DE KLOKKEN VAN ST. JORIS F. A. T U L P E DE EEMBODE KERKBERICHT VAN „DE EEMBODE" VAN 4 JULI 1941 REDACTIE EN ADMINISTRATE LANGEGR. 28 AMERSFOORT - TEL. 4425 EPISTEL EN EVANGELIE VIJFDE ZONDAG t Les uit den brief nan den H. Apostel Petrus, 1 Petr. 3, S—IS. Dierbaarsten: Weest allen eensgezind, deelnemend voor elkander, vol broeder liefde. barmhartig, bescheiden, vergeldt geen kwaad met kwaad of schelden met schelden, maar zegent elkander veeleer; gU aijt toch geroepen om zegen te erven. Immers ..Wie het leven wil liefhebben. En goede dagen wil zien: Weerhoude zijn tong van het kwaad. En zijn lippen van bedrlegelljke taal. HU verroljde het kwaad, en doe het goede, zoeke den vrede en jage hem na Want de oogen des Heeren zijn op de rechtvaardigen gericht. En zijn ooren gericht op hun smee- ken: Maar 's Heeren aangezicht is tegen de boosdoeners gefronst". En wie zal u kwaad doen. wanneer gU Ijverig zUt ln het goede? Maar al zoudt ge ook lijden om de gerechtigheid, zalig zljt ge! „Vreest niet voor hen. en laat u niet ruk oan de ui dll blad voorkomende Kerkberleh- «i, ook M den vorm oan tttreksele, Is oerboden Heiligt Christus den Heer. In Uw har ten; weest altUd tot verantwoording be reid aan ledereen, die u rekenschap vraagt van de hoop, die In u leeft". EVANGELIE. Volgens den H. Mattheus 5. 20—34. In dien tUd zeide Jezus tot Zijne leer- Zoo uw gerechtigheid niet grooter Is dan die van schriftgeleerden en Farl- zeën. dan zult ge het rük der hemelen niet binnengaan. Ge hebt gehoord, dat tot de ouden Gij zult niet dooden; en wie doodslag begaat, za' schuldig zUn voor het ge recht. zUn b r het Wie tot zijn broeder zegt: Raca; zal schuldig zUn voor den Hoogen Raad. En wie zegt: Dwaas, zal strafbaar aün met het helsche vuur. Als ge dus uw offergaven brengt naar het altaar en u daar herinnert, dat uw broeder Iets tegen u heeft, laat dan uw offer voor het altaar en ga u eerst met uw broeder verzoenen; komt dan terug en draag dan uw offer op. PAROCHIE VAN DEN H. ANSFRIDUS Jacob Catalaan no. 26b. Pastoor: Deken P. J M. sandkuyi Postgiro na 93287. Jacob CatslaaD 28 Telefoon na 5923 half 11 d: Hoogmis. Om 6 uur Lof. Zaterdag om half 8 alg. H. Communie. Van half 4 tot half B blechthooren. Om 7 uur Lof met Rozenhoedje voor den In de week de H.H. Missen om half 8 PAROCHIE VAN DEN H. HENRICUS ELZENAAR LANGESTRAAT 101 Tel. 5723 HOOGLAND PAROCHIE ST. MARTINU8. Pastoor W. S. J. DE JONG. Kerklaan, Tel. 223. ZONDAG. 8 uur Vroegmis, half 10 kindei mis, half 11 Hoogmla 5 uur Catechismus, uur Lol met Preek. In beide H. Dinsdag, kwart voor 9 H. Mis. woensdag, feestdag v. d. Martelaren va Gorcum. Kwart voor 9 H. Mis. Half 10 e half 11 Ca toch. op de scholen. Donderdag. Kwart voor 9 H. Mis. Half a half 11 Catech op de 6Cholen. Vrijdag. 8 uur late H. Mis, kwart voor Mis. Half 10 en half 11 Oatech. op e Pastoor: J. H. Hooyman Matthias withoosstraat oo 34 Telefoon 4831 - Giro no. 84824 Zondag. H.H. Missen om 7 uur en 8.30 Uur, 10 uur Hoogmis. 8 uur Lof. Wegens priesterretraite Is er deze week Dins dag. Donderdag en Vrijdag om 9 uur geen H. Mis. Woensdag is er om 7 uur geen H. Mis. Woensdag om 9 uur Hu- welljksmis. 