Man van felle contrasten en innerlijke conflicten Piloot Viruly schreef een boek over... een toneelspeelster! Rutger Schoute speelt, spreekt, test en organiseert Duitse film van aangrijpend karakter Biografie van Mary Dresselhuys en ook nog iets over aviatiek Nagelaten werk vormt een biecht en een belijdenis WE zich zet om_ een artikel te Begaafd pianist, die wis- en natuurkunde een artistiek vak vond Kunst ïo 't kort Zaterdag 15 Januari 1949 5 Dat piloten boeken schrijven vindt niemand meer vreemd. Waarom ook. Een vlieger, die de pen weet te hanteren. zoy een bibliotheek aan boeken kunnen schrijven over de romantiek en de techniek van zijn vak. Maar dat nu Viruly de biografie moest schrijven van de toneelspeelster Mary Dresselhuys Nu moet U weten, dat Viruly nogal bevriend is met de klein kunstenaar Wim Kan. En dat die twee elkaar op een goede dag in Amsterdam tegenkwamen, juist toen Kan op weg was naar Mary Dresselhuys. En dat Kan zijn vriend Viruly zo maar even meenam naar het huis van de actrice aan het Merwede- plein. Toen was het lot van dat boek eigenlijk practisch al beslist. ,,'t Was alles de schuld van Wim Kan" Want toen Viruly op de dak tuin kwam, waar mevrouw Dresselhuys en haar twee dochtertjes in blauwe badpak ken, lagen te zonnen, zei Vi ruly: „Zeg, ik kén jullie al, geloof ik. Wuiven jullie wel eens naar vliegtuigen? Giste ren? Eergisteren? De neie week al?" „Oh ja," zeiden de kinderen. „Elke middag om vier uur komt er een van d i e kant precies over ons dak." „Vier uur op Schiphol. Vijf voor vier over jullie dak, dat klopt. StockholmVolendamMerwede- plein—Schiphol. En dan hebben jullie gewuifd. En U ook mevrouw. Ik heb er drie in 't blauw zien wuiven. En nu sta ik hier beneê!" Dat was het opwindend begin van de kennismaking! En Wim Kan stelde meteen maar vast, dat V i- ruly het boek zou schrijven over Mary Dresselhuys. Dat boek kwam er. De N.V. Lei- ter-Nypels in Maastricht gaf het uit. En Viruly liet zien, dat nij be halve spannende verhalen over de vliegerij, ook heel boeiend over toneel, althans over het leven van een toneelspeelster kan schrijven. Al is het hem dan niet gelukt om het vliegen er helemaal uit te la- van de Stadsschouwburg en al zitten ook alle Amsterdam mers te kijken. Want waar op het Leidseplein kan iemand als bij Verploegh te Tiel in vijf minuten tegelijk blik semsnel een reizang uit Gijsbrecht, twintig onregelmatige Franse werkwoorden en alle tempels van de Akropolis horen opzeggen? Kom daar eens om in 't Americain Hotel of de Koepel!" Van alles en nog wat ZO maar een boek, is „Mary Dresselhuys" van A. Viruly. Knappe reportages, interviews met en over de Tielse actrice, gesprek ken met haar kinderen, met Cees Laseur, Eduard Verkade.en af en toe eens iets over in stuurstoe len klimmen, van vlieghoogten, ra- djo-compassen, „paardekrachten", vliegen boven het Merwedeplein, Ticl, de Alpen, Ceylon, Java Natuurlijk staat er veel over to neel in dit boek. Maar men vindt géén opsomming van rollen, die Mary Dresselhuys speelde. En ook geen stukken van recensies uit haar plakboek. Maar wèl aardige ge sprekken, zoals dit:. „Je bedoelt zeker, dat ik te veel in oppervlakkige stukken heb ge speeld. Maar dat vind ik niet. Er zijn geen oppervlai-tige stukken; er zijn althans geen oppervlakkige gegevens. Als Sally, in „Met de hakken over de sloot" haar luite nant kust, gebeurt er niet zoveel minder in de wereld dan als Julia afscheid neemt van Romeo. Er zijn slechte stukken, die je helemaal niet spelen moet, en goede, waarbij het niet geeft of ze