Een andef drietal FACETTEN VAN KUNST UIT DE BENELUX-LANDEN Belangwekkende tentoonstelling in het Haagse Gemeentemuseum Rotterdam's Museum Boymans viert zijn eeuwfeest Finse dirigent Martti Similae in Nederland Architect Dudok wordt 65 jaar Het publiek zingt en speg fi 111 Vin" zijn Holland Feest Zaterdag 2 Juli 1949 -Miiiiