De Eembode
f
"°ELZEN A Al
F. A. T IJ L P
Anton Pieck in het Gildehois
Op Schrijf machine
LA KOESTRAAT 161 Te
Overstelpende hoeveelheid
boeiend werk
Z POPOLARITSIT ren Anton Pieck »1«
Illustrator hrsft «en achtergrond. dier.
tl zich ul*t ran zijp werk los tan don-
en neutraal handelsartikel.
Geheel votdwnwn ts dexe
Ala Ik dagelijks vijl of
doen. een gezin slicht, mijn eigen kinderen
opvoed en verder mijn vrijen UJd btnWed
aan sport of cultureele onupannlng, dan
heb Ik recht op oen bestaan In hel onder
wijs Maar als Ik mij totaal, met heel mijn
weren. Jeugd, rijpheid.en ouderdom, arijetds,
tijd en vnruntle Incluis, wil geven aan de
klankbord heeft gevonden. WIJ droomen too
graag van die heerlijk-oude Mudjes vol brok
kelige gevels en zwaar, krakend balkwerk,
We denken' one zoo graag de warat-roode
weelde van de Ooatenche sprookjes wanneer
een orlglneele
veel Ijver, vriend, daarvan rijn wc niet ge
diend.1' We weigeren aan te nemen, dal cf
«On verstandig mensch la, die een dergelijke
komt de heele schrijverij van
front op deze fabelachtige
waardige redeneering neer. Wi
troost, namelijk dat dit te ge
ooit eenlge rechtgeaarde 1
Wat ons betreft, wc hebben negen Und»
ren. Zelf ln hart en nieren onderwijsman,
zullen we blij zijn als eon of meer onaf
kinderen het vaderlijk voetspoor zullep
drukken: maar als er onder onze kinderen
é«n Is, die nog verder wil gaan. the zich
met geheel zijn persoon aan de opvoeding
wil. wijden, die alles zal willen weg geven,
ook huwelijk, geluk, ook gepaste vrijheid
ook bescheiden welstand! voOr liet hooge
ideaal, levende offerande te zijn voor een
betere gemeenschap, don zal het beste in
ons ouderhart, het edelste in ons sebool-
meesterahart het edele kind zegenen, dat
hoog er wit stijgen don zijn vader op de
trappen van menschetljke prestatie en
eeuwige waarden.
'OORDEN KANTONRECHTER
Een geruchtmakend ontslag f^L w"01**
HOE HEBBEN WE ons ln voorbije 1#
ren niet bezorgd gemaakt over een
ln nood verkeerende Jeugd, die behoefte
gevoelde aan de warmte van 'n gastvrij
gezin om weer een lach om den mond
en een blos op de wangen te krijgen.
En wanneer wij onze zorgen hadden
gegeven, hoe voelden we ons dan be
loond door een paar heerlijk-stralende
oogen van een dankbaar kind dat zijn
heele verdere leven ons ln liefde zou
blijven gedenken!
Maar dat waren meest kinderen uil
vreemde landen— Thans vragen
kinderen van om eigen volk emit
liefde, onze vervolging!
Kinderen uit Rotterdam willen zich
aan onze tafel scharen, zij het maar
voor kort. Het zijn kinderen, waarvan
na zorgvuldige schifting door het be
treffende gemeentelijk bureau van Rot
terdam ls kómen vast te staan, dat het
voor hen beslist noodzakelijk ls. dat zit
niet ln noodwoningen sis In hokjes ver
deelde schoollokalen en barakken wor
den opgeborgen, maar die ln de normale
sfeer van een hulsgezin moeten worden
opgenomen, daar zU anders geestelijk
en lichamelijk dreigen te gronde tc
gaan. De leeftijd varieert van drie tot
dertien Jaar. De jongens maken het
overgroote deel uit. terwijl hoofdzakelijk
kinderen worden uitgezonden ln den
leeftijd tusschen acht en dertien Jaar.
Vóór uitzending ondergaan zU een
zorgvuldige keuring, terwijl ook de klee
spectle onderworpen worden.
terstond w©
Enkele weken later ontvingen de klanten
•en circulaire van den directeur, waarin deze
liet doorschemeren, dat er eigenlijk andere
Wenen waren, waarom de filiaalt wider had
moeten verdwijnen, maar dat het nkx ln
het belang van den» gezin was. wanneer
'.«11 fsareo dat er
i verkef de «"Meng»*
I reden» OTbd** ZWl
geven es .middellijk na
fraude, daar Indertijd
«vonden, die men niet
kan doei gelden voor
Vraagt men rich af. hóe bU de Russüaflio
sfeer zoo Juist wist te treffen, dan staat men
enige meters verder weer verstomd over
het raffinement, waarmede die eehnnen-
schelljke details van een onzer noordelijke
vtsschersdorpen uitbeelding vinden wanneer
CaUenbach illustraties vraagt voor ..811. de
Strandjutter".
