James Ensor, brug tussen verleden en heden Romantiek in de landelijke levensgang De 9 Muzen Filmstad in opschudding door avonturiers Aandacht voor openluchtmuziek! „Die Entfuhrung aus dem Serail" Zaterdag 21 Mei 1949 5 Belangrijke expositie van grafisch werk a/ET is misschien ontoereikend een dat de éne belang rijke tentoonstelling na de andere de aandacht van het publick opeist, te zeggen dat de expositie in het Haagse Gemeentemuseum van het volledig grafisch oeuvre van James Ensor 'n bijzondere betekenis heeft. Van James Ensor kan echter reeds nu, terwijl hij nog leeft, voor speld worden, dat h\j een van de allerbelangrijkste kunstenaars van onze tijd zal blijken te zijn. Gebo ren in I860, leefde Ensor op de grens van twee eeuwen en zijn oeuvre slaat een brug van de laat 19e eeuwse zienswijze naar de mo derne kunstopvattingen, en vormt een synthese die m.l. ook in de toe komst van groter betekenis zal zijn dan meer extreme en daardoor een zijdiger kunstrichtingen. Zijn kunst voldoet aan de noodzakelijke vzor- waarde: elk dogma vermijdend le vend en bezield te zijn, het alge meen menselijke door de eigen per soonlijkheid op bijzondere wijze te openbaren. C PECIAAL zijn grafisch oeuvre kan men als één geheel over zien, daar het in de periode tussen 1886 en 1904 ontstond en reeds vroeg alle facetten weerspiegelt van Ensor's merkwaardige geest Men vindt op de expositie de land schappen en stadsgezichten, die in de stijl van die tijd een grote ge voeligheid tonen voor het atmosfe rische. waarvan de gezichten op „Maria Kerke" de „Havengezich ten", de „Straatlantaarn" om er slechts enkele te noemen, goede voorbeelden zijn. Men vindt er in nog groter hoeveelheid de fantas tische religieuze, macabere humo ristische en satirische prenten die zo kenmerkend zijn voor Ensor's veelzijdige persoonlijkheid. Hoe verschillend de onderwer pen ook mogen zijn, al zijn werk wordt beheerst door eenzelfde geest, die in zekere zin de traditie voortzet van andere grote schilder graveurs, als Jeroen Bosch, Breu ghel, Goya. Een vergelijking met deze laatste kan misschien het bes te de eigenaard van Ensor karak teriseren. In de fantastische vizioenen van de Spanjaard, in de hartverscheu rende tafrelen van zijn oorlogsver schrikkingen. voelt men de smart en het leed van de kunstenaar zelf op dramatische wijze geconcreti- seerd. Ensor blijft meer op een af stand, is minder hartstochtelijk. Zijn spot en zijn verbeelding zijn luchtiger en speelser. Dat wil niet zeggen dat hij een ironisch en on beroerd toeschouwer is in het Leven. pNSOR'S hartgrondige Kunst en persoonlijk leven In October van het vorig jaar is Alfred Kerr, de grote Duitse theater criticus, overleden. Robert Fadsi wijdt in „Die Neue Rundschau" een uitvoerig artikel aan hem, die wel als meest gevreesde criticus van het Duitse taalgebied had kunnen gel den. Kerr hield het met het leven, niet met de leer, met de indruk en niet met het systeem. Het theater was voor hem. sensualistisch levens genieter, een belevenis naast veel andere, als reizen, natuur, liefde, mensen en dieren, die tezamen de zaligheid van het bestaan uitmaken. En nooit zondert hij in zijn critic- ken de kunst af van zijn persoonlijk leven. En hij onderstreept -de afhan kelijkheid van de criticus van toe valligheden en uiterlijke invloeden: het weer en de ochtendpost. Snblec- tiviteit erkent hij als een noodwen dig kwaad, objectiviteit als een nooit geheel bereikbaar ideaal, het stre ven er naar als een ethische opgave van de criticus. Nooit heeft hij in zijn werk een voltooid oordcel op een presenteerblaadje neergelegd, maar altiid liet Kdrr zijn lezers mee denken. Hij schreef van uit de om gangstaal en de schrijftaal verving hij door een spreektaal. Helaas is Kerr herhaaldelijk zijn eigen navol ger geworden en dreigde