10 uur H. Mis op het Dinsdag om 7 uur Lof met Litanie van Alle Heiligen voor. den vrede. Woensdag om 9 uur HuwelUksmls voor J. Verheyen en J. F. Hanegraaf. Vrijdag om 7 uur Lof. Zaterdag om 11.30 uur voorbereiding kinderen van het zesde leerjaar. biechten van 4 tot Gelegenheid 9 uur. DagelUks de H.H. Missen Uit de parochie-registers: Gedoopt: Gerardus Hendrikus Maria, zoon van L. Packbiers en Hendrika Jo hanna Palland; Arend Cornells, zoon van Anke v. Schoten en Gerrltje Ver hoef. Gehuwd: Wouter Mathys v. Ascl Sophia Catharina Hazelaar: Johannes Everardus Jozef Huurdeman en Catha rina v. Eykelenburg; Arnoldus Jacobus Martlnus Brouwers cn Louise Rusten- PAROCHIE VAN O.L. VROUW HEMELVAART Langegracht no. 36. Pastoor A W. J. Spitzen. Langegracht na 37. Telefoon 6854 Zondag. H.H-Missen om 7.30 en 9 uur. Om 10.30 Hoogmis. 6 uur Broederschaps lof. Wegens schoonmaak van de kerk zijn deze week de H. Missen om 7 en 8 uur. Kerkboeken en knielkussens s.v.p. vandaag meenemen. Woensdag geen Congreg. H, Familie Donderdag geen Lof. Vrijdag geen blechthooren voor kin- Zaterdag van 4 tot 9 gelegenheid om te biechten, DagelUks de H.H. Missen om 7, 8 en 9 uur. Uit de parochie-registers: Gedoopt: Paulus Johannes Martlnus. zoon van Johannes PouleUn en Maria Woerdman; Jeannette Elisabeth Agnes Antoinette, dochter van Alph. Kooien en Dora v. DltzhuUzen; Vincentlus, zoon van Vincentlus Kraak en Maria Eps- kamp; Elisabeth Maria, dochter van Jo hannes Gerardus v. d. Linden en Theo dora Brouwer. KANTOORBOEKHANDEL I HET VULPENHUIS Langeitraat 65 t.o. Krommestraat. Telef. 4626 PAROCHIE VAN DEN H. FRANC. XAVERIUS Zondag VUfde na Pinksteren. De H.H. Missen te 6.30, 8, 0.15 en 10 30 de Hoog mis met Volkszang. Collecte voor de Armen Heden zal het kerkoestuur zit ting houden voor het Innen der plaat- sengelden Tc 4 uur uitstelling van het Allerheiligste en te 6 uur Lof met Ro zenhoedje en Akte van Eerherstel. Col lecte voor de Ver. van de Eeuwigdurende Aanbidding en v.h. Liefdewerk voor Arme Lied i 129. Woensdag te 7,45 pl. ge2. H. Mis ter cere van den Amersfoortschsn Marte laar v. Gorcum Theodoras v. Em Men. Donderdag te 7.45 gez. H. Mis ter eere van clen H. Theodoras van Embtte.r ter r<:iv.enls van de Gez. Kamerbeek, VrUdag te 9 uur de H. Mis voor de le den van de Ver. v, d. Eeuwigdurende Aanbidding en v.h. Liefdewerk voor Ar me Kerken. Te 4 uur gelegenheid om te biechten voor de meisjes van de 5e. 6e en 7e klas. Zaterdag van 4—9 gelegenheid om te biechten. Te 7 uur Lof met Rozenhoedje ter eere van O.L. Vrouw van AltUddu- rdenden Bijstand. Lied no. 121. Uit de parochie-registers: na van Dlest; Franclscus Joseph, zoon van Petrus Paulus Brana en Petronella Anthonla Johanna v. Dalen. In den Heer overleden: Albertus LeU- enhorst. Ondertrouwd: Dirk van de Kletersteeg wdr. v. Hls. Srüjders en Bolla Johanna Noteboom; Slgbrandus Ant Voskuilen en Theodora Arnoldina Antoinette Brandsen: Albertus Wlllebrordus van Doorn cn Geertrulda Muljs. ACHTEVELD PAROCHIE VAN DEN R JOZEF. Pastoor R. G R- SMEETS. Telefoon no. 2». Vroegmis 10.30 Hoogmis, il HAMERSVELD PAROCHIE ST. JOZEF. Pastoor. H. J. CROONEN, Telefoon, Leusden no. 261, ZONDAG. Half 8 Plechtige Geloofbelijde nis en vernieuwing der Doopbelol ten der kinderen en HoogmLs 11 uur stille H. Ml». 8 uur Lof. waaronder toewijding aan het H. Hart en opdracht aan Maria. ZATER DAG gelegenheid om te biechten van 4—8 uur op de heele en halve uren. Hnlf acht oefening van de Br. v. O. L. Vrouw van Alt. 1 Bijstand. ln de week de II Missen om half acht en kwart over acht de Sthoolinls. HOOGLANDERVEEN PAROCHIE BT. JOZET. Putoor HENDRIKS. Burgemeester van Tuylstraat. Tel NUkerkereeen 285. 