Er is VcipaK BETHLEHEM IN VLAANDEREN kruiswoordraadsel Brueghel, één der eersten die een winter schilderde 5 Ceta-Bever V&ckkcnVJCtoX 40 ct. - Bii Droaisten. Verkoudheid HULSTKAMP Dromer ontdekte werkelijkheid WIE IS ANTOINETTE EN WIE IS FEDDE? Woensdag 24 December 1947 Het ivinterlandschap in onze schilderkunst lander, een Vlaming. Avercamp „de stomme van Kampen", amper 'n halve eeuw later, was een typi sche Hollander. Kan men meer Hollands z\jn, vraagt Havelaar. dan Avercamp het was Hollands is ztfn kunst van sentiment, van karakter, van onderwerp. De argeloze Aver camp heeft juist dank die argeloos heid, zijn land- en tijdgenoten aan henzelf geopenbaard. Hij heeft hen in vrede doen leven met de werke lijkheden hunner daagse ervarin gen. En wij, Hollanders van de 20e eeuw, leven en genieten nog altijd mee. Wij vergeten de zorgen van de winter, als w« kijken naar zo'n zorgeloos wintergezicht. Zorge loos? Wij turen verder en zien dat rechts van de gestremde vaart j galgen staan opgericht en er bun gelen mensen aan Laten wij ons niet paaien met de veronderstelling. dat deze mensen poppen zijn, en dat de gal gen daar alleen maar staan voor de aardigheid, een of andere kermis attractie. Neen, aan de buitenzijde van de stad, liefst aan de overzij van het water, kende men in oude tpden het galgenveld, en er moet hier niet lang geleden een terecht stelling hebben plaats gehad. Wie van de ijsgenieters bekommert zich er om? Zal de schilder zelf het ge daan hebben? Het is nauwelijks denkbaar, 's Lands wijs, 's lands eer. Misdadigers hadden hier hun gerechte straf te boeten gekregen. Dan hadden ze maar niet Lais sez faire, laissez passer. Voor hoe- velen geldt nog altijd niet dezelfde moraal Kunsthistorici wijzen ons er op. dat het machtig episch zien van Breughel zich bij Avercamp tot het illustratieve heeft verschrompeld. Het is iuist. De belangstelling voor de psyche der dingen is verzwakt tot een meer kinderlijk plezier in de vele feitjes; „doch boven dit ple zier uit stijgt reeds zijn liefde voor het tedere en wijde vizioen van he mel en aarde". Drie eeuwen later. Breitner. De Hollander is een Amsterdammer geworden. Ja, hij kwam ooi'spron- kelijk uit Den Haag. maar hij ves tigt zich in Amsterdam en wordt zoals Rembrandt dat werd. een Amsterdammer. Evenwel, terwijl Rembrandt zich niet met het eigen lijke stadsgezicht heeft bezig ge houden, en als hij tekende, liefst naar buiten ging. naar de omge ving, de rand der stad, daar is Breitner niet te denken zonder de stad Amsterdam. Hij mint haar grachten, haar straten en pleinen, haar bruggen, haar huizen, hij mint de vrouwen en mannen op straat. En hij schildert hen onder alle weersgesteld-heden. in de zomer en in de winter, bij dag en bij avond, bij zon. bij regen en sneeuw. Breit ner heeft Amsterdam liefgehad, doch, zegt v. Harpen, Amsterdam haar schilder bij uitnemendheid, niet minder. Zijn roem is de hare en zal dat eeuwig blijven. Kunsthisto risch ziet het er aldus uit: de komst van Breitner te Amsterdam luidt de grote tijd in van het tweede Hollandse impressionnisme. Harn- macher stelt vast, dat wie zich vrij weet te maken van de magie van beroemde namen, dient te erken nen, dat in de sublieme techniek van Verster en Breitner bjj strenge keuze, een diepte van zwarten en bronzen, een fijnheid van grijzen en klankrijke gelen en roden werd ge schilderd met een factuur, zo groot van onmiddellijke zekerheid en be- heerschte