„Ahasverus": diagnose van de mens in oorlogstijd 3 datisdat? VIOLINA tovert de baarden er aan m Per atoomraket in uur naar de maan Spiegel der wereld Speelfilm voor „Hel Zonnehuis" DE GELUKSVOGEL Radio-programma Vrijdag 3 October 1947 3 Langzamerhand hebben wij grondig genoeg gekregen van de vele boeken over en journalen uit de bezettingstijd. Na een eerste intense belangstelling, die vooral voortkwam uit de be geerte om nu eindelijk alles met zekerheid te weten, is al spoedig de over-verzadiging gevolgd. Het kwam immers telkens weer op hetzelfde neer: welk nut kon het hebben om zich nog eens in zulk een somber relaas van de diepste menselijke ellende te ver diepen? En inderdaad, de meeste boeken deden niet meer dan de feiten weergeven, zonder toe te komen tot een interpretatie daarvan, een poging tot conclusie. Slechts een heel enkele maal verscheen er èen werkje, dat naar die algemeen-menselijke kern trachtte door te stoten: ik denk 1 door Prof. dr. \V. A. P. Smit b.v. aan ,.Amor fati" van Abel J. Herzberg. De verrassing van Anlhonie Don kers nieuwe werk is, dat hij dit daarin eveneens beproeft. Zijn spel van Ahasverus brengt niet enkel oen reeks taferelen uit bezet gebied, maar wil bovenal een poging zijn om de reacties van verschillende groepen en personen op de bezetting te zien in groot en algemeen mense lijk verband. Het is goed ons daar bij te realiseren, onder welke om standigheden hij dit deed. Na een lange tijd van gevangenschap en van verblijf in een gijzelaarskamp kwam hij weer vrij. maar slechts om zich genoodzaakt te zien onmid dellijk onder te duiken. In Wasse naar. waar hij een schuilplaats had gevonden, schreef hij toen in 1943 dit spel. Niet het actuele gebeuren zelf hield hem het meest bezig, maai de principiële vraag: hoe openbaart zich in deze crisis de mens? Het antwoord, waartoe Antho- nie Donker door ervaring en na denken geko men is, klinkt weinig flatteus, maar ik geloof niet dat iemand het zal durven of kunnen weerspreken. Het luit. dat de mens in alle opzichten tekort schiet en niet opgewassen blijkt tegen de geestelijke taak die hem werd opgelegd. Vaak herkent hij zijn roeping niet eens en als hij dit wel doet, verraadt of ver loochent hij ze uit angst enke len. die de moed hebben om des noods martelaar te worden voor hun overtuiging, en meestal zijn dit juist degenen van wie men dit het min ste had verwacht. Van deze conclusie uitgaande cn daarop doordenkende, heeft Antho- Tuccsproiik ONDERDAG is te Brighton het congres van de Engelse conservatieve partij begonnen. Het belangrijkste punt van de agenda was zonder enige twijfel de bespre king van het vcrkiezingsprogram, opgesteld door een commissie onder leiding van R. A. Butler en begin Mei voor het eerst gepubliceerd. Dit „Industriële Handvest" (In dustrial Chartor). zoals het ln dc wandeling genoemd wordt, is een in vele opziehton merkwaardig stuk. Niet ln het minst ook, omdat de opstellers, in dezen de exponen ten van de linkervleugel van dc conservatieven, maar tegelijk van het realisme, dat hen de historie door altijd gekenmerkt heeft, ln principe en in de practijk het be ginsel der geleide economie erken nen. Zeer nadrukkclilk wordt een sterke centrale leiding op econo misch terrein in het industriële Handvest aanvaard, evenals Jict be ginsel van oen vérgaande staatsbe moeienis. Er staat zelfs in te lezen, dat de conservatieve partij er niet over denkt om de nationalisering van de nnjnen, van de Bank of Eng. land en van de spoorwegen onge daan te maken, er wordt zelfs in te kennen gegeven, dat, als op het ogenblik, clat do partij weer aan de macht komt, nog andere industrieën genationaliseerd zullen zijn, het zeer goed mogelijk is. dat ook dtt als voldongen feit zal worden ge accepteerd. Met name voor het vrue initiatief gereserveerd worden h: de katoenmarkt van Liver pool het transport langs dc weg enr5le, burgerHik® luchtvaart. Ail S -Si' ?»n Publicatie heeft* dit Industriële Handvest zeer sterk m.i,^SLaC,ht ïeL,'olik<!n. Niet onbe- giiipehjk weid het door de conser vatieven van het oude slag de &5kU tidl! van Neville Chamberlain en Churchill, gevoeld als