ESBAD PROBAX DE EEMBODF. VRIJDAG 16 MEI I44f DE HEER VAN RANDENBROEK Bouwer ran het Achtste Wereldwooder Jacob twin Cam- pen \3 Febr. 1595 tc Haarlem geb., 13 Sept. i«57 t« Amersjoort over leden), naar een etgenttjdache gra vure. in het he elt van Museum Flehlte te <4mars- Du» viae het aanschijn des uieerghadelooeen Van 't achtste wonderstuk, het Raadhuys V Zijn Geest wüdtlustlg straalt tn d' ooghen der aanschouwen Vit alt' de werken dte zijn Konst in handen nam; En schoon se In duurzaamheidt voorbij atle and're streeven, Zijn onverwelkbre lof zal'? echter overteeven. 7 OO DICHTTE L. Meyer onder een gravure van Jacobus a Campen. domtnus a Randenbroek archltectus IncomparablUs. Inderdaad, van Campen» meester werk. het „Paleis" op den Dam te Am sterdam, was tn die dagen een onver gelijkelijk wonderwerk. Men beschikte niet over de groote technische hulp middelen van vandaag alleen reeds de overspanning van de groote „Bur gerzaal" sloeg heel bouwkundig Neder land met stomheid van verbazing; van beton, laat staan van gewapend beton, had men nog nooit gehoord en het eerste „gegoten Jiuls" zou eerst eeuwen later ln Santpoort worden voorlooper van Jacob van Campen, de „onvergelii- kelljkc architect" wns een Amersloor- tor. HIJ was heer van Randenbroek, woonde er, werkte er en stierf er. Of hU er ook goboren ls? Daar Is al menigmaal over geredetwist met het woord of met de pen. In 1899 nog door Rootselaar en RoUnderr, ln het Amers- foortsch Nieuws- en .Advertentieblad, waar Rootselaar een eigen rubriek (.Sprokkelingen") ln had. Zooals dat meer gaat met twee geschiedvorschers die van mcenlng verschillen, tot een stemmigheid kwam het niet. Maar men mag wel aannemen, dat Jacob van Campen 'n geboren Haarlemmer, maar een getogen Amcrsfoorter Is. De „Verzameling van Stukken betrek- kclUk het goed Randenbroek nabij Amersfoort, voorheen leenroerig goed geweest aan hot Sticht te Utrecht, blj- converzamcld en opgemaakt ln 1847", berustende ln het Museum Flehlte. ver telt een en ander van de geslachten die dit goed ln bezit hadden. De vroegste gegevens over Randen broek vinden wc ln de charters. In 1349 ontving Johan, Bisschop van Utrecht het goed (charter 3 Ametsf. stedelijk: archief). Een „Manuskrlpte genealogie Heeren en Vrouwen van het Leengoed Randenbroek", opgemaakt omstreeks 1670, somt de generaties op. die op Randenbroek woonden. OndeT do negende generatie we Gerritgc Claes Bcrent» doe huwd met Pleter van Campen, „hadt tien klnders. vijf Joncx gestorven, ont- fanct dat leen Randenbroek ln 1605." Van de vUf overlevende kindei sterft de oudste zoon als Jongeman. De daarop volgende Is... Jacob van Cam pen. Deze ontving in 1620 het leen Randenbroek, dat hU behield tot 1657. hot Jaar van zijn dood. Het leengoed kwam toen aan zUn ongetrouwde zus ter Margriet van Campen, die het later overdroeg aan Claes Heerman. Ongestoord mogen we het bezit van het leengoed Randenbroek niet noe men Want do geschiedenis verhaalt, hoo'de Graaf van Montecucull. wiens legers Amersfoort lnng niet spoorloos voorbij- en doortrokken men heeft ln de Nlcuwstrnat indertijd nog goudstukken gevonden, na3r alle waar- schUnlUkheld een deel van de krUgskas van den genoemden veldheer zijn verblUfplaats verkoos „op de lustplaats Randenbroek, wolke naderhand afge- ultgebroken en ook de bedstede met merkwaardige opschrift ,.E1 todo nada" welks vertaling neerkomt op het Het geeft een kUkJe op van Campen» rakter, die met een gedachte aan de vergankelUkheld van het aard ache en 't onbegrijpelijk oneindige van de eeuwigheid ln aUn bedstede stapte. De vraag, waarom van Campen hier el een» sliep, terwijl het huls Randen roek toch zöö nabU was. Is er een. die tr beantwoording aan historici blUft overgelaten. Men heeft paneeien, schouw en bed stede IndertUd overgebracht naar het Rijksmuseum te Au,sterdam, waar men toen nog soo hechtte aan hot Inrichten merkwaardige kaers. j van Campenkamer word echter eenlge Jaren geleden afgebroken en door bemiddeling van wUlen -*"*■ Croockewlt kwam de hoelc verhuiswagen naar het must hlte" waar de verraste concierge mev wist. wat hem overkwam. De heer Croo ckewlt had vergeten, hem op de komst van de kamer voor te bereiden. „Flehlte" bevat geen ruimte, om r»n Campens kamer geheel do recon- strueeren en zoo ligt daar eog op zolder de gedemonteerde schouw. Maar de pa len, die meest stillevens van fruit bladeren en weergaven van beeld houwwerk dragen alsmede de bedstede werden ln de bibliotheek ondergebracht welk vertrek se thans een zeer merk waardige sfeer geven. DE TORENSPITS Maar Amerefoort draagt nog een her innering aan Jacob van Kampen. De Lieve Vrouwetoren Is vele malen door storm en bUksem geteisterd. Op 7 Februari 1651 was het bUzonder erg Toen sloeg da bliksem In den toren en het scheelde weinig of Amersfoort» trots sou In een geblekerde puinhoop sUn verkeord. Leonard Nleaslus heeft deze ramp voorkomen. HU Is „de heldhaftige tim merman (aldus Rootselaar) die onder dreigend levensgevaar de «plu van den grooten toren toen dese door het blik semvuur was getroffen en In brand geraakt, afgehakt en daardoor het prachtig sleraa d van de stad. den schoonsten toren van ona land, voor tUdgcnool <l> nakemlngschap bchohden heeft." (..sKrokkellngen"). Leonard Nleaslus Is door Van Cam pen geschilderd hieruit blUki welk veelzijdig talent de heer van Randen broek had en men kan het doek thans nog vinden ln de burgemeesters kamer van Amersfoort» stadhuis. Toen de (oren na ilen brand een nieuwe spits moest heb" -HÉUM Campen als adviseur ln Zoo heeft van Campen In Eemiands noofdrtad nog menig spoor nagelaten en naast Johan van Oldenbarneveldt mag hU een der grootste Amersfoortsra worden genoemd. ZUn naam la nooit be trokken geweest In de godsdienstige of politieke twisten waar sUn tUd zoo rUk aan was. Van Campen heeft niet het lot gedeeld van Johan van Oldenbarne veldt; hU stierf als eeii algemeen ge- arht man. nimmer heeft men hem doodgezwegen en »Un graf biedt geen vraagstuk aan den historicus zooali dat van den grooten Johan. wiens ge beente op slechts enkele meters afstand moei rusten van dat van den Heer van Randenbroek. Een Jaar voor zUn dood, In 1656, was Jacob van Kampen overgegaan tot do Katholieke Kerk. Campen. Men behoeft echter ruet te vreezen. dat met den brand op Randenbroek "-erlnneringen aan den grooten bouw gingen. Er zUn hee' VAN CAMPENS ORAF. Allereerst hebben we ln Amersfoort het graf van Jacob van Campen. Mer behoeft er niet lang naar ln zoeken want het ligt onder een monument, dat tegen een der muren van de St. Jorls- kerk ls aangebracht. Op de gedenkplaat onder het "Hifi D'AERTS BOUI1EER, UYT DE STAM VAN KAMPEN RUST HIER ONDER DIE T RAADHUIS T AMSTERDAM GEBOUD HEEFT T ACHTSTE WONDER JACOB VAN KAMPEN OBIIT 13. SEPTEMBER 1657. On het sterfjaar van van Campen lezen we In de grafboeken van St. Joris: „22 Sept. 1657 verkocht 2 grafsteden aan d'Erffgenamcn van Zal. Jacob van Campen, ghelegen ln de Noordtkerk T eerste den familiegraf zUnor erfgena men, buen 1. He graft f 100," HET HOOOERHUIS. Dicht bU Randenbroek, op de plaats waar men nu het terrein der artillerie- kazerne vind. rees voer 1879 aan den rand van de Vlierbeek het Hoogcrhuls op. het JachtverblUf van Jacob van Campen. Het gebouw verviel ln loop der jaren tot een rulno en lr, genoemde Jaar ging men tot «loopcn over. Gelukkig is een der kamers ge spaard gebleven, dat wil zeggen, de In ventaris ervan. De houten, door Jacob can Camptn zelf geschilderde paneeien (zooals de overlevering zegt) werden VELUWSCHE SCHILD ERS IN AMERSFOORT il genoodig- Hct Hoogcrhuls aan dc Vlierbeek, te Amersfoort. Men ziet hier de ach terzijde van het In II79 afgebroken jachthuis van Jacob van Campen. (Foto uit archief Museum Flehlte. Amersfoort.) Expositie in het Consthuys St. Joris Vier Veluwsche schilders hebben een keur van hun werken bijeengebracht ln liet. Const huys St. Joris san den Hof te Amersfoort. Vier schilders mei verschillende karakters, met leder een eigen visie, slecht» verbonden door dc omgeving ivaar zij in In aanwezigheid ran een at den ls Zaterdagmiddag de I die een dertigtal werken omval, geopena door den heer J. A van SebIJndcl. recensent ran de „Ulrechtschc Courant". De spreker wees op do gelukkig toenemen, de belangstelling yoor alles wat schoon ls en gelegenheid biedt zich even los le werken uit de zware problemen, dio eiken dag op nieuw om een oplossing vragen. Onder alles wat schoon ls dient ln Hel bt- aonder te worden verstaan de schilderkunst, niet alleen een weergave van do rit werkelijkheid, maar ook en vooral wereld der verbeelding. De schilder 1b niet do werkelijke van het onderwerp ln al zUn toevalligheden, maar hij verleent het schilderij zijn geheel eigen karakler door een bewuste ordening, bepaald door dc geaardheid van den maker. De schilder «let zijn object met een geheel oog. HIJ brengt de details die karakte ristiek zijn, naar voren en laat bijkomstig, die het harmonisch geheel storen. Innerlijk van den schilder vindt uil» c geheel persoonlijke sfeer van dc ken komt, aldus spr.. sterk tot uiting Ir den heer Veenendanl voor dier» Initia tief, verklaarde spr. do tentoonstelling voor GRATIS ZWEMMEN Brengt abonné's am en U zwemt dit jaar gratis. Bij aan brengen van. één nienwe abonné 15 pCt. korting, 2 nieuwe 'abonné's 30 pCt. korting etc. Bij 6 of meer abonné's ont vangt U een zwemabonnement geheel gratii. Voor 21 Mei a.s. kunnen de oude tarieven plus O.B. ge handhaafd bljjven. Na dien datum worden de abonnemen ten met f 1.per stuk verhoogd. Dn» nog 8 dagen voor- deelige abonnementen. Haalt daarom Uw abonnementen aan ons kantoor af en doet het nog heden, daar de abon nementen niet meer per bank kannen worden aangeboden. Het kantoor is doorloopend geopend van 921 nnr. St Anfrldui- iiiiiiiii b werd weergegeven. Br rijn e erken, die een aparte vermelding over zij n. Dan noemen wl] bijv. den man Ie flesch. een groot doek dat Lus» openbaart. Een n "rekken. Óndanks*!het lel der uitwerking heeft Lussc terde ons Iemand toe. Maar waarachtig, x nrtlstlck bezit sou In staat sljn, da le- hij voortduring te bezielen I „Niet vergeten, voor bon K dor toitlolkaart: PROBAX" koopt. Ook al Dat kunnan wl| U «ariakaran omdat ona laboratorium ar soo'n prima recept voor heelt en omdat voor Probaa da soo vorpvuldlg gasolectaarda g'ondilotten op de meest hygHnlsche methode worden verwerkt. Met da Proba» ileal suit U «leb mot plasler scharen I De geboortedag van Maria. (Naar P. Masohek). Katholiek Comité wan actie „Voor God" DRINGENDE OPROEP Wij voelen ona te doen op al oi zonder uitsondering, overal tor wereld, om gedurende de komeade maand, dia aan de maagdelijke Moeder Gode ia toegewijd, dagelijks met hun altaar te gaan. Pees Plee *77 luchten zijn rol werking, schen vaart een storm. Zeer het werk van H W. dc Jong. wiens penscel niet zoo broed en wtens precieuzer Is. Zijn werk Ls windstil, zij deren filteren een vriendelijk zonlicht. Zijn bosschen en lanen zijn als het ware i" schilderde