in vorm en kleur A. D. COPIER: TOVENAAR MET GLAS Eens huisden heksen in Monnikendam Gebed Met Garrit en Kees op de houtverkoping „Unica" van Leerdam sieren de zalen van vele paleizen Over de schoonheid van een drinkglas Amersfoorts waterpoort ^woos0™" Zaterdag 21 Februari 1948 3 HET is ecil jammerlijke misvatting, dat een gebruiksvoorwerp alleen maar nuttig behoeft te zijn, een vork om te eten, een glas om te drinken, een stoel om op te zitten. Vergis u niet en maak uw leven niet armer dan het toch al is. De Middeleeuwers wisten dat een gebruiksvoorwerp ook waarlijk mooi kan zijn maar wij dreigen het te gaan vergeten. Gij behoeft niet altijd naar een museum te gaan om schoonheid te vinden. Ge kunt haar ook ontmoeten in de dingen die ge dagelijks om u heen hebt. Dat moeten dan geen dure prullaria zijn, maar voorwerpen, die met smaak zijn ontworpen en met toewijding ge maakt. Veel geld behoeft dat niet te kosten, maar ge verrijkt er uw leven mee. Ons volk moet opnieuw in deze geest opgevoed worden en een van de mannen, die daar dag aan dag mee bezig zijn, is A. D. Copier, geboren te Leer dam, wonend te Amersfoort, bekend o\ er de gehele wereld. A. D. Copier is artistiek leider van de Glasfabriek en de glasschool Leerdam. Hij is de schepper van de vermaarde j Kent U „Unica", de ontwerper van tal van monumentale sierven- - sters en glazen wandpanelen. maar hii ontwierp ook een- 7 voudige glasserviezen en drinkglazen, die voor weinig geld >vci in de winkels te ltriigen zijn. Zoek Copier op in zijn wo ning aan de Daem Fokkema- laan te Amersfoort. Ge vindt een rijzige, blonde figuur, naar schatting achter in de veertig, charmant, eenvoudig, harte lijk., Een zeer grote en hoge kaïper dient hem als atelier. Verscheidene !ampen staan en hangen er, werklampen, sche merlampen. Op een tafel staat met een lichte helling een te kenbord, een ander tekenbord hangt tegen de wand. Een paar grote glazen siervoorwerpen, Unica, staan schijnbaar achte loos verspreid, maar juist op de goede plaats, hier en daar op kasten of tafels. Langs de wan den en tegen een stoel verder ontwerpen voor glaspanelen of siervensters, zwart-wit of in kleur; en boven de schoorsteen de grote plaat met de mijn werker van Toorop. Spreek Copier over de fabriek in Leerdam en ge merkt hoe zijn hart open gaat. „Hebt u morgen tijd? Ik kom u halen met de wagen. Dan rijden wij er samen heen. Want we kun nen er veel over praten, maar u moet het zelf zien". En dan rijdt ge met hem door de Utrechtse bossen en de Hollandse vlakten, ge praat met hem jen be merkt, dat Copier een veel bereisd man is, met een alzijdige belang stelling en een scherpe kijk op de kunst en het leven. En voor ge het merkt bent ge al op de brug van, Vianen en even later rijdt ge het' terrein op van het enorme com plex der Leerdamse glasfabrieken. Het ambacht Hier leert ge de waarde en de betekenis van het ambacht kennen. Is niet ieder vakman een kunste naar? Is het niet een van de mooi ste dingen voor een mens een vak te kennen, een handwerk, een am bacht te beheersen? Praat met de ambachtslui in Leerdam, hoor hun enthousiaste uiteenzettingen, z;e hoe ze u gespannen en vol trots hun arbeid demonstreren en er gaat een diep respect in u groeien. Kijk rond in de glasfabriek. Ze is modern geoutilleerd en bezit vele machines. Maar in feite draait, voor een groot deel der productie, hier. alles nog om het handwerk. En in de toekomst zal het waar schijnlijk zo blijven. Voor kou behoeft, men in de glasblazerij niet .bang te zijn. In de ovens heeft het