Zooeven spraken we over raffinement.
Maar ls het niet geraffineerd, wanneer de
door Gulbrensen moczterlljk ge toekende
figuren van de irlloglo Jet Geslacht
BJörndal" welhaast uitsluitend met het ult-
Aljereerat kwam de filiaalhouder als ge
tuige voor. HIJ gaf een lezing van het ont
slag. dat zich aldus zou hebben toegedragen:
Wegens drmgendc famllle-omstandlghedeu
wilde hij. die ln geen 5 Jaren vacauiie had
gehad, een dag bullen de stad doorbrengen.
Op den vooravond belde hij verscheidene
Eer verloren, veel verloren, God
loren, alles verloren. Schat da
uw eer hooger dan uw leven, en ai
een geringe zaak. om wille der llefC
Christus belde te verliezen.
gen van ongenaakbare stoerheid en grootscb-
held? Of Pieck het dan niet ln sljn macht
zou hebben den „Ouden Dag" uil te bra-1-
den? Dat bewijst weer een andere van de
vele facetten van zijn beeldend vermogen:
daar ligt de „antieke" droge naald eta van
een Mozaïsche figuur van Rembrandtlek ka-
Het christelijk orgaan ..De School
met den BUbel" bevatte ln zijn laatste
nummer een artikel van de hand van
den bekenden katholieken onderwijs
deskundige Frater Rombouts over de
gekorte salarissen van de religieuze on
derwijzers en onderwijzeressen.
In het bedoelde artikel komt Fr. Rom-
bouta tot de volgende conclusies.
t De arbeider l« rijn loon waard, hij ÖJ
geestelijke, religieus of lede.
J. Onderscheid maken tussohen religieuzen
en nletrreligteuzan ls in strijd met de L.O.-
wet. die alleen .onderwijzers" kent.
3. Hoofdcriterium bij de loonbepallng moet
zijn net werk. de prestatie, niet de behoefte.
4. Voor zoover er rekening te houden ls
Indien, ondanks de kleedlng-lnspectle
toch nog Iets zou moeten worden aan
geschaft. kan dit bU het .Stlchtsch
Evacl jtle-comlté voor Rotterdamsche
kinderen" (Secr. Dalweg 48. Zeist) wor
den aangevraagd. Schoolgelden worden
te zijner tijd tusschen de gemeente en
den gedelegeerde voor de kinderevacu
atie van de gemeente Rotterdam verre
kend. Eventueele noodzakelijke dokters
kosten kunnen ook ln rekening worden
gebracht.
De reiskosten van en naar Rotterdam
worden gedragen door de gemeente Rót-
een vertegenwoordiger van de slagersorgaii'
sa tie. M. v S„ als bemiddelaar optrad en
men had na deze bespreking den Indruk dat
verder alles in kannen en kruiken was; de
filiaalhouder aanvaardde het ontslag ra de
directeur stond hem toe. nog enkele weken
van het woonhuis gebruik te bbjven maken.
De verdediger, mr. Versfeit, had den fili
aalhouder tijdens dit voorspel reeds voorrich-
Bvenwel ging de fraude door. A tn dto Op-
bouwdienst werd voor f86t gris «td. wslha
post met f#M werd geboekt Hak December
waren er opnieuw onrcgelitmilgbf l«i en dit
maal ging het om een veel grof az bedrag.
Nu wilde do directeur den fillaa houder in
leder geval kwijt, maar nog s<M Is niet op
grond van fraude. En daarom weid hij «et-
slagen op grond van een dog verat m.
Mr. Verefeit vond den ontslag* ie bljioe-
hlj voldaan over zijn
Reeds hebben enkele Ingezetenen zich
bereid verklaard als tusschen persoon op
te treden en zijn zU er gelukkig reeds ln
geslaagd, enkele Rotterdammertjes ln
gezinnen onder te brengen.
Tot hen kunnen Amersfoorts Katholie
ken, wier hart zich gedrongen gevoelt
aan dit prachtige doel mede te werken,
zich wenden.
Voor de Stadsparochleën ls dat de
heer R. Visser. Nleuwstraat 4 en voor
den .Berg" de heer J. Visser. Utrecht-
scheweg en mevr. J. Glesen-Vlsser,
Utrechtschestraat 48.
Dat ill succes mogen hebben!
Als ik dit geweten had, sou mtjn
era hebben geluld." besloot de Ar
De kantonrechter zal over ran
"JJuSTAM"
jn directe n
„meenschap.
