lyiaand Augustus sloeg alle reisrecords Amsterdamse burgemeester uit de Gouden Eeuw Tante Ans zit met de handen in het haar v TELEVISIE IN KLEUREN! J Tussen Noord- en Zuidpool ANKE SERVAE3 overleden Spiegel der wereld Fantasie der toekomst [7 Radio-programma Woensdag 17 September 1947 3 HAAR BOEKEN ZIJN ZEER POPULAIR Anke Servacs, de bekende schrijfster, is gisteravond in het St. Elisabeth-Ziekenhuis te Alkmaar op 49-jarige leeftijd overleden. Anke Servaes' roman: (haar ware naam was mevr. A. G. Valkhoff— Wijdom) dje grote lezerskring trok ken, beschrijven voor een belangrijk deel et leven in ziekenhuizen. Hierbij kwamen haar ervaringen als verpleegster, welk beroep zij uit oefende voordat zij in het huwelijk trad met de schrijver Rein Valk- hoff, haar zeer goed van pas. „Bezoekuur", „Kinderzaal", „Aloe- der Liesbeth", het zijn boeken die door hun hoewel ietwat sentimen teel karakter toch zeer de aandacht trokken. Ynn haar andere werken noemen wij „M ie volgt". „Kinder toevlucht", „Oorlogskinderen" en „Paul alleen". In Octohei verschijnt een novelle „Koos" getiteld. Tijdens de bezettingsjaren hield mevr. Anke Servaes vele lezingen, terwijl zij actief deelnam aan het illegale werk. Eerst onderwijzeres Anke Servaes is 26 Nov. 1897 te Tilburg geboren Na in Rotterdam de onderwijzersakte te hebben be haald, was zii werkzaam in een Kin derziekenhuis in Den llaag en ver wierf de diploma's Kinderverpleging en Apotheke-s-Assistente. In 1926 trouwde zii met de schrijver Rein Valkhof, die zich later in Bergen vestigde, w$ar in het door hem ge bouwde landhuis „Het Haveke" Anke Servaes de .nceste harer wer ken schreef. In 1940 ging het gezin Valkhoff tof het Katholieke geloof over In 194 5 werd Anke Servaes benoemd tot 'id v-»n de Maatschap pij der NTed. Letterkunde. Begin Augustus is de schrijfster ziek geworden. Haar toestand ver ergerde snel. zodat men het op 22 Augustus nodig oordeelde haar de Sacramenten der Stervenden toe te dienen. Haagse filmactiviteit In Den Haag" hebben verschillen de organisaties: „De Nederlandse Filmactie". Haagse Studenten Film organisatie", „Contactgroep', werk gemeenschap loner kunstenaars" die zich willen bezlehouden met een intensieve bestuderlne van het we zen „film" en het vervaardigen van studiefilms, met elkaar contact op genomen en zullen oprichten de ..Haagse Filmwerkgroep'. De acti viteit van de H.F.W. bestaat uit het geven van een cursus over film. te leiden door verschillende perso nen. op regelmatig terugkerende avonden, gedurende het wintersei zoen. verder op de practlsche be studering van de film en het ma ken van studiefilmpjes op collectie ve basis. Nu vrijwel iedere Nederjander weer aan het werk is getogen en dagelijks zijn schreden richt naar bureau, school- en college bank, puffende van - soms foeterend op - de warme zonne stralen, die telkens weer herinneringen wakker roepen aan de milde zomerse vacantiedagen. is het niet ondienstig eens een balans op te maken, om te zien hoe Utrecht zich tijdens de Augustus maand heeft geamuseerd. De keuken sprak een woordje mee i. Vetovetoveto ONEEL de Veiligheidsraad. Ter tafel een Amerikaanse resolu tie. waarin aan de Alg. Vergadering van de UNO wordt verzocht om de Balkankwestie in behandeling te ne men en adviezen voor een oplossing te geven Gromyko zegt: veto. Ja maar, zegt de Amerikaan Johnson, dit is een procedure kwestie, welke dus niet aan het veto onderwor pen is. De Veiligheidsraad bespreekt dit probleem en beslist met" 8—2 stemmen, dat dit inderdaad een kwestie van procedure is. Gromvko zegt: veto. De Amerikaan dient een nieuwe resolutie in. nl om de Griekse kwes tie van de agenda van de Veilig heidsraad te schrappen. waardoor het mogelijk wordt om haar later voor de Alg. Vergadering te brengen. Nu is het dus onmiskenbaar een pro cedure-kwestie. Neen. zegt Gromy ko Ja. zegt de Veiligheidsraad met 8—2 stemmen en 1 onthouding. Veto. zegt Gromyko. ijhaar ditmaal zegt dé Veiligheidsraad