Voorzichtigheid nog steeds geraden in de porceleinkast Kaas kunt U ook braden en zelfs kunt U er jus van maken De mooiste sigarenbandjes komen uit Nederland en België Serviesgoed heeft vaak foutenmaar het beste onderscheidt zich altijd Een flink kind r~ Een duur hoedje Voedingswaarde weegt zeker tegen die van vlees op r Wat iedere huisvrouw nodig heeft MoederMikmak en haar kluw wol Schoonheidsmiddelen Zaterdag 5 Februari 1949 3 >«^INDS enige tijd is het serviesgoed vrij. Dat wil nu nog niet zeggen, dat borden, kopjes en schotels ongelimiteerd te krijgen zijn. Gaande weg wordt de productie echter opgevoerd efi langzamerhand zijn de win kels van huishoudelijke artikelen weer wat rijker gesorteerd. Het voor oorlogse peil is evenwel nog lang niet bereikt, ook de kwaliteit laat veelal te wensen over. Waaraan men in het servieswerk de kwaliteit onderscheidt, welke fouten de producten kunnen hebben: kortom wat er in deze branche te koop is daarop zal hier worden ingegaan. IN 1939 werd door de binnen landse fabrieken 7300 ton huis houdelijk aardewerk vervaardigd, waarvan 1400 ton werd geëxpor teerd. De binnenlandse industrie tal van de producten van de tweede keus afnemen. Vanzelfsprekend wordt een winkelier op dezelfde wijze door zijn leverancier voorzien. Het verschil tussen 'aardewerk en porselein zal de meeste kopers geen produceerde in dat jaar ongeveer porselein zat de meeste Kopers geen 1160 ton porcclein waarvan 50 ton moeilijkheden opleveren. Zo men 1160 ton porcelein waarvan 50 ton over de grens ging, terwijl 4600 ton SUr™.M I ondanks de grote moeilijkheden (schaarste grondstoffen en arbeids krachten) kwam dit jaar de binnen landse productie practisch op het oude peil. Aan de vraag kan evenwel voor lopig niet worden voldaan. De be volking van Nederland is gestegen: het aantal huwelijken in de laatste jaren gesloten is toegenomen, ter wijl nóg lang niet de oorlogsver liezen konden worden aangezuiverd. De productie van de eerste negen maanden in 1948 bedroeg in totaal 1 695 000 ontbijtborden. 1.067.000 platte borden, 1 527 000 diepe bor den, 4.948.000 kop en schotels en losse koppen (ook zonder oor) 3.038.000 stuks. De getallen mogen groot zijn, „hoofdelijk omgeslagen'' betekenen zij. dat op iedere tien Nederlanders het vorige jaar 2 ontbijtborden, 1 plat bord. 2 diepe borden 6 kop en schotels en 4 losse koppen verstrekt konden worden. Als „voorzichtig heid nu maar moeder van de por seleinkast" was!! Na de oorlog zijn er heel wat kleine bedrijven, de z.g. pottenbak kers. die zich voor dien uitsluitend bezig hielden met de vervaardiging van sieraardewerk, deels noodge dwongen, doordat de vraag naar siergoed minder werd, deels wegens de grote behoefte aan huishoudelijk aardewerk, zich gaan toeleggen op het vervaardigen van huishoudelijk aardewerk. Dit betekende voor de meeste pottenbakkers een algehele omschakeling van het werkproces, terwijl het personeel de vakbe kwaamheid miste om de meest ur gente artikelen te maken. De pro ducten van deze bedrijfjes zijn veelal zwaarder in gewicht, terwijl de afwerking vaak groter is. Utility Toen de oorlog in Engeland een hergroepering van de arbeidskrach ten noodzakelijk maakte, werd het z g. utility-systeem ingevoerd, waar bij aan de producten de afwerking ontbrak, terwijl alleen de noodza kelijkste levensbehoeften werden geproduceerd, artikelen zonder op smuk. Na de oorlog is het systeem in Nederland ingevoerd, maar hier had het meer betrekking op de