Edith Pijpers: Fijnbesnaarde vrouw met grote kunstzinnige gaven Hoog boven onze stad klinkt de hamerklop Korfballen, een door en door Nederlands spel Ds. Hadders gelooft in zijn nieuwe taak „Ikzou meteen huis op wielen overal willen gaan waar schoonheid is" Egalisatie van terreinen Zaterdag 23 October 1948 3 KentU ze wel? Hiermede vervolgen wij onze serie artikelen over bekende en onbekende personen uit ons aller omgeving. Amersfoort is mooi maar 't Edith Pijpers in haar atelier voor haar altijd bezette schildersezel klimaat zo grimmig X-IET is van de stad uit een -"-klim naar het in 't herfstge- tinte blad verscholen huis van de beeldend kunstenares Edith Pijpers. Een huis op de Berg. Uiterlijk niet zo zeer verschil lend van de anderen, die soms systematisch soms verstrooid als blokken uit een bouwdoos tegen de bosachtige Amersfoortse Berg staan. Ik weet het als mijn hand de trekker raakt en de bel haar altijd wisselende melodie door het stille huis galmt: achter deze deur, daar moet het anders zijn! Daar zal die ondefinieer bare geur van het atelier zijn. Het atelier waar de rustige figuur van een goed en fijnbe snaard Amersfoorts kunstenares zich tussen haar schilderijen en boeken beweegt. In deze sfeer moet het goed zijn zich te be zinnen op de waarde van het leven. Het blijft stil in het oude huis. Mijn blik dwaalt door de tuin, waarin de pastel-tinten van herfst bloemen domineren. Zie hoe de herfst heerst. Het stemt mij wee moedig. £en ijle berk staat als een bruidsboeket tegen het donker groen van dennen. Windvlagen ontnemen hem zijn gouden kroon. Het is de altijd terugkerende strijd tussen leven en dood in de natuur. Brandend staan de kleuren in een grijzige nevel tegen de huizen aan. Nogmaals reikt mijn hand naar de trekker. Een harde ruk aan de bel verscheurt de stilte. Aarzelend gaat een raam open. Dan hoor ik het: „mijn zuster en ik zijn nauwelijks uit Amsterdam terug. Het is een rommeltje hier." Eyen later stom mel ik, op een vriendelijke uitno diging om toch maar even te ko men praten, de trap op naar het atelier. Nu weet ik het zeker. Mijn voorgevoelens zijn juist geweest. Hier is het goed te zijn. Langs de wanden staan schilderijen en teke ningen. Zo begon 't RUSTIG ruimt de in haar métier vergrijsde Edith Pijpers de boel wat aan de kant en antwoordt lang zaam op mijn vraag hoe zij tot te kenen en schilderen is gekomen. „Al heel jong" zegt zij „han teerde ik de tekenstift." Vooral de mensen trokken mij aan. En dan trok ik dikwijls de bossen in of de velden door. Er was altijd wel wat dat mij boeide en tot tekenen dwong. Het was de kunstenaar H. J. Wolter, van 1925 tot 1938 hoog leraar aan de Rijksacademie, die haar de eerste lessen gaf. Wolter had een goede kijk op zijn leerlin ge. „U moet niet bij mij zijn, ga naar de Haagse Academie" was zijn advies. „U redt het daar wel". Een knap portret van een viool spelend Amersfoorts meisje, door Edith Pijpers nog niet zo lang ge leden geschilderd. Edith ging en zij redde het inder daad. Het is wel een worsteling ge worden. Soms een misverstaan van haar bedoelingen. Maar toch altijd een opwaarts streven. In die jaren van studie, van haar 18e tot haar 24e levensjaar, werd de basis ge legd voor haar verdere leven. Als zij de academie verlaat, trekt zij met haar moeder zij was drie jaar toen in 1889 haar vader stierf naar het Veluwse dorpje Gors- sel. Het was vooral in deze tijd, dat zij er op uit trok om studies te maken om dan plotseling, als de schilder A. Coert in haar leven komt, in een romantische visie op dc natuur schilderijen te maken, die door hun bijzondere verfbehan- deling opvielen. Het was de kun stenaar Coert, die haar In grafi sche richting dreef en palet en penseel moesten voor enige tijd wijken voor de etsnaald. Voor deze vrouw, die met de penseel zo boei end kon tekenen, bracht het werk op de etsplaat geen bevrediging. Toch wordt zij aangetrokken door de zwart-wit-kunst. Zij gaf aan een oproep van de graficus J. G. Veldheer gehoor en volgde een cursus in houtsnee aan de grafische school te Amsterdam. Het was in deze periode dat zij van ae critici het verwijt kreeg, dat zij in haar houtsneden teveel aan dacht schonk aan de nuance. Jo- han Schwencke, die eens uitvoerig haar houtsneden besprak schreef daarover: „Wij zouden hier te-pas En de lexicon? Dit zegt de lexicon van Edith Elizabeth Pijpers. Geboren 27 September 18S6 te Amsterdam. Opleiding: Lessen van Henk Wolter. Haagse Academiecur sus houtsnijden van Veldheer te Amsterdam. Zij maakt houtsne den en schilderijen. Onderwer pen in houtsneden: dier, mens, bloemen, een enkele keer land schap. In schilderijen: portret, bloemen, stilleven, landschap en stadsgezicht. Is lid van ,J)e Onafhankelijken" en Amers foorts Kunstenaars Genoot schap. Exposeerde met deze ver enigingen en vroeger op exposi ties van ,,St. Lucas". Hield o.a. twee eigen tentoon stellingen bij de Vuurslag, Scheveningen (1924 en 1926). Nam deel aan de expositie ..Kunst van onzen tijd". Den Haag, 1936. Haar houtsneden kenmerken zich door eenvou digheid, terwijl zij tussentinten aanbrengt in dc wijkende par tijen, haar schilderijen vaak door een „arcerend'' of teken onderwijsschilderen, hetgeen een levendig resultaat oplevert. Woont te Amersfoort. daarvoor moet je in Amersfoort zijn." Tegen de wand staat nu een kleurig schilderij. Kinderen zitten rond een tafel en buigen zich aan dachtig over speelgoed. „Dit is een van mijn laatste stukken, straks wil ik er meer gaan schilderen". Zij vertelt dan hoe zij op enige Amersfoortse scholen de kinderen- in al hun eenvoud en ongekunsteld heid wil benaderen. Edith Pijpers is een groot kunstenares. Aan werkkracht heeft zij nog niets in geboet. Exposeren is duur, laat ik daar mijn tijd en geld dan niet aan besteden. Voorlopig blijf ik wer ken. Ik zou overal willen zijn, een huis op wielen willen bezitten om aan zee te zijn of in de bossen. Het is zo goed het mysterieuze en geheimzinnige te beluisteren en te beschouwen." Helaas ook aan deze kunstenares gaan de zorgen van deze tijd niet ongemerkt voorbij. Zij bijt zich daarom vast in haar atelier en werkt, en werkt om de gemeen schap met haar kunst te dienen tot haar laatste ademtocht. Griezelig? 't Is maar hoe je het be kijkt. Deze bouwer aan de steiger op onze toren trekt zich weinig aan van de diepe afgrond daar naast hem. Als de straffe wind maar even wat gaat liggen klautert hij weer op het plankier om z'n kar wei af te maken. kunnen vragen, of de critici dan wel zij, die daarvoor doorgaan, zich wel altijd genoeg rekenschap ge ven van de gevolgen van hun menigmaal vluchtig neergepend ooudeel. Hier is een vrouw, die onmiskenbaar gaven heeft voor de houtsneê, over haar vermogens aan het wankelen gebracht". Gelouterd ZIJ liet dan ook de guts rusten en greep opnieuw naar palet en penseel. Hoe zeer bleek nu, dat zij gelouterd uit de strijd kwam. Zij maakte zich los van academi sche invloeden, bereikte een gebon denheid in haar schilderijen die ook nu nog de beschouwing van haar oeuvre tot een stille, diepe vreugde maakt. Uit Gorssel gaat zij naar Amersfoort om daar haar le venswerk te voltooien. Terwijl zij vertelt, haalt zij haar jongste werkstukken voor de dag. Het is een feest voor het oog. Haar portretten zijn verrassend goed. „Aan die Huizense vrouw ben ik nog bezig" zegt zij. „Het is jammer dat al die klederdrachten gaan verdwijnen. Wat komt zo'n gelaat toch prachtig uit onder die smette loos witte kap." Inderdaad het is wondermooi en wij mogen Edith Pijpers er dankbaar voor zijn, dat zij deze dingen der vergankelijk heid zo meesterlijk in kleur en lijn heeft vastgelegd. „Wat is het toch prachtig bui ten" verzucht ze en ze vervolgt wat bedroefd: „Het Hollandse klimaat moest beter zijn. Oh, ik zou er da gelijks- op uit trekken om al dit schoons te vereeuwigen". Stil droomt zij dan weg met haar ge dachten naar het zonnige zuiden. En uit de veelheid van haar oeuvre diept zij schilderijen op die aan haar verblijf in zoni ,er streken herinneringen oproepen. „In mijn tuin vind ik mijn grootste vreugde. Eens op een avond zag ik bij 't vij vertje hoe een iris openbloeide. Ik zal het nooit vergeten." Dan eerst begrijpen wij, dat deze vrouw een warme Rilke-vereerster is. Rilke die zo uitzonderlijk in de schoon heid van het leven doordrong. Grote werkkracht LANGS het venster dwarrelen vergeelde bladeren. Edith Pij pers kijkt op en maakt mij op merkzaam op de wonderlijke tinten en kleuren die tegen de huizen en tussen de bomen broeien. „Dit zou ik toch niet willen missen. Amers foort is mooi. In Amsterdam heb ik een paar gelukkige dagen gehad, het is een prachtstad, doch de na tuur blijft mij altijd trekken en WAT weet U van korfballen? Ver moedelijk weet een groot deel van de Amersfoortse bevolking er zeer wei nig van. En toch ia korfballen een prachtige sport. Het is geen kijkspel, zoals voet ballen. Maar zeer weinigen zijn bekend met de regels en dc algehele „opzet" van het spel. Korfbal wordt gespeeld op een recht hoekig veld, dat in drie even grote vak ken ls verdeeld. Elke partij telt zes dames en zes heren. In elk vak staan dus twee dames en twee heren van Iedere partij. Deze mogen niet buiten hun bepaalde vak komen. Indien ze dit toch doen. krijgt de tegenpartij een vrije worp. Het doel van het spel is de bal van boven door dc korf te werpen. Indien dat geschiedt, ls er een doelpunt gescoord. De wedstrijd duurt net als bij het voetballen 2X45 minuten. De drie vakken heten vcrdcdlgings- vak, middenvak en aanvalsvak. Alleen van het aanvalsvak uit mag gedoelpunt worden. Van de andere vakken uit wordt de bal dus „opgebracht". De spelers van een bepaalde partij werpen elkander de bal toe. De tegenpartij tracht dit door „dekken" te voorkomen en mag bij het „dekken" ook „hinde ren". Men mag met de bal niet lopen. Een andere belangrijke regel is, dat men een speler nooit de bal uit dc han den mag slaan. Alleen seksegenoten mogen elkander hinderen. Uit een vrije worp mag men niet direct doelen. En tenslotte: men is tot samenspelen ver plicht. De scheidsrechter kan bij ernstige overtredingen in plaats van een vrije worp een straf Worp toekennen. Telkens, wanneer twee doelpunten zijn gemankt, wordt door opschuiving van vak verwisseld. Nederlands spel. Op de Olympischo Spelen ln Amsterdam ln 1928 werd het door het NOC als demonstratie-spel aan het programma toegevoegd. Het duurde echter lang voordat in het buitenland belangstelling kwam voor deze sport. Met name in Engeland wordt op het ogenblik enthousiast gekorfbald, ter wijl ook ln België tal van korfbal- enthousiasten zijn te vinden. Engeland echter maakt ook qua spel gestadig vorderingen. De Engelsen kwamen eni ge tijd geleden in Nederland eens rond neuzen hoe het spel hier gespeeld werd. Het resultaat was dat in Engeland tal van verenigingen werden opgericht. Korfballen is er nu als bedrijfssport zeer populair. Reeds zijn enkele offi ciële Engelse teams in Nederland ge- t - weest en, zoals wij reeds berichtten zijn er plannen om in het volgende jaar een korfbalwedstrijd tussen Amersfoort en Rotherham te laten spelen, hoewel de korfballers uit Rotherham zekere be zwaren schijnen te hebben om zich aan te sluiten bij het uitwisselings-comlté. Zij hebben echter reeds contact opge nomen met de GooisUtrechtse