WONINQ JOOST KOCHT HAGEDISSEN Kapers op de modekust Het gevaarlijke woord: Muskus: kostbare grondstof voor parfumindustrie VOOR BROER EN ZUS Als dames ruzie hebben Nooit te vroeg om te beginnen Sterke geur wordt soms karavanen noodlottig (Dalc oUfantjoA Spionnage op Parijse modeshows ER Gorcumse caféhouder bouwt in vrije tijd miniatuur-kermisattracties Zaterdag 26 Februari 1949 5 P)IE oude Heine zei: Er zijn twee soorten ratten; de hon- cerigen en de zatten. Wij zouden met een variant kunnen zeggen- Er zijn twee soorten muizen; die met en die zonder huizen. Waar mee we dan, net als Heine men sen bedoelen in plaats van ratten of muizen. Inderdaad kan men het mens dom langzamerhand gaan indelen in lieden mèt en lieden zonder een huis. Tussen die twee gaapt een enorme kloof. Enerzijds de men sen die gezellig en vrij bij hun eigen haard zitten en zachtjes hoofdschuddend in de krant over woningnood lezen, anderzijds al die woninglozen, die op de meest gewrongen manier gehuisvest zijn samen moeten wonen, daar waar samenwoning haast onmogelijk is en voor wie het woord „woning" een obsessie wordt. Het zijn er niet zo weinig. Dui zenden en duizenden gezinnen wo nen samen en hun aantal groeit nog voortdurend Al die jonge paren, die willen trouwen en het niet kun nen omdat er geen woonruimte is. En al die jonge paren, die het toch doen in een soort rooskleurig op timisme van: Ons lukt het wel. Ze lopen met het hoofd tegen een muur. Er is niets te vinden en al was er een huis te huur, ze krij gen geen huurmachtiging. Ze la ten zich als nummer zevenhon derd-zoveel op een wachtlijst zet ten voor een woning in een nieuw flatgebouw en ondertussen zitten zc- bij ouders of schoonouders, heb ben een bed op zolder en geen eigen zitkamer, dus geen huise lijk leven, geen vrijheid en als ze samen willen zijn moeten ze naar de bioscoop. Hoe kan hun huwe lijk ooit goed gaan op die manier? En dan, als er geen ouders zijn, bij wie ze kunnen inwonen? Legio zijn de gevallen van getrouwde mensen die gescheiden leven, de een op een kamertje, de ander thuis bij vader en moeder. Geen wonder dat zovelen hun laatste toevlucht zoeken bij huur kamers en vaak veel te dure huur_ kamers. Een jong vrouwtje, zei met een sip gezicht: We hebben twee ka mers gehuurd, met gebruik van keuken. O, ja? Zeg, wat heerlijk voor je, je zoekt al zo lang. Ja, zegt ze, heerlijk, maar... Wat maar? Het kost f 125, het is gemeubi leerd. Maar dat is schandelijk zwart! En je hebt toch zélf meubels? Ja, die staan opgeslagen, we moeten voor dat opslaan nog een tientje in de maand betalen. En we vinden die huurmeubels mon- OP EEN MODESHOW van „Mattli" in Londen, waar de nieuwste mo dellen voor de komende lente wer den getoond, trok deze zwart zijden avondjapon de aandacht door het scherpe contrast met de stola van witte vos. Wij maken zelf: Oranjemarmelade WE hebben weer sinaasappelen en er zijn nu en dan citroe nen. Dus nu kan er oranjemarme lade worden gemaakt. Neem vier grote sinaasappelen, een citroen, een halve liter water en borstel de vruchten goed schoon. Zet ze dan op met het koude water en laat ze koken tot de schil geheel zacht is; prak af en toe met een stomp voor werp om dat te controleren. Niet met een vork prikken, want dan loopt het sap uit de vruchten. Weeg vervolgens de vruchten en doe dan hetzelfde gewicht aan suiker bij de rest van het vruch tennat. Snij de vruchten in vieren, haal er de pitjes uit en de vezels of vellen. Wrijf daarna met een zilveren vork of pollepel het vruchtvlees fijn en snipper de overgebleven schil zo dun mogelijk in lange