zijn s'. tot een manier te ontaarden. In een persiflage op zijn eigen stijl zou men kunnen zeggen „Dem Kritikkdrr fehlt Kerrkritik". Voor de kunst van het „Fin de siècle" met haar nuan cen en vaak decadente trekken was Kerr een fllngeslepen sp^-'1 Eugen Gürster schrijft een lijvig artikel ovdr de atoombom (Schritt- macherln der Welteinigung?). HIJ componeerde dit artikel rond de nieuwe boeken van A. J. Toynbee, P. A. Sorokin en Aragon. en va*°.t ziin bijdrage aan met een vergellj- king met de periode na de eerste wereldoorlog, waarin Spengler's „Untgrgang des Abondlandes" ver- scheen. Thomas Mann schreef een „Roman eines Romans", over de Entstehung des „Doktor Faustus". Ern der zeven „Amsterdamse Joffers", Nelly Bodenhelm, schilderes en illu- I stralricc. wordt op 27 Mcl 75 jaar. Zij werd ook bekend door haar borduur werken en vooral door haar gclltho- 1 grafcerde prentenboeken. „Dorre grond" van Ben van Eysselsteyn BEN VAN EYSSELSTEYN kennen wij als schrijver van toneelstuk ken (die ook werkelijk ten tonele zijn gevoerd!), als criticus als auteur van romans en van een boek over dfr vSSVl!Sl-' E. T. A. Hojffnann, de mysterieuze persoonlijkheid, tot wie Van Eyssel steyn zich sterk aangetrokken voelt. Groter contrast dan tussen de „Gespenster-Hoffmann en de Haagse schrijver kan men zich op het eerste gezicht moeilijk denkf nadere beschouwing is er toch wel ccn terrein van sen deze twee auteurs, namelijk de gevoeligheid voor het romantische Natuurlijk speelt de romantiek bij Hoffmann een geheel andere roj in het werk van Van Eysselsicyn, maar in „Dorre Grond is toch een element, dat ons de betvondcring van de auteur voor Hoffmann ver klaart. 1 N.,Sf °d.b— i «STA «h?imDh5' iu£n Ann. d. VrKl .n V.n Ey„.l- kreeg de Romantiek eigen karakter; steyn. hulde zich de geest ln vormen, beelden „Bartje" en „Hllde" geven ons een en taal van het clgcn volk" HU witst er begrensd gebied van enkele figuren, op dat ln Denemarken Hoffmanns In- die met hun particuliere conflicten In vloed te bespeuren valt ln de sprookjes Drente zUn gesitueerd en ook ln dat van Andersen (De Overschoenen van landschap hun entourage vinden, Maar het Geluk en De Schaduw), terwijl - mm Hoffmann In Frankryk in brede krin gen werd gewaardeerd cn hU zelfs do Bnlzac zou hebben geïnspireerd tot zijn ,Peau de Chagrin". Men kan niet be weren. dat de invloed van Hoffmann zo ver gaat. dat cr directe sporen van te vinden zouden zUn 'o het laatste werk van Van Eysselsteyn. maar langs een omweg heeft dc zin voor romantiek de schrUver van „Dorre Grond" een be- R aaide visie gegeven op de figuren, die U ln deze streekroman bcschrUft. Het mysterieuze en grillige van Hoffmann Is Van Eysselsteyn geheel vreemd, want hU gaat rustig-vcrhalena en weloverwogen zijn weg, maar het romantische van do vete tussen twee families waaraan het geluk van diverse personages ten offer valt, dc heers zucht van dc vader, die tot ver na zUn dood zUn wil weet door te dril ven ten opzichte van de na hem komende telgen van hetzelfde geslacht, de 6fccr waarin de schaapherder, die „ziener" ls, staat getekend. zUn aanwUzlngon. dat do lec tuur van Hoffmann anno 1948 nog echo's heeft opgeroepen bU Van Eys- sclsteyn. De streekroman heeft zich, wonderlUk genoeg, dc laatste decennia voorname lijk het Noorden tot domein gekozen. Groningen en Friesland bezitten op letterkundig gebied een chauvinisme, dat in Gelderland of Utrecht niet te vinden ls. „Bartjo" en „Hllde" van Maar Van Eysselsteyn bereikt ln ..Dorre Grond" meer. HU geeft ons een vlile op Emmv van Lokhorst van alle schijnheiligheid v£ it, de boosaardigheid afkeer van de zelfzucht, de domheid van de mensheid waarachtig en fel genoeg. Dat blijkt wel uit de etsen die hij maakte van Christus die door dui velen belaagd, door de mensen miskend wordt. Het