geen veto en neemt met 82 stemmen de Amerikaanse resolutie aan. WIJ hebben ons gisteren op deze zelfde plaats sceptisch geuit over de toekomst van de Ver. Naties. Maar geeft een scène als wij hierbo ven hebben beschreven uit de .ru moerige" zitting van de Veiligheids raad van Dinsdag hier geen aanlei ding toe. Wat blijft er bij een zo hanteren van het veto nog over van het open gesprek tussen de volke ren; wat van de democratie"' En dus. wat blijft er over van de Verenigde Naties, wanneer één lid, juist om dat hij een van de groten is, op niets anders uit is clan om iedere redelijke oplossing om uit een impasse, waar in men geraakt is. te komen onmoge lijk te maken? Waar blijft op déze manier het morele gezag van een lichaam als de Veiligheidsraad, dat zonder dat geen reden van bestaan heeft? DE Prawda moge nu 't Russische volk vertellen, dat zijn regeer ders het veto alleen hebben gehan teerd ter bescherming van de kleine naties, maar ieder redelijk denkend mens gaat zich toch afvragen, of het voor de Verenigde Naties niet beter zou zijn (hoe paradoxaal het ook moge klinken), wanneer de Sowjet- Unie openlijk zei: wij doen niet meer mee Een andere en op zichzelf betere methode zou natuurlijk zijn om het vetorecht zo te wijzigen, dat deze excessen voortaan onmogelijk zou den zijn. Wij vrezen echter, dat het effect op de Sowjet-Unie hetzelfde zou zijn en dat zij dan ook zou zeg gen. wij doen niet meer mee. Het is best mogelijk, dat wij met een beschouwing als deze van onze Westerse opvatting van redelijkheid en fair play uit de bal mis slaan, dat wij geen geduld genoeg hebben met de zo heel andere methodes van de Oostelijke mentaliteit en de Oos terse democratie. Maar één ding is zeker: de officiële neen-zegger van het Kremlin. Gromyko, draagt er het ziine toe bij om de grote goodwill, die zijn land aan het eind van de oorlog in het Westen had verworven, af te breken en om het gezag van de UNO te ondermijnen. En beide des- tructies beschouwen wij als een ver lies en een gevaar voor de wereid en voor de vrede. In de eerste plaats zijn er de cjjfers van de natuurbaden in Bilthoven, Zeist, Soest en Doorn, die de getallen der vori ge jaren ver overtreffen. Vrij wel elk bad heeft een maand- gemiddelde gehad van om en nabij de 100.000 bezoekers, met top-Zondagen van 6 tot 10.000 zwemlustigen. En daar is niet bij inbegrepen de massa die zich in Ozebi heeft vermeid of domweg van de wallekant in het Menvedekanaal is ge plonsd. Spoorwegsardientjes De Nederlandse Spoorwegen heb ben andere cijfers, speciaal van de weekends. Zo gingen er Zondag 1 Augustus 21080 mensen op stap, terwijl er 38971 op visite kwamen en dat ondanks de betrokken lucht in de enige weck-met-wat-regen, waar traditiegetrouw het bouwvak slachtoffer van werd. Op de andere Zater- en Zondagen van de maand liep het aantal uitgaande reizigers op tot 22000. terwijl op Zondag 10 Augustus het inkomende aantal r'eizlgers een record vestigde van bijna 40.000. Buspaticntcn Ook het reisbureau Cebuto ver heugde zich in grote belangstelling, al dreigde het m de eerste Augus- tusweek even spaak te lopen, toen vader Pluvius voor het laatst in deze warme zomermaand de rol van prof Veraart overnam. De cij fers daar wijzen uit, dat van 1 Juni tot 1 September 700 mensen deel namen aan de zgn. meerdaagse tourtochten, waarvan 85 zich naar Zuid-Limburg richtten. Vélen amuseerden zich met tochten naar bloembollen en Betuwe. Vijfduizend tourtochters maakten dagreizen, terwijl er honderd bedrijven met hun personeel op stap gingen, en nog ontelbare relsclubs. verenigin gen en gezelschappen pot-verteer- den. Opmerkelijk is het dit blijkt ook uit de ervaringen der spoor- mensen dat Valkenburg en Zuid- Limburg het meest in trek waren. Daarna komt de Achterhoek en pas veel later het Noorden en centrum van het land. terwijl de zee ook in grote mate attractief bleek. Bijna elke dag vertrokken er overvolle treinen, terwijl de 66 rei zen