op New Yorkse flatjes spelen of bij Hamlet thuis. Waarom zou de kunst Jn principe meer gebaat zijn met langzaam dan met snel, met zwaar meer dan met MARY DRESSELHUYS als Candida in het gelijknamige stuk van Bernard Shaw (1948). ..Zie je", zegt de actrice, „u>ü hebben toch eigenlijk maar een verstandig vak. Wij van het to neel, wij weten tenminste dat het rollen zijn, die u>e spe len 100 jaar geleden werd August Strindberg geboren licht, met ernst meer dan met hu mor? Alle mensen spelen toneel Zie je, als ik soms over deze dingen denk, vind ik, dat wij, bij 't toneel eigenlijk zo'n ver standig vak hebben. Ik heb daar zo mijn eigen filosofietje over. Als je 't dom vindt, ipag je het zeggen. Maar vind je ook niet, dat er iets bevredi gends in zit om je hele leven allerlei rollen te spelen maar om, in tegenstelling met ande re mensen, je er rekenschap van te geven, dat 't rollen z ij n. „All the world's a stage"; De we reld is een schouwtoneel", ja, dat staat er wel, maar de mensen doen allemaal dodelijk ernstig of ze écht fabrikant of notaris of bedrogen echtgenote zijn. Terwijl ieder mens toch in essentie een heleboel méér is, of tenminste zou moeten zijn, dan kolonel of bakker. 't Is beter, vrijer, filosofischer, bevrijdend^ hoe je 't noemen wilt, om te weten, dat je maar speelt! Omdat 't toch au fond rol len zijn, zelfs al doen ze pijn. Een mens i s toch geen Commissaris van de Koningin of Schoonmaak ster; ze spelf.-n er immers maar voor, en het doet er dan niet toe of dat nu een heel leven of een avondvoorstelling duurt. Ik heb trouwens het idee, dat 't ongeveer eender eindigt. Als er nu straks iemand met atoombommen gooit en 't is met ons allemaal afgelopen zou er dan niet ergens, op de Olympus bijvoorbeeld, een soort verheven café Américain zijn om met elkaar na de voorstelling nog eens na te praten?" A. VIRULY twee carrières ten. Maar welke lezer zal dat be treuren? Men heeft bij het lezen van Vi- ruly's boek de neiging om te zeg gen: „Die man is zijn carrière mis gelopen." Maar dat zou niet juist zijn. Viruly maakte twéé carrières: ér als schrijver èn als gezagvoer der bij de KLM. Cultuur bij de bakker Nu is dit laatste boek geen vol ledige biografie geworden. Men kan er ook niet in naslaan in welk jaar Mary Dresselhuys nu ook weer piecies Candida speelde, of Sou brette, of Sara Burgerhart of Sa- bina of in „Met de hakken over de sloot". Het is veel meer zo maai een boek over Mary Dresselhuys. Over haar zorgeloze jeugd in Tiel, waar ze op het gymnasium ging met Menno ter Braak en hoofdrol len speelde in de school-toneelclub. Waar ze in het bakkerswinkeltje van G. J. Verploegh met een hele boel andere gymnasiasten elke dag in het vrije kwartier verse kren tenbroodjes at. In die bakkerswin kel leefde de cultuur, schrijft Vi ruly. „Wie jarenlang aan deze toonbank in warme bollen ge hapt heeft, kan met een volko men gerust hart de wijde, wijde wereld in trekken en best met opgeheven hoofd een kopje koffie gaan drinken op het Leidseplein, wèèr dan ook, al was 't boven op het toneel WJ IE van goede muziek houdt en gewend Is. de Zondag- v morgen thuis door te brengen, die is vast en zeker een vriend van de radio-rubriek „Men vraagt en wij draaien", ge vraagde muziek met een toelichtend woord van Rutger Schoute. Want niet alleen hoort men platen van de mooiste composities die de meesters der muziek in de loop der eeuwen schreven, maar Rutger Schoute, die een van de sympathiekste radio-sprekers is, vertelt er zo interessante bijzonderheden bij voor de kek, dat deze luisteraar de muziek eigenlijk dubbel gaat genieten. De leek, zeiden we. Maar ook de vakman beluistert in Schoute's beschou wingen en analyses wel eens dingen, waar hij zijn voordeel mee kan doen. Hij was aanvankelijk student in de wis- en natuurkunde aan de rijksuniversiteit te Utrecht. Schoute, die in zijn gymnasium tijd al veel musiceerde o.a. met zijn klasgenoot Bertus van Lier vond na zijn eindexamen de wis- en natuurkunde n.l. het meest ar tistieke vak om aan de universiteit te gaan bestuderen. Gevraagde muziek met toelichtend woord Want Rutger Schoute komt goed beslagen ten ijs. Wanneer zijn eigen grote kennis van de muziekgeschiedenis hem nog niet toereikend lijkt, kan hij beschikken over de bibliotheek van de omroep of kennis put ten uit zijn eigen omvangrijk boekenbezit. „Mozart, zijn ka rakter en zijn werk" was Schoute's mooiste Sint Nico- laascadeau, een Deense uitgave van de biografie, geschreven door de beroemde musicoloog Alfred Einstein. Rutger Schoute is niet alleen een sympathiek radio-spreker. Hij staat ook bekend als een prettig collega, een begaafd, doch beschei den kunstenaar en een scherpzin nig, oordeelkundig, maar nooit iemand kwetsende criticus. Hoe hij pianist en muzikaal ra dio-adviseur werd? Rutger Schoute heeft ons op dat „hoe" een antwoord gegeven en ons bovendien iets uit zijn loop baan en van zijn werk verteld. RUTGER SCHOUTE. zoals de geluidstechnicus hem elke Zondagmorgen ziet zitten tijdens de uitzending „Men vraagt en wij draaien". Aan dat ongewone oordeel dankt hij een bijzonder plezierige studen tentijd. En dat hij de wiskunde on trouw werd, kwam misschien juist door die studiejaren, waarin hij zo veel en zo prettig muziek maakte. Hij heeft er zelf nooit spijt van gehad. Nu waren er in die tijd nog en kele studenten aan de universiteit, die eerder voor de muzikale dan voor een wetenschappelijke loop baan in de wieg waren gelegd. Rutger Schoute speelde geregeld in het Utrechts Studentenconcert met zijn vrienden, de latere musici Guillaume Landré en Willem van Otterloo. Met C. L. Patijn, die op het ogenblik Nederland in de UNO vertegenwoordigt, gaf hij dikwijls concerten op twee piano's. Dat was in de zelfde jaren, dat Jhr. de Ra- nitz als student in Leiden musi ceerde. Hij schreef er óók op EEN advertentie in de krant was oorzaak, dat Rutger Schoute in 1932 zijn intrede deed bij de programma-afde ling van de VARA. Hij speelde de domme leerling tijdens de radio-schaaklessen van Landau en leerde verder op alle moge lijke manieren het omroep bedrijf kennen en programma's samenstellen. Hij kreeg zitting in de auditie- commissie van de VARA om de ta lenten te beoordelen van de ontel- baren, die zich geroepen voelden de radio met hun kunst te dienen. Hij deed daarbij, vooral op het ge bied van de zahgerij, de erbarme lijkste ervaringen op Slechts en kelen bleken werkelijk geschikt om voor het onzichtbare, maar ook on berekenbare en onbarmhartige ra dio-publiek op te treden De zange res Roos Boelsma b.v. was een van de gunstige uitzondermgen. Meer succes had de VARA met het „Cabaret der Onbekenden" in „Cinéma Royal" te Amsterdam. De beste amateurs die daar optraden, kwamen voor de radio Onder meer voor Wim lbo, Jan Hubert, John ny and Jones" en Rie Heimig werd het „Cabaret der Onbekenden" de springplank naar het latere succes: Sinds verleden jaar geeft de VA RA de dilettanten gelegenheid hun talenten ten toon te spreiden in de rubriek „Amateurs zetten hun bes te beentje voor". Het publiek schijnt er wel ach ter gekomen te zijn, dat men bij de radio