De Eembode
50.000 Amersfoorters!
I
55.lr JAARGANG NUMMER 19
lnb-gier*n do kerkelijke bijlage I
kwartaal Zoogenaamde volksabonnementen
6 ets. per week. Prijsvcrhooglng toegestaan
door het Dep van Handel. Nijverheid en
f?r"pV,u'rt ond" No- 14953 N-P- d.d.22/J-'4l.
REDACTIE EN ADMINISTRATIE:
Langejtacht 28 Tel. «25 - AMERSFOORT.
Postcheque- en Gironummer «234.
Uitgave N.V. Uitgevers Mij. Neerlandti.
J 1 WAARIN OPGENOMEN HET W E E K B L A 0 V O O R BAARN"'
KATHOLIEK NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET DEKENAAT AMERSFOORT. ALSMEDE VOOR BAARN EO.
DONDERD. 14 AUGUSTUS 1941
Advertentieprijs per regel. T pM. regelmaat
45 m M br. 21 cu. Reclames tusschen tekaO
dubbel tarief. I
TffTO. SCHIJNCEL.
bepaaldeltik verlengd wordC
ln da kerkelijke bijlage, of elders alleenstaand.
of op bepaalde plaats, minstens 25toeslag.
PrUsverhooging toegestaan door het
Handel. Nijverheid en Scheepvaart.
BOLSJEWISME, WERELDVIJAND NUMMER EEN.
DE KERK EN HET BOLSJEWISME
In ome serie artikelen over het
bolsjewisme als eerste en grootste
wereldland, pubUceeren wij ditmaal
een boeiende beschouwing, welke w(J
T"\E BELOFTE van een GoddelUken
^Verlosser beschijnt de eerste blad-
ïUde van de geschiedenis der mensch-
hetd en een vertrouwvolle hoop op be
tere tijden lenigde aldus het leeu over
het verloren paradijs en begeleidde het
menscheHJk geslacnt op ztin Uoo niv-u
weg. totdat, in de volheid der tijden, de
Heiland der wereld, op aarde Komende,
de verwachtingen vervulde en het aan
schijn gaf aan een nieuwe universeele
beschaving, do christelijke beschaving,
die onmetelijk verheven ls boven die,
welke do menschheid voordien in enkele
bevoorrechte naties moeizaam had be
reikt.
Maar als droeve nalatenschap der erf-
zondo bleef de strüd tusschen goea en
kwaad op de werela bestaan: de oude
verleider heeft nimmer opgehouden de
menschheid met bedrieglijke beloften te
misleiden. Daarom zijn In den loop der
eeuwen de beroeringen elkaar opgevolgd
tot aan de omwenteling van onze dogen.
—en kan zeggen dat zij in alle
,n gang jg oI ernst)g
landen of wel reeds
dreigt en welke in omvang
alles overtreft, wat men in vroegere ver
volgingen tegen de Kerk heeft ervaren.
Gansche volken bevinden zich in ge
vaar om terug te vallen in een bar-
baarschhold. die ernstiger is dan die.
waarin het grootste deel der werela bil
het verschijnen van den Verlosser nog
tor neer lag
Met deze magistrale woorden begon
Plus XI op 19 Maart 1937 zijn encycliek
tegen het goddeloos communisme.
Dit begin ls tevens de onenlljke ge
loofsbelijdenis van de twee groote chris
telijke waarheden van ertzonde en ver-
„In het hedendaagsche communisme
verschuilt zich op een meer uitgespro
ken wijze een valsch verlosslngsldee Een
pseudo-ldeaal van rechtvaardigheid.
telllkheld ei broederschap ln den nr-
eld doortrekt zijn gansche leer en zUn
ganscne werkzaamheid met een zekere
valsche mystiek welke aan de menigte
door bcdrlegelijke beloften aangelokt een
aanstekelijk elan en enthousiasme
geeft"
Wie de wereld- zoowel als de Kerkge
schiedenis kent zal moeten beamen dat
deze pauselijke karakteristiek als toets
steen aangewend op de dwalingen van
allo lijden telkens weer ditzelfde ele
ment doet onderkennen, nml. een val
sche verlossingsidee.