duivelse en demonische schijnt naar Ensor's overtuiging deze wereld te beheer sen en evenmin als Jeroen Bosch schijnt hij te geloven dat de mens heid in staat is Christus' leer te volgen en de Boze te weerstaan. De Dood staat grimmig of spottend achter elke aardse verschijnings vorm, wenkt verscholen achter een meubel of, vervolgt meedogenloos de angstige, menselijke kudde. Hoe fel Ensor in zijn hekeling van de hoofdzonden ook kan zijn, hij is nooit bitter of cynisch. Daar voor behoedt hem zijn zin voor (Ing. Mcd.i Togal helpt snei tegen rheumat lek, spit, ischias, griep, hoofd- en zenuw pijnen. Togal lost urine zuur op en ls niet scha- delljk voor maag of hart. Neem nog heden proef. BU Apoth. en Drog. f 0.83. JAMES ENSOR „La Vengeance de Hop Frog" humor en hij kan zijn eigen „por tret in I960" maken, een geraam te dat gemoedelijk grijnzend ligt uitgestrekt zonder dat dit luguber wordt. Ook het licht, dat in het impressionnisme van zijn jonge jaren zo'n grote rol speelt, blijft zijn gehele oeuvre doorstralen, niet alleen in de reeds genoemde tedere landschappen, doch ook in de an dere onderwerpen, die daardoor steeds iets luchtigs, iets feestelijks hebben ondanks alle spoken, de monen en slechtaards. Technisch zijn deze etsen met zeer subtiele en verfijnde midde len gerealiseerd. Er bestaat dik wijls groot verschil in kwaliteit tussen de verschillende drukken van één ets en het is verheugend dat ook in dit opzicht de 'collectie in het Haagse gemeente museum eerste klas is. Een uitgebreide ten toonstelling van grafiek als deze, die tot 13 Juni geopend blijft, vraagt van de bezoeker veel aan dacht en enige inspanning. Het is echter te hopen dat men zich daar door niet zal laten afschrikken, want de moeite wordt in dit geval ruimschoots beloond. R. E. PENNING. Nederlandse Muziek voor buitenlandse radio De wereldomroep PCJ zal dertien pro gramma's van ln totaal dertig Neder landse composities op dc gramofoon- plaat vastleggen. Van iedere plaat wor den 300 exemplaren geperst en deze zullen naar alle belangrijke radio stations over de gehele wereld gezonden worden tezamen met. do partituren der opgenomen composities. Hiertoe behoren o.a werken van Wagenaar. Dlepen- brock, Pljpor en Hendrik Andrlessen. Dit project kan voor de Nederlandse componisten van bUzondcro betekenis zUn. daar alle buitenlandse zenders ln de toekomst zo ln staat zullen zijn een Nederlands repertoire uit to zenden. Boutens' „Beatrijs" op „Jeugd en Muziek" Leerlingen van de Dalton HBS ln Den Haag hebben de „Beatrijs" van Boutens in studie genomen. ZU zullen hiervan op 4 Juni een uitvoering geven ter gelegen heid van „Jeugd en Muziek", het vierde congres van ae Fódération Internatio nale des Jeunesscs Muslcales, dat van 4 tot en met 6 Juni te Schevenlngen gehouden wordt. Het werk wordt in pantomlmevorm uitgevoerd met do muziek, die Alex Voormolen hiervoor indertijd als declamatorlum schreef. De beroemde kunstschatten van de Japanse keizer worden eerdaags naar Europa verscheept, waar zij o.a. in Brussel tentoongesteld zullen worden. !n Straatsburg is ln het Palals dc Rohan eon tentoonstelling geopend van oud- Hollandse meesterwerken onder de titel „De bloem in do Hollandse schilderkunst der XVIIde eeuw". De expositie zal vcrvolgenB In Reims, Orange cn Dijon to zien zUn. 3e Franse regering heeft aan de BBC een daartoe ontworpen wandkleed aangeboden uit dank voor de geeste lijke steun, die de Britse radio in de oorlogsjaren aan het Franse volk heeft geboden. Mihail Andrassy, secretaris-generaal van de opera te Boedapest heeft een symphonie geschreven, gewijd aan de slachtoffers van Auschwitz. Va zijn tournée door Amerika gaat de danser Josó Torrès, dlo vermoedelijk deze zomer ook weer ln Nederland zal optreden, een serie dansrecltals verzorgc ln Marokko. )e National 8ymphony Orchestra van Washington heeft voor het seizoen 19491950 contracten voor gastdlrecties afgesloten met sir Thomas Bcecham, dirigent van het Londens Phllharmo- nisch Orkest, Dmitri Mitropoulos, dirigent van het symphonle-orkcst te Minneapolis, Georges Szell, directeur van het symphonic-orkest In Cleve land en Ernest Ansermet, dirigent van de Orchestre de la Suisse Romande. >c Roemeense regering heeft twee concoursen, elk met vijf prUzcn, uitge schreven om Jonge musici in Roemenië een kans te bieden. Do eerste wed strijd omvat composities voor massa zang, militaire muziek en kinder liedjes, de tweede ls gewijd aan can tates, rhapsodleën en symphonlsche gedichten. VEERTIG JAAR HOLLYWOOD Droom fabrikanten wetenwaar de mensen naar verlangen X—X OLLYWOOD, de droomfabriek, die millioenep lokt, de illusies van duizenden heeft verschroeid en enkele tientallen uitverkorenen heeft uitgeheven boven de grauwe alledaagsheid, Hollywood viert feest. Veertig jaar geleden legde een sindsdien lang vergeten avonturier met een film, ,,In de macht van de Sultan" de grondslag voor deze faam. De film, die werd vervaardigd in een bouwvallige loods achter een Chinese wasserij, kostte hem een paar honderd dollar. De hoofdrol werd vervuld door een zekere Hobert Bosworth. De 125 dollars honorarium, die hij voor zijn in spanning ontving, waren zeer welkom, maar het filmisch resultaat was dermate slecht, dat de man er nooit meer iets mede wilde te maken hebben! MAAR in ieder geval was Hol lywood ontdekt. Het aantal zonnedagen is er zeer groot, de re gen schaars en het landschap zo gevarieerd, dat men er in de tijd, dat men zich nog slechts weinig van kunstmatige woestijnen, na- maak-meertjes en imitatie-villa's bediende, ideale voorwaarden voor filmen aantrof. De studio's zijn uitgegroeid tot fabrieken, de filmsterren hebben een faam verkregen, welke die van staatslieden doet verbleken en met hen is het formaat groter geworden van de fortuinjagers, die door Hol lywood worden aangetrokken. Onze harmonie- en fanfarecorpsen en massazang behoeven meer leiding, steun en artistieke belangstelling A/TUZIEK. wordt ons voorgespeeld in concertzalen, radiostudio's, blo- 1 1 scopen, kerken; wij musiceren zelf in orkest- en zangkoren, in huls spelen amateur-musici z.g. dilettanten kwartetten van Beet hoven, sonates van Mozart, veel, héél veel ChopinEn de zinvolle huis- en schoolmuziek die in oude tijden soms zo belangrijk was, heeft weer nieuwe toekomst. Maar de allergrootste ruimte, de meest gemeen schappelijke is die van straten, pleinen en velden. Het is de torenmuziek en het zijn de „hoempah"-orkesten, die deze ruimten hun stemming geven en soms is het de massazangzoals op Koninginnedag. Ik geloof, dat hier een enorm werkterrein braak ligt waarvan de ex ploitatie zegenrijke sociale vruchten voor een volk kan afwerpen. En ook dat het „in de lucht" zit dat de componisten en leidinggevenden zich meer zullen gaan interesseren voor de „open"-lucht. In Frankrijk bUvoorbeeld tonen veel meer oerste-rongs-componlsten voor het werk der harmonie, en fanfare corpsen belangstelling dan bij ons het geval ls. In ons land schreef Henk Ba- d'nga een wat moeilijk werkje torwljl Hugo van Dalen een Rlissische Rhapso- dle voor accordeon-orkest componeerde. Voorts ls het repertoire verrijkt door dirigent-componisten van corpsen al6 de Koninklijke Militaire Kapel b.v. door dr Walther Boer cn zUn opvolger Hocus van Yperen, voorts door Bou- dljn. van de Griend e.a. Meerdere mu ziekcorpsen moeten echter met min der goede leiding genoegen nemen, hetgeen niet bevorderlUk ls voor het spcelpoll en dc ontwikkeling van enige smaak: al te veel bewerkingen van opera-fragmenten komen doorgaans op de programma's voor. Een cn ander is vooral een gevolg van gebrek aan geld. De overheid doet niet veel ami opbouw op dit gebiod. Zo moeten de ongeveer 30 Haagse verenigingen samen met 3000.— sub sidie toekomen. In kleinere plaatsen 1» de toestand vaak veel gunstiger: Voor burg verstrekt aan leder van haar bei de plaatselyke verenigingen 600 s Jaars. Instrumenten, muziek, zaal di rigent: het moet alles toch betaald kunnen worden I Men moet vooral niet do waarde noch de omvang van dit musiceren onderschatten. Wat zouden onze feesten, onze herdenkingen zijn als die drie a vierduizend wel- en nlet- georganiscerde corpsen cn corpsjes, die ons land telt men vindt ze ln de kleinste plaatsjes niet hun geani meerde medewerking verleenden? Welk een grote waarde steekt er ln do liefde van zoveel eenvoudige burgers, die hun vrije tijd en het welnlgo geld, dat zy te missen hebben aan dit werk ge- ve£; ,Als ik hierboven schreef „hoem- pah s'een naam. ontstaan door de dreunende grondtonen van die grote glimmende koperen bassen, bedoelde lk daar dan ook niets kleinerend* moe. mtegendee.: de hoempah-bas is het ln ieders oor levend stramien waarop do frisse marsen hun klanken van koper (fanfare) en koper plus hout, harmo nie-orkest) tegen de gevels en de be stratingen laten ketsen. Wlo zou dit beeld willen missen; dc kleurige groep achter het vaandel met aan weerszij den de dragers der z g. schellebomen waaraan kwasten vaak ln de stads kleuren, met de tamboer-majoor voor op als aanvoerder der trommen die z\jn staf zo kunstig wentelt en keert. HU geeft niet alleen Inzetten en roffels aan wan neer zijn staf recht omhoog gaat, doch tevens wijst hij de richting daarmee aan die het corps in zal slaan. Zo'n tamboer-maltre ls ln landeiyke streken vaak een populaire figuur. Een sigaren fabriek te 's-Hertogenbosch gaf een sigarenmerk de beeltenis van de tam boer-maltre van haar fabriekscorps. Deze figuur had con even ontzagwek kende Duik als imponerende snor cn een berenmuts op een was daar be roemd om de virtuose kunstjes die hU onder het marcheren met zUn staf uit haalde. Over de kleurige en al zeer oudo geschiedenis der straatmuziek zou heel wat te vertellen zUn. evenals over do ondervindingen der kapelmees ters wie het wei eens overkwam dat een minder muzikaal lid rustig een heel ander stuk liep te blazen of dat de grote-tromdrager by het breken van zijn klopper zich met de stoffer van zijn vrouw behielp. Ik heb slechts wil len aanstippen: de grote waarde en de behoefte aan goede leiding, steun en artistieke belangstelling voor de open luchtmuziek. PIET MÖHRINGER Muziek op de Hoge Veluwe Op verzoek van de directie van het Rijksmuseum KrOUer-MUller op de Hoge Veluwe, zal de Stichting Kunstcentrum Dulnrell gedurende het zomerseizoen enige concerten ln het museum organi seren. Het eerste concert wordt gegeven op Zaterdag 4 Juni met als soll6ten Laurens Bogtman en Gerard Hengeveld. Daar is allereerst een zekere Glonn McCarthy. Zijn fortuin bedraagt 150 millioen dol lar. Een paar millioen verschil is niet uitgesloten, want van iemand, die eigenaar is van een paar olie maatschappijen, een chemische in dustrie, een bankbedrijf, een radio station, een stuk of wat weekbla den en een hotel (dat alleen reeds 15 millioen noteert) kan men niet verlangen, dat hij op kleine afron dingsverschillen let. Sedert een paar maanden heeft hij zijn arbeidsveld ook tot Holly wood uitgestrekt. Insiders lachen om de overmoed waarmede hij in dit oord van celluloid tracht nieu we geldbronnen aan te boren. Toch zou hij niet de eerste zijn, die be wijst, dat een scherpe neus voor zaken kan goed maken, wat de eigenaar aan vakkenis mist. De tweede en meest romantische figuur, die voor kort Hollywood is binnen gefladderd is echter H o- ward Hughes. Deze man, thans 42 jaar oud, vestigde voor het eerst de aandacht op zich, toen hij als veertienjarige in een oud watervliegtuig stapte, er een paar rondjes mee vloog en het ding weer veilig op het water deed neerstrij ken. 1938, Hughes stijgt op om een re cordvlucht om de wereld te maken. Het plan gelukt en binnen drie da gen en negen uur is hij weer thuis. Er komt oorlog. Hughes broedt een plan uit voor gigantische vlieg- Plaatje loopt EEN Papoea-gezin is dagen lang met zijn prauw onder weg geweest over de onmetelij ke oceaan naar Ambon. Het doel van hun reis? Een filmver toning of: „Plaatje loopt - plaat je wèg ander plaatje óók alweer weg". Want zo heet een film in de taal van hun stam. Eerst schrikken de Papoea's van al dat beweeg van Charlie Chaplin op het witte doek, dan vullen ze met hun onbedaarlijke vrolijkheid het schamele zaaltje. Zo vertelt ons Johan Fabrlclus in zijn bundel „Onder Zuider kruis en Poolster". Het ls een ervaring voor deze mensen, waarvan zij de achter blijvers in de oerwouden van Nieuw Guinea jarenlang zullen vertellen. boten van 200 ton. Er zullen 500 toestellen worden gebouwd voor troepentransporten. Het eerste stort neer bij een proefvlucht. Het twee de moet nog worden afgeleverd. Dit project is voor Hughes voorlopig een enorme schadepost maar des ondanks bedraagt zijn vermogen in vliegtuigfabrieken, filmonderne mingen en andere bedrijven tussen 150 en 200 millioen dollar. Al vroeger had Hughes liefheb berij voor het filmbedrijf, getoond maar zijn greep naar de macht heeft hij gedaan met de aankoop van de RKO-studio's. Wie in Hollywood nog een grein tje idealisme voor de film als kunst heeft weten te bewaren, heeft de entree van Fox en van Hughes en de exploitatie van oliebronnen, met lede ogen gezien. Als nuchtere za kenlieden weten zij wat het publiek graag ziet: gemakkelijk amusement, heldendaden en liefde, vooral veel liefde En toch valt het Hollywood steeds moeilijker de eindjes aan el kaar te knopen, lukt het vaak niet de millioenen, die in een rolprent worden geïnvesteerd er aan de cas- sa's der bioscopen weer uit te ha len. Taxeert men- het peil van de bioscoopbezoekers toch te laag, of doet de televisie zich reeds dermate gelden, dat men thuis blijft cm plaatjes te kijken en te luisteren? In deze veertig jaar is de film van stom tot sprekend gekomen en is het zwart-wit uitgebarsten in al le kleuren van de regenboog. Wat heeft Hollywood vöor ons in petto voor de volgende veertig Jaar? De practische toepassing misschien van de stereoscopische film? BEN VAN EYSSELSTEYN zich op te hangen, Egge, de zoon van Femmcchlcn. wordt tot ccn Jnlvtng op gevoed maar ln hem breekt toch con mildheid door, die voor de toekomst an dere Jnlvlngelgcnschappcn doet ver wachten. ttIER GENERATIES worden beschro- V ven cn slechts weinig verandering vindt plaats ln do vaste gong van le ven, die daar ln het armciyke Drcntso land wel voor allo tyden schUnt vast gelegd. Het ls een der verdiensten van dit bock. dot do lezer zich scherp be wust wordt van het totaal verschil lende wereldbeeld dat bestaat by ccn bewoner van Amsterdam of Den Haag. en dc geslachten die geworteld zUn ln die afgelegen veenstreken, waar do snelheid van dc tijd schUnt te zUn ver langzaamd als in een vertraagde film. Het verhaalde speelt zich at vóór 1940 en do vraag ryst, of de oorlogsjaren diepgaande verandering te voorschijn hebben geroepen ln deze kleine wereld van afzondering. Het beeld dot Van Eysselsteyn geeft van het Drentse dorps- bestaan ts echter een prestatie, dlo daarmede niet te maken heeft. Men kan cr zich over verwonderen dat een auteur die zich midden 4n het volle le ven beweegt, cn de wereldsituatie na de oorlog tot In finesses moet beseffen, do rust cn het geduld vindt, om een strcekrómon te schrijven. Maar het ls, voor auteur zowel als voor lezer, ccn soort vacantlc van alle dreigende tyds- problcmcn. die ons dagelijks drukken. Want ln dit verhaal ls het leven, met al zUn stugge romantiek, met zyn dra matische kracht, eenvoudig, ongecom pliceerd. primitief. Er zUn ln dit bock natuurbeschryvlngen van grote beko ring: zeer plastisch geeft do auteur het begin van ccn onweersbui weer. zoals het begint te waaien cn te ruisen ln do kruinen der bomen Ook do evocatto van de schapen met de oude herder, dlo loopt te breien, suggereert wijde rust cn verschillende geslachten, dlo de code van hun tyd cn de daarby behorende opvattingen ondergaan. Feodaal ls het leven van deze Drentse boeren, die koppig als Friezen, ruig en stoer als de oude Noormannen biykcn te zUn. maar hósLarm ls echter "ccn prestatie dlo daarby nog een apart snufje bezitten, '^staan is center ccn prcsiaue. dat ln een oud rUmpJe tot uitdrukking komt: „God heeft den Drentenaar gewrocht Uit turf. Jenever en achterdocht." Zwygzaam, eigengereid, onwrikbaar ln het eens genomen besluit, hard cn ontoegankciyk voor redelijke amende menten. maar op hun stugge, woordka- rigc wijze helpend als het ln hun ver mogen ligt, zo worden ons dc voor naamste personages van „Dorre Grond" getekend. Gciyk de hulzen Montague en Capulct ln Romeo en Julia zyn de boerenfami lies Jalving cn Wubblng van ouder tot ouder eikaars vyand. Dc auteur bc schrUft ons voornameiyk deze vete vanuit het standpunt der Jalvlngs, die telkens slaags geraken met de Wub- blngs. De oudo Wlcnholt Jalving ziet by het naderen van zyn dood de dy nastie van zUn geslacht ln gevaar, want zyn oudste zoon is slechts vader van een meisje, Femmcchlcn en de Jongsto zoon, die geen echte Jalvlng-natuur be zit. dreigt een huwciyk aan te gaan met een meisje beneden zUn stand. De oude dictator maakt zUn testament zo op. dat dc Jongste zoon later gedwon gen ls, zUn voorgenomen huwciyk op te geven en daardoor voor goed vereen zaamt. Do enige dochter, Femmcchlcn, zal tot ontzetting van de gehele streek met een schilder uit Amsterdam trou wen. ZU biykt echter ccn „echte Jal ving" te zyn. Als de schilder aan lager wal raakt, dwingt zij hem, met hun zoon Egge op de Jalvlng-hoeve te gaan wonen. ZIJ overheerst haar echtge noot zo sterk, dat hy zyn minderwaar digheidsgevoel niet meer baas kan cn hij zyn ultzlchtlozo leven beëindigt door schoonheid. Opmerkelijk ls het verhaal van dc twee reuzen Brammert cn El- lert, dat op de Hondsrug aan de kin deren wordt verteld door de herder van de kudde, terwijl „do schaapbellen klin ken als ccn onafgebroken preluderen, waaruit maar geen melodie geboren knn worden." Een bezwaar Is het. dat het gehele bock ln de tegenwoordige tyd is geschreven, wat op de duur vermoeiend werkt, evenals het phoncttsch weerge ven van het Drentse dialect. Belangrijk ls echter, dat dc schrijver ons telkens overtuigt van de oprechtheid cn toewy- dlng, waarmede hy de forse karakters van dezo boeren heeft weergegeven, cn van zyn llefdo voor deze dorre grond, die zyn eigen sobere schoonheid bezit. Op een veiling tc New York kwamen enkele manuscripten van Schubert cn Chopln cn een eerste uitgave van Beethoven's vUfde symphonic onder de hamer. Mozart's zangspel dat boven de tijd staat Na de eerste kleln-opgezette werkjes grijpt dc jonge Mozart in,zijn kostelijk spel „Die Entführung aus dem Serail" voor het scheppend in bij de vorming van wat later tot een grote traditie zal uitgroeiende opera. Mozarts werk, tot dan toe op muzick-dramatisch gebied gekris talliseerd in stukken als „Finta Gardiniera" en „Basticji und Bastienne", groeit langs en door de typisch Duitse „Entführung" lijnrecht naar de sublieme hoogte van zijn later oeuvre, de Nozzede „Don Giovanni". de ,JZauberflote". Typisch Duits ook in de zin van althans; niet in de latere beper king van geografische eenheid. Mo zarts feestelijk genie is immers voor alles product van het blijde zonnige Salzburgerland, een Duits-spreken de streek, die even weinig met Pruisendom te maken heeft als Zuid-Limburg of de Elzas. uit dit werk de latere grand'opera als het ware zien opbloeien. Ver geet niet dat de voorgangers van de jonge Wolfgang nog weinig aan tekst cn logische samenhang van drama en muziek hadden gedacht. Belangrijk. Want Mozart tekent bij zijn „Serail" aan: Singspicl. Singspiel: toneelspel met zang. Mét Typisch Duits, in culturele zin I zang maar gedeeltelijk gesproken. opzettelijk revolutionnair tegen de alles-beheersende decadentie van de Italiaanse school, die (hoewel sinds lang zonder ziel of Inspiratie) toch nog altijd de podia van het hof, adel en geestelijkheid bezet hield. Zangspel met spreekrol Juist daarom is Mozarts „Ent fuhrung" zo belangrijk, omdat wij WERKFOTO van een scène uit de film „De Zaak Paradine" onder re gie van Alfred Hitchcock. Pijl I w\jst op de zogenaamde script-girl, die de administratie van de opnamen voert. Pijl 11 geeft de leider van de cameramensen aan. Pijl III: Gregory Peck in de rol van advocaat. Pijl IV: Charles Laughton als rechter. Pijl V: Louis Jourdan, getuige. De letters dulden de vier came ra's aan, die voor deze scène in ge bruik zijn. Het was de eerste keer dat hiervoor van meer dan een ca mera gebruik werd gemaakt. In de „Entführung" is zelfs een hoofdrol, die van de Oosterse magnaat Bassa Selim, die uitslui tend gesproken wordt. De dialoog wordt nog niet ge zongen. Pas later treedt het beken de recitatief-schema op. Bij do „Entführung" staan wij nog met beide bonen in 't „Parlando", de ge- woon-gesproken dialoog. Want het recitatief, dat later voorschrift wordt, is een veel uitgewogencr en beheerster vorm van conversatie, een sublimaat van de tekst{ door strakke reciteer-toonsoorten in ko mische, tragische of neutraal-dra matische stijl gebogen. Het libretto, dc tekst van het ver haal waarnaar de componist zich moet richten, is zeer eenvoudig en lineair. Twee meisjes, de adeHijke Constanze, geliefde van de jonge Belmonte cn Blondje, haar kame nier, plus Pedrillo, geliefde van Blondje, zuchten in de streng-be- waakte harem van een Oosters heerser. Bassa Selim, de rijke magnaat en zijn bullebak van een groot-vizier. Osmin, regeren in dit privé-rijk. Maar de held van Con- stanze's dromen, de edele Belmonte, is al op weg om de meisjes en zijn bediende Pedrillo te ontvoeren. De ontvoering mislukt: allen wor den gegrepen en voor Bassa Selim gesleept. Maar het wordt de heerser te machtig «ls hij de viervoudige liefdesverklaringen hoort en merkt dat Oosters despotisme en Westerse liefdesmacht ongelijkwaardige grootheden zijn, zodat hij tevergeefs met vleierij of dreigement tegen die liefdesmacht te keer gaat. Hij geeft de geliefden de vrijheid en twee gelukkige koppels zingen in een zuiver en warm slot-stuk de lof van de edelmoedige heerser. Dat js alles en het zal duidelijk zijn dat in dit werk van theatrale dramatiek en bombastisch effect-bejag geen sprake is. Een luchtig spel vol van aangrij pend-zuivere momenten, een "eer steling zo men wil. maar zeker in zyn beperkte bezetting zó uniek cn zó persoonlijk, dat het niet mogelijk is Mozarts latere werk te begrijpen zonder zijn „Entführung" beleefd en gezien te hebben. Een zangspel; drama in toneelvorm met muziek als uitdrukkingsmiddel waar taal te kort moet schieten. Max Brod naar Nederland De Israëlische schrijver dr. Max Brod, die vooral bekend werd door zijn blo- grafie over Franz Kafka, van wiens werk hij een volledige uitgave ver zorgde. zal ln de tweede helft van Mei ln Nederland een aantal lezingen hou den onder auspiciën van het Joods Nationaal Fonds. HIJ zal optreden ln Amsterdam. Haarlem. Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Groningen.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 5