BOLS
r
Anna Blaman:
„Eenzaam avontuur
1
a
I
5
i
i
1
i «f
;<V fc# <h
I
X 1
Begrensde
verdieping
DfiGR&VIT
m a
ast
w.
11
m
Voorzichtig in Aerdenhout; het
wemelt er van de moffen
9k dachi
DE AVONTUREN VAN KAPITEIN ROBHet geheim van de tunnel
Kerknieuws
Onverdiende
verguizing
ts
Horen in huis!
Geheim agent in
oorlogstijd
Radio-programma
Zaterdag 4 December 1948
5
Roman bij J. M. Meuienhotf, Amsterdam, 1948
F)E pas verschenen tweede roman
van Anna Blaman laat ons
zien, tot welk een uiterste van ver
eenzaming het individualistisch
egocentrisme gekomen is dat ken
schetsend is voor een groot deel
der jongere generatie, voor deze
schrijfster in het bijzonder en voor
de romanfiguren die zij schept en
waarin vooral facetten van haar
eigen introspectie tot leven komen.
Het boek is minder geserreerd
geschreven dan het merkwaardige
debuut van deze schrijfster was;'
het komt langzamer op stoot, an
derzijds is het wat groter opgezet
dan ..Vrouw en Vriend". Op een
iets groter schaal, omdat er wat
meer personen zijn. vindt men
hier weer hetzelfde procédé toege-
Letterkundige kroniek
door
Victor E. van Vriesland
past als daar: één persoon spreekt
in de ik-vorm, terwijl het verdere
verhaal als geheel in de derde per
soon wordt verteld. Overigens is er
dan nog ditmaal bijgekomen het
verhaal in het verhaal, waarover
aanstonds.
Een schrijver bemerkt na geruime
tijd, dat zijn huwelijksleven, door hem
als Iets prachtigs beschouwd, reeds
lang ondermijnd is doordat zijn vrouw
een andere band heeft aangeknoopt. Hij
werkt aan een roman, waarin hij zijn
vrouw en zichzelf in de hoofdfiguren
heeft geprojecteerd, en nadat de door I
zijn ontdekking ontstane crisis hen uit
een heeft doen gaan/ klampt hij zich
hoe lancet hoe meer vast aan zijn twee
hoofdfiguren, waarvan de man als
speurder de vrouw als gifmengster
moet ontmaskeren en waarin hij zijn
eigen problemen en conflicten, die hem
ten dode toe bedreigen, van zich af
tracht te schrijven. Telkens worden ge
deelten van de raamvertelling-afgewis
seld met gedeelten uit de daarmede te
gelijk ontstaande roman. Een aantal be
knopter maar toch duidelijk getekende
bijfiguren vcrlc\*endigen en verbreden
het tafereel. Zo bij voorbeeld vier voor
een vacantle samengekomen jonge
meisjes, die de tijdelijke buren van het
echtpaar zijn geworden, of de hospita
van de man uit de roman die met de
gebeurtenissen in het hoofdverhaal ge
leidelijk, maar natuurlijk wat afwij
kend meegroeit.
Met veel intelligentie en. ondanks de
uitputtende en onvruchtbare geobse
deerdheid door uitsluitend het eroti
sche. toch fascinerend, schildert Anna
Blaman met een kracht, welke voor die
van Mauriae niet veel onderdoet, de
ravages die de demon van de harts
tocht in deze slechts op zichzelf ge
opende. in zichzelf geïnteresseerde zie
lslevens aanricht Het belang van deze
tot "het verwoestend erotische beperkte
conflicten en complicaties moet uiter
aard als begrensd worden beschouwd.
Inmiddels ontkomt de schrijfster enigs
zins aan die begrensdheid, enerzijds
door de ongemeen boeiende technische
gedurfdheden en kunstvaardigheden die
zij te zien geeft, anderzijds door haar
zeldzame gave om in haar werk reali
teiten uit het psychologische gegeven
overtuigend en waarheidsgetrouw tot
gestalte te brengen. Niet echter door
dat de ruimere blik van de schrijfster
aan de bedoelde begrensdheid een wij
der achtergrond en uitzicht geeft. Deze
opmerking is geen verwijt De schrijf
ster.'1 die voor in de veertig is. heeft
laat gedebuteerd en heeft de stof ln
zich om. bij haar grote begaafdheid,
nog een belangwekkende verdere ont
wikkeling te vertonen.
■\[IET ln de eerste plaats om de for-
meel aesthetische waarde appre
cieert men deze roman. De taal is soms
verre van fraai: „lotsbesllssend gebeu
ren": .dit gebeuren", „kolen vuurs op
haar hoofd stapelen". Toch heeft dit
proza wel degelijk een eigen toon en
rhythme. Wat hier echter de belang
stelling gaande maakt. Is het spel met
de belde werkelijkheden uit de roman
en uit de door de hoofdfiguur geschre
ven roman, die lk hier gemakshalve
roman A en roman B zal noemen. Zij
ontmoeten en doordringen elkander hoe
langer hoe zinrijker en nauwer. De
overgangen zijn telkens abrupt, zodat
met vastberaden hand en bewust van
het effect de grenzen der twee realitei
ten worden uitgewist. Zo blz 115
„Alide", (de vrouwelijke hoofdfiguur
uit roman A) „glimlachend, haar ogen
in de mijne. En dan te denken dat
ze" (de vrouwelijke hoofdfiguur van
roman B) „schuldig was Verder blz.
199. „Er was" «fin het voorhoofd van
Alide uit roman A) „een zorgengroef ln
verticale lijn zoals ik" (in roman A de
schrijver van roman B) „die bij Ju
liette" (de vrouw uit roman B) „had
gezien." Voorts blz 222- (roman, B„Hij
greep haar hand en zei' Het is vol
bracht(roman A:) Stil maar, want
bovendien was het niet waar. het was
nog niet volbracht," Een laatste voor
beeld Blz. 243. waar twee. drie keer
van de ene werkelijkheid in de andere
wordt overgesprongen, zo plotseling dat
men zich goed rekenschap moet geven,
in welke van beide romans men zich
Het paard achter de
wagen
EEN onderzoek van het Neder
lands Instituut voor Publidke
Opinie heeft onlangs uitgewezen,"
dat 70% van onze bevolking onte
vreden is over de textiel-distribu-
tie. Van meer bet:kenis is de uit
komst van een onderzoek, dat een
dezer dagen beëindigd is en waar
van wij de uitkomst publiceerden.
Het bleek namelijk, dat een derde
deel van ons volk niet over vol
doende winterkleding beschikt en
dat dit bij de minst draagkrachtige
groepen zelfs voor de helft het ge
val is. Een kwart van ons volk
heeft niet voldoende dekens op het
bed en ook in dit opzicht zijn de
minst draagkrachtigen er erger aan
toe (38%).
Dat wij sober moeten leven en
hard moeten werken om onze eco
nomie te herstellen is een onloo
chenbaar feit. Maar zuinigheid kan
dikwijls de wijsheid bedriegen.
Slechts van behoorlijk geklede en
goed gevoede mensen kan men in
hun werk de uiterste krachtsin
spanning verwachten. En die is
toch nodig om ons land uit het
moeras te helpen.
Een flink deel van onze textiel
wordt uitgevoerd om deviezen te
kweken. Maar een groot percenta
ge van ons volk gaat in het koude
jaargetij onvoldoende gekleed en
dat belemmert de krachtsinspan
ning en ook de deviezen-productie.
Ik dacht zo, dat wij ernstig ge
vaar lopen het paard achter de
wagen te spannen.
Service
ZOEVEN de spoorwegen de service,
die zij beweren te verschaffen?
Neen, schrijft ons een reiziger, die
elke dag gebruik maakt van het ver
keer, dat zo ving, zo veilig en zo
voordelig heet te zijn. In negen van
de tien gevallen moet ik staan. Als
de spoorwegen service gaven zouden
ze zorgen voor voldoende zitplaat
sen en zouden ze, wanneer de trei
nen vol zijn, een aantal klapstoeltjes
gereed hebben om in de gangpaden
en op de balcons te zetten.
Dat zou service zijn.
Ja, zegt een ander. Ik had onlangs
bij een loket een handschoen laten
liggen. Bij mijn terugkeer ging ik
naar hetzelfde loket, informeerde,
men bracht mij bij het bureau ge
vonden voorwerpen en daar lag het
verloren schaap. Dat was service.
Onze conclusie, op ervaring ge
grond: het spoorwegpersoneel, dat
behulpzaam, bekwaam en ervaren
is, geeft alle service die het bij mo
gelijkheid geven kan.' De directie
geeft die service niet. Sinds het ver
trek van ir. Hupkes zit zij op een
ivoren toren en de doodgewone da
gelijkse' problemen zijn haar vreemd.
De service, die er is, danken we aan
de spoorwegman en -vrouw.
ANNA BLAMAN
bevindt: ..die papieren, die ik" (roman
A) „mijn) mémoires noemzul
len. wel verwaaien.Toen"
iclit geschiedt plotseling weer ln roman
Ei „werd er gebeld. De oude vrouw
stond voor de deur." enz. Door dit pro
cédé krijgt het boek echter ook iets
van dat brokkelige en rommelige waar
mede de moderne letterkunde in alle
landei» eigenlijk al sinds de eerste we
reldoorlog geprobeerd heeft, het wer
kelijkheidsgehalte der waargenomen
wereld te relativeren en-tc ondermijnen.
Het zijn deze en dergelijke procedó's
geweest, waarmede men de realiteit te
lijf is gegaan sinds Les Faux-Mon-
naycurs" van André Gtde trachtte te
breken met de klassieke vorm van de
psychologische roman en ln de roman
litteratuur exprcssionnlsmc. slmultaneis-
me en vele andere letterkundige expe
rimenten begonnen te domineren.
Dit uit Gldc's boek ln andere vorm
reeds bekende experimenteren met de
gang van het verhaal (bij Anna Bla
man het verhaal van de tweedemaehts-
roman B) dat in verschillende richtin
gen verschillend wordt uitgewerkt,
wordt op de duur een loodzwaar en
vermoeiend spel. dat de ernst niet be
mantelt maar onderstreept. En toch.
hoofd- en bijverhaal versterken elkaar.
Belde zijn gebouwd op halve en ja
loerse en door eenzame passie gekwelde
karakters. Wezens, zich bewegend in
een grauwe sfeer. fel. gevoelig, maar
met ergens een gebrokenheid die alles
ondergraaft Het is de verdienste van
de schrijfster dat zij nergens en in
geen enkel opzicht heeft getracht, hel
den van hen te maken.