een verloochening van alles waarvoor zij tot dusver pal hadden gestaan. Van de zijde van Labour daarentegen werd niet zonder ver klaarbaar leedvermaak geconsta teerd, dat er tussen dit conserva tieve program en het hunne niet dan nuances vém verschil meer over waren. Van verschillende kanten is er dadelijk op gewezen, dat als het Industriële Handvest ooit het ver kiezingsprogram van de conserva tieven zou worden het onderscheid 'tussen hen en Labour niet meer zou beteltenen dan dat tussen de Repu blikeinen en Democraten in de Ver. Staten. I HANS is het zover: het congres heeft tegen veler verwachtin gen in, het Industriële Handvest cle eerste dag reeds aangenomen. De overwegingen, welke' dit vlot verloop hebben bevorderd, zullen van tweeërlei aard zijn geweest. In de eerste voelen de conservatieven de noodzaak van een positief pro gram; juist de laatste tussentijdse verkiezingen hebben hun aange toond, dat zij geen schijn van kans hebben, wanneer zij zonder dat m de strijd gaan. Daarnaast blijven de geruchten, dat de economische crisis m Enge land noodzakelijkerwijs tot de vor ming van een coalitie-regering moet leiden, aanhouden. In hoeverre een conservatieve wens hier de va der van de conservatieve g e- fl a e h t e is, kunnen wij hier rustig IP, midden laten. Een feit is echter, dat het aannemen van hot industriële Handvest de aanvaard baarheid van de conservatieven voor een eventuele coalitierregcring. i" ci^ei' ogen althans, heeft verhoogd. niet Donker toen gezien: Zo is het immers altyd gegaan. De uiterlijke omstandigheden zijn wel telkens an ders, maar de mens zelf verandert niet en zijn reacties blijven in we zen steeds dezelfde. Altijd zijn ei op crisis-momenten dc onverschillig heid van de grote massa, het ver raad, de verloochening, het opportu nisme de trouw van slechts en kelen Zodra de Waarheid en het Recht bedreigd worden, vluchten de discipelen. Het was al niet anders op het grootste crisis-moment van de wereld geschiedenis, toen Chris tus gevangen genomen, onschuldig veroordeeld en gekruisigd werd. Er is een haast volstrekte parallel tus sen toen cn nu. Spel van parallellen ]~*)EZE parallel nu wordt in Don- -L/ kers spel van Ahasverus uitge beeld. Vijfmaal wordt een toneel uit de passie van Christus naast een scène uit de bezettingstijd gesteld. En achtereenvolgens herkennen wij het oppervlakkige, onverschillige volk van toen in dat van nu Judas in de verrader van illegale werkers Petrus in de zakenman die uit angst weigert een ander te helpen Pilatus in de burgemeester die opportunistische motieven zwaarder lant wegen dan zijn principe maar ook iets van de geloofsmoed dei- eerste Christen-martelaren in de hel den van de concentratie-kampen. Christus zelf treedt in het spel niet op. Ook ln dc taferelen uit Je ruzalem is het slechts de eis die Zijn verschijning aan de wereld ge steld heeft welke een rol speelt en waaraan de verschillende figuren worden getoetst. Die eis is als het ware belichaamd in Ahasverus. Don ker tekent hem ons als een volko men symbolische figuur: „de zede lijke cisch aan den mensch gesteld (Weest dan gijlieden volmaakt»". Hij heeft Christus blik in zijn ogen voelen branden en sinds dien blik werd ik Gedreven en zoek overal den mensch. Overal Christus. Christus in den mensch. Bezeten door dien blik. raadloos van liefde. Het Christendom kent echter ook een andere kant, die van ..de barm hartige vergeving (Vergeef het hun. zij weten niet wat zij doen)". Deze kant wordt belichaamd in Maria Magdalena, Zij en Ahasverus vullen elkaar aan. cn Donker ziet hen sa men, als eeuwige zwervers en eeuwi ge componenten van het Christen dom. over dc wereld trekken. Hun gestalten treden dan ook op, zowel ln de taferelen uit het verleden als in die van het heden: zij zijn de con stanten in de parallel. Toch is er een typerend verschil tussen deze belde symbolische figuren. Want terwijl Ahasverus in het heden slechts zijn cis stelt, maar verder feitelijk terzijde blijft staan speelt Maria Magdalena daarin efen actieve rol; wij zien haar zelfs zozeer opgaan in haar troostende on helpen de werk. dat zij 't karakter van sym bool vrijwel helemaal verliest: Maria Maria Magdalena noemt men mij wel. Want soms Is hot mij werkelijk alsof Christus mij aan ziet. Alsof ik die.andere, Maria Mag dalena, ben Dat zie je in mij. i Het is bijzonder fijn gevoeld: de deernis kan niet buiten de tijd staan, omdat het mede-lijden niet mogelijk is zonder identificatie met wie lijdt. 