DE KLOKKEN VAN ST. JORIS DE EEMBonr VRIJDAG 6 DECEMBER 1940 KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 6 DEC. 1940 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGEGR. 28 AMERSFOORT TEL 4425 EPISTEL EN EVANGELIE Ito ZONDAG VAN DEN ADVENT. les uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen 15, i—13. Broeders: Alles" toch wat vroeger ge schreven werd. la tot onze onderrichtlne geschreven, opdat we de hoop 1'e de 8chr,,ten ons "leden. pc God van geduld en vertroosting schenke u dan don geest van onderlinge naar het voorbeeld van Christus Jezus, opdat ge eendrachtig en uit een mond den God en Vader van moogt J<^US Chrlstlls verheerlijken Ge moogt u dus tot elkander getrokken gevoelen, zoonis ook Christus zich onzer van Oodne°tr0klten '0t verllcerl|Jk"i8 Ik bedoel dat Christus de Bedienaar der Besnijdenis ls geworden: opdat Gods gel rouwheid zou blijken en de beloften aan de vaders zouden worden vervuld, maar ook. opdat de heidenen God om zijn barmhartigheid zouden verheerlij ken, zooals er geschreven staaf Daarom zal Ik U onder de heidenen belijden: Ma ma lofzang aanheffen ter eerc En wederom zégt ze: „Verheugt u gij heidenen. Tezamen met mijn volk!" En eveneens: „GIJ allen, heidenen looft den Heer; En laten alle volken Hem prijzen"! Bn Isalas zegt weer: .-Het zal de wortel van Jezus zijn, die opstaat om ook onder de heidenen te heerschen; Op Hem zullen do heidenen hopen". Moge dan de God van hoop door het geloof U vervullen met alle vreugde on vrede; opdat ge rijken overvloed van hoop moogt verwerven door de kracht van den Heiligen Geest! EVANGELIE, volgens den H. Matthcus XI. 2—20 Toen Joannes In de gevangenis do werken van Christus vernam, zond hl) twee van Zijn leerlingen en Het Hem vragen: ZUt GU het die komen moet of moeten wij een ander verwachten? Jezus antwoordde hun: Blinden zien en kreupelen gaan, me- luatsehen worden gereinigd en doovcn hooren, dooden verrijzen, en aan armen wordt het Evangelie verkondigd. En zalig ls hg, die zich niet ergert aan MD. Toen ze waren heen gegaan, begon Jezus tot de menigte over Joannes te spreken: Wat zljt ge In de woestijn gaan zien? Een riet dat door den wind wordt bewogen? ■Neen: maar wat zijt ge gaan zien? Een mcnsch. In zachte kleeren gedost? Zie. die ln zachte kleeren gedost gaan zijn ln de palelzen der koningen- Maar wat zljt ge gaan zien? Een profeet? Ja. zeg Ik u. en meer dan een profeet- HU 1» het. van wlen geschreven staat: Zie, Ik zend mijn die u d relden. PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catslaan no 20b. Pastoor: Deken P J M Sandkuyl Postgiro no 93297, Jacob Catslaan 28 Telefoon no. £923 Zondag tweede Zondag van de Advent, en feest van Maria Onbcvl. Ontvangenis. IIH. Missen 8 uur, 9.30 en om 11 uur de Hoogmis Schaalcollccte voor het Jeugd werk In het aartsbisdom. Om half 5 Ad- vuntsoefenlng, Donderdag en Vrijdag om 12 uur biech ten voor de meljses en Jongens van de 4e klas. Zaterdag 5 voor 9 uur H. Mis met gemecne H. Communie. Zaterdag blechthooren van J tot 8 U' Om half 5 Lof met Rozcnli. voor d Uit de parochie-rcgisters: Gedoopt: Adrlana Theodora, d. van A, c. RIJnders en A. H. Vronlk. - Johannes Tlieodorus, z, van J. H. a. m, Ritselaar en