DE KLOKKEN VAN ST. JORIS u'a- SCHULD EN BOETE N DE EEMBODE KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 27 DEC. 1940 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANCECR. 28 AMERSFOORT TEl.. «25 EPISTEL EN EVANGELIE ZONDAG ONDER HET OCTAAF VAN Broeders, al den tijd, dat een erfge naam onmondig ls. verschilt hl) van een slaaf, al ls hU ook heer v les. Maar hij staat onder voogden heerders tot aan den tUd. dien zl der heeft vastgesteld. Zoo stonden ook wij toen w onmondig waren als slaven on beginselen der wereld. Maar toen de volheid der tijden kwam, zond God Zijn Zoon. geboren uit een vrouw, geboren ondèr de Wet. om hen. die stonden onder de Wet. vrij te koopen, opdat wil zouden worden aan genomen iot zonen. Welnu, omdat gij zonen zilt, heelt God den Geest van Zijn Zoon -.eergezor.den ln uw harten, en Hij roept Abba Vader. Zoodoende ls mtn geen slaaf meer, maar zoon; doch wie zoon ls, ls ook erf genaam door God. EVANGELIE volgens den H. Lucas. 2e h/dst., 33-40 In dien tijd stonden Joseph cn Mrrla, de moeder van Jesus, verbaasd over het geen er van Ham gezegd werd. En Si meon zegende hen en sprak tot Maria, Zijn Moeder: Zie. deze ls bestemd tot val en opstanding van velen ln Israël en tot een teeken, dat wordt tegenge sproken, en ook uw eigen z.el zal met een zwaard doorboord worden, opdat de gezindheid des harten van velen openbaar worde. Daar was ook een profetes, Anna. de dochter van Phanuel, uit den stam van Aser. ZIJ was hoogbejaard, maagdelljken sti gehuwd geweest; s zU zeven Jaar was zU een we m-tachtig Jaar. Altijd voorkomende Berkbertch- ten. ook ln den vorm van uittreksels Is verboden was zl! In don tempel, ei dag en nacht in vasten e Juist op dat oogenbllk daar ook. en looide den 1 sprak over het Kind tot allen, die vol verlangen uitzagen naar de verlossing van Israël. En toen zij alles volbracht hadden volgens de wet des Heeren, zijn zU te ruggekeerd naar Galllea. naar hun woonplaats Nazareth. Kind groeide op Veelgeliefde, de genade var. God. on zen Zaligmaker, ls verschenen aan alle menscher.; er. z'J leert ons. dat wij de goddeloosheid en wereldsche verlangens moeten verzaken, cn zedig en rechtscha pen en godvruchtig moeten leven ln deze wereld, tcrwUl wil met verlangen uitzien naar de zaligheld, die wü ver wachten bij het glorievol verschUnen van onzen grooten God en Zaligmaker Jesus Christus. Deze Immers heelt Zich - geven, om ons van den vrij te Koopen, tot ongerechtlghe- jns te reinigen Hem welgevallig ls. vol goede werken. Over deze dingen moet gU ijver ii Christus Jesus, volgens den H. Lucas. 2 hfdst., 21 i er acht dagen ver- est het Kind besne- len gaf Hem den de engel reeds ge- t ZUne moeder Her. den worden; en naam Jesus, di noemd had. vóór ontvangen. PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Pastoor. Deken P J f.1 Sandkuy! Postgiro no 93201. Jacob Catslaan Telefoon no. 6923 Zondag, onder het octaaf van Kerst mis de H.H. Missen om 3 uur, half 10 en om 11 uur de Hoogmis. Om half 5 Kerstoeiening. Dinsdag half 3 Lol met Rozenhoedje en Te Deum. tot sluiting van het oude Jaar. Woensdag. Nieuwjaarsdag, feest van *s Heeren Besnijdenis, dag van devotie De HH. Missen ais op Zondag, om 8 uur. half 10 en om 11 uur Hoogmis. Middags half 5 Lof met Rozenhoed- Je voor den vrede. Donderdag van 4 tot 6 uur gelegen heid om te biechten. 