7 OALS dus Maria Magdalena in de eerste plaats symbolische figuur is, maar tegelijkertijd in het heden een persoonlijke gestalte aan neemt, zo is omgekeerd Bienaime (Arend Brinkman) in de eerste plaats persoonlijke gestalte, maar krijgt hij tegelijkertijd symbolische betekenis. In deze Brinkman heeft Donker „het rusteloos hart" willen uitbeelden. Een onrust drijft hem over de wereld, hij twijfelt aan alles en kan nergens vrede vinden Een Christen is hij niet. wil hij zelfs niet zijn maar toch is het in hem dat Ahasverus in onze tijd het ideaal van de ware Christen het meest be naderd vindt. In het concentratie kamp gedraagt hij zich met volko men zelfverloochening. Zijn kamp vriend getuigt van hem: Ik zei al, hij was niet geloovig. Maar hij was do beste Christen mis schien die Ik heb gokend. De anderen komen niet verder dan woorden, matr hij leeft uit de daad. Hoewel hij Christus niet er kent, staat hij daarom dichter bij Hem dan de officiële Christenen: Christus hoe eenzaam moet gij zijn Daar christenen geen christen zijn! Maar tenslotte (cn dat is de con clusie van het spel) kan de wereld toch niet buiten Hom. In haar grote noock roept zij uit haar eenzaamheid na^r de eenzaamheid van Chris tus om Zijn deernis. Donkers visie t>i Dit alles is zonder twijfel groot gedacht en groot gezien, en het maakt dit spel tot een belangrijk getuigenis, waarvoor wij Donker dankbaar zijn. Om dit getuigenis volledig te verstaan, moeten wU echter uitgaan van Donkers visie op het Christendom Het ls typisch die van het links-vrijzinnig Protestan tisme. De velon, voor wie Christus' leven cn lijden zich niet laat samen vatten in enkel een morele eia en het beginsel der barmhartige ver geving, zullen dit ongetwijfeld een principieel tekort ervaren, voor al ln de Jeruzalcmse tonelen. Chris tus had daar (ook in Zijn lichame lijke afwezigheid) een geweldlg-le- vende gestalte kunnen zijn, de alles dominerende Persoonlijkheid maar Hij wordt niet veel meer dan een abstractie- een hoge Idee. En ook de parallel met het heden wordt door deze visie op Christus beïnvloed. Wel spreekt Donker zelf in een kort voorwoord van een pa rallellisme ,.in kleinere afmetingen'', rpaar voor wie het volstrekt uitzon derlijke karakter van het Christus- gebeuren aanvaardt, kan zelfs op kleiner Schaal van parallellisme nauwelijks meer sprake zijn. Intus sen: het zou natuurlijk dwaasheid zijn. dc dichter hiervan een verwijt te willen maken. Hij schreef het ge tuigenis van z ij n geloof, en als zodanig hebben wij zijn spel te aan vaarden. Zwakke en sterke momenten T^T RNSTIGER is het bezwaar, dat Anlhonie Donker niet altijd geheel boven zijn stof uitgekomen lijkt te zijn. Het is soms, of hij zo zeer door zijn onderwerp wordt be heerst, dat nij or zich in verliest. Dramatische spanning in dc eigenlij ke zin van dit woord komt slechts zelden voor; meestal zijn de dialo gen de objectivering van abstracte overwegingen, met een sterk beto gende en rationele inslag. Hangt daarmee misschien samen, dat de verschillende taferelen haast stuk voor stuk wat gerekt aandoen? In een kortere en meer praegnante vorm zou de werking ongetwijfeld sterker zijn geweest. Het zwakst zijn de beide eerste en de beide laatste tonelen vooral de laatste, omdat daarin het verlossende woord wordt verwacht: er wordt hier immers ge sproken over de martelaren, in wie Christus' eis het meest benaderd wordt. Maar dc uitbeelding van de Christen-martelaren uit dc Romein se tijd blijft te stereotiep om werke lijk te ontroeren, en bij de martela ren der concentratie-kampen mist men een duidelijke aanwijzing om trent het beginsel, het gelóóf, dat hen bezielde waardoor het gehele slot vaag en zwevend aandoet. Daartegenover staan echter ook prachtige gedeelten. Ik noem de scène waarin Judas aan Ahasverus een motivering geeft van zijn ver raad die van Petrus' verlooche ning van Ahasverus' bezoek bij Filatus Hel toneel waarin de za kenman uit angst zijn vriend vor- loochent waarin de burgemeester als Pilatus zijn handen in onschuld wast. Vooral deze laatste scène vormt voor mij literair en drama tisch het hoogtepunt van het gehele werk. Hier vallen symboliek cn rea liteit volkomen samen: nergens wordt een abstracte gedachte „uitge beeld", maar de werkelijkheid zélf spréékt, het leven zélf is S3'm- bool. Ook als ecnacter zou dit frag ment het naar mijn mening voortref felijk doen. Dit spel behoort tot Donkers diep ste werk. zij het ook niet tot zijn sterkste. Daarvoor is er nog te veel spanning tussen idee on vormgeving, blijft b.v. de poëzie van de Bijbelse taferelen vaak te formeel on te wei nig innerlijk-poëtisch, Maar juist daarom cfoet het ons met nieuwe spanning uitzien naar een volgend spel van even principiële strekking. Moge hij ook in dit genre zijn vorm evenzeer vinden als hij in zijn lyriek reeds lang heeft gedaan! „Zendt mij geen medailles meer!" schreef Bernard Shaw „Zendt mij geen geschenken of medailles meer, want ik zit er reeds vol mee, zodat er naast mijn hart geen plekje meer over is", schreef George Bernard Shaw, die thans 91 jaar is aan de Ierse bevolking. „Ofschoon de oorlogsbelastingen mij geen spaar geld overlieten, heb ik niets nodig, wat voor geld te koop is. Blijf voor mij bidden, maar schrijf mij niet meer, dat U dit doet!" (Ingezonden mededeling) In hot Mincrvapnviljocn te Am sterdam ging voor een aantal ge nodigden dc première van de speelfilm „Doortjc Verkerk", ge maakt voor de Clir. Ver. tot Ver pleging van Behoeftige chronische zieken „liet Zonnehuis" Ie Beek bergen. „Doortjc Verkerk" is een 000 motor lange film op 16 mm. formaat, door Jo dc Haas geregis seerd, terwijl de opnamen ge schiedden door Frits Lemuire van Ti'ioUlm. Be film is vervaardigd Ier propagcring van het werk der vereniging „liet Zonnehuis", die met deze film door ons la»d gaat t.'tkkon. „Draag zorg voor hem.." is een documentaire film, lang 85P meter, die het practischc Zon- rioluitewerk uitbeeldt. TUINKALENDER ZATERDAG 1 OCTOBER. Evenals van ander" heesters be- staan er ook van de Viburnum of Sneeuwbal talrijke soorten. De be kendste is hiervan wel dc Gewone Sneeuwbal of Gelderse Roos, die eigenlijk Viburnum o pul us heet en in het laatst van Mei en Juni prijkt met. haar bekende witte - gelvorml ge bloemtrossen, die wel aan een sneeuwbal doen denken. Uit deze bloemen ontstaan later de prachtige vuurrode bessenDeze gewone Sneeuwbal kan als hoesier wel een hoogte van 3 a 0 meter bereiken. Een mooi soortdat ook voor klei- were tuinen geschikt is, ic de Vibur num Carlesi. Deze wordt plmV/z meter hoog en bloeit in het begin van Mei met welriekende rose-wilte bloemen. Voorts verdient hier ook nog de groenblijvende. wit bloeiende Viburnum Rhytidophyllum vermel ding. S. L De wereld van morgen DE MENSHEID kent de oude aarde door cn door, haar geschiedenis is reeds duizenden malen verteld. Daarom richten de blikken zich op het heelal; een nieuw ras van roekeloze avonturiers, hcschik- kend over do atomaire energie, radar cn de nieuwste technische snuf jes, staat gereed om do sprong in het duister te wagen, moderne Co- lumbussen en Da Gama's... Dc besten en dappersten zullen op dc weg door het heelal, In hun pogingen om de Maan. Mars en andere planeten te bereiken, vallen Hun namen «tullen eens gefluisterd worden In de cabines van stratosfeer vliegtuigen door degenen die hun leven «iet waagden, waardoor zU konden profiteren van de verovering der kosmos door koene pioniers! Maar... starten met 11 k.m. p. sec. Aan de voet van dc hemel staan ze gereed, de Ingewijden ln het vliegen buiten de aantrekkings kracht van de aarde, de stoutmoe- digen, die door de lucht het heelal willen verkennen, do waaghalzen die do Maan, Mars en andere plane ten binnen ons bereik achten dank z(j atoom-raket, radar ons. onz. Ze zijn toegerust voor oen aardig flirt met do planeten, die avond aan avond van vele plaatsen der aarde met Argusogen gadegeslagen wor den. Het is gedaan Ja, het is gedaan met 't sprookje dat Jules Vcrne ons eens voorto verde: een 300 meter lange kanon, een wonderbare kogel die mot een snelheid van 16 km. per seoonde verticaal op de maan afgeschoten wordt. Do moderne Columbus van het zonnestelsel, de Vasco de Gama van de lichtjaren, staat gereed tot de sprong per atoomraket. Waarop gewacht wordt? Op de ingenieuze geesten die het procédé ontdekken dat deze raket met be- porlcto snelheid voortstuwt! Om du zwaartekracht uit te schakelen on in het luchtledige een punt te be reiken dat duizend maal de straal der aarde van ons verwijderd ligt, is een bcginsnelheid van 11 km. per seconde vereist. Op 900 km. hoogte is ieder .spoortje lucht verdwenen, zodat de punt van de raket niet meer verhit wordt door dc samen persing van de lucht, waardoor b.v. op sommige ogenblikken bij een snelheid van 10 km. per seconde dc temperatuur tot 800 graden op loopt Volgens de experts op dit gebied In Amerika is men, een aanzien van de atoomraketmotor thans op de goede weg. In de „wereld van mor gen" rekent men in elk geval op de voltooide constructie teneinde de afstand aarde-maan in drie en half uur af te leggen. En men heeft zich baserend op een snelheid van 850 km. per uur voor het gemak meteen uitgere kend dat Mars slechts 50 uur zal vergen. In dit rhythme zal men in de toekomst het heelal veroveren. Voor dc helft zwart "De pioniers die het waagstuk zullen ondernemen stappen ln VOOR DE KINDEREN de bolvormige cabine van de metalen raket, waarvan het op pervlak voor de helft gepolijst is. En de andere helft? Die ls zwart! Dank zij een gyroscoop zal do raket wentelen om haar as en het zwarte deel zal de zonnestralen opslorpen (ver warming). Maar ook de motor kan voor warmte zorgen, wanneer do raket b.v. in de schaduw van oen planeet voort jaagt. Zeker is ook dat het leven in de cabine zo normaal mogelijk zal zijn, dank zij sober en practiaoh meubi lair. benevens oen zuurstofreserve, berekend op de menselijke behoefte bij normale menselijke inspanning, Ais instrumonten gaan mee: verre kijkers, spectroscopen, radarappara ten en dc nodige toestellen die, mocht de aanvangsnelheid het do inzittenden onmogelijk maken zolf het nodige te, doen. de instrumenten en de stuurinrichting bedienen! Heeft de raket zuik een snelheid bereikt dat de aantrekkings kracht van de aarde ultgoschakeld is. dan zal zij haar weg door het luchtledige voortzetten in de „vrije val". En dan komt Jules Verne weer op de proppen, die reeds be schreef hoe clan alles in de cabine blijft zweven, en dat men dranken moot eten. Men zal daarom in de middelpuntvliedende kracht een compensatie voor de zwaartekracht moeten vinden. En wie niet op zün hoofd wil komen te staan zai met magnetische schoenen over de me talen vloer moeten lopen. Per raket naar do maan, naar Mars, naar Mercurius! In de „we reld van morgen" zullen afstanden van honderduizenden kilometers te ruggebracht worden tot even zo vele meters, dank zij de durvera die nu reeds gereed staan om de sprong in het onbekende te maken (Nadruk verboden) Britse mijnwerkers gaan weer langer werken Dc Britse Mijnraad en afgevaar digden van het verbond van Britse mijnwerkers heeft een overeen komst gesloten, dat de mijn werkers vrijwillig oen half uur per dag lan- frer of Zaterdagmorgen zullon wor- ccn. Enkele maanden geleden heeft dc Britse regering voor de million de vijfdaagse werkweek ingesteld. Om Engeland uit de crisis te helpen hebben de mijnwerkers thans van deze regeling tijdelijk afstand ge daan. T0EN Kt'oosbaard zag cn hoor- moer kunnen straffen dan het A de dat zelfs Violina. schrok vcrdrl van zijn baardloze gezicht kreeg hu een vuurrood hoofd, keek he- schaumd naar de grond en zei zacht: „Violina, ik ben dc dom ste van alle kabouters, Ir bcb alle Zwam!anders ongelukkig ge maakt en weet geen middel om ze weer vrolijk te maken. Daarom kom Ik naar jou". En bij vertelde wat er gebeurd was. Nadat Kroesbaard zijn droevig verhaal geëindigd bad bleef het een poosje doodstil. Zij no Majes» teil staarde maar naar zijn tenen on Violina keek hem peinzend aan. „En wat wilde je nu van mij?" vroeg ze. „Liefste