Men heeft zich wel eens afgevraagd
hoe het mogelijk was dat een geloovtg
volk als het Russische door het com-
In het Russische volk, in iedere Rus
sische ziel leefde en leeft nog de oude
droom van het duizendjarige rijk. de
dwaling van het chiliasme. Telkens
komt dit fantasiebeeld terug, niet alleen
bij de Russen maar ook in de geschie
denis der overige volkeren. In de chris
telijke oudheid; in de middeleeuwen; in
de moderne tijd.
De'landbouwers van Sicilië b.v. waren
ln de tachtiger jaren der iiegentiendc
eeuw vast overtuigd dat het duizendja
rige rUk voor de deur strnd.
Lenin heelt, van deze droom, die leof-
j||p geraffineerd
S_e hl) bedoelt.. IP
te brengen en het lijdelijke Russische
volk heeft geineend dat de door Lenin
ontketende barbarle en terreur de on
middellijke inleiding zou worden
het verhoo
e rijk. d
i zUn
t geluk aan menschheid en
maatschappij zou brengen (vgl MlUöp
Miller „Fllhrer. Schwaoner und R»*-i-
len" (MUnchen 1934) alsmede de artike
len van dr. J. v. rieugteu b.j. o..-r
Dostojewsky In de afl. Mei—Juni 1941
van „Studiën":
„Zeer weinigen", zegt de Paus. „hebben
dc ware natuur van het communisme
doorschouwd; de meesien laten zich
vangen door de bekoring van zijn schit
terende beloften." (Ene. Dlvtni Re
demptorist
Daar komt nog bij dat dc wereldpers
voor ei groot deel als ln een ware sa
menzwering over hei communisme heeft
gezwegen.
„Wij spreken van een samenzwering,
want anders Is het niet tc verklaren, dut
een pers. die zoo gretig is om ok .l-
kleinste voorvallen van het dagolUksche
leven m het licht te «filmt - i
heeft kunnen zwijgen over de gruwelen,
die ln Rusiaiu. »..-a.c.i >.n ui een g.„i>i
deel van Spanje bedreven zijn. en be
trekkelijk zoo weinig spreekt over een
zoo uitgebreide wereldorganisatie als
die van net Moskousche Communisme.
Dit stilzwijgen komt ten fleelc voort
uit overweemsre' van r-n p'e' vèr--'»n-
de politiek, het wordt begunstigd door
sinds' lang de Christeioke sociale' orde i
traenten te vernietigen iEnc.; Dlvim
Redemptorist
We zien nu tallooze gruwelfoto'r ver
schijnen in alle bladen.
Vele onzer katholieken zullen er foto's
In terugontdekken zooals ln katholieke
bladen of geschriften tegen het commu
nisme reeds vroeger werden gepubliceerd
Voor rtn Knlhnllpke Kerk Stond hCt
afgetrokken
ln Rusland
den gepleegd
zijn geen voorbijgaand verschijnsel ge
weest. zooals men wilde beweren.
Plus XI krijgt ln onze dagen de be
vestiging van zijn ln 1937 geschreven
„Men kan werkelijk niet zeggen (lat
deze gruwelen een voorbijgaand ver
schijnsel zijn. zooals dat elke groote om
wenteling pleegt tc begeleiden, ol al
leenstaande excessen van woede, die
'h eiken oorlog voorkomen. Neen, het
zooals Wij die heden ln Rusland zien,
waar dc vroegere samenzweerders en
strijdgenoolen elkaar wederkeer!* ver
scheuren; een terreur, die er toch niet
In slaagt het bederf der zeden en zelfs
niet het uiteenvallen van den maat-
schappelljken samenhang te verhinde
ren (Ene. Dlvlni Redemptori5).
Een dergelijk systeem kan het lang
volhouden, maar op den duur volgt toch
de herrijzenis der anima naturallter
Christiana
Zoo heeft men bij het Russische volk
dc godsdienst niet uitgedreven en zal
mep die niet uitdrijven of uitroeien.