zeer hoge eisen stelt. Er ko men tenminste veel minder aanbie dingen dan vroeger. Blijf op de hoogte WIE of wat verder voor de eerste maal voor de mi crofoon komt, moet van te vo- rert gehoord zijn. Deze bepa ling geldt ook voor koren, kwartetten, harmonie- of fan faregezelschappen enz. De mu zikale adviseurs van de om roep zijn dan ook dikwijls op reis door het land om de kwa liteiten van velerlei ensembles te testen. Een muzikaal advi seur moet ook veel naar de ra dio luisteren, vooral naar het buitenland. Want hij moet we ten, wat er op de internatio nale radioartisten-markt te koop is. Hij moet op geregelde tijden con certen bezoeken, contact met de lè vende muziek houden. Hij mag zich niet voortdurend laten insluiten door de gewatteerde muren van een studio. Bijzonderheden uit Rutger Schou te's pianistische loopbaan? Hij had in Utrecht al als kind les van Johanna Wagenaar, de jongste dochter van de componist. Later studeerde hij bij Guste Seyler en George van Renesse. Van jongs al interesseerde hij zich zeer voor de moderne muziek en reeds in zijn studententijd gaf hij er de voor keur aan, minder bekende werken ten gehore te brengen. Als solist op concerten, o.a. volksconcerten met het USO, speelde hij later o.a. het weinig bekende pianoconcert van Malipiero, het concertstuk van Schumann en de concertsuite voor piano en strijkorkest van Hugo Go- dron. (De componist schreef dit werk speciaal voor Schoute, die het waarschijnlijk dit seizoen nog eens in Utrecht met het USO zal spe len). Verder begeleidde hij, in het bijzonder voor de radio, vele be roemde solisten. Van zijn werk van de laatste tijd voor de radio zullen velen van u op de hoogte zijn. Als dit nog niet hei geval is, luistert u dan eens op Zondagmorgen, kwart over negen, naar „Men vraagt en wij draaien", op Zaterdagavond om zeven uur naar de „Artistieke staalkaart" en op Woensdagmiddag naar de con certen voor de jeugd, cue Rutger Schoute organiseert. Nog andere bijzonderheden? Hij is een tengere figuur, omstreeks 1.75 m. lang. heeft donker haar, draagt een bril en rookt (buiten de studio) onafgebroken een pijp. Rut ger Schoute is veertig jaar oud, heeft een arts als echtge note en is vader van vier zoons. De oudste is tien jaar en heet Zweder, dan komt de tweeling Kees en Huug (acht jaar) en dan Floris, die twee jaar oud is. schrijven over Strindberg komt voor de moeilijkheid, die zich altijd voordoet bij het leven en het werk van een geniaal mens: waar te be gingen en van welke gezichtshoek uit zijn gestalte te beschouwen? Bij iemand als Strindberg wordt deze moeilijkheid extra vergroot door het feit, dat hij als mens en als schrijver, onnoemelijk veelzij dig en productief, zo ontelbare vele facetten vertoont. Meer dan enige andere figuur in de moderne let terkunde is S.trindberg een Proteus, in wiens borst niet slechts twee, maar méér zielen om de voorrang strijden. Man van felle contrasten en innerlijke conflicten. Als litera tor was hij naturist én expres- sionnist vaak in dezelfde periode; als religieus mens heeft hij de meest uiteenlopende stadia doorlo pen: van determinist en atheist naar mysticus, occultist en gelo vige; een tijdlang aanhanger van de Nietzscheaanse Übermensch was hij in de latere jaren een berouw vol belijder van de Christelijke deemoed, die niettemin God bad dat Hij zijn (Strindberg's) vijand zou verdelgen, en dan ook stellig geloofde dat dit zou geschieden, zoals hij ook onvoorwaardelijk ge loofde in de lijfelijke verschijning van de Duivel; van bewonderaar van Luther, aan wie hij