Korf bal Bond en met de Amersfoortse ver eniging „Soesterkwarticr". Deze ver eniging ls de voornaamste Amersfoortse korfbalclub. Er wordt iedere Zondag gespeeld op een van de terreinen van „Birkhoven", „Voor een jeugdpredikant is in deze stad veel te doen" EEN vol jaar later dan we hadden verwacht begint ds Hadders uit Lisse zijn taak als jeugdpredikant bij dc Nederlandse Hervormde Gemeente in Amersfoort. Nog is zijn pastorie aan de Vondellaan niet helemaal op orde en omdat zijn vrouw beneden nog druk bezig was, noodde hij ons in zijn studeervertrek op dc bovenverdieping, toen wij hem van de week eens naar zijn plannen gingen vragen. Een eenvoudig marmeren kruis hangt er boven een antieke kist, tegen de zijwand een lage kast vol boeken, aan de tegenovergelegen muw een rekje met wat pijpen. een reproductie van een Van Gogh en hier cn daar een foto. er zo maar opgeprikt. Achter zijn bureau „de nieuwe dominee". Een smalle figuur in een grijs pak. het donkere haar glad achterover gekamd, een geestige trek rond de mond cn de heldere ogen in het smalle jonge gezicht achter brllleglazen verborgen. Zondag bevestiging en intrede in St. Joris In de herfst van het vorige jaar nam ds Hadders zijn beroep naar Amersfoort aan. De woningnood is echter voor predikanten even on barmhartig als voor ieder ander en zo moesten een winter, een lente en nog een hele zomer voorbijgaan, vóór hij definitief naar onze stad kon komen. En nu we dan voor hem staan, is onze eerste indruk: een levendig mens. enthousiast, daarin wat getemperd door de be zonnenheid van een, hoewel be trekkelijk korte, toch veelzijdige ervaring. Ds Hadders acht zijn nieuwe taak drieledig. In de eerste plaats zal hij leiding geven aan het godsdienst onderwijs op de openbare scholen en de inrichtingen voor bijzonder neutraal onderwijs. De mogelijk heden. die de wet voor dit gods dienstonderwijs heeft geschapen, zijn nog lang niet helemaal uitge buit, zo zegt hij. Ds Hadders is er een warm voorstander van, dat de leerkrachten hierbij zelf worden in geschakeld. Die kennen hun stelle tje en de man, die zo eens in de week voor de klas komt staan, blijft een vreemde. Ook het garni zoen is een terrein, dat nog nage noeg braak ligt. De Jonge Kerk met haar „Instuif" heeft al héél veel en héél goed werk gedaan, maar er moet meer gebeuren. Er zijn er zo veel die hun vrije tijd verslenteren. Ontmoetingssamenkomsten. cate chisaties en vooral het onderbren gen in gezinnen waar ze zich thuis voelen. d£t zijn volgens ds Hadders enigo remedies. De motor! Dit garnizoenswerk is nog geheel nieuw voor hem en over het wel slagen van de plannen, die er lig gen, kan hij dus nog geen enkele verwachting koesteren. Het is ech ter zijn vaste overtuiging, dat het werk geen resultaat zal opleveren als de kerk niet midden tussen deze jongens gaat staan en maar afwacht tot ze naar de kerk toekomen. Dit verzamelen tot een gemeen schap zal het .werk van de jongeren zelf blijven. „Het moet zo zijn, dat ik ze bij hun arbeid zal stimuleren", vindt ds Hadders. „Ik zal de motor zijn en die plaats geloof ik ook te moeten innemen ten opzichte van het werk der kerkelijke jeugdver enigingen. In het voorzitterschap van de Hervormde Jeugdraad, dat ik van ds Steenbeek overneem, ligt die taak trouwens al besloten. Ik zal moeten activeren en onze jeugd moeten vormen tot een gemeen schap." De gemeenschapsgedachte leeft bij deze predikant, die er van over tuigd is dat het gesprek in kleine kring eerder tot een eendrachtig en levend geloof zal leiden dan groot scheepse acties, die aan de massa zo vluchtig voorbijgaan. En juist aan die massa-jeugd moet nog zoveel, Sport binnen onze landsgrenzen Een fraai spelmoment. De aandacht van de spelers is zonder uitzonde ring op de