Koekoek, een vreemde vogel VOORAL VOOR DE VROUW Een leven geheel in dienst van de vredesgedachte Voetbalploeg „Torino" bij ramp gedood „Op kantoor werd ik zot", zegt Hetty Blok Mej. v. Wijngaarden Christian Dior Zomerse strepen Bevrijdingsdag Vliegtuig vloog tegen de spits van kathedraal Superga Vrijdag 6 Mei 1949 3 WAT MOET MIJN DOCHTER WORDEN? Maar een cabaretière leert haar rollen niet spelenderwijs Hetty Blok heeft wilde, korte krullen. Niet saai als op de foto toen was re natuurlek net bij de kapper geweest, 't Is haar zonder scheiding Ze graait en krabbelt erin onder 't praten en ik heb nooit geweten dat ook dit een vrouw flatteren kan. Maar dan moet je ook van die eigen aardig smalle, lenige vingers hebben. Handen, die ook zonder nagellak blikvangers zijn. De kleedkamer achter de coulissen is kil van netheid. Kleren aan hangers, maskers, hoeden en pruiken aan haken en spiegels toilettafels stofloos gepoetst. Een uur voor de voorstelling van Wim Sonnevelds cabaret. „Zullen we niet eerst wat koffie in de foyer...?" vraagt Hetty. Ik heb al een cigaret en een stoel en die foyer trekt me niet. „Als je me maar niet van die har-« kerige dingen laat beweren. Zoals: „ik leer mijn rollen spelender wijs Geen lieve ziel die zoiets zegt Ik kijk op en zie me ln twee spie- Cabaret zegt Koenen's Ne derlands Woordenboek is een artistiek café-chantant, waar iichter-zangers voordragen. De heer Koenen mag misschien ooit gelijk gehad hebben, cabaret is toch ook nog wel wat meer. Het is een unieke vorm van klein kunst geworden: luchtig en op pervlakkig op 't eerste gezicht, maar in zijn kunst en komedie legt het echter direct verband met de mens en zijn maat schappij. En zo is de oppervlak kigheid van het werkelijke ca baret slechts schijn: het heeft altijd momenten van diepe al gemene betekenis. Wie maar een 'keer Hetty Blok met haar lied je Charlestonheeft gehoord en gezien, weet al precies wat cabaret kan zijn gels tegelijk. Hetty schudt d'r krul len en betuurt zichzelf. „Ik ben eerst twee en een half jaar op kantoor geweest. Secreta resse. Ben er bijna zot geworden. Zo nu en dan moest ik even op handen en voeten lopen om weer bij te ko men. Ze dachten daar dat ik niet wijs was." Zo naar met die meid Na lang gemartel is het zusje zin delijk. We hebben zo gejuicht bij elke prestatie, dat ze nu de dingen helemaal scheef ziet. 't Potje beju belt ze als een feestmuts en het kleine kamertje met haakje boeit haar meer dan een zaal vol speel goed. Al wie daar binnen gaat. holt ze na. slaat haar dikke knuistjes te gen de deur, luid roepend: „Bagedaan. bagedaan. bagedaan.." „U moet haar dat afleren", vindt m'n nette buurvrouw, streng. ,.'t Is héus een beetje vies". Ons zoontje is er stil van. „Ze wordt nou groot, hè mam," zegt hij aan tafel. „Gelukkig wel," knik ik. „Toch is het naar als je erop zit," zucht hij. Na het eten rent hij naar Henkie. „Even spelen, mam." „En je moet naar school," roep ik. ,,'t Is laat. Maar hij is al weg. 's Middags komt Henkies moeder m'n koffiemolen lenen. „Wat vreemd." zegt zij, „van die W.C. Hoe is dat toch gebeurd?" „Wat, welkeschrik ik. „Uw W.C., die is verwoest, zegt „Wie gaat ook naar kantoor als je er mets voor voelt?" „Ach, hoe gaat zoiets? Ik had m'n eindexamen H.B.S. Toneelschool mocht niet, zat niet genoeg toe komst in en toen kwam er iemand met een boek met banen. Een vin ger hield stil bij de S. Stenotypiste en Schoevers. Nou, vandaar Maar ik had zin in wat anders, daar was zang- en spraakles voor nodig. Die ben ik gaan nemen, toen mocht ik voor de radio en