een in drukwekkend drama wijdde werd hij, die al jarenlang coquetteerde met Swedenborg en Paracelsus, vurig volgeling van de katholiek- magische Péladan en hij. die in zijn persoonlijk bewustzijn dichter bij de geest van het Oude Testament stond, stierf met een Nieuw Testa ment geklemd tussen de handen. Politiek gesproken was Strind berg een anti-democraat, maar zijn hele leven voelde hij, die de indi vidualistische aristocratie aanhing, zich revolutionnair. en in de latere jaren stond hij dicht bij het socia lisme. Men rekent hem niet ten on rechte naast Nietzsche tot de groot ste vrouwenhaters van zijn tijd, maar zijn hele leven door heeft hij zijn moeder, een simpele maar ge lovige volksvrouw geïdealiseerd, en al is hij driemaal ongelukkig ge trouwd geweest hij Was nu een maal door zijn felle achterdocht, die steeg tot vervolgingswaan voor 't huwelijk totaal ongeschikt met zijn dei de, jonge vrouw Harriet Bosse, die hij in 1900 huwde om reeds drie jaar later weer te schei den, onderhield hij tot 1908 toe een briefwisseling die tot de schoonste „documents humains" van de we reldliteratuur wordt gerekend. Hierin wordt ons namelijk op nieuw geopenbaard „het wonder van de waarachtige liefde in de ziel van een mens, die ondanks alles de moed bezat zijn idealisme te bewaren". En Strindberg. die het familieleven verafschuwde, verafgoodde zijn laat ste dochtertje Anne-Marie, terwijl de dochters uit de andere huwelij ken hun vader de grootste eerbied zijn blijven toedragen. Ook alchimist STRINDBERG was niet 'n letter kundige alleen; zijn veelzijdig heid ging ver boven 't specialisme van 'n bepaald vak uit. In z'n jeugd schilderde hij en volgens bevoegden niet onverdienstelijk. Hij was muzi kaal, speelde toneel, deed aan jour nalistiek. maar evenals Goethe droeg hij tevens alle geesteseigcnschappen in zich van de wetenschappelijke on derzoeker en wel op chemisch as tronomisch, biologisch gebied. Hij deed ontdekkingen, waarover de wetenschap van zijn tijd de schou ders ophaalde, maar die later door de feiten schijnen te zijn bevestigd. Evenals de middeleeuwse alchimis ten zocht hij hardnekkig naar de AUGUST STRINDBERG Steen der Wijzen en inderdaad ge lukte het hem uit koper iets te ma ken dat heel dicht in de nabijheid stond van goud. Al was het dan geen goud hij had voor zichzelf de vol doening aan de wetenschappelijke wereld te hebben bewezen, dat het mogelijk kan zijn het ene element in het andere te doen overgaan. De of ficiële wetenschap wilde dat pas toe geven, toen Mme Curie met haar radium-ontdekkingen voor de dag kwam: geen wonder dat Strindberg van dit feit met onverholen voldoe ning kennis nam. Wie zijn portret aandachtig beziet kan begrijpen, hoe Schleich. een Berlijns medicus, die Strindberg's vriend voor het leven is gebleven, hem beschreef toen hij de geniale Zweed voor 't eerst in zijn laborato rium ontmoette: „Het Prometheïsche stond op het hoge voorhoofd, vonkte scherp en lijdend tegelijk uit de doordringende, blauwgrijze ogen. trok de verwarde lokken vlammend omhoog en hechtte zich aan de ha ren van het korte energieke baardje, dat voor de dag kwam onder een ongewoon lieflijke, bij de begroeting, bijna vrouweüjk-kleinc. mond. Spoe dig, zo laat Schleich er op volgen, trok een donkere, „grübelnde" scha duw over het verweerde gelaat, dat een menging vertoonde van stuur man en huzaren-majoorWie wel eens een bezoek gebracht heeft aan het Musée Rodin in Parijs heeft stel lig het geniale portret gezien, dat de Parijse beeldhouwer van Strindberg heeft geboetseerd en