De Eembode
F. A. T U L P
m pv
54ète JAARGANG NUMMER 40
Zg »outli«boonememin 6 eU. p. week.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
Uhgwgraeht Tel. AMERSFOORT
Postcheque- en Gironummer M134
CkWTwpoiulentle.uif-t» v. Bum: Kerkstr, 30.
AdTematle-edm Bum: NteuwsUwat is
uitgave N.V. CUgevere MU Neerlandlt
WAARIN OPGENOMEN HET ..WEEKBLAD VOOR B A A R N
KATHOLIEK. NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO.
VRIJDAG 10 JANUARI 1941
GEBONDEN, MAAR NIET DOOD
WEL LEVEN EN GEEN LEVENSKANSEN?
De JIEDE, waarmede de Rijkscommis
saris voor 't bezette Nederlandsche
gebied, dr, Seyss Inquart zUn ambt ln
Nederland aanvaardde, is genoegzaam
geciteerd geworden om te doen blijken
boe de Dultsche autoriteiten met be
langstelling de „politieke wilsvorming'
van de Nederlanders zouden gadeslaan,
mits de Nedei landers zich daarbij be
zouden toonen van het lelt, dat zij deel
gaan uitmaken van een nieuwe Euro
pee sche orde.
In eer. later te Maastricht gehouden
rede heeft de Rijkscommissaris nog
nadrukkelijk verklaard, dat hij ons
niet wilde overhaasten en geduld wilde
De „politieke wilsvorming" heelt zich
tot nog toe voornameUJk ln drie bewe
gingen geuit. De Nationaal Socialistische
Beweging en Nationaal Front, die al vóór
het uitbreken van den oorlog ln Neder
land bestonden en de Nederlandsche
Unie, die eerst later tot stand kwam.
Er Is Indertijd gezegd, dat een bewe
ging als „De Unie" zoowel door den be-
zettals door het gehccle Nederlandsche
volk zou zijn gewenscht. Toen wij moen-
de-i. sceptisch te moeten staan tcgen-
ovir de ontplooiingsmogelijkheden, die
me.i de „Unie" zou laten, heeft men ons
verrast met de mededcellng, dat de
„Ci,.s" toch een jeugdbeweging zou op-
rienten en een naar bulten optredenden
ordedienst, kortom al die levensuitingen
welke wij ook by de N.S.B. hadden lttin-
i deze pionnen ti
Wat ls evenwe
recht gekomen?
Het weekblad „D e U n 1 e" deelt er een
en ander over mede ln een artikel, dat
den veclzeggenden titel draagt: „Gekort
wiekt, maar niet vleugellam":
Onze nieuwe eenheid kunnen wj) niet be
leven ln de geestdriftige sfeer van groote
vergaderingen. Onze Nederlandsche Jongens
en meisjes kunnen wij niet als kinderen
van eenzelfde vaderland, in één nationale
Jeugdorganisatie tezamen brengen, terwijl
toch alleen De Nederlandsche Unie onze
jeugd In vrijheid tot nationale binding bUcen
zal kunnen roepen.
Ook rijn wc niet in de gelegenheid om
In een eigen Orde-commando, door ulter-
Ulko houding en gebaar, naar buitcu toe
een treilend symbool
daadwerkelijke)! gees
kameraadschap III 0
i eenheid van hi
n het Is ons tevei
iizon CentraIgn St
leruldheld en de
an naaslenllelde c
bare gloed zich
gezocht. En ooi
Want alle opgeh
indrang niet vrijuit nanr
an, he ft deze onbedwing-
en uitweg naar binnen
dat beteekent winst,
optc energie en geestdrift
itelllke
i bijna
kracht van onze beweging. In de i
onze leden richt zich thans lmmc
alles op verdieping, op innerlijke
king en hechten gezamenlUken groei.
Alom in den lande worden nu plaatselijke
leiders, propagandisten eu andere leiding
gevende Unieleden op kadercursussen ge
schoold voor dc gedachten van een Ncder-
landseh socialisme en voor liet vele ver
antwoordelijke werk, dat hun wacht. Alom
uts onze Unieleden ln
:en ln groepjes van
groeien
tr elkaar
duidelijk de wit
het oogcnbllk be
haat hU zich
xtln geestdrift v
ons een formuleering van de mlnlmum-
clschen die de Dultschers aan een po
tteke strooming hier tc lande stellen.