daarna, als je 't zo noemen wilt, kwam m'n debuut in de Kleine Zaal van het Concert gebouw te Amsterdam. Korte paro distische schetsen, liedjes." „Heb je geen dansles gehad Na dat liedje van Madame de Pompa dour doe je toch zo'n slangenmens- kunstje?" „Nee," lacht Hetty, „ik heb nu eenmaal van die slappe spieren. Dat met m'n voet naar m'n kruin is nieuw. Eerst deed ik oen sprong, zo helemaal met gestrekte benen tot je zit, maar omdat ik het snel en op eens moest doen, ben ik zo vals te recht gekomen, dat ik wat anders verzonnen heb. Dat eerste had ik van een vriendinnetje geleerd, toen Ik een jaar of negentien was. Het kind had balletles. Ze zei dat je gewoon wijdbeens moest staan en dan maar wachten tot je beneden was. Voor ik bij Wim Sonneveld kwam, heb ik Grand Gulgnol gespeeld, die grie zelstukken, met Fien de la Mar en Cruys. Erg leuk hoor. Ze waren vooral komisch, niet zo bloederig als die in Parys. Bovendien worden ze daar nogal slecht geacteerd, vind je niet Er gebeuren alleen wel sterke dingen, daar waren wij niets bij. Als er daar een met z'n gezicht op een kachel valt, hóór je het sissen. Vroeger was ik nogal gauw ge schokt, maar na onze eigen Grand Guignols durfde ik wel te kijken. Vloeide er bloed, dan dacht ik: „Ach, dat doen ze met een buisje en een beetje rode kleurstof." Verieden jaar zyn we namelijk met het Cabaret Sonneveld naar Parys geweest. In liet Théatre Antoine, waar al die Sartre-stukken plegen te gaan, heb ben we vrolijk ons ,,'t Is Historisch" gespeeld, voor de Hollandse Club. Toen hadden we ook contact met Marcel Marceau en zijn panto mimetroep." „Gaan jullie nu door met de pan tomime?" „Alleen ln do chansons mimés. Niet meer zo'n lang stuk, doch kor te, steeds afgewisseld met cabaret nummers." „Heb je nog voorkeur?" Hetty schopt kregel met d'r ene t- jt Hiermede vervolgen wy onze iVent U serie artikelen over bekende en ze wel? onbekende personen uit ons aller omgeving. HETTT BLOK voet. Ze heeft rode schoenen bij die blauwe wollen jurk. „Ik hou van alles wel," zegt ze. „Van parodieën en vooral van lied jes met een achtergrond. Juist die verscheidenheid trekt me in het ca baret. In een toneelstuk moet een rol wel verschrikkelijk leuk zyn willen alle facetten van je kunnen tot uiting komen." „Dat is haast net zo'n harkerige zin als: „Ik leer mijn rollen spelen derwijs," denk ik. Toch schryf ik hem op. Al roept ze straks: „Geen lieve ziel die zoiets zegt Het heeft iets te maken met een wekker of met een boemerang. Wij gaan met opzet naar DIOR om van cr>n d^*--"'co'-st<ai;"'» to cenezen. Want DIOR. de grote Christian, die met talent en bluf dê (inmiddels ver-ebde) New Look pousseerde moet een tastbaar mens zijn. Een handig en begaafd gewoon mens. Daarom staan wij nu 1949 op de hoek van de Avenue Montaig ne en de Ave. Matignon oftewel op de plek waar de couture regeert: Parijs in zijn meest mondaine ge daante. Dior, kaal aan slapen en voor hoofd. aan de dikke kant en zonder opvallende intelligentie, bekijkt de nieuwe schetsen uit zijn ateliers. En dat doet hij op de plaats waar zijn roem en zijn revenuen ontspruiten: op Montaigne. Deze modekoning is in twee jaar van onder naar helemaal-boven ge schoten cn zyn hedendaagse? omzet is slechts in millioencn francs per I maand te begroten. I Hoe? Dior was luttele maanden ïgj [terug kunsthandelaar. Hij hééft trek 1 in mode-tekenen; zijn aanleg en routine doen hem jurken en man tels schetsen cn zijn koopmansrtm- tine wijst na veel gereken de weg naar waar vraag cn aanbod elkaar één minuut ontmoeten. Zijn schet sen