Belofte die zeker zal worden ingelost Het romantisch realisme van SLAUERHOFF „Wij zijn niet arm, toean" Vijftig jaar later In de kampong Tandjoeng Koekoe is alles hollands helder De Verzamelde Gedichten Kerknieuws DE HIN E SE PAPEGAAI Radio-programma uonüerGag z5 septemuer 1948 Wereldraad der Kerken NEEN, ik ben niet op de bijeen komsten van de Raad van Ker ken in Amsterdam geweest. Ik heb zelfs niet getracht, Karl Barth of Niemöller of Niebuhr te horen, toen dat met enige moeite wel mo gelijk zou zijn geweest. Ik ben ook niet wezen ki.iken naar de bonte veelheid van klederdrachten, die het oecumeense gezelschap uit alle hoeken van de wereld naar onze hoofdstad had meegebracht. Eigen lijk geneer ik me daar achteraf een beetje voor. Vooral toen een Deen se collega, die ik lang geleden eens ontmoet had, mijn gastvrij heid inriep en met halsstarrigheid trachtte, ook nog iets van dit „con cilie" te zien. Hij verwonderde zich kennelijk, dat ik geen moeite deed. En ik geneerde me nog meer, toen een andere buitenlandse collega met enthousiasme over de Wereld raad schreef en zei mij te benijden, omdat ik er zo vlak bij woonde. Had ik dan toch moeten trachten er iets van mee te maken? Ik ge loof het niet. Elk mens is natuur lijk verschillend, anderen zullen er allicht heel anders over denken en mijn standpunt lauw vinden. Maar ik meen toch goede redenen gehad te hebben, zo te handelen. Laat mij dat op deze manier mogen zeggen. Indertijd bezocht ik nog al eens een patiënte. die vele maanden in het ziekenhuis moest doorbrengen, juist in de maanden der Intiemste hui selijkheid. de tijd van Slnt-Nicolaas. Kerstmis, Oudjaar. Ik vroeg haar of zij dit niet erg vond. Ze zei ,,Van Sint Nicolaas en Oudjaar vind ik het erg, van Kerstmis niet. Want dat laatste moet je van ..binnen vieren, het blijft ook in het ziekenhuis zijn volle waar de behouden." Ik ben w c 1 in Amsterdam geweest, om Iets te beleven van de feesten der troonswisseling Daar viel iets uiter lijks te beleven, dat niet meer te ach terhalen zou zijn. Het ging weliswaar daarom niet. maar het hóórde er toch wel erg bij: de bonte pracht der unifor men. de versiering en de verlichting, het jubelen van de volksmenigte, de gouden koets Maar bij de Raad der Kerken ging het juist helemaal niet om wat gezien werd. zelfs niet om de beroemde figu ren. die in Amsterdam hun gezicht vertoonden, zelfs niet om het woord, dat zij spraken. Het. ging om iets. dat eigenlijk geen uitwendige gestalte heeft, tenminste niet in de zin. die men daar doorgaans aan hecht. Hoe geweldig belangrijk deze vergadering op zichzelf ook moge geweest zijn. zij was niet meer dan een manifestatie van de oecumene, de wereldkerk, die in elk hart en in elk huis moet leven van hen. die Christen zijn. Het gevaar bestaat, dat men van zulk een ..occu- meens congres te veel verwacht. Ik sprak zo straks van ccn ..concilie", maar dit congres" was geen echt con cilie. Bindende beslissingen, die voor eeuwen gelden, zoals in Nicea of Trcnte. werden niet genomen en kon den ook niet genomen worden. Wij moeten dat ook niet wensen. Reeds Luther wist. dat concilies kunnen dwalen. Sindsdien zal men op niet- pauselijk erf nooit meer met, dc pre tentie van onfeilbaarheid komen ten aanzien van iets. dat mensen maken. Maar wat in Amsterdam wel gebeurde was het dankbaar constateren van de werkelijkheid der ene. heilige, alge mene Christelijke Kerk temidden van zoveel menselijke begrenzingen, die een zeker recht hebben, en beperkt heden. die zondig zijn En het leggen van enige organisatorische bindingen, waardoor deze eenheid ook een voor lopige vorm kreeg. Maar beslissingen, die voor alle kerken gelden, waar zij zich alle aan moeten houden, konden niet genomen worden. Zulke beslissin gen moeten binnen de kerken zelf tot stand komen. Ja. binnen elke gemeen te. in elk hart. En wij geloven in de H. Geest, die in stilte doorwerkt. Mijn gedachte was: laat ik thuis blij ven cn luisteren naar wat Amsterdam ons te zeggen heeft, want het moet toch thuis verwerkelijkt worden. En dat ls zwaar genoeg. Maar allen, die zich Christen noemen, moeten er ernst mee maken. Ik denk hierbij aan een paar din gen Allereerst moeten wij allemaal we ten van de éne Kerk temid den van de veelheid der ker- kejijke groepen. Buitenstaanders zien die eenheid niet. Constandse ziet ln de Vrijdenker alleen verwarring en onredelijke discussies, die duidelijk be wijzen. dat het Christendom afgedaan heeft. Alsof het in het Christendom om de redelijkheid ln plaats van om de bovenredelijkhcld gaat! Maar ook ge wone gelovige Christenen zien die eenheid vaak niet. En dat is toch no dig. Dat hebben Karl Barth en anderen ons toch wel weer overduidelijk ge maakt. dat wij niet hoeven te wanho pen. noch aan toekomst van de we reld. noch aan de toekomst der Kerk. want Gods bedoelingen gaan aan de menselijke wanorde vooraf cn zijn door ds. C. B. Burger machtiger dan deze. Hij heeft ons ccn gelovig realisme voorgehouden, dat rustig cn vertrouwend de eenheid der Kerk in het oog houdt Bij at wat wij doen mag deze gedachte ons geen ogenblik verlaten. Wat zou het bevrij dend zlin. als wij dc oecumene te al len tijde bewust in eigen hart cn huls en kerk konden beleven. Wat een uit zicht zouden wij dan krijgen uit dc benauwende situaties, die wereld cn kerk ons vaak te zien geven! In de tweede plaats wil Ik noemen dc erkenning der verschei denheid. Wat de Rand van Kerken nooit wil, dat is de eenheid, waarin geloofd wordt, forceren ln de zichtbaarheid. De verscheidenheid hoeft geen zonde te zijn; er was verschil in kerkbegrip, in kerkinrichting, in apostolische suc cessie. in waardering van de traditie naast de H Schrift. Waarom zouden deze niet binnen de eenheid bestaan baar zijn. Veel Christenen menen, dat het ideaal een uniformiteit is cn vaak is dwang toegepast, om deze te be reiken. Maar de echte eenheid heeft men daardoor juist de deur gewezeni Het moet ons niet te doen zijn, om anderen tot onze kerk over te halen, wat betekent de kwantiteit in het Godsrijk? Minder dan niets. In Wer- fels laatste boek ..Dc ster der ongebo renen". waarin hij een toekomstvisie geeft op de ontwikkeling van de we reld. spreekt hfj van een tijdperk. waarin alle aardbewoners tot één kerk behoorden en nooit was de Kerk zo in verval als toen Wanneer wij de erkenning der ver scheidenheid. ook binnen het Christen dom. steeds onmiddellijk naast het ge loof in de eenheid zouden vasthouden, dan zouden wij ook daardoor minder vrezen voor de toekomst cn dc uitwen dige machten, die zich groot maken. En tenslotte de praktijk van deze inzichten Het is niet moeilijk ln te zien. wat dit alles betekenen zou. -als wij er onze maatschappelijke cn kerkelijke praktijken door lieten beïnvloeden. Vaak is het moeilijker, iemand te ver dragen. die dicht bij ons staat, dan iemand, die ver van ons af staat. Veel Nederlandse Christenen kunnen zich gemakkelijker ccn voelen met een Af- gaanse bisschop ln fantastisch gewaad dan met hun buurman, die naar een andere kerk loopt dan zij zelf. Binnen dc Raad van Kerken zijn groter ver schillen dan tussen elkander bevech tende richtingen binnen één en de zelfde kerk. Dat ls triest Zelfs een simpel kerkelijk gesprek kan in som mige gc-mccntcn niet worden gevoerd, omdat de ccn zijn zelfbewuste meer derwaardigheid. nauw verborgen in dc discussie zwaar laat wegen En hoe dan ln de verhouding met hen. die bul ten de kerken staan l Ook op maat schappelijk en politiek gebied moet een gesprek worden gevoerd, dat meer uit rladmi dan uit woorden bataat, waar dc Raad van Kerken nadrukkelijk alle deelnemers toe opwekt. Dit gesprek is nog nauwelijks begonnen, het wantrou wen ls nog te sterk. Tal van gemecn- tcrw weren een dominee, die lid ls van de'Partij van de Arbeid. Daar heeft dc oecumene nog weinig voet aan dc grond gekregen, het wordt tijd. dat men daar de verhoudingen wereldwijd leert zien. Maar versagen wij niet. Amsterdam 1948 is een belofte, die zeker zal wor den ingfelost. De avonturen van Kapitein Rob De terugkeer van Peer de Schuimer 45 De strijd verloopt voor Bob niet gunstig; dc logge Nederlandse schepen kunnen zich de snelle Moorse galeien niet van het lijf houden en telkens weer richten dc kanonnen van de vijand dood en verderf aan onder de Neder landers. Rob is overal; hij vuurt zijn mannen aan tot het uiterste cn wanneer zo nu en dan de Moren er in slagen aan boord van ,,'t See- paert" te klauteren, flitst zijn degen het eerst uit de schede. In de hittp van het gevecht hebben de Nederlanders niet gemerkt, dat twee nieuwe schepen het gebied van dc strijd zijn genaderd, maar opeens ziet Rob's stuurman de polacre van Philipo, dc Genuces. „Kapitein!" roept hij uit, „daar nadert hulp!" Rob kijkt verrast op. Inderdaad, daar naderen twee sche pen, die blijkbaar zijn zijde willen kiezen. „Houdt moed, mannen!" schreeuwt Rob nu, „onze verlossing is nabij!" VERGANE GLORIE. Ruim een eeuw geleden werd dit trotse zeilschip gebouivd en als Royal Sovereign te water gelatenHet schip vond later een bestemming als opleidingsvaartuig voor de marine en kreeg toen dc naam Worcester. Tientallen jaren heeft het als zodanig op dc Theems dienst gedaan tot het dit jaar door dc admiraliteit voor sloop werd ver kocht. Echter is het dezer dagen plotseling omgeslagen en gezonken. Het nog zeer mooie eikenhoutwaarmee de Worcester ruim honderd jaar geleden op oerdegelijke manier in elkaar werd gezet, is bestemd om te worden verwerkt bii de inwendige betimmering van 't Lagerhuis. (Bijzondere correspondentie) Wij waren 's avonds in Betoeng in een prauwtje gestapt, dat be stuurd werd door twee jongelieden, die de last te zwaar, het te verdie nen geld te weinig vonden. Zij vroegen om sigaretten voordat we vertrokken waren. Spoedig waren we de smalle reep bos, ter weers zijden van de Kommering gepas seerd en verbaasden ons over de sterke gelijkenis met het Holland se polderlandschap. De kali's lie pen wel niet zo degelijk kaars recht. als de Hollandse sloten, maar de pas geplante padi zou tarwe kunnen zijn, de „boontjes" klom men langs Hollandse bonestaken en de huisjes hadden knalrode panned&ken. Zig-zaggend kroop de prauw door de kali. soms met de kiel over de grond schurend. Het was al don ker toen we de eerste huizen van Tandjoeng Koekoe als zwarte sil houetten zagen. Niemand was er te zien, maar gemurmel, afgewis seld door gezang, gaf te kennen dat men een godsdienstoefening hield. Tandjoeng Koekoe wordt be woond door 300 mensen, die een Bruce Woodcock, de zwaargeupcht kampioen van Engeland en Europa, heeft gisteren doof knock-out gewonnen van de Amerikaan Lee Oma. Hierboven ziet men Woodcock, die in April een gebroken kaak opliep in een gevecht met Baksi, in training in Doncaster. Een onzer soldaten, gedeta cheerd bij de Nederlandse troe pen op Sumatra, heeft een be zoek gebracht, aan de kampong Tandjoeng Koekoe, waar een Mohammedaanse godsdienstige secte woontdie leeft volgens vrij strenge voorschriften. In dit artikeltje vertelt hij ons van dc zeer gastvrije, ordelijke en hel dere bewoners van Tandjoeng Koekoe. godsdienstige secte vormen, over wegend Mohammedaans natuurlijk. Een van hun opvallende eigen schappen is orde en netheid. De kampongweg is goed verhard, geen kuiltje te zien. De erven zijn ge scheiden door kaarsrechte grep pels. Elk erf heeft een grasrand, kaarsrecht afgesneden en kortge knipt. Op de gTond om de huisjes, die niet op palen staan overal elders op Sumatra is dit wel zo ligt geen blaadje, geen klapperdop. Alles is even proper. Een lust voor een Hollands oog, een modelkam pong. Een tweede bijzonderheid is dat men geen rijst eet. Het voedsel is oebi (een soort knol gewas, die overeenkomst ver toont met onze aardappel). Men staat er verbaasd over wat men daar al niet van weet te maken. Heerlijke koekjes, een soort kroepoek, gebakken oebischijfjes, die sterk aan oti- ze gebakken aardappels doen denken. Oebi-tuincn Om de kampong zijn dan ook uitgestrekte oebi-tuinen, ook al weer keurig netjes aangelegd. Daar omheen een hoge pagar, een hek werk, waarin een deur met een heus slot. Het is een merkwaardige kampong. Gastvrijheid tot het uiterste. We sliepen in het „stad huis", zonder kakkerlakken en ratten. Aan het voeteneinde van onze veldbeden, sliep de kemis. een soort burgerwacht. Elke tani (boer) moet ieder jaar een paar dagen wachtdiensten verrichten. Onze kemis sliep op een matje met zijn speer en zijn kris naast zich. Ter ere van onze komst werd de enige gaslamp aangestoken, die de kampong bezit. Een der jongeren is aangewezen om dit gevaarlijke instrument te behandelen, welis waar onder honderden adviezen, waar hij zich niets van aantrekt. Men rookt er niet. Geen strootje, niets. Waarom niet? „Wij zijn geen arme mensen, toean". De ketip, de voorganger der godsdiensten, paart een doorlopend gebed met behulp van een soort rozenkrans aan een vlot gesprek en een schrandere op merking. De hele sfeer in deze kampong is anders dan in andere kampongs. Opgewekt, zelfstandig, bewust van hun voorsprong op het overige deel van de bevolking. Ook de vrouwen zijn anders. Niet zo ziekelijk schuw en verlegen. "P)E JONGSTLEDEN 15de Sep- tember was het vijftig jaar geleden, dat J Slauerhoff werd geboren. Ware hij niet in 1936 al te jong gestorven, hij zou tot dc vele Nederlandse schrijvers behoord hebben die dit jaar een leeftijd bereikten, welke tot een jubileum aanleiding gaf. Er bestaat nog een andere aan leiding om op dit ogenblik een be schouwing aan hem te wijden. Na dat reeds eerder in de bij Nijgh Van Ditmar verschijnende Verza melde Werken Slauerhoff's gedich ten in drie delen zijn herdrukt, zijn nu de Verzamelde Gedichten af zonderlijk in twee gemakkelijker hanteerbare en fraai verzorgde de len bij A. A. M. Stols te 's-Graven- hage als 4e druk uitgekomen (1948). Een bijzonder woord van waardering verdient K Lekkerker- ker. die de uiterst omvangrijke en Letterkundige kroniek door Victor E. van Vriesland moeilijke taak van het redigeren van dc definitieve tekst uit een chaos van slecht leesbare hand schriften en afwijkende uitgaven zo kundig en consciëntieus tot stand bracht. UITERAARD is er over de poëzie van Slauerhoff reeds veel cn van vele kanten geschreven. Vijftig Jaar na zijn geboorte bestaat er aanleiding, ons opnieuw te bezinnen van deze tijdsafstand uit. Te bezinnen op het algemeen blijvende in de oordelen over dit oeuvre.- dat reeds de jonge tijd- en vakgenoten van de dichter in zijn bc- ginjaren in zijn waarde herkenden en erkenden. Er zijn ln dit omvangrijke werk van bijna 450 bladzijden gedichten vanzelf, sprekend zwakke en onzuivere plekken ln overvloed. Van de slakken ontdaan blijft echter het zuivere, harde cn on aantastbare metaal ongerept bestaan Men kan de generatie van Slauerhoff zien als een ovcrgangs-gcneratic tus sen de z.g dichters van 1910 cn de jon- geren van dc Criterium-groep Opko mend met het tijdschrift ..Het Getijtn later behorend tot de steunpilaren van het maandschrift ..Forum', heeft hij als dichter behalve Marsman geen eigenlijke grote figuren naast zich ge had en daarom kan men ook thans nog onveranderd z(Jn betekenis ln de ont wikkeling van onze dichtkunst blijven beseffen, hoewel wij nu meer kunnen overzien wat na hem gekomen is. Het voor Slauerhoff opnemen, zoals nog rechtvaardig was toen E. du Perron zijn bekende ..Gesprek over Slauer hoff" schreef, ls thans niet meer nodig. IN ENKELE OPZICHTEN intussen kan men Slauerhoff's verzen an ders zien dan vroeger. Hun onbereken bare grilligheid blijkt zeer berekend te zijn geweest De recalcitrante cn kribbige lusteloosheid, die hem vaak met een zo uitdagende nonchalance deed schrijven, moest zijn weerzin ic- gen dc houding van dc ..Lit terator". tegen litteratuur in het algemeen, demonstreren. Zijn nor se en humeurige somberheid, zijn ran cuneuze. sadistische onverzoenlijkheid waren niet vrij van een boosaardig leedvermaak dat zich veelal openbaar de in een zucht tot het mystificerende of overdrevene. Deze dichter schreef, onverschillig voor zichzelf, zijn gege ven en zijn lezer een als het ware snauwend en volkomen on-..letterlie vend" maar duidelijk doorleefd vers. waarin de onvrede, onrust en wreed heid soms onmerkbaar verweven wa ren met sentimentele vertederingen. Inmiddels wijs ik cr hier bovenal op. dat de befaamde .slordigheid" van Slauerhoff (die overigens Lekkerker- kcr menigmaal tot wanhoop over on ontcijferbare regels moet hebben ge bracht). over het algemeen geen te kortkoming was maar een procédé. Constant van Wessem vertelt ln zijn in December '40 bij Stols verschenen le vensbeschrijving. hoe de dichter nog in de proeven woorden en zinsneden wij zigde, uit vele varianten koos. strophen driemaal herschreef, een schetsmatige opzet componeerde, die later werd uit gewerkt Van Wessem geeft daar ver schillende voorbceldéVi van. Deze slor digheid was dus wel ccn zeer zorgvul dige slordigheid, technisch gesproken, In het psychologische berust zij op een karaktertrek, welke D H. Lawrence in „Sons and Lovers" aldus formuleert; „Hij had die schrijnende onverschillig heid, tegenover zichzelf, zijn eigen lij den. zijn eigen leven, die een vorm van langzame zelfmoord ls." P)s POSITIEVE HANG naar ccn ge- dtoomd geluk ls de tegenkant van dit negatieve. Tezamen vormen zij een conflict, dat de grondslag is van Slauerhoff's romantisch dualisme, dat hij met tijdgenoten als Herman van den Bergh cn Hendrik de Vries gemeen had. Een hechtere versbouw dan ccn min of meer vrij gcrhythmcerdo moed willig cn bouderend vermijdende als uitdrukking van ccn zo weinig'als gaaf duurzaam of harmonisch beseft leven, ontwikkelt hij een zeer persoonlijke toon, een zeer eigen zegging Zijn ver beten défaitisme mocht dan bewust de versvorm sabojeren, die met zoveel in het leven ny ook maar kapot moest, toch handhaafde de poëtische kracht zich volkomen. Juist door het directere timbre van dc stem. dat er het gevolg van was. Dit maakt Slauerhoff reeds kort na zijn debuut in dit opzicht tot een pionier van de richting, die zich later bij de Jongeren van de Crlterlum- grocp zou openbaren. Zijn romantiek had een modern zakelijke uitdruk kingswijze Het verbreken van de klas. siclstlschc vorm met mlsnnthroplschc zelf-lronlc, exotisme en andere elemen ten vond men weliswaar reeds ln de romantische beweging van vorige eeuwen. Hedendaags ls echter de koude en onwrikbare werkelijkheidszin, ene hem tot een zo plastische en vaak zo gedrongen uitdrukkingswijze dwingt Het zijn de gewaarwordingen cn ge moedsaandoeningen welke te groot, te zwaar, tc pijnlijk zijn om ze als leven de realiteit te voelen en te verwerken, die zo dikwijls worden omgezet, ver bleekt cn vervalst tot abstracties Dc poëzie van Slauerhoff Is zeer weinig abstract en dat draagt duidelijk bij tot haar grootheid. Het verklaart tevens hoe deze „cnneml des lois", ..poéte maudit" en mensenhater soms een pure lyriek bereikt die alleen nog maar meeslepend cn zelfs beminnelijk is. H MARSMAN. In zijn Inleiding tot de uitgave van Nijgh welke ln die van Stols niet herdrukt is. geeft zich streng rekenschap van het clement van vooropgezctheld In veel. waarmee de dichter deze zuiver elegische momen ten ln zijn typische fin de slèclc-poëzle ondergroef. „Zijn cynisme ontspoort gewoonlijk in pueriele rauwheid en grove ptatltuden". schrijft hij. „rijn ironie was bot cn gezocht, zijn geestig heid doorgaans vrij zouteloos Hij wijst op dc „kenmerkende demonische vernielzucht, die zeker niet minder naar binnen dan naar bulten was ge richt" cn in zekere zin een wraak was om het leed. ontstaan doordat hij „re belleerde tegen een werkelijkheid, die in geen enkel opzicht beantwoordde aan zijn hoogmoedig visioen". In de jaren 1919—'21 was dit non- conformismc nog sociaal gericht in de verzen, die in het communistisch maandblad „De Nieuwe Tijd" versche nen. klaarblijkelijk onder de* directe Indruk van de gebeurtenissen in Rus land. Maar van dan af zal het nog maar zuiver negatief zijn. Daarom echter niet onvruchtbaar. gerekend naar de bant. die het voor onze dicht kunst heeft opgeleverd. Slauerhoff's destructieve neigingen, zijn wrok en wreveligheid, hebben hun romantisch verzet toch tot iets positiefs cn blij vends omgesmeed in de zakelijke ex pressie en plastische kracht, die hun dichterlijke uiting werd. In het tableau van de Nederlandse poëzie blijft zich. Indrukwekkend mas sief. het beeld aftekenen van dit naar omvang en geest groot en onvcrwrlK- baar werk. In bijna twintig Jaar tot stand gekomen, uniek en onherhaal baar als ccn streng en blijvend teken van een tragisch Nederlands dlchter- lot. blijft het staan voor dc komende tijden. FANNY IN STOCKHOLM Tijdens dc nthletiekwedstrijden te Stockholm won Fanny Blankcrs- Koen de 100 meter in 11.7 sec. We gens slechte weersomstandigheden maakte zij dezelfde tijd ook op de 80 meter horden, die tevens door haar werd gewonnen. Remise tussen Euwe en Van Scheltinga De derde partij om het schaak kampioenschap van Nederland, die op 19 September was afgebroken, is Woensdagavond voortgezet cn in re mise geëindigd. Dr. Euwc heeft nu de leiding met 3 punten. Van Schcl- tinga behaalde tot dusver 2 punten. De Italiaanse wereld- en Olympi sche sprintkampioen heeft besloten, tot het professionalisme over to gaan. Hij denkt het te doen voordat het baanseizoen 1049 begint. Ned Herv. kerk Beroepen te Schiedam J C. H. Jörg tc Breda Beroepen te Ried en Boer (tocz.) C. J. Relndcrs te Zuldwolde (Dr.) te Blankenham en tc Rlnsumngccst tocz W. H. dc Jong. cand. te Gronin gen tc Vccncndanl P Bouw to Woudenberg tc Lecrsum gtocz N. Koorcmnn te Scherpenlssc tc Arn hem (10 pred. pl.) M. H. Knijff to Zlc- rlkzcc Aangenomen naar Spannum-Edena 8. Bloemhof te Koudum; naar Bergen (N. H.) A B. Beklus te Hecrcnvcon Aangenomen naar Spannum-Toer F. Bloemhof te Koudum. Aangenomen naar Poortugaal G. J ten Broek, tc Schcrpenzccl (Fr.) naar Ruinen (Dr P. J. dc Ridder te Mak- kir ga Bedankt voor Hoornaar A Lutclin te Locnorv a. d Vecht; voor Harderwijk Jae Vermaas te Amersfoort; voor Loos duinen (vac A/-F N. Lekkcrkerkcr) J. J. H v d. Ree te RottcrdiTm-Chnrlols; voor Marrum C J L. Loor te Anjum, voor Oostwold (01.) M. C Grocncwoud tc Hcemse. Bedankt voor Eindhoven M Kabcke te Anlo(Dr voor Koudckcrko (2o pred pl.) K. G Jansmn te Hcerdc. Benoemd tot bijz hulpprcd. to Ter- heijden (N. Br J. Jebblnk aem. picd. te Holten Gcrcf. kerken Tweetal tc Groningen W. Dlepcrsloot te Frnncker en J. v. d. Mljc tc Loenen a d Vecht Beroepen te Gasselternljvecn A. Schou ten te Den Doldcr Beroepen tc Slbculo'Kloosterhaar D. G. Molenaar te Renswoude. Beroepen en aangenomen naar Olde- markt T. Bakker lerend ouderling al daar Aangenomen naar Aalten (vac. W. E. Gcrritsma) J. Nawljn te Avereerst. dl© bedankte voor NIJvcrdal (vac. W. B. den Brave). Aangenomen naar Hecrenveen (vae. A J Boum.ii W. H. J de Boer t© Midwolda (Old Bednnkt voor Gasselternljvecn A. A- Oostcnbrlnk te Odstburg. Bedankt voor Heerlen D. Broer, le- gerpred. te Haarlem Chr. Geref. Kerken Beroepen te Zwljndrccht P v. d. Bijl te Katwijk nan Zee. Remonstrantc Broederschap Tweetal te 's-Grnvenhage (5e pred. pl.) dr. G. J. Hocnderdaal tc Arnhem en J. v. d. Guchtc tc Gouda Ned. Prot. Bond Bedankt voor Hilversum M. Wnboke Ned. Herv. pred. tc Holten. Deze twee hummels bestuderen met de grootste ernst de kunstwerken van de Nationale Tentoonstelling van Kunst door Kinderendie in de Academy Hall in Londen wordt gehouden. 