In weinig geëvenaarde mate bezit de
schrijfster het vermogen tot het note
ren van gewaarwordingen en indruk
ken. in hun veelheid en volheid. Een
vermogen, dat bovenal op het geheu
gen berust en b v. bij een Marcel
Pioust tot een zeldzame en zeer plas
tisch gerealiseerde psychologische ver
dieping heeft geleid. (Aan Proust her
innert ook het uiterst zelden gebruik
maken van een indeling in alinea's).
De verdieping bij Proust echter omvat
stellig een ruimer en minder beperkt
gebied -van het menselijk lc^en.
Dit proza is typisch proza uit de
school van het tijdschrift „Criterium".
Het bezit een overweldigende capaciteit
tot waarnemen. Een waarnemen dat
Advertentie
een goede gewoonte!
"pï
maar.
de beste gewoonte is:
e£kcn c/ag een gZaasie
Want sinds uitnirnbrugtiw ts Bols ten
ztsr oude, zuivert graan penner, welke
nemaal u ordt geditlilleerd en immer af.
geleverd op enterdnderde sterkte ran 40°hy
Daarom is Bols pittig en etcb zathl,
^Vervolg deze serie! De bekroonde
tekeningen worden om de 14 dagen
gepubliceerd en beloond met een kruik
Bols. Inzendingen onder motto „Eiken
dag een Glaasje" aan de N.V. Erven
Lucu Bols, Amsterdam.
realistisch is zolang het plastisch blijft,
maar romantisch wordt waar het op
psychologisch terrein treedt. Vandaar
dat romantisch idealisme de term was.
waarmee het letterkundig streven van
„Criterium" werd gekenschetst.
Anna Blaman's schrijfwijze vertoont
een waarlijk barokke rijkdom aan de
tails. vaak van uiterst rake type
ring. getuigenissen van de schoon
heidsdrift van de naïeve prol. Vaak
stond hij voor zijn laatste aankoop, een
Pierrot met een bolbuiklgc mahonie
houten mandoline ln de armen. Hij zei
dat die hem zevenhonderd gulden had
gekost, hetgeen niet waar bleek nader-
hapd." Op dezelfde bladzij: „Dc mond.
een vochtig en onrustig ding. verstarde
en werd stil: een dode slak."
A NNA BLAMAN kijkt soms met een
blik. verscherpt door demonische
haat cn zo genadeloos clairvoyant als
alleen vrouwen kunnen zijn. „Maar zij,
zij wachtte ook, al was 't alleen maar
op een weerzien, een ontmoeten,
nieuws, een brief. Verschrikt hield ze
de adem in. die holle cn verongelijkte
stemming was dus verlangen. Steels
keek ze op naar Peps die ln pyama door
de kamer liep. Pcps merkte niets. Veel
kon er in jc omgaan, veel kon je den
ken zonder dat een ander daar zelfs
ook maar erg in had. Er speelde een
vaag lachj£ om haar mooie mond. Mijn
wezen achter een facade, dacht ze. een
volkomen ondoordringbare facade die
niets verraadtZe wachtte totdat hij
haar blik ontdekte, een lieve blik die
niets verried. Ze zag zijn bruine ogen.
eerst verwonderd, dari met Iets jui
chend Ze sloeg haar armen om zijn
hals cn zei: .We blijven heel ons leven
saampies.' Ze zei het met een teder
heid die niets verried. En het ontroerde
hem.. En onderwijl dacht ze er ver
der nog op door hoe diep een mens is
en hoe gemakkelijk het is die diepten
te verstoppen en er ln weg te schui
len."
„Peps droeg een half kunstgebit. Dat
nam hij uit de bovenkaak en borstelde
hij schoon, boven de wastafel, zwijgend
en van haar afgekeerd. Er waren och
tenden dat ze dc voorkamer in liep, als
hij dat deed. uit kiesheid cn uit weer
zin. Maar soms ook bleef ze juist zitten
en dan zcl ze Iets waarom hij lachen
moest of waarop hij moest antwoorden
en spiedde ze vla de spiegel waar hij
voor stond naar zijn misvormde lach,
zijn lispelende llpbewcglngen. Zonder
zijn tanden was hij weerloos, cn'hij wist
het. Soms ook overviel ze hem precies
op dat moment mc( tederheid. .Ach lie
verd. kom toch even bij me. maar di
rect; Haar stem klonk mild, maar
niettemin bevelend, als van een moe
der met een absoluut gezag over haar
leidzaam kind. Ze greep zijn handen,
dwong hem op de knieën, streelde zijn
hoofd, vlijde dat aan haar borst cn
keek hem ln de ogen. En dat alles
voordat hij zijn tanden weer had Inge
zet. Ze ing dc Vreugde in zijn ogen om
haar vertedering, waarachter hij geen
dubbelzinnigheid vermoeden kon. Ze
zag zijn heimelijk bevangen vreugde,
zonder tanden durfde hij natuurlijk
niet te glimlachen en daarom koos hij
een bepaald geluksmasker: roerloze bo
venlip. een mond als ln naïeve ernst, cn
alle vreugd verlegd In stralend kijken.
Zo maakte ze het hem niet makkelijk.