prijs, waarbij automatisch een uni formiteit in de fabricatie ontstond. Een product uit een utility-fabriek behoeft echter niet slecht te zijn: de kwaliteit is afhankelijk van andere eigenschappen. Zo men weet zijn er in ons land een aantal gerenommeerde fabrie ken, om in Maastricht en Gouda, die op elk product hun stempel zetten, dat een waarborg betekent voor het serviesgoed. Serviesgoed heeft men in vier kwaliteiten, onderverdeeld in de le t/m de 4e keus. De eerste keus is de beste: gave. ongeschonden pro ducten. De tweede keus heeft klei ne gebreken, de derde grotere en de vierde keus is de slechtste (ge broken oren etc en werd vroeger aan fabrieksarbeiders verkocht, resp. cadeau gegeven. Tegenwoordig gaat dit mindere goed ook wel naar marktkooplui. Een grossier zal thans in vele gevallen van een fa brikant bij de eerste ook een aan- miaschien weet wordt het aardewerk het porselein op 1350 graden Cel sius. Het porselein is meestal door schijnend. dun dunner dan aarde werk), heeft een zeer hoge klank en een harde scherf (wat men na tuurlijk bij de winkelier niet even mag proberen). De meeste artikelen zullen ge goten (in de daarvoor vervaardigde vormen) of machinaal gedraaid zijn en zullen dientengevolge een goede, gave vorm hebben. Het handge- draaide serviesgoed is in vele ge vallen te herkennen aan kleine af wijkingen in de vormen, die zicht baar zullen zijn bij vergelijking van de verschillende onderdelen (bijv. bij de z.g. kunstserviezen). Goede kwaliteit Een aftikel, dat goed van kwali teit is. moet voldoen aan de vol gende eisen: het mag niet „gehaar- scheurd" zijn, dat wil zeggen, dat de glazuurlaag geen barstjes ver toont. In een porseleinwinkel hoort men vaak het z.g. „tingelen" van serviesgoed. Dat mag een leuk ge hoor zijn. in feite wil het zeggen, dat het vaatwerk „haarscheurt" en dus in kwaliteit daalt. De oppervlakte van het artikel moet glad zijn, geen puistjes en blaasjes vertonen Een goede afwer king van de artikelen eist, dat de vorm goed rond is en geen afwij kingen vertoont (scheef, gebocheld) Schotels en deksels trekken vaak krom en de oplettende koper zal daarop dienen te letten. Of een ar tikel voldoende hard gebakken Is, kan men controleren, door het op de vingertoppen te balanceren en er met een potlood tegenaan te tik ken. Ontstaat dan een zingende, gongende toon. dan is het goed. Een doffe klank wijst op onvoldoende hardheid. Het spreekt vanzelf, dat bij dikwandig serviesgoed dit niet op deze wijze te controleren is. Ook moet men bij het kopen goed opletten, dat het artikel voldoende geglazuurd is. dat de glazuurlaag het hele product volledig bedekt. Doffe plekken vooral aan randen van kopjes en bekers duiden op zwakke plekken. En ontbreken van de glazuurlaag bij aardewerk be tekent, dat het product bij afwassen water opneemt en een kortere le vensduur beschoren is. Bij de gedecoreerde producten doet zich wel eens een moeilijkheid voor, wanneer men wil weten of iets ..bedrukt", dan wel hand-be schilderd is. Meestal kan men dat als volgt onderscheiden: Bij de be drukte producten zal men zeer vaak zien. dat de motiefjes niét goed aan eensluiten of een naadje vertonen. Dit ontbreekt in elk geval bij het handgeschilderde product. Met deze kleine wijsheden hoeft men in de servieswinkels geen vol slagen leek meer te zijn. zodat men weet. wat men koopt. Men moet misschien nog genoegen nemen, met hetgeen er is. maar men kan toch zien, wat het is. De Britse Labourpartij