„WU willen echter op geenerlel wijze
een algemcene veroordeeling uitspreken
over die volkeren van ne üuvje u.n,.
voor wie WU de warmste VaderlUke ge
negenheid koesteren. Wij weten immers
dat velen van hen zuchten onder het
Juk. dat hun met geweld ls opgelegd
door mannen, die voor het grootste ge
deelte vreemd zUn aan de ware belan
gen van het land. en WU erkennen, dat
vele anderen misleid werden door be-
drleglUke verwachtingen.
Het Is voor ons Katholieken een be
moediging de pauselijke encycliek tegen
het communisme nog eens te lezen, te
herlezen, tc bestudeeren.
WU hebben daarin een scherpe en
juiste visie op het verderfelUke systeem
op de gruwehjke dwaling in ai zuti ge
volgen.
Een dergclUk pauselUk stuk bemoe
digt ons als wu zien hoe juist en feilloos
de diagnose wordt gesteld van de kwaal;
hoe deze diagnose wordt bevestigd door
dc feiten die wij zien, door de gcjeurtc-
nlssen die wij meemaken; als wU zien
hoe weer de Paus door de loop der fei
ten ln het gelUk wordt gesteld dan
darrdoor ons vertrouwen ver-
uselljtc woord, als dit zich
-u, voorlichtend, den weg
'Uzend, ook duidelijk laat hooren cp
ander terrein, over andere kwesties.
In de H. Schrift, in de woorden van
Kerkvaders, in de leer der Kerk. in de
Encyclieken der Pausen, „vindt de ka
tholiek op duidelijke wijze de grondbe
ginselen van verstand en geloof ulteen-
■- -aai stellen zien
de gevaren van
staatsgedachte te
beschermen. De ontrechttng en ele ver
slaving van den mensch. de ontkenning
van den eersten en bovenzmneiUken oor
sprong van staat en staatsmacht, 't at-
schuwelUk misbruik van de openbare
macht ln dienst van het collectlvlstlsche
terrorisme, zUn juist het tegendeel van
dat wat overeenkomt met de natuurlü-
ke zedeleer en den wil van den Schep-
Er. Zoowel dc mensch als de burgorlU-
maatschappU hebben hun oorsprong
in den Schepper en zUn door Hem we-
derkecrlg voor elkander bestemd; der
halve kan geen van beiden zich onttrek
ken aan de wederzUdsche verplichtingen,
noch de rectUen van ae anaeie l-j.-l-
loochenen of meknotten. De Schepper
zelf heeft deze wederzUdsche betrek
kingen geregeld ln haar fundamenteel»
lUnen en het ls een wederrechtelijke
aanmatiging, zoo het Communisme zien
verstout In plaats van de GoddelUke
wet. gebaseerd op de onveranderlijke
beginselen der waarheid en naastenlief
de. een politiek partUprogram op te
stellen, dat uit menschelUke willekeur
voorkomt en vol haat ls. (Ene. Dlvlni
Redemptorist.
gezet, welke h...
tegen de dwalingen e:
n gudioozen is op»c..
dat fraai "opgeziuenmasker ojf ons'lTa"
ll.olleken geen Indruk. Zelfs als wc zou
den lezen dat Stalin een concordaat
wenscht, dan zouden we alleen maar
begrUpend glimlachen. We kennen der
gelijke methoden.
WU zUn gewaarschuwd.
WU letten op daden, od werkelUkheld
en niet op comedle, op woordenspel of
schoonschUnenue oelo.vCn.
vankelUk ln al zUn
ojfdezc'wfize'de vi
plannen verborg achter
zich goed ep aantrekkelijk zijn, wnar-
bU zU soms ook dingen voordragon, wel
ke geheel ln overeenstemming zUn met
den christelUken geest en de leer der
Kerk. Elders weer drijven zU de hul-
chclarU zoo ver. dat zij het- doen voorko
men, alsof het communisme In landen,
waar het geloof dleuer eeworteiIs if
dc beschaving hooger Is, èen ander, meer
gematigd karakter zaï
uitoefening van den godsdienst niet
zal verhinderen en de vrijheid van go-
weten zal respecteeren. Ook zUn er. die
met een beroep op zekc.c
die onlangs ln de Sovjet-wetgeving zUn
Ingevoerd, daaruit concludeeren. dat
hel communisme op het punt staat zUn
program van strUd tegen God te laten
heeft men dezer dagen gezegd.