13.700 kinderen tussen 5 en 16 jaar uit geheel Engeland hebben proeven van hun aesthetische be kwaamheid ingezonden. De prijswinnaars ontvangen behalve 'n plaatsje op de expositie geldelijke steun voor de verdere ontwikkeling hunner talenten. EARL DERR BIGGERS CEARL DERi EEN CHARLIE CHAN-MYST ERIE No. 78 Eden dronk zijn sinaasappelsap. „Madden wou hem zeker niet mee hebben?" ..Niet erg", antwoordde Chan. „Ik opstaan voor dag aanbreken, en ont bijt klaarmaken; orders van gister avond. Madden en Thorn komen, wrijven koppige slaap uit ogen. Plotseling komen deze professor Gamble, overvloedig wakker; hij zingen lof van woestijnzonsopgang. „U bent vroeg op", zegt Madden, grommend gelijk ontevreden hond. ..Besloten reisje naar P3sadena te doen met u". kondigt Gamble aan. Madden wordt purper, gelijk verre heuvels, wanneer avond komt. maar ziet mij en onderdrukt antwoord. Als hij en Thorn grote auto betre den, ik aanschouwen Gamble klimt op achteroankje Als blikken kon den moordaanslag plegen, zou Mad den hem dadelijk uitgestorven ge maakt hebben maar zulks zijn niet geval. Auto rolt voort naar .zonnige weg met Professor Gamble geluk kig glimlachend op achterbankje. Welkom als rat met lange staart, maar ik niet tobben erover, dank u." Bob grinnikte „Nu, van ons stand punt gezien, is het zo goed. Char lie. Ik vroeg me al af. wat we doen moesten, als Gamble hier rond neusde. Grote last van onze schou ders gewenteld." „Zeer waar", vond Chan. „Hier alleen, ik niet veel huiswerk doen, wij gaan vinden, wat te vinden is. Hoe staan deze bavermeelpap u aan? Niet met veel klontjes, als ik mij deze onbescheidenheid mogen veroorloven." „Charlie, de wereld heeft een groot chef-kok verloren, toen je bij de politie gegaan bent. Maar wat duivel! Wie komt daar?" Chan ging naar de deux. „Geen schrik nodig zei hij „Alléén meneer Holley." De redacteur verscheen. „Hier ben ik. met de leeuweriken opge staan en gereed om tc handelen", verklaarde hij. „Als jullie er niets op tegen hebt. ga ik mee op de grote jacht „Best", zei Bob. „Blij, dat je komt. We hebben al geluk gehad Hij vertelde van Gamble's vertrek. Holley knikte. „Natuurlijk gaat Gamble mee naar Pasadena", zei hij. ..Hij wil Madden in het oog houden Je ziet. ik heb in een ver licht ogenblik inzicht in de zaak hier gekregen." „Goed zo," antwoordde Bob. „Bij voorbeeld „O. wacht even. Op het goede ogenblik zal ik jullie verblinden met mijn inspiratie Je weet. ik heb heel wat aan politierapporten ge daan Schitteroog hebben ze me dikwijls genoemd." „Mooie naam." lachte Bob. ..Schitteroog is hier om rond te kijken." ging Holley door. ..In de eerste plaats moeten we besluiten, waar we naar zoeken zullen." Dat weten we toch wel?" vroeg Bob .O, in het algemeen, maar laten we iets vaststellen. Terug gaan en bij het begin beginnen dat is de goede methode, nietwaar, Charlie?" Chan haalde de schouders op. „Altijd gedaan in boeken." zei hij „In werkelijk leven niet alzo." Holley lachte. „Wel ja. zet een domper op mijn jonge geestdrift. Maar nu ga ik jullie aan een paar feiten herinneren. VVe hoeven nu geen zijpaden te bewandelen de paarlen. de verrichtingen van Slap pe Flip in Séfl Francisco, de moord op Louie de verdwijning van Mad- den's dochter alles zal worden opgehelderd, als we het grote ant woord vinden. Vandaag worden we voornameliik bezig gehouden door de geschiedenis van de