werd ook hier getroffen door het promethcus-ka- rakter van zijn kop Leed cn zorg STRINDBERG. die 22 Jan 1849, dus honderd jaar geleden, in Stockholm als „zoon van 'n dienst maagd" werd geboren, sloot in 1912 te Stockholm, 63 jaar, voor altijd do ogen. Een veelbewogen leven werd afgesloten, waarvan verdriet, teleur stelling en maatschappelijke ellende de voornaamste som zijn geweest. Gelukkig heeft hij, hoe moeilijk 't ook valt te geloven voor wie de inhoud van zijn romans en toneelstukken enigermate kent, ook zijn opgewekt© cn zelfs vrolijke momenten gehad. Momenten van roem (al bleek dezo zeer vergankelijk) van gezellig ver keer met vrienden, van overgave aan de natuur (in dit laatste opzicht deed hij voor J. J. Rousseau niet onder). Het literaire werk, dat hij heeft nagelaten, bestrijkt een groot aan tal novellen, romans en toneel stukken in de meest uiteenlopendo perioden en onder zeer verschillendo invloeden ontstaan. Maar één trek hebben zij alle gemeen: dat zij van het begin tot het eind ongemeen subjectief zijn ja een biecht een be lijdenis vormen. Wordt zijn werk nog gelezen en gespeeld? In ons land wordt hij aan zienlijk minder gelezen dan twintig, dertig jaar geleden cn gespeeld wordt hij hier practisch niet meer. Het is Royaards' verdienste, dat hij aan grijpende opvoeringen heeft ge bracht van Doodcndans, 'n Roes. van het magistrale droomspel, terwijl ook Vader. Onweer, Paschen en en kele andere drama's' van Strindberg ten onzent zijn vertoond. Duitsland heeft, van 1912 tot omstreeks 1930 een ware Strindberg-cultus gekend. Enkele van zijn romans als De Roode Kamer. De bewoners van „Hcmso" (de Zweden gaan dit be werken voor het toneelcn ver scheidene proza-vertcllingcn hebben nog weinig of niets van hun frisheid verloren. Merkwaardig, dat terwijl zijn toneelstukken in West-Europa vrijwel van het repertoire zijn ver dwenen, juist in de dertiger jaren, zijn drama's in de Skandinavischc landen tot opvoering kwamen, waar men kennelijk het gevoel had een schuld aan Strindberg goed te moe ten maken. Wie deze voorstellingen, bijna volmaakt, gezien heeft, aldus Amy van Marken kon niet anders dan ervaren dat zijn toneelwerk nog geenszins aan schoonheid en expres sie heeft ingeboet. Het is te hopen maar wij twijfe len zeer.dat de herdenking van thans ook enkele van onze ge zelschappen weer zal bewegen tot een hernieuwd Strindberg-initiatief, Uil de Boekenmolen DE CHIRURG (rechts), nog in dubio staand, nadat hij door een in angst verkerende moeder van zijn voornemen is afgebracht de vroegere leger commandant te vermoorden. (Film: „De moordenaars zijn onder ons") Het festival van Salzburg zal in '49 van 27 Juli tot 30 Augustus worden eehouden. Zoals ieder jaar. zal Hoffmannsthal's „Jedermann", thans onder regie van Helene Thi- mig, weduwe van Max Rcinhard, worden ongevoerd. De première van Orffs „Antigone" in de Carabinieri- zaal belooft een artistieke sensatie te worden. In verband met de Goethe-hcrdenking zullen „Iphige- nie" cn „Clavigo" ten tonele komen. DE MOORDENAARS ZIJN ONDER ONS „Actueel Film N.V heeft het aange- durld een Duitse film in omloop te brengen een product van de be faamde regisseur Wolfgang Slautke ..De moordenaars zijn onder ons". Daarmee wordt het Nederlandse bios cooppubliek voor een probleem ge plaatst. Het zal een tegenzin moeten overw.nncn, alvorens te willen zien naar Duitse artisten. te luisteren naar Berllncr-Dults, te accepteren wat de Duitser zegt cn vindt over de schuld vraag met betrekking tot de laatste oorlog. Voordat dit probleem nader