5e ZONDAG na Pinksteren. Uitreiking van _e H. Communie om kwart over 7, 8 uur Vroegmis, half 11 Hoogmis. Onder de JLH Missen collecte ten bate van eigen kerk. Om uitstelling van het Alerhelligste. Om Lof met Rosenlioeoje en Litanie van Alle Heiligen voor den vrede. Maandag de H. Mis ln de St. Josephstlch- Ung Om 8 uur uitreiking van de H. Com- ir de H. Ml» gezamenlUk ter Com- d om te biechten om LITURGISCHE KALENDER Zondag 6. Groen. 5e Zondag na Plnlut. TUdelgen. Mis Exaudl, 2e geb. en laatste Evang Octaafdag H.H. Petrus en Paulus. Credo, Pref. H. Driev. Maandag 7. Wit. H. CyrlUus enz. Haarl: wit. KerkwUdlngafeest met Octaai Mis Terrlblll» tGemeensehappehjkei Donderdag 10. Rood. H.H. Zeven Broe ders, 2e geb. A cunctls, 3e naar keuze Hit 7 broeders, 3e geb. H.H. Mart. var Het testament van een vader. Hst geesteluk-rellgieuie testament, dat ds bekende Duits Che echrijver Matthias Claudius ln 1788 rijn zoon naliet, li een van de schoon ste documenten van vaderlijke en opvoed kundige wijsheid. Het Is waarlijk de moeite waard, om bet ln een zoo onruetlgen en ver warden tt)d als de onze. eens aan onze Jonge ren voor te houden. Het luidt als volgt: „Beste Johannes! Zoo langzamerhand komt de tUd, dat Ik den weg moet gaan, waarvan men niet terugkeert, Ik kan je niet meene- zljn hier de leermeesters en vegen den vloer. Ik heb de wereld langer gezien dan gU. Het ls niet alles goud, beste Jongen, wat er bllruct, en ik heb menige ster van den hemel zien trouwde, zien breken. Daarom wil lk je cenl- gen raad geven en Je zeggen, hoe lk verschil lende dingen bevonden heb. en wat de tijd hier niet thuis, en Want zie maar, alle i n slechte pakje rond. en verdwijnen, zonder draagt zijn leven ln zijn hand. En het ls voor hem niet onverechlllig. of hU rechts o) Unica gaat. Laat Je niet wijs maken, dat hij zichzelf raad geven kan en zelf zUn weg weet, De we- zlet hi! niet, en hij kent haar niet. Bespaar Jezelf daarom vergcefsche moeite en doe je zelf te goed, om kwaad te doen. Hecht Jc hart geen vergankelijk ding. De waarheid godsdienst van Je vaderen tr rechter, die niet bedriegt en aan wiens stem ons meer gelegen ls dan aan den bUval van de gehcele wereld en de wijsheid van de Grieken en Egyptenaren, Neem je voor, mijn vrijheid, deugd ook niet alles, want niet alle wolken hebben dat zU de wUsheid ln pacht hebben, als rden zijn maar woorden, en als ze al te «kkelijk en te vlot vloeien, wees dan op oede, want de paarden, die een volgela- wogen achter zich hebben, loopen maar VRIJDAG 4 JULI 1941 DE DERDE ORDEN \Y/E ONDERSCHEIDEN de Derde Or- wdej van Bint Franclscus en die var Sint Domlnlcus. Het zUn geen vereenlglngen of broe derschappen. maar eigenlijke Orden met De leden heeten „tertiaris". De naam „Derde Orde" komt hiervan daan, dat er ook een Eerste Orde' man- nelUke kloosterlingen) en een Tweede Orde (vrouwelUke kloosterlingen) 1 derde ordellngen, leven. Wat wU nu behandelen, dat zUn de zoogenaamde „wereldlUke Derde Orden" dus die voor leeken ln de wereld, of voor wereldgeestelijken. Aanleiding tot de vorming van deze Derde Orden gaf de groote drang van de menschen ln de wereld om naar den geest van de Franciscaner- en Domlnl- canerorden te leven terwl'l ze toch ln De leden van de Franclscaansche Derde Orde dragen