's Middags half 5 Lof met Litanie en Toewijding aan het Allerheiligst Hart. Zaterdag van 4 tot 8 uur blechthoo- Dit de parochie-registers; 1. Christoffel Theodorus, zo... van W. J. A. Bartels en A. H. van Kempen. 2. Maria Theresla, dochter van W. J. Helle voort en H. v. Ruitenbeek. Proclamatie voor het huwelijk: m Wilhelmus Kraak en Catha. Ge- rarda v. Loenen. m Joh. Ant. Meuleman en Anna Cornelia Vaal. PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Paulus Borstraat no. 41 Pastoor: J H Hooyman. Matthias Withoosstraat no 34 Telefoon 4631 - Giro no. 84824 Zondag H.H. Missen o: Hoogmis, 5.30 Lot. Door de week de Hl uur. 8 uur en 9 uv Dlnsdag de H H Missen o Missen om 7 uur. 9 r gezongen HuwelUks- voor A. Tb. de Kort en J. A. Blechthooren van 5.30 tot Lol met Te Deum om J. Om 6 uur e bedanken ir de weldaden ln het afgeloopen laar ontvangen- Woensdag leest van de Besnijdenis des Heeren, tevens Nieuwjaarsdag, de HLH. Missen om 1.30, 9 uur en om 1030 Hoog mis Om 5.30 Lol Donderdag bleuithooren van 5.30 tol Zaterdag van 4 tot 8.30 gelegenheid im te biechten. DagelUks de H. H. Missen om 7. 8 en UIT DE PAROCKTE REGISTERS Gedoopt: Antontus Cerardus. z. vai Johannes Everardus Hendrlkus Huur- deman en Anna Maria Wolfenbuttel. - Hermanus Johannes, z. van Wllhtjnus v-d. Span en Adolflna Augustlna Hooit. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS Pastoor W A J NL Oostveen I '^n^Karst-1 Giro 118328. uit de parochie-registers: Gedoopt: Hermanus. z. van Herman Cozijnsen cn Maria van Marls. In den Heer overleden: Wed. Everdli de Vrles-Alber8. Ondertrouwd: IH: Willem Kraak en Catharlna Oerarda v. Loenen. Zondag onder het ctaaf v mis. 1LH. Missen om F 9 10.30 de Hoot mis n Kerst- - t Volkszang cn ie 12 uuri Te 5 30 Öetenlng voor den Kersttijd waarna Kerstlied Dinsdag Oudejaarsdag. Van 3-3°-f gelegenheid om te biechten. Te 5 30 pl. Lof en preek met Te Deum om God te bedanken voor de weldaden ln het afge loopen Jaar ontvangen. Daarna Kerst lied. Woensdag feestdag van de Besnijdenis des Heeren, Nieuwjaarsdag. Geen ven pllchtlng van Mlshooren, ofschoon t de wensch ls der Kerk. Overheid, dat d- ge- loovigen de H. M.s bUwoncn. H.H. Mis sen ala op Zondag 'e 8. 915. 10.30 en 12 uur. Gen. Abs. voor de 3de Orde. Te 330 Lof met Rozenhoedje. Daarna Kerstlied. Donderdag van 5—8 gelegenheid om VrUdag ls zongen H. 5 leden leden •r maand, te 9 uur g( lor de leven-Je cn ovei het Genootschap va Hart. Te 5 30 Oefening voor de !i het Genootschap, waama Kers' Vrijdag. Ie Vrijdag, n» de H. ur uitstelling cn de ocfenlnge Zaterdag nam. blechihooren v Zaterdag van half 4 tot 8 uur gelegen-1 hall 8. beid om te biechten. 5.30 Lol met Ro- 1 in de week de HH. Missen cc ACHTEVEI.D PAROCWE VAN DEN H JOZEF Pastooi R G R SWEETS, Telefoon no 20. ZONDAG. 8 uur Vroegmis, half 11 Hoog- ir Kerst n 9.45 H. Comm. Woensdag Besnijdenis des Hoeren. 8 Vroegmis, half 11 Hoogmis. Om 7.30 en 9.45 H. Commun,'". 