heeft gis teren plotseling de verspreiding stopgez-et van 6000 vlugschriften waarin een betere gezondheid voor de baby werd gepropageerd onder het socialisme, toen men ontdekte, dat deze geschriften met illustraties verlucht waren, waarop de hertog van Kent als baby voorkomt, een foto. genomen tien jaar voordat de Labour-regering aan de macht kwam. De verbaasde secretaris-generaal van de partij. Morgan Philips, ver klaarde. dat de foto gekozen was uit dertien foto's die verstrekt wa ren door een fotobureau. Hij zei, dat op de oorspronkelijke foto geen aanwijzing gestaan had omtrent de identiteit van.de baby en dat deze foto gekozen was omdat het zo'n flink kind was. Het vlugschrift werd twee weken geleden uitgegeven, doch een vrouw met scherpe ogen en een goed ge heugen in Southport meende de baby te herkennen. Daar zij foto's van de Koninklijke Familie placht te verzamelen, sloeg zij haar album na en daarin vond zij dezelfde foto, geknipt uit de Daily Express van 10 Juni 1936. De hertog van Kent is thans een dertien jaar oud leerling van Eton. Pi IT gou- den hoed je, gemaakt naar het model van een helm, zo als de Galliciêrs die vroeger droegen, is naar men gelooft het duurste van de wereld. De waarde wordt op een millioen Franse francs ge schat. Dat het hoedje van goud was, was blijkbaar nog niet genoeg, want om het geval letje nog wat duurder te maken werden in de vleugeltjes, die er bovenop zijn aangebracht, diamanten gezet. Een Parijse juwelier had dit ju- j weeltje in zijn etalage te pronk staan. ^"OG maar heel kort geleden, hebben wij u verteld hoe u uw vlees- x rantsoen het best kunt besteden. U had het nog maar net gelezen of er verscheen een bericht in de kranten, dat 't vleesrantsoen verlaagd was. Daar staat echter tegenover, dat wij meer kaas zullen krijgen Prettig is dat zeker niet, hoewel kaas in voedingswaarde zeker tegen vlees opweegt: ze bevat zelfs nog meer eiwit en kalk, stoffen, die vooral voor de opgroeiende jeugd van belang zijn. Maar menige huisvrouw zal toch verzucht hebben: „Wat doe ik met kaas bij het middagmaal? Kan ik die soms braden of er jus van maken?" Dat kunt u inderdaad! Het gebruik van kaas bij de warme maaltijden is in ons land van kaasmakers nog maar weinig ingeburgerd, in tegenstelling kende stof worden de randen om boord of met een geplooid strook je afgezet en de naden afgebiesd. Bij het kruisje naaien we aan el ke kant een stevige lus, om de schouderbanden (80 bij 3 a 4 cm.) door te halen. Ook het bovenstuk- je kan desgewenst in drieen ge knipt worden. Dat u daardoor met tweeerlei stof een aardig ef fect kunt bereikentoont u ons voorbeeld en u ziet zelf wel, dat er nog meer mogelijkheden zijn. Onze handwerksters maken het schortje natuurlijk van effen stof, zodat ze het met leuke motiefjes kunnen borduren. ELLA BEZEMER V, f?EN gezellig schortje, ook voor minder slanke dames, is het hier afgebeelde en U heeft mis schien nog wel een oude zomer jurk, die u het materiaal levert. Het onderstuk kunt u aanéén knippen of in drieën, net naar het met uw stof het beste uitkomt. Laat u het aanéén, dan stikt u op //mi' de aangegeven lijn een afstekende /</'L biesnadat u eerst de zakjes op gestikt hebt. Met dezelfde afste- m bijv. tot Italië, waar geraspte kaas en tomaten de gebruike lijke toevoegingen zijn van de dagelijkse macaronischotel. Ook in Hollandse stamppot ten smaakt geraspte kaas uit stekend, terwijl men aan stoof potten de kaas het liefst in blokjes