onder de kleeren een wit koordje en een bruin scapulier. Ze bidden dagelUks twaalf Onze Va ders. Wees Gegroeten en Eer aan Vader, den Zoon en den H. Geest, tenzU ze het Brevier bidden of het klei ne Officie van Maria. Daags voor het feest van de Onbe vlekte Ontvangenis en voor dat tan den H. Franclscus houden ze vastendag (zwartdag) Ze streven ernaar hun leven te rich ten naar het Ideaal van het Evangelie, cn wel met het bUzonder kenmerk van klnderUjke gehechtheid aan de Kerk. ruimhartige naastenliefde en vrede stichtende gezindheid naar het voor beeld van den H. Franclscus. Den geest van armoede en eenvoud zullen zU be oefenen overeenkomstig hun stand, doch zoo. dat zU daarin boven anderen gaat een proef jaar vooraf, waarna professie volgt. Het ledental beloopt tegenwoordig ongeveer 3 mlllloen. Ook de Jeugd vindt er opname ln de Jcugd-Derde-Orde. Door verdieping van het godsdlens'.lge leven harer leden, door de bevordering van het meeleven met de Kerk. door liefdadige werken en sociaal werk. door apostolaat heeft de Derde Orde veel goed gedaan, en Leo XE en de latere Pausen sporen ten ze aan, om tot haar toe te treden. Als haar geest de wereld doordringt ls de opbouw van een nieuwe chrlsteUJ- ke gemeenschap verzekerd, die Immers alleen mogelUk ls, als ze gedragen door den geest van het Evangelie. De I i den H. Domint- RETRAITEN VrUdag 27—30 Juni, Vrouwelijke leden. Kath. Actie (ongeh. vanaf 17 Jaar), flnlcldlng tot meer lnw. leven). Dinsdag 1—4 Juli Gehuwde Dames. Maandag 7—11 Juli Priesterretraite, Zaterdag 12—15 Juli Jonge man ln 't volle leven 'middenstand). Dinsdag 15—18 Juli. Dames R.K. Vrou- Zaterdag 19—22 Juli. Meisjes. Dinsdag 22—25 Juli. Gehuwde vrouwen. Zaterdag 26—29 Juli. Jonge man ln 't volle leven (alle st.) Dinsdag 29—1 Aug. Ongeh. Dames (17—20 jaar). AUGUSTUS. Zaterdag 2—5 Aug. Mannen en jonge mannen (met 'n paar aparte confer, voor geh. en ongeh.) Donderdag 7—10 Aug. Heeren Handels reizigers. Zondag 10—13 Aug. Meisjes. Vrijdag 15—18 Aug. Ongeh. Dames Mid denstand. Dinsdag 19—22 Aug Heeren Onderwll Zaterdag 23—26 Aug. Meisjes Woensdag 27—30 Aug Dames Onder wijzeressen Zaterdag 30 Aug.—2 Sept. Jonge man ln Dinsdag 2—5 September C Zaterdag 6—9 8ept Handels-, Ki Wlnkclbed. Dinsdag 0—12 Sept. Och. en On; Dames Zaterdag 13—16 Sept. VrouwelUke den Kath. Actie (ongeh, vanaf 17 Zaterdag 27—30 Sept. Jonge man 1: volle leven (alle st.) aimeer iemand je wijsheid wil leeren, kijk dan in zijn gelaat. Verbeeld hi) zichzelf beeft, dat kan hU ook niet geven. En niet hu ',i, die wil kunnen doen, wat hU wil; en daardoor van zUn Inbeelding ls genc- m. Wat ln het hoofd is, ls ln het hoofd; cn istaan ls de eerste van alle eigenschappen. Je blijft en dat de zuurdeeg de geheele deeg Veracht Je godsdienst niet, >r den geest bedoeld, en jc weet niet aan anderen, voor Je zelf geleerd hebt. Kom op roor de waarheid, als Je kunt en laat je gaarne om harentwille haten: maar weet wel. dat jouw zaak niet de zaak der waarheid la, en zorg ervoor, dat ze niet ln elkaar vloeien, andere ben je je loon kwijt. Doe het goede zonder vertoon en bekommer Je niet om de gevolgen. WU slechte één ding, en wil dat van gonscher harte. Zorg voor Je lichaam, maar niet zóó, alsof het je ziel was. Gohoor- over haar twisten. Wees rechtschapen tegen- Khaamd worden, wanneer hU het niet Uent. Word niemand leU schuldig, maar