Wat lezen onze kinderen het liefst Publiek maakt weer keuze en Dialoog met de dood"... dialoog met het leven je aan zo 11 Merkwaardige belangstelling voor de schrijvers van vroeger" Groot aantal herdrukken Poëzie in abonnement Frans Hals en Rembrandt J. J. ter Pelkwijk hnt Van de persen naar de boekwinkels MISSCHIEN" stelt U daar belang InVan de andere kant van de tafel wordt ons de nieuwste Boekengids toegeschoven. Het boekje ruikt naar drukinkt; gisteren lag het nog op de pers. We bladeren er in. Kleurige afbeeldingen van nieuwe werken, foto's van schrijvers en schrijf sters. Daar tussendoor ellenlange lijsten van aanbevolen boeken; tientallen, honderden, zo vers van de pen. Vele ook, waarvan de manuscripten allang vergeeld zijn. De koffie met een extra klontje suiker er bij staat koud te worden. Voor een groot deel immers heeft de materiële vrijheid haar bekoring al weer verloren! Hoe staat het nu met de herwonnen geestelijke vrijheid? Wie voeden haar en waarmee? Wat kunnen we om ons tot het geschreven woord te bepalen in de komende dagen aan boeken verwachten? ER zijn na de oorlog weinig ta lenten opgestaan. En van de enkele debutanten, die er waren valt niet veel te zeggen, ,,'t Kan vriezen, 't kan dooien", zei een criticus. Neem nu Simon van het Reve. Deze jon geman schrijft een hoogst merk waardig boek, valt ten prooi aan critici die hem. al naar de aard van het beestje, honen of liefkozen, en daar komt hij zelf tenslotte aandra gen met de kwalificatie: „Voos wan product". „Rolien en Ralien" van Josepha Mendels gaf meer reden tot lof. doch het geëxalteerde onderwerp van het boek. maakt haar carrière als schrijfster voor velen twijfelachtig. Noch Simon noch Josepha worden in de Boekengids genoemd en oordelend naar wat boekverkopers ons vertelden ze worden er ook niet in gemist. Stonden ze er wel in, hun namen zouden geheel schuil gaan achter die van geweldigen als Van Schendel, Du Perron, Slauer- hof, Greshoff, Vestdijk, Bordewijk en enkele andere „vooroorlogsen". Want dat is het merkwaardige van de opleving der litteraire belang stelling onder ons volk na de be vrijding verstild en verdiept er is vooral bij de jeugd een intense hon ger naar „die van vroeger". Hoe leefde men toen, wat waren de pro blemen. was er misschien een rust punt dat wij missen? De drang naar het werk dor oude ren en het gemis aan voldoende jon geren van grootse allure bepalen te zamen het aanbod op de boeken markt. Verbazingwekkend is dan ook het aantal herdrukken dat in de Boekengids staat vermeld. Coolen, Vestdijk. Van Schendel. Den Dool aard komen er lang niet slecht af. Kelks „Jan Steen" staat er vermeld, naast „Van oude mensen en dingen die voorbij gaan" van de fijnzinnige en onvergetelijke Louis Couperus. Nog een andere tendens valt er in deze nuchtere opsomming waar te nemen. Er heeft zich na de oorlog een groep schrijfsters in ons land ge vormd, wier werk van het eerste plan is geworden. Anna Blamans in 1941 verschenen „Vrouw en Vriend" wordt nu gevolgd door „Eenzaam avontuur", dat dit grote talent schijnt te bevestigen. Tegelijk met haar werkte de Parijse schrijfster Jo Boer zich omhoog. Clare Lennart vestigde de aandacht op zich door de volmaking van stijl, vormgeving en gegeven. Ook Jeanne Van Schaik Willing en Annie RomeinVer schoor, wier „Vaderland in de ver te" in de Boekengids als een der beste werken wordt genoemd, had den deel in deze opmerkelijke ver schuiving naar hoger niveau in de schrijfstersbent. Cijfers noemen? Veel te gevaar- In de Hellkonreeks. die bij A. A. M. Stols te 's-Gravenhage het licht ziet en waarop men zich kan abonneren ver schenen weer verschillende deeltjes. Daaronder bevindt zich van de oor spronkelijk uit Utrecht komende dich teres Jacoba Egglnk een bundel tje verzen (Tussen Euphraat en Tigris), met een typisch vrouwelijk karakter, waarin liefde en onrust door klinken, en waarin de dichteres