van Cebuto dagen tevoren vol geboekt waren. De weg naar het hart.... Een bijzonderheid was nog, dat de reislustige zich niet zo zeer liet leiden door zijn be langstelling voor een bepaalde streek als wel door het feit dat er in bepaalde gebieden op cu linair gebied iets te halen was. Zo bestond er bijvoorbeeld veel animo voor een uitstapje naar Montferland, alleen al omdat de reizigers daar een eitje ge serveerd kregen en melk en boter naar hartelust. Ook frulttochten verheugden zich In grote belangstelling. De buiten landers richtten vooral hun schre den naar de geallieerde slagvelden, Arnhem en Oosterbeek in het bij zonder. Hoe zwaar hierdoor het materieel soms belast werd, moge blijken uit het feit dat één autobus ruim 40.000 kilometers heeft afge legd tussen 1 April en 1 Septem ber; dat is net een wereldje rond. Zo zijn de zomermaanden nuttig en doeltreffend besteed en in vele albums werden hele series gezellige kiekjes bijgeplakt als aangename herinnering aan een voor velen ple zierig-; vacantiemaand. Vlaamse amateurs Den Haag in Voor een vrijwel uitverkochte Koninklijke schouwburg gaf het Centraal gezelschap van het Vlaam se Toneelverbond de première van „Jacoba van Beleren", een histo risch drama in vier bedrijven (zes taferelen) van de Vlaamse schrij ver Jos. Janssens. Ter weerszijden van het toneel waren de Neder landse en Belgische driekleur ge drapeerd. De opvoering werd be gonnen met het spelen van de Bra- bangonne en van het Wilhelmus. Het stuk, geeft verschillende epi soden uit het tragische leven van ,.Het kind van Holland". De rol van Jacoba werd vertolkt door Marlete Bury, wier spel grote waardering b(i de toeschouwers vond. Het stuk stond onder regie van Tony Queec- kers, terwijl de algemene leiding bij Pol Bury berustte. De „toneelschik king" was in handen van Jef van Leemput Zoals bekend stond de voorstelling In het kader ener cul turele uitwisseling en onder auspi ciën van de Belgische Ambassade, terwijl de baten der uitwisseling in haar geheel ten goede kwamen aan het Prins Bernhardfonds. ROMAN ZONDER CENTRALE GEDACHTE DAVID de Jong gaat in zijn ro man over de Amsterdamse burgemeester, staatsman en libertijn Coenraad van Beuningen 11622 1693)x) heel anders te werk dan A M. de Jong in zijn boek over Bree- ro Hoewel hij in zijn verantwoor ding uitdrukkelijk verklaart dat hij „niet in de eerste plaats gestreefd (heeft) naar de uitbeelding eencr historische werkelijkheid" en dat onder het schrijven zijn verhouding tot de geschiedenis was „als die van een toevalligen museumbezoeker, die in de scherf van een vaas of het portret van een „onbekend mans persoon" stof vindt voor mijmering en fantasie", heeft hij zich toen veel nauwer aan de historie gehou- door prof. dr. W. A. P. Smit den dan deze. Zelf noemt hij de dissertatie van mej. Dr. C. Rolda- nus als „een bron van inspiratie", maar kennelijk heeft hij ook de po litieke, maatschappelijke en geeste lijke achtergrond van de tweede helft der 17de eeuw ernstig bestu deerd. zodat hij daarvan een boeiend en voor zover ik kan nagaan verantwoord beeld weet te geven. Het is duidelijk merkbaar, dat de schrijver gefascineerd wordt door het verleden, waarin hij zich zozeer heeft verdiept. Dit blijkt b.v, uit dc minutieusheid waarmee hij details van meubilair of kleding beschrijft: „Achteloos haakte zij zijn Spaansen mantel van karmozijn-rood fluweel over den linker schouder en zette een lichtgrijzen hoed op. Fijn kantwerk van kraag en lubben ver hoogde zijn statie van schatrijk koopman, evenals de zijden rozetten en strikken aan broek en schoenen en het in het kaarslicht flonkerend EEN NEDERLANDSE TORPE DOJAGER \voer Dinsdag de Theems op mei een team van Ne derlandse militaire sportlieden die zullen uitkomen tegen Engeland en zes andere landen In de atletiek wedstrijden om het Boitainair Shield g gouden passement van den mantel met roode koorden en galons. Uit zijn handschoenen kwam de geur van juchtleder