's Nam. 8 uur Lof mee Ro zenhoedje vot Donderdag, PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegracht no SA Pastoor A W J Spitzen. Langegracht no 37 Telefoon 5854 Zondag de H.H. Missen om 8 uur, wart over 9. kwart voor 11 de Hoogmis, m 4 uur Congregatie van de H. Familie. Dinsdag om 8 uur gezongen 8t Anto- nlusmls. om half 6 Lof tot sluiting van het Oude Jaar. Van 6 tot 7 uur blecht- Zaterdag van 4 tot 8 uur gelegenhe! im te biechten- DagelUks de HH. Missen om 8 uu lalf 9 en 9 uur. UIT DE PAROCHIE-REGISTERS Martlnus en Amolda Jacouus Juliana Tempelman. Bruin en Johanna MarchaL Bediend: Johanna VerhaarBuys HOOGLANDERVEEN PAROCHIE ST JOZEF. Pastoot HENDRIKS. Burgemeester van Tuylstraat, Tel. NUkerkervcen 285 Onder het Octaaf van Ptnk- De H. Communie word; uitgereikt om half 9. Vre-fiTils om kwart over 9. Hoogmis om k over 11. Collecte met open schaal voar eigen kerk. 3 uur Lof met Rozenhoedje voor de overledenen en Litanie van Alle Hcliljen voor den vrede. Maandag. De H. Mis ln de Sint Jozel- stlchilng. De H. Communie wordt ultgc- Dtasdag. Gelegenheid om te biechten om 4, 8 ei Mlshooren. worden dringend aangespoord H. Mts bU te wonen Do H. Communie wordt uitgereikt om half 9. v-oegmis Communie wordt x>r 8, hal" an kwart uitstelling gebeden van 1 Allerheiligst Hart. Zaterdag.^ Gelegenheid om te biechten om Parochicele stand. Gedoopt: Petrus Antonlus zoon van Antonlus Jacobus van Llcrop en Johanna Geertruida vain Roomen. VRI.1DAG 27 DECEMBER 1940 HOOGLAND PAROCHIE ST. MARTINOS Pastoor W 8. J. DE JONG a, ToL 223. ZONDAG. Half 9 uur Vroegmis. Kindermis, 1J uur Hoogmis. 3 uur 1 Rozenhoedje. Woensdag, feestdag van dents, dag van devotie. Ha 10 uur de Kindermis. 11 u - - - Rozenhoedje. Heeren BesnlJ- 9 de Vroegmis, de Hoogmis. 3 Vrijdag, lste Vrijdag van de n Zaterdagmiddag S— Deze week de H. Missen om 8 u Wegens Kcrstvacontle g LITURGISCHE KALENDER (Week v ut 29 Dec.—5 Jan Zondag 29 December. Zondag In he taaf van Kerstmis. UalfdubbeL Mis Dum medium. Tweedo Vespers Zondag onder octaaf van Kerstmis, Kleur: wit. Maandag 30 December, halfdubbel Mis Puer, tweede gebed Deus nul, derde gebed voor de Kerk en den Paus. Kleur: Dinsdag 31 December H. Sylvester, dub bel. Mis Sacerdotes. Kleur: wit. Woensdag -. Wit. BesnUdenls des Hee ren. TUdeigen, Mis Puer, Credo. Pre fatie enz. van Kerstmis. 2e Vespers van het Feest der BesnU- Donderdag 2. Rood. Octaafdag H. 8te- phanus, Tijdeigen, Mis als 28 Dee. 2e geb. Deus, qui salutls, 3e voor Kerk of Paus, Prefatie van Kerstmis. VrUdag 3. Wit. Octaafdag H. J oannea, TUdeigen. Mis In Medio, 2e en 3e gob. als Donderdag, prefatie v.d. Apostelen. Of Wit. Mis ter eere vJt. H. Hart. Puer als 30 Dec. mot Credo. Prefatie van Kerstmis. Zaterdag 4. Rood. Octaafdag H.H, On- noozele Kinderen, TUdeigen. Mlsals28 Dec., 2o en 3e geb. als Donderdag Pref. van Kerstmis. RETRAITEN In het St. Alfonsusretraltenl- Amersfoort. Januari. Zaterdag 25-28 Jan J. B. T. B U Februari. Zaterdag 1—4 Febr. Mannen (o.a. de LUiaers). Dinsdag 4—7 Febr. J. B. T. B. Gelder land e.a. Zaterdag 8—1 Febr. J.man ln 't volle le ven (mlddenst.) Dinsdag '.1—14 Febr. Geh. Vrouwen (o.a. Betuwe, LUmers). Zaterdag 15—18 Febr. Meisjes, die ver loofd zUn of kennis hebben. Dinsdag 18—21 Febr. Meisjes (o.a. Be tuwe, LUmers). Vrijdag 21—24 Febr. J.man ln 't volle leven (alle st.) Dinsdag 25—28 Febr. Gehuwde Vrouwen. ALEX