VOORAL VOOR DE VROUW WAT IS EIGENLIJK KUNST? Vijftiende eeuwse Stadsraad had het niet >udig eenvoi Gezellig winkelen in een Amerikaans warenhuis Een zuigeling vraagt om zijn rechten Anna Blaman over verbod van ,De eerste Lady Chatterley Een he-man Op blanco stemmen stond een zware steenboete Edese kruideniers boycotten een grote fabriek Zaterdag 25 Juni 1949 5 ]y/[lN zal menigeen in ver- legenheid brengen als men met de vraag aankwam: „Wat is eigenlijk kunst?" Ik heb mezelf nu eens in alle ernst die vraag gesteld en toen kwam ik tot de volgende definitie: Kunst is de getuigenis van waarheidsliefde in een aan het onderwerp adequate en daar door schone vorm. Nu zal deze definitie wel ergens tekort schieten, maar een getuigenis is kunst stellig altijd. En hoe belang rijker de kunstenaar is hoe belang rijker zijn getuigenis is. Zo is D H. Lawrence een belang rijk kunstenaar. Hij schreef o a. „Lady Chatterley's lover", in het Nederlands vertaald door de schrijf ster Jo Boer. Een boek voor kinde ren en geestelijk onrijpen is het niet. Het blijkt ook geen boek to zijn voor Tilburgenaars. Evenmin als er bepaalde schilderijen van Van Don gen geschikt geacht worden voor Rotterdammers Een dergelijke cen suur dupeert niet in eerste instan tie de kunstenaar, die door het scheppen van dit werk zijn getui genis dan immers al heeft afgelegd, maar wel die arme stedelingen, die 't kennis nemen ervan moeten ont beren en afgescheept worden met een brevet van morele onmondig heid en onzuiverheid. Er is een tijd geweest, dat de vrouw om de maatschappelijke er kenning van een zekere evenwaar digheid aan de man vocht. Breekt nu de tijd aan, dat Tilburgenaars en Rotterdammers moeten vechten om de erkenning van morele evenwaar- dlghcid aan hen, die in andere ste den wonen? Kakel-patroon Twee nikkers in tuinen vol zonlicht, Een traliehek met weinig doorzicht, Strepen met vlekken. Kalkoenen met plekken, Maarnooit 'ns 'n jurk waar voor IK zwicht. „Wéér", vraag ik onwijs, „is de asbak?" Als man moet Je zoiets niet vra gen in een vrouwen-zaakje. Maar waar moet ik met de peuk heen? Ik heb 'm al eens in een spelde- bakje gemikt en één keer (gejaagd) achter een dure passpiegel uitge trapt. Ik zal er nooit aan wennen. Want de blonde, bruine en zwarte liefjes, die jurken keuren, roken niet. Nog nooit heb ik Ma of doch ter, zus of nichtje in een modezaak zien roken. Daarom: géén asbakje. Want een man hóórt er niet thuis, vinden zij. Maar als er ergens een man be hoort te zijn dan juist in de mode zaken. De volijverige, knappe vendeuse ziet in ieder jong ding een moge lijke rivale. Kan het héér schelen of het kind de juiste jurk draagt? Moet zij voor haar salaris soms de winkelende schone op haar voor deligst tooien? Neen, als mén val je hinderlijk op tussen de paskamers en bij de rek ken met creaties. Zij denken mis schien, dat ik er een onder mijn jas wil knopen En net als ik naar de asbak zoek (die er niet is), grijpt de blonde verkoopster haar kans. Zij houdt de achttienjarige, die van Ma haar eerste uitgaansjurk mag kopen, een gruwelijk-groen ge val voor. Het kind volgt haar commando's, knijpt schutterig de hals van de jurk onder haar kin en de vendeuse omarmt haar om de jurk achter langs om haar middel te spannen. Zo staat het stel voor de levens grote spiegels: Ma. gelukzalig van trots dat héér dochter zo'n dure jurk mag kopen. Zij let niet eens op kleur en model. Dochter; verlegen, krom en har kerig met de belachelijke lap tussen kin en middel als een afzakkend