Neen. een gebed zonder de werken van
sociale rechtvaardigheid, christelijke
deugd, offervaardige
waarachtige godsdien
godsgeloof, het gebed
uitingen van werkdadlgheld
daad een onvruchtbaar gebed blUven.
Maar... ook de wapenen kunnen het
niet alleen af. Een strUd zonder gebed
wordt ultelndeiUk een hopeloozc strUd.
maar het gebed zonder wapenen kan
Is het
veis worden slechts uitgedreven door
gebod en vosten." (Matth- 17. 20)
Hoe begrUpelUk klinkt ons dan de
pausclUke vermaning;
„Ook het kwaad, dat thans de mensch
heid kwelt kan slechts worden overwon
nen door een algemeenen heiligen
kruistocht van gebed en boetedoening:
en WU bevelen heel in het bUzonder den
cc-ntempiatleven orden, zoowel manne-
lljken als vrouwelUken aan. hunne ge
beden en hun offers te verdubbelen om
van den Hemel voor de Kerk sterkte en
bUstand af te smeeken ln den huldi
gen strijd; af te smeeken ook de mach
tige voorspraak van de Onbevlekte
Maagd. die. zooals zU eens den kop van
de oude slang verpletterde, ook altUd
was en Is de zekere steun en de onovcr-
wlnnclUke ..Hulp der Christenen". (Ene.
Dlvlni Redemptorlsi
Amersfoort had dus bont
genwoordlge Inwonertal!
de vestigingen ging het wel voor
spoediger dar. ln voorgaande eeuwen, doch
het tempo van de laatste 25 Jaren wilde er
nog maar niet inkomen. Er werd nog geen
behoefte gevoeld om over tc gaan tot plan
nen 7an een grooten stadsuitleg. In 1910 tel
de Amersfoort nog 23620 inwoners, welke toe
name vrU geleldelUk was verkregen, zooals
uit het staatje hieronder blijkt.
1910 23630 Inwoners
Tijdens en na den oorlog 1914—1918 gaat
het snel crescendo. Er volgen dan grenswij
zigingen met Leusden en nog kortelings met
Soest en Hoogland, doch hieruit wordt niet
de groote winst verkregen. Deze wordt ge-
rormd u.t de groote stadsuitbreidingen aan
Soesterkwartler, Leusderkwartler en Berg-
wat'Uer. Door deze uitbreiding kreeg Amers-
»rt een andere beteekenla.
Het werd een alsd, waar de industrie
lede door een goede centrale ligging met
.jn unieke spoorwegverbinding grooic kan
sen kreeg en daarvan voor vele yer-uglngcn
~k_.ii.l.„ En elte nieuwe Industrie
Gedurende de laatste 28 jaren
verdubbelde het inwonertal.
A MERSFOORT is het inwonerstal van
50000 gepasseerd. Op het moment dal
Sdlt mogen neerschrijven, is het nog on-
end. w.e dc SO.OOOsle ls geweest, De af-
deeling bevolking ten stadhuize moet dit
nog nauwkeurig berekenen uit de aangiften
van geboonen en sterfgevallen, vestigingen
oogcnhllii. waarop
gaal d
deze geboorten, s
den. Al heeft de
gehad, dan nog
aangiften ge-
Dmontwaarop
mr. plaats had-
g echter plaats
Amersfoorier b
zijn d
tuurhjke
leisel, da».
keren hadden die ri
Rl-i-lP
is-begrip u
n rukt. wo
der rr
kelUk door h-
wreedste barbaarschheld gedreven.'
Waar geen zedelUkheid meer heerschc.
waar huisgezin en familie uiteen worden
gerukt, waar dc wetten der natuur wor
den overtreden, waar de Maker der na
tuurwetten wordt geloochend of ver-
valscht, daar volgt vroeg ol Jaat de strat.
„Om die zedefilkhcld te vervangen
blUIt I Bjs-"er1 over dan de terreur.
foort betreft, zijn in de geschiedem
twee merkwaardige feiten vost
Het eerste ts net onveranderlijke i
van 8000 gedurende enkele ecuwei
méét dan verdubbelde aantal mv
durende de laalste 28 Jaren.