vaak fraaie beelden en gevoelige zinswen dingen vindt. Pierre Kemp bundel de een deel van zijn werk onder de titel „Phototropen en Nocto- p h i 1 e n", expressionnistische verzen met fraaie fragmenten, maar waarin het „maniertje" naar onze smaak te veel gaat overheersen. In „H ypno- d r o m e" van W. F. Hermans is het surrealistische element het ken merkende bestanddeel van het werk, waarin een sterk Intellectuele Inslag overheerst. Er staan enkele gave ver zen in. In „De Kruistocht der bedelaars" vertolkt Freek van Leeuwen het religieus verlangen naar „de Bron" en naar „de verre don- kre Bruidegom", sympathieke verzen zonder een sterk eigen geluld. Theun de Vries schreef in het concentratiekamp te Amersfoort een vers over „De D o o d". dat in ge deelten door zijn medegevangenen werd bewaard en dat later weer in zijn bezit kwam. nadat hij het reeds uit zijn herinnering had herschreven. Uit deze twee teksten ontstond tenslotte de versie, die nu in druk verscheen. Een voudig en eerlijk werk, waarin hij schrijft over de ontmoeting met de Dood in zijn leven, bij anderen en ook bij zichzelf. Tenslotte verscheen er in deze reeks een cyclus van, B. Rij des, gewijd aan Orpheus en Eurydike, ver zen van een sterk lyrisch karakter. De ze bundel heet „Orpheus". „Toen klom Hendrik boven op de stadswallen en riep met jubelende stem: „De vijand is weg! Meester leest voor, de kinderen luisteren in ademloze spanning. lijk. Want getallen zijn hier geen wezenlijke maatstaf. Poëten bijvoor beeld, van vierde tot eersterangs, konden in de vijf donkere jaren nooit genoeg schrijven, omdat elk vermanend woord als een geestelij ke opbeuring werkte. Nu is dat an ders Het publiek selecteert weer. Het koopt misschien minder boeken, maar dan ook betere. Kunnen we nu zeggen dat de poëzie het gewon nen terrein heeft moeten prijsge ven? Het tegendeel is waar! Aafjes blije, zonnige en knappe rijmrelaas van zijn voetreis naar het Zuiden had een fantastisch succes, de „moei lijke" dichters als A. Roland Holst en Gerrit Achterbergh hebben ver rassend veel bewonderaars. J. C. Bloem's verzenbundels worden in de boekwinkels nu niet meer alleen maar van de plank genomen om ze af te stoffen. „De boekwinkels zitten propvol boeken die ze niet kwijt kunnen", wordt er gezegd Geloof het niet. De ervaren boekverkoper, die met be leid is te werk gegaan, heeft de na oorlogse hausse, die er ongetwijfeld is geweest, verstandig aangepakt. Van alle te boek gestelde „zuchten van verlichting" heeft hij matig in gekocht en zijn financiële basis is sterk genoeg om de liefhebber in de komende geschenkenmaand een keur van nieuwe boeken en bundels voor te zetten. Het vacuum van vlak na de bevrijding, toen al het goede uit verkocht was ook de verboden boeken die onder de toonbank wer den verhandeld is hij allang te boven. En voor zover daaraan nog iets mocht ontbreken, heeft hij een druk gebruik gemaakt van de na jaarsaanbiedingen, die in de nieuwe Boekengids worden vermeld. Duizel nog even met ons mee... Verza melde werken van Nico van Such- telen, J. Huizinganieuwe boeken van Engelse en Amerikaanse schrij vers en schrijfsters. een respec tabel aantal werkelijk goede kinder boekenstraks komen de pocket- books in betere uitvoering „Schlagers", die er in gaan als koek. van Vicky Baum, Noël de Gaulle. Anne de Vries. Cor Bruyn, Evert Zandstra... Gedenkboeken, oor logsboeken, technisch en populair wetenschappelijk werk, philosophie. Ge zult geneigd zijn nog te dui zelen als ge de prijzen ziet. Maar hoor hoe de heer J. den Haan in die zelfde boekengids hierover medi teert: „Boeken zijn tenslotte even duur. even goedkoop, even vanzelf sprekend en onbetaalbaar als de vrijheid." Denk dan aan die kleurige fagade bij U thuis aan de wand: rode. groe ne, zwarte en blauwe banden, doffe en glimmende banden, ruige en gladde banden. Achter zo'n immense rij van ruggen in de enorme boe kenkast, achter het nietige gordijn tje voor een eenvoudig boeken plankje liggen duizenden ideeën ge borgen, waaraan ge de Uwe kunt toetsen. Omdat we vrij zijn. omdat er vrij mag worden geschreven, om dat ge vrij zijt daarvan aan te ne men en te verwerpen naar believen. Kijk en denk eens goed. En lees dan! Voor zeer vele mensen is een goed voorziene boekwin kel een paradijs. Nu het te gen Sinterklaas loopt en alle winkels nieuwe voorraden heb ben ingeslagen en dikwijls op aantrekkelijke wijze in hun etalage hebben uitgestald, ko men de kijkers en snuffelaars in nog groter getale dan anders. En de kijkers worden dikwijls popers! Daar is het de winke lier tenslotte om te doen, hoe wel een goede boekwinkelier, die zelf ook de ware liefde heeft voor het bock, best be grijpt dat niet iedere kijker een kapitaalkrachtig koper kan zijn. Met een hoogrode kleur zit Anne ke in een hoekje, totaal verdiept in haar boek. Moeder doet een beet je argwanend en kijkt even of het niet een hoogdravende liefdesro man ls. Nee. het is kennelijk een bakvisboelc, zoals Anneke ze bij hopen verslindt. Dan bemoeit moe der er zich verder niet mee. En zo gaat het in de meeste gezinnen. Er wordt wel lang en breed over gepraat op welke school we de kin deren zullen doen en over de leer boeken die ze moeten doorwerken, maar weinig ouders letten erop wat hun kinderen lezen. Men koopt boeken op aanraden van de winkel juffrouw, er wordt geleend uit bi bliotheken en van vriendjes en jon getjes kopen bij rissen de goedkope prullen in kiosken over moord en ontvoering en maar zelden ls er sprake van een beetje leiding. Kan het kwaad, als kinderen zo rijp en groen lezen? In elk geval is het jammer, want kinderlectuur is een opvoedingsfac tor. Niet in directe zin: ze zullen niet slecht worden van een slecht boek en niet braaf van een braaf boek, zoals men vroeger dacht. Toen gaf men kinderen brave, stichtelijke moraliserende verhaal tjes, in de verwachting, dat ze daardoor op slag heel nobel zouden worden. Nee, de invloed is indirect. Allemaal hebben we herinneringen aan onze jeugdboeken en we praten er nog over. Weet 1e nog wel van Wirinetou? Of: weet je nog wel van Hansje in Bessenland Het heeft bij ons zo'n diepe indruk gemaakt, alles wat we toen lazen en bij onze kinderen maakt het weer zo'n in druk. Dan ls het toch wel erg jam mer om hen voor hun hele leven de indruk van prullige verhalen mee te geven. De markt wordt overstroomd door kinderboeken, soms goede, meestal middelmatige en waardeloze. En hot is de moeite waard om er aandacht aan te be steden, om een poosje zelf met de kinderen mee te lezen, en om boe ken te kiezen, die goed geschreven zijn en goed in elkaar gezet, die een aardige sfeer geven en een kinder lijke humor. En de beste manier om kinderen tot goede boeken te brengen Is voorlezen. Bij de hele kleintjes kan het al beginnen met de oude baker rijmpjes en de kleine, heel eenvou dige verhaaltjes, die ze telkens op nieuw willen horen. Maar ook een voorleesuurtje voor de oudere kin deren in het gezin. Het is niet al leen gezellig, maar op die manier leren zij de goede „klassieke" kin derboeken kennen, die zij misschien nooit uit zich zelf zouden gaan le zen: de sprookjes van Andersen, de verhalen van Kipling, het prachtige boek van Selma Lagerlöf: Niels Holgersson, de boeken van Nynke van Hichtum, ik noem er maar en kele maar er zijn zoveel verhalen, die voor het hele gezin kostelijk zijn om te horen en die door het voor lezen een nieuwe en blijvende waar de krijgen Bij kinderleeszalen kan men in formeren naar titels van goede boe ken en dan... wanneer we met Sin terklaas een boek cadeau geven, laten we dan een goede keus doen voor onze kinderen. We maken ons zo bezorgd over hun voeding! Maar ook kinderlectuur kan te weinig vitaminen bevatten. „Wat 'n pracht platen staan er in dat boek, hè". Jan is gisteren jarig geweest, samen met zijn broer Arie geniet hij van de nieuwste aan winst voor zijn boel^nplankje. Kinderversjes van de bovenste plank Bij de stroom van boekjes met plaatjes voor kleinere kinderen, die regelmatig, maar speciaal tegen Sinterklaas op de markt komt en waarbij men onder het vele kaf maar spaarzaam het koren vindt, ls het een verademing het boekje van Han G. Hoekstra in handen te krijgen. Deze Jeugdige dlchter-jour- nalist heeft al eerder voortreffelijke kinderrijmpjes gemaakt, b v in het bun deltje „Het verloren schaap", dat een jaai* geleden bij Meulenhof te Amster dam verscheen. Voor het Sinterklaasfeest van 1948 schreef hij „De ijsmuts van Prins Karei", weer een aUeraardigst verhaal, nu eens niet door een rijmelaar bijeen geflanst, maar technisch knap in elkaar gezet door een dichter die „het vak" verstaat cn daarbij de zeer moeilijke kunst ver staat volledig de kinderlijke toon te treffen. Hoort u maar hoe het begint: De kroonprins zou gaan schaatsen en dus moest hij een muts. Die muts die moest van wol zijn En bovenop verlangde hij een parel als een duivenei. Dit boekje ls Ideaal om voor tc lezen aan zijn kinderen. Wim Bijmoer zorgde met aardige, eenvoudige prentjes in twee-kleurendruk, dat er ook nog wat te kijken valt en uitgever Meulenhof maakte van de hele uitvoering weer iets goeds. Bij dezelfde uitgever, ln soortgelijke uitvoering, verscheen nog een ander Panorama der muziek Geschiedschrijving wordt des te Inte ressanter naarmate er meer details ln betrokken worden, maar af cn toe wil men toch wel eens op een afstand gaan staan om een overzicht van dtu hoofd zaken tc krijgen, een panorama Te over zien. waarin de details teloor gaan ln het grote geheel. In zijn „Panorama der muziek", verschenen bij W L en J. Brusse te Rotterdam, ern boekje van amper 175 kleine bladzijden, noemt dc Amsterdamse hoogleraar Prof. dr. K. Ph Bcrnet Kempcrs, nog vrij veel namen, maar de voornaamste substantie van deze kleine, muzickhlstorie wordt toch gevormd door een overzicht van de stromingen ln, en dc ontwikkeling van de muziek door dc eeuwen heen. Het boekje is geheel anders opgezc-t dan de grote „Muziekgeschiedenisvan de zelfde schrijver Daar ging hij uit van de ruimte waarvoor een bepaalde muzieksoort geschreven werd, terwijl in dit „Panorama" de muziek in de eerste plaats in cultuurhistorisch verband wordt beschouwd, hetgeen bij een voor leken geschreven overzicht dan ook voor dc hand ligt Muziektcchnische uiteen zettingen ontbreken ln dit boekje vrij wel geheel, doch ln een oppervlakkige vulgariscrinc ls de schrijver toch zelden vervallen Dc oorzaak hiervan zal wel zijn. dat hij er zelf plezier in had zijn karakteristieken zo beknopt mogelijk te formuleren en veelal is hij daarin uitnemend geslaagd. Wanneer hij namen noemt, komt men wel eens een muziek historische dooddoener tegen dat kan haast niet anders ln zulk een kort bestek en men kan zich afvragen of naar verhouding niet teveel ruimte ge geven is aan muziek die men nóóit of zelden te horen krijgt, maar overigens: een alleraardigst boekje, geschreven berijmd kinderverhaal, ook door Wim door iemand die volkomen boven de Bijmoer geïllustreerd: „Daantje Branie" door Anne WinklerVonk. Ook dit boekje geeft een aardig verhaal voor de kleuters om voor te lezen en het ls ook wat inhoud en vorm aangaat alles zins verantwoord, maar als gedicht is het niet zo knap en ook niet zo origi neel. al ls het de vraag of dc kinderen het daarom minder zullen appreciëren als het boekje van Hoekstra In ieder geval kunnen we beide boekjes warm aanbevelen. Olympisch logboek 1948 behandelde stof staat. HET boek van Arthur Koestier ..Dialoog met den dood", dat thans in vertaling van Bert Voeten door „De Bezige Bij" te Amsterdam is uitgegeven, heeft voor het Euro pa, dat de Duitse overheersing heeft meegemaakt, lang niet meer het opzienbarende karakter, dat het bij de publicatie in het Engels had. Het behelst de lotgevallen van dc schrijver, die gedurende dc Spaan se burgeroorlog als correspondent in Spanje was. door de Italianen te Malaga gevangen werd genomen en door de aanhangers van Franco, zonder proces, ter dood werd ver oordeeld wegens beweerde spionna- Koestier vertelt ln zijn „Dialoog met den dood" van zijn ervaringen vóór zijn arrestatie en vervolgens over zijn belevenissen in de cel, tot aan zijn vrijlating, die aan bemid deling van de Britse regering te danken was. Gedurende deze drie maanden gevangenschap verkeerde hij voortdurend in het ongewisse over zijn lot. Wachtte hem de kogel? Levenslang? Telkens worden er ge vangenen uit cellen gehaald en doodgeschoten. Wanneer zal het zijn beurt zijn? „In Maart waren 45 man neerge schoten. In de nacht van 13 op 14 April werden zeventien man neer geschoten. Twee nachten later, in de nacht van Donderdag, werden er acht neergeknald. Dit was de eerste maal, dat ik iets hoorde. Men ging zeer stil te werk. dat verklaart wel licht waarom ik het niet eerder ver nomen had Maar 'nu was ik waak zaam. Ik had gehoord, dat de kri tieke tijd tussen middernacht en twee uur 's morgens lag Een paar dagen lang stond ik van midder nacht tot twee uur met mijn oor te gen de deur van mijn cel gedrukt. Tijdens mijn eerste nachtwake, in de nacht van Woensdag gebeurde er niets. Tijdens de tweede nacht Nog bekruipt me een gevoel van walging als ik terugdenk aan die nacht Want dan begint het weghalen. Een celdeiu- wordt geopend, een naam wordt afgeroepen, de priester mompelt een gebed en de sanctus- bel klingelt. Iemands laatste uur is aangebroken. De mensen reage ren verschillend; de een schreeuwt en roept om zijn moeder, de ander is verbaasd omdat men hem zijn le venseinde komt aanzeggen. Een der de zingt de Marseillaise, maar het eind is altijd gelijk: een paar knal len en een neerploffend lichaam Zo gaat het maar door. „In de nacht van Dinsdag werden er zeventien neergeschoten. Donderdagnacht acht. Vrijdagnacht negen. Zaterdagnacht dertien. Ik scheurde repen van mijn hemd en stopte die in mijn oren, opdat ik 's nachts niets horen zou. Het hielp niet Ik sneed met een glasscherf in mijn tandvlees, teneinde watten te krijgen. Ik stopte de watten in mijn oren; het hielp al evenmin." Zo gaat de dialoog met de dood voort. Deuren gaan open. dc sanc- tusbel klingelt, de priester bidt, de gevangenen roepen „Moeder.. Zelfs de Zondag is geen rustdag in deze slachtplaats. Als de gevangc- Onder redactie van prof. dr H. van de Waal verschijnt by L. Staflen te Lelden een reeks monografieën onder de ti-el Vanecl cn doek, gewijd aan schlldcncunst der Nederlanden. In het eerste, onlangs verschenen nummer schrijft H. P. Baard, de vroe gere directeur van hot Sted. Museum te Amsterdam over de Schuttersmaal tijd der officieren van de St Jorlsdodcn (anno 16161 van Frans Hals. Alvorens dc schrijver dit groepportret een hoogte punt ln Hals' oeuvre aan I een nadere beschouwing onderwerpt, dringt hij eerst door ln de drie elemen ten, die aan het ontstaan van dezo schepping ten grondslag liggen. de persoonlijkheid van dc schilder, de ontwikkeling van het groepportret. cn het schutterswezen als deszclfs decor. Bij dc belichting van deze facto ren weet de schrijver zich zonder ln dorre opsommingen te vervallen zoveel mogelijk tot het documentaire tc bepa len. En hij mnnkt daarbij ook nog ge wag van een ontdekking, n.l dat het zelfportret van Hals' voorganger Cor nells van Haarlem tc vinden ls op dlcna schuttersmaaltijd van 1383. Een aan wijzing. die Inderdaad plausibel HJktl Zijn beschrljvlrfg tenslotte van het werk van» Hals diens eerste gTotc compositie die hem ln één slag zijn plaats schonk onder dc onsterfelljkcn getuigt van een groto kennis en liefde voor dc waarheid als van be wondering. Zijn slotwoord 'moge liter worden geciteerd: „Zo werden de oud© schuts van 1616 de enbev/uste vcr- tegenwoorthgers van het Jonge realis me, dat 32 jaar vóór dc bekrachtiging der staatkundige vrijheid, ln Hals' eerste schuttersmaaltijd de even on- heeft gegeven van onze artistieke on verwachte als spontane bevestiging afhankelijkheid". Dr. H E. van Gelder, oud-directeur van het H.-.ags Museum geeft ln het tweede nummer ccn niet minder boei ende beschouwing over twee beroem de werken van Rembrandt, niet nam© „Soul cn David" in het Maurltshuls cn „Petrus verloochent Christus", waar van dc verwerving een der gelukkigst© aanwinsten ls, die dr. Schmldt-Degener heeft kunnen bewerkstelligen Saul en Davld werd door dr. Brcdlus Jaren ge leden voor de toen zeer hoge prijs van f 100.000 aangekocht: het werk kwam mot zeven andere Rcmbrandts als le gaat van de eminent© verzamelaar ln eigendom ln 1945. O;» belde machtige doeken gaat d© schrijver uitvoerig ln, waarbij hU voor- nen 's avonds om tien uur de tele- foonbel horen weten zij het al: er wordt een reeks namen gedicteerd voor het nachtelijk bloedbad. Sober, maar in die soberheid be klemmend beschrijft Koestier zijn ervaringen. En toch. na alle ervaringen uit de bezettingstijd, dc berichten over de i Duitse gasovens en de moord op al nadruk legt op de innerlijke nood- miilioenen Joden, zijn we aan zo- I zakelijkheid, welk© de schilder dreef veel verschrikkelijks gewend ge- tot hcl uitbeelden van deze figuren; raakt, dat de gruwelen ln de burge- dr»"«, vereenrelvt- oorlog door de volgelingen van fLn«- ,ï«n ™rk ZSS1 oorlog door de volgelingen Franco bedreven, niet meer zo'n storm van verontwaardiging doen opgaan. Tenzij men Kocstlers boek ziet zo als hij het gezion wil hebben. Onder een dictatuur, of die nu Spaans is, of Duits of bolsjewistisch, is het le ven van elk mens een voortdurende dialoog met de dood „Zij. die nog in leven zijn, zetten nu hun dialo gen met de dood voort, temidden van de Europese apocalypse, waarvan Spanje het voorspel is ge weest." En waarvan Hitler-Duits- land de vergrote voortzetting «was. De ervaringen van Koestier in een Spaanse gevangenis zijn niet zo belangrijk meer Maar de tendens ervan is onvergankelijk. Zij is, dat elke dictatuur tot gruwelen, moor den. vernedering van mensen leidt, dat onder een dictatuur mensen levens niet meer tellen, dat dicta tuur en menselijke waardigheid met elkaar in strijd zijn. Dialoog met de dood is feitelijk dialoog met het leven. onderwerpen tot thema voor picturale uitbeelding hebben genomen, of van clgcn jeugdwerken. Duidelijke, ten de'.e gekleurde repro ducties. ook van onderdelen verhogen de waarde van deze boekjes in niet geringe mate. Kafka's proces Dat Franz Kafka's boek .Het Proces" eindelijk in een Nederlandse vertaling door de Amsterdamse Boek- en Cou- rantmij. Is uitgegeven ls een daad van betekenis Kafka is nog te weinig be kend. HIJ is geen gemakkelijk schrijver en wie van een luchtig romannetje houdt, moet er niet nnn beginnen. Het Proces vereischt geduld, inzicht, zelf kennis en maar laten we de Inlei der Albert Helman aan het woord la ten- „Wij willen niet beproeven aan de vele, al te vele Interpretaties die er van zijn werk gegeven zijn, een nieuwe toe te voegen. Elke lezer kan Immers uit eigen innerlijk bijzondere facetten toe voegen aan de uitleg van die als zove le dromen zeldzaam duidelijke en toch nooit In totaal omvatbare parabels, welke de angst der ondeflnleerbaro menscnschuld omschrijvon." In memoriam „Deze mooie wereld", reeks biologische opstellen Op 2 Maart 1942 sneuvelde, ruim 27 jaar oud, in de strijd tegen de Japanners. Jan Joost ter Pelkwijk, een jong bioloog, van wie wij, ge zien zijn aanleg cn hetgeen hij reeds presteerde, nog onnoemelijk veel hadden kunnen verwachten, temeer daar zijn belangstellingen zeer veelzijdig waren. Hij had de aard van de avontu rier, er leefde in hem de krachtige drift vreemde landen en volken te zien. Wanneer men hem een ge lukzoeker wil noemen, dan moet dit woord zo