reepjes. Doe deze snippers nu weer bij het vruchtennat met de suiker en laat het geheel koken tot het de gewenste dikte heeft gekregen. Giet de kokend hete marmelade in schoongemaakte en klaarstaande potjes en sluit die snel af met perkament-papier of cellophaan; zet de datum en de naam buiten op het potje. U kunt het ook aldus doen: nadat U de vruchten goed geborsteld en gewassen heeft, snijdt U ze met een vlijmscherp mesje in zo fijn mogelijke snippers en wipt er meteen de pitten uit. Die mogen in geen geval doorgesneden worden, want dat maakt de marmelade bit ter. Nu giet U er 1% liter koud water op en laat de vruchten zo 24 uur staan. De volgende dag worden ze in een gesloten pan opgekookt gedurende ongeveer 1H uur. Dan zijn al die kleine stukjes lekker zacht. Doe er daarna 1/ kg. suiker bij en kook verder alles in een open pan tot de stukjes vrucht doorschijnend zijn en de massa de goede dikte heeft gekregen. Daar na in de potjes zoals hier boven beschreven werd. sierlijk, maar we mogen ze er niet uitzetten. Natuurlijk. iedereen zegt, dat we gek zijn'; ze zeggen dat, omdat ze zelf een huis heb ben. Je moet naar de prjjsbeheer- sing gaan, zeggen ze. Als we dat doen, krijgen we natuurlijk ruzie er. daar kunnen we heus niet te gen op. 't Is zo al moeilijk genoeg. Ze hebben allemaal makkelijk praten, die vrienden, die in hun eigen woning zitten. Ze kunnen makkelijk verontwaardigd doen. Wanneer ze in onze positie waren, deden ze 't zelfde. 7 O was het geval van een wan- hopig jong echtpaar, dat ner gens meer een gaatje zag. En toch, als je zo eens hier en daar op visite gaat. valt het wel op dat er zoveel ménsen met een heel klein gezin in een groot huis wonen, zonder inwoning. „En dit is de eetkamer, en dit is de zitkamer en dit is de stu deerkamer van mijn man en dan hebben we hier nog een klein kabinetje en boven zijn de slaap kamers", zegt mevrouw Jansen opgewekt, als ze ons het huis laat zien. Precies zoals het hoort. Ja, precies, zoals het hoort in een normale tijd maar in deze tijd van nood is twee zitkamers voor het gezin nu eenmaal onsociaal. I^iar valt niets op af te dingen. Er is al vaak op gewezen en men spreekt dan boos over het bureau voor volkshuisvesting, dat beter de stad zou moeten uitkam men. Alleen in kleine woningen worden gezinnen samengeperst, zegt men, de grote huizen blijven er vrij van. Daar is tegen in te brengen, dat volkshuisvesting re kening moet houden met de hoge huren van die grote huizen, die vele gezinnen niet kunnen beta len en met het moeilijke punt, dat men nu eenmaal niet gezinnen uit totaal verschillende milieu's onder een dak kan laten samenhuizen Een grotere factor is echter de onwil van de mensen-met-grote huizen zelf. Om vrij van inwoning te blijven, zoekt men immers de meest gewrongen excuses, vaak met succes, want volkshuisvesting kan nu eenmaal niet een tijdje er gens gaan logeren om te kijken hoe het huis wordt bewoond. Die onwil is best te begrijpen en voor een deel zelfs te vergoelijken. Want het is een hele stap, inwo ning te nemen. Die hele heerlijke vrijheid van „baas in eigen huis" is weg. Het wordt schipperen en er komen altijd grote of kleine ergernissen. Het zou zelfs helemaal te ver goelijken zijn, als niet die woning ellende zo hoog gestegen was. Als mevrouw Jansen zich er eens rekenschap van gaf, hoe af schuwelijk de familie Pietersen op dat ene kamertje woont, dan zou ze aan het piekeren gaan (want mevrouw Jansen is best een lieve vrouw) en ze zou zeggen: Kom aan, man, we gaan die slaapétage afstaan aan een aardig jong echt paar. Zij moeten dan maar 'n keu kentje bouwen en we moeten pro beren zoveel mogelijk apart te blijven, maar het moét gaan! f>INNENKORT zullen de Engelse huisvrouwen maar op de knop hoeven te drukken en het nieuwe mechanische dienstmeisje zal een groot deel van het werk in de keu ken automatisch voor haar doen. De machine, de „electrische keu kenmeid", is ontworpen door de heer J. M. Glauser te Warlington, Surrey, die ze thans bij duizenden gaat fabriceren. Twee jaar had de ze knappe technicus nodig voor het perfectionneren van het apparaat, dat schoenen poetst, pannen en potten schuurt en reinigt, messen slijpt en tal van andere karweitjes vlot opknapt. Nuttige wenken Als u uw kleren aan het schoonmaken bent, wikkel dan eens een reep breed leukoplast om uw hand. Dat is zeer handig om er de pluisjes mee van uw don kere kleding te verwijderen. Kaarsen druipen niet meer als u ze, voor het gebruik, een uur in ijskoud water dompelt, waaraan een beetje zout is toegevoegd. Droog ze goed af voor u ze aan steekt. De constante parade van ambu lance-auto's, vrachtwagens, taxi's en brandweerauto's, die alle hun niet gevraagde en onnodige diensten kwamen aanbieden, beu, heeft mevr. Beulah Beek een aanklacht tot schadevergoeding van 5000 dol lar ingediend tegen Dorothy Lowe, die haar deze grapjes bezorgde. Mevr. Beek zei, dat Dorothy, waarmee ze onenigheid had gehad, haar onnoemelijke last bezorgde door voortdurend allerlei lieden naar haar huis te sturen om kar weitjes op te knappen. Ontelbare malen verscheen de brandweer voor de deur en het aantal taxi's dat voorreed was niet meer te tellen. Op zekere ochtend stonden vijf ambulance-wagens voor mevr. Becks woning, in antwoord op een valse oproep, waarvan de bestuurders onder elkaar ruzie kregen wie mevr. Beek naar het ziekenhuis mocht brengen. Mevr. Beek zelf maakte een eind aan de twist dcor de politie te roepen. is de nieuwste de Londense „Het Nieuws" verschijning ir nieuwswereld. Het kost een halve penny per nummer, neemt advertenties op tegen een farthing (een vierde penny) per regel en heeft corres pondenten in Afrika en Canada. Uitgever is de 14-jarlge Julian Smithells. Hij drukt het blad in zijn slaapkamer op een pers, ge maakt van een mangel. De buiten landse correspondenten zijn zijn neefjes. U kunt de cijfers op uw koorts thermometer weer leesbaar maken door er even met een beetje rode nagellak overheen te gaan. Wrijf het er vlug over met uw vinger en neem de overtollige lak op met een propje watten, gedrenkt in een weinig aceton of remover. 7 OLANG de vrouwen zich par- fumeren zij plachten dit al in de vroegste tijden te doen en zullen die gewoonte wel tot in leng te van dagen handhaven zolang zal muskus een felbegeerd artikel blijven waarvoor hoge prijzen wor den betaald. Want muskus is een onontbeerlijke grondstof voor de parfumindustrie. En als de synthe tische muskus, die thans door de Amerikaanse firma Du Pont wordt gefabriceerd geen algemene toepas sing vindt, dan wordt het muskus- dier met uitroeiing bedreigd. Jaar lijks toch vraagt de reukwaterfa- bricage van deze diersoort niet min der dan honderdduizend slachtof fers. Daar komt dan nog bij. dat ook de mens zijn jacht naar mus kus vaak met zijn leven moet be talen. Want in sommige streken schrikt men er geen moment voor terug een mens te doden om in het bezit te komen van een stof, die rïlT raglanjasje kan met en zonder ceintuur gedra gen worden, met een kraag en/of met een kap, met steek- zakjes (vooral practisch bij regenjasjes) of anders met royale opgestikte zakken. Bo vendien kunt u voor meisjes ook nog tweeërlei stof ge bruiken. Weer tal van moge lijkheden, zoals u ziet. In de rug is een diepe plooi, waarin u heel gemakkelijk een naad kunt aanbrengen, als dat met uw stof beter uitkomt. Voor kinderen van 6 jaar heeft u voor het jasje met kap, uit één stof gemaakt, ongeveer 1.50 m. nodig van 130 breed. We leggen in de rugbaan x opvallend de plooi die we van boven over een lengte van 14 cm dichtsnik ken. Nemen we tweeërlei stof, dan knippen we de 6 cm. brede voorkanten apart en stikken ze aan de voorba nen. We zetten het voering zakje (zie stippellijntje) aan de zakopening en werken deze met een 3 d 4 cm breed zakpat van dubbele stof af. Van de opgestikte zak is ook een patroontje gegeven. De mouw kunnen we naar believen in één geheel of in tweeën knip pen. In het laatste geval de bovennaad breed afslikken. We naaien de schouder- en binnennaad dicht en zetten de mouw naad op naad vallend in. Het beleg, dat me van boven iets langer moeten knippen, omdat het ook nog een stukje van de mouw bekleedt, naaien we over een inlegsel tegen de voorkanten. Denkt u er bij het maken van de knoopsgaten om, dat de jas voor jongens naar rechts sluit, voor meisjes naar links? De kraag wordt van dubbele stof gemaakt, de on derkraag schuin knippen en van een inlegsel voorzien. De halsrand wordt er tussen genaaid. In de kap voeren we de bijschuinertjes uit, sluiten de achternaad, maken naar hetzelfde patroon de voeringkap, verbinden de twee kappen en zetten de halsrand tussen de onder kanten. Neemt u een kraag èn een kap, dan bevestigt u de laatste met grote drukknopen onder de kraag. De 4 cm. brede ceintuur maken ELLA BEZEMER. we van dubbele stof met een inlegsel HALVE KRAAG o /g ó.g/6 kostbaarder is dan goud. Eer de duurste parfums tot stand gekomen zijn. is er véél bloed gevloeid Het muskusdier leeft in Centraal Azië op de uitlopers van de Hima- laja, op een hoogte van 2000 meter. Het zijn de mannetjcsdieren die de muskus afscheiden. Maar omdat het mannetje en het wijfje, vooral op grote afstand, heel moeilijk uit elkaar zijn te houden, worden ook ontelbare vrouwtjes gedood. Een kilo muskus, ook wanneer het vervalst is, brengt met een rond getal 3500 Zwitserse francs 2177.75) op. Komt de waardevol le reukstof zuiver op de markt, dan is de prijs nog veel en veel hoger. Dat komt echter zelden voor, om dat bijna al de Chinese jagers met kleine kunstgrepen hun winst wil len vergroten. Muskus ruikt sterk. Als een mus kusdier op een rotsblok heeft uit gerust en de plaats waar het heeft gelegen wordt later door de zon verhit, dan verbreidt zich een door dringende geur tot ver in de om trek. De geur van de muskus deelt zich ook aan de jagers mee. Die kan hun zelfs noodlottig worden. Want meermalen is het voorgekomen, dat de sterke muskusgeur de aanwezig heid van karavanen aan roverben den verraadde die hen, op rijke buit belust, eenvoudig uitmoordden. Ingewikkelde samenstelling Waarvoor wordt de muskus ge bruikt? Een parfum is ingewikkeld van samenstelling en bestaat nooit uit een enkele geur. Dan zou het zoals de vakterm luidt, te „hard" worden. Men moet de eigenlijke geur met nevengeuren verzwakken. Alle parfums bestaan uit een reeks van zogenaamde „grondgeuren", die op zichzelf zeer onaangenaam kun nen zijn. Zij worden echter in zulke kleine hoeveelheden toegevoegd, dat de onaangename reuk verdwijnt. De werking van het parfum wordt hierdoor versterkt. Daar komt bij, dat de meeste parfums een te korte levensduur hebben, ze zijn te vluchtig. De stof, die hen nu als het ware „fixeert" is de muskus. Het ontbreken hiervan was de oor zaak, dat tijdens