schort. Verkoopster: „Juist uw maat, en het kléurt zo aardig...." Even later komt de bakvis uit de paskamer: één grote mislukking in gifgroene uitvoering met te laag middel en een gelaatskleur om de politie te waarschuwen. Verlegen tript ze naar Ma. Zij krijgt niet eens de kans om wat te zeggen. „Dat is leuk", zegt Ma. „Die ne men we." Maar vanavond op het fuifje gichelt de wijze schoolvriendin in haar frisse effen jurkje-van-niks: Moet je hóór zien! Zij lijkt wel zestig. En Ma zal niet begrijpen waarom zuslief haór dure jurk niet meer kan zién.... A NNA BLAMAN, die men met de wijze waarop haar de Van der Hoogtprijs werd toegekend dermate op het hart heeft getrapt, dat voor haar een aanvaarding niet meer moge lijk was. hebben we een oor deel gevraagd over een andere ergerlijke ingreep. Jo Boers vertaling van D. H. Lawrence zijn ..Lady Chatterley's Lover" is n.l. in Tilburg in beslag ge nomen. De boekhandelaar, die dit in stellig nagenoeg geheelde wereld bekende boek. in zijn étalage durfde hebben, kreeg een boete van twintig gulden, subs, tien dagen hechtenis. Kantonrechter mr. De Kroon s oordeel was: „Zinnen prikke lend in de zin der politieveror dening." J „Op Allard zijn ze allemaal be liefd." vertelt zoontje. Dit is een nieuw geluid en ik zwijg voorzichtig Nylonkousen worden per drie stuks verkocht Een zak vol dollars, een zee van tijd en het moet zalig winkelen In Ameri ka zijn. Zeker voor de nlet-Amerikaanse. die niet meer gewend is aan de enorme grote keuze en verscheidenheid van alle artikelen. Daar Ik noch de tijd nocb de zak met onontbeerlijke dollars bezat, bleef mijn winkelen beperkt tot een vluchtig bezoek aan een van Hollywood's voornaamste winkelstraten en een tweetal grote warenhuizen in New Vork. Een bezoek aan een Amerikaanse dames- cn kinderconfecticzaak Is ove rigens heel prettig. Alle dames- en kinderkleren zijn volgens maten In rekken opgehangen en de klant heeft toestemming onbeperkte tijd iets uit te zoeken. Dc verkoopsters komen pas in actie, als men geslaagd is of als men een speciale wens beeft. Er was natuurlijk in alle winkels in Hollywood een overvloed van zomerkleren. Heel schattige kinder jurkjes, rokjes en blousjes voor kleine meisjes, waarvan de motie ven en de kleurcombinaties aller aardigst waren. Je hart ging open, als je er aan dacht je eigen kleine meid in een dergelijk jurkje ge kleed te zien. Ook voor jongens was er heel leuke kleding. Stevige korte broeken en een grote keuze in blou ses met allerlei motieven, waarvan sommige dd herinnering opwekken aan het oude Californischc leven. Desondanks in kleuren, die niet te schreeuwend zijn. De dameskleding is uiteraard in gesteld op het heel zonnige klimaat van Californië. Als men hieraan niet denkt, is het een vreemd gezicht op straat dames en meisjes te zien lo pen in jurken, waarbij schouders en armen onbedekt blijven. Het maakt Fanny zegt: Van de Amerikaanse blouses kan men 'n hele week dromen". (Eigen foto) de indruk alsof de straat een bal zaal is. De modeschoen, die met bandjes om de enkel wordt vastge maakt, is zwart met bijna geen hak. Het moet een prettige schoen zijn om te dragen, omdat hij licht is, maar het ontbreken van een goede hak, lijkt me op de duur niet goed. Deze lange winkelstraat in Holly wood was een aaneenschakeling van allerlei soorten winkels. Opvallend was. dat het in het algemeen niet druk in de winkels was. Een avond in de week blijven de zaken 's avonds geopend en dit schijnt het tijdstip te zijn. dat velen gaan winkelen. Naast