vrijheid, dat zij een Rem brandt en Hals waardig mogen geacht. Het is niet voor niets, dat juist in de laatste tijd de aandacht weer op Breitner valt. Zijn naam was ze ker niet vergeten, maar ging wel licht wat schuil achter de nieuwe en nieuwste stromingen met hun andere technieken en voorkeur voor andere thema's. Nu in deze tijd zijn werk meer naar voren treedt, sterk, stralend, nu begint ook het buitenland zich voor hem te interesseren. Het heeft lang ge duurd, en wij, Nederlanders, hebben die erkenning van buitenstaanders, met nodig om diep in ons te weten, dat Breitner hoort tot hen, die de tijdelijkheid zullen overleven. (Ingezonden mededeling) HORIZONTAAL: 2 Schrijfgereedschap. 4. Schier eiland (Azië). 6. Woont in Est land. 8 Plaats (Veluwe). 9. Oppervlaktemaat. 11. Lidwoord. 12. Grootmoeder. 13. Frans Goud 15. Reeks. 17 Motor schip 19. Voordeel. 21. Plants (Bollenstreek). 14. Geld bedrag. 25 Oude maat 26. Stop. 27. Kluit 29. Bootje 32. Halt. 35. Paardekracht. 36 Noot. 37 Niet uit 39. Is koud. 40. Uitgeslagen. 41. Af korting uit telefoonboek. 42. Jongensnaam. 44 Tegenslag. 45. Gids 47. Tegengestelde van down 48 Zijne Majesteit's schip (Eng). 50. Titel. 51. Geografische aandui ding. 52. Dier. 53. Thans 55. Naschrift. 57. Leert men. 59. Knok ploeg. 61. Ge luid van een ezel. 62. Reeds. 64 Bolgewas. 65. Voegwoord. 67. Vorm van deze puzzle. 68 Eten we met Kerstmis (in dien de het toelaat). Met twee vrije dagen in het verschiet zou menig liefhebber van een kruiswoordraadsel teleurgesteld zyn. indien de puzzle-afdeling geen opgave in deze trant bracht. Daarom van daag deze Kerstklok, een kolfje naar de hand van de vele raadselvrlcndinnen en -vrienden. De omschrijvingen luiden: VERTICAAL: 1 25 en 26 December. 2. Be kend auteur 3. Zo juist. 5 Ri vier. 7. Liefdegod 8 En der gelijke. 10. Daar 14 Uitroep van pijn. 16. Dun. 17 Mij. 18. Windrichting. 20. Seconde. 22. Woont in Eire. 23. Halt, 24. Noodsein. 27. Zachter (muziek). 28 Alles ln orde. 29. Rivier. 30. Voor ieder toegankelijk. 31. Noot. 33. Eb en vloed. 34 Spil. 36 Kerkelijke naamgeving 38 Ellen de 40. Soort aard appelziekte. 43. Open naadje 44 De oudere. 46 Stoomvaartmaat schappij 48 Licht. 49. Sport Staalt Spieren. 51 Rund, 54 Klein mens. 55 Schrede. 56. Stevig. 58. Medicijn. 60. Peen. 61. Titel. 63. Soort on derwijs. 64. Uitsluitend aansprakelijk. 66 De onbe kende (Ingezonden mededelingen) in tuben van 14-28-63 ct. en f. 1.02 Om een behoorlijk Kerstmaal te maken, I-Iecft men een keuze uit zeer vele zaken. Maar wil dit nooit vergeten Zonder 'n TIP voor het eten. Zal de fijne gans niet goed smaken Inz. Hr. A. S te Laren ontv. 1 fl. TIP. Radio-programma Avond-programma HILVERSUM I. 19 Beginsel- progr. v d P v d A; 19.15 Silvestri kwartet; 19.30 Kerstdienst voor kin deren; 20 30 Operette conc.; 21.10 Schuldig of onschuldig; 21.15 Luis terspel; Zevenmaal Kerstmis; 22.— Stefin Askenase piano; 22.20 Mijl palen op de weg naar de vrede; 23.