en muskus" Iets der gelijks vinden wij terug in de uit voerigheid der politieke analyses. Onwillekeurig roept dit eên herin nering op aan de historische roman der negentiende eeuw of aan Mar- jorie Bowen Ik 'bedoel deze verge lijking met als een verwijt, al doet ook bij De Jong het liefdevol ver wijlen bij het statische moment vaak afbreuk aan de dynamiek van zijn verhaal In het algemeen echter komt het beeld van de veel bewogen tweede helft der 17de eeuw des te beter tot zijn recht, terwijl Van Beuningens omgang met de Rijnsburger Collegianten en vrij wel alle bekende vrijgeesten van zijn tijd dit beeld zelfs ongemeen rijk doet zijn. O NDANKS deze onmiskenbare verdiensten laat het boek ech ter toch een gevoel van teleurstel ling na. Zijn tekort ligt in het ont breken van een centrale idee: de zin die de auteur in het leven van zijn hoofdpersoon gevonden heeft en waardoor zijn. werk meer wordt dan enkel een verhaal uit het verle den namelijk symbool van een al gemeen-menselijke waarheid. Dit te kort blijkt reeds uit de opzet. De roman is niet fors-synthetisch opge bouwd. maar valt uiteen in een groot aantal, vrij los naast elkaar staande, moment-opnamen. Aan de hand van de gegevens en vermoedens der historie beschrijft De Jong zijn held in een reeks opeenvolgende belang rijke momenten van diens leven; elk tafereel wordt als een afzonderlijk schilderijtje opgezet, zorgvuldig be studeerd en met grote nauwkeurig heid uitgewerkt - de minutieuze be schrijvingen waarop ik reeds wees. zijn er een kenmerkend symptoom van En zo worden wij van statie tot statie langs Van Beuningens leven geleid. Het wordt inderdaad een j fascinerende kruisgang, maar aan I het einde daarvan vragen wij ons 1 toch af welke zin de schrijver j daarin heeft willen leggen. Of heeft i hij in dit tragische leven juist de zinloosheid van alles willen uitbeel den"' Ook dit spreekt echter zo wei nig duidelijk uit zijn boek, dat het weinig aannemelijk schijnt Ik geef aan deze roman over Van Beuningen de voorkeur boven die over Breero. Maar een knappe en boeiende evocatie van onze zeven tiende eeuw is nog niet tevens een sterke roman. U David de Jong: Een burgerko ning. (Uitgeverij Contact - Amster dam Z. j.). Staking in Italiaanse metaalindustrie Achthonderd-vfjftigduizend me taalarbeiders in Italië zijn in sta king gegaan, nadat de onderhande lingen over een nieuw collectief contract waren vastgelopen. De staking van een millioen landarbei ders in Noord-Italië duurt nog steeds voort. Volgens het republikeinse persbureau Antara zal Sjabrir naar Londen reizen. WAAR BLIJVEN DE BRIEVEN? AKDAA6 zou ik jullie vertellen wie bet aardigste hebben jullie mij lelijk in de steek gelaten zeg! In het totaal kreeg ik vier verhalen toegestuurd. Dat maakt de keus niet erg moeilijk. Daarom lijkt het mij het beste, dat jullie nog twee weken de tijd krijgen om een verhaal te schrijven Het is heus zo moeilijk niet. Speel eens een kwartier met een poes. Je neemt bijvoorbeeld een draad je wol en het poesje gaat de allerdolste sprongen ma ken. Als je tafel gaat dekken, dan zit poés er ook on middellijk met zijn neus er bovenop Is het nu zo moei lijk met een beetje fantasie een aardig verhaaltje over een poes te schrijven? Met. een hond is het al precies hetzelMc geval. Er zijn er bij die de knapste kunstjes uit kunnen voeren. En de poppenmoedertjes?? Jullie hebben toch zeker heel wat tp vertellen over le pbppenkinderen? Wie heeft er wel eens in de stromende regen veilig onder moeder's paraplu een hood- schap moeten doen? O, wat 's het heerlijk om met je kaplaarzen aan over de doornatte straten te bag geren. Wie weet trapte je wel eens heel „per ongeluk" in een grote die pe pias. Kou maar dat is nog eens een fijn onderwerp om een verhaal over te maken! Het hoeft heus niet lang te zijn. En eigenlijk mag je het niet eens zo erg lang maken. Stel je eens voor, dat je verhaal zo goed. gehikt is, dat we het een plaatsje in de