Th. Kok. PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Paulus Borstraat no <1 fastoor: J H Hooymaa Matthias Withoosstraat no. 31 - Telefoon 1631 - Giro no. 84824 Zondag HH. Missen o Hoogmis en om hall 12 Mis. Om kwart voor 5 Vandaag zal het kerkbestuur voor het laatst zitting houden tot het lni.cn der drlemaandeiljksche en halfjaarlijkse!!» bankcnpacht en wel van 930 tot 12 uur. Dinsdag om kwart voor 5 Lof inct Li tanie van Alle Heiligen voor den vreae. Vrijdag om kwart voor 5 Lof. Zaterdag van 3.30 tot haif 3 gelegen heid om te biechten. Dagelijks de H. H. Missen om half 8, half 9 en 9.15 uur. PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegracht no 38. Pastoor A W J Spitzen Langegracht no. 37 Telefoon 5854 Zaterdag tc biechten. Dagelijks dc HH. Missen 4 tot 8 gelegenheid ot 8. 3.30 c Zondag Feestdag der Onbevl. Ontvan genis van Maria. H.H. Missen om 8 uur en 9.15. Kwart voor 11 Hoogmis, 4 uur Broederschapslof. Dinsdag 10 uur gezongen huwelijksmis (gedispenseerd). Donderdag 's avonds half 5 Lof. I Uit de parochie-registcrs: Gedoopt: Henrlcus Riohardus. zoon van Johannes vd. Grooievhcen en Aleldn v. Wijnbergen. Cornelia Jo hanna Maria, dochter van Gerard Maas en Margaretha Landman. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS Pastoor W A J M. Oostveen Zand no 20 't Zand oo 31 - Telefoon 6625 Giro 116328. Zondag 2e Zondag van dc Advent. Feestdag van Maria's Onbevlekte Ont vangenis. H.H. Missen te 8 uur. kwart over 9. 1030 pl. Hoogmis en te 12 uur collecte voor het jeugdwerk in het Aarts bisdom. Te 4.30 pl. Lof met feeslprcdl- callc over den H. Francicus. door den Zeer Eerw. Pater Dr. B. Zuure van dc Witte Pators. De geloovigen worden drin gend verzocht dit Lof bii te wonen. De viering van heli patroonsfeest moge het saanihuoi'lgheldsbescf in de parochie doen gloeien, den paroclileband voreering versterken voor onzei: schen patroon, onder wiens bescher ming onze parochie is gesteld. Na Lol lied ter eere van St. Franclscus Dinsdag lc 4 30 Lof met Rozenhoedje gebed en Lied ter eert cus Xavcrlus. Vrijdag te 4.15 gelegenheid biechten voor de meisjes en 7e schoolklasse. Zaterdag van half 4 tot 8 uur go tegen heid om te biechten. 4.30 uur Lol met Rozenhoedje ter eere van O. L. Vr, van AltUdd. Bijstand. Lied no. 39. A.s Zondag 15 Deeenibor collecte voor de behoeften van de eigen parochiekerk. Uit dc parochie-registcrs: n St. Francis ie 5de, 6de Hendrik Relnkel en Susanna v. d. Heuvel. Clasina Berendina Johanna. n Gerrit den Ouden en Johanna Ellsabelh van Keken. In den Heer overleden: Frederlcus El- ACHTEVELD PAROCHIE VAN DEN H JOZEF. Pastoor R G. R SMEETS, Telefoon no 20. 8.30 Vroegmis. U uur Hoogmis. H. Communie ook 730 en 10.16. 's Avonds •nisoefening en Lof. Zaterdag, r In de week de H.H. Missen oi HOOCLAND PAROCHIE ST. MARTINU3. Pastoor W S. J. DE JONG, Kerklaan. TeL 223. 9 uur Vroegmis, 10 uur r Hoogmis. 