toegelicht wordt, verdient het aanbe\e- ling eerst de inhoud van deze film na te gaan. „Moordenaars zijn onder ons" is een voortreffelijk werk waarin de regisseur op meesterlijke wijze een schuldbelijdenis over het door alle Duitsers oegane oorlogsleed gestalte geeft. Het decor van Berlijn Hij had daarvoor nodig het decor van Berlijn, anno 1045 de armzalige puin hoop waarop ratten hun voedsel zoeken, terwijl erbarmelijke swingklanken uit een piano ih een danstent de ellende van een vernielde stad illustreren. In de puinhopen woont een chirurg, voor malig stafarts en strijder aan het Oost front Hij kan niet tot werken komen, bedrinkt zich cn ontvlucht de mens, omdat hij geweld wordt door het be sef als soldaat de schuld van de ellende te moeten dragen. De mens. die hij ont vlucht is o m een vrouw, die terug keert uit een concentratiekamp cn bij hem intrekt Het komt tot spanningen en uitbarstingen De dief cn de moorde naar verdraagt dc mens niet meer Hij zwalkt over het puin en drinkt zich ren roes En dan het contrast een van de vele, waaraan deze film vol fotogra fische evenementen zo rijk is in het andere huls. dat weer hersteld ls leeft de welvarende vroegere Hauptmann commandant van de chirurg A'.ó indus trieel heeft hij er zich weer bovenop gewerkt, zijn fabriek uitgebreid cn zijn omzet vergroot Op zijn tafel prijkt weer eten. tinkelt de wijn en geurt dc Amerikaanse sigaret en de man prachtig getypeerd leeft er weer in vrede, ondanks het feit, dat hij zijn verleden belast ziet met de moord op mannen, vrouwen cn kinderen Tussen deze drie speelt dc intrige zich af, vol zelfverwijt, vol aanklachten. Dc chirurg komt door een toeval bij zijn vroegere commandant terecht en herkent de „moordenaar". Hij wil hem van het leven beroven, maar tot twee maal toe treedt het noodlot tussen bet- de. Dc eerste keer, als hij het pistool reeds getrokken heelt roept men hem te hulp bij een stervend kind. HIJ redt het en vindt zo de weg tot zijn oevoep terug De tweede maal. op Kerstmis komt de vrouw tussen beide en her innert eraan dat de tijd van het eigen recht voorbij ls Fascinerend slot Fascinerend ls het slot van dc film waarin op de achtergrond de Haupt mann achter tralies staat, zijn „icr. bin onschuldig roepend, terwijl de film de slagvelden laat zien, de krulden, de verminkten, de puinhopen het ver wijt tegen de Duitser, de gewone Duit ser. van het burgermannetje tot de hoogste functionaris, dat cr een moor denaar In hem schuilt Dat Is de schuldbelijdenis van Stautkc. Uitstekend werk vol verrassingen, zo zeer dat men geboeid in de f luteuil blijft neerzitten, als het licht ls opge gaan en zich afvraagt: Heeft de Duitser ons dit te zeggen! Is dat nu het Duitse oordeel over ,,de Mof"? Wars van sentimentaliteit, opgelegde effecten toont Stautke met zijn knappe cameramensen de rotte plekken van deze ..Mof" HIJ laat zijn voormaliec „Hauptmann" rustig een bote. nammc'Je eten uit een krant, waarin een vette kop bericht dit er 2 mlllio^n mensen zijn vergast Hij laat deze zelfde Hauot- mann een Kerstboodschap vtspreken, overlopend van naastenliefde en vrede, maar hij draalt dc tlld terug en toont het Oostfront waar de krijgsman rr\ct zijn soldaten een Kerstlied kwcselt op het moment dat hij 60 Polen vermoordt Deze film wordt daardoor openbaring. Ter'belijdcnis Keren we terug tot onze vraagmoet deze film, mèg deze film weer in Ne derland draaien! Ons oordeel. Ja! 