krant, willen geven. Als het verhaal dan zes kantjes van een school- Hè, wit ziet de wagen van ons broertje er toch smerig uit. Stel je eens voor; in de banden zit geen greintje lucht cn dat spijkertje bij de kap staat helemaal niet netjes. Kom jó. laten we dat zaakje eens gauw opknappen. „Wij rijn toch immers al zó gróót!", zegt mammie. KRABBELTJES en BABBELTJES schrift groot is, is het precies drie kantjes tP groot. Nee, je hoeft heus niet te denken, dat een verhaal schrijven zo'n kar wei i? Integendeel, het. is veel moei lijker om er mee op te houden, als je eenmaal goed op gang bent. Pro beer helt maar een.-, dan zul je zien dat ik gelijk heh. Laten we dus af spreken vrienden- en vriendinnen- schaar, dat we deze week en de volgende allemaal nog eens heel hoog in onzp pén zullen klimmen om een aardig verhaal boven uit het topje te halen. De nieuwe datum wordt, nu 30 September, tot zo lang kunnen jullie dikke brieven in de bus stoppen De prijzen die beschik baar worden gesteld zijn boekbon- nen ter waarde van f 5.f 3. en f 2.—. Brieven Nellie Verhoeven in A. ga ik hartelijk bedanken voor haar ge zellige lange brief. Over veertien dagen zal ik je stukje plaatsen. Dat is nog precies op tijd. Reken zelf maar even uit. Ik had er nog nooit eerder over gehoord en daarom vond ik het erg aardig om juist, in deze rubriek met alle andere die- renvribndjes die zijn er beslist vele onder m'un nichtjes en neef jes dit onderwerp te hespreken. Ik denk Nellie, dat ze al erg nieuwsgierig beginnen to worden, want in Krabbeltjes en Babbeltjes mag je nu eenmaal eikaars corres pondentie lezen Maar we zullen ze toch maar niet nieuwsgieriger ma ken dan ze al zijn, Nel, en daarom ga ik maar gauw aan de volgende brief heginnen. Grietje Mulder uit W heb ik al een maand geleden beloofd, dat zij een heleboel postzegels van mij zou krijgen en nog steeds heeft Grietje TELEVISIE ts gebaseerd op twee onvolmaaktheden van het menselijk oog: het. bewaren van lichtindrukken op het netvlies na doving van de lichtbron en de onbekwaamheid minimale afstanden waar tc nemen.. Hoorde U al eens spreken van de „iconoscoop'. samengesteld door Zevo- rykin? Het Is een instrument dat het beeld van een voor de televisie-camera optredend artist in electrische energie omzet en dat werkt als een netvlies van een door de mens geconstrueerd kunstoog. Dit „netvlies" seint het beeld over en hoe snel de bewegingen elkaar ook opvolgen, de „iconoscoop" faalt niet. Ik kan U in onbegrijpelijke technische termen de gang vau zaken schilderen. Liever bespaar ik de lezer een dergelijke opsomming, waarbij electronenkanonnen, ano den. stralenbundels, kathoden en optisch-electrische apparaten een rol spelen. Ik volsta met de mede deling dat een optredent- artist elke seconde in 250.000 stipjes van licht en schaduw ontbonden wordt. Iedere seconde wordt het beeld in 525 lij- ner ingedeeld, veegt r' analyseren de stralenbundel over het mozaïek van het kunstoognetvlies met een snelheid van drie m. per seconde! WIE ZICH REALISEERT Ik voel me geen profeet als ik spreek van de stereoscopische en de kleurentelevisie. Wis zich realiseert dat in de stikstof- en atoomfabrie- ken televisie-apparaten contröle uit oefenen op het productieproces op de voor een mens ontoegankelijke plaatsen, wie beseft dat vliegtuigen zonder piloot het luchtruim kiezen omdat dank zij de televisie het heeld der instrumenten naar de grond wordt overgebracht, wie hoort dat het 'Amerikaanse CBSsta- tion gedurende -He maanden dag in, dag uit. geslaagde proeven heeff genomen met de kleurentelevisie, za; grif erkennen dat in de wereld van morgen televisie tnmisbaar zal zijn. Het klinkt fantastisch en toch zal mei. er in slagen geuren en smaken over te brengen. Wie in de toekomst een diner verorbert door enkele pil len te slikken zal er stellig prijs op stellen tegelijkertijd de geur \an een geliefd gerecht op te snuiven. \EEUfLLETOAT „Wat* Heb je dat van die oude heks los