gesneden toevoegt. Kaassaus heeft zich al roem ver worven ter vervanging van vlees jus bij groenten als savoyekool, witlof, spinazie en andijvie. Tenslotte zijn er dan nog de ge bakken kaaslapjes, die zullen bij velen zeker zo in de smaak vallen, dat ze als afwisseling vaker op het menu komen, ook wanneer er weer voldoende vlees verkrijgbaar zal zijn! Zo kan. behalve vis, eieren en peulvruchten ook kaas het vlees in onze warme maaltij den vervangen. Gebakken kaasplakken Hieronder volgen enige recep ten, de hoeveelheden zijn bere kend voor vier personen. 4 Dikke plakken kaas, van 50 75 gr. (plm. 3 eetlepels) bloem, Vi dl. melk (of water), wat boter of margarine, wat zout en peper. Van de bloem met de melk (of het water) een gelijkmatig beslag maken. Er wat zout en desgewenst peper aan toevoegen. De kaas- plakken door het beslag wente len. In de koekepan boter of mar garine bruin laten worden en hierin de plakken vlug aan beide zijden bakken. De k-aas zo warm mogelijk opdienen. Kaussaus 50 Gr. geraspte kaas. 40 gr. (4** eetlepel) bloem, 35'gr. (4 eet lepels) boter of margarine, M 1. water, 1 bouillonblokje, wat pe per en aroma en zout De boter of margarine smelten. De bloem toevoegen en deze met de boter vermengen. Het water bj.j gedeelten, onder voortdurend roeren, bij deze massa voegen. De saus door laten koken en met de geraspte kaas, het bouillonblokje en wat peper, zout en aroma op smaak afmaken. Stoofschotel van witte kool met kaas 1 K.g. witte kool. IVfc 2 kg. aardappelen, 200 gr. kaas wat bo ter margarine of vet, zout en pe per. De kool fijn snijden of schaven. De geschilde en gewassen aardap pelen in vieren snijden. De groen te en aardappelen met kokend water en wat zout vlug gaarko ken met het deksel goed op de pan (kooktijd plm. een half uur), de kaas in blokjes snijden en met de aardappelen en groenten ver mengen. De massa in een schaal overdoen. Naar verkiezing het vocht er apart als saus bijgeven. Drieven onder nummer In een Amerikaans filmblad kwam onlangs deze advertentie voor- „In genieur, 29 jaar oud. bijna 1.83 me ter lang. uitstekend danser, vrien delijk. zorgzaam, schrijver van acht onverkochte filmscenario's, het moede, steeds maar tevergeefs te trachten de poort van Hollywood open te stoten, biedt zichzelf op goed geluk ten huwelijk aan pas sende partij, beschikkende over een bruidschat van 15.000 dollar, daar hij zijn literaire arbeid wenst voort te zetten, vrij van de druk van te leurstellingen en armoede. Br "ONZE KINDERKRANT ER was eens een oud vrouwtje en ze heette Moeder Mikmak. Ze woonde in een huisje met een tuintje, midden in het dorp en ze deed de hele dag niets anders dan breien. Ze breide slobbroekj#s en kousjes voor haar kleinkinderen, die allemaal heel ver weg woon den en telkens als ze een draadje wol over had wond ze het om een kluwentje heen. dat langzamer hand groter werd. Het was een kluwen van aller lei kleuren: rood en groen, en paars en geel en blauw en rose en eindelijk was het kluwen zó groot dat het niet meer in haar naaidoos kon. En moeder Mikmak breide en breide en het kluwen kon niet eens meer in haar linnenkast. En toen langzamerhand, was haar kamertje te klein geworden voor die grote bol wol en ze nyiest een muur laten uitbreken. En steeds ging ze maar door met breien, tot op een gegeven ogen blik het huis te klein werd voor het kluwen en toen moest het in de tuin staan. Daar stond die enor me gekleurde wollen bol in de tuin en je begrijpt wel, dat alle men sen kwamen kijken. Tssj, tssj. wat een groot kluwen zeiden ze allemaal en sloegen de handen in elkaar En zelfs de bur gemeester met de hele gemeente raad kwam kijken naar de bol in de tuin van moeder Mikmak. WEET U wel. dat alle kinderen in het dorp een truitje zouden kunnen hebben van Uw restjes wol. zei de burgemeester tegen moeder Mikmak. Geeft U die bol aan de gemeente, dan zal ik zor gen dat alle moeders er een beetje van krijgen. Maar moeder Mikmak was 7.