En op een ochtend ging ze nog wat
verder Ze ging naast hem voor de
spiegel staan. HIJ keerde zich toen
af. verschrikt, cn deed alsof hij, hoe
wel nog niet klaar met zijn gebit. Iets
zoeken ging. Maar zij keerde zich
daarop ook om. leunend tegen de was
tafel. en met dezelfde lach vol uitda
ging en praal. .Wat zoek je. lieverd?'
\-roeg ze. Zo gebeurde er veel heime
lijks tussen die twee."
Bijna sadistisch is een passage als
deze. blz. 155: „Ze zei het met een over
beschaafde zachte honende stem Het
ging er nu om hem te kwetsen, en zo
onbarmhartig mogelijk, dat onbenul. Ze
voelde hoe zijn hand die op de hare lag
begon te zweten. Ze zag dat zijn ge
zicht wat dieper naar haar toe kwam
hangen, moe, zwetend en bezeerd. Zijn
neuspunt hing het laagst, zwaar en
misvormd. Dat lange hangende gezicht
met zijn misvormde 'neuspunt drukte
groot lijden uit. maar een vulgair lij
denDe rest van deze passage zal
ik de lezer besparen. En wat denkt men
van deze Ijskoude hoon: Alide be
schrijft voor haar gewezen echtgenoot
een hevige scène die zij met haar min
naar Peps heeft gehad. Dc echtgenoot
is 'aan het woord. „Ik luisterde ln
ademloze spanning, en met een hei
melijke wellust van genoegdoening die
arme goede Peps was aardig aan de
beurt. Misschien werd hij daardoor een
beetje mens. dacht ik schijnheilig..
Maar genoeg. De rijkdom aan spitse
en ook snijdende observaties is zo over
stelpend da( aan het citeren geen einde
zou komen.11 Dit boek is vol van de on-
barmhartigste confrontatie met de ero
tische passie cn met de smart der eroti
sche passie. Het is een zwaar cn een
tonig. maar zuiver, eerlijk cn sterk
boek. Wanneer de schrijfster met haar
uitzonderlijk, talent haar menselijke ge
zichtskring zou kunnen verwijden, zou
zij tot de zeer grote litteratuur reiken.
27. In een kast vindt
Rob een groot aantal
kaarten, tekeningen en
blauwdrukken van de
tunnel. Daar zal majoor
Ross zeker veel belang
stelling voor hebben.
Maar de kaarten wegne
men is wel erg riskant.
Als Harries ontdekt, dat
er iets is verdwenen,
laat hij natuurlijk het
schip grondig doorzoe
ken. Wacht, misschien is
er met dat fototoestel
iets te beginnen. Rob
prikt een kaart aan de
wand, scharrelt een
beetje met lampen en constateert verheugd,
dat er een film in het toestel zit, waarmee
hij nog tien opnamen kan maken. Hij kiest
de belangrijkste kaarten er uit en fotografeert
haar snel. Dan bergt hij de paperassen snel van door, want ieder ogenblik kan de baas
weer op, haalt het filmpje uit het toestel en terugkomen. Heeft hij geen sporen achterge-
stopt het in het waterdicht zakje, dat hij altijd laten? Nee? Mooi, dan terug naar zijn hut!
bij zich draagt. En nuals de wind er weer
Advertentie
a mm or één...
Vóórtan in het verlangen van Iedere
jongen slaat vroeg cl laai. het pakhuis,
'n Cadeau voor jarenMaar cr is toch
nog iots veel mooiers te geven door
Moeder. Een sterk lichaam cn 'n stevig,
gaai gebit. Dat is een cadeau voor altijd.
Daarom: DagravitKalk, phosphor en
D.
KALK PHOSPHOR VITAMINE C
DAGBA N V, OliMfN
Ned. Horv. Kerk
Beroepen te 's Gravenmoer A. H.
Sonnenberg te Ooltgc-nsplaat.
Aangenomen naar Oss dr. M. Hansen
te Berlicum iNBi.l
Bedankt voor IJsselstcln J W. de
Bruljn te Sprang
Gercf. Kerken
Beroepen te Oud-Vossemcer H Bot-
ma te Emmer-Erfscheidenvcen.
Bedankt voor Haren (Gron L Zwa
nenburg te Holwcrd. die een benoeming
aannam tot legcrpred ln Indonesië
Gcrcf. kerken onderh. art. 31 K O
Beroepen te Rozenburg H. Eenhoorn,
cand. te Rotterdam
Geref. Gemeenten
Beroepen te Nleuwcrkerk (Z J. W.
Kersten, cand. te Rotterdam.
Renners zijn ontevreden
in Washington
Daar de organisator van de zes
daagse te Washington in gebreke ls
gebleven aangaande de beloofde
uitbetaling, hebben twaalf Europese
renners de baan verlaten. Een der
renners, de Luxemburger Killan,
die als woordvoerder van de sta
kende groep optrad, deelde mede,
dat z\j allen zo spoedig mogelijk
naar huls zouden terugkeren. Het
zijn, behalve Killan, de Italianen:
Georgetti, Rigoni en Bergomi, de
Fransen: le Nizerhy, Goujon, Mig-
nat en Guillcr, de Deen Kozlauch,
de Belg Sacn en de Nederlanders
Van Beek en Vooren.
Slechts vijf koppels zijn nog in
de baan. Na 64 uur lagen de Ne
derlanders Van GentRemkcs met
246 punten op de eerste plaats.