groeien tot tastbare kledij. Suc ces en publicity volgen op de voet en Diors naam is gemaakt. Hij heeft momenteel zijn eigen établissement waar bij voorkeur kunstbloemen in de vazen staan. En nu zijn New Look de omzet niet meer bepaalt, nu is het zijn fantasie en zijn snel-verworven naam die de zaken voor hem doen. Dior. de grootste exporteur van mode in Parijs. De man. die regel matig naar Oom Sam vliegt om een jurkje te tonen, dat reis en jaarsa laris moet dekken Hij bestóat en het is den gewone, zakelijke man. In eerste wereldoorlog stichtte zij haar Vrouwen Vredebond Nu overtuigd H federalists Cr Is n 11 aarde. „IN GOEDE HAVEN", het kinder huis op Terschelling, dat mejuf frouw Van Wijngaarden stichtte voor dc kinderen, die ernstig leden onder Duitse of Japanse bezetting. Uw zoontje. Natuurlijk mag hij wel bij ons. maar Het is een mal moment, 's Avonds roep ik dat joch tot orde. „Wat is dit nu voor geks, hoe be staat het!" En zoontje, verward, verdrietig, maar toch verongelijkt: ,,'t Is ook zo naar met die meid voor de deur." Mode-novelette Strepen worden vaak te wild verwerkt. De verleiding om te spelen met al die lijnen is inderdaad groot, doch hoe rustiger zo'n jurk is hoe beter. Dus geen baantjesdia gonaal, geen passen en heup stukken en randen op een rok. De slanke neemt de streep dwars, zoals deze getekende vrouwen, de niet zo slanke dunne legt de streep ln de A lengte. De dikke koopt geen -••• streep. Zo'n bolero met grote kraag is ook niet slecht. De jurk eronder heeft aangeknipte mouwen en een laag uitgesneden vler kante hals. Het is wel goed om bijtijds aan zomerjurken te denken. Er is wel zomers spul in de stad, maar pas na lang zoeken en uitkijken krijg je iets dat de moeite waard blijft. maar cén land: onze is maar één volk: de mensheid!", het staat in grote letters geschreven ln de kamer van mejuffrouw E. M. van Wijngaar den en deze zinrijke spreuk ver raad! al veel van de bewoonster, die sinds vele jaren streeft naar de verwerkelijking van het ideaal. Zelfs nu nog, op haar tachtigste jaar, stelt zij haar krachten on vermoeid in d'enst van èc vrede, zo, dat de dokter haar moet manen rust te nemen, omdat zy' anders overwerkt zal raken. Overwerkt op zo'n hoge leeftijd, die ieder doet verwachten, dat zij nu eindelijk, na een welbesteed leven, rust zou gaan genieten Want op een welbesteed leven kan mejuffrouw Van Wijngaarden terugzien. In 1914, kort na het uit breken van de eerste wereldoorlog, begon zij reeds een grote vredes- actie, die haar bekroning vond in de stichting van de Algemene Ne derlandse Vrouwen Vredebond. De oprichtster woonde in die dagen in Bodegraven en om haar idealen meer bekendheid te geven en uit eindelijk navolging te doen vinden, was zij genoodzaakt welhaast on onderbroken vijftien jaren lang het land door te reizen. In vele plaat sen sprak zij en daar, waar zij ge hoor ontmoette, ontstonden de zo genaamde leeskringen, om geest verwanten in de gelegenheid te stellen de problemen, die de wereld in die tijd beheersten, te kunnen bestuderen en te kunnen bespre ken. In 1940 telde de 'Bond ruim tienduizend leden.... „In Goede Haven' AT jaar bracht echter tevens het einde van het bestaan dezer vereniging. Maar ondanks het verbod van de Duitsers zetten de leeskringen hun activiteit voort. IJdelheden Een poederdoos, een oorbel, een broche. Het zij a maar bijkomstig heden. Het is maar luxe. Dat. maar is natuurlijk onzin. Want als het niet belangrijk is hoé die kleine tierelantijnen er uitzien en als het niet meer geeft of het smaakvol, elegant en met finesse gemaakt is waarom dan niet liever helemaal niets? Juist de laatste tijd. nu de vrouw met een vleugje smaak en een snuif je fantasie hoe langer hoe meer be komt van de rage naar „alleen maar nieuw, NIEUW" en steeds nadruk kelijker zoekt naar kwaliteit en adel in materiaal en afwerking, nu valt het op hoe prullig en goedkoop met onze (noodzakelijke!) sier-stuk- jes is gehannest. Daarom doet het deugd dat nu eindelijk aan een simpele oorbel of een aardige poederdoos de volle aandacht wordt besteed. Wij kijken er immers naar en wij willen dat anderen er naar kijken. Daarom moet zo'n snuisterij coquet en gees tig. fijn en verzorgd blinken. Laat anders liever de opschik thuis in een laatje of geef de prullen er hele maal aon. Op de Londense jaarbeurs ston den wij twee minuten stil bij een poederdoosje en een stalletje oor bellen. broche in orchidée-vorm- Er is niets opvallends aan maar het is zo prettig, dat de tijd van massa-rommel alweer voorbij blijkt, want finesse en zorg kenmerken dit bijwerk. Een moment kan ons mis schien alleen de prijs interessereu maar dan is het er mee als met al les, wat met zorg werd gemaakt en met liefde getoond: het is smaakvol en het boeit. Elk jaar, op de bevrijdingsdag voelt ze hetzelfde. Ze staat erbuiten. Ze heeft dat allemaal nooit gezien. Ze hebben haar zo boeiend verteld dat het soms lijkt alsof ze zelfs die hongerwinter thuis was. Doch op de bevrijdingsdag is het anders. Ze staat er naast. Dan denkt ze aan haar eigen vrijheid, hoe die kwam, maar ze kan daar niet veel van vertellen. Er zijn details die ze niet vergeet. Auto's vol mannen, op zoek naar hun vrouwen in een kamp ergms op Sumatra, het prikkeldraad, dat neer ging cn de weg waarop het bijna angstig lopen was. De vlag, het Wil helmus en de eerste brief aan thuis „ik weet niet of jullie nog leeft maar Zo suf en moe was ze toen het uit was. Zo onwennig en vol onzeker heid. „Je had ze moeten zien. die Duit sers" roept er een. „En de Canade zen Ze denkt aan wagens vol onttroon de Jappen. Aan de eerste dag in Holland na tien jaar Sumatra: linde bomen en paardenbloemen. weilan den en sloten en over al dat bijna vergeten frisse, koele. En ze zegt als de jaren ervoor: ,,'k wou dat ik erbij geweest was". niet zakken. Zij had Amcrsfoori. dat inmiddels haar woonplaats was geworden, verlaten cn zich geves tigd op het eiland Terschelling, waar zij al spoedig voorbereidin gen trof voor de oprichting van een kinderhuis. Dat huis, „In Goe de Haven" kwam cr. In 1945 werd het geopend en reeds vele kinde ren uit Japanse of Duitse kampen en zij die in de oorlog ernstig had den geleden, logeerden in dit prachtig ingerichte vacantie-oord, dat nog steeds bestaat. Mejuffrouw Van Wijngaarden keerde na de bevrijding terug naar Amersfoort. Zij ging weer aan de slag voor haar Bond, maar toen zij, nu ongeveer twee jaar geleden, hoorde van de federalistische we reldgedachte, werd zij onmiddellijk voor deze idee gewonnen. Zij maakte studie van het programma en..., het duurde maar heel kort, of zij voerde een krachtige, vrij willige propaganda voor de nieuwe beweging. Als er iemand op be zoek komt of als zij ergens op be zoek is, altijd komt het wereldfe- deralisme ter sprake en het is dan ook niet voor een gering gedeelte haar werk, dat de Amersfoortsc leeskring der vroegere Vrouwen Vredebond echte federalisten als leden telt. IK zou er nu niet meer aan denken een Vrouwen Vrede bond op tc richten," zegt zij, „want in het federalisme ligt mijn ideaal volledig besloten. En daarom zal ik, zolang ik kan, geen moeite spa ren om nieuwe leden te werven. Dat vereist overredingskracht en om die te bezitten is het noodzake lijk, dat ik veel lees, veel studeer cn op dc hoogte blijf van de pro blemen van deze na-oorlogse tijd!" Zo is mejuffrouw Van Wijngaar den, op haar tachtigste jaar nog actief en uiterst geïnteresseerd voor alles wat er om haar heen gebeurt Een vrouw, die nog vele jongeren tot voorbeeld zou kunnen dienen. En zelfs nog tal van ouderen Een goed mantelpak, een hoorlijke regenjas't Is be hoorlijke regenjas't Is een oud lied en het papiex is ge duldig. Hoe snel type je zulke dingen op en hoe lang duurt het tot je tenslotte iets goeds bemachtigt. Vooral zo'n regen jas. Daatst kreeg een modema gazijn er precies twaalf: Egyp tisch linnen. Binnen het half uur weg. Maar het is de moei te waard om ervoor op de loer te liggen. En ervoor te sparen. De Parisienne op de foto heeft er één met enorme capuchon, mouwen met manchetten, daar in stopt ze d'r handen. MEJ. VAN WIJNGAARDEN, de tachtigjarige Amersfoortse, die on vermoeibaar streeft naar verwe zenlijking van haar vredesideaal. De sprc}ik: „Er is maar één land: onze aarde, er is maar één volk: de mensheid!" beheerst haar leven, dat de laatste jaren gewijd is aan uitdraging v>an de gedachte van het wereldfederalisme. In kleine kring bleven de leden over het werk spreken en nieuwe plannen maken. Ook mejuffrouw Van Wijngaarden liet de moed Geen der inzittenden bleef in leven TURIJN Achttien beken de Italiaanse voetballers, enkele journalisten, vier officials van de voetbalclub „Torino" cn de uit vier leden bestaande vlieq- tuigbemanning, in totaal 31 mensen, zijn Woensdag gedood toen het toestel, dat hen uit Lis sabon terugbracht, na een bot sing met de torenspits van de kathedraal van Superga neer stortte. Er waren geen over levenden. De voetballers, allen lid van de vereniging „Torino", dat de laatste vier jaar kampioen van Italië was, keerden met een speciaal vliegtuig terug uit Lissabon waar zij een wed strijd tegen „Bonfica" met 32 had den verloren. Acht van de voetbal lers waren spelers van Europese vermaardheid.. Hun namen zijn: doelverdediger Valerio Bacigalupo, de backs Aldo Ballarin en Giuseppe Grezar. spil Mario Rigamonti, rechtshalf Eusepio Castigliano. rechtsbuiten Romeo Monti en de GEMAK van verre Zelfs al bestaat een huishouden maar uit drie man: toch blijft het een dubbeltje op zijn kant of er tijd overschiet om te winkelen, te kijken en doodgewoon „bij" te blij ven. Het is soms al een heksentoer er even uit te breken voor de aller noodzakelijkste inkopen. Vanzelfsprekend geldt dat ook voor de Londense vrouwen, die bo vendien nog een veel groter stads gebied moeten doorkruisen. Daarom is het zo sympathiek en zeker voor ons ook de moeite van het begeren waard, dat Engeland speciaal over dag korte televisie-programma's uitzendt „speciaal voor haar." Beter dan in welke show ook ziet de Londense Eva in een paar secon den de nieuwste (toekomstige) mo de-modellen; er is een tweede korte flitscn-rubriek onder de titdl: „How to be Smart", (Hoe ben ik pittig cn leuk) die aanschouwelijke tips voor make-up en moderne verzorg'ings- methoden doorgeeft. Draai maar aan de knop en in een oogwenk ben je volmaakt bij op huishoudelijk ter rein of op mode-gebied. De Londense mode-makers, de be roemde GROTE TIEN. werken uit zakelijk inzicht van harte mee en daarmee komt aan de huisvrouw als eerste het voorrecht: „erkend" te zijn in haar waarde. HET is ieder jaar een leuke sport om de data aan te tekenen waarop de geluiden van de verschil lende vogels, die tegen de wintertijd weggetrokken waren, weer voor het eerst te horen zijn. De hele maand Maart hebben we daaraan druk werk, maar ook in April. Mei en zelfs in Juni komen er nog trekvo gels terug. Een vogel die meer op valt dan al de kleine zangertjes bij elkaar is de koekoek. Zo omstreeks half April kunnen we de karakte ristieke roep van deze geheimzin nige vogel verwachten, en ook dit jaar klopte het weer heel nauw keurig. Geheimzinnig is de koekoek zeker. Onder het gewone landvolk gaat van hem het verhaal dat hij in de najaarstijd in een sperwer veran dert. Dit merkwaardige bijgeloof dankt de koekoek aan het feit dat hij maar een korte tijd van het jaar zijn geluid laat horen. Zo ongeveer van half April tot in de derde week van Juli. Verder lijkt de koekoek uiterlijk bedrieglijk veel op de sperwer, en de verwarring ontstaat des te mak kelijker, omdat de koekoek schuw als hij is zelden van dichtbij gezien wordt. NDG geheimzinniger dan deze schijnbare gedaanteverwisseling is het broeden van de koekoek. Een ieder weet wel dat de koekoek niet zelf broedt, maar zijn eieren bij an dere vogels in het nest legt Meestal zijn kleine zangvogeltjes, zoals ka- rekiet, rietzanger, leeuwerik, kwik staart en nog wel 50 andere soorten het slachtoffer. Vroeger dacht men dat de koekoek een e; op de grond legde en dit in de snavel naar het nest van de pleegvogel bracht. Uit gebreide onderzoekingen van Engel se en Duitse natuurvorsers hebben geleerd, dat de koekoek wel degelijk het ei direct in het nest legt, en daarvoor in de plaats een der eieren van de pleegvogel meeneemt. Ook nam men waar dat een be paalde koekoek zich uitsluitend aan één vogelsoort houdt, waarschijnlijk dezelfde soort waarbij hij in het nest werd grootgebracht. Zo spreekt men dan van rietzangerkoekoeken, kwik staart-koekoeken enz. Het koekoeksei wordt in het zang bracht had, konden voorspellen in welk nest het volgende ei gelegd zou worden. En meestal kwam dat ook uit. DE koekoekseieren lijken heel veel op die van de pleegouders, alleen zijn ze veel groter. Na twaalf dagen komt de jonge koekoek uit het ei, een lelijk, kaal zwart mor- meltje, met een grote, van binnen prachtig oranjerood gekleurde bek. Al na enkele dagen begint de jon ge koekoek de eieren en de jonge vogeltjes uit het nest te werken. Het is akelig om te zien hoe dc jon ge geweldenaar met zijn korte vleu- gelstompen en dc enigszins holle rug. net zo lang duwt en wurmt, totdat hij alleen over is. Ook is het aan grijpend te zien hoe de oude vogels, die niets begrijpen van de woeste uitsmijtersmaniercn, angstig om het nest fladderen. Toch doen ze niet de minste moeite het te verhinderen, integendeel, met veel zorg blijven ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat de jonge slokop voeren, die dan ook verbazend snel groeit. Een enkele keer gebeurt het dat een koekoeksei in het nest van een zaadeter terecht komt. Dan gaat het natuurlijk mis. De koekoek krijgt niets dan zaadjes inplaats van wormpjes en insecten, en sterft van honger. In het volksgeloof speelt de koe koek een grote rol Tientallen ver halen bestaan er over de koekoek Een ervan vermeldt, hoe het komt dat de koekoek niet zelf een nest bouwt. Eens toen alle vogels hadden afgesproken hc-t feest van Maria te vogelnest gelegd op het ogenblik dat vieren, en besloten hadden die dag het broedsel van de zanger bijna of helemaal voltallig,, maar nog niet be broed is. De koekoek kent zijn broedgebied heel precies en weet nauwkeurig hoever alle legsels zijn voor hij met leggen gaat beginnen. Regelmatig worden de nesten van de toekomstige slachtoffers bezocht, en wel met een dusdanige regelmaat, dat de onderzoekers van te voren aan de bezoeken die de koekoek ge- alle werk te vermijden en vooral niet aan hun nesten te werken, was de koekoek eigenwijs en bouwde rustig zijn nest af. Sindsdien is het een gevloekte vo gel. en als straf voor zijn weinige eerbied mag hij nooit meer zelf een nest bouwen, en is dan ook wel ge noodzaakt zijn eieren in nesten van kleme vogels onder te brengen. HAN ALTA binnenspelers Ezio Loik en Ventino Mazzola. Laatstgenoemde was aan voerder van het Italiaanse elftal en van „Torino". Van het eerste elftal van „Torino" is alleen Ezio Maroso overgebleven, die door ziekte verhinderd was do tocht naar Lissabon mee te maken. Onder dc slachtoffers bevinden zich twee buitenlandse voetballers, n.l de voor „Torino" spelende voor- hoedespclcrs Bongiorni (een Frans man) en de Tsjech Schubert, die nog maar kort voor „Torino" speelden. Verder waren aan boord de back Pietro Operto. linkshalf Rubens Fa- dini, midvoor Gugielmo Gabcttvo en linksbuiten Franco Ossols. Ook de Engelse trainer van „Tori no", Leslie Livesley, is om het leven gekomen. Slecht zicht Toen het vliegtuig op het punt stond te landen vloog het met het oog op het zeer slechte zicht er hing een dicht dek van regenwolken zeer laag boven de stad op ge ringe hoogte. Op korte afstand van het vliegveld moet toen een der vleugels de spits van de toren van de kathedraal van Superga hebben geraakt. Het vliegtuig stortte neer op het achterste deel van de kerk en ging in vlammen op. De kathedraal ligt op een heuvel in de oostelijke buitenwijken van Turijn. De slag, waarmee het vliegtuig neerkwam ,was in geheel Turijn duidelijk te horen. Kort na de ramp, die omstreeks om vijf uur gebeurde, liepen de bewoners van Turijn te hoop. In minder dan <?en kwartier tijds was er in dc omgeving van oe kathedraal geen doorkomen meer aan. De onmiddellijke omgeving van de kathedraal werd dadelijk door een politiecordon afgesloten, zelfs familieleden van de slachtoffers werden niet toegelaten. „Torino" had op 22 Mei te Flo rence zullen spelen tegen een Oos tenrijkse selectieploeg. Alle 50.000 kaarten voor die wedstrijd waren een week geleden al uitverkocht. Gewoon doorspelen De Paus heeft de aartsbisschop van Turijn zijn leedwezen betuigd met de grote slag die het Italiaanse volk en de Italiaanse sport heeft getroffen. Inderdaad: Italië weet niet hoe het nog een krachtig nationaal elf tal naar Brazilië kan zenden voor het wereldtournooi. De ontmoeting ItaliëOostenrijk op 22 Mei te Florence gaat door, al moeten de zeven Torino-spelers door anderen worden vervangen. Andere wedstrijden worden ver schoven. Toch gaan de meeste waarschijnlijk „als normaal door, daar er zeer veel stemmen opgaan, dat dit de beste manier is om de doden te eren." De Fiatfabrieken sluiten voor de begrafenis; 50.000 arbeiders zullen haar bijwonen. Torino wordt waar schijnlijk kampioen van haar afde ling zonder verder nog te behoeven te spelen. De oorzaak van de ramp is nog steeds niet bekend. Slechts enkele seconden, voordat het toestel tegen de 700 meter hoge heuvel vloog, seinde de piloot, dat hij zich op 2000 meter hoogte bevond. Het zicht was door regen en mist zeer slecht. Uit de kracht, waarmee het toestel tegen de muren van de Superga-basiliek terecht kwam en toen neerstortte op het plein van de kerk leidt men af, dat de piloot, toen het toestel de heuvel raakte, getracht heeft de kist op te trek ken.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 3