Illustratie uK „511, de Strandjutter" tuitg. CaUenbach. NVkarkl, waarvan het
origineel te sten ItopOe Ptock-tentooMclltng In het aiuehute te Amenfoort.
AMERSFOORT
NUMMER 52
WAARIN OPGENOMEN HET „WEEK B L A O VOOR BAARN"
VRIJDAG 4 APRIL
waarin opgenomen het
KATHOLIEK NIEUWS EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
EEKBLAD VOOR BAARN"
DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN E.O.
DE GOEDE WEEK
T\E JUICHTONEN fan Falmaondsg
waren nog niet verstomd, óf dc
feestdag van d«n Heer was reeds ten
einde, en dagen van smaad en schande
tonelen volgen.
t Diepste leed van den Verlosser was
*Un onteerlng: want ware eer ls 't groot-
We geluk der stervelingen; zU staat bo
ven eer en goed. de ruggegraat der pep
soonltjkheld. En wie kon niet meer aan
spraak maken op eer dan de Zaligmaker,
Die Zijn eer niet aan de menschen ont
leende, maar Die zeggen kon: ..als ik
ntl) zelf zou verheerlijken, dan was mijn
eer tilete; maar t ls de Vader. Die mij
eert."
Hoe zUn wij menschen toch bezorgd
'oor onze eer. wr-f zijn wé toch diep ge
krenkt, als men ons ln onze eer aantast.
Maar WeUt een eergevoel mo~' dan de
Zaligmaker ln zUn hart beslotc hebben,
HIJ, de Oodmensch, Dien de Vader met
eer en heerlijkheid gekroond heeft.
Is 't niet, alsof de Moederkerk door
de paarze bedekking der kruisbeelden
den diepen smaad des Heeren voor haar
kinderen verbergen wilde.
Hoe zijn de menschen omgegaan met
de eer des Heeren?
Slavernij ls altijd een schande der
menschheld geweest We veroordeelen 't
gedrag der broeders van Jozef van
EgTPte. maar werd Christus nltt even
zeer verkocht, versjachterd door zUn
broeders, de Hoogepriesters, door zijn
OlKhgenooten. verkocht voor de luttele
prils van- 30 zilverlingen, de goedkoopste
prijs voor een slaaf?
Verraad ls een groote schande: zij
blUft kleven aan familie, aan 't vaan
del! Christus verdroeg 't verraad van
een Judas, zooals HIJ al eeuweg lang 't
verraad van vele zUner kinderen dulde.
Wat een smaad die gevangenneming 1
HIJ moest concurreeren met Barabaa en
't opgehitste volk elschle zijn bloed.
..Ja. HU werd onder de msldadlgers
gerekend.''
Toen Lodewljk XVI aan den voet van
t schavot stond, ontvlamde nog eenmaal
dc koninklijke trots van de Bourbons
en hU vroeg zUn beul: .Houdt gU ml)
voor een misdadiger?" Alsdan naderde
hem de priester en fluisterde hem toe:
.Sire. vóór u liet een aader dezelfde
smaad over zich heengaan. Jezus." Als
de Koning dat hoorde, verhief- hu zijn
oogen ten hemel, als wilde hU zeggen:
„heeft God dat geleden, dan kan ook
een koning van Frankrijk aat verdra-
Wat een smaad dat verhoor, dat on
rechtvaardige proces bU de Hoogeprles
ters. bij Pllatus en Herodes!
met de eer van God!
Dikwijls wordt God verkocht voor een
luttele prijs van de ellendigste slavernij,
Dr. Sonnenscheln kreeg eens een
briefje van vijf mark In handen. Toen
h'J het vuile papiertje wat nauwkeuri
ger bekeek, zag hU op de eene zijde de
verschrikkelijke woorden: „voor dit pa
piertje verkocht lk mUn onschuld", en
met de onsohuld de sleL
Dikwijls wordt Christus verraden door
't breken der Doop- en Vormselbelolten.
door afval en bestrijding.
Dikwijls wordt God. Zijn genade, ZUn
woord en ZUn wei ln ons met boelen
geslagen, ln de onwaardige boelen van
zonden en hartstochten, zinnelijkheid en
hebzucht.
Wat blijft er dikwijls over van de blijd
schap en de vrijheid der kinderen Gods,
Het Nederlandsche
Lied
..Het goede volkslied is een rijk natio
naal bezit van hooge cultureele waarde"
lezen we ergens ln een advertentie waar
in de door dr Jop Pollmann bewerkte
bundels ..Het blonde Riet". .Het lachen
de Water" en „Dc blijde Bongerd" wor
den aangeprezen.
