DE KLOKKEN VAN ST. JORIS de eembode VRIinAr. M MAART 1941 KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 14 MRT. 1S41 REDACTIE EN ADMINISTRATIE LANGtCR 28 AMERSFOORT LEI.. 4425 EPISTEL EN EVANGELIE. m. CWDAG VAN DEN VAATTEN, EPISTEL, Paulas aan de Kphestërs S, 1—9. Lei uit den bric/ am den H. Apostel. Broeders: Weest dan navolgers van 'God, als zijn geliefde kinderen; en leeft ta liefde, zooals ook Christus U heeft liefgehad en zich voor ons heeft gegeven als gave en offer, tot een lieflijken geur voor God. Van ontucht, alle soort van onreinheid ■en hebzucht mag onder u zelfs geen sprake meer zijn, zooals dit heiligen he it jamt; evenmin van vuile taal, zotteklap «f spotternij; deze dingen betamen niet; ■•en dankgebed betaamt veel meer. Want wel moet ge weten, dat geen mn'.uchtlge, onreine of hebzuchtige een ►e-ldeel bezit ln het koninkrijk van Christus en van God: zoo iemand staat met een afgodendienaar gelijk. Laat niemand u met holle woorder bedriegen; want daarom Juist komt God.' toorn over de kinderen der ongehoor zaamheid. Wordt dus hun medeplichtigen niet Immers, vroeger waart ge duisternis thans zljt ge licht ln den Heer; gedraag! dan ook als kinderen van het licht. Want de vrucht van het licht bestaat In allerlei goedheid, gerechtigheid, en waarheid. EVANOELH Volgens den H. Lucas. XI, It—ZS. voorkomende Kerkbench uittreksels Maar sommigen hunner Beëlzebub, den vorst der h|J de duivels uit. Anderen vroegen Hem e i Hem Maar Hij kende hun gedachten, en sprak tot hen: Ieder rijk, dat Inwendig verdeeld Is, zal worden verwoest; he'. eene huls zal op hot andere vallen. Wan neer dus de Satan tegen zichzelf Is ver deeld. hoe zal zijn rijk dan stand kun- En toch zegt ge, dat Ik door Beëizebui den duivel uitdrijf. Maar als Ik door Beëlzebub dc duivel uitdrijf, dan is ook het koninkrijk God: onder u gekomen. Wanneer de sterke in volle wapenrus ting z|Jn erf bewaakt, dan ls zijn have ln veiligheid. Maar wanneer een die ster ker ls dan h|j, hem overvalt en overwint dan ontneemt hij hem zijn wapenrusting waarop hij vertrouwde en verdeelt zijr. bult. Wie niet met MU is, is tegen Mij, en wie niet met Mij verzamelt, verstrooit. Wanneer de onreine geest van temanc ls uitgegaan, zwerft hl] r oorden; hij zi a vindt k zal terugkeeren s ben uitgegaan, f it hij het geveegd e Dan zegt hl mijn huls, wa; bij zijn komst En het einde van dien man wordt er ger dan het begin. Terwijl Hij zoo sprak, verhief een vrouw uit het vo'.k ha-r stem en zei Hem: Es- lig de schoot die U gedragen en de oorsten die U hebben gezoogd. Maar HIJ zelde: Zalig eerder die luis teren naar Gods Woord, en het beleven PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catalaan no 26b Pastoor Deken P J M ömdkuyl Postgiro no 93291. Jacob Catalaan 28 Telefoon no. 3923 Zondag de HR Missen om half 8. 0 uur en om half 11 de Hoogmis. Om 6 uur meditatie over het H. Lijden, waar- sa kort Lof. Donderdag en Vrijdag om voor 12 biechten voor de meisjes ei gens van de 3e klas. Zaterdag a Blgcmeene H Zaterdag i den vrede Meditaties over het lijden O.H.J.C. in Amersfoort roohiekerken de* Zondag» te begin nen om 8 uur. In de kerk van den H. Ansfridus door den weleerw. heer W. Otter beek. In de kerk van O. L. Vrouw Hemel vaart door den weleerw. heer Th In de kerk van den H. Franc Xav door den weleerw. heer Kerkhof. In de kerk van den H. Henrlcu» door den weleerw. heet J Andrles- LITURGISCHE KALENDER Dinsdag. Antomus-Dlnsdag, ra de H. Mis sen vertering Relikwie H An toni us. Woensdag, feest v. <L H. Jozef, Patroons fee! der Parochie, half 8 plechtige H. Mts. 9 uur gelezen H. Mis. 's Avonds 1 uur SL ■toTAfoefening. Vrijdagavond 7 uur Kruisweg en vereering Relikwie H. Kruis. Zaterdag -- "ozennoeoie. hall 8 rveek de H.H Missen oi HAMERSVELD PAROCHIE 81 JOZEF. Pastoor H J CROONEN, Teleloon Leusden no. 261. ZONDAG. Vroegmis half negen. Hoogmis lf uur. Zes uur Miserere. Meditatie en Lof. Dinsdag om half negen gezongen H. Mia biechten van tot nau s op de n?e:e en halve uren. Om uur oefening van de Broederschap van O. Vrouw van Alt. B.jstand. In de week de H. Missen: half 8 ln hel Ansfridusgestlcht, de tweede om 8 uur de 8choolmls om kwart voor negen. it'er de H. Mis van hi Communie, in 4 tot 8 uur blecbthoo- Lof met Rozenhoedje voor Uit de parochie-registers: Woensdag feest van den H. Jozef. De H.H. Missen om half 8. 8 uur en 9 uur. Gedoopt: Francina Adrlana Maria Om 8 uur gezongen H. Mis. 's Avonds 7 d. van A. v. Oers en C. C. F. M v. den uur Lof. I Berg. Ebbe Cornells, z. van E. C. Vrijdagavond om 7 uur Kruisweg. I Paardekooper en H. van Rooi). PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS Zaterdag om half 12 voorbereiding voor de kinderen van het derde leerjaar. Gelegenheid om te biechten van 4 tot half 9. Dagelijks de H.H. Missen om 7.16. Paulus Borstraat no 41 Pastoor- J H Hooyman. Matthias Withoosstraat no 34 TeletooD 4S3I - Giro DO 84824 Zondag RB. Missen om 7.30 en 9 half 11 Hoogmis. 6 uur meditatie en Door de week de eerste H. Mis om k' over 7. Dinsdag 7 uur Lof met Litanie Alle Heiligen voor den vrede. Woensdag feest van den H. Jozef, kwart over 8 gezongen H. Mis, om 7 Lof. Vrijdag 7 uur Kruisweg en Lof. Uit de parochie-registers; Gedoopt; BodewUn Adelbert, z. van Dirk Bornlnkhof en Elisabeth Johanna v.d. Most. Johannes Peter, z. van Al- bert v-d. Schagt en Wllhelmlna Jacoba Smeele. Sophia Maria, d. van Joseph Mathlas Zweipfenntag en Catharina Bakker. PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegracht no Sft Past.*» A W J Spitzen Langegracht no 37 Teleloou 58 Zondag H.H. Missen om 7.30. 9 uur. en kwart voor 11 Hoogmis. 6 uur Lof. Dinsdag 8 uur gezongen St. Antonlus- mis. Woensdag feestdag van den H. Jo seph. 8 uur gezoi gen H. Mis. 's avonds 7 uur Lof. daarna Congreg- v.d. H Fam., belde afd. Donderdag "8 avonds 7 uur plechtig Lof voor de leden van het Genootschap v.d. Stillen Omgang. Vrijdag kwart over 4 biechthooren voor de jongens van 3c en 4e klas. 7 uur Kruisweg. Zaterdag van 4 tot 9 gelegenheid om te biechten. Dagelijks de HH. Missen om 7, 8 en 9 Uit de parochie-registers: Gedoopt: Cornells Petnis Maria, zoon van Petrus Tuithof en Johanna Stalen hoef. Melle Theodorus. zoon van Jacob Hulzinga en Maria van 't End Hendrlkus Lambertus Johannes z. van Johannet Schippers en Margaretha Vonk. PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS Pastoor W A J M Oostveen Zand oo 29 t Zand oo 31 - Teleloon 8825 Utro 116328 Zondag 3de Zondag van de Vasten. De H.H Missen te 8.30. 8 uur. 9.15_en 10.30 de Hoogmis met Volkszang Col lecte voor de behoeften van de eigen parochiekerk. Te 6 uur Lljdens-medlta tie en Lof. Collecte voor de Broeder schap van den Zaligen Dood. Lied no 106. Dinsdag te 7 uur Lof met Rozenhoed- 1c Gebed en lied ter eere van St. Fran- clscus Xaverius- Na het Lof gelegenheid om te biechten tot 8.30. Woensdag Feestdag van den H. J» zef Te 8 uur gezongen H Mis. ie f uut Oefening ter "eere van den H Jozef Lied no. 125. Vrijdag te 4 uur gelegenheid om te biechten voor dc Jongens van de zie 3d? en 4de klas. Te 7 uur Kruisweg en Lof. Lied no. 108. Zaterdag te 7 uur gez. H Mis voor de overleden leden van dc Broederschap den Zaligen Dood. Van 3.30 tot gelegenheid om te biechten. Te Lot met Rozenhoedje ter eere va O. L. Vrouw van Altljddurenden BI stand. Lied no- 116. UIT DE PAROCHIE-REGISTERS Gedoopt: Antonlus, z. van Wulfert Houtveen en Antonla Joha. Kaspers. Theodorus GUsb. Ant. z- van Ant. Bem Snijders en Elisabeth v. Loo. GUsber- tus Hendrlkus. z, van Gerhard Lamers en Hendrtka van Keulen Wilhelmus Frederlcus, zoon van Wilhelmus v Steenderen en Wllhelmlna Majoor Vooralen v-d. H. Stervenden: Johannes KnUn. HOOGLAND PAROCHIE ST MARTINUS. Pastoor W S J DE JONO, Kerkiaao. Tel 223. sHSÏF 10 Kindermis. 11 u gegund onder de glorie van nleurstitel. maar gewoon practwen Vergeten nleursuteu maar gewm... is i i- i bapkyrerksr of monteuj m*« Moederplichten worden. Mama's eerzucht hero r tot een nlets-nutter (Week van 16—22 Maart). Derde week van de Vasten. Tijdeigen. NB. Dagelijks behalve Woensdag Pre fatie v. d. Vasten. Zondag 18. Paars. 3e Zondag v. d. Vas ten. Mis Ocull. zonder Gloria, 2e gcb. A cunctis, 3e geb. Omnipotens, Credo, Pref. v. d. Vasten. Vespers 3e Zondag v. d. Vasten. M a a n d a g 17. Wit. H. Oertrudls Nederl. 2e geb. H. Patrlclus. 3e geb. en laatst* Evang. v. d. dag. Of: Paars. Mis v. d dog. 2e geb. H. Oertrudls Nederl., 3e geb. H. Patrlclus. 1 n s d a g 18. Wit. H. CyrlUus v. Jeru zalem. 2e geb. en laatste Evang. v. d. dag, Credo. Of: Paars. Mts v. d. dag. 2e geb. H. Cyrlllus zonder Credo. o e n s d a g 19. Wit. H. Jozef. 2e geb. en laatste Evang. v. d. dag. Credo. Pref. a Jozef. 'onderdag 20. Mis v. d. dag, 2e en 3e geb. als Zondag, ütr. WIL H. Wul- frannus Nederl. 2e geb, en laatste Evang. v. d. dag. r tl d a B 21. Wit. H. Benedlctus. 2e geb. en laatste Evang. v. d. dag. OfPaars Mis v. d. dag, 2e geb. H. Benedlctus. a t e r d a g 22. Paars. Mis v. d. dag. 2e en 3e geb. als Zondag. In het gedaehtenrtjke blad .JJchtfllt- in". waar wij al meerdere malen een ander aan ontleenden, heeft de zeer- jrw. heer Henri de Oreeve een artikel gewijd aan Moeders, die haar plichten verwaait ooaen. WU lezen daarover het volgende: De opvoeding ls toch wel een speciaal moederlijke taak. Maar zij hebben er geen tijd voor. omdat ze tijd noodlg heb ben om uit te gaan ZU laten de kinde ren over aan de buren, aan de dienst bode, aan een tante, een neef, een nicht, en het ergst, aan de straat. Zij schee pen altUd anderen op met de kinderen. Dan moeten ze hier, dan moeten ze daar ondergebracht worden. Dikwijls laten ZU z >n oudsten puk. acht Jaar oud. de opdracht op de klein tjes te letten. Men maakt de malst» dingen mee. Er zijn ongelooflUk Ucht- zlnnlge moeders. Men houdt zUn hart vast over het feil. dat die kinderen heb ben. Ik spreek h sten als lk bijv. op den dag van de Eerste Communie van baar dochtertje, niet feestelijk dlnertje kon aanzitten omdat zU bU een., foolbalmatch moest zijn. Ik zuig dit afschuwelijke verhaaltje niet i.j van moeder niet. evenmin als zU geluk verdiende zoo'n Uet dochtertje te hebben. Maar al neemt het egoïsme zulke afmetingen aan van schaam ■ze verwaarloozlng, het kan toch erg genoeg zUn. De vrouw, die kinderen haar geluk vinden ln de kin- lag en nacht er voor klaar staan. ZU vindt heuse wei tUd om eens ilnkelen en uit te gaan, wanneer zU dat noodlg heeft of nuttig vindt. Maar ln het algemeen ls haar plaats bU de 10.000 dubbeltjes voor Patef de Wüde N.N. Hoe meer we de missles zul len beminnen en bevorderen, boe beter katholiek wU zullen vaardigen vrede f 0,50 Cateeh. on de scholen Giften, gestort aan het kantoer van 44231 'met vermelding": "voor Pat Wide" ol gestort bij de oudere Pater de WUde. Schimm hpennlnck.- 52 ol MJ Pastoor W <tojt\een. pa T Zand 31 (giro 118328 met apart* p eldlngzullen tn ons blad worder antwoord. Catech. op de Donderdag oor 9 2e H Mia Hall 10 p de scholen Vrijdag e uur 1ste B Mis Kwart HOOGLANDERVEEN PAROCHIE 6T JOZEF. PSSIOOI HENDRIKS. Burgemeester van Tuylstraat, TcL Nllkerterveen 388 de Vasten. Kwart over 7 wordt de H. Communie uitgereikt. 8 uur Vroegmis, half 11 Hoogmis. Onder de H. Missen collecte ten bate van de SL Jozef- stichting. Half 8 MrdlteUe waarna kort Lof met gebed voor den vrede. Maandag wordt de H. Mis opgedragen in de Si. Jozefstichting en om 8 uur de H. Communie uitgereikt Woensdag, feestdag van de H. Jozef. 7 uur uitreiking van de H Commurle. Om kwart voor 8 gezoneen H. Mis ter -ere van den H. Jozef waaronder de H. Communie wordt uit gereikt. 's Avonds om 7 uur Kruisweg waar- Zaterdag gaan deze kinderen te Commu te onder de K Mis van 8 uur. Gelegenheid im te biechten half 5, half 6. half 7 en RETRAITEN Dinsdag 18—21 Maart. Meisjes. Z.terdag 22—25 Maart. Jjnan ln 't volle leven (alle at.) AprD. Zaterdag 58 April. Heeren I. Woensd 9—12 AprU. Heeren EL Zaterdag 12—15 April. (Paschen) Mann. en Jongens. Zaterdag 19-22 April. Slechth. Dames iGroepstelef.) Dinsdag 22 25 April. Ongehuwde Da mes (oudere). Zaterdag 26- -29 April. Slechth. Heeren (Groepstelef.) ACHTEVELD muntc. 5 uur Lijdensmeditatie en Iel. MeL Maandag (S Rafal. Donderd 8—11 Mei. Meisjes Maandag 12-15 Mei. IS Rataëll. Woensd 21 -24 Mei (Waaronder Hemel vaart) (Te bespreken). Dinsdag 27—30 Mei. Gehuwde Dames. Juni. Zaterdag 1—4 Juni (Pinksteren) Mann en longrm. „J man In 1 volle leven" ls oefloeld voor jonge mannen van 17-25 jaar. Zich aan te melden bU de Directie. Tel. K 3490—40L8. ers hebben altijd de hebbelUke gewoonte uit te gaan zonder behoeven niet altUd mee. mi grooter genot denkbaar dan vacantledagen of andere gelegenheden heel den dag met de kinderen uit i gaan, te ravotten aan strand of duin. bosch. De vrouw moest het niet wlU< dat de kinderen altUd maar aan de zo dienstmeisje worden to vertrouwd, terwijl zU met vrienden i kenissen haar eigen vertier zoekt. Ei ander soort egoïsme Interesseert zli de kinderen, maar toch t meerdere eer en glorie van mama ze ZU Interesseert zich voor de school, de cUfers der rapporten, maar ln de ho ln haar kind haar toekomstige glorie vinden. Het kind gaat naar schooL ni later Ingenieur worden, dokter, advocaat Aanleg of geen aanleg het moet ren. Mama wU geen zoon hebben winkelier Is. die tuiniert, die een i bacht verstaat. HU moet opg-no: worden onder de corona der lntellectu- eelen. Repetitoren komen er bU te pas. HU moet naar het gymnasium, naa universiteit De knaap breekt zUn over de eerste beginselen der algebra, haat Grieksch en breekt rijn tong aan Engelsch. HU hunkert naar tisch vak, speelt graag met m Dit wordt hem alleen ln de toekomst MET G0E9E MAMIEREM7 gebod der Kcrk zUn wij verplicht bet Olfer op Zondag en verplichten feestdag bu te wonen met goede manieren- Dat wil op z'n minst zeggen, dat w* alle ultwUdige handelingen vermijden die noodzakelijk den geest vcrstroolem Daarmee hebben we dan aan dertri' te verplichting krachtens het ftbod d K Maar"ate*het alleen blUft bU d« den u'twcndlge aandicht, zal het seie- leven er weinig bU winnen i. «X" M04 Pil rijn. never gezegd ..er ln" *Jjj}! En dat doen we als we. geUjk we da» zeggen, het Offer volgen We kunnen dat doen door n massaal te gebruiken en dan de eigen woord»n van die bepaalde Mis meebidden. Da's zeker zeer aan te bevelen. We kunnen ook uit 'n gewoon ttrre- boek bidden Oebeden onder de H Mis Wc Runnen ook zonder missaal of kerk boek het Offer volgen en dan met e ren gebeden de verschillende deelen der Ml» volgen- Hoofdzaak ls en bUJft. dat we er bU zijn met geest en hart. Waar moeten we dan opletten? Hierop: le. Zorg. dat ge .ingetogen' de ker» streedt. ee-b:edig knielt en direct n at gem eene en 'n bijzondere intentie vormt Bijvoorbeeld. Ik wil dit Offer bijwonen om met en door Jezus D, mUn Ood U aanbidden, te danken, te smeeken e» jonden en die der heel* wereld aan le bieden. In 't bUzon- der draag lk dit Offer met den priestr bekeering van. of uit dankhaar- „Oonfl- o priester h Bidt met d teor" (schuldbe'Udenls) r ls het toch mogelijk, dat lemar.d vat va-, doodzonde het Offer bU-1 woont, en de kerk verlaat zonder vol- Offer MJ ..de Offerande" '«elf me» al wat je hébt en zUt aan God cp BlUf geen stom toeschouwer! 4e. Na de Sanctus" moet at mee hoo rn ..de gedachtenis" der levenden" dus al Je di»rb*ren aan God aanbevelen, ook zondaren. BI) de Consecratie moet ge acten stel n van ge'oef. oop en liefde. 5e Na de Consecratie: de gedachtenlr er overledenen dus je dierbare a'gestor- men en de meest verlaten z'elen ln Gods barmhart've liefde aanbevelen. Verder Innig J-zns aanbaden, op het altaar als Offer tegenwoordig. 7e Bil de H. Communie, als t kan. lee communlceeren: en minstens het veriangen naar Jezns' komst ln Je riel Het Cenakel of de zaal van het Laatste Avondmaal Sommigen plaatsen het eerste tooneel van Jezus' LU den ln den hof van Gethse- mane, waar HU zUn bangen doodsstrijd voerdeanderen ln het cenakel, waar HU het Allerheiligste Sacrament des Altaars instelde. Deze laatsten hebben geUJk, daar het sacrificie van het Avondmaal toch niet van het offet des Krulses kan gescheiden worden cn Jezus reeds ln het cenakel telkens een zwaard van droefheid door zUn goddeUjk Hart voelde snUden. aU zijne oogen op den verrader, met Hem aan tafel gezeten, op den ongeluktlgen j Judas neerzagen Jezus heeft aan zUn Apostelen Petrus en Joannes zelf de plaats aangeduid, waar HU het P? vchmaal wilde houden. De Heer ging zoo geheimzinnig te werk. apdat Judas deze plaats niet te vroeg zou kennen, om aldus aan het gevaar te ont komen te midden van het avondmaal ge stoord en gevangen genomen te worden. Het cenakel wis een ruim lokaal best geschikt om er een gastmaal te houden: ook wil het LatUnsche „caenaculum" eigenlijk zeggen: spUszaal. Bovendien was het, zooals bÜJkt olt den Griekschen tekst van het Evangelie, een opkamer of boven zaal. Wat zich gen hedendaagsche woningen ln Palestina op merkzaam belüjkt. Boven het terras of platte dak van sommige voorname hulzen ziet men een ifzonderUjk gebouwtje uit ateken. Dit wordt door een of meer ven sters ruim verUcht; van binnen is het rondom van een houten of steenen bank voorzien en de deur slaat open op het ter ras rnder door ie benedenwoning te komen, kan men langs een buitentrap ge- wosnlljk ln metselwerk, de opkamer be reiken. Een dergelijke zaal was het cenakel Hier wlesch de Heer de voeten der Apos telen, veranderde HU brood en wUn ln zUn eigen Vleesch en Brood en jprak hU trv hen: .Doet dit te taUner nagedachte nis". Zoo stelde HU het allerheiligst Sa crament des Altaars Ln, dit hoogste bUJk zUner liefde en hei middelpunt van heel onzen godsdienst! Het cenakel moet aan een der leerlin gen van den Zaligmaker hebben toebe hoord, (eenlgen beweren aan Marcus, an deren aan Joseph van Artmathea). ver mits het ten gebrulke der Apostelen bleef. Hier Immers waren de Apostelen op Paoschdag vergaderd, toen Jezus hun eensklaps versche n en zelde: „Vrede zU O". Acht dagen later verschUnt HU er an dermaal en zegt tot Thomas, die bU de eerste verschUnlng niet aanwezig was en sr geen geloof aan hechtte: „Wees niet meer ongeloovlg, maar getoovlg." Hier daalde de H. Geest, vUftig dagen na Paschen. over Maria, de Apostelen en vele andere leerlingen neder. Hier hadden gewichtige gebeurtenissen plaats als de verkiezing van den H. Ma thlas tot Apostel, en vermoedeUJk ook de teuze der zeven diakens, de eerste kerk- rgaderln- enz. Wat la van dit heilig gebouw, zoo vol uerbare herinneringen uit den eersten Ud van ons geloof, geworden? Ging het verloren bU de algemeene verwoesting van Jeruzalem ln het Jaar 72 door keizer I i geknield i eer Me-"g 9e Eerbiedig kn>elep WJ de wonrden van bet laatste Evangelie: En het Wt^rd -'-each eeworden en Het heeft onder M—de "ebeden die de pries- il'RM"! b'dt ge «VI het offe- volgt, dan gaat ge tan gmaden d» k»-R idt Tltus? Neen, het cenakel bleef gespaard. Een halve eeuw later Immers, ln 117 stond r reeds naar de H. Eplphanlus getuigt, sen kleine kerk". Toen de H. Helena naar Palestina rela- i om de heiligt plaatsen ln eere te her stellen. liet rij ook hier een groot heilig dom oprichten, bestaande uit twee verdie- van de onde-ste het bene- het cenakel en de bovenste de hooge zaal Insloot, waar Jezus het atste Avondmaal genuttigd had. BU de verovering van het H. Land door de Kruisvaarders lag dit heiligdom ver- Evenals tal van kerken ln Palesti na werd het voorzeker ln de eUde eeuw door ksdlef Hakem vernield. VermoedeUJk verdwenen eerst toen de oorspronkeUJke n waartusschen Jezus met zijn Apos- vergaderde. Ter plaatse van het ce nakel richtten nu de kruisvaarders een nltuw heiligdom op. In het middenschip der benedenkerk vereerde men de voet- wasschlng der Apostelen, ln het zuldeUJk gedeelte, de verschUnlng van