie danken, dat wij, Westerlin
gen, als het ware instinctief overtuigd
zijn van den zegen, dien ledoro arbeid
In zich draagt.
Welk een geheel andere opvatting vo
den arbeid heerschte bijvoorbeeld nog
ln den tgd van de oude Grieken! Hoe
minderwaardig was ln hun oogen nog
de arbeid! Aroeld was vr.oi hen -en
euvel, een kwaad, het was de bezigheid
slaven. Onder arbeid word dan
aan lichamelijk werk. Daartegen-
stond dan de zoogenaamde con
templatie, waaronder alles werd samen
gevat, waarmede de aristocraten zich
onledig hielden: philosophic, kunst.
Voor den contemplatieven mensch
uit dien tijd wa*. Iedere geestelijke be
zigheid het tegendeel van arbeid. Licha-
lelljk werk werd veracht.
craicn, die tegelijk phllosophen waren,
en aan den anderen kant do slaven Aan
den eenen kant de Ideeënwereld aan
den anderen kant de arbelciswereld
Slaven werden zelfs dooi Arlstote-
les nog beschouwd als wezens, die
Gebak, koekjes,
beschuit, etc.
Gort ot Grutten
Maizena of
Griesmeel ot
Puddingpoeder
Macaroni of
Vermicelli
of Spaghetti
Brandstoffen.
kaart haarden,
kachels.
Kaart centrale
verwarming.
,11 worst,
vleesch-
waren".
07. 08.
09. 10.
11, 12.
13. 14.
esch (been Inbcgre-
i) of een rantsoen
vleeschwaren.
Uitsluitend gemiddeld
100 gram vleeschwaren,
bU sommige soorten wat
600 gram op
ttu ons per persoon
160 gram toueueep
120 gr Huishoudzeep
200 gr zacnte zeep
260 gr zeeppoeder
126 gr zeepvlokken ot
groote tut» «neer-
es, of l pot scheerzeep
60 a 65 gram roggcorood
UJk slechts groene erw
ten, spllt-erwten of wel
licht ook capucgners)
6 Dec. t
(Bll)ft t/m 11
geldig).
Van 5 Dec. t/m 15 Dec.
(Blijft t/m 18 December
geldig).
in l.llirt 1,11c
cc. t/m 8 Dcc.
ldlg t/m 15 Dec.,
a 15 Dcc. niet
Van 23 November
Van 30 Nov. t/m 6 Dcc.
(Blijft geldig t/m 13
December).
Van 2 Deo. t/m 8 Dcc,
(Blgft geldig t/m 19 Dcc.,
echter van 9 t/m 16 Dcc,
Van 2 December
in 30 November t/m
27 December
Van 2 November tl
Van 19 November t/m
Geldig van 1 Nov. (bg
verlenging) t/m 14
De met een sterretje gemerkte artikelen tv
op bonnen van afzonderlijke kaarten worden
het algemeen distrlbutteboekjc.