'aat mc-r- alle Duitse amusementsproducten vol pornografie cn lege ontspanning weren daar hebben we geen behoefte aan, maar laat men deze belijdenis cn mogelijk volgende goede sp»eit'irn3 san- vaarden, Want deze film houdt een be lofte In. die we niet negeren kunnen. Het Nederlandse geweten zal mogelijk in opstand komen als dc vertoning van deze film wordt bekend gcm.akt (deze of volgende maand) omdat het nog r.Ict rijp wil zijn. kan zijn voor Duitse eul- tuut al was tijdens de Deze1tlng6tljd het bioscoopbezoek 2x zo groot als voor de oorlog) maar datzelfde geweten zal be vredigd zijn na het zien van „De Moordenaars zijn onder ons" omdat het een ander geweten heeft ontmoet H. K. J. W. F. WerumeusBuning in herdruk Van dc verzamelde gedichten van J. W. F. Wcrumeus Bnlng verscheen bij Querido te Amsterdam dc derde druk, voorzien van dc uit 1041 daterende in leiding bij de ccrsb druk van M. Roelants. Alio verzen, dc bekende er» de onbekende, vindt men hier bijeen, ook die van na de oorlog (Grafschrift van M. van "t Hoff) en men leert er de dichter uit kennen in al zijn veel zijdigheid. Ook „Maria Lcclna" ont breekt natuurlijk niet In deze bundel. Maar afzonderlijk verscheen van dit ,.llcd In honderd verzen" bij Querido ln een keurig verzorgde luxe-ultgavo de veertigste druk. Bij die veertigste druk zal het wel niet blijven, evenmin als bij de derde van het verzameld werk. „Bekentenissen van de oplichter Felix Krull Querido te Amsterdam doet uitste kend werk me De Salamander-serie, de „reeks van dc beste oorspronkelijke en vertaalde romans", die het liefheb bers mcl een niet al te goed gevulde beurs mogelijk maakt voor weinig geld een uitstekend boek te kopen. Zo ver scheen in deze serie ook van Thomas Mann „Bekentenissen van dc op.ichter Felix Krull", een kostelijk verhaal van een van de grootste schrijvers van on ze tijd, vertaald door Alice van Nahuys. Eenvoudig uitgegeven, maar een Ju weel van een boekje. De film „Dcdée d'Anvers". een rea listische rolprent, die ln Antwerpse havenkringen speelt, ls ln Brussel van het programma genomen. Opdracht daartoe gaf Gaston Eyskens. minister van Financiën, die daartoe volgens do pers het recht niet heeft B. cn W. van Amsterdam stellen voor „Het Nederlands Volkstoneel" een subsidie van f 30.000 en „Comcdia" een van f 20,000 te verlenen. Het Stedelijk Museum in Amsterdam krijgt waar schijnlijk een geheel nieuwe verlichting. Dc Duitse filmregisseur Hans Zcr- lett ligt met een ernstige longaandoe ning in ..Buchcnwaldc". het concentra tiekamp In de Sowjétzone van Duits land. De Franse kunstschilder Orthon Frlesz ls overleden De Franse lite raire „Prix Vérité" ls toegekend aan Maisle Renaults werk „La grande misère" De restauratie van de Oude Kerk In Delft zal binnenkort een aan vang nemen In de Rolzaal op het Binnenhof te Den Haag wordt een grote Griekse foto-tentoonstelling ge houden De dichteres-schilderes M. E Cremcrs heeft Woensdag haar 75-ste verjaardag gevierd, Nico v. d Lin den is tot dirigent benoemd van het Amsterdamse Symphonie Orkest. Het gerestaureerde museum Brcdlus ln Den Haag wordt binnenkort weer open ge steld. De schrijfster Marie Koenen zal 19 Januari haar 70-ste verjaardag vieren. In 1950 worden er weer pas siespelen gehouden ln Obcrammergau. Paul Graetz zal binnenkort beginnen met de vervaardiging V3n dc film „Vincent van Gogh". Van 18 Juni tot 10 Juli wordt cr ln Knockc (Bel gië) een groot filmfestival gehouden. Paul Hindemith zal aan de Frank- fortse Universiteit een cursus muziek theorie geven Het Nederlandse ga melan-gezelschap „Babar Layar" treedt ln Februari voor de Franse radio op. t

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 5