Het eerste feit willen we hier
nader beschouwen. Amersfoort i>
cijfers behoefde
1 het Jaartal maar met 3
e schrijven Er was toen
>f singels nog geen sprake
I vcrrenlgdcn. Deze plnau «as
rum der tegenwoordig-- provincie
e genoemd (terug
- punten air. Hoi
1. Zoo zou de stad Amers-
spreken, bleek de
85
!SS"t
siroopende Denden u!
omwalling
nog gced bewaard gebleven zware gebouwen,
die. In een gordel om de stadskern opge
trokken. zoowel tot woonhuizen als vesting-
e vestigen. 2oo kwa-u
Zoools het echter met Amsterdam e:
lere sleden ging, was deze toestand li
mndhaven. Amersfort groeide en het I
dere vestinggordels zoovele kloosters ve
den. Oni, noemen we het 8t. Barbarak
Ier. het Bi. Aechtenklooster. -het klo>
Nieuwenhof. het Observantenklooster.
Celrusterklooster (de Pot). Het zi
wij de volkomen bebouwing van
binnen den tweeden vcsünggorde' i
w-IJ een kaart van 1580 voor ons nemen,
de Oostelijke zijde, waar we thans de
Ilgcnbergenveg vinden, zien we heel enXei
lundbouwershulsjes staan temidden van ak
kers en boomgaarden.
Ook buiten dc Utxcchtschepoort staan een
paar woninkjes, doch voor het overige ls
Amersfooris omgeving geheel en al onbe-
En dat zou. gezien dc onveiligheid en de
roerige eeuw- van den lachtlgjarlgen oor
log en daarna, voorlooplg nog wel zoo blU
ven. Hier zijn we dan in de periode van do
welke grooiscllr w
siechts de prachtige L. Vrouwetoren, dlo
J wellicht terecht?
i Nederland wordt
Joriskerk. de degellike
obrulk n
m Bergkwartier be toekende door
aan de wat natuurschoon be
treft zeker mooiste zijde der gemeente een
aantrekkelijkheid van de stad voor Indische
j gepenslonnoerden. De aarüeg
bevolkingsstaatje n
VERHOUDINGEN
teer gunstig Jaar voor den bcvolklngs-
bleek 1932 te zijn. Toen sprong het
«al van 39.705 op 41287.
genoemd Jaar vinden wij de volgen
de percentages voor de godsdienstige
houdingen: 63.31 pet.
n derde) katho
I, 1.24 p
a kerkgenootschap
10.66 pcL t,
behoorenden.
bracht elk Jaar gemiddeld e
Jongens en Meisjes
Dr. J.
1 legt li
„Het Gezin'
an zUn moe
der. DaarbU laat. hij
deel spreken over de verhouding tus
schen Jongens en meisjes.
Waar vooral dit Jaar da ontspanning
In de vrUe natuur wordt gezocht en
blUkens menig bericht meer Nederlan-
-•Joosct, en nBl
pannlngen en
achten wU hei
geluisterd wordt naar der
goede, degelUkc —en nlel
moeder die placht te zeg
gen: een Jongen moet op zUn oogcr
passen en een meisje op haar ooren.'
m.a.w. dc verleiding komt bU den longen
binnen door wat hU ziet en bU
meisje door wat het hoort.
Dit brengt de dubbele plicht
goed dat e(
preutschc -
de zedigheid verdraagt ei
om geen dingen tc zegg
meisje vi
WU wül'n dat de Jongens eerbied h
oor het meisje en de vrouw; laten zo
,-egblUren van plaatsen, waar zij dlei
led stellig zullen verliezen,
Directe en indirecte
Baten
rolslnlichUngen v
genover plm. 1100
ln de laatste wt_
dan 700 nlcuwo leden tot den ANWB
Dezc^cUfers ^geven een wcBprckcnd bewl|s
ondanks oorlog, distributiebonnen en ban-
Jell onbekend zlln,
,e gemeenten zUn.