de zomerkleren kan men het hele jaar ook winterkleren ko pen, want het klimaat in Los Ange les in dusdanig, dat de avonden en nachten heel koel zijn vanwege de uit zee komende bries. Het is hier door te begrijpen, dat de bontwin kels voortgaan met nieuwe model len te exposeren, zelfs al is het mid den in de zomer. Deze Hollywoodse straat was er een voor Jan en alleman, maar Los Angeles kent vele modehuizen, waar de filmsterren komen en hier kost 't eenvoudigste jurkje een paar hon derd dollar. De keuze van de kleren ls echter buitengewoon groot en men kan voor betrekkelijk weinig geld zeer aardige mantels, jurken, rokken en blouses kopen. Wie over de warenhuizen van New York spreekt, denkt natuurlijk met een aan het warenhuis Macy. Een zaak met een wereldnaam en een jaarlijkse omzet, die in de millioe- nen dollars loopt. Ze Weren alles en het verhaal gaat, dat als men een nijlpaardje van bepaalde afmetingen wenst, de verkoper zal zeggen: „We hebben het momenteel niet in voor raad, maar over enige dagen kan het geleverd worden". Het is een warenhuis, waarin men kan verdwalen en er kopen is pas voordelig, als men de hele indeling kent. Het kan namelijk best gebeu ren, dat men meent een koopje te hebben gevonden en later op een andere afdeling iets veel aardigeis goedkoper aantreft. Handig is bij het binnenkomen een formulier te vinden, waarop dö koopjes van de dag worden aangekondigd. Heeft men toevallig iets dergelijks nodig, dan heeft men een onverwacht ge lukje Het was in dit warenhuis, dat ik een goed beeld kreeg over welke practische dingen de Amerikaanse huisvrouw, mits zij het geld heeft, kan beschikken Prachtige keuken- uitrustingen, grote fornuizen met ovens, kortom het moet Ideaal zijn met deze practische dingen te wer ken. Ik zag ook theedoeken, die van papier waren gemaakt. Men kan ze. hoé vreemd dit moge klinken, was sen, hoewel ze niet zo lang mee gaan als onze theedoeken. Maar veel wat in Amerika wordt gemaakt, is hierop bdrekend. Als een man bij voorbeeld nieuwe sokken nodig heeft, koopt hij nieuwe en worden de oude weggegooid. Nylon is natuurlijk eveneens een materiaal, waarvan men alles heeft gemaakt. Het ondergoed is een droom en van de blouses kan men een héle week dromen. De nylonkousen worden niet per paar, maar per drie stuks verkocht, zodat als een kous sneuvelt, toch een paar overblijft. Het is veelal zelfs gewoonte, dat men drie paar koopt van een soort, waarop niet alleen korting wordt gegeven, maar waardoor men nooit in de verlegen heid zit. Trouwens in dit opzicht behoeft men helemaal geen angst te hebben, want op vele plaatsen stations en. vliegvelden kan men nylonkou sen uit de automatiek betrekken. Naar ik vermoed een wensdroom van al onze vrouwen. „Waarom zeg Je nies?" vraagt hU kregel. „Ik denk." knik ik. „wat is beliefd eigenlijk?" „Nou. dat Je ze aardig vindt," praat hfj verlegen „Mij vinden ze naar". „Je speelt ook zo de ba3s. Laatst bij Femke had je aldoor ruzie. Dat doet die Allard vast niet." „Allard is anders", zegt hl) drome rig De Woensdag daarop staat er een opvallend ventje in de keuken. Zo dra hij praat en me aankijkt ls het geen ventje meer maar een klein mens. Hij heeft helle blauwe ogen en een vreemde koele stem. „Ik kom hier spelen. Ik heb genoeg brood' ,,'t Is Allard." gilt zoontje even later binnenstuivend. „Allard je weet wel Aan tafel ls de gast stil. Nauwge zet fcauwt hü die boterhammen uit het blikje en weigert alles wat van ons is „Wil je een stuk koek?" „Nee mevrouw, ik denk niet