Violina, het is van avond volle 'maan en het heeft pas twaalf uur geslagen. Ik weet dat je nu een wens van mij kan vervullen. Ik vraag je, ja ik smeek je: tover alle baarden weer aan onze kinnen. Ileei Zwamland zal je eeuwig dankbaar zijn!"riep Kroesbaard. Violjija lachte vriendelijk. Toon was ze zó allerliefst, zó mooi, dat Ai«Sje tranen in-haar ogen kreeg. ..O, als alle mensen dat eens kon den ziendacht ze. „Kroesbaard, Kroesbaard, je hebt eigenlijk een flink standje verdiend, maar ik hoor het al, het strengste standje zal je niet iet, dat je je onderdanen hebt aangedaan. Daarom zeg ik rniar niets en zal doen, wat jQ mij vraagt", sprak Violina. 7 E haalde haar zilveren tovcr- stalje uit haar witzijden kleed je te voorschijn en maakte enkele vreemde figuren in dc lucht. Toen tekende zij grote cirkels, sneller FEU/L LETON i'AH ScJEt, c ejB E/2 G „Een half millioen vijfhonderdduizend dol lar", fluisterde ik vol ontzag. „Wat gaan we er allemaal mee doen, graaf Paul?" Als antwoord pakte hij mij onder, de armen, lichtte mij. als woog ik niets, van de grond, en zwaaide mij rond en rond, heel vlug draaiend- op zijn tenen. Het maakte geen geluid. Toen hij mij eindelijk neerzette, vroeg hij lachend: „Wat zie je?" „Sterren". Dat gaan we doen", lachte hij zachtjes. „De sterren naar de aarde halen". HOOFDSfUK XIII Gevangenen met een half millioen. „De sterren naar de aarde halen". Ik lag al lang m mijn bed en nog klonk het door mijn hoofd. Ik begreep er niets van eigenlijk, maar het klonk zo mooiPas laat sliep ik in en toen jk wakker werd. was het al lang dag en ik vond graaf Paul aaij ontbijttafel in zijn kamer zitten. Er stond, midden tussen de koffie en broodjes een kleine zwarte koffer op tafel. „Reizen we weg, graaf Paul?" vroeg ik. „Konden we maar. Neen, piet niet koffers in ieder geval. Zet die maar opzij. Bestel maar waar je zin in hebt een ommelelte?" tilde de koffer op: die was loodzwaar. „Wat zit daar wel in?" „Een half millioen. hoop ik. Het is juist gear riveerd; ik heb nog niet gekeken- Doe jij dat maar". Ik deed het. 1-Iet duizelde mij bijna en ik moest even die papiertjes goed bekijken. „Het is toch geen „toneel-geld?" vroeg graaf Paul. Neen. ze waren echt. ofschoon ik zulke biljet ten, met die duizelingwekkende getallen nog nooit had gezien. En het koffertje zat er propvol „Maar misschien voor de stierengevechten". „Ach wat! Er zijn tien keer betere in Mexico- city. Neen Jonska, het lijken mij meer specialis ten in gangstergevechten. Niet één wed ik, dip niet met een machinegeweer om kan gaan". „Dus we zitten gevangen?" „Precies!" antwoordde graaf Paul vrolijk. „Ge vangen met een half millioen. O. ik zei ze toch mee. „Zwendasky moet wel een geweldenaar al: Zwendasky is een leuke tegenpartij". Hij stak zijn", zei ik, Hoe speelt hij het klaar, ons binnen twaalf uur zo'n fortuin te bezorgen en allemaal in Amerikaanse bankbiljetten, in deze uithoek van Mexico". „Ik weet het niet, Er was een hydroplane in de baai vanmorgen, O, we zullen nog wel andere staaltjes van zijn kunnen beleven. Rustig ging graaf Paul door met ontbijten. Ik was sprakeloos, cn zat op de grond voor de koffer die uitpuilde van het geld. Buiten tokkelde iemand op een mandoline telkens het zelfde deuntje. „Gooi die arme drommel een paar pesos toe, Jonska, en gebruik je ogen cn kijk eens wat er buiten gnande is". Ik deed zoals graaf Paul vroeg. „Wel?" zei hij toep. „Wat ziet Jonska?" „De straat is aan beide kanten afgesloten. Sol daten". „Niets anders opgemerkt?" „Nee, eh, wat. „Zitten er niet enige heren op de banken in de koele schaduw van de palmen en lezen zij niet kranten, die, als je door een verrekijker keek, Chicago-Nieuws" zouden blijken te heten? x „De mannen zitten er en ik dacht dat het toe^ risten waren. U bedoelt „Ja Zwendasky s mensen Allemaal vanmor gen gearriveerd. Dat is nog niets. Je moet de hal beneden eens zien. Het hele hotel zit opeens prop vol „toeristen". een lange dunne Mexicaanse sigaar op en blies nadenkend geurige rookwolken uit. Toen: Jonska zet jij de koffer eens in de andere kamer; in het laboratorium. En bel dan Juan en vraag 'm of hij senor