3 uur Lor met n coll. voor de HOOGLANDERVEEN PAROCHIE ST JOZEF. Pustoor HENDRIKS. Burgemeester van Tuylstrant, TeL NIJkerkervcen 205. Maundag. De H. Mis In dc Sint Jozel- sllchtlng. Om 0 uur uitreiking van dc H. Communie. Vrijdag. Komen biechten de kinderen uit de 6de en 7de klas. Deze kinderen guan Zaterdag^ onder dc H MLs van 0 uur te Zaterdag. Gelegenheid om tc biechten om 3, 4, 5 en 0 uur, Paroehlecle stand. Geboren: Wilhelmus LITURGISCHE KALENDER 'Week van 8—15 December). Zondag 8 December, tweede Zondag van den Advent. Feest'van de Onbevlekts ontvangenis van de Maagd Maria, dubbel eerste klas mef octaaf. Mis Gaudens. Credo. Prefatie „Te In Conc, Imm." Laatste Evangelie van den Zondag. Uitstelling na de H, Mis Kleur wit. Maandag 9 December, tweede dag In liet octaaf, halfdubbel. Mis van Zon dag. zonder Gloria en Credo. Tweede gebed van het octaaf. Kleur: wit, zwart ook toegestaan. Dinsdag 10 December, derde dag In het octaaf, halfdubbel. Mis zie Maandag. Woensdag 11 December. H. Damusus. halfdubbel. Mis Sacerdotes. Kleur: wit, zwart ook toegestaan. Donderdag 12 December, vijfde dag lh het octaaf, halfdubbel. Mis van Zon dag. Derde gebed van den H. Geest- Kleur: wit. zwart ook toegestaan. Vrijdag 13 December. H. Lucia, dubbel. Mis DIlexLvtl. Kleur: rood. Zaterdag 14 December, zevende aag 'n het octaaf. Mis van Zondag. Derde gebed van den H. Geest. Kleur: wit. zwart ook toegestaan. RETRAITEN Dinsdag 10—13 Dec Gehuwde Vrouwen, Zaterdag 14—17 Dec Meisjes. Vrijdag 20-23 Dec. Jonge man ln 't Dinsdag 31 Dec.—3 Jan Mannen e Jongem. (o.a. Bouwvakarb.) Zich aan te melden bij dc Directie va het retraltenhuls. Tel. K 3490-4008 MARIA-MONK? 10.000 dubbeltjes voor Pater de WUde Eindbedrag van dc vorige vcr- N.N. van Sl. Nlcolaas voor den Pater van dc Zwarte Pielen in missionaris St. Franclscus Xavc- Tolaal f 326.90 Gillen, gestort aan het kantoor van „De Eembudc" of op onze girorekening 44234 met vermelding: „Voor Pater de of gestort bij de ouders van Pater de Wilde, 52, of bij Pastoor W. Oostveen, pastorie Zand 31 (giro 116328 met aparte ver- cldingl zullen in ons blad worden ver antwoord. Ieder katholiek heeft wel eens gehoord van de griezelverhalen, die In sensatie romans van ecnlge stuivers over ons ge loof de ronde doen. Gruwelkamers, on- dcraardsche kloostergcvangenlssen. Ja- zuicten-listen etc. spelen daarin een rol. Hot ls Marla-Monk-littcratuur. Niet ieder zal echter weten, dat der gelijke verhalen nog verteld worden en nOg geloofd worden. Interessant ls daarom het volgend voorval, dat plaats vond ln een der z.g Reinllda-hulzen ln Nederland, bestemd voor de godsdlenslig-verwaarloosde en ontkerstende bevolking onzer grootste den en waarin andersdenkenden dichter bij het Katholiek geloof gebracht worden door de Vrouwen van Bethanlë. Een Reinilda-moeder vroeg, ot een der catechisten eens bU haar op huisbezoek wilde komen, ze had zulke nare verhalen die ze op de club niet zoo één twee drie vertellen kon. Dc catechisten gingen dus naar dc Juffrouw toe. We zullen haar juffrouw Jansen noc- Nu. Juffrouw Janssen dan kwam ver tellen. dat ze tegen het Relnllda-huls gewaarschuwd was door een Juffrouw Pietersen. Deze juffrouw Pietersen was op een goeden dag bij Juffrouw Jansen aan ko- pas toch op voor het Relnllda-huls. Je zal zien: eerst merk Je niks, maar dan opeens komt Jc dochter thuis en zegt: „ik moet niets meer hebben van O. L. Heer, lk hou het alleen nog maar met moeder Maria!" Juffrouw Jansen, die nogal nuchter ls. zei doodkalm: „Niks van gemerkt. Ben anders al la ren op het Relnilda-huls." Maar