LUIGJES auu„ GLAS IN LOOD KORTE GRACHT 17 TEL. 4036 ferkplaats: ACHTER DE H In do toekomst zullen de geschiedenisboeken den oorlog van 1939 verhalen, zooals thans de oorlog van 1914 in de handhoeken der nlgeineene geschiedenis in zijn geheel staat beschreven vanaf den moord op Aartshertog Frans Ferdinand te Serajewo tot aan het vredesverdrag van Versailles. Zoo zal eenmaal het ver haal beginnen mei den veldtocht in Polen lot aan het vredes verdrag vandit zullen de kinderen der toer,«.mst in hun hand boeken lezen. Men zal dan volgens de methodische geschiedschrij ving objectief en systematisch te werk gaan eu onderscheid maken tussehen dieper liggende oorzaken en naasle aanleiding. Toch zul men dc zaken vermoedelijk zeer oppervlakkig bezien, wunl de diepste oorzaak wordt gewoonlijk stilzwijgend voorbij gegaan. Isaac da Costa heeft ln zijn lijd zeer juist opgemerkt: „Op den bodem aller vragen ligt der wereld zoudeschuld". Als de mcnschcn Gods wetten beter hadden onderhouden en niet zoo diep waren weggezonken in ongeloof, heidendom, verkrachting der natuurwet, zou de geesel Gods ons thans zoo fel niet striemen. De politieke en militaire gebeurtenissen hebben zich zoo ontwik keld, dat ook ons vaderland In den oorlog werd betrokken. God heeft deze ontwikkeling toegelaten om onze zonden te straffen. De .Nederlanders mogen zich om meer dan één reden rouwmoedig op de borst kloppen. Ons volk behoeft heusch niet hoog op »fc geven van degelijke deugdzaamheid. Er is veel goeds, maar er is ook veel dat rol is in onze samenleving. Geloofsafval, Misverzuim, lauwheid en beginselloosheid onder de gelederen der Katholieken; groeiend heidendom, zedeloosheid, echtscheiding, kwaadwillige kinderbeperking enz. onder breede lagen van ons volk; het zijn kankergezwellen die de gezondheid van ons maatschappelijk leven ondermijnen. Wanneer men deze meest opvallende ziekte verschijnselen, die een oppervlakkige diagnose onzer maat schappij aan het licht brengt, rustig overdenkt, dan kan men zich indenken hoe zwaar de schaal van hel kwaad op de weegschaal der Goddelijke Gerechtigheid moei gewogen hebben. Wij mogen gerust erkennen, dal wij een kastijding hadden verdiend. Wil er in dezen noodtoestand blijvende verbetering komen, dan zullen deze kwalen moeten genezen. God toornt thans over de menschen, omdat zij zich van Hem verwijderd hebben. Doch wan neer zij zich weer met Hem verzoenen, zal Hij ons zijn barmhar tigheid loonen, zooals Hij reeds ten tijde van het Oude Verbond zoo vaak barmhartigheid met Israël heeft gehad. Tijdens de Babylonische gevangenschap hield de oude Tobias zijn volk voor: „Om onze misslagen heefl Hij ons gestraft, maar redden zal Hij ons om zijn barmhartigheid" (Tnl|. 13,5). Wanneer de menschen deze woorden indachtig waren en hun goeden wil loonden, zou God zich niet in edelmoedigheid laten overtreffen en zou de vrede spoedig een voldongen feit zijn. Want. de Heer is barmhartig en goedertieren, zegt de psalmist (ps. 102, 8-14), lankmoedig en rijk aan ontferming. Niet altijd blijft Hij toornen, niet eeuwig blijft Hij wrokken. Hij behandelt ons niet naar onze zonden, en vergeldt ons niet naar onze schuld. Want zoo hoog als de hemel Is bot en dc