Men ts gewoon, sommige reclameteksten
met een korreltje zout te nemen, maar
wanneer men eens nagaat op welk mis
selijk ratjetoe de Nederlandsche ..caba
retiers" en radiozangers ons de afgeloo-
pen jaren hebben vergast, en men zingt
dan eens een der frlssche liederen uit
de genoemde bundels, dan voelt men
dat de uitgever geen letter van zijn re
clametekst teveel heeft geschreven.
Jan van der Putten schreef ln het
Jongste nummer van DUX. het bekende
tljdschriit op opvoedkundig gebied, een
beschouwing over .Het lied ln Neder
land", waarin hU constateert dat het Ne
derlandsche volk zoo aan den buiten
kant blijft, niet van binnen uit zingt.
..Dux" gaat dan als volgt verder.
Allen die rich hebben gegeven aan
xaak van het volkslied, weten, dat arbeid
van Jaren noodjg is. om een omineks
de gerichtheid van den smaak tot sta.'
brengen Want tenslotte heelt het goede
Onderwijs-sa la rissen
uit. begrip cnlstoat omtrent het wezen van
hel volkslied.
De grootste bloei van het volkslied log In
den lijd van de gebonden gemeenschap Hot
kon door iedereen gezongen worden, omdat
dit het kunstlied niet naar de oor"
en dus om rijn eenvoudige techniek
iedereen te ringen was. Doch die eenvoud
ln techniek ls in het oude volkslied
terlljk gehanteerd, toodat Juweeltje»
Monden van werkelijke volkskunst. Greote
nchiten rich niet te gering or
t volkslied te geVen,
n als zU hun te
n onthielden
instrumentale huismuziek voor fluit.
*V^ue da»™ 18 de a,stftnd tU8^lan
kunstenaren en volk lot
Dit behoeft ons niet te verwanderen
neer «U op alle andere gebieden de» a
Tte«tnïMHet mwt^wri^ransemprYtend
iBfttsuurgrgs
bewu»tri)n «al ook den opblori ran hst
volkslied mogelUk maken. ornaat dit dan
"dh'mmW ««^"tuasehan granseiuchap*.
rin en volkslied moet HJ dc beoefening van
het volkslied steeds voor oogen worten go-
5. De religieuzen-onderwijzers hebben
tijd behoord tot de lsagsMxsoldlgdon
bespaarden daardoor den Staat sommen gelds-
eeste onderwijscongregaties heb-
10 Jaar gebrek geleden.
rechtmatig loon hun onthouden -
Nog nooit Is bewezen, dat religieuzen,
onderwijzers zooveel minder behoeften heb
ben dan niet-rellgleuzien. men denke o.o.
orme sommen die bun de oplei
ding kost.
8. Hebben onderwijscongregatie» een
leln gedeelte van hun
ai het onderwijs, dan
i dienst en ten bate v»
9. Wie de Invoering v
w bij de 'loonbepallng
schled ls, goedkeurt,
quentle aanvaarden, aat
Inkomen hebben dan
KANTOOgBOEKHANDE
HET VULPEN HU IS
Lanfeibaat 65 t.o- Krommes treat.
Telef. 4626
Een Rotterdamsch kind.,.
vraagt Uw gastvrijheid
re „loon naar. behoefte* als
doorslaggevende factor te aanvaarden, dan
nog sou 40 pet mindering voor de religieu
zen veel meer rijn dan rij-dragen kunnen.
Lijnrecht tegenover de meening van
Fr. Rombouts staat die van .Het Ar
beidsfront". Naar de meening van dit
orgaan gaan de maatregelen Inzake de
religieuze leerkrachten bij het onderwijs
nog niet ver genoeg. Dit blad van de
N. a B. verklaart, dat ..de kloosterlin
gen. die uitsluitend voor het welzijn
van hun gcloolagenooten zUn aangewe
sen. die derhalve ln kerken en klooster*
ongetwUfe'd zegenrijkén arbeid' ucnen
verrichten, thans nog staan ln dc
school op plaatsen, welke door anderen
moeten oorden Ingenomen Als sU uit dc
school verdwijnen, sal de werkloosheid
onder de onderwijzers tot het verleden
Dr. Joe. de Boer komt tegen zulk een
redeneering li* .He Volkskrant" niet
kracht en klem op;
Katholiek Comité van actie
„Voor God"
EEN NATUURLIJKE WET
TOEGEPAST
„Wie God bemint, moet ook
ajn broader beminnen". O J°*n-
4,21). De naastenliefde is maat.
■taf der liefde tot God. Liefde
tot God en liefde tot den naaste
zijn van elkaar afhankelijk: de
eene stijgt en daalt met de an>
dere gelijk het water in buizen,
dia onderling verbonden zijn.
De liefde tot God *n tot den
evennaaste ia geen soeteljjk
gevoel, maar mannelijke daad.
P. Richard Grif