glimmende, witgloeiende, vloeibare glas een temperatuur van 1500 graden Cel sius en een helle gloed slaat door de ovengaten naar buiten. Daar komt de „keier"Het Franse woord voor „plukken" is wel „cueillir", maar hier worden alle Franse vaktermen gemaks halve op z'n Hollands uitgespro ken. De keier „plukt" met zijn smeedijzeren blaaspijp een kiem pje witgloeiend glas uit de oven, door de pijp in zijn handen rond te draaien. Nu gaat hij met zijn pijp naar een ijzeren plaat en maakt de klomp glas door rellen langwerpig. En dan begint hij in de pijp te blazen. Want meestal is de keier tegelijkertijd glasbla zer. Hij blaast lucht in de klomp glas, die door het tussen de han den rollen van de pijp metten een bolvorm krijgt. Deze gloeien- de bol wordt aan het uiteinde der pijp enige malen heen en weer geslingerd, dan omlaag gehouden om even „uit te zakken" en ver volgens in een gereed staande (ijzeren of houten) ,in water ge koelde vorm geduwd. De vorm klapt dicht en de glasblazer blaast zo lang in de steeds tussen zijn handen rollende pijp, tot hij aan de weerstand voelt dat de bol de binnenkant van de vorm raakt en dus is „vol geblazen". Als honderden jaren geleden Nu komt de glasmaker er aan te pas. Deze zit in de zogenaam de glasmakersstoel, die in wezen nog precies zd is als honderden jaren geleden, met twee leunin gen, waarover de pijp met de gloeiéhde bol vrij heen en weer gerold kan worden. Door er nieuw gloeiend glas op te laten druppe len en het te bewerken met scha ren, tangen en houten rollen brengt de glasmaker het werkstuk in zijn voorlopige eindvorm (een voetje met steeltje onder een glas, een oor aan een glazen kop je enz.). Het voorwerp wordt dan pas van de blaaspijp los geschud' en tenslotte moet van het nog steeds gesloten (want „bol aan geblazen") product nog de „kop" verwijderd worden. Het wordt daartoe met een diamant inge krast en door een rij gasvlam men gedraaid, zodat de kop er tenslotte met een eenvoudige handbeweging door een meisje af geschud kan worden. Dan is het glas-al door heel wat handen gegaan en nu moeten de randen nog bijgeslepen en gepo lijst worden en kunnen door ver der slijpen en graveren, etsen, zandblazen, beschilderen etc. nog versieringen worden aangebracht. Dit is in het kort de weg van een eenvoudig drinkglas. En „Leerdam", dat uit de grond stoffen zelf ook eerst glas heeft gemaakt (of kristal, dat ligt aan de samenstelling) produ ceert die glazen in vele varië teiten. Maai* het maakt ook schalen, theeserviezen, vazen, asbakken en allerlei andere glazen voorwerpen (asbakken, glazen laden e.d. niet door bla zen maar door persen,|een ma chinaal procédé, dat wij hier Hiermede vervolgen wij onze scri'c artikelen over bekende en onbekende personen uit ons aller 5 omgeving. buiten beschouwing zullen la ten). Het heeft een afdeling, waar enkele hoogst bekwame vaklui naar tekeningen van ar- tisten als Copier op glazen wandpanelen door „zand bla zen de ontworpen versieringen aanbrengen, soms zeer inge wikkelde voorstellingen. Dc nobele vorm Maar laten wij bij ons drinkglas blijven. Het voornaamste is niet de versiering, die men eventueel nog op het glas aanbrengt. Het voornaamste is de vorm, de edele vorm van een nobel drinkglas. Co- pier is een meester van de vorm. Hij en anderen, als de architecten Berlage en De Bazel, als Lanooy, Gidding en .Lebeau, hebben een hele serie glasserviezen ontwdïpen, waarvan verscheidene ook in het buitenland zeer worden gewaar deerd. Het gildeglas van Copier, kloek en edel van vorm, dat hij ontwierp in samerfwerking met de Vereni ging van Nederlandse wijnhande laren, is wel het schoonste glas, dat wij kennen. Hoort, aan welke eisen het voldoet: „Het wijnglas moet kleur loos zijn» opdat de kleur van de wijn zich, onbeïnvloed door andere kleuren, kan vertonen. Verder moet het zo groot zijn dat men hef slechts voor een derde deel of hoogstens voor de helft behoeft te vullen. Het bovenste, ongevulde deel van het glas heeft dan gelegenheid het bouquet (de geur) van de wijn vast te houden. Daaruit vloeit tevens voort dat de kelk van het glas aan de bovenzijde iets nauwer is dan in het mid den. Het goede wijnglas is dus wit en groot. De kelk vertoont Zo ging het toe in de glasblazerij in de zeventiende eeuw, toen Jan Luyken bovenstaande prent tekendeIn onze tijd gaat het nog net zo. Men ziet hier dc „keier", de glasblazer en de glasmaker in zijn stoel. Geboren in Leerdam, wonend te Amersfoort en bekend in de gehele wereld generlei slijpsel of versiering van welke aard ook". Enige tijd geleden ontwierp Co- pier een nieuw glasservies, geba seerd op de grondvorm van het gildeglas en daarvan slechts in en kele opzichten afwijkend. Het is het beroemde servies 11x36 stuks, dat de Nederlandse regering on langs aan de Engelse kroonprinses Elisabeth heeft aangeboden ter ge legenheid van haar huwelijk en dat over de gehele wereld ver maard is geworden. De „Unica" zijn glazen siervoor werpen (vazen, gedenkbekers etc.) waarvan steeds slechts een enkel (uniek) exemplaar wordt gemaakt en die in de glasblazerij ontstaan onder het oog en op aanwijzing van de kunstenaar. Deze Unica, die een „uitvinding" zijn van Copier en van zijn handtekening worden voorzien, hebben zeker niet het minst tot zijn faam bijgedragen. Het geheim Wat is het geheim van Copiers kunst? Zeker niet alleen zijn ta lent, zijn kunstzinnige aanleg, zijn liefde voor en zijn toewijding aan zijn vak. Dat geheim schuilt mede in het verstaan van het ambacht, het handwerk, ook in zijn meest elementaire onderdelen. Copier is zelf op de fabriek be gonnen als jongmaatje van veer tien jaar, al heeft hij later aan de Giafische School te Utrecht en de Academie te Rotterdam gestudeerd. Hij begon als jeugdig tekenaar al vroeg met zelf ontwerpen maar hij had inmiddels het hele vak grondig geleerd. Daardoor kent hij door en door de mogelijkheden van het glas en weet hij ze uit te buiten. In nachtelijke experimen ten, met medewerking van oude op Het wijnglas moet kleurloos zijn. opdat dc kleur van dc wijn zich, onbeïnvloed door andere kleuren kan vertonen. Verder moet het zo groot zijn, dat men het slechts voor een derde doel of hoogstens voor de helft behoeft te vullen. Het bovenste, ongevulde deel van het glas heeft dan gelegenheid het bouquet (dc geur) van dc wijn vast te houden. Daaruit vloeit tevens voort, dat de kelk van het glas aan de bovenzijde iets nau wer is dan in het midden. Het goede wijnglas is dus *vit en groot. Dc kelk vertoont generlei slijpsel of versiering van welke aard ook. Aan deze eisen voldoet zeker het over de gehele wereld vermaard geworden glas-series, dat de Nederlandse regering onlangs aan de Engelse kroonprinses heeft aangeboden ter gelegenheid van haar huwelijk. Copier ontwierp dit beroemde servies, dat slechts in enkele opzichten afwijkt van dc grondvorm van het eveneens door hem in samenwerking met dc Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren ontworpen gilde glas, het schoonste dat wij in Nederland kennenLinks het champagneglas, rechts het wijn glas. de strakke vorm hielden, de vrije