Juffrouw Pietersen wist méér. „Heb Je dan nog niet begrepen, dat die Roomschen den bijbel afschaffen? Gods- Woord dat laten ze links liggen. Ze loopen naar de Mis; maar dc bijbel, daar Juffrouw Jansen antwoordde; „Nou heb lk Je toch! Verleden Dinsdag nog heeft mevrouw ons verteld van de tien geboden. En dat staat ln den bUbcl. bij Mozcs! En 's Woensdags. als Je dan komt, dan he",ben we een andere me vrouw. en dan doen we eerst naaien, en dan cursus. En die mevrouw heeft het net over Matthëus gehad, dat ls ook bijbel. Mevrouw liet het ons nog opzoe ken ln ons bijbeltje. Nee. mensch. zeg me niks van het Relnllda-huls. Ze leeren er alleen maar goed. dc kinderen en wij ook." Maar toen kwam het schot van Juf frouw Pietersen. Fluisterend vertelde zo: Maar weet Je dan niet, dat ze tegenover Jezuïeten wonen? Nou. wat zou dat? Mensch, daar is een ondcraardsche gang tusschcn. onder de straat dnorl Die gang begint ln het Jezuleten-huls op nummer één. en hij komt uit in het Rel nllda-huls op „Niemand kwam ook maar op do ge dachte. de slavernij aan te tasten of zelfs ar te schaffen. Zl] werd beschouwd als een Instelling van de natuur. Men wordt zoo meende men als slaaf geboren, zooals men als olifant of als sc ara bee geboren wordt «n ook daarte gen geen redelijk protest kan aonteckc- pas heeft de leer verkondigd, dat alle menschen. ook de gerlngslen. geroepen zUn tot het ktnd- scl ap Gods. Niemand mag staande tegenover God denken, dat hij beter of hooger ls dan anderen. Deze waar heid heeft de slavernij ln haar wezen aangetast. Het christendom leerde dus. dat alle monschen gelUk zijnvoor God Dn Fransche revolutie echter hoeft deze Idee van de gelijkheid verwereldlijkt en daarmede vervalscht. ZIJ wilde alle ver schillen loochenen en verkondigde een gelijkheid, die ln werkelijkheid niet be staat en ook nooit beslaan kan. omdat er nu eenmaal ongelijkheden bestaan In aanleg, karakter, vermogens, enz., waaraan we niets kunnen veranderen. Deze gelljkheldswaan bracht ook weer een verouderde opvatting van den ar beid. Dat ging zoo ver. dat een arlsto- cratlsch-contemplatleve levensvorm als een misdaad tegen de gelijkheid werd beschouwd. ZU werd gebrandmerkt nis een ontvluchting van het aardschc, als een voorwendsel tot luiheid. Zoo viel men dus van dc cono dwa ling ln de andere; het stoffelijke werd hoofdzaak, het geestelijke bijzaak. Wo lenschap en techniek werden vooral In dienst gesteld van de stoffelijke wol vaart. Het kapitalistische tijdperk kwam cn bijna plotseling ontstond een klasso van de armoede. En 't slot van dit alles en tezelfder tijd kwam ook de goesel van armoede. En het slot van dit alles 1». dat de slavernij opnieuw ln de we reld gekomen ls. zU het dan ook ln an deren vorm. En opnieuw Is er een scherpe scheiding tusschen de men schen ontstaan: aan den eenen kont do nletsdoende plutocraten, aan den an deren kant hel arbeidende volk. Tegen deze schelding der monschen moeten wij nu Btrljden. Wij moeten weer de christelijke waardeering bren gen van den arbeid, zoowel van den geestelijken als lichamelljken arbeid. In allen arbeid, die den evcnmensch dient, ligt Iets eervols. En de christen weet, dat zUn arbeid niet alleen gericht mag zUn op het stoffelijke, maar