— Nws23.15 Kerstklanken; 0.Kerst, nachtdienst. HILVERSUM II. 19 Nws, weer; 19.15 Reg. uitz; 19.30 Kerst feest in de Jordaan; 20 Nws; 20.15 Adventslied.; 20.40 Orgelconc.; 21.10 Rondom de kribbe van Bethlehem; 21.35 Concertgeb. ork; 22.30 Nws; 22.45 Overdenk.; 23.Sopraan, fluit viool, altviool en cello; 23.30 Stille nacht, heilige nacht; 0,00I.Pon tificale nachtmis. Wereldomroep (golflengte 25.57, 31.28 en 49.70) 19.30 Opening Ned. progr. Ned. Nws, korte berichten overzeese ge biedsdelen; 19 40 Het wordt Kerst mis; 19.45 En het geschiedde in die- zelve dagen, kerstverhaal door evangelisten; 20 25 Kerstklanken uit Ned.; 20.45 Bijeenkomst in de Dom kerk te Utrecht; 21.15 Ncd. Kerst- poëzie; 21.23 Progr. van morgen; 21.30 Sluiting, Wilhelmus; 22.00 23.30 Happy Station, kerstprogr. van Edward Startz. Inqezonden mededeling van neus, keel of borst, met EERSTE KERSTDAG HILVERSUM I- 8— Nws: 3.10 Gr; 9 15 Morgenwijding; 9.30 Gr; J0. Kerstverhaal verteld door evangelis ten; 10.30 Kerkdienst; 11.45 Tot bel hart van ons volk; 12.Kerstklok ken; 12.10 Rustenburger koorkna pen; 12.30 Viool en piano; 13.Nws; 13.15 Aeolian Sextet; 13.45 Bezinning op Kerstmis, caus. dr. Ritter; 14. Weihnachtsoratorium; 15 30 Kerst verhaal: 15,45 Muziek-mozaiek: 16.15 Kerstviering in Amerika; 16 30 En het geschiedde in die dagen. 17 30 Romancers; 18.Nws; 18.15 Sport; 18.30 Strijdkrachten; 19Hongaars strijkkwartet; 19.30 Hier is de Wys- hyt Ongeacht...,; 20.Nws; 20,05 Kamerork; 20.45 Luisterspel; De krekel in de schoorsteen; 21.45 Be roemde liederenreeksen; 22.20 Vau deville; 23.Nieuws; HILVERSUM II. 7— Kerst- zangdienst, 8Nws; 8.15 Radioko- perkwartet; 8.25 Inleiding hoogmis; 3 30 Hoogmis; 9.30 Nws, waterst 9.45 Beiaardconc; 10.Kerkdienst; 11.30 Cantate no. 142 Bach; 12 Concgeb. koperkwartet; 12,15 Ge orge Boulanger; 12.30 Kareol sep tet, 13— Nws; 13.15 Welk boek' 13,20 Kareol septet; 13.40 Kerstroos; 14Kwartet; 14.30 Strijkork; 15.15 Kerstfeestviering in Nwe Zuider- kerk; 16.15 Werken Beethoven en Brahms; 17.— Jonge kerk hoor» oude woord; 18.30 Kerstzangen; 18 50 Pro Musica 18.55 Koor; 19Nws, weer; 19.15 Piano; 19.30 Op bezoek bij onze vissers in Dieppe, 20- Nws; 20.05 Kerstconcert; 21— Won derbaarlijke kind 22 Weihnachts oratorium; 23.Nws; 23.15 Kerst conc; 23.45 Schriftlezing en Sluiting WERELDOMROEP 19 30 Opening Ned. progr. Ned nws. nws uit Overzeese gebiedsde len; 19.45 Het is Kerstmis; 19.50 Het jaar van de late nachtmis; 20 10 Kerstmis in de Huiskamer. 20.35 Kerkdienst; 21.Toespraak door lt adm. Helfrich; 21.15 Progr van mor. gen; 21.17 Internationale kerstlied 21.30 Sluiting en Wilhelmus. Ingezonden mededeling TWEEDE KERSTDAG HILVERSUM I. 8.- Nws; 8.18 Zingende torens; 8.30 Ochtendklan- ken; 9 30 Maar volgend jaar. 10.Toch Kerstmis; 10.20 Een ge dicht; 10.30 Kerstsamenkomst; 1145 Tot het hart van ons volk; 12. Dierens Harmonie corps; 12.30 Con tact: 13.Nws; 13.15 Renova Sep tet; 13.45 Arthur Schnabel; 14. Kerstgedachten: 14.30 Concgcb ork; 15,30 Negro Spirituals: 16Om de kerstboom, 17.— Carcassola en zijn ork; 18— Strijdkrachten; 19.Feli citaties: 19.20 Onze hulp aan het Oostenrijkse kind; 19 30 Orgel en kamerork; 19.50 Tien voor acht; 20— Nws. 20 05 Er ls iets; 20 40 So praan. orgel: 21Dolf v d Linden; 21.45 Luisterspel Spook van Cantcr- viile; 22.25 Lond Symph. ork; 22.40 Vandaag, 22.45 Wijding; 23.Nws; 23.15 Svmph. conc. HILVERSUM II. 8.— Nws: 8.15 Orkest; 8 30 Wijding; 9 30 Walerst. 9 45 Londens strijkork; 9.55 Hoog mis-. 10.— Hoogmis; 12 Angelus, gezelschap voor oude muz.; 12.30 Weer, lunchconc. Zonnewijzer: 13.— Nws; 13,15 Welk boek'' 13.20 Lunch conc; 13.50 Van man tot man; 14.