vórm in de kunst van het glas, die daarna een hoge vlucht heeft genomen en ook op het massapro duct grote invloed uitoefende. Co piers werk siert de zalen van ver scheidene paleizen in de wereld, niet alleen in Nederland en Enge land, maar zelfs in Perzië (Iran) en ook in tal van musea in Europa en Amerika kunt ge het aantreffen. Maar ook gij zelf, lezer, hebt waar schijnlijk dikwijls, om water, wijn cf bowl te drinken, een eenvoudig glas aan de mond gezet, dat A. D. Copier had ontworpen. Al ivintert het. de boer heeft al 't voorjaar in liet hoofd Als het nog hartje winter is en de burger het liefst boven op de j helaas aarzelend brandende 1 kachel kruipt, krijgt dc boer hei voorjaar al weer in zijn hoofd 5 Want de lente betekent voor hem - ploegen, zaaien, poten en dc dar- :cle intocht van z'n koeien in de wel. Januari en Februari zijn voor de boer dc maanden, waarin hij zlJn voorraad boncstaken en hei- ninghout eens terdege nakijkt. Dan maakt hij een wandelingetje langs zijn bouwland en weiland. Dèar 4 5 moet een paaltje bij, hier is een hek 'j kapotElke winter valt er wel iets te vertimmeren. En het hout? Ach, 3 gemakkelijk te krijgen is het niet 4 altijd, maar dc boer die vlak bij de bossen woont heeft' toch altijd wel de kans. op een houtverkoping tegen een partijtje dennestammen hun vak verliefde glasblazers, an./c l°P-n- (lat hjj goed kan gc- kwam hij ongeveer twintig jaar geleden tot zijn eerste Unica. Hij I Jc e Z°p zlJÜ cn cr ontwikkelde, in tegenstelling tot 1-tjn 93 ind J u'aa9* Eerlage en De Bazel, die zich aan bruiken. Hij keurt de percelen hout. wat van •aagt hij een f kansje. Voor de Zondag Een sjofel mannetje zit voor me op m'n spreekuur. Met een ver moeide stem vertelt h'j van z'n tegenslag. Werkloos. De hele dag op zoek naar werk. heeft hij zich verlaat. Lifters hebben 's avonds geen kans meer na de Rotterdamse moorden. Kosten dezes: voor één keer vijf gulden reisgeld. Het is altijd dezelfde man, met een ander gezicht en een ander jasje, die je zo ontmoet. Ook het verhaal toont kleine variatiesToen ik veertien dagen domtné was. werd er een man per handwagen naar het gemeentehuis gereden, om z'n roes in 't cachot uit te slapen. 's Morgens had hij van mij een nodiqe complicatie in ons leven. -- ij fƒ->,/ i- tot het eigenlijke: een spoorkaartje naar Den Haag. Een telefoontje naar het Centraal Station, en een vriendelijke chef is bereid persoon- lijk voor te schieten. Dc vermoeide man krijgt dus bericht, dat hij zich vervoegen kan aan het kantoor van die chef. die hem met een gratis kaartje door dc contrólc zal hel pen's Avonds om elf uur een tele foontje van de chef: het geld be hoeft niet te worden gebracht mor gen. want de patièht is niet komen opdagen. Natuurlijk niet. Wat heb je ook aan een geknipt spoor kaartje? Een oplichter, zegt u? Maar na tuurlijk! En toch heeft die man zo :ets menselijks. Misschien is hij wel ién van de meest doorzichtige en lus minst-gevaarlijke exemplaren van het soort. Wat is cr veel on- tientje reisgeld gekregen. Dat kostte me toen al een berisping van dc dorpsdokter wegens onmatigheid. Geen twijfel aan. dat deze man lidmaat van mijn kerk was. En En hoe probeert een mens in nood niet, dc Here God wat op dc mouw te speldenJezus zegt van de veel heid van woorden: die gebruiken dc heidenen, omdat ze menen, zo wanneer ik doorvraag, zal hi) ook. hm ,jn gcdachtcn WrtmiflA >n /<*rt H aa/1 fl/li.. denk ik aan zo menig onverhoord gebed. Dc Here God kijkt verder dan wijzelf. Hij weet, wat gij van node hebt. eer gij Hem bidt. Daar