dat Ik dat nodig heb Af en toe beziet hij me peinzend 't Zusje dat zich erbarmelijk uit slooft. van Sinterklaas Kapoentje zingt en broodkorsten op de grond smijt, krijgt een vage glimlach. Daar moet ze het maar mee doen. Eindelijk gaan ze spelen, fk snap niets van deze jongen doch ik doe mijn best met limonade en een koek je en als zoontje zeurt: een ijsje. Tot slot komt hij goedendag zeggen „Dag Allard". doe ik hartelijk, „kom je nog eens gauw..." Hij bekijkt me critisch. „Denk niet dat ik daar zin in heb. mevrouw." „Wat een naar jochie", raas ik te gen zoontje als de deur dicht valt „Als jU zo wordt wil niemand meer met je spelen". En zoontje onzeker: „Maar wel zulke meisjes, mam. Die zijn allemaal heel erg beliefd..." nieuwe „mcensmannen" in de be- ÏN een artikel over 15e eeuwse Raadsverkiezingen te Amers foort had schrijver dezes de gelegenheid te wijzen op de eigen aardige verschillen tussen de moderne electies en de getrapte verkiezingen der middeleeuwen. Thans is nagenoeg elke vol wassen Amersfoorter direct verantwoordelijk voor de richting van het gemeentelijk beleid: toen werden 50 en meer van de treffelixste Burgers van de Eemstad (vermoedelijk ook op aan wijzing van de gilden en de drie stadskwartieren) naar het Stad huis geroepen, uit welken dan dertien kiesmannen door het lot werden aangewezen, die uit de overige een nieuwe stadsraad moesten samenstellen. Ogenschijnlijk had de gewone man op deze ..vernyewing van de Wet" niet de geringste invloed. Betekent dit dan meteen, dat onze 20ste eeuw voorlijker is t.a.v. het mede leven met de stadszaken? Decorum werd streng gehandhaafd HET lijkt haast een innerlijke tegenstrijdigheid, dat de 20e eeuwse Amersfoorter enerzijds in veel sterker mate dan vroeger is geroepen tot het dragen van directe verantwoordelijkheid voor het kie zen van zijn eigen Overheid, doch anderzijds in steeds mindere mate direct wordt betrokken bij de vormgeving der maatschappelijke krachten. Misschien heeft een vooraanstaand en sociaal diepvoe lend Amersfoorter hieraan wel ge dacht, toen hij begin Mei (volgens een krantenverslag) tijdens een re. Mode-novellette 7e zijn ER DOOR! Tocla- tings-examen, overgang, eind-examen, middelbaar dit en hoger dat-examens tot in het on eindige. Maar nu is dat geblolc voorbij, de angst en spanning zijn geweken en thans is er een zo mogelijk even geslaagde va- cantie voor de boeg. Met sport natuurlijk. Wandelen, zeilen en veel tennis. Ook hierbij spreekt de mode <?en woordje mee, zij het niet zó dwingend als bij een japon voor een gala-avond in een badplaats. Bij het tennis- costuum is zelfs alle dwang ta boe. Het moet los zijn en mee geven bij elke beweging. Benen noch armen mogen enige belem mering ondervinden bij het spel. Dus korte rokken met veel ruim te. Of shorts voor wie nog onder de twintig is of een jongensach tig figuur heeft. Men kan ook over de shorts een rokje dragen, dat met grote knopen sluit, die tijdens het spelen losgeknoopt worden. De ceintuur mag in geen geval strak om het middel zit ten, want dat hindert bij het serveren. Het meisje, dat juist de bal weggeslagen heeft, is het best gekleed: geen mouw, maar een losse val over de schouder, geen ceintuur, een voldoende wijde rok en een band, d,e het al te weerbarstige haar belet om ove'r de ogen te vallen. Ook net kleine ding in shorts draagt een praktisch lennis-tenue. Zij zijn de winnende partij, want haar tegenstanders hinderen elkaar bij het net en zullen door de te strakke ceintuurs en de mouw tjes