Schaakrubiek
6
5 onder leiding van
.1. VTSSF.R
De problematiek is oen methode
van bevrediging in het schaakspel,
die vele partijspelers niet ligt. Dat
„niet liggen" kan helaas vaak niet
behoorlijk worden verklaard, want
het algemene argument, dat zij te
gen dc problematiek gebruiken, n.l.
dat de standen to onwaarschijnlijk
zijn, bewijst immers, dat zij nooit
gepoogd hebben er achter te komen,
wat de problematiek dan beoogt.
Bord stukken en loop der stukken
zijn slechts de elementen van de
problematiek, die zij met het prac-
tische spel gemeen heeft, cn nu moet
men onderzoeken, wM daarmee ge
daan kan worden. Beter dan met
veel woorden kan ik misschien ver
tellen met een voorbeeld:
J. J. EBBEN*
alle genoemde matdrcigingcn opge-
I heven, behalve Pel. speelt zwart
Tb2: dan is Dc3 de enige matzet. op
poodars bij do hand to hobben. Doos 45 ct
Bovenstaand probleem werd mij
eens voorgelegd, toen ik een even
afwijzend standpunt innam tegen
over dc problematiek als de aange
haalde partijspclers De opgave
luidde: wit geeft mat in twee zetten.
Natuurlijk kon ik de oplossing niet
gauw vinden, het interesseerde me
eigenlijk heel weinig Zulke ontzet
tend gecompliceerde standen zouden
mij als partijspclcr toch niet voor
getoverd worden. Deze toestand van
onverschilligheid ging echter over in
een van verwondering en bewonde
ring. toen mij de oplossing werd
medegedeeld.
De eerste zet was 1) Df2 drei
gend De2: mat, Re2: mat. De3 mat.
Dd4 mat. Pel mat en Pf4 mat Zes
matdreigingen! Maar het ongeloof
lijke is. dat zwétrt met iédere zet.
die hij kan doen, vijf matdrei
gingen opheft, maar er altijd- één
niet kan pareren" Het klinkt fan
tastisch. maar ik zal het U bewij
zen Speelt zwart Tal:, aldus c2
vrijmakend voor de koning, dan zijn
Advertentie
I Rb2: volgt De3 mat, geen andere zet I Als ccn kou of griep V overvalt of
1 an wit geeft nu mat, op Pfl: volgt plotseling hoofd- of kiespijn komt
Dd4: mat als enige mogelijkheid, i DpdftKen, is het een uitkomst MIJnhardt
terwijl op Dfl: Pf4 mat ls Tenslotte - "-1
kan zwart nog c3 en e3 spelen, maar
is dan mat met r$sp. Re2: en Dc3.
Een probleem van zeldzame schoon
heid, die op slag mijn minachting
wegnam want wie zoiets kan com
poneren is toch werkelijk zéér res
pectabel. Tijdgebrek heeft me belet,
me ernstig op de problematiek te
gaan toeleggen, dus een verwoed
problemist ben lk nooit geworden,
maar ik heb cr wel een grote be
wondering voor gekregen. Ik kan
me voorstellen, dat U de lust gauw
vergaat, als U niet weet. hoe U een
probleem moet aanpakken. Daar is
echter een remedie voor: in de han
del is ccn zeer fraai boekje, dat op
glasheldere wijze dc problematiek
in al zijn facetten belicht. Het is
geschreven door J. J. P. A Seilber-
ger cn beleefde verleden maand een
herdruk. In dit boekje van 175 blz.
bespreekt de auteur ook alle the
ma's, die vaak zeer ingewikkelde
namen dragen, maar eenvoudig te
begrijpen zijn. Zo is het thema,
dat aan het besproken probleem
ten grondslag ligt, het zgn. Fleck-I-
thama, waarvan de ingewikkelde
omschrijving luidt: met zijn sleutel-
zet dreigt wit op verschillende ma
nieren mat (minstens 3. maar zwSrt
schakelt met iedere zet alle drei
gingen op één na uit. echter moeten
alle dreigingen een keer uitgevoerd
kunnen worden U ziet. dat het
klopt. Uit het boekje geef ik hier
thans als opgave ccn ander Fleck-
I-problcem: Wit: Kcl. Dc6. Th2,
Rb8, Rc6, Pf3, Pg4, pi. b5, c2 zwart:
Kg3, Tf4. Pa8. pi. bfi d7. h3. h4, dus
mat in 2, met genoemd thema als
grondslag.
Dat partijspclers zich inderdaad
niet altijd afzijdig houden van pro
blematiek moge het waarderende
inleldlngswoord van Lod Prins be
wijzen. Het boekje, dat slechts f 2.90
kost, is dan ook een heerlijk bezit.
Het volgende probleem als opgave
wil ik U ook niet onthouden: Wit:
Kb3. Dc5, Tgl. Rf2. Pc3. pi. c6.
Zwart: Kf4, Tf6. Th3, Rh6, pi. e4.
f3. h5, h7 Tweezet. Opl. vorige
week: 1) Kb4 Kc2 2) Kc3 en 3) Dfl
of Tel.
Keiler nog steeds op
de tweede plaats
De uitslagen van drie partijen
van de tc Rotterdam gespeelde 2 le
ronde van het tournooi om het we
reldkampioenschap dammen lui
den.
PerotDemesmaecker 20; Kei
ler—Rostan 2—0; Roozcnburg—
Chiland 2—0; Laros—Ghestem
02; Van der StaayPost 20.
De stand luidt thans:
1. Roozenburg 35 pnt. (19 part.)
2. Keiler 28 pnt. (19).
3. Ghestem 26 pnt. (19).
4. Verpoost 23 pnt. (19).
5. Van der Staay 21 (19).
6. Laros 20 pnt. (19).
7. Post 19 pnt. (19).
8 Perot 18 pnt. (19).
9. Chiland 13 pnt. (19).
10. Demesmaecker 1 pnt. (19).
11. Rostan 3 pnt. (20).
Advertentie
'k Heb whisky In
Glasgow gedronken.
Met rhum in Havana
geklonken,
Maar U weet wel:
im toch
het best,
TP. in ons
geschonken I
te Hoorn ontv.
Voor de Zondag
Het feest van de
kinderen
De kinderen vieren feest. Grote
en kleine kinderen, oude en jonge.
Maar de grote mensen, de wijzen
kunnen niet meer mee doen. Ze
zijn te gewichtig geworden en te
belangrijk. Ze passen er niet meer
in. Ze zitten er wat onhandig bij en
berekenen stiekem, wat het kost.
Ze zijn er eigenlijk een beetje boos
over, dat ze er met meer in kunnen
komen, echt in het feest.
Op de stoep rijdt een jochie in
'n speelgoedautootje. Een grote ke
rel staat er naar te kijken. Hij kan
veel meer dan het jochie. Maar dit
kan hij niet. Hij past niet meer in
dat speelgoedautootje, hij mag niet
op de stoep rijden zonder rijbewijs
en wegenbelastingkaart. En als hij
zichzelf zo'n speelding aanmat,
dan is het meteen dodelijke ernst
geworden.
De illusie kunnen we de kinde
ren laten. Ook kunnen wij de illu
sie zelf nog wel imiteren. Maar de
werkelijkheid van ons feestloze le
nen, dat niet meer de kinderlijke
blijdschap kent, wordt openbaar,
wanneer wij worden geconfron
teerd met het Koninkrijk Gods, dat
onder ons komende is, wanneer wij
staan buiten de echte verwachting
van Advent, buiten de armoede
van het geloof, buiten de zwervers-
vreugde van de avonturiers van
God, dik geworden gn moe als we
zijn, met zware ballast aan boord.
De Here Jezus zeide: Voorwaar,
Ik zeg u, zo wie het Koninkrijk
Gods niet zal ontvangen als een
kind, die zal daar volstrekt niet in
komen. Heer, maak ons kleirt en
arm en een kind van U.
v. E.
Zaterdagse puzzle
Twee verbonden tover-
vierkanten
Wij geven u 10 woordjes, elk
van vijf letters, welke u in de
figuur moet plaatsen, echter zo.
dat het woord, dat u in rij 1 hori
zontaal plaatst, ook in rij 1 verti
caal moet kunnen gelezen worden.
De woordjes zijn: agave,
klank, krent, leger, Meran,
neven, opera, plank, slomp,
tepel.
Wanneer u deze woordjes
op de goede plaatsen hebt in
gevuld, plaatst u de letter
groepen abe, lan, lid, ote en
oza tussen de letters van de
verticale rijen 5 en 6 dus on-
•der de rijen a, b en c. Er
moeten dus opnieuw vijf
woordjes gemaakt worden.
De letters in de rijen 5 en 6
verticaal worden dus 2x ge
lezen. De betekenissen zijn:
etiket, meisjesnaam, schaal-
vruchten, stuk hout, Russisch
militair.
Voor goede oplossers stellen wij prij
zen beschikbaar, een van 5.— en twee
van 2.50. Oplossingen aan dc puzzle-
rcdactle van ons blad, uiterlijk Don
derdags. liefst per briefkaart waarop
ln dc linkcr-bovenhock vermeld staat:
Zaterdagse puzzle.
OPLOSSING VAN DE VORIGE WEEK
Horizontaal. 1. Regie; 5 Fraai;
9. Alge. 11. Blik; 12 Kr; 14. Pers. 16.
Orel; 17. La; 18. Eed: 20. Looppas; 22.
Mol. 23. Nurk: 25. Smook; 26. Kina. 27.
Staal; 29. Ste: 30. Kelt; 31 Plas: 32 Ba
mi; 33. Teek; 34. Epe, 38. Mctz. 38 Kras;
39. Ncede; 41 Ltcf; 43. Reu; 44 Ballade:
48. Era; 47. Ed. 48. Krat: 49 Meel; 51.
KL; 52. Drom; 53. Luur; 55. Kapok; 56.
Wikke.
Verticaal: 1. Roken, 2 Ga; 3. Ilp:
4. Egel: 5 Fles; 6 Ril 7 A k 8. Itala:
10. Eros; 11. Brak; 13. Reuk: 15 Soms;
16. Opoe: 17. Lont: 19. Drapcau; 21. Pot
spel; 22. Militie; 24 Kalcs. 26 Kemel;
28. Lak. 30 Kam; 33. Tred. 34. Eelt: 35
Edam; 37. Zerk: 38. Kreuk; 39. Naam;
40. Edel. 42. Falie; 44 Brok; 45. Eeuw;
48. KRO. 50. Lui. 52 D P 54 R K.
Voor dc prijswinnaars 7.1e men elders
In dit blad
1.