„Wanneer die mlnlmum-elschen van Du
sche Slide don zoodanig zijn, dat zU ven
im. dat wb. zc
en hel welz
zouden mogen
en willen aanvaarden, dan zouden wl) niet
aarzelen daaruit de -loglsohe conclusie te
politieke organisatie opheffen".
Indertijd hebben wl) deze zienswijze
kunnen aanvuurden als een Juiste; wij
schreven: „voortgaan met een beweging,
die toch tot mislukking zou zijn ge
doemd, ls het verspillen van krachten en
at veroorzaken van desillusies".
Nu ivtj de symptomen hebben kunnen
bespeuren van het sterk kortwieken van
bewegingen die elk voor zich meenen te
nwoorden aan de politieke wilsvor
ming van Nederland, krijgt het begrip
„politieke wilsvorming een anderen zin
meenden cr aan te moeten
toekennen.
ngmelljk het merkwaardige
vcrschjnsel, dal aan een beweging als
de Unie gelegenheid ls gegeven om zich
constltueeren. Ook mocht zU een ate-
vlgen band onder de leden leggen door
de verschijning van een eigen orgaan,
doch anderzijds ls dc verwezenlijking
uit een dergelijke beweging voort
spruitende en tot het wezen van een der
gelijke beweging behoorende Initiatieven
'rhlnderd.
En een dergelijke opmerking kan gel-
sn voor „Nationaal Front".
Uit het feit, dat de verwezenlijking van
gelijke en nog verdergaande initiatieven
zijde der NB.B. niet slechts wordt
toegestaan, doch verstrekkende steun
terwijl haar leden de aange-
blcken om vacante zetels
te bezetten, doet de vraag rijzen, of aan
„politieke wilsvorming" de volgende be-
teekenis moet worden toegekend:
bewust worden dat de NSB.
de éénlg aangewezen beweging voor den
Nederlander ls:
komen tot een volledige semenwer-
dc N.S.3. i hetgeen weer ntet anders
zeggen wil dun een opgaan In de NSB., aooals
Goedcwaagcn nog zeer onlangs deed bllj-
lu ls het bekend genoeg, dal de N.S3.
nog steeds geen weerklank heeft gevon
den ln brcede lagen des volks. Zelfs krijgt
den Indruk, dat de antipathieën
legen haar groeien. We willen het getal
als factor niet overschatten, doch het
de groote meerderheid berust
In dit geval op de overtuiging, dat de
N.S.B. den Nederlandschen aard en den
Nederlandschen trant ulet verstaat.
Zóó staat 't er met de „politieke wils
vorming" lil ons land niet florissant voor.
ille bewust zijn, dat
izc goede Nrderlnnd-
r zware proef gesteld
•liilg actief zou
omdat De Unie onder dc legen'
omstandigheden vrijwel iedere inog
e zich dit itllco als Unlolld goed b-
Nederlandsche Unie ccn oogcnbllk aan het
wankelen rou worden gebracht.
Want Indien De Nederlandsche Unie op
hel oogcnbllk dan werkelijk naar bullen
glngloosheld van den luiaard of den doodc
maar wel met dc bewegingloosheid van den
gebonden, doch overigens springlevendct:
Laat daarom leder Untelld thans dtlbbc:
hardnekkig buii zijn Ideaal en zUn organi
satie vasthouden, Kn beseft Uw plicht, dit
thans vooral hierin bemant: U scholen ir
den gediichtenunng der nieuwe Nederland
sche gemeenschap cn daarbij geestdriftig
blijven, ook nu die geestdrift vrijwel geen
enkele kans krilgt om zich tc uiten.
„Houdt den kop ervoor!", zoo besluit
artikel.
Het pleit voor het werkelijkheidsbesef
van da Unlelelditig. dat zij de feilen
klaar onder de oogen heeft durven
ze aan dc leden kenbaar heelt gemuakl
cn dc risico's durfde loopen van ontgoo
cheling bl) velen, daarbij echter zelf den
fakkel brandend houdend.