om moogt ge zo rustig vragen. een dominé in Den Haag noe men, die hij intiem kent. En verder krijg ik bij de minste aarzeling om m'n portemonnaic te trekken ook nog dat bekende: maar ja, als u me niet vertrouwtcn dan denk je nog wel: je eigen kerk We brengen dus dc vraag terug Omdat Hij, als het nodig Is. u tegen uzelf beschermt. v. E Bossen van de Treek kunnen nog niet veel missen JA, een kansspel is zo'n houtverko ping! Dat hebben wc drommels goed gemerkt toen we van dc weck eens een morgen met de mensen van het landgoed .De Treek" zijn meege gaan. 's Morgens in de vroegte komen er boeren uit de wijde omgeving op het landgoed samen cn fietsen met de ploegbaas over smalle, met hardbevro- ren karresporen bedekte paden, naar de her cn der verspreid liggende, reeds gekapte percelen hout. Ze neu zen er rond. stappen eens wat houterig van hun fiets om de koopwaar van dichterbij te bekijken en beslissen dan of ze mee zullen doen aan de loterij. Want ze hebben maar niet voor het kiezen. Tegen elven komen de kooplustigen weer bij de boswachterswoning samen. Ook de wagens, waarop ze het hout straks mee naar huis zullen nemen, komen reeds aanbolderen met Kees dc knecht of Jan de zoon op dc lage bok ,r V V I achter het dampende paardclijf. Paars van de kou, de voeten in de warme gele of witgeschuurde klompen, zeggen ze elkaar nog eens hun mening over het hoüt. 't Is een „gok" 't Is lang niet alles, teugeswoordig. De Duitser en de burger hebben tijdens de bezetting aardig huisgehouden in de Treek en niet altijd is er voor iedere gegadigde hout te koop. Dan komt de pot met de lootjes. Elk brief je vermeldt het nummer van een per ceel. zodat het nog altijd een „gok" V* blijft wie er met het beste hout gaat strijken. Dan komen dc beurzen te voorschijn. Kleumende vingers from melen verkreukelde briefjes te voor schijn. De boswachter zegt nog eens duidelijk welk perceel nu precies door dc betaler is gekocht. Een boertje krijgt achteraf spijt van z'n aankoop, maar daar is al meteen iemand die er naast greep cn graag z'n percelen overneemt. Hij glundert, ,,'t Is dik in orde, Garrit". Nu komen dc wagens in actie. We rijden achter hen aan door „De Treek". De koude Noorden wind tintelt door ons heen, maar be halve wij. schijnt niemand er zich iets van aan te trekken. Nu gaat het er op. losl De bijlen zijn blank geslepen en dc armen ge spierd. Nog geen half uur later sjou wen de mannen door dc bossen of het hun dagelijks werk is. Houtkappen maakt je warm! Zoals ze na dc laatste slag van dc bijl zijn gevallen liggen dc bomen er nog. Dc boer moet zelf maar zorgen, dat de takken er af komen en dat ze uit hgt bos naar het pad worden gebracht, waar het paard al ongeduldig met zijn wagen staat te wachten. Z'n hongerige maag beleeft niet veel plezier van de dorre hei en het winterse mos. Een paar uurzweten en zwoegen. Dan is hst gebeurd. Bles heeft nu wat meer te doen dan de vorige uren. Maar op de grote wegen is het niet zo zwaar. Dc autobestuurders mopperen: „Al weer zo'n obstakel. Wat moeten die lui toch met dat hout." Als ze dit gelezen hebben weten ze dat daar een boer gaat. die blij is met zijn „gerief- hout" en zonder zorg kan denken aan de tijd van zaaien cn oogstenl vervulde. We lezen er n.l. dat voor „III reisen dat heek op monnickendam opgewonden" zes crom- stuyvers waren betaald. lukte waterproeve met een witte hand uit het ven- de verlossing- en de eeu- VV Itte W leven dansten onder vreselUka vuurdood moe- stergat gestoken. Het ver- wigc rust heeft gebracht. Niet alleen deze