<j trots op het kluwen en ze had zo lang wol gespaard, dat ze heel moeilijk afstand kon doen. Ik zal er nog eens een nachtje over slapen, beloofde ze. De volgende dag kwam de burge meester weer en vroeg hetzelfde Ik moet er nog een nachtje over slapen, zei moeder Mikmak en de burgemeester ging zuchtend weg. Maar toen moeder Mikmak voor de derde keer een nachtje erover Lp R woonden zeven schaapjes al in de klaverwei. Ze sprongen van hup cn van holderi-jee en toen na een weekje, een weekje of twee toen kwamen er zeven bij- Hoeveel schaapjes waren er toen? En van die schaapjes gingen er negen dood. die schaapjes hadden de griep gekregen Ze werden begraven, alle negen begraven in de sloot. Hoeveel schaapjes waren er toen? De boer was erg verdrietig, de boer van de klaverwei. H\j zei: Het is boos. En hij zei: Het is bar. bü ging naar de markt met zijn boerenkar en kocht er weer zeven b\j. Hoeveel schaapjes waren er toen? l/f AAR op een nacht, in het j- donker toen kwam cr een beer in de wel een grote beer met een zwarte kop die at drie kleine schaapjes op, en bromde er vreselijk bij. Hoeveel schaapjes ivaren er toen? En zeven kleine schaapjes die werden zo bang voor de beer, ze sprongen stilletjes over de heg die zeven schaapjes liepen weg 'en niemand zag ze weer. Hoeveel schaapjes waren cr toen? r*i E schaapjes, die overbleven dat waren er nog maar Die schaapjes springen nu vrolijk en blij de hele dag in de klaverwei van hup en van holdcri-jce. Weet jij, hoeveel het er zijn, misschien? dan ben je erg knap en dan krijg je een TIEN' sliep toen kreeg ze een wonderlij ke droom. Ze droomde dat het vroor en sneeuwde en dat alle kinderen van het dorp zonder truitje liepen en het vreselijk koud hadden. Huilend van medelijden werd moeder Mikmak wakker. Ze holde meteen naar de burgemeester en riep: ,.U mag het kluwen hebben, haalt U het maar weg." De burgemeester was heel dank baar en de grote bol werd uit de tuin van moeder Mikmak gehaald Dat was nog niet zo eenvoudig, met een paard ervoor werd hij weggesleept onder gejuich. Toen mochten alle moeders ko men en er draadjes aftrekken ter wijl moeder Mikmak er glunder bij stond te kijken. En na een week of wat zag je alle kinderen in het dorp lopen met truitjes van allerlei kleuren, geel en paars en rood en groen, het was een mooi en vrolijk ge zicht. Je moet beslist eens gaan kijken in dat dorp waar die gekleurde kinderen rondlopen. Als ik nu nog maar wist hoe dat dorp heette wacht eens. nee, ik weet het niet meer. In iedere vrouw leeft het verlangen beeldschoon te worden LANG geleden, als blaag van zeventien, las ik altijd met gespannen aandacht de rubriek van Maryse in een maandblad. Maryse, een soort deftage Eve lien, vertelde daarin, hoe je mooi kon worden. Ze gaf recepten voor allerlei huiselijke smeerseltjes en zalfjes, samengesteld uit vaseline, kamfer, alcohol, vruchtensappen, ze gaf ook aanwijzingen, hoe je van rauwe eieren een masker op je gezicht kon laten opdrogen; het