wees roarkomend, alsof ze aUen Je schuldelschm Verbeten devotie _en van de krachtigste middelen om zichzelf voor zonden te behoeden en om t een steeds hechtere (Jeugdoefening komen, ls ongetwijfeld het bezoek ,n het H. Sacrament. Dit geldt niet alleen voor priesters, i maar ook voor de gewone geioovigen. I Hoe men ook. aldus onze Paus Plus I XII. den druk ondervindt van aardsche I beslommeringen: een geloovig mensch I kan toch altUd wel gelegenheid vinden i om in zichzelf te keeren. om in Innig gebed neer te knielen aan de voeten van den goddelUken Meester ln ZUn taber nakel, waar HU, helaas, zoo dlkwUls ver- J laten ls. En toch, vanuit zUn tabernakel ls HU altUd bereid om degenen, die Hem j komen bezoeken, licht en sterkte te ge- vin door het uitstorten van ZUn ge- j Och ja, ondanks de drukte van het I jakkerend zakenleven, kan een klein be- j zoekje aan een kerk, die men op weg van kantoor naar huis passeert, er wel I even af. Ondanks de duizend en één zorgen I van het huishouden ls de gelegenheid i om even eon kerk aan te doen nog wel f Het bezoek aan het H. moest een der drukste volksdevoties zUn. Het ls helaas een der meest vergeten 'n onbruik geraakte devoties. Over „o» bUwonen van het Lof wordt veel geklaagd. Op de dagen dat er geen Lof denkt haast niemand aan een stil kort bezoekje aan Jesus te brengen. („De Goolsche Post"). dat er 689 missletUdsclirlften zijn die de katholieken over heel ae wereld voorlichten aangaande het missie dat katholiek Nederland thans een bui tengewoon goedkoope en toch goede uitgave bezit van de 4 Evangeliën en de Handelingen der Apostelen: WISTU.... cus ls ontstaan uit de „MUltla Jesu Christ!". In ItaUë heetten de vrouwe lUke leden „Mantellatl." 8edert de 15e eeuw werd de naam al gemeen: Derde Ordellngen van den H. Domlnlcus. Als voorbeeld en beschermster ver deren deze derde ordellngen de H. Ca tharina van Slena. die voor het heil van de Kerk en op sociaal charitatief gebied zoo voorbeeldig heeft gewerkt. Haar leden, mannen en vrouwen, vol gen naar staat en atand den regel en de geestelUke leiding der Orde. Haar doel ls vooral: leekenapostolaat door zelfheiliging. zU wil geen massa beweging zUn, maar een kern onder alle standen en leeftUden. Middelen daartoe zUn: de maandeUJk- sche godsdienstige en hulshoudelUke vergaderingen, jaarlUksche congressen, studiedagen, sprei ale Derde' Orde-re traites. (Dit alles vinden we ook ln ds Franclscaansche Orde). In Nederland telt deze Orde ongeveer 2200 leden: Het gezamenlijke ledental ls ongeveer 90.000. Wat het apostolaat»werk betreft, legt men zich vooral toe op de verspreiding van de waarheid, op huisbezoek en ver der parochieel leekenapostolaat. Zoo heeft ook deze Derde Orde een schitterenden staat van dienst. Na deze uiteenzetting la het wel over bodig erop te wUzen, dat de Derde Or den geen vereenlglngen zUn van kwe zels. maar dat het mannen en vrouwen zUn en jongelieden, die het christendom metterdaad beleven en er actief deelne men aan de zending van de Kerk Met de vroeger genoemde godsdien» tlge vereenlglngen. de Marlacongrcga- tle en de H. Familie. zUn zU een zegen voor het godsdienstig leven der leden, en voor de doorwerking van den geest van het Evangelie ln staat en maat- VACANTIE Maak ze mooi „Zeg mU, hoe gU uw vacantia door brengt en lk zal U zeggen, hoe het staat met uw geestelijk leven." Dat