korf gericht Korfballen ie een sport, die in dc toe komst zeer zeker nog meer beoefenaars zal trekkon dan op het ogenblik. Korf ballen is erg gezond. Men gebruikt alle mogelijke spieren, armen cn benen zijn voortdurend in beweging. Bovendien kweekt korfballen team-geest. „Men is tot samenspelen verplicht", zegt immers de bepaling. heel veel worden gedaan. Evenmin als zijn voorganger gelooft deze jeugdpredikant dat do huidige jeugd zoveel slechter is dan do vroegere. „Het werk voor die groep moet grootsér worden aangepakt, de kerk moet cr midden in springen De jeugd zit wel degelijk vol vragen en de onverschilligheid, die we bij haar opmerken, zit alleen maar aan de buitenkant. Dat is een masker, een pantser waar we doorheen moe ten breken." zegt ds Hadders. cn ook daaraan zal ik gaan werken Er zit muziek in dit werk voor cn on der de jongeren, ik geloof er in en ik voel me er «dan ook sterk toe aangetrokken. Belangrijk is het ook, want de jeugd van nu is de ge meente van straks. Werkelijk voor een jeugdpredikant is ook in deze stad veel te doen." Intrede Tot nog toe heeft ds Hadders zijn liefde tot de jeugd voor een ge deelte in daden kunnen omzetten in de zomerkampen van de Jongo Kerk. waar hij bemoedigende erva ringen op deed. En dan is hij vroe ger natuurlijk lid geweest van ker kelijke jeugdorganisaties. Drente naar van geboorte, zijn wieg stond in 1915 in een boerderij te Nieuw Amsterdam, trok hij met zijn vijftiende Jaar weg van huis om elders het gymnasium te kun nen volgen. Ruim een jaar was hij hulppredikant in Lemmer en Hel- lendoorn. daarna diende hij sedert September 1943 de gemeente Boven. Smilde en sinds 1946 de Hervormde Gemeente van Lissc. Zondagmorgen wordt ds Hadders door de praeses der kerkeraad. ds A. A. Koolhaas, in het ambt bevestigd cn in de mid- dagdienst van vijf uur zal hij dan zijn Intrede doen als de eerste pre dikant in Amersfoorts Hervormde Gemeente, die zich geheel aan het jeugdwerk zal kunnen wijden. „D'r is een complete storm buiten. Daar kunnen we met geen mogelijkheid verder wer ken." De man in de blauwe overall wijst met zijn duim naar de ijzeren steiger, die hier op de tweede omloop van de O. L. Vrouwe toren zo ste vig op zijn ijzeren poten staat Geen Amcrsfoorter die van de week in de binnenstad eens omhoog heeft gekeken, zal het zijn ontgaan, dat kleine figuur tjes daar ergens hoog tegen de toren bezig waren een ijzeren web te weven. Met een man van de dienst gemeentewerken, die daar restauraties gaat uit voeren, zijn we eens naar ze toe geklommen. Van dichtbij bekeken lijken ze lang niet klein. Bomen van kerels met knuisten, die meer gewend zijn om te gaan met ijzeren binten en balken, dan met het potlood waarmee ze wellicht hun bere keningen hebben gemaakt. Ze schrikken niet gauw ergens van terug, maar die straffe wind van beneden lijkt hierboven een orkaan, die met gemene vlagen om de toren loeit. Dat houdt geen mens uit en dus zijn ze maar naar beneden gekomen, waar overigens genoeg te doen is om de tijd vol te maken, 's Morgens om zeven uur klauteren ze langs het schemerige spiraaltrapje naar boven, 's avonds om vijf uur eerst voelen ze weer de begane grond onder dc voeten. De constructie van die ijzeren wirwar tussen de tweede en derde omloop van onze toren is het begin van een werk, dat naar schatting ongeveer anderhalf jaar zal duren. Na die tijd zal onze lange broeder weer geheel hersteld in ons mid den staan. Men begint bovenaan en zal in de loop van de tijd de zaak naar beneden afwerken. Wat deer lijk gehavend is onze toren. We wagen ons door de klimkoker op het eerste platform van dc steiger, schuifelen vlak langs het carillon door het raam naar buiten cn staan met onze neus bovenop de diepe putten die in dc muren en pilasters