— Ceremony' of Carols; 14.30 Kerst spel; 15— Omroep kamerork; 15 25 Kerstlied klinkt: 16.Zonnebloem: 16.40 Oude melodieën 17.15 Zangver. eniging; 17,45 Kerstnacht-Lente; 18Orkest zonder naam-, 18.25 Wat deed jij met Kerstmis; 18.40 Orkest zonder naam; 19.Nws; 19.15 Reg (Ingezonden Zeer Oude Genever Likeuren Dry Gin uitz; 19.30 Orgelspel; 20.Nws; 20.05 Grpl; 20.12 Gewone man 20 20 Kerst sproke in liederen; 21.Kleine zan ger van St Pascalc; 21.55 Radio philh ork; 22,40 Van Rooyens; 22.45 Ge bed; 23— Nws; 23.20 Grpl. WERELDOMROEP 19,30 Opening Ned. progr. Ned. nws, nws uit Overzeese gebiedsde len; 19.50 Concert omroepork; 20.20 Toespraak of reportage: 20.30 Inter nationale kerstliederen; 20,45 Toe spraak mr H. J. Kruis, concert door Prins Bernhard Kapel; 21.15 Progr. van morgen; 21.16 Kerstvertelling: 21.30 Sluiting en Wilhelmus; 21.30 22.30 Progr. voor Zeevarenden. ZATERDAG 27 DECEMBER 1947 HILVERSUM I. 7— Nws; 7.15 Gymn; 7.30 Grpl; 8.Nws; 8.18 Ens. Vincentino; 3.40 Morgenklanken: 9 30 Grpl; 10.Morgenwijding 10.20 Liefde's zegepraal; 10.35 Ierse. Schotse en Engelse volkslied; 11. Uitz. arb. in continubedrijven; 12. Carcassola- 12.30 Weer. orgelspel; 13.Strijdkrachten; 13.30 Grpl, 14. Ned. lied; 14.15 Kon, mil. kapel 15. Hoe keren onze soldaten uit Indo nesië naar Nederland terug; 15.15 Men vraagt; 16.Het recht en de mensen; 16.15 Amateurs; 16.45 Om en nabij de 20: 17 15 Volksconc; 18. Nws; 18 15 Sport; 18.30 Strndkr. HILVERSUM II 6.45 Weer; 7 Nws; 7.15 Maria ter ere; 7.30 Morgengebed; 7.45 Piano: 8Nws; 8.15 Pluk de dag; 9Ochtendconc; 9 30 Waterst; 0.35 Balladen; 10. Klein, klein kleutertje; 10.15 Bach; 11.t Zonnebloem; 11.45 Bachconc; 12 Angelus; 12.03 Cello en piano; 12.30 Weer, lunchconc; 12.55 Zonne wijzer: 13.Nws; 13.15 Welk boek? 1320 Lunchconc; 13 40 Filmpraatje; 13.50 Ouverture Fra Diavola; 14. Toneelkijker. 14,10 Pop. klanken; 14.40 Eng dansork; 15.Jongelui; 15.15 Conc. der jongeren; 15 45 Kiosk 16.Franse vedettes; 16.15 Derde eeuwfeest van de Vrede van Mun ster: 16 30 Gregoriaans; 17.Wig wam; 18.Orkest zonder naam; 18.15 Journalistiek weekoverzicht; 18.30 Lord Jumpatit. dm nieclfdrlin IS GEZOND Het machtige schilderij van de oude Breughel, waarop de volks' telling verbeeld wordt alsof zij plaats greep in een gemoedelijk Vlaams dorpje tijdens een strenge winter. Het landschap is een der glories van de Nederlandse schilderkunst en het wintergezicht neemt er een belangrijke plaats in. Zolang het landschap niet méér was dan een attribuut, simpele achtergrond voor een religieus tafereel, zolang merkt men op de schilderijen bitter weinig van de Noor delijke winter. Enkele schilders, die hoge berglandschappen geven, laten iets van sneeuw en ijs vermoeden, maar veel meer dan een suggestie wordt het niet. De middeleeuwers betrokken ook het Kerstgebeuren niet in de winterse sfeer. Geven zij er zich rekenschap van, dat in Palestina de winter zich anders manifesteert dan bij ons, of lenen zij aan het heilig tafereel in de stal het landschap, dat 't meest bij de innerlijke stemming van het blij gebeuren past? is daardoor niet minder ontroerend. Het winterlandschap bluft het voornaamste: do blanke sneeuw, die de grond bedekt zover het oog reikt en de schuine daken der hui zen; dan het groene doorzichtige ijs, de groenblauwe lucht met heel dicht aan de horizon, een ronde vlek: de rode ondergaande zon... Het tafereel is bekend. Zij, die het in Brussel in z'n oorspronkeliike staat gezien hebben, zullen zich de ontroering herinneren, die het beeld wekt. Maar ook anderen is het ver trouwd En toch: in zjjn vertrouwd heid altijd weer verrassend en aangrijpend. Zoals een wer kelijk wonder van kunst altijd ver rast en grijpt... Zoals het oude Bijbelverhaal nooit te