1
3
1.
s
A.
e
c
6
8
9
10
1
lx
.1
a
9
s
Li.
10
De Algemene Vergadering van de
UNO heeft gisteren besloten, het be
staan van de zgn. „kleine Assemblée"
met ccn Jaar te verlengen Het besluit
werd genomen met veertig tegen zes
stemmen (die van het Óosteuropese
blok). India onthield zich van stem
ming.
K heb niet veel haast om in te
1 stappen als de trein na een paar
minuten binnenloopt. Dc enige zorg.
die ik heb, is een coupé tc vinden,
zo ver mogelijk xerwijderJ van 't
nieuwsgierige jchonlmeisje. Ik bon
al naar het eind van het perron ge
lopen, maar ontdek, dat dit een
strategische fou.t is. Het meisje, ver
gezeld van haar twee trouwe adju
danten, houdt me in de gaten
Ik stap een lege coupé binnen, de
bakvissen komen me achterna cn
nemen naast elkaar tegenover mij
positie in. Net vóór de trein ver
trekt stapt nog een jonge vrouw
met een baby in. maar gelukkig is
zij zo druk bezig met haar kind. dat
zij het vreemde gedrag van haar
mede-passagier niet opmerkt. Wel.
daar zit ik dan in ^en Belgische
trein Op weg naai mijn contact
adres.
Geen flauw vermoeden heb ik er
van hoever het is naar Herstal, het
station waar ik moet overstappen.
Ik vraag aan de vrouw in de hoek:
„Weet U of ik voor Leuven in Her
stal moet overstappen?"
Vóór zij antwoord kan geven, valt
mijn kleine achtcrvolgster nogal
scherp uit: „Ja, dat moet. En ook in
Aerdenhout!" Ze kijkt me even aan
en vraagt dan plotseling: „Bent U
een vreemdeling hier?"
„Vertel me eens." zeg ik op mijn
vriendelijkste toon. „hoe oud U
bent."
„Vijftien." antwoordt zij, een
beetje verontwaardigd.
Ons feuilleton
Na een poosje zijn we in Herstal
en zij treuzelt opvallend om de
laatste te zijn. die uitstapt. „Veel
geluk," fluistert zij plotseling.
„Wees voorzichtig in Aerdenhout.
Het wemelt er van de Duitsers."
Het meisje heeft gelijk. Als ik na
een lange boemelrcis in Aerdenhout
aankom, weet ik niet hoe ik het
portier moet openen Ik kijk naar
buiten en zie vier SS-mannen op
het perron staan, die blijkbaar niets
te doen hebben. Het zijn grote, zwa
re kerels, arrogant Cn onbeschrijfe
lijk zeker van zichzelf Ik gluur uit
het raampje, één van hen kijkt me
aan en mijn hart staat een ogenblik
stil: de kerel komt op me af' Hij
steekt een grote, behaarde klauw
uit en opent met één ruk het por
tier Dan glimlacht hij, zoals een
paard zou glimlachen cn zegt: Man
muss doch immer den Kindern hel-
Cen!"
„Danke," zeg ik cn loop haastig
't perron af. in de hoop, dat er geen
patrouille naar mij uitkijkt. Ik
krijg neiging zo snel mogelijk weg
te rennen, als er een man op me
TUINKALENDER
6 DECEMBER. Bij sommige
late appels openbaart zich thans in
vrij sterke mate het verschijnsel
van de ontwikkeling van talrijke
bruine stippen onder dc schil in
het vruchtvlees. Het is een ver-
kurking, die zowel vóór als na het
plukken op die plekjes zichtbaar
word' Men noemt het de u r k-
sf-ip". Dc vrucht is nog wel eet
baar, doch ziet er onsmakelijk uit.
Omtrent de oorzaak van dit ver
schijnsel tast men nog in het duis
ter. Een doeltreffend bestrijdings
middel is nog nfet gevonden. Grote,
losulezt'pe vruchten vertonen meer
kurkstippen dan andere. Dc erva
ring heeft geleerd, dat dc weersge
steldheid ook van invloed is. Dit
jaar is het erger dan in andere ja
ren. Misschien zal men voor deze
kurkstip ook nop eens een goede
bcstrijdingsmethodc ontdekken.
Hedenavond
HILVERSUM I: 19.— Artistieke staal
kaart; 19 30 Wat doet dc kerk? 19 15
ultz 20— Nieuws; 20.05 Dingen
van do dag. 20 15 Toesprank G. Boek
hoven. 20 20 Omroeporkest: 21 Socia
listisch commentaar; 21 15 ABC-caba-
rci: 22 15 Stradlvn-sextet: 22 40 Ram
blers; 23 Nieuws. 23.15 Jan Corduwe-
ncr. 23 35—24 Piano- cn orgelspel
HILVERSUM II- 19.— Nieuws: 19 15
Hengelos mannenkoor; 19 33 Altviool
en pliino; 10 50 Zie ginds komt de
stoomboot; 20Nieuws; 20.95 Dc ge
wone man; 20.12 Symphonlc-ork 2020
Lichtbaken. 20 50 Dresdcns philh.-ork..
21.Negen heit de kiok; 21.45 Wie
neemt dc handschoen op?; 22 Week
end-serenade; 22 30 Actualiteiten; 22 45
Avondgebed; 23.— Nieuws; 23.15—24.