Jezus aan Thomas en In he. NoordeUjk gedeelte, de ontslaping van Onze Lieve Vrouw. In de benedenkerk las men het opschrift: .De H. Moeder Gods werd verheven boven de koren der Engelen". Boven het hoofdal- der bovenkerk stelde een prachtige vaarders gebouwd, werd ln 1219 op bevet van kallef Melek-el-Moeadhem neerge haald; doch 12 jaar later stond er wees een heiligdom, kapel der nederdallng van den H. Oeest genaamd. In 1335 kregen de Paters Franelskanen het cenakel In hun bezit en wat later be lastte hen Paus Clemens IV ten eeuwigen dage met de bewaring van dit heiligdom. Met de overblU fselen dei vorige gebouwen werd door deze Paters de huidige kapel opgetrokken, die ongelukkig niet ln het bezit der christenen bleef. De Mohammedanen Immers, meenende dat de profeet Davld, dien ook zij ln groo- te eere houden, hier begraven lag. maak ten zich van de kapel meester en veran derden haar ln een moskee. In 1551 ver lieten de Patera Franciscanen de nabU- held van het cenakel. om ln een ander ge deelte der stad het thans nog bestaande klooster van den Verlosser U stlchten- Hoewel de Mohammedanen ln het bezit zUn van het cenakel. kunnen toth de Christenen, tegen baksjls natuurlijk het bovenste gedeelte er van bezoeken. Het bestaat uit twee zalen: de eerste en ruim ste ls 14 M. lang en 9 M. breed en wordt door twee kolommen ln twee beuken ver deeld. In den rechterhoek leidt een trap naar een kleinere hoogere zaal. waar de Mohammedanen het zoogenaamde graf van Davld toonen: een soort gemetselde katafalk. 10 a 12 voet hoog, met marmer bezet, waar eenlge kostbare tapijten, met opschriften uit den Koran bestlkL over heen rijn gespreid. In het lokaal dat zich hier onder be vindt toont men den ingewuden een an der graf van Davld. doch ook dit ls het echte niet. David's graf ls w»! allerminst hier te zoeken boven den grond: want In dien het huidige gebouw, toen het ten Ja- re 1342 door de Frsnelskanen werd opge richt, het graf van Davld niet bevatte, hoe zou dit er sedert dien gekomen zijn? Wanneer men vroeger het cenakel be zocht mocht men er een oogenbllk neer knielen en bidden. In 1860 had Mgr. Spac- capletra. bisschop vsn Smyrna, zelfs het geluk hier. In tegenwoordigheid van prin ses Catharina van HohenzoUern. P. Alph. Ratlsbonne en andere pelgrims, de H. Mis' op te dragen, Iets wat daar sedert drie) eeuwen niet meer was geschied. Doch, beletten hun de Mohammedanen m het cenakel eenlg bUjk van godsdienst geven Wellicht v AugustUnen: zU fiee van den berg Slon Na d' herovering n den :en abdU van Paters te: Abdij van O. L. V. n van den H. Oeest. n Jeruzalem Mohammedanen werden deze kloosterlin gen door Syrische monniken vervangen. De kerk van het cenakel, door de kruis Zoudt cri) bereid zitn uw nader, moeder, broers en zusters, en het eigen leven te offeren ale Oods ge bod. Ood» meerdere eer en glorie Zoo moet M den term verstaan. -Als oil uw vader etc. tiet haat". Dergelijke situaties komen voor. Abraham was bertld fsadc te otte ren. Ken gemengde verkeert ng vraagt ter wille van Ood het offer ran een geliefde. Ken btkeerlnu vraagt soms dat men briekt met •toen v/eeich en Joed. De ultnoo- liging tot tonde etsehe verbreking •an dierbare relatltn. .Lichtflitsen".

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1941 | | pagina 3