was een vies geklieder, maar wat heb je allemaal niet er voor over, om mooi te worden. Ze werkte veel met komkommer, citroen en tomaten, waar je je mee moest betten en ik herinner me nog, hoe ik eens naar bed ging op haar ad vies ingesmeerd met een soort to matenpuree. tot grote ontsteltenis van de hele familie. Of het goed hielp, weet ik niet, want op zekere dag gooide mijn vader woedend al die snorrepijpe- rij. zoals hij het noemde, in de vuilnisbak en zei dat hij groene zeep voor zijn dochters voldoende schoonheidsmiddel vond. Dat was in de tijd, toen de sch.oonheidsverzorging nog niet zo'n vlucht had genomen als van daag. En nu liggen de parfumerie zaken stamp- en stampvol met dure roze dozen en tubes en fles- 'sen. 't Is bijna belachelijk, te zien hoe er telkens weer nieuwe mer ken poeder en crème in de han del komen, steeds meer watertjes en melkjes. Hoe kan dat allemaal floreren? Eenvoudig daarom, omdat vrou wen nog steeds gebiologeerd wor den door schoonheidsmiddelen. Iedere vrouw heeft ergens de illu sie dat ze nog eens in een paar dagen tijds beeldschoon zal wor den door een of ander middel. Daarom koopt ze vaak lukraak crèmes. Een crème, om de oogha ren te laten groeien, een crème om grove poriën weer dicht te krijgen, nacht- en dag- en mid dag en ochtendcrèmes. Op die manier zou je kapitalen kunnen uitgeven, en die worden er ook vaak aan uitgegeven. MOETEN we dan maar niets doen aan ons gezicht! Alleen maar groene zeep en water? Nee, want welke vrouw heeft een zo gave gezonde, normale huid, dat zij tot in lengte van jaren niets eraan hoeft te doen? De meesten van ons hebben een te vette of te schrale huid, krijgen door poeder en crème last van grove poriën, zwarte puntjes of beginnen rimpeltjes te krijgen zo tegen hun veertigste. We moeten wel degelijk iets eraan doen. Wonderen bestaan ook in de schoonheidsverzorging niet. Ge zond verstand en verstandige voor lichting, dat is wat we nodig heb ben. En verstandige voorlichting geeft u een schoonheidsspecialiste. Zij stelt een diagnose van de huid. Zij zal u zeggen, als u haar advies vraagt: Nee, mevrouw, niet meer met zeep wassen, u hebt een te vette huid, die moet u zo en zo schoonhouden, of u hebt een te droge huid, die moet u zo en zo behandelen. Eigenlijk moesten we allemaal naar een schoonheidsspe cialiste om ons eens degelijk te laten voorlichten omtrent de sa menstelling van ons vel. We zouden de kosten voor dat advies gemakkelijk kunnen dra gen, dat is niet zoveel. Maar het bezwaar is, dat die schoonheidsspecialiste u nooit een recept zal geven, zoals Maryse dat deed in haar maandblad. Ze zal nooit zeggen: u neemt zoveel de len alcohol, zoveel delen water, zoveel delen kamfer en dan hebt u een goede lotioon, bijvoorbeeld. Nee, zij beveelt u een fles aan die duur is en waar u een goede maand mee dom. En nog een crème zus en een crème zo. Én het resultaat is, dat maar enkele vrou- zich de luxe van een advies kun nen permitteren en dat het beslist niet onder ieders bereik ligt. Eigenlijk zouden er toch een soort huidverzorgings-klinieken moeten zijn, waar iedere vrouw, ook met een normale huid, zich zou kunnen laten voorlichten en meteen recepten zou kunnen krij gen die zij met weinig geld kon laten bereiden in een drogisterij. Want die lotion, die u voor drie gulden het flaconnetje koopt, mag dan al heerlijk ruiken, voor het- Er zal wel niemand zijn. die ons bestrijdt als wij de Zweedse film ster In grid Bergman „knap" noe