vooral ook de hoogere belangen moet dienen. Ook de arbeid moet een mlddol zUn. om te komen tot God. ZOO opgevat verkrijgt de arbeid de hoogste waardcering. Wie zal hem dkn durven verachton? Distributie-bonnen Een evangelisch binnenhuis Nazareth is een huisgezin waar dc ware vreugde tot er/deel werd. Denk u ln ln die s/eer. Stel it den omgang voor van Jezus, Maria en Jozef. Probeer eens hun gedach ten te rad.cn. hun woorden, hun verlangens. Zie den eenvoud cn dc oprechtheid van hun verlan gen, hun zuivere houding tegen over Cod, en de menschen cn el kaar. Gij zult moeten toegeven:, didr teas vreugde in alle zorg. Zou 't onmogelijk zijn zóó met elkaar om te gaan. althans het te trach ten? Neen. .Lichtflitsen". WAARDEERING VAN DEN ARBEID Half*1 'en' l* uuTcatech.'op dc "Donderdag. 8 1ste II. Mis. WANNEER GEZEGD WORDT, dat het christendom pas dc juiste waardcering voor den arbeid ln de we reld gebracht heeft, dan is dat niet zoo maar een praatje, om het christendom dezen tijd In een gunstig licht r.e plaatsen. Neen. 'het ls inderdaad aan het chris tendom ie danken, dat wij, Westerlin gen, als het ware instinctief overtuigd zijn van den zegen, dien ledoro arbeid In zich draagt. Welk een geheel andere opvatting vo den arbeid heerschte bijvoorbeeld nog ln den tgd van de oude Grieken! Hoe minderwaardig was ln hun oogen nog de arbeid! Aroeld was vr.oi hen -en euvel, een kwaad, het was de bezigheid slaven. Onder arbeid word dan aan lichamelijk werk. Daartegen- stond dan de zoogenaamde con templatie, waaronder alles werd samen gevat, waarmede de aristocraten zich onledig hielden: philosophic, kunst. Voor den contemplatieven mensch uit dien tijd wa*. Iedere geestelijke be zigheid het tegendeel van arbeid. Licha- lelljk werk werd veracht. craicn, die tegelijk phllosophen waren, en aan den anderen kant do slaven Aan den eenen kant de Ideeënwereld aan den anderen kant de arbelciswereld Slaven werden zelfs dooi Arlstote- les nog beschouwd als wezens, die Gebak, koekjes, beschuit, etc. Gort ot Grutten Maizena of Griesmeel ot Puddingpoeder Macaroni of Vermicelli of Spaghetti Brandstoffen. kaart haarden, kachels. Kaart centrale verwarming. ,11 worst, vleesch- waren". 07. 08. 09. 10. 11, 12. 13. 14. esch (been Inbcgre- i) of een rantsoen vleeschwaren. Uitsluitend gemiddeld 100 gram vleeschwaren, bU sommige soorten wat 600 gram op ttu ons per persoon 160 gram toueueep 120 gr Huishoudzeep 200 gr zacnte zeep 260 gr zeeppoeder 126 gr zeepvlokken ot groote tut» «neer- es, of l pot scheerzeep 60 a 65 gram roggcorood UJk slechts groene erw ten, spllt-erwten of wel licht ook capucgners) 6 Dec. t (Bll)ft t/m 11 geldig). Van 5 Dec. t/m 15 Dec. (Blijft t/m 18 December geldig). in l.llirt 1,11c cc. t/m 8 Dcc. ldlg t/m 15 Dec., a 15 Dcc. niet Van 23 November Van 30 Nov. t/m 6 Dcc. (Blijft geldig t/m 13 December). Van 2 Deo. t/m 8 Dcc, (Blgft geldig t/m 19 Dcc., echter van 9 t/m 16 Dcc, Van 2 December in 30 November t/m 27 December Van 2 November tl Van 19 November t/m Geldig van 1 Nov. (bg verlenging) t/m 14 De met een sterretje gemerkte artikelen tv op bonnen van afzonderlijke kaarten worden het algemeen distrlbutteboekjc.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 3