...i. Is het anders li verklaren, dat de
leider dezer beweging in zijn luatstc bro
chure tut een vaag k"'am als deze: geef
Misverstand
Er schijnt een misverstand gerezen
tc zijn tusschen ons en een onzer lezers
cn inderdaad bestond daar wel eenipe
aanleiding toe, weshalve wl) ons haas
ten eenlge klaarheid te brengen.
Hetgeen wij In het hoofdartikel van
ons vorig nummer als „nieuw" ken
schetsten (de kinderbijslag) wordt door
den lezer oud genoemd, aangezien de
Nederlandsche regeering deze zaak al
lang ln kannen en kruiken had.
Inderdaad, maar het lag ook niet ln
onze bedoeling uitsluitend datgene
„nieuw" te noemen, dat op aanwijzing
men. Nieuw noemden wl) datgene, wat
na den 15den Mei tot uitvoering kwam.
Nieuw zijn b.v. ook de uitstekend geor
ganiseerde distributie-maatregelen die
ook al lang „ln kannen en kruiken" wa-
De vraag ls echter, waarom een con
sequente doortrekking van den geest
die zich uitte in kinderbijslag— de loon
belasting - en meerdere op stapel staande
maatregelen hier Jaren en Jaren noo-
dig zou hebben, terwijl thans enkele
maanden voldoende zijn om dergelijke
maatregelen tot feiten te maken.
Uit ons hoofdartikel bleek toch
zonneklaar, dal wij vele goede ma
gelen erkenden, die voor 15 Mel tot s
waren gekomen. Ware dit niet zoo.
zou men dan over het „bruikbaar o
beschikken om het aan het bruikbaar
nieuwe te kunnen paren?
Men sluite de Oogen niet
Dezelfde lezer meent, dat hij ons blad
het volgend karakter moet toeken
fascisme onder het masker van katho
licisme.
Nu ls zooiets wel gemakkelijk neer te
schrijven, maar daarmede heelt men de
waarheid nog niet ln de roos getroffen
Onder „fascisme" wordt zulk een com
plex van verschijnselen verstaan dut
een omschrijving van het begrip, zooals
de lezer dat. al beschuldigend, bedoelt
hard noodlg ls. We kennen het Itall-
annsche stelsel, het Dultsche nationaul-
soctallsme. het Spaansche falanglsme.
het Portugeesche corporatisme, het Roe-
We zien ln al die stelsels verwante trek
ken, maar ook opmerkelijke verschillen
Wat Sulazur bijvoorbeeld ln Portugal
KANTOORBOEKHANDEL
HET VULPENHUIS
Langeslr. SS Lo. Krammutr. - Telel «Z
Vuloenhouders
heeft tot stand gebracht, kan zeker
op bepaalde hoogte als fascisme worden
bestempeld, maar aan de goed-katholle-
ke universiteit van Nijmegen ls over 't
Portugeesche stelsel toch 'n zeer waar
derend proefschrift tot stand gekomen.
Onze vraag ls maar: wat mag tot een
gevolgtrekking als die van onzen lezer
hebben geleld?
Het feit. dai wij niet uitsluitend
moker, doch ook den trc
Het feit. dat wij niet ophouden te
speuren naar elementen die alle Neder
landers verbinden en ons best doen om
verschillen te overbruggen cm zóó te ge
raken tot een hechter aaneensluiting?
Wc herinneren ons een aardig plaatje
uit „Life's 8nags" van Baden Powell:
een monstrueuze soclety-dame behangen
met edelsteenen die haar leeghoofdig
heid niet kunnen doen vergeten.
„Zelfs hier zit nog 5 procent goeds
ln", staat er onder en daarmede be
doelt dc schrijver aan te geven, dat
Iedere mensch verplichtls, kennis te
nemen van het goede dat verborgen
moet zitten ln datgene wat op het eer
ste gezicht geen goeds schijnt te bevat-
Wanneer men echter de oogen stijf
gesloten houdt, valt ln het geheel geen
goeds te ontdekken en bewijst men zijn
volk een slechten dienst wanneer hot
gaat om nationale zaken.