men. Haar grootste charme en tevens de sterkste kant van haar filmtalent zijn echter haar een voud en natuurlijkheid. zelfde geld zoudf u een enorme fles van dezelfde samenstelling kunnen krijgen, zij het dan zonder geurtje, als deze schoonheidsaf faire door sommige fabrikanten niet zo opgeschroefd werd. f T~)s i E mooiste sigarenband jes komen uit Neder land en België", zegt de heer Kalker te New York. ..Men heeft ze daar in acht of tien kleuren en in België vindt men ze bovendien ln een grote verscheidenheid van af metingen." De heer Joseph Kalker. die bovenstaande uitspraak deed ln een Interview met de New York Sun, is directeur van een Europese import- en ex- Dortfirma en tevens wat hier het belangrijkste ls de Europese vertegenwoordi ger van de International Ci- gar-band Society, een inter nationale bond van verzame laars van sigarenbandjes. Deze vereniging, die ln 1934 ls opgericht door 22 ver zamelaars, heeft nu meer dan tienmaal zoveel leden ln de Verenigde Staten alleen. Daarbij zijn vele nlet-ro- kers van beiderlei kunne. Kalker zelf is geen versa- Oudst bestaande exemplaar dateert uit het jaar 1854 meiaar. maar sinds hij enige jaren geleden ln een Neder lands blad iets heeft gelezen over de verzameling van iemand te Milwaukee, heeft hij buiten Amerika bijna 30 000 sigarenbandjes verza meld, die hij aan verzame laars in de Verenigde Staten heeft weggegeven. Op zijn laatste reis naar de Verenigde Staten hgeft hij fiOOO stuks uit Nederland, België en Zwitserland mee gebracht. IJ E bandjes variëren ln 1breedte van ruim een halve centimeter tot bijna 4 centimeter en ze dienen niet alleen als handelsmerken maar worden ook gebruikt ter herdenking van allerlei gebeurtenissen, van verjaar dagen van vorstelijke perso nen tot die van directeuren van sigarenfabrieken. Waar komt het sigaren bandje vandaan? Dit sieraad van zo menige sigaar is ongeveer 95 ja»- ge leden geboren in Cuba. De vader was een zekere Anton Bock. die het schiep om het namaken van zijn sigaren te gen te gaan Het oudste exemplaar dat nog bestaat dateert uit 1854. Het sierde sigaren, die werden aangebo den na een diner ter ere van Cyrus W Field, toen de eer ste kabel in de Atlantische Oceaan werd gelegd. JE hobby van het vejza- melen van sigarenband jes kwam eerst goed op gang omstreeks de eeuwwisseling, toen het een rage werd, si garenbandjes achter glazen asbakken, glazen schoteltjes en andere glazen voorwerpen te plakken. Het meer serieuze verza melen in albums begon on geveer in 1907 en de depres sie. die vele Inkomens aan tastte. bracht velen tot deze weinig kostbare liefhebberij. Volgens een niet officiële schatting moet het aantal verzamelaars in de Vercnig- - de Staten en elders thans in de duizenden lopen Anders dan het verzamelen van postzegels ls deze verzamela- rij geen commerciële aange legenheid geworden. De le den van de International Cl- gar-band Society rullen wel bandjes maar kopen of ver kopen ze nooit. Voorzitter van deze bond is de heer Gilbert C. Budlow te West Allls in Wisconsin. Zijn verzameling, die naar men meent de grootste ls, telt meer dan 50 000 exem plaren. Deze prachtige koningstijger is de nieuwste aanwinst van de diergaarde Blijdorp te Rotterdam. Hij is bestemd om de echtgenoot te worden van een tijgerin, die daar al enige tijd vértoeft. Zoals uit de foto blijkt, was hij er helemaal niet op gesteld, dat zijn plaatje in de krant zou komen.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 3