worden opgevat, dat hij overal speurde naar schoon heid, hetzij deze tot hem kwam in de vorm van mens, hetzij in die van dier of ding. Hij mocht dan al een expansieve geest zijn, dit bete kende geenszins, dat zijn neiging tot uitzwerven, zijn behoefte om buiten nauwe grenzen te treden, kortom zijn onrust en zwerflust hem verleidden tot oppervlakkige contacten. Integendeel: hem ken merkte een zin tot zeer nauwkeu rig en gedegen onderzoek, een drang om zich. in wat zijn aan dacht had, met grote overgave te verdiepen. Aesthetische en weten schappelijke belangstelling richtten zich gelijkelijk op de objecten „Als Mordan alleen maar een tip kreeg," zei Blee- ker, „hoe kwam hij daar dan aan?" Griff schudde zijn hoofd. „Ik wilde." zei hij zacht „dat ik het wist. De moord op Shillingby was de sleutel tot het hele mysterie en toch had den we die al lang weer vergeten allemaal, be halve Morden. Die wist het nog. „Goeden morgen, he- Slechts weinigen van ons hebben ze persoonlijk kunnen meemaken, de Olympische Spelen van Londen. Maar toch blijven die Spelen voor alle Neder landers onvergetelijk. Wie las niet ge spannen de verslagen en uitslagen in de kranten. En heeft ook U niet zitten juichen ln de bioscoop, toen U ln het journaal Fanny Blankers die veel besproken hordenfinale zag winnen? Van de reportages door de radio hebben we maar weinig woorden gemist. Wie bovendien later nog Arthur Rank's grote kleurenfilm van de Olympische Spelen zag. wel, die had het gevoel, dat hem niet heel veel van dit grote sport- j gebeuren was ontgaan. En tóch had hij ren er geen tastbare herinnering aan. Die Mijn vrouw heeft al 'n geboden?™ P3S "U' eigenlljk al nJ' kwartier geleden U!cite- „De Bezige Bij" heeft een werkstuk j rusten gezegd. Maar ik, ik uitgegeven van de sportjournalist Klaas kon gewoon niet naar Peereboom. dat we. de korte tijd in aan- bed. Ik moest nog twintiq merking genomen sinds de Olympische blad-nden lr~cn 'van dat Spelen zijn beëindigd, als voortreffelijk1 oiaa.ijaeu te en van aai mogen bestempelen. Pcercboom's „Olym- detective-verhaal Bijna plsch Logboek 1948" werd ccn fris en i alle mogelrke daders wa- fleurig boek van 260 pagina's, vlot en ren al geëlimineerd. Drie vaak heel boeiend geschreven en voor- konden VOa aedaan zien van prachtige foto's en illustraties T, »caQa" van de bekende caricaturist Usclii Het hebben. Ik moest toch ze is een begerenswaardig boek voor elke ker weten wie het nou sportliefhebber, want de schrijver voert I acht gedaan had anders zijn lezer mee naar de Olympische voet- I i" Haar in h -d a,i bal- cn hockeyvelden. Iinis de s.nlcl- ",e aanr"' O'O 511] banen, in de zwembaden cn onder de OVejr liggen piekeren schijnwerpers der boksringen Vanzelf sprekend besteedde hij de meeste aan dacht aan zwemmen en athletick. maar hij vergat de wedstrijden van on.-e wiel renners al evenmin als die der zeilers, roeiers of gewichtheffers Tussen de- wedstrijden door tekende Peercb->om interessante gesprekken op mei 'oo- figuren jjit dc intcrnationa'c tuigd dat niet een on schuldig mens zal boeten voor eens anders misda den Nee. ze hebben de goede dader wel en die zal zijn gerechte straf niet ontlopen. Nederlands vertaald ge zien. f 3.991 j. Dat is een stuk duurder. Geef mij maar een Pocket-Book. Maar die beginnen ook al prijziger te worden. Eerst waren ze 85 cent, nu zijn Bekentenis van iemand die verslaafd is aan ,,pocket'books" Je hebt mensen d be ginnen met achterin te kijken ivie de dader is. Maar dat is ie w re nt.?r. dan is de helmanning rr- i' Dan geniet je niet mee wereld En elke- da- noteerde hij de voornaamste uitslagen. Mrwr mijn hurt is nu gerust, ik ben ervan over- Met een zucht sla ik mijn Pocket Book" dicht cn plaats het achter aan de rij in dc boekenkast. Even tellen, hoeveel zijn het er nu a!9 Al'e men sen. 125. Bijna allemaal detective-stories of mys- tcrieverhalen en dan nog wat