waar de kampeerder of trekker Be
schouwd wordt als een lastig sujet, een
minder gewenseht zomerverschUnsel. dat
zooveel mogelüfc door hooge lcgcsgeldcn
ol beperkende politlebepallngen bulten
dc gemeente gehouden dient te worden-
Bedoelde gemeenten vergeten daarbij
de belangen van de inwoners. Want ook
kampeerders en trekkers die een zoo
economisch mogelUk gepakte bagage
moeten meevoeren en deze tot het al-
lcmoodzakelUkste dienen te beperken
moeten zich ln dc gemeente waar zU
vertoeven, levensmiddelen, gebruiks
voorwerpen, souvenirs
BU vele kampeerders
dit VOOr een H»meant.
langrUkc lndln
nen. ook wanneer er geen directe -
komsten ln den vorm van legesgelden
de gemeentekas zouden komen.
Een gemeentebestuur, dat zijn tUd b
grUpt zal kampeerders en trekkers zo,
veel mogelUk gemakken en voordeelen
bieden ln plaats van te zinnen op zoo
veel mogelijk beperkende maatregelen.
Het systeem van de verplichte kam-
Beerkaarten heelt reeds het belang van
Ijzondere politiemaatregelen sterk ver-
aanschaffen.
De christenen en de opbouw
van den nieuwen tijd.
a ZUJ1 ln hot. loven der volken tilden v»
neergang en tijden van Wederopbouw. Ii
werirolljtdvad loopen belde bewegingen bUm
ltud gelijktijdig naast elkaar. Maar d.
meneohen. die het meemaken, herkenner
sleeh'a zelden met voldoende UdeUJkheld
tn vertwijfeling laat drUven.
Tilden als de onze. nu, zooals eertijds
hes bUbelsch verhaal de tempelhallen v
onder het geweld v
sten. zijn verwarrend en pUnlUk:
menig opetciit blUft het hart teel
hecht aan het ondergaande. En d.
nlgheld laat nog niet toe. het re
zlln Jeug
WIJ ehnslenen
zonder eenigen twijfel een uitcrs',
grove omgang tusscnen veel jong
meisje» Jn onsen lUd. De Jongens springen
veel nonchalanter om met de meisjes dan
dit vroeger geschiedde. Sommigen zien hf
ln een tecken van verbetering; min of m
komeroadschippelljke o
volgens hen. dat er mm
de geslachten. Ik kan dit niét geiooven; lie
vrees dat dc zedelijke remmen, du- «-rtijd*
de ontspanning tegenhielden lot den dag
van het huwelijk, goeddeels afgesleten zijn
en or heel wat buitensporige, ongeoorloofde
onzedelijke ontspanningen het gevolg zUn
van den tc vrijen omgang,
De rpamung lussehcn de beldo ,vgen j.
natuurlijk, althans bU grzonde Ueden: die
'panning behoeft niet hlndcrlUk te zijn
bi,beschaafde Weeding en v<
krachtige zelfbeheerschlng. L
kleeding maakt echter bij velen plaats
brutale naaktheid of geraffineerdheid. <ic
vormen benaderen dc gebruiken der meest
onbeschaafde negervolken. Van dc zelfbc-
licersclhng zal Ik nleu zeggen dan dat er
geen enkel toeken ls om aan tc nemen dat
deze bij het moderner Rcslacht grootor zou
zijn dan bij onze ouders en grootouders.
Boden en zwemmen zUn gezonde bezighe
den en afleidingen op Och. Maar ze moeten
geen aanleiding geven tot spanningen cn ont-
e orde haren wo
iet lieden 'nu be
ir het HJden go
Vacantie-weekje
Kruidenier
tie teruggekeerd. HU
lnneren,
racantle te hebben gehad.
an ïür. v»c«n-
zlch niet h
gch
de 'stad ult geweest Het was
zakelijke aangelegenheden of
belangrijke gebeurtenis ln het
en. Maar zóómaar vUf hoele
dagen achtereen, neen, dat was hem ae-
JzUn schooljaren niet overkomen.