Zwendasky wil verzoeken ons met een be. zoek te vereren". Toen Zwendasky een kwartiertje later ver scheen. was hij één en al charme. Zijn houding tegenover graaf Paul was nu die van de „mede werker", hartelijk en kameraadschappelijk. „Alles in orde, hoop ik?" ..Best', zei graaf Paul. „Alléén, wat betekenen al die soldaten op straal?" „O. niets ernstigs, een kleine opstand onder de peons, en ,dan schijnt in Hidalgo ook iets te broeien. Ei- wordt gepraat over een bezetting van alle kustplaatsen Maar zover zal het wel niet komen. De federalen, zoals U ziet, zijn hen vóór geweest". „Vervelend", vond graaf Paul. „Jonska en ik hadden ons juist zo verheugd op een dag van pic- nicken en schilderen, na zo'n dag van hard werk als gisteren „Niemand komt in of uit Acapulco". Zwendasky scheen het werkelijk jammer voor ons te vinden. „Even geduld maar. morgen of overmorgen is alles wger in prde U kent die Mexicaanse revolutjeptemmingen toch Maar ik zou vandaag liever binnenshuis blijven: bier bent U veilig. Vanavond komen mijn experts". (Wordt vervolgd). en sneller. Op het laalst zagen Kroesbaard cn Ansje alleen maar een vlammende kring, waaouit vurige cirkels golfden. Deze werden grotor en groter, vulden op het laatst de hole open plek cn deinden voort het bos in. Kroes- baard voelde een schok en h:j tuimelde achterover. Haastig krabbelde hij overeind en voelde, dat zijn baard weer aan zijn gezicht zat. Uit het bos klon ken vreemde geruchten, even was het stil, toen klonk een dui- zond-voudigo juichkreet: „Onze baarden, we hebben onze baarden terug!" Kroesbaard snelde naar Violina om haar te bedanken, maar een grote zwarte wolk schoof plotse ling voor dc maancn dado- lijk waren Violina en haar onder danen verdwenen, „Dank je. ik dank jc, iolina", riep Kroes- haard hooi hard, „ik kan jc niet meer zien, maar misschien kan je ihlj horen. Hartelijk dank, iolipa!" Maar er klonk geen antwoord De wolk verdween en dc maan keek nieuwsgierig omlaag. Daar zag hh een wonderlijk tafereel. De Zwam landers dansten uitgela ten in het rond, ze trokken aan hun baarden om te bewijzen, dat die echt waren, dat zo heus stevig aan hun kinnen zaten. Alleen op een donker plekje zalen tien Zwamlandertjes treurig bijeen, die hadden hup baarden wegge gooid. hun kinnen bleven kaal. BOKSBAARD en Ansje dans- A v ten hand in hand door liet bos naar de Koninklijke Beuk, waar Kroesbaard onmiddellijk weer een wet schreef, die hij over dc dwaze wetten heen plakte. In die nieu we wet stond: „Ik, koning Kroesbaard UI, die de hele dag Glirnkin hebt gehe ten, beveel dat. alle Zwamlandars drie dagen en drie nachten feest móéten vieren.1'' Nu, dat hebben de Zwamlandcrs gedaan! Zo trokken urenlang zin gend langs de Koninklijke Deuk waar Ivioesbaaiil vrolijk zqt (e wuiven aptirsje zat op haar tronk en Jaelite maar, niet alleen om al cjje gelukkige kabouters, maar ook Om de stapel van de aller zoetste bosbessen, welke de Zwam* binders aandroegen. Op het laatst waren al haar vingers, baar lip pen en haar tong helemaal paars van hel smullen, Kroesbaard liet au tien Beurende kabouters bij zich roepen en troostte ze, over cvri jaar zouden hun baarden ook weer flink gegroeid zijn. En wat if één jaar in bef leven van een kabouter? J. VAN STRATEN EINDE Sport voor Zondag Voetbal District I. Ie klasse: AjaxHaar lem; NeptunusVolewjjckers: RFC- Xerxes; HDVS—Zeobunjia; VSV— HBS. 2e klasse A: SDW—Hercules; ElinkwijkVriendenschaar; ZFC KFC; DWV—Watergraafsmeer; Alk- piaarse BoysHilversum. 2e klasse B: HVCVelox; TOG—Alcm Vic- trix; WFCZVV; AFC—Wcstfrisia; OSV-UVV. 3c klasse F: Holland— RUC; Zeist—-Po trin: Fortltudo— HMS; DWSVAP WC; BVC—CDN. 4e klasse J: Stichtse Boys—Victo ria; QJympia 25—'s Gravcland, ADE de Zebra's; QuickAmersroortse Boys; LVV—Saestum. 4e klasse K: VVOGVoorwaarts; En AvantAc- tif; SEC—Nijcnrodes; Zw. Vooruit— Amsvorde; WoudenbergBarne- veld 4q kloue L UFO- Utracht; PVCGW; Kampong-WIJ; MSV GSV; Brederodes—Vreeswijk. District II:, le klosso: ADO—Ex celsior; DFCStormvogels; DOS Blauw-Wlt; Foijenoord-Sparto; DWS DHG, 2c klasse A: dc Kcnncmers Fortuna: VIOSVelsen; Gouda Emma; DCVSliedrecht; Sehcve- ningon—VUC. 2e klasse B: Quick -CVV. UVS—HVV; VFC—SV\*. Unitas—Overmaas; ODS—BMT. District III, lo klasse: Vitesse NEC; EnschedeEnscheU. Boys; AGOVVZwolse Boys, Quick Wngenlngon; Bo QuiokGo Ahead. 