stads- haar ziel haal gaat, dat een soldaat^ rekeningen geven aanwjj .ven lang uit de kazerne aan het yjif eeuwcn oud langs de Zuidsingcl (waar nu de 1 Gereformeerde kerk staat) Het ontstaan van de alle voorwaarden vervulde Monnikendam enat tof de Monnikendam, cn op een Kerstnacht btf den duiden hier met grote Want, mogen wij de barre volle maan terwijl dc geschiedenis terug en al zckerhe'd °t'. In een char- Heerestraar^fslooL^zaf b'inn^kört"vcrdw*ijnen 7n ^^alen geloyen dan Lievevrouwentoren twaalf kan vooralsnog Bde e. 6, M?art "20 sinds enkele dagen is het weer mogelijk te genieten ag°°k'al,nke' Iaar f'fS- en e™ ff de schreven stadshistorie ons if? fl g C' a van de schoonheid welke de gerestaureerde Monniken- 1890 nog danig rondom en tuin van het Suite Bar- niet inlichten over het archief) wordt reeds ge- onder de waterpoort, baraklooster Knrniror» rwor De klassieke wandeling van de Amersfoorters venveerde hoektorens en rondom de 15e eeuwse omwalling is weer het °.n overwulfsel mogelijk geworden. De lelyke prikkeldraadversper ring, die het Plantsoendeel tussen Kleine Haag en zingen, dat de Monniken dam reeds vèr voor de 16e eeuw bestond, ook de oudst-bekende plattegron- dam ons te bieden heeft. Dat is niet weinig, want de oude waterpoort geldt terecht als een dlr mooiste h^aIen„t!elffnIT'f kraaide de heksenziel historische plekjes van Amersfoort en er zijn in onze avondPen Eehuiv?rd wanI stad weinig plaatsen, waar feller en krachtiger de neef vadeJFv„rteldc 'van d„ stadsgeschiedenis als het ware op ons afstormt. witte WIêven, die op Vanaf de stenen balu- vertrek in 1547 de mon- warme zomernachten als sri-ade tussen de beide niken van Sint Andries dwaallichtjes boven het Doorttorens hebben we moer dan een eeuw lang water van de Monniken- aan cle stadsziide uitzicht ™rm en lnhou<J het kolk rusteloos voortdans- aan de staaszyae uitzien Amer.foor,g„ leven der ten, en ik maak me sterk, op het prachtiggerestau- fnersfoortse leven der Amersfoort "erk,e.n?rokbjër^anmdee hebben"bepaald nog flensen leven, wier net Kleine oroKje \an ae moeder hun heeft ver- oude waterpoirte, welke Monnikenkolk haald, dat in haar jeugd tot diep in de 15e eeuw de d ijni,ertoren „Jg de toegang te water tot de Aan de buitenzijde van Amers- kern der stad bewaakte de poort blinkt, vèr be- foortse heks op verlossing Vlak voorons ligt het neden ons, het water van „Huis met de paarse de Monnikenkolk.Hier- ramen" van Benjamin om weefeje zich de sage en Slechts drie witto kie- Cohen, een der weinige vormde zich de legende, zeisteentjes opgevist uit 18e eeuwse Amersfoortse zo zeldzaam in het „Hol- de Lunterse beek waren woonpaleizen: in 1787 toe- landse" land. Hier beleefde daarvoor nodig, welke vluchtsoord voor de Prins- men in de tjjden der steentjes zonder te missen Stadhouder Willem V. heksenvervolgingen ver- achter elkander moesten Links ervan de tuinen van schrikkelijke dingen en worden geworpen in de het oude Weeshuis, waar- poogden meermalen de nauwe vensteropening, in nog omstreeks 1750 de van heksery betichte welke zich ook-thans nog bombazijn der Amers- Amersfoortse vrouwen aan de Beekzgde van de foortse weveryen werd ge- hun onschuld aan te tonen Oostelijke hóektoren be- bleekt. In het Westen, door het afleggen van de vindt. Menigmaal hebben tegen de stadswal ge- waterproef. Wee de onge- de jongens van de school leund, de resten van lukkige, die door de fijn- in de Muurhuizen dit vol- De Monnikendam zes- Mariënhof, het klooster heid van haar botten op gens zeggen geprobeerd, f. flc/cjen naar