lezen en te herlezen is of het griipt aan en verrast: door z'n directheid en on gezochte eenvoud. Breughel was een Zuid-Neder- geschiedenis ook weinig geloofwaardig in de oren van een vreemde moest klinken, en zeker voor een man. die er zijn beroep van maakt met verdachte zaken om te gaan. Peter zuchtte: hij kon er niets aan doen. Op kijkend ontmoette hij de ogen van Cressik. „En nu gaat U mij vertellen, wat U weet" zei Peter bijna aggressief. Cressik aarzelde even. Toen sprak hij langzaam: „Ik weet niet veel; alleen dat er de laatste tijd vreemde dingen in de buurt van Axen ge beuren. waardoor het gewenst werd, dat wij er alles en ieder goed observeerden en zo zijn wij hier bij U gekomen." Het klonk als een opgezegd lesje en Peter sprong resoluut op. „Dan zijn wij quitte", zei hij. „Hoezo, dr. Munnik?" Cressik was ook uit zijn stoel verrezen. „U gelooft mij niet en ik U niet. Zou deze zaak zo onbenullig zijn, indien zelfs de minis ter-president er van afweet, mijnheer Cressik? Dag mijnheer Cressik. Tot ziens." Cressik vertrok en Peter was razend. Omdat zijn verhaal niet geloofd werd „Had ik nu maar niets gezegd", dacht hij en liep naar de piano toe. Wild hamerde hij op de toetsen, een fantasie en een potpourri, van alles wat hem inviel, tot zijn gedachten rustiger werden en zijn handen onwillekeurig naar het verloren accoord tastten. A-bes- a-bes neen. toch a-bes ja nu de linkerhand Wat was dat nu.... Toen kwam juffrouw Spoor binnen Ontsteld. „Mijnheer Peter toch! Juffrouw Fridolin is woedend, dat U zo'n lawaai maakt!" Peter draaide zich om. „Sinds wanneer mag ik niet piano spelen in dit huis?" „Dat is het niet, meneer Peter: de juffrouw zegt, als U gewoon speelt, mag het wel, maar niet dat onmuzikale geknoei, zoals ze dat noemt. Toen sloeg Peter heel hard op de piano. A-bes en met de linkerhand e-g. Het klonk zo ge meen. dat hij het met voldoening nog eens overdeed en nu over alle octaven. En daarboven uit schreeuwde hij: „Zegt U maar aan juffrouw Fridolin of violien of kreolien of hoe ze heten mag. dat ze pien pien naar de lien lien kan lopen T..." „Meent U dat?" klonk een stem uit de deur opening. En daar stond de nieuwe bewoonster van de benedenkamer. Fridolin Nelsen; alles was rood wat' ze droeg, vurig rood en dat ver tolkte ook haar stemming jegens de pianist: razernij, woede. Peter overzag de situatie onmiddellijk. En zijn ervaring op het oorlogsterrein van de laatste dagen had hem overtuigd van een oude en wijze strategie: aanval is de beste verdedi ging. Voordat Fridolin Nelsen nog een woord verder had kunnen spreken, riep Peter in haar richting: „U bent juffrouw Fridolin. ik weet het en U komt U beklagen over mijn pianospel. Weet dan. juffrouw Fridolin. dat ik gewoon ben toonladders te spelen, tien uur per dag en dat U de eerste vrouw bent in dit huis juffrouw Spoor is geen vrouw, die is hèt! en dat U hier een hard leven zult hebben, het leven van een soldaat en als U dat niet aanstaat is ervoor maar één oplossing. „Maar mijnheer Peter", protesteerde juffrouw Spoor en wanhopig keek zij naar haar nieuwe gast. Maar die had met een smak de deur achter zich dichtgetrokken en Peter hoorde haar de trap afsnellen. „Ziezo", zei hij voldaan. „Juffrouw Spoor, wees een engel en geef mij even mijn pantof fels aan. We zijn weer thuis!" (Wordt vervolgd.) 