Als echter diegene, die meent ooren te
hebben om te hooren en oogen om te
zien, ze gebruikt, „zelfs" ln het fascis
me nog een zeker percentage goeds ont
dekt en dit aangeeft, onmiddellijk als
..fascistisch" wordt gekenteekend.... dan
blijkt er toch wel lets van een gebrek
aan goedwillendheid en bereidheid tot
een onpartijdig oordeel.
„Politiek Karakter"?
Het „Nederlandsch Dagblad" maakt
melding van een merkwaardig geval, dat
zich te Wateringen zou hebben voorge
daan. Daar hield de Fruit- en Groenten-
tenvetllng een algemeene ledenverga
dering, waar ook bestuursverkiezing aan
de orde kwam. Een aftredend bestuurs
lid werd niet herkozen en met 27 tegen
122 stemmen weggestemd. Deze man ls
N8.B;-er.
De betrokkene verliet de zaal en oven
later kwam een Duitach officier, die de"
vergadering ontbond omdat door deze
stemming „aan politiek" gedaan was,
hetgeen verboden was.
De „Utr. Courant" knoopt er Je vol
gende beschouwing aan vast:
Dit ls een verstrekkend precedent, waar
mede men ongetwijfeld rekening heeft le
houden. Het behoort tol de rechten van de
leden eener vereemging. om op een algemee
ne vergadering door stemming hun oordeel
ultd-ukkiug te brengen. Zoo men dit
wenscht, moet men een onderen orga-
kiezen en aan den „democratl-
rerigens dient er m Nederland
r naar gestreefd te worden, dat
verscherping van tegenstellingen
Het geval Illustreert ook weer eens
het betoog van den c.h. „Nederlander"
dat de N. S. B. haar functies cn uitbrei
ding van machtsinvloed slechts dankt
aan het vertrouwen, dat zij bij de bezet
tende overheid geniet. Dit was al zoo,
wat de overheidsfuncties aangaat Het
Waterlngscht precedent ls nu een geval
op particulier vereenlgingsterreln.
Overigens dunkt ons ln het. algemeen,
dat handhavlflg van dc besturen daar
- alleen reeds uit hoofde van dezen
moeilijken tijd zeer veel voor te zeggen!
een der middelen zijn om te voorko
men dat gevallen als het Waterlngsche
aan de orde worden gesteld.
LIEF EN LEED
In „8TELLA DUCE", het orgaan v»
h«t Llmburgsch Missie-leven, scnrijlt
Prof. Dr. Fr. Feron een beschouwing on
der den titel „Lief en leed." Daaruit ne
men we het volgende gedeelte over:
Bl) al liet gebrekkige, bij de eerste versuf
fing. toen ome vrijheid en glorie zoo ineens
ten under gingen, bij den ze.'dzamen wan
klank die hier of daar gehoord werd, bij al
h«t groote leed. en ul die onzekerheid, is het
volk ln zijn groot gehoel flink en Her geble
ven, De volksziel hield stónd, ook toen hat
lichaam leed en dreigde te verlammen. Er
bleven els we. dat zoo mogen zeggen ge
looi en hoop en liefde. Ja. waarachtig ge
loof ui dc Voorzienigheid, die allee leidt. Jok
e* zelfs vooral den wilden stórm, die door
de wereld raast Geloof In de H. Kerk, die
nyjt kalme cn stórke waardigheid bleel bid
den en werken voor de zielen. Hoop op God.
den sterke, den Aimuchtige, die uit het kwa
de het goede doel geboren worden en Die
dc Zijpen nooit verlaat. Hoop cn vertrouwen
waaruit moed cn levenskracht geboren wer
den ln de ure van den dreigenden dood. En
dan liefde! Goddank, ook zij ls gebleven.
Liefde voor het vaderland, dat nu die Uefde
meer noodlg heen dnn ooit. Liefde voor el
kander, die nu haar tóak veel schooner, veel
breeder en dieper ziel. Llcide voor dc H.