spionnagegesrhiede- nissen. Daar staal d e van de Saint ook nog. Die moet ik besli -r nog eens lezen Het is ander-, maar sper a-lis dal je ecu Leslie Charteris tegen- kamt Van Petyr Chcync h~b ik cr meer Dï>- sck'int nok populair o warden. Ver hrm heb ik ook al een boek in hel ze ook al boven dc gul den. Maar als je alles door elkaar neemt ben je met zo'n boekje toch voor een koopje uit. Er zijn ook backen van ander ge katte tussen. Daar hele maal apart staan „The good earth" van Pearl S Buck ..The grapes of wrath" van John Stein beck ..Lust for life" over bet lev ii van Vincent van Gogh door Irving Stone Drnr ben ik zuinig op. Voor een panr centen heb ik -o toch manr een heel hihlnthcck:c hij r 1- kanr nekreprn 12' dnni hn rf '-ast t Klopt Z'i on geveer Iedere maand zo'n stuk of vijf, zes. De eerste heb ik toen met de be vrijding nog van de Ca nadezen los gepeuterd. Wat heb ik die toen in enkele uren verslonden! Maar nu is het hoogste bedtijd. Even kijken, tus sen de boekstcunen op de boekenkast staat mijn voorraadje ongelezen boeken. Het zijn er nog maar twee. Ik zal blij zijn als hel weer de laat ste van de maand is. Gauw weer nieuwe halen Deze maar klaar leggen voor morgenvroeg in de trein. Hoe begint het? „Het gebouw op 706 Montgomery street in San Francisco was een vol- maa/cfe achtergrond voor moord. Ik had. in feite, dat al'ang gedacht voor er iemand iu vermoord „Kom je nou nog," klinkt het "it dslaapka mer', ik heb al lang ge slapen"! On ja. ik was van plan om naar bed te gaan. Het begon ander nel zo goed dal boekje. Als je eenmaal met zo'n det^rt ve-di-'o begiet, kun i" r rtirt afbi'jven Maar morgen is er weer een dag.' zijner genegenheid: hart en brein speelden beide een rol bij zijn waardebepalingen. Onconventioneel als hij was, schuwde hij de platgetreden paden des levens en hij bezat het benijd baar vermogen óm zowel in de aanschouwing der kleine natuur- détails zich met kinderlijke vreug de te vermeien als op te gaan in 't gadeslaan van b.v. ruimtelijk im ponerende landschappen. Serieus en speels was hij tegelijkertijd; men vindt het samengaan dezer karaktertrekken vaker bij perso nen, die het leven in zijn duizen den verschijningen hartstochtelijk liefhebben. In een zijner brieven heeft hij dan ook getuigd van zijn dankbaarheid, dat hij in zijn jong bestaan reeds zoveel mocht zien van „this beautiful world". „Deze mooi*» wereld," zo luidt dan ook terecht de titel van het boek, waarin, door vriendenhand verzameld, een reeks opstellen en tekeningen uit het nagelaten werk van Jan Joost ter Pelkwijk bijeen worden gebracht. Zowel uit het voorafgaand woord van prof. dr. N. Tinbergen, die de schrijver-illus trator van zeer nabij heeft gekend, een inleiding, die een zuivere ken schetsing geeft van Ter Pelkwijk als mens, onderzoeker en publicist, als uit diens nagelaten werk zelf blijkt welk een belangrijke en boeiende persoonlijkheid op 2 Maart 1942 van ons is heengegaan. Ik kan u slechts aanraden, her leest zijn frisse en fijne artikelen, enerzijds exacte weergave van 't waargenomene, aan de andere kant sprankelend van humor, waarmee Ter Pelkwijk op zo goede voet stond, beschouwt ook met aandacht zijn tekeningen, niet alleen de ca- ricaturen, die werden gereprodu ceerd, maar ook de serieus bedoel de illustraties, die weergaloze combinatie èn nauwgezet zijn èn aesthetisch veelal een lust voor het oog. „Deze mooie wereld," een monu ment, opgericht ter ere van een al te vroegtijdig uit ons midden weg gerukt bioloog, wiens werk en leven zich nog zegenrijker en voor spoediger hadden kunnen ontplooi en en die voor velen een bezielend voorbeeld moge zijn en blijven, wens ik in handen van vele jon geren èn ouderen. De uitgeverij Ploegsma te Am sterdam verzorgde het boek. dat ook twee portretten van „Pelk" bevat, typografisch met grote lief de. "'inke Tolman.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1948 | | pagina 5