aarde, zoo groot is zijn goedheid voor die Hem vrcezen. Zoover als hel Oosten veiwijderd is van het Westen, zoover verwijdert Hij van ons wat wij misdeden. Gelijk een vader zich ontfermt over zijn kinderen zoo ontfermt zleh de Heer over al die Hem vreezen". Het is een treurig verschijnsel dat vele menschen den ernst dezer tijden zoo slecht begrijpen en de lessen der gebeurte nissen lol nog toe weinig ter harte nemen. De menschen wor den wel gekastijd, maar komen weinig tot Inkeer. Van een mas- sulcii terugkeer lot God cn van een algehecle verbetering van leven vall nog weinig of niets le bespeuren. Dit is wel het meest angstwekkende verschijnsel van deze tijd. Hetzelfde beginsellooze, laffe en lauwe sleurlevenlje wordt voortgezel. De zondige ge woonte wordt niet ernstig genoeg bestreden; de verkeering die als huwelijk wordt beleefd, niet gekuiScht; het stelsel dat den huwe lijkszegen in een vloek verandert, niet opgegeven. Het leven van zondig amusement wordt achter zware gordijnen voortgezet; het nachtelijk duister vormt de sluier waarmede veel ongerechtigheid wordt bedekt; achter verduisterde vensters steekt de duivel menigmaal zijn kaarsen aim. Toen de profeet Jonas op Gods bevel naar Nlnlve trok cn langs stralen en pleinen van die groote stad uitriep: „Nog veertig dagen en Nlnlve zal verwoest worden", maakte zijn prediking Indruk. De menschen kwamen lol inkeer en deden boetvaardigheid. Deze slechte, zondige stad ontkwam aan het lot dat andere sleden niet bleef bespaard. Dc Middeleeuwer kon zwaar zondigen, maar wist ook wat boetvaardigheid was. De moderne inenseh is aan de boetepraktijk grootendeels ontwend geraakt. Hij is er bang voor geworden. In zijn weekelljkheid huivert hij voor alles wat naar beperking, vasten en onthouding zweemt. Het kost hem een enorme inspanning en groole zelfoverwinning op den ochtend van een vastendag zijn vier sneetjes brood te laten staan en hij kan zich bijna niet bedwingen aanstonds na het ontbijt zijn eerste sigaret op te steken. Toch zuilen wij den tuchtrieni moeten hanteeren, willen wij de overwinning behalen op satanische niaehten die bepaalde vormen onzer snmenlevlng beheersehen. Heefl de Zaligmaker zijn Aposte len niet duidelijk geleerd, dat er bepaalde duivelen waren die slechls door boete en gebed konden uitgedreven worden? Een verheven en moeilijke taak ligt op dit gebied voor ons Katho lieken weggelegd. Niemand onzer behocD zieli te verontschuldi gen en zou in ernst kunnen beweren, dat hij geen boetvaardigheid noodig heeft, ledereen staat schuldig voor God en de Apostel leerde ons, dat wij op vele punten allen struikelen (Jac. 3.2). De kleinste fout jegens God blijft altijd een heleediglng den Aller hoogste aangedaan. Nooit zal de nietige mcnsch de fout van zijn kant volledig kunnen herstellen, omdat de Bcleedigdc oneindig ls. Er Is dus steeds reden genoeg om voor eigen fouten en tekort komingen boete te doen. Zou iciuund zich, door bijzondere genade, van alle fouten hebben gezuiverd, zoodat hij geen eigen zonden jneer uit te boeten had, dan zou elke beweegreden voor boetvaardigheid daarmede nog niet vervallen zijn. Christus zelf was vrij van alle zonden, zoodat Hij zijn tegenstanders met volle overtuiging