klinkt vreemd, en misschien voor velen hard, maar het Hjkt mü toch vol komen waar. Geestelijk leven vordert, om echt en waar te zUn, uiteraard vrijheid en spon taneïteit. Al is het nog zoo waar, dat «U het kind bil de opvoeding gerust mogen en moeten beïnvloeden, ook wat betreft zUn godsdienst en geestelUk leven, tl doet de mensch dikwUIs nog zoo goed zich door allerlei banden aan de trouwe uitoefening van zUn geestelUk leven te binden gelijk bijv. kloosterlingen dat al heel sterk doen op slot van reke ning moet vrijheid en spontaneïteit ons geesteUJfc leven bezielen, wil het werke- Ujk waarde hebben. Die vrijheid genieten de menschen het meest onder de vacantie. Dan hooren de studenten geen bel, die hen dwingt en vriezen zij geer. straf, die hen wacht. Dan staan ook de ouderen niet ln dat keurslijf van allerlei omstandigheden #n frctoren, die ons anders, ook bU de be oefening van «ns geestelijk leven, meer beïnvloeden dan wij oppervlakkig mee- Inderdaad, in de vacantie is de mensch ook onder dit opzicht, een stuk vrijer. Er is geen pastoor, die ons mist. Er zUn wellicht geen hulsgonooten, die ons doen en laten observeeren. Er is geen ambt, dat ons beïnvloedt. WU zUn vrij en vreemd. WU zUn In zekeren zin met. God alleen. En dat is de beste situatie om onzen ijver in het geestelijke te meten. I Het ls dan ook opmcrkelUk. hoe het geestelijk leven van velen daalt onder de s lederi dag n kerk. Dan bUna nooit. Anders wellicht geregeld Ut de H. Communie. Dan mls- ischlen heel zelden. Anders trouw, wat Ibetreft morgen- en avondgebed. Dan [weinig of niets. Misschien ls het nog er- iger. Anders wellicht een voorzichtige en [zoo echt ChrlstelUke levenswandel, ver .van alle gevaren. Dan misschien voorop iom alles mee te maken en te durven. Ik heb al meermalen iemand gesproken, idle thuis aan niemand Iets toestond, |wat ook maar ln het minste geval de tdeugd va:i voorzichtigheid ln gevaar zou WIST U DAT...? Katholiek Comité van actie ,Voor God" WAARACHTi. CHRISTELIJK LEVEN Dat is God liefhebben, maar Die nog niet gekend is, zooals later, van aanachijn tot aan schijn, en zooals Hij is; het is God liefhebben in de lichtende donkerte van het geloof en van de hoop. In deze voortdurende wilsdaad; God liefhebben, Die in ons is, bestaat de kern van het waarachtig, christelijk leven. M. Molenaar M.S.C. I de vacantle-geest doet daat laan ook wel lets. Men voelt zich vrU. |Men wil eens los zUn van alle banden, i |dle niet direct verplichtend zUn. Men iiwll rusten en genieten. Men voelt des avonds geen behoefte om tijdig nut j bed te gaan en men kan 's ochtends van Iw rmoeidheld niet op. Men denkt haast I aan geen bidden. De dag rolt zoo snel en ongemerkt voorbU ln rust en ontspan ning. Men zou O.L Heer haast vergeten. En toch, liefde, ware liefde kan nooit vergeten. Wie bU zijn geestelijk leven de hoofdwet, de wet der liefde, onderhoudt, zal door geen zorgen maar ook door geen genoegens den goeden God kunnen ver geten, wie gewoon ls zUn liefde t« put- ,c-n bij de bron. bU de H, Eucharistie, zal jok ln de vacantie niet vergeten zUn lefdedorat aan de Communiebank te aan lesschen. Wie het gebed beschouwt r beleeft als de taal der liefde en der mee kende armoede, zal ook ln de va- antle behoefte en tUd hebben om mei den goeden God te spreken. 4

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1941 | | pagina 3