ultnoodlgingen tot een var ganger om eens te komen genieten vti vele natuurschoon van de Veluwe. Hendrik Verburg trekt onder ztjn hier nan- werige werken vooral de aandacht door en kele stillevens, die zoo geheel persoonlijk radlllo. HIJ heeft bijvoorbeeld enkele reis- roepectuescn neergelegd bij enkele pullen n Uikjee Judaspenning, een gewaagde com- inatlc, die ln hnar originaliteit en frlssche llwcrking weldadig aandoet. Ja«p Hlddlng openbaart zich hier als een cclbelovend talent, dat onder Invloed staal an Lustenburg maar eens sljn eigen weg De heer y. Schljndcl wekte dc aanwezigen op zich als beschouwers eens tc verdiepen ln de vraag, wat elk der schilden bewoog te werken zooals zij deden Eerst als men Och geheel open en ten volle ontvankelijk voor elk der werken stelt, zal men het tlge- hecle genot ondergas» van het aanschouwen binnenhuisje een blzondcre aandacht,, 'alllngen van het licht, de diepe schaduz ■oven let» warm» en tegelijk lel* oud-v .vouwde unn dit werk. Bullen rijn stillevens vraagt Verbuig hier do blzotidoro aandacht met enkele land schappen, waarin hij met toepassing van een zacht blauw de fUne sfeer van een friasohen zomerochtend wist tc suggcrcoren. Do Jong heeft ntuwt zijn boschgeelchten wat een heerlijk, allervriendelijkst berken laantje heeft htj gezien I ook een enkel stilleven gezonden, bloemen ln alle nuances van paars. Janp Hlddlnks veelbelovend, stoere werk is vertegenwoordigd door een boschgezicht en enkele gebouwen. De verfbehandeling heeft hij onder de knie en hij heeft gevoel voor contrasten. Maar hU zal bij de verder» ontwikkeling van zijn talent Rustig en waardig heeft Nederland )n gevallenen herdacht. Da overheid het begrijpelijk, dat wellicht al) menigeen de neiging opkwam, op eenl- gerlel wljge uiting te «even aan rijn gevoelens van rouw. doch do bijzondere omstandigheden waarin ons land se dert de Meidagen 1 Is komen te v ongewenscht en ontoelaatbaar dat Iets geschiedde hetwelk als een demóntlra- ef gebaar kon worden opgevat. Het sou echter «een beswaar ont moeten. wanneer In de dagen van 10 tot 15 Met op de graven van de In den oorlog gevallenen door de nabestaan den bloemen werden gebracht, mil* hieraan elk demonetratlef karakter ont brak, Het leggen van bloemen door ge- sinten formaties of anderszins Dl groepsverband, diende achterwege le blijven, Uit deze regelingen spreekt een aan voelen van de neiging der overlevenden om de gevallenen tc neren, een aanvoe len van het feit dat de dagen van 10 I tot IS Mel die tUn van een herdenking der voor het vaderland gestorvenen. Velen zullen dan ook hebben gebe den voor de zlelerust dergenen die, of- ferbereld, hun leven gaven tor be scherming van het onze. Laat ons hopen, dat sing was. dat ergens met een non-stop-cabaret werd gegeven op den dag dat moeder* kransen legden op de graven van hun gevallen zonen, vrouwen op die vgn hun gesneuvelde mannen en kinderen op die van hun vader» Een volgend laar houden we beter rekening met een dag van geval- lenen-herdenklnR. I)c waarheid in persoon. Christus was de waarheid In persoon. Hij heelt voor de waar heid alles over gehad. Noch In moord noch In daad heeft HU de waarheid geweld aangedaan. Hij Is er voor gestorven. Er zal van u nlct soo gauw gevraagd worden voor de waarheid ta sterven. O.L.H. ls met minder ook al te vreden. Onderzoek eens waartoe gil In staat zoudt zijn? Misschien kunt gij nog niet eens den kolos salen moed opbrengen om (n een restaurant een krulsteeken te ma ken, Begin maar vast met urn christendom nfef onder stoelen ol bon*«n te steken. .Lichtflitsen". t',

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1941 | | pagina 4