Toen hU in Surhulsterveensterheld#
•ns aangekomen cn zich met zUn vrouw
n kinderen in het kleine, leuke pension
ad geïnstalleerd, was er maar een ding
at hem aan zUn geluk ontbrak: inool
'eer. Het goot dag aan dag. Maar daar-
m niet getreurd. Jacobse besloot er het
_cslc var. te maken, een paar gezel
schapsspelletjes te koopen. een paar
brieven te schrijven, een koekje In null
te halen en een roman ter harjd te ne-
Etlacie. toon de kleine Karei naar den
boekhandelaar was gestuurd en met
doornatte voeten thuis kwam papa
ontdekte gaten ln zUn zolen moest hij
dc JobstUding brengen, dat de vcreenl-
glng van boekhandelaren besloten «ad.
dat de leden Juist deze weck op vacantle
zouden gaan. Geen kwartetten, geen
achrUfpapier en geen roman.
Llesje kwam enkele minuten later
mededeelen. dat de plaatselUke banket-
bakkersvereenlglng tot een tweedaag-
sche vacantle had beslaten en men eerst
morgennamiddag over een koekje zou
"urmen beschikken.
Papa Jacobse was diep temeergesla-
tocvalllg hadden ook" Re selvn-nwlnke-
reperatcurs besloten deze week
.algen
tic blUven gaan. Alle-,.,
zien ln te richten, dat de helft van de
winkeliers van onze branche de eerste
MUZIEK
Concert in het Boschtheater
Birkhoven
Een experiment ls een concert in het
Boschlhoater Birkhoven niet. Meordore ma
len hebben wij er muziek mogen lioorrr, vo-
rlgen zomer nog van inlrijke Amsterdam-
fMrt Mn8erll15 d" mullEkmlnntn(1 Amers-
Toch hebben wij er een combinatie van
Muziek in dc open lucht «ek bljuondere
Ischcn en wU betwUfelcn or daarmede vol-
omen rekening u gehouden. We nemen
erstond aan. dat de dirigent, staande te-
Wddcn van de Instrumenten, de volkomen
iltgeivogenheid tusschen Insirumenten en
delijker constateeren, dat de
zeer op den achtergrond ge;
voor driestemmig gemengd k
van Helnnch Schuliz.
wa» gelegd.
Als eenheic
il hei Collegium musieiim in-
vocale, versterkt door leden
e Orkesivereemglne.
verduurd en na
moeten worden.
harte strijd eestreden]
vertrouwend op onreni
- «.uFuwn wy met de hoop
«tl aan dan drempel staan
ohttateilrk tijdperk.
it hiertoe, onvennlldelljk.
Te Jongens niet bel
ie kunnen beter n
n dc menschheid k
Geen hooge vlam, als het met
een spaarbrander kanl Geen
vijl lampen van een kroon, als
ge met één schemerlampje
kimt volstaan.
In het bijsonder sprak deze e-
orkeaisulte Oud-Anierefoori,
Hier hadden wij m het bijsonder het voor
deel. dnt de componist Hriis Schelfer deren
de ivaa als de dirlgem. zoodnt d- opvattin-
gen van den laatste geheel cn al bealeld wa
ren door de intenties van den dirigent. Al
d»zc gunstige factoren vermochten echter
ni-r dc mivor-r.ng i.v en, iniinosc te ma
ken: zoo was bv de trompet soms storend.
At soliste trad op mevr. Brevier—Oebeus-
leben in de Moteitc Exultate van Mozsri,
Wij herinneren oni deze sangeres van meer-
Jltvoer ngen. die echter geen van alle
open lucht werden gegeven,
na viel ons op hoe hoor stem de vast-
ir-possages Hoewel zij ree
wn6 de klank van haar
t vlakjes. Dit neemt niet
ert geweest in hei Boschtht*ter en
mng de exccuiantcn cu In: Ijverig
V.-bcstuur cr dankbaar icwr rijn. dat
meestal zoo verla'en Amerafoortsch
htheater op soo uitstekende wijro
dienstbaar werd gemaakt aan Muiiea.
de Kunsi ln Amersioort ondi-rvindt en "de
met Ideale weersomstandigheden ren
voortdurende regendrelging ls niet aange-
ruioir in aanmerking neemt, mag meu
toch zeggen dat de opkomst van muziek-
minnend Amersfoort vrij goed was.
J, A, V
ScMJnM,