15 Peter hing op. Cressik stond hem glazig aan te staren. „Ik ben maar een gewoon mens", trachtte Peter gerust te stellen. „Kan niet helpen, dat we samen in de bank gezeten hebben, Maar U schijnt een vertrouwenswaard persoon te zijn, geijkt dus laten we weer gaan zitten." En Peter vertelde, wat hij wist Niet precies alles, weliswaar, want de muziekboeken van Ossiefski had hij nog niet kunnen bestuderen. En ook wilde hij niets zeggen, over het accoord, waaraan hij plotseling weer dacht. Maar het zwijgen daarover had een andere oorzaak; het was zo weinig tastbaar en Peter was het met zich zelf er nog niet over eens, wat het zijn kon, dat zo'n indruk op hem had gemaakt. Een ander zou hij het niet kunnen uitleggen. Wie zou het ook begrijpen? Maar hij gaf wel een nauwkeurige beschrijving van zijn belevenissen en van enkele figuren in deze ingewikkelde historie, die hij vluchtig even had kunnen zien. Cressik luisterde aandachtig en maakte aan tekeningen. Af en toe stelde hij een vraag om een détail uit Peters relaas nauwkeurige te kunnen registreren. Toen Peter uitgesproken was, bleef het een ogenblik stil in de kamer en werd het tikken van de oude stoeltjesklok hoorbaar. „Spoor heeft het gedicht toch opgetrokken", dacht Peter, maar dit rustpunt kon hem toch niet van zijn gevoel afleiden, dat Cressik hem niet geheel vertrouwde Hij overwoog alles nog eens en kwam toen tot het inzicht, dat zijn schildert en tekent, beweegt zich up het gebied van de linoleumsnede en voelt zich zeer aangetrokken tot de grafiek in het algemeen, de kunst van de letter in het bizonder. Zij exposeerde onlangs geestige carica- turale koppen met de schaar ge knipt en kwam voor het eerst naar voren op de jubileumtentoonstelling van Kunstliefde in het Centraal Museum, waar een voorliefde voor het portret wel duidelijk sprak. Zij houdt er stellige meningen op na en een opdracht in deze rickting heb ben gekregen, hetzij van de Nederl. Opera of van enig groot toneelge zelschap. Dat zijn handen allerminst ver keerd staan mag eveneens blijken uit het feit, dat hij als kind, dat nog nooit een echt circus had gezien, toch reeds uit sneeuw en zand vor men kneedde van allerlei circusfigu ren. Toen hij, in Nijmegen wonend, na het eindexamen H.B.S. als vanzelf door zijn ouders bij de P.T.T. ge plaatst was, kwam hij de eerste dag de beste thuis met de sombere voor spelling. dat hij zich onherroepelijk in de Waal zou verdrinken, indien hij er weer heen moest 't ls gelukkig zover niet gekomen. Hij wilde zelf zijn onderwijs op de School voor Kunstoefening in Arn hem verdienen en hij deed dit door in jazzbands tc spelen terwijl hij geen noot kende zo groot als een koemaar muzikaal is hij! Toen zijn ouders rich in Utrecht kwamen vestigenvolgde hij de les sen aan de Vrije Academie, siich- ting van de hier nog niet vergeten Willy Wagenaar, die. zelf een fan tasierijke natuur, het talent had, ook bij anderen de fantasie open tc bre ken.Ecrsf leerling werd Fedde later ook leraar aan dezelfde Aca demie, die thans helaas niet meer bestaat Veel heeft hi} ook te dan ken aan Charles Eyck en Lambert Simon. Hij wordt bij al zijn werk af fiches, illustraties, wandschilderin gen, décors, etc. gesieund door een geestrijke eruditie. Brueghel is de eerste, althans een der eersten, die met do tradities op dit punt breekt en ook de gebeur tenissen in en om Bethlehem rustig verplaatst naar het Vlaamse land. In zijn landschapsverdichting was hti de dromer, die de grote werke lijkheid ontdekte. Hjj zag. om met Havelaar te spreken, de schoonheid van zj]n