zeker bij het terugslaan van de bal belemmerd worden. (Nadruk verboden) K. de R- V. .J Troetelen, wiegen, zingen, strelen Er was eens een kindjedat verzorgd werd volgens koele en nuchtere regels. Het werd zoveel mogelijk in de wieg gelaten. De moeder liot het niet éénmaal nat liggen. Soms kreeg hei zelfs de fles in de wieg. He: was geduldig en zoet. Je hoorde het niet. „Dat komt omdat ik er nooit mee sol,'' zei de moeder trots. „Niemand komt er aan. M'n man wil er wel eens mee stoeien maar dat wil ik niet. Zo iets windt te veel op en het went eraan", 't Was geen ziek kindje maar wel bleek en lusteloos. 't Zoog op drie vingers tegelijk en toen de moeder hem ook die troost ontnam, kwijnde het. In een zeer moderne vrouwen kliniek In Amerika nam men het op. Het kreeg er een schommel- wieg, het werd er vertoeteld, ge koesterd en toegezongen, 't Mocht slapen zo lang 't wilde en werd het wakker dan streelde de verpleeg ster het over z'n bol om de schok op te vangen. Met het vingerzuigen ging het nog door zoals gewoonlijk het geval is bij babies, die in het begin van hun leven liefde ont beerden doch men liet dit tenmin ste toe. 't Kreeg niet altijd maar schone luiers aan. Zes op een dag was voldoende. En ziet hoe het ge dijde. In het boekje „De rechten van de zuigeling" vertelt Dr. Margaret van de geheel nieuwe methode en van onze vele fouten. Dat „laat maar huilen dan weet de baby dat hij z'n zin niet krijgen kan", dat „in de wieg laten en vooral niet Strelen" het is allemaal even fout. Een kind, al dus de schrijf ster, kan niet zonder bemoe dering d.w.z. wiegen, zingen en koesteren. Het leeft niet alleen om te drinken en verschoond te worden. Vooral tegen dat ver schonen heeft ze vele grieven. „Al die moeders en verpleegsters die hun tijd verspillen met pogin gen ora de baby droog te houden, 1^ dat ze niet beter weten. Het is be slist onnodig, behalve ter gerust stelling van de volwassene, die het kind behandelt. Voor baby zelf is het zelfs nadelig. Veel moeders be roemen zich erop dat zij veeriig luiers per dag gebruiken om baby van zijn geboorte af zindelijkheid te leren. In werkelijkheid doen ze precies het tegenovergestelde. Tenzij baby het koud heeft of de huid ge schaafd is, wordt hij er niet door gehinderd dat hij nat is. Zes luiers per dag is meer dan genoeg. Vast gesteld is dat koppigheid, eigenzin nigheid, gierigheid teruggrijpen op moeilijkheden bij te vroeg zinde lijk maken. Om nog niet te spre ken van hardnekkige slordigheid en weigering om zich te wassen of overdreven zindelijkheid met dwanggedachten over baden, later. De moeder of verzorgster die de baby te vroeg, te plot seling of te streng tot zin delijkheid wil dwingen kan verschillende soorten zenuw spanningen bij het kind te weeg brengen. Zo ook is het ontstellend om te ontdekken dat veel mo derne «moeders niet weten dat er bij een baby gevoelshonger bestaat. Vaak stellen zij zich voor reeds in de derde maand naar haar werk terug te ke ren. Deze scheiding is zeer nadelig voor het gevoel van veiligheid van de baby. Borstvoeding is in dit licht gezien een immuniteit tegen angst en dat is belangrijker nog dan de chemische bescherming, die men eraan toeschrijft. De moeder is nooit misbaar bij het kind van onder het jaar, ook al wordt dit met de fles gevoed. Baby moet haar met kort op elkaar volgende tussenpozen zien en haar stem ho ren. Ook is het belangrijk als ze eens bij een scheiding (zoals het in slaap vallen) aanwezig is. Zit ze naast de wieg of box of reddert ze in de