gekregen" dat je iets meer weet Laten we aan het begin .Nu zie ik dat je niet gelogen hebt- je bent wel beginnen. Wie ben ik. wat doe ik hier?" een Hollandse jongen boor. Het echte Hollandse Ik luisterde vol aandacht Graaf Paul sprak na- handelsbloed heb je. Neem de helft Jonska. de denkend, als maakte hij, zo sprekend, de dingen ook voor zichzelf duidelijker. „Graaf Paul Ladis- laus Zakany dat weet je al, maar daar word ^JOh/v /A/v S/vEl L Ea/S G „Wat geeft U dan?" vroeg ik „Dertig wil ik er wel voor geven". „Dertig pesetas, voor vier zulke schilderstuk ken?" In mijn verontwaardiging vond ik veel meer Spaanse woorden dan ik zelf wel wist „SchandaligNo, no, Senora, es impossible! Zie, hoe mooi. hoe fijn deze kleuren zijn. Veel beter dan wat in het raam staat. Kijk deze eens Ik nam een van de schilderijen op; het kleinste doek en bekeek het eigenlijk eens goed voor de eerste keer. Dat was een verrassing. Ik zag mij zelf er- nn I-Tot M ac oor, ctnHia.rlnaL-ia ninn»l..l. op. Het was een studie-doekje, eigenlijk nog niet ik, vlug neerge helemaal uitgewerkt, vermoedde rest is meer dan we nodig hebben". „Ik heb genoeg aan vijf', zei ik; maar ik ver telde hem niet dat ik het kleine schilderijtje waar ik als bananensjouwer op stond, veili» het hotel had binnengesmokkeld en dat het nu diep in mijn koffer verborgen was. HOOFDSTUK VI. De „Inwijding". Dc volgende avond zei graaf Paul: „Kom. Jonska. ik zal je nu maar in het geheim inwijden. Ga mee.Hij bracht mij naar de grote kamer die meestal op slot was; ik was er nog nooit ge weest. Het was een ruim vertrek met een klein bureau en een enorme tafel. „Dit is mijn werk kamer", zei graaf Paul. „Van nu af is het ook de jouwe" Ik keek rond; de tafel stond vol flessen en reageerbuizen en ook stond er een kleine mo- je niet veel wijzer van. Misschien dacht je dat het een valse titel is. Nu, dat is het toch niet. Na tionaliteit? In welk land ligt dat graafschap? Wat doet het er toe? Bohemia, laten we zeggen. Tevreden?" Hij gunde mij geen tijd om er een woord tussen te brengen; ik deed er ook geen moeite toe; ik voelde wel dat de beste manier om iets te weten te komen, was hem te laten praten nu hij ervoor in de stemming was. „Ik zal je een kort verhaal tje vertellen, Jonska, luister. Ergens in Bohemia dus, woont een jonge graaf op een uitgeteerd landgoed dat geen cent meer opbrengt. Hij begint een nieuw leven van reizen en zwerven, soms heeft hij geld en soms geen cent; op zonderlinge wijze komt hij aan de kost ja een titel helpt daarbij, meer dan je denktSoms"....' Op- eerts sprong gTaaf Paul op, met gefronste wenk- zet. maar toch levendig, pakkend én opeens zag tor* niet groot' een speelgoedmotor leek het mij sprong gTaaf Paul op, met gefronste wenk- J>« i'™* «3 .*>r«,«5ro en de ÏTZJSf cano's en de eindeloze bananenstroom „Dat doekjé is te klein voor mijn klanten", zei van chemisch-electro laboratorium. „Is dit ook één van uw hobbies -v scheikunde?" het vrouwtje. „Daar kan ik niet meer dan vijf vroeg ik belangstellend. pesetas voor gevèn. werkelijk nietN^ „Ach ja, sinds een paar weken. Ik weet er ejgenjjjj. niet veel van Aan jjjg rommei heb ik „Dan hou ik het zelf", antwoordde ik „En de rest ook, als je geen fatsoenlijke prijs bied". Het oudje lachte opeens, en met een moederlijk gebaar legde ze vier tien peseta-biljetten op de toonbank. „Bueno. bueno". „En nog één voor geluk", zei ik „Madre mia! jij bent geen artist, jij bent een kleine handelsman!" Maar toch legde ze nog een tien-peseta biljet naast de andere. Toen ik in het hotel terugkwam en de vijftig peseta's voor graaf Paul op tafel legde, riep hij: mijn laatste geld uitgegeven... ik moest er eigenlijk ook nog wat bij kopen Hij blader de in een dik boek en scheen mij opeens verge ten te zijn. H 2 S 04 -f hoorde ik hem mom pelen. Er volgden nog enige scheikundige formu les; toen klapte hij het boek dicht, legde zijn be nen op het bureau en riep: „Jonska Ga daar zit ten. Weet je iets van scheikunde af?" „Op school hebben we 't nu twee jaar lang ge had 't is nog wel niet zo erg lang. Maar..'