zijn geslagen door de Canadese granaten, die cr vlak voor de be vrijding op werden afgevuurd. Dc ontstellende verwondingen hebben die hele brede, hoge muur aange vreten, die nu we hier buiten zo griezelig boven het niets staan als een diep ravijn onder ons ligt. Hier een scheur, daar een gat en ginds een totaal verpulverde raam- stijl, waarvan we ons afvragen hoe ze die ooit weer heel krijgen. Ook de kleine toren is beschadigd, hoe wel niet door oorlogsgeweld. Maar dc steenhouwer is al aan het werk. Hij hakt en houwt wel niet zo ge vaarlijk hoog daar ergens beneden ons, maar straks zal hij zijn karwei ook hierboven moeten uitvoeren. Met de metselaar! En voor hen zijn deze steigers. EEN prachtig stanltje van mo derne constructie is deze 'jze- ren steiger. En zo goedkoop omdat de ijzeren binten door hun licht ge wicht cn de eenvóudige wijze waarop ze in elkaar worden gezet zich vlug laten verwerken tot zo'n stalen geraamte. De mannen van de gemeente zijn cr wat enthousiast over! We moeten er niet aan den ken wat een moeite we gehad zou den hebben, als wc met houten steigers aan de slag hadden moeten gaan, zeggen ze van tijd tot tijd. Gevaarlijk om zo hoog te wer ken? Och. dat hebben ook w ij ge dacht, toen we in de afgelopen week aan de voet van de toren stonden te turen naar de mannen op hun smalle houten plankier. Nu hebben we er zelf gestaan. Maar de ijzeren balustrade lijkt stevig genoeg, bovendien komt er nog een houten hekwerk en voor alle ze kerheid dragen de arbeiders een veiligheidsgordel. waaraan een touw is bevestigd dat ze stevig aan een van de baljten binden. Als dan plotseling het carillon vlak naast ons „waar in 't brons groen eikenhout" gaat spelen schuifelen wc toch maar gauw, met bonzend hart, naar binnen. Van I schrik! Vo Aan Dollardstraat komt sportcentrum „Er komen twee sportterreinen f) het veld langs de Dollardstraat. oor 1 November hopen we klaar te zijn met dc egalisatie. U zult dat grote werktuig met die kranen daar wel gezien hebben. Het ding trekt veel bekijks cn het is werke lijk verwonderlijk met wat voor capaciteit er wordt gewerkt." zei de heer B. Verschuur, de directeur van' de Amersfoortse Sportstich ting in een gesprek, dat hij onlangs met één van onze redacteuren had. „Nog voor de winter zullen deze twee vélden, als alles tenminste meeloopt, worden Ingezaaid cn vol gend jaar Sentember, bij de aan vang van de nieuwe voetbalcompe titie zullen ze in gebruik worden genomen", vervolgde hij. De heer Verschuur is pas kort in Amers foort, maar in die korte tijd heeft hij reeds een zeer goede kijk op het Amersfoortse verenigingsleven ge kregen. Bovendien kent hij de ter- Aan de Dollardstraat verplaatst een machtige grijper dagelijks gro te hoeveelheden grond, voor de egalisatie van velden voor sport beoefening. reinen- en zalenkwestles ln Amers foort al heel goed, zodat hy reeds nu werkt aan zijn begroting voor 1949. Hij heeft reeds vele plannen ge maakt, maar praat er liever nog niet over, omdat de tUd er nog niet Hjp voor Is. Wel is hy van mening, dat bijvoorbeeld het Bosbad reeds volgend jaar verbeterd dient te z\jn. Er 2ullen daar verantwoorde kleedgelegenheden komen, en zo gauw als de materiaalpositie het toelaat, betere bassins. Dit laatste echter zal nog wel enige tijd in be slag nemen, omdat de woningbouw belangrijker Is. Daarom zullen by dc sport terreinen aan de Dollardstraat, die eventueel ook voor handballen en en korfballen gebruikt zullen kun nen worden, geen tribunes worden gebouwd. „Het voornaamste", aldus de heer Verschuur, „is, dat er hier wat meer terreinen komen, omdat bijvoorbeeld de velden aan de Ru bensstraat en op Birkhoven op het ogenblik overbelast zijn".

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1948 | | pagina 3