grondondcr- zflekcr „Die misschien wel heeft gelogen, of zich vereist." opperde Eden. „Ja zijn verhaal lijkt onge looflijk. dat goef ik toe. Zonder be wijs om het te steunen, zou ik er niet veel aandacht aan schenken. Maar. een bewijs hebban we. Ver geet Tonv's hartstocheli.jke opmer kingen niet en ziin daarop volgend eindn Van hop meer belang is de revolver van Bill Hart. met twee lege kamers Ook het kogelcaa'le in de muur. Wat wil je nog meer''" Het zit al stevig in elkaar." vond Bob. „Dat is zo Geen twijfel aan er is hier Woensdagavond iemand neergeschoten We dachten eerst, dat Thorn het gedaan bad. nu zwenken we naar Madden Madden lokte iemand naar Thorn's kamer, dreef hem in het rauw en doodde hem. Waarom? Omdat hij bang van hem was? V/at we willen weten van die Woensdagavond is: Wie was de derde man?" (Wordt vervolgd) Hedenavond HILVERSUM I 19 nwr 19.15 Leger des Hcils19 30 actueel geluld 19 45 reg ultz; 20 nws.20 05 prog. prol.; 20 15 plaatvarla; 21.lezing H. P van Slnderen 21 15 vijftig Jaar Ne dcrl orgelmuziek; 21 45 Nedcrl. ka- 'merkoor; 22 15 dc vaart der volken? 22.35 symph. ork 22.45 avondoverden king; 23 ws 23 1 5—24 Philadel phia symph ork. HILVERSUM II 19.-* radio-strip 19 10 The Tlplcals; 19 20 rndio-muzlck- journaal; 20— nws.; 20.05 echo van de dag. 20 15 omrocpork 21 45 Uefdesgc- schrcdenlssen van historisch© personen 22 20 luchtig avondprogramma; 22.45 pij lers van Neerlands welvaart23. nws.; 23 15—24 viool, alt, klarinet, hoorn, fagot, cello cn contrabas. Morgen HILVERSUM I: 7 00 Nieuws; 715 Ochtendgymnastiek; 7 30 Gr.platen; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws; 8 15 Gewijde muziek. 8 30 Arthur Schnabel: 8.40 Gr. platen; 9 15 Ochtend bezoek bij zieken; 9 30 Bach-Httndel; 10.30 Morgendienst: 11.00 Uit dc Puszta; 11 30 Vioolrecital; 12 00 Bekende orkest werken; '12 30 Wcerovcrzich! 12 33 Or gelconcert; 13 00 Nieuws; 13 15 Vrll cn Blij; 13.45 Bcrl. Philh orkest. 14 20 Van oude nieuwe schrijvers; 14.40 De Va rianten; 15.10 Symph. orxest; 15.30 Hol lands sextet; 16.00 Voordracht Henny Galis; 16 20 N.C R V-koor. 16 45 Piano duo Andre de Raaff cn Jacques Schut te; 17 05 Phllh Symph. orkest; 17.30 Dc vijf Zapakara'a; 17.45 Swocllnck-kwar- tet: 18 15 Nedcrl. bijbelgenootschap; 1830 Reg Ultz. HILVERSUM II 7 00 Nieuws; 7.15 Fllmmolodleën; 8 00 Nieuws; 8 18 Ooe- •xette-programma; 8.50 Voor de huls vrouw, 9 00 OndrltsJek-kwartet; 9 30 Waterstanden; 9.35 Alfred Cortot. plano: 10 00 Morgenwijding; 10 20 Jack Hylton: 10.30 Voor de vrouw; 10.45 Monteverdi: 11.05 Voordracht Mtcke van Oorschot; 1125 Orkestconcert; 12 00 Gram platen- concert; 12.30 Weerpraatje; 12 33 Sport en prognoses; 12 45 Pierre Palla; 13 00 Nieuws. 13.15 Mededelingen. 13 20 Les Gars de Paris. 13.50 Les potlts chan teurs dc bols; 14 00 Kookkunst: 14 20 Kamerorkest; 15 00 Boekenschouw; 15 20 Kamerorkest; 16.00 Orgelspel; 16 30 Tus sen twaalf en zestien; 17.00 Filmland; 17 20 Wit cn dc muziek; 18 00 Nieuws. 18.15 Felicitaties; 18 40 Gemengd om roep a capella koor. TUINKALENDER 24 SEPTEMBER. Iedere plant bezit een Latijnse naam en daar naast meestal ook een Nederlandse of volksnaam. De Latijnse planten- bcnaming wordt in alle landen ter u-ereld toegepast cn is van interna tionale betekenis. Zo nu cn dan worden de Latijnse namen door de plantkundigen herzien. Hierin ligt de verklaring dat sommige planten een andere naam kregen. Dc toin- gerd die vroeger Ampelopsis heet te wordt thans Parthenoeissus ge naamd. De nieuwe benaming van de Funkia is Hosta. De Vingerplant of Aralia heet eigenlijk Fatsia. In prijscouranten ziet men de ver ouderde naam tussen haakjes ver meld. En non steeds zijn geleerden bezig om de internationale Latijnse plantennamen te corrigeren of ge lijkluidend te maken.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1948 | | pagina 3