." „Je gezicht is één vraagteken. Jonska". Hij stopte een pijp en khikte. „Nu, 't wordt ook tijd, Ach, onzin! Wat doet het er allemaal toe. Wét belangijk is. dat is dit: ik kom aan de kost op een rare manier; ik maak gekke sprongen. Vol gens mijn opvattingen ben ik eerlijker dan de meeste zakenlui, clan menig hoogst respectabel burger. Maar-r-r daar zit 'm de kneep: de wet denkt er soms anders over. Dus nu moet ik weten, voordat ik verder ^ga aan welke kant sta jfj, Jonska. aan mijn kant of aan die van de wet". De wet of graaf Paul. Hoe kon ik zo'n pro bleem zo maar één-twee-drie oplossen? Er moes ten wetten zijn. anders werd het een bende in de wereld. Maar er moesten ook mensen zoals graaf Paul zijn, anders zaten stakkers zoals ik eeuwig onder de voet van zulke ellendelingen als Por- quero (Wordt vervolgd). TT OE groter onze phusieke ac- tieradms wordt, hoe meer ons vêrmggeti tot opbouw of ver nieling zich tot welhaast onbe- .reikbort gebieden uitstrekt, hoe verder we moeien kunnen zien: een verre wereUl ontleden we tot een mozaïek van lichtindrukken, het resultaat van die ontleding wordt met de snelheid van het licht overgebracht naar het ont vangstation, waar het torspron- kelijk beeld weer ontstaat. „Eet smakelijk!1' mompelt de sar- caatische mens anno 1947. En hij zal zicb met nieuive ijver werpen op de spijzen, die vandaag de dagdeel van her menu uitmaken. Een na ons komende generatie zal om ons lachen als zij de heelden uit het verleden oproept en ziet hoe wij ons gevoed hebben of welke kleren wij mooi vonden. Ongekende mogelijkheden komen door televisie in ons bereik. Geen journalisten meer die papier en potlood nodig h'ebben; zij staan dank zij een apparaat niet groter dau een sigarettendoosje in voort durend contact met hun krant, het wegverkeer wordt radiophonisch gecontroleerd en zelfs de liefde zal men via de aether verklaren. In 1970 of misscben wel 1960 of 1980 dragen de leden van het zwakke ge slacht naast lippenstift en poeder doos (de laatste stuift de poeder op de gezichten door een drukje op de knop) een radio-apparaatje ter grootte van een lucifersdoosje in hun tasje. En „hij" zal zich op haar golf aanmelden of zich veront schuldigen over zijn zwijgen omdat er zoveel storiag is ge /eest! ANDRE LABARTHE. de postzegels niet. Nu is zii mis schien een heetje hoos op me en al® je nu nog wept, dat ik het, Tnct op zet gedaan heh, dan ben ie natuur lijk helemaal boos. Maar ik wi] het toch wel erg graag weer goed met je maken. Je was een maand ge leden ziek, nog wel een besmette lijke ziekte en daarom vond ik het heter om nog een poosje met <1° postzegels te wachten. Ben je nil nog boos, Grietje? Schrijf het me maar eens, Groeten aan vader, moe der, Dickv en a'Ie poppen cn bees ten. Jantje vindt het moeilijk maar 't valt wel mee Heel wat puzzle vriendjes en vriendinnetjes hebben mij in de va- rantie-tjjj in de steek gelaten Maar het moet gezegd worden er waren er ook bij, die zelfs uit hun vakan tieoord ergens in Nederland trouw hun oplossingen naar de redactie van Krabbeltjes cn Babbeltjes op stuurden. Maar nu is de vacantio voorbij pu iedere lag sta in de schooldeuren wagenwijd voor ons open. Om jullie aardrijkskunde wat ex tra op te frissen maakte ik rle. vol gende raadseltjes. WiP ontcijfert de verborgen plaatsnamen? I. 1. Mooi is dat goud aan de rand van die wolken. 