Kerk, die nu eer t recht op Haar kinderen
moet kunnen rcki i n. Liefde voor God. wlen
H Wil wij in dezen tijd ..niet aUetn leerden
yreezen", maar ook „bleven beminnen" zoo
als wij dat zoo mooi bidden In dc Oratie na
de Litanie van den H. Naam van Jezus (Le-
«er, bid die Litanie wat meer. Zij ls zoo mooi
cn velen kennen haar zelfs niet eens). Inder
daad. klelp volk van Nederland, gij waart
niet klein In de dagen van kommer. GIJ zljt
het nóg niet. GIJ zult het nooit worde
hoeft het nooit le worden. Maar gij kul
leen sterk zijn „ln Hom, die ons slcrkt.
schapsleven worden vernieuwd.
Deze zedelijke opvatting van wat nut
tig en voordeellf ls. brac» de katholieke
sociologen cr vanzelf toe, een nieuwe
rangorde der waarden op te stellen, zóó,
dat de geestelijke goederen weer den
voorrang kregen voor de stoffelijke. In
derdaad kan men nooit een goed ..eco-
i" zijn ln den waren zin van 't
woord, als men niet tevens een zedelijk
goed mensch ls. omdat men anders te
gen 't laatste en hoogste doel van het
menschelljk bestaan zondigt.
Het volkomen falen van de economi
sche leer ten opzichte van de crises der
laatste tientallen Jaren moet vooral wor
den toegeschreven aan het feit, dat zl'
de zedelijke beginselen had prijsgegeven
daarom ongeschikt werd. het econo-
ich leven der volken ala het ware van
een hooger standpunt uit te beneerscht.i
i te lelden.
De productie en dc verdeeling der
irdsche goederen moet zich richten
aar de wetten van de objectieve nut
tigheid. m.a.w. naar 't waarachtige al
gemeene belang, en niet naar subjectie
ve doeleinden, zooals b.v. persoonlijk
winstbejag. De heele economie moet
zich richten naar strenge zedelijke en
sociale wetter).
Wanneer men enkel maar kijkt naar
persoonlijk voordeel, dan leidt dat tot
egoïsme van den enkeling en tot uitbui
ting van de eene klasse door de ander*.
Onbeteugelde economische vrijheid ls In
strijd met de objectieve nuttlgbeld. die
liet algemeen welzijn haar wet vindt.
De nieuwe geest in de
nieuwe gemeenschap
Al leven Wij tegenwoordig ln een nux,
lijken tijd en al schijnt de toekomst nog
donker, al laaien van tijd tot tijd de
hartstochten cp en komt het tot uitin
gen van hr.at en liefdeloosheid tusschen
volksgenooten. toen geloven wij, dat er
In het algemeen een gemcenschapsbesef
groeit, dat hoop geeft voor de toekomst.
De moeilijkheden van het heden bren
gen de measchen nader tot elkander, wil
beginnen weer te voelen, dat we bij el
kaar behooren en dat er tusschen ons
allen een lotsverbondenheid bestaat. Ook
vóór de oorlogsgruwel ons land binnen
drong, begonnen wij dat meer en meer
te beseffen, maar ln onze daden waren
wij veelal te langzaam. Het gemeen
schappelijk lijden brengt hierin een' ver-
-aadering. die wellicht ook voor later
hellzaam'zal zijn.
Ook in ons land neeft het liberalisme
langen tijd hoogtij gevierd. Voor de
hangers van de liberale economie
't zoogenaamde nuttigheidsprincipe
hoogste beginsel der menschelljke
menie ving; nuttig achtte men dan dat
gene. wat het Ixst voldeed aan de bevre
diging van de menschelljke behoeften.
Zoo werd vanlieverlede ook voor Ce
breede massa's het verkrijgen van een
maximum van levensgenot met een mi
nimum van lnsjjannlng net voornaamste
doel der economie.
Dit leidde noodzakelijkerwijze aan de
ecne zijde tot een overdreven verheerlij
king, ja verafgoding van dc machine cn
aan den anderen kant ook tot het altijd
weer opnieuw opwekken van nieuwe be
hoeften ln dc breede volkslagen. De leer
der volkseconomie zelf verloor langza
merhand haar menschelljk cn zedelijk
karakter: zij zakte af tot een soort wis
kunde en een soort mechanica van het
utilitaristisch Instinct, ma.w. het
een rekenpartijtje. hoe men me
minste moeite het meeste voordeel e
grootste winst kan behalen.