Vlaamse land, zoals nog géén haar zag; hij zag de stilte van het sneeuwland onder de grüze he mel... Hii schildert de volkstelling in Bethlehem en laat het boerenvolk in drommen zich vergaderen voor de Vlaamse huizen. Vóór Brueghel is dit onderwerp nooit of nauwe lijks in de beeldende kunst behan deld. wel, naar 't schiint, in de mid deleeuwse mvsteriesnelen. De men sen zijn op het hier gereproduceer de werk bezig met varkens slach ten, hout aandragen, sneeuw oprui men etc.; de kinderen gooien met sneeuwballen, riiden op hun schaat sen, zijn druk met het tolspel en zo meer. Daar gaat. met gekromde rug. een blijkbaar bejaard man in de richting van de herberg, waar de „Inschrijvingscommissie" zetelt. Hij houdt de ezel, waarop, heel hoog, Maria zit, dichtgewikkeld in haar grote blauwe mantel, aan een lijn, en rechts van de ezel stapt de os. Het is maar een nietig détail van dit grootse tafereel, maar het Avercamp behoort tot de Hol landse schilders, die door sneeuw en ijs en het vermaak dat er bij hoort tot zijn schoonste schilde rijen werd geïnspireerd. Bij dit doek vragen wij ons af hoe het mogelijk was zich tc amusccen in de nabijheid van een galgenveld, waar de lijken der slachtoffers nog hangen te bungelen. Een kunstenaar van groot for maat als de sfocre, hartstochte lijke Breitner wist eveneens de schoonheid te puren uit sneeuw en dooi. Schoner Stadstaferelen dan zijn doeken van Amsterdam in de winter, zijn zeldzaam. A AN dii Kerstnummer wordt ■f* door twee jonge Utrechtse kunstenaars illustratief meegewerkt. Wij vonden het nuttig voor onze lezers, dat zij ook op andere wi/ze kennis met hen konden maken en hebben dus om hun getekend por fret gevraagd Dat kon om techni sche redenen echter niet doorgaan en nu ziet de lezer het gelaat van beiden, getekend door één, n.l. An toinette Gispen. De lezer, onverzadigbaar als steeds, wil vermoedelijk nog méér weten. Welnu: Antoinette Gispen, jongste van de twee, is de dochter van een alom bekend architect en meubelontwerper, schrijver tevens op het gebied van aesihetiek cn kunst. Ook \'an moederszijde was de familie aesthctisch om zo te zeg gen erfelijk belast en teide tal van schilderende lieden Welnu, van jongsaf heefl Antoinette getekend en het was heel natuurlijk, dat zij de Haagse Academie volgde, waar zij veel te danken heeft aan leraren als Meijer. Draayer, Rozendacl (houtsnee), i> Dam en Schröfer. Zij heeft bijv. een afkeer van alles wal zweemt naar het surrealisme, terwij' juist Fedde W e i d e m a zich tol deze kunstrichting in sterke male voelt aangetrokken Immers, het biedt mogelijkheden aan zijn fanta sie en kunst is voor hem: fantasie Zijn fantastische schilderijen, veelal van klein formaat, werk dat door de meesten weinig begrepen en ma tig gewaardeerd wordt, zijn hem het dierbaarst. Dit alles is te merkwaardiger waar hij uit een Friese ambte naarsfamilie stamt, overwegend op de nuchtere practijk gericht. Eén aristocratische grootvader van moe derszijde was een „buitenbeen", een schilder, van wie nog werk bewaard wordt in hel Museum te Franeker Men moet nu weer niet denken, dat Weidema"s handen voor de praktijk verkeerd staan Integen deel! Wie hem bezig gezien heefl bij hel ontwerpen en schilderen van décors, weet wel anders. En het kan ons alleen nog maar bevreemden dat hij en zijn vriend Douwe (onze lezers niet onbekend) niet al lang

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1947 | | pagina 5