2. Balk maar ezeltje, eerst lopen dap eten. 3. ITeeff het nut rechter te zijn? II. Welke Nederlandse plas werd in zijn .achtereenvolgende naaien eerst van meer tot zee en later van zee tot meer? Hoe luiden deze na men? Oplossingen kunnen tot 30 Sep tember gestuurd worden naar de redactie van Krabbeltjes en Bab beltjes Prijswinnaars van de hloemen- puzzle waren Hans van Duivenho- den uit R Alio van der Kuilen uit H. en Henk van Santen uit B. TANTE ANS Scheepstijdingen ABBEKERK R'damFreemantle 15 Sept van Port Said; ALHENA 14 Sept. van Rio de Janeiro te San tos; ALKAID 15 Sept. van New Or leans te Rotterdam; ALPHACCA 15 Sept. van Montevideo naar Antwer pen; ALPHAARD 15 Sept. van Rio de Janeiro naar Buenos Aires BOSCHFONTEYN A'dam— Kaap stad 15 Sept. Dakar gepass DELFS- HAVEN Rio dc JaneiroAntwerper. pass. 15 Sept. Quessant; EGMOND 16 Sept. van Santos te Rotterdam; GERARD DOU BataviaRotterdam, pass 14 Sept. Malta; JOHAN- VAN OLDENBARNEVELD Amsterdam- Java pass. 15 Sept Quessant; KA- MERLINGH ONNES. 14 Sept. van Java te New York; KOT A AGOENG BataviaDjedda, pass 15 Sept. Kaap Guardefui; KOTA BAROE. Rotter dam—Java. pass. 14 Sept Kaap Gu ardefui; MOLENGRAAFF. Mon trealRotterdam, pass 15 Sept. Scilles; RIJNKERK Amsterdam Bahrein 15 Sept. van Genua; TER- NATE 13 Sept. van Lorenzo Mar- quez te Baltimore; UTRECHT Rotter damJava 15 Sept. van Genua; VAN 'T HOFF, New YorkBatavia. 12 Sept. van Port Swetlenham; VUL- CANUS. RotterdamTanger 12 Sept. van Algiers. Hedenavond Carrière maken In de gevangenis is een moeilijke kunst. De Argen tijn Jose Diaz in Rosario1 bracht het tot chef-kok, dank z(j zijn voor treffelijke kookkunst. Zelfs toen hU zijn straf van zes jaar uitgezeten had, wilde hij zijn baantje niet kwijt, waarop hij door de directie voor vast aangesteld werd op een salaris van 200 peseta's per maand. Zijn medegevangenen willen even eens, dat hy blijft en betalen hem maandelijks tien peseta's extra. Sigarettenpeukje* vinden in En geland op het ogenblik gretig af trek. De asbakkenruimers in hotels en restaurants verzamelen de peuk jes en verkopen ze voor negen pence de honderd stuks. De „fabri kanten" wassen de tabak in een sterk verdunde oplossing van zwa vel, maken er nieuwe sigaretten van en verkopen ze dan voor twee shilling de twintig Toch fs de toestand veel beter dan toen ik een jongen was, ver telde mr. F. J. Davies ter gelegen heid van z\jn honderdste verjaar dag aan de Britse pers. Laten we dus niet mopperen! Ht>t Engelse volkslied werd ge speeld en het publiek bleef het staande aanhoren, toen een gedeel te van het plafond-pleisterwerk in het Londen.** Chiswick Empire theater naar beneden daverde. Een aantal personen werd gewond, maar de toeschouwers bleven kalm en verlieten na afloop rustig de zaal. Bravo Engeland! HILVERSUM I: 19 15 Oratorium 19.00 Nieuws. A child of our time". 20.15 Reportage; „De slag om Arnhem". 20.35 Oratorium. 21.00 Strategische betekenis „slag om Arnhem. 21.20 Suites Strijk orkest. 21.50 Sana souci. 22.30 Nieuws. 22 45 Avondoverdenking. 23.00 Orgelspel. 23.30 Avondmelo dieën. HILVERSUM II: 19 00 Stafmuz. corps. 19.15 Nieuws uit Indiè". 19.30 Ons leven en ons geloof. 19 45 Ds. Sirks. 20.00 Nieuws. 20.15 Dolf v. d. Linden. 21.00 Luisterspel1 Vergeten kinderen 21.30 Radio Phllh. ork. 22.30 Ned. liederenprogr. 22.45 Le zing Mr. Joekes 23.00 Nieuws. 23.15 Chopin. 23.25 Rustige avond klanken. Morgen HILVERSUM I- 8 00 Nieuws. 10.15 Morgendienst. 10.45 Cantate. 11.00 Voor de zieken. 12.03 Lichto orgelbespeling. 12.30 Weerovsrzicht 12.33 Lunchconcert. 12.55 Zonnewij zer. 13.00 Nieuws. 13.20 Wo'k boek? 13.25 Lunchconcert. 14.00 Continental Quintet. 14.40 Voer do vrouw. 15.00 Vrolijke klanken. 15.30 Cello-recital. 16 00 Bijbelle zing. 16 45 Radio Cembalo Gezel- s-hap. 17.15 Amsterdams -<am ork. 18.00 Mandolinata. 18.30 Strjjd- krachtenprogr. HILVERSUM II: 8.00 Nieuws. 9.15 Morgenwijding. 9.30 Water standen. 9.35 Arb. vitaminen. 10 30 Voor de vrouw. 10.35 Gr.niuz, 10 50 Voor do kleuters 11.00 Operette concert. 12 00 Kwintetspelers. 12.30 Weeroverzicht. 12.33 In 't Spionne- tie. 12.38 Dolf v. d. Linden. 13.00 Nieuws. 13.15 Roemeens orkest. 13.45 Don Kozakkenkoor. 14.00 Voordracht. 14.20 Gr.pi. 15 00 Voor de zieken. 16:05 Reprises. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Pierre Palla. 17 50 Rijk over zee. 18.00 Nieuws. 18.30 Skymasters.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1947 | | pagina 3