de oorlog de mees te parfums van zulk een slechte kwaliteit waren. Slechts drie stoffen zijn er. die met muskus kunnen worden verge leken: amber en de reukstoffen die de civetkat en een bepaald soort bever afscheiden. Maar ze worden in de schaduw gesteld door de muskus, waarvan de zoete, krachtige geur van ouds her op de mensen een grote aan trekkingskracht had en die al werd gebruikt door Joséphine de Beau- harnais, de gemalin van Napoleon. ONZfc KINDERKRANT JOOST had altijd een zwak voor dieren gehad. Als heel klein jongetje verzamelde hij kikkervis jes, altijd was hij op zoek naar torren en kevers, en toen hij 12 jaar was kreeg hij van zijn vader een terrarium. Het was een glazen doos met mos en aarde op de bodem, over dekt met ijzergaas en daarin zaten twee padden, een boomkikker en een salamander. Je kon er ook in secten in doen, zei vader en Joost ving een paar sprinkhanen en kleine torretjes, maar die werden direct door de padden opgegeten, die bijzonder vraatzuchtig waren. Dus als tehuis voor insecten was het niet geschikt. Alleen een enor me kever, een Vliegende Hert. hield het een poosje uit; dat is zo'n tor met een soort gewei aan zijn kop. 't Ging een hele tijd goed, totdat op een morgen een van de padden de helft van dat gewei had opgevreten. De kever was erg zielig en draaide steeds rond tot Joost hem weg moest doen. Intussen hadden de grotere die ren het heerlijk in dat terrarium. Joost was bijzonder aan hen ge hecht en toen hij een poosje bij Tante Emma zou gaan logeren, vroeg hij wel tien keer: Zul je goed op de salamander passon, va der? Kijk je elke morgen naar de padden, vader? Vader beloofde het en zo ging Joost naar Tante Emma voor 14 dagen. Tante Emma was een oude da me. die op een bovenhuis woonde in de stad en Joost, die het leven in een dorp gewend was. vond die stadsdrukte geweldig! Alles was voor hem bijzonder, wat voor een gewoon stadskind gewoon is: de trams, de lange rijen auto's, de verlichte winkel ruiten. de grote speelgoed-étalages met treinen die echt konden rijden! Joost genoot. Hij ging ook naar de dierentuin, hij mocht een keer naar de Cineac en hii vergat van al die vreugde biina zijn terrarium Tante Emma begreep wel, dat hij niet de hele dag op haar bo venhuis moest zitten, dus stuurde ze hem iedere morgen er op uit met wat zakgeld ,/Waar zal ik vandaag eens naar toe gaan. tante?" vroeg hij. Ze za ten aan het ontbijt. Tante Emma streelde zijn blonde krullebol en zei: „Weet je wat? Hier vlak bij is een markt. Je kunt daar van al les kopen: hier heb je een gulden, breng voor mij een vatenkwast mee en koop voor de rest maar iets voor je zelf. T—IJ ging meteen op weg naar A A de markt. Joost had zoiets nog nooit gezien: al die kraampjes, waar je de gekste dingen kon krijgen. De vatenkwast had hij binnen een paar minuten. Wat zou hij nu nog kopen? Zo'n stelletje radio-onderdelen? Nee, dat werd te duur. Of een bromtol, dat kon hg best betalen. Juist wou Joost de bromtol kopen toen hij ineens daar. een grote glazen kist zag en daarin zaten.... hagedissen! Dat was iets voor zijn terrarium. Dat moest hij hebben Hij kocht er zeven en moest nog wat geld van zijn eigen zakgeld er bij leggen. Toen ging hij met zijn zeven ha gedissen in een oude schoenen doos met gaatjes naar 't huis van tante Emma. „Dank je voor de vatenkwast." zei tante Emma. „Wat heb je daar in die doos?" „Hagedissen," zei Joost trots en gelukkig. Wat?!" zei tante Emma, bleek van schrik. „Hagedissen? Leven de?" „Ja." zei Joost, „kijkt U maar." Hij wilde het deksel oplichten, maar liet per ongeluk de doos val