2e klasso B: WVC—Robur ot Vclo- citas; AaltenDoctinchem; Sallan- dia-Zutphania; Lnbor-Rijsscn Voor uit. 2e klasso C' EdeRhedon; The- oloTEC; Veenondnul-—Dieronse Boys: Gclria—AZC; WAW—Vars- seveld. Afd. Utrecht KNVB le klasse A: KVVA-BDC; TAK-Minerva; Schcr- penzeel—DEVSoesterberg—Voor waarts: FortissimoHDS. le klasse B: KDSPVW; Arcs—Maarssen; Do StichtseR K Stormvogels; SperwerDOSVNaai denUtr. Boys, 2c klasse A: HoutenWijk bij Duurstede; PVEV—Bensch Boys: Lokvogels—SCI I; KSVV—EMS: DW SM—Bunnik; Aurora—Mijdrecht 2e klasse B: Hilv. Boys—Odin; DOC VSK; VBOVSH; DVSU—Mcervo- gola; De Toekomst—DSO iU>. 2e klasso E: Putten—Renswoude: Veen- se BoysNSC; Kieviten—Auster- litz; Oranje WitW. Boys; Achter veld—DVSA. HOCKEY Heren: le klasse; BMHCAm sterdam; LeidenLaren; TogoH HIJC; Dclftse stud.HDM; Gooi HOC; Be FairHilversum. Prom. klasse C: Hilversum 2Amster dam 3: PinokeSCHC; Amersfoort —Gooi 2 2e klasse F: Kampong 2— Schaerweyde; Hilversum 3Be Fair 2; Voordaan—SCHC 2 Dames lc klasso; HDMAmster dam; Rood WitHilversum; Togo BDHC; Be Fair—HHIJC; Gooi— HOC. 2e klasse D: Amersfoort 2 SCHC 2; VoordaanBe Fair 2; Kampong 2—Schaerweyde; Hilver sum 2Laren. KORFBAL KNVB West I Noord Holland: Blauw WitSVK; A'dam Zuid Allen Weerbaar; ArchipelWester- kwartier; LutoRohda; Koog Zaan dijk— Swift. West II A: DED—For tuna: GiraffesDDV; Excelsior Indo; DTVZwaluwen; Oosterpark Olympia. West III A: KVD—Meo; Soesterk wartierSKVRhenen Togo; ToversVogel. Res. Ill A: Samos 2—Excelsior 2; Vogel 2 Zwaluwen 2. Scheepstijdingen CLU SASS (charter), 1 Oct. van Bombay te R'dam; CORILLA. Bah reinR'dam, 30 Sept. v. Port Said; DE EERENS, R'damJava, pass. 30 Sept. Gibraltar DORDRECHT, 1 Oct. vv. Manchester n. R'dam; JOH. VAN OLDENBARNEVELT. werd 2 Oct. v. Batavia te Soerabaya verw.; JOHAN DE WITT. Java—A dam. 1 Oct. v. Plymouth; KEDOE. R'dam Java. 1 Oct. te Port Said; KOTA AGOENG. 6 Oct te Hoek van Hol land verw KOTA INTEN, vertrekt 9 Oct. van Batavia naar Holland; MARIEKERK. R'dam—Bombay. 1 Oct. v. Antwerpen; SUMATRA. A'damJava, 1 Oct. v. Londen; TA- RAKAN. Java—A'dam, pass. 1 Oct. Sagres; TEGELBERG. 28 Sept. van Hongkong n Shanghai; VOLENDAM JavaR'dain, 30 Sept. te Aden; (R.L.) JavaNew York, 26 Sept. te Penang. Hedenavond. HILVERSUM I. 19.00 Gr. pi.; 19.30 Cursus Prof. Se venster; 20,00 Nieuws; 20.05 Sweelinckkwartet; 20.30 Causerie Dr. Spelberg; 21.00 Gr.pl.; 21.30 Klankbeeld uit Loi- den; 21.50 Op vleug'len van muz.; 22.00 Buitenlands wcekoverz.: 22.15 Gr. pi.; 22.10 Vandaag; 22.45 Avondwijding; 23.00 Nieuws; 23.15 Symph. ork. HILVERSUM II. 19.00 Nieuws; 19.30 Song-slngers; 19.55 Hulpactie; 20.00 Nieuws; 20.12 Ge wone man; 20.20 Omroep kamer- ork.; 20.45 Benelux uitz.21.00 Om- roepkamerork.,21.25 Bjjbels luis terspel; 2215 Avondgebed; 22.30 Nieuws; 22.50 Dansork.; 23.30 Zang. Morgen HILVERSUM I. 8.00 Nieuws? 10.00 Morgenwijding; 10.20 Voor dracht; 10.35 Schubertliederen: 11.00 Uitz. voor de arbeiders; 12.00 Carcassola en zijn ork.; 12.30 Weer; 12.33 Orgelspel; 13.00 Strijd krachten; 13.30 Miller-sextet; 14.00 Ned. lied; 14.15 Marinierskapel; 15.00 Lezing Mr. Verkade; 15.15 USA Diseoparade; 15.30 Econo misch congres; 16.15 'Amateurs; 16.45 Voor de jeugd; 17.15 Omroep kamerork.; 18.00 Nieuws; 18.15 Werelddierendag; 18.30 Strijd krachten. HILVERSUM II 8.00 Nieuws; 9.30 Waterstanden 9.35 NBC Symph. ork.; 10.00 Voor de kleu ters; 10.15 Weerimel.; 11.00 Voor de zieken; 11.45 Viool; 12.00 Arjgc- lus; 12.03 Debussy lied 12 30 Weer; 12.35 Lunchconc.; 12.55 Zonnewij zer; 13.00 Nieuws, 13.15 Welk boek; 3 3.20 Boston prom. ork.; 13.40 Filmpraatje; 13.5o Arth. Ru binstein; 14.00 Toneelkijker; 1-1,10 Dansork.; 14.20 Engelse les; 14.40 Papsork.; 15.00 Voor de Jeugd; 15,15 Pianó; 15-15 Kiosk; 16,00 Chansonnióres; 16.20 Causerie door A. G. Schailc; 17.00 Voor de jeugd; 18.00 "Piano; 18.15 Journalistiek weekoverzicht; 18.30 Lord Jurnpa-

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1947 | | pagina 3