Lener-strijkkwartet.
Morgen
HILVERSUM I. 8,nws818 BBC
theater-ork. 8.30 voor het platteland;
8.10 Barcarole: 9 12 sport; 9.16 men
vraagt. 9.45 geestelijk leven: 10.— Zon
dagshalfuur. 10 30 IKOR; 11.45 tussen
kerk en wereld; 12.— S S. Bonavcntura
12 40 Sint Nlcolnas prog 13.— nws;
13 15 mededelingen 13 20 les Gafs do
Paris; 13.50 even afrekenen heren I 14
viool en plano14.05 boeken halfuur;
14.30 gr. pl.15 45 fllmpraatjc; 16.
Skymasters; 16 30 sportrevue 17 ge
sprekken met luisteraars; 17.30 Ome
Keesje17.50 voetballen, 18 nws;
18 30 reg. ultz 19 O. kom er eens
kijken 20.nws: 20.05 reportagcdlcnst;
20.15 meesters der melodie; 21.— Julia
dc Gruyter: 2155 Cllnge Doorenbos;
22.15 Pierre Palla: 22 30 Zwccdso volks
muziek: 23— nws; 23.15—24 gr pl.
HILVERSUM II. 8 nws 8.15 cle-
vccimbel, viool cn cello; 8.30 IKOR
9 30 nws; 9.45 Walter Gleseklng, plano;
9 55 Hoogmis; 1130 vioolspel; 1140 om-
roepkamerork. 12 U> apologie; 12.35
Mclachrino Strings12.40 bocrcnkapel;
12 55 Zonnewijzer; 13— nws: 13.25 or
kest zonder naam. 13.50 Buffalo Bill;
14.05 Rcgcr Bruckner cyclus; 14 55
keerpunt ln dc organisatie: 15.05 radio
philh. orkest; 15.50 Sint Nlcolnas prog.
16.10 voetballen; 16.25 vespers; 17
kerkdienst. 18.30 advcntsllcdcren 18 50
Lond philh. ork.19,15 kent gij Uw
bijbel? 19 30 nws19.45 Sinterklaaslied
jes 10.50 ln t bocckhuys; 20.05 de ge
wone man; 20 12 uit cn thuls; 22 37 ac
tualiteiten 22.45 avondgebed 23
nws, 23.15—24 werken van Grleg.
,.U wilt heel graag alles weten,
maar...." en ik aarzel even om de
dubbelzinnigheid van de opmerking af komt. die me aanhoudt, over mijn
te onderstrepen, „maar wilt U even
graag mensen helpen?"
Een ogenblik ligt een ernstige,
onvriendelijke trek nog op haar ge
zicht. dan beginnen haar ogen te
stralen en vol verwachting glim
lachend zegt zij: „Natuurlijk. Reken
maar!"
„De krachtigste hulp is vaak zui
ver negatief!" leer ik haar. „Horen,
zien en zwijgen. Begrijp je wel?"
schouder wijst en zegt: „Ze zoeken
naar U!"
Ik weet niet hoe lk er in slaag te
blijven staan en met een verbaasde
blik'om te kijken. „Ik geloof, dat
U Uw gazet vergeten hebt!"
„O." zeg ik, ..die ls niet van mij.
die moet van iemand anders zUn!"
Dan kan ik er eindelijk van door
gaan.
(Wordt vervolgd)
Maandag
HILVERSUM I. 7 riws 715 och
tendgymnastiek; 7.30 gr pl keuze van
Mleke Mclcher8 nws.: 8.15 gr. pl.
8.55 voo,r dc vrouw; 9.— gram muz.;
9,30 gr. pl 10 morgenwijding; 10.15
les Gar* dc Paris. 10 50 BBC Theater
ork 11.— op de uitkijk. 11 15 orgelcon
cert; 12.— Lyra trio. 12.30 weerpraatje;
12.33 ln 't spionnetje. 12.38 The Rhythm
Club 13— nws: 13.15 mededel.; 13.20
Tom Erich: 13 50 Impcrio Argentina:
14.—wat gaat cr In de wereld om?
14 15 sollstenconcert15.— Musical me
mories 15.45 bonbonnlere16.15 mu
sicalender17 30 hoort zegt het voort;
17 45 reg ultz 18 nws 18.15 mede
delingen 18 20 Bcrlljns opera-orkest
18.30 reg ultz
HILVERSUM II: 7 nws 7 15 te dcum
laudajnus; 7.45 een woord voor de dag;
8 nws8 15 gr. pl 9 quartetto dl Roma
0.15 bezoek bij zieken. 9 30 waterstan
den; 0J35 dc nieuwe kerkorde van de
Nerf. Hervormde Kerk10.05 pianospel
10.30 morgendienst; 11— Boyd Ncel
strljkork 1120 van oude en nieuwe
schrijvers; 11.40 vioolrccital*12 gr
pl.; 12 30 wecrpraatle. 12.33 Metropole
ork 13.— nws 13.15 Mandollnatn, 13 45
vloolcomposltles 14.— schoolradio: 14 35
bekende orkestwerken; 15 30 zsngrccltal
16— bijbellezing: 17 50 uit Nccrlsnds
liederenschat. 18.15 sport; 18.30 met
band cn plaat.