len en daar had je het! Tante Emma begon te gillen en' ging eerst boven op een stoel staan en toen boven op de tafel, met haar rokken omhoog. „Doe die enge beesten weg!" schreeuwde ze. En Joost kon het heus niet hel pen, hij moest een beetje lachen, het was! ook zo'n mal gezicht, die bange tante Emma, doodsbenauwd voor die kleine beestjes, die nu hulpeloos rondkrabbelden, over het dressoir, over de theetafel en de stoelen, Joost ging ze vangen. Na een poos had hij er zes weer in de doos, maar de zevende was hem gepiept. OMT U maar van de tafel af, tante Emma," zei Joost, „ik heb ze allemaal. Tante' Emma kwam opgelucht naar beneden en zei: „Wat ben je toch een akelige jongen om me zo te laten schrikken. Doe nu de doos met een touw dicht en zet hem op het platje, ik wil die enge beesten niet in huis." Maar 's avonds, toen Joost in bed lag, hoorde hij beneden een vreselijke gil. Dat is de zevende, dacht hij. En jawel hoor, toen hij beneden in de kamer kwam, stond tante Emma weer boven op de dekenkist, in doodsangst voor de laatste kleine hagedis, die op de tafel liep. Joost ving hem vlug en handig en zei: „Dit is heus de laatste, tante, nu heb ik ze alle zcvenl" Joost is nu allang weer thuis In zijn dorp en de hagedissen zijn in de schoenendoos meegereisd en wonen in het terrarium, Maar soms doet Joost tante Emma nog wel eens na. „Zó stond ze op tafel, vader, en ze gilde aldoor: Ooooooh, die enge beesten!" lRR waren eens drie kleine ■*-' olifantjes die sliepen in drie kleine ledikantjcs, onder de dekentjes tot aan hun nekt hun slurven hielden ze botten het dek. En daar op de tafel stond voor elk een bordje met brood en een bekertje melk, en op drie stoeltjes, daar in de hoek lagen hun manteltjes en hun broek. Daar zat ook Moeder Olifant ze zat er te breien, onderdehand_ zij lette goed op of haar kinderen sliepen en of ze soms niet door de kamer heen liepen. maar die olifantjes bleven heel netjes onder de dekentjes in hun bedjes. Wie tekent het mooiste plaatje? Onze tekenaar moest een prentje maken bij dit versje, maarhij kor. het niet. Gek hè? Jullie kunt het vast wel! Probeer het eens. maak eens een mooi plaat je, netjes en duidelijk, van die drie olifantjes Je mag het ook kleuren. Wie de mooiste tekening Instuurt krijgt een prijs en het plaatje wordt ln de krant afgedrukt Niet door vader of moeder laten tekenen, hoorl Zelf doen. Bij de tekening vermelden: Naam, odro3 en leeftijd. En nu aan de slag. Door een plasticlaagje tussen de twee stoflagen van een overhemd- boord te plaatsen en dit door mid del van stoom onder druk daaraan vast te smelten, worden thans stijve boorden gemaakt, die tevens krlmp- vrij zijn. In Kenya (Afrika) doet een bruid gemiddeld 8 stuks vee. dat is er dan een, die geen onderwijs heeft geno ten. Heeft ze dat wel, dan is de prijs hoger en kan tot 16 stuks op lopen. Ol heerste onrust onder de Parijse modekoningen. Reeds lang koesterden zij verdenking, dat een geheimzinnige figuur, die blijkbaar alle gro te shows bijwoonde, de aldaar getoonde model len copieerde. Te vaak gebeurde het, dat reeds enkele dagen later op onnaspeurbare wijze de kostelijke costuums lagen geëtaleerd in precieuze modewinkel tjes in Milaan, Brussel, Rome, Madrid of Lon den. Een legertje detecti ves werd ingeschakeld en de vondst van deze slimme lieden was nog verrassender dan zij zelf verwachtten. In een deftig hotel te Pa rijs. op de kamers van een zekere Puricelli vonden zij een koffer, waarin zich in een ge heim vak fotocopieën bevonden Van de on langs gelanceerde mo dellen van Dior en Fath. Bovendien trof men in een ander vertrek van deze Italiaan een nauwkeurige specifica tie aan van de aan zijn medewerkers uitbe taalde honoraria, reke ningen van de leveran ciers van stoffen en een register van zijn afnemers in de voor naamste hoofdsteden en mondaine centra van Europa. 