De noodzakelijke verbinding tusscnen
het nuttige en het zedelijk goede, waar
aan de katholieke maatschappijleer sinds
Thomas van Aquine altijd heeft vastge
houden werd verbroken. Voor de katho
lieke maatschappblee, ls slechts datge
ne nuttig, wat zedelijk goed ls: ja. het
zedelijk goede ',s het éénlge nutflgcl
Alleen op deze basis kan het gemeen
Op Schrijfmachine-vAM
heeft
ELZENAAR
tto weerga oles-
LANGESTRAAT 101 Tel. 572}
Leve de groote gezinnen
is belang bij heb?
den wil God».
Det geeft de rust ven het geweten, die ds
wereld niet geven ken.
Gin die reden op de eerste plaats rijn ze ge-
hen gelukkig
de juiste beleving ven
Want wie de natuurwet verkrachten, komen
iakke)Uker
schelding.
omstooielljk u
Iedere nieuwe peuter haalt vader er
weer dichter bijeen.
Diezelfde peuterkes
lachje ei
i thuis komt.
'n Groot gezin is ook b geluk voor d<
eren. Went ze voeden mekeer op. die m
en en se hebben veel meer leut dnn Ir
Op de tweede plaats
anderen mogen en mo
len". En dat ls
e plaats heeft nummer
voor het latei
oen de „wer-
noten, met minder erfgeld zich kostelijk
hebben opgewerkt
Leve bet groot- gezin: En om het geluk
der ouders, en om het geluk der kinderen.
Bij de Javanen van Voorthuizen i n,ks raecl'
„alles is al lang weg.
De ambtenaar bleek nog
De goede Voorihuizer lanc bouwer, dlo !llU'd vnn dc riisteaDaeiic'ten
thans zijn schreden richtte naar het be- huiier gezin. Hit vroeg (301
(aamde hekje aan den Utrechlschcw'cg. lntd miuuidcu hechtenis cn vei
cr blijkbaar niet de minste gedachte op. dal
hij door zijn verklaring de hoogste gruad
van belangstelling zou wekken als 'n soort
biologisch en cthnologlsch wonder.
had eind Augustus ln NIJkerk honderd
kilo Javarljst cn dunrun nog honderd kilo
ogde rijst gekocht.
kantonrechter.
middag
.loevect Jaren di
rocg dc ambicnaar. „Man, u
vijs. U wilde de
cn de ambtenaar keek nog steeds on-
„Eten jullie dan r «olt aardappc-
mensoh zou zeggen: waar krijg Je hei
oordig nog vanduunl" polste de kan
iter. „Meneer hier zou ook 't adres wel
dc rijst, omdat hij meende, 1
ergerlijke overtreding te doen u
betrof lllcr een rljslvoorrmid, tt
d genoeg hebben
'is meer op zijn b
„Het ls eigenlijk de s
j honder kilo d'
De jeugd aan 't bier
K„ een lapper uit Hoevelaken, had in
zaak vier jongelieden toegelaten die nog
16 Jaar oud waren en omtrent wier leeïtijd
geen twijfel kon bestaan, aangezien z,
Jonger dan oudei dan 16 leken.
Wat deden ze bij u ln dc zaak? Par
verzekerde, d
o," zei de kantonrechter sceptisch,
r hier staat dat een der Jongens ver-
de, dat u zei; Jongens, gr an Jullie maai
naar achteren! En toen nebben ze ziek
achter een hooiberg verstopt. U mag wel op
passen met uw vergunning, want u sto
als de bovenste beste bekend."
„Wie heelt dat gezegd?" vroeg K.
..De polltic heeft dat nadrukkelijk
sUiicerd."
„O, dan ls 'l goed." zei d
nog een verweer op schrift
luidde f 2 en f 10 en
en f8, twee voor 't t
voor hel tappen.