kon vragen: „Wie uwer kan Mij van zonde overtui gen?" Toch was zijn leven van de kribbe lot het kruis één lange boeteweg, maar Hij dede boetvaardigheid voor onze zonden. Wil len wij op Hem gelijken, dan moeten wij met Hem het pad der boete op. Dan dienen wij. zoonis SI. Paulus leert, „aan te vullen wal aan het Lijden van Christus ontbreekt". Dan za! door onze boetvaardigheid worden hersteld wal anderen misdeden en zullen door onze vrijwillige offerbereidheid de dage'n der beproeving worden bekort. aar middelen om ons te versterven behoeven wij niet lang te >?r het grijpen. Zeker, vasten en onthou den in den geijkten vorm is in dezen tijd van schaarsehte cn distributie bijzonder moeilijk. Dc Bisschoppen hebben dan ook In deze wetten dispensatie verleend. He» heteekent echter niel, dat de mogelijkheden tot boetvaardigheid hiermede zijn uitgeput. Er blijven er nog genoeg over! De beste boetvaardigheid bestaat hierin, dal wij onzen harden, rioorigewoneu, dugelijkscheu plicht jegens God stipt en nauwgezet vervullen. Wat in ons gedrag ver keerd is, moeien wij veranderen; wal een ergernis vormt in Gods oog. moeien wij verwijderen; wat rot en ziek Ls in onze omgeving, moeten wij uitsnijden. Wie in dezen zorgvollen tijd het roer radicaal omgooit en zijn levenskompas afstelt op de veilige haven der eeuwigheid, doet al heel veel. En zeer goede vorm van versterving wordt door de Federatie Sobriëtas gepropageerd. Zij streeft er naar, zooveel mogelijk men schen le bewegen zich van drank te onthouden, totdat de vredes- klok weer over Europa luidt. Deze boetvaardigheid kan door iedereen beoefend worden en werkt de algeheele soberheid in de hand. Heusch, het is In dezen tijd niet zoo moeilijk de versterving le beoefenen. De gelegenheid hiertoe doet zich onophoudelijk aan ons voor. Draagt b.v. geduldig en gelaten dc lasten van den oorlog. De menschen beklagen zieh soms, dat zij zooveel moeite hebben om zieh in de gegeven omstandigheden gewillig le schikken. Het ontbreekt hun aan berusting. Brengt Innerlijke opstandigheid ons echter verder? Men schiet er niets inee op en het is veel heler van den nood een deugd te maken. Dan hebben wij er nog verdiensten van ook. Wie de lasten van den oorlog, voedselsehaursehte, distri butie, gebrek aan kolen, nachtelijk luchtalarm enz. ootmoedig als een kruis uil Gods Hand aanvaardt, dat hij geduldig draagt om voor dc zonden van zichzelf cn anderen te voldoen, werkt mede aan het herstel van de zieke wereld cn vervroegt hel uur van den vrede. Klaagt niel en wees! tevreden met wat U nog geschonken wordt; IJ hebt het in vele opzichten wellicht heter dan velen, die voor den oorlog alles bezaten en thans volkomen zijn geruïneerd. Wanneer wij deze beproeving moedig doorstaan en de verstervin gen die ons worden opgelegd, gewillig met een bovennatuurlijke bedoeling aanvuurden, vervullen wij een grootsche laak en mogen wij God dankbaar zijn in dezen lijd le leven, waarin hooge cischen aan ons christelijk leven worden gesteld. Dan werken wij op uitstekende wijze hipc aan het geestelijk herstel van dezen tijd, want door boete cn gebed wordt de wercid gered. Ja i

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1940 | | pagina 4