waarin vanaf de stichting het water bleef drijven en maar wanneer het hun 'nu in 1479 de Celzusters van te licht bevonden werd. gelukte, dan zagen ze een tekening van Chr. Sinte Ursula en na haar Menigeen heeft haar mis- slechts een spookachtig- Rochussen driemaal preciese jaar van de bouw, toch is het zeker, dat de waterpoort meer dan vijf sproken over „de huse en hofstedegheheten tynnenburch daer an dat eeuwen geleden tot stand een eynde naast gelegen is onSPr staf Wfltpmnnrf kwam. Dat deze in de zestiende eeuw .zou zijn gesticht (gelijk wij nog kort geleden ergens lazen) onser stat waterpoort een teken dat de oude muur der eerste omwal ling in 1420 al werd ge- ia eenvoudig niet aan te f.uikt a'3 v»°faval ,df nemen. De stelling van de latdrp |eta Stads^e»ehled.vchrHv„r Va„ wat zckar met ZOU Z(jn ge- stadsgeschiedschrijver Van Bemmel, als zou Monni- 8chfed wanneer kendam omstreeks dezelf de ty'd als de stadsmuren zijn opgetrokken, vond deze weck zijn bevestiging in de resultaten van een door de Stadsarchivaris, de stad De Monnikendam omstreeks 1750, naar een sepia- tekening uit de prentenverzamellng van Ftehite. I w CU llictl UC OtdU 1 niet aan deze Zuidzijde herkenricn- Vermoedelljlt over de Monnikenkolk een ware beschermd door ÏÏi."1' deze 'Sd ook dc hou<-«n brugje gelegd, nieuwe muren en poorten, verbieding van de muren, die op de weergang van Doch niet alleen voor de wijngaardiers, want onze In dc Gouden Eeuw ^onn'kentlam zo duidelijk Stadsregeerders hadden In waar te nemen valt. de Gouden Eeuw open oog De Monnikendam in zijn De strategische waarde voor de schoonheid van een de heer Boogerman. en mij middeleeuwse staat heeft van Amersfoort was ech- mooi aangelegde stads- in geste ld onderzoek van het zo uitgehouden tot ter in de Gouden Eeuw al vest. Op voordracht van stadsreke- 1594. In dit jaar adviseer- niet groot meer en in deze rekeningen de de Alkmaarse land- periode van binnenlandse van het jaar 1438 wordt meter en ingenieur mr. „rust" krijgt de wijnbouw een Comité voor Stada gesproken over de werk- Adriaen Anthoniszn aan op de stadswallen haar verfraaiing) besloot men de Staten Generaal, de kans. Reeds in het begin fortificatiewerken van van de 17e eeuw werd aan middeleeuwse ningen, In de rekeningen zaamheden aan de houten damwand achter de „Mo de de Commissarissen voor Plantage (zoiets als n.l., de buytenwallen tus sen de Utrechtse Poort en de Monnikendam met nikedam" en van de arbeid Amersfoort te versterken dr. Peutius vergund, deme van „coster hcj|n biden en voor verder Invallen te Cingel tussen Monniken- bomen "(zo "mogëlUk met borgermeyster Willem" en behoeden door het werpen dam cn Trlesgenspoort sparren) te beplanten en andere gesellen aan een van de buitenfVallen tegen met wijngaarden te be- „langs heen met een door- goede kade van palen ach- de stadsmuren en het weg- planten, maar blijkbaar nenhegh tot bevrijdinghe ter „Monikedame". Uit de graven van aarde tussen groeide het gewas er zó van den Cingel om bv tvt stadsrekeningen van 1457 de beide verdediglngs- goed. dat de Stad in 1613 en wylen gebruyekt te kunnen we opmaken, dat grachten, waardoor een de druiventeelt aan zich worden tot een passage in dit jaar reeds het schot- brede en diepe waterloop trok. Waarschijnlijk ook ofte wandelplaatse van de hek In onze waterpoort zou ontstaan, waarin we ten behoeve van de drui- Slyckpoort aff nae Trie»- z(jn belangrijke functie nu nog de Beek kunnen venkwekers is in 1654 genspoort

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1948 | | pagina 3