7 IJN werkwijze was als volgt. Wanneer een show werd georga niseerd. waar hij be langstelling voor had stuurde hij zijn staf derwaarts. Een hunner lette in het bijzonder op de wijze waarop de hals van japonnen, blouses en jumpers was gesneden, een an der hield de coupe der mouwen in het oog, een derde specialiseer de zich op de plooien op de heup en weer een ander lette op de snit van de rok, een stoffendeskundige be studeerde de keuze van de toegepaste zijde, textiel en wol en ook bevond zich onder de assistenten van Puri celli een specialist die al zijn aandacht liet uitgaan naar de siera den, die werden gedra gen. WANNEER de show was afgelopen, ontmoetten de mannen en vrouwen elkaar in de vertrekken van de Italiaan, waar krijgs raad werd gehouden over hetgeen men had gezien. Er werd geko zen, welke modellen voor copiëring in aan merking kwamen en daarna kwamen de potloden voor de dag om de details en het geheel op papier uit te werken. Nog eenmaal werd het resultaat be sproken en dan gingen de tekeningen en de toelichtende tekst naar de fotograaf om foto- copieën te maken, die Puricelli dan aan zijn clientele over geheel Europa verzond. Nu kan Dior weer rustig slapen. Het ka persnest is uitgeroeid en wie voortaan zijn vrouw wil verrassen mèt een robe van deze Parijse kunstenaar kan er zeker van zijn een onvervalst exemplaar te verwerven. Klanten hoeven niet te wachten De naam van de caféhouder Theo den Uijl, te Gorinchem heeft in Nederland een bekende klank Theo heeft het gehele land doorkruist met zijn miniatuur-stoomcaroussel. naar het model van Ontoon Benner, waaraan hij acht jaar werkte. Kort geleden kwam ook een zweefmolen gereed, die ieders bewondering af dwong. In die acht jaren is Theo al heel wat keertjes gestoord, want hij maakt dit alles in zijn café tussen het bedienen van zijn klanten door. Maar deze ras-knutselaar is onver stoorbaar en zijn bezoekers komen graag om zijn werktafeltje staan als hij bezig is zijn penseel of zaag te hanteren, want Theo is niet al leen een bekwaam bankwerker voor het mechanisme van zijn ker- mis-attracties docb. ook electri- cien en schilder. Het knutselen zit hem in het bloed en zo zette hij weer een nieu we attractie op stapel, waarmede hij over enkele weken gereed hoopt te zijn. Het is een rakettenbaan, naar het model van Evert Dauphin. Natuurlijk ontbreken de bijbeho rende wagens, waarin alle genum merde onderdeeltjes worden onder gebracht, niet, evenals een fraai, echt spelend orgel, terwijl schilder werk en kleur-combinaties weder om voortreffelijk zijn geslaagd. Zeer goed komt het verschil in opvatting tussen een ouderwetse en een mo derne kermis-attractie tot uiting, omdat in de achtergrond van deze Rakettenbaan de strakke opgaande lijn domineert tegenover het lof werk, dat de stoomcaroussel ken merkt. Velen in den lande zien met be langstelling uit naar het ogenblik, waarop deze „Kermis van vijf me ter" weer in werking zal zijn. Reeds heeft Theo een aanbieding voor een expositie van zes weken in Parijs en dat zegt genoeg. Over het succes zijn we geen ogenblik bevreesd. U kunt het knappen van schouderbandjes voorkomen, door op de rug van de bandjes een stukje van 5 cm. af te knippen en er een stukje elastiek van deze lengte aan te zetten.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 5