kamer dan geeft dit haar kind een onschatbaar gevoel vau veiligheid. En veilig moet het kind zich voe len. Het mag ook nooit teleurge steld worden of te kort gedaan. Daarom is het verkeerd het zoge naamd te harden door koude ba den, weinig kleren bij koud weer en een koude slaapkamer. Deze er varingen die bij volwassenen sti mulerend kunnen werken zijn schadelijk voor een baby onder 't jaar. De omgeving moet voor hém geschikt gemaakt worden en niet omgekeerd. Een van de grootste fouten van onze me thode van kin derverzorging noemt de schrijfster het over het hoofd zien van de rol van de vader. Als het enigs zins mogelijk is dient de vader op een vastgesteld uur de verant woordelijkheid over te nemen. Hierdoor voelt het kind zich vei liger. Ook Vaders simpele aanwe zigheid op het „gezelligheidsuurtje" ongeveer half zes is van enorme betekenis. Voor wie de baby verwacht of heeft is dit stellig een boekje om onmiddellijk te kopen. Het is uit gegeven bij L. Stafleu, Leiden, de prijs is f 3.90. En voor haar wier kinderen al groter zijn is het niet onaardig om te zien hoeveel ze hebben fout gedaan. En hoeveel pleizierige dingen haar door een streng systeem werden ontnomen. devoering met enige beklemming vaststelde, dat de gewone man te weinig is betrokken geweest bij de strijd voor de bedrijfsdemocratie, en te weinig betrokken woi-dt in het hedendaagse politieke leven. Het is niet voor niets, dat luider en luider de stemmen opklinken voor de oprichting van wijkraden, van welke in stelling men de verwachting koestert dat deze het medele ven der stadgenoten met de problemen van eigen buurt en gemeente zal kunnen bevorde ren nieuwe „mcensmannen" in 1 stuurs aangelegenheden waarborg den, dat e^n naar verhouding zeer grote groep van Amersfoortse bur gers bestuurservaring verkreeg en bovendien zich steeds op de hoogte der stedelijke aangelegenheden nioest blijven stellen, omdat elk der prominente Amersfoortse figu_ ren ieder jaar het lot kon treffen te worden uitverkoren tot kies man of tot lid van de stedelijke raad. PRAATCOLLEGE OOK het Raadsreglement adem de deze geest van actieve me dewerking aan geheel het terrein van stedelijke aangelegenheden. Misschien is het heden ten dage ter bekorting van de duur der Amersfoortse raadsvergaderingen wel prettig, dat n*et alle raadsle den ook over belangrijke onder werpen de sluizen hunner welspre kendheid open zetten en dat de discussies worden bekort doordat slechts een deel der raadsleden aan de besprekingen deelneemt. In de middeleeuwen moesten de raadsleden evenwel een universele belangstelling bezitten, want bij elk onderwerp mocht de 15e eeuw se voorganger van de heer Molen dijk de „omwage" doen; en zulks gebeurde voor het nemen van be langrijke besluiten meermalen. Dan moest elk der aanwezigen (dat waren er in een bijeenkomst van de Raden en Gemeenten tot 70 m3n toe) zijn mening over het onderhavige zeggen en verdedigen op straffe van een Beyerse gulden boete. In verband met ons onderwerp is het misschien wel het vermelden waard, dat het decorum ook in de voltallige zittingen van „den Raide, Het is niet voor niets dat (zo- qu1 ende Gemeenten" streng s de politieke commentator van Wfcrd gchancihaa£d Geloof nu maar niet, dat een Amersfoorter in dc raadszitting op z'n stoel het woord zou voeren. Hij had uit eerbied voor de Raad op te staan „ende blyve op die dair hy op sat", m. a. w. voor zijn zetel staande z'n mening te zeggen. En wee een an der lid, dat de spreker zou dur ven in de rede vallen: hij ver beurde vijfhonderd jaar terug voor elke maal een pont penningen. Want men had te zwijgen zolang een ander „opstont ende spraick." Kon de Raad het over enige zaak niet cens worden, ook nadat deze aan alle kanten lang genoeg was bekeken, dan werd de discus sie gesloten en be-eindigd „mit ten boen". Elk der leden kreeg dan een witte en een zwarte boon. De stemhoed ging rond cn was men „tegen", dan wierp men de zwarte boon erin; wilde men vóór stem men, dan gooide men de witte boon in de hoed. De meeste bonen gelden, was dus hier de methode. als de politieke P. C. J. een tijdje geleden op merkte) onze dagbladen zulk een grote plaatsruimte ter beschikking stellen aan de schrijvers van in gezonden stukken. Tegenwoordig beslist voor 60.000 Amersfoorters een dertigtal raads leden over zeer ingewikkelde za ken van de meest-uiteenlopende aard, maar wie zal ons geestdriftig uit de doeken doen, dat het mede leven der brede massa van Amers foorters met het doen en laten van onze gemeentelijke volksvertegen woordiging in even sterke mate is gestegen als het aantal problemen welke onze gemeenteraad ter op lossing krijgt voorgezet? WIJKRADEN MEN mag van de de stad Amers- !oort uit de middeleeuwen zeg gen wat men wil, de enkeling had als puntje bij paaltje kwam maar heel weinig in te brengen en het handwerksproletariaat was volkomen rechteloos, doch de 15e eeuwse Amersfoortse collectiviteit had er evenveel slag van, kunst werken gelijk het St. Joris oksaal en de Lievenvrouwentoren te doen bouwen, als een groot aantal bur gers geregeld in het toenmalige gemeenschapsleven te betrekken. Als 500 jaren geleden en vroe ger, voor de paar duizend inwo ners van de Eemstad, een béétje ingrijpende maatregel moest wor den getroffen, dan kwam voor het besluit hiertoe al gauw „die rait, out, nys ende gemeenten" in het geweer. De stadsresolutieboeken, die in het gemeentelijk archief worden bewaard, herbergen hon derden en honderden van deze be sluiten van „die Rait, Out, Nye ende gemeenten". .Dit betekent, dat de genomen maatregel steunde op het overleg, de samenspraak en het uiteinde lijk besluit van de zittende Vroed schap van 2 burgemeesters, 12 schepenen en 12 raden, de oude Raad van 26 leden (die dus nog een jaar na aftreden een vinger in de pap hield) en 18 afgevaardigden uit de drie kwartieren der stad, dus uit de Krommestraat. de Lan- gestraat en de Breul, welke per sonen Meensmannen of gemeenten werden genoemd, 6 uit ieder stads kwartier. Vijfhonderd jaren vóór men in Amersfoort begint te pra ten over Wijkraden bezat de Kei- stad al iets dergelijks, welke niet alleen medezeggenschap hadden in zaken die het wel en wee van buurt en stad raakten (medezeg- genschap-alléén heeft niet veel om het lijf) maar óók mede beslis- t e n. En ook deze afgevaardigden uit de kwartieren, deze Meensmannen, blijken geregeld „vernieuwd" en het is best mogelijk dat ook door het stads kwartier ieder jaar een ander zestal „gemeenten" werd aangewezen. E n het regelmatig inschakelen van een nieuwe groep „alrenutste borgeren" èn het betrekken van STEENBOETE ANNO 1949 is het stemmen over zaken openbaar en is het mo gelijk, de kool èn de geit te spa- ïen, door blanco te stemmen. In Amersfoort rond het jaar 1400 had men aan zo iets een broertje dood, want wie niet z'n boon, óf alle bei z'n bonen in de stemhoed de poneerde (dus blanco-stemmer wilde wezen), kreeg een zwaarlig- gende boete, die voor het mate- naai-arme Amersfoort lang niet voor de poes was: 5000 steens, aan de stadsmuur te