HET INITIATIEF
Van de week kreeg lk mijn buurmaa
bij me op bezoek. Uit zijn binnenzak
haalde hij groote vellen papier, waar
hij enkele tientallen har.dteelcerüngen
op had verzaiqeld.
had het Initiatief genomen om
,'traat tc noemen naar onzen popu-
lalren burgervader, die zoo pas afscheid
heeft genomen.
,3e Stationsstraat!", ze) hl] geestdrif
tig. „Wil Je 't beter hebben? Die Ugt tu»-
schen dc Snouckaertlaan en de Barch-
Wuytlerslaan. De eerste burgen
van Amersfoort zouden zoo aaneenge-
reld kunnen worden tot tén langen
i wat wil je dan met je lijst gaan
doen?" vroeg ik belangstellend.
in den gemeenteraad voorleggen."
antwoordde hij, terwijl hij alvast zijn
vulpenhouder voor me losschroefde.
„Ik Joe niet mee," zei lk tot zijn groo-
verbazing. „Niet dat Ik den burge-
leester een eer als door jou bedoeld
misgun, Integendeel! Maar lk vind Jouw
een Ietwat grof gebaar tegenover
den gemeenteraad. Het ls toch de raad
e een dergelijk Initiatief heeft te na-
Wanneer Jij meent, dat de raad niet
et een dergelijk voorstel zal komen of
tt een dergelijk Idee met meerderheid
van stemmen zou worden verworpen,
dan ware een adres op zijn plaats. Maar
Jouw adres kan door den raad worden
opgevat als de uiting van de meening.
dat de raad zélf niet genegen was dl ln
staat zou zijn een InlUatlef ln deze te
.Baar rit Iets m," zei mijn buurman,
„maar toch zal lk er maar mee doorgaan.
Want ten eerste ls het te gek, nu lk al
zoover ben en zooveel menschcn van
mijn actie weten, om terug te krabbe
len. En ten tweede staat tegenover die
misschien 20 ln hun wiek geschoten
raadsleden een veel grootet aantal
menschen dat mij zal prijzen als Initia
tiefnemer
„Succes dan, buurman! Misschien
omdat je dit Initiatief hebt genomen."
HIJ lachte cn nam een sigaar uit mijn
kistje; de „pointe" van mijn opmerking
bleek hem te zijn ontgaan.
Omgekeerde verhouding
God gaf cms de dingen dezer
wereld om zc te gebruiken, niet om
ze te behouden. Wij eten om tc le
ven. Is hij dan geen dwaas die
leeft om te etenZie nu hoe. veel
menschen een slavenleven leiden
alleen om altijd méér tc bezitten.
Geld is noodig. Geld is echter geen
doel. Daarom leiden zU. die altijd
meer trillen hebben, ccn doelloos
leven. Hoe denkt gij daarover? ZUt
gij ook zoo'n slaaf! Vreest gij niet
het moment dat straks komt
het -loment der leege handen
..Lichtflitsen".
rwljl het Ui corpulentie
en^terujtgavc van de opbrengst van het ver
kreeg hij 1 10 boete ei. «ruggavc v au de
opbrengst van het verkochte varken.
S. was zóó verheugd met du vonnis, dal
tc ln de gezichten
n de edela
Aardappelen
Het moedervarken
gewicht'Is 100 kilo,
.Ja." zei destoute burger uit Stóutenburg.
't is zooveel als mijn moedervarken" to,
akkertje liggen Toen bood dc zoon die
groeninnhandelaar ls zich ann om hoi
transport tc vcrzoigvn. HU trok er op uit,
laadde 68 kilo aardappelen op en ging cr
meP naar rijn zwager.
Doch m de Snouckaertlaan te Amcirioort
werd hij door den sterken arm gegrepen. pc
aardappelen werden in beslag genomen, de
zoon kreeg ccn bekeuring en ook dc zwager.
De zoon erkende het lelt. doch meende,
flat de randaaadappelen niet onder het «cr-
voerverbod vielen. HIJ kreeg t 5— boete.
De zwager werd vertegenwooidlgd door een
zaakwaarnemer. Hij ontkende dat de zaa
ier mede-schuldis was Wel wist hij. dut hij