vermetselen daar waar de Raad het aanwees. Een steenboete intussen, die helemaal niet zo specifiek-Amersfoorts was, als sommige geschiedenisboekjes willen doen voorkomen. De middeleeuwse raadsvergade ringen waren naar alle waar schijnlijkheid niet openbaar. In elk geval was de openbaarmaking der Raadsbesluiten aan de Raad- zelve (en aan deze alleen) voor behouden. Het verklappen van be langrijke 'zaken uit de raadszittin gen werd aan de leden van de Vroedschap zeer zwaar aangere kend, en het treden in de rechten van de „Raadsgemeenschap" werd op voorbeeldige wijze afgestraft. Toen Roelof Thomaesz zich in 1443 hieraan te buiten had gegaan, was dan ook z'n straf lang niet mals: ei gens tussen de Kamppoort en de Utrechtsepoort 10.000 steens in de stadsdmuur te vermetselen, en voor de verdere duur van z'n leven uit de Raad gestoten. Zo ziet u, ook vijf eeuwen gele den wisten onze Amersfoortse Vroede vaderen dus de eerbied voor de rechten van hun collecti viteit in te prenten, als het moest óók aan de hoogstgeplaatste Amersfoorters, al geschiedde zulks toentertijd wel wat hardhandiger er, doeltreffender dan op (om in stijl te blijven) Sinte Monica- avond anno 1949. P. S. TEELING. Rechtstreekse levering wekt ergernis Onder de talrijke kruideniers m de gemeente Ede heerst sinds enige tijd grote ontstemming ten aanzien van verschillende fabrieken en grossiers, die met voorbijgaan van de middenstand hun producten rechtstreeks en tegen inkoopsprijs leveren aan hotels, instellingen e.d„ welke, naar de kruideniers meede len, voorheen door dezen werden bediend. Het bestuur van de vereniging, waarin de genoemde middenstan ders georganiseerd zijn, achtte het noodzakelijk zich metterdaad te verzetten tegen deze als unfair be schouwde handelspraktijken en na dat Dinsdagavond in een besloten vergadering de aangelegenheid breedvoerig was besproken, besloot men unaniem in eerste instantie tegen de N.V. Van Houten en Zn. te Weesp maatregelen te treffen. Woensdag werd de burgerij van Ede en de buitendorpen op de hoogte gesteld van het feit, dat van die dag af de artikelen van voor noemde firma niet meer m de Ede- se en Lunterse kruidenierswinkels verkrijgbaar zullen zijn. Onze correspondent te Weesp had over deze kwestie een onderhoud met de betrokken afdeling van Van Houten's fabrieken. Hem werd me degedeeld, dat de gewoonte van rechtstreekse levering ook bij an dere fabrieken in deze branche be staat en dat iedere zakenman zulke gevallen kent in zijn eigen bedrijfstak. Het ligt dus naar de mening van de N.V. Van Houten voor de hand. dat deze eerste aan loop tegen rechtstreekse levering zich met behoeft, en hoogstwaar schijnlijk niet zal, bepalen tot dit speciale geval, doch zich in de toe komst ook tegen die anderen zal richten. Ten opzichte van het on derhavige geval werd opgemerkt, dat tegenover deze klacht omtrent winstderving, voor de kruideniers het voordeel staat, dat sedert om streeks 1936 de N.V. Van Houten, op aandrang van zeer velen hun ner, er toe is overgegaan om ook deze detailhandelaren voor de ver koop harer artikelen in te schake len. Rechtstreekse levering, zo werd voorts meegedeeld, is in zoverre een principe bij de N.V. Van Hou ten, dat ze niet door tussenkomst van grossiers aan de winkeliers le vert, omdat ze n.l. zelf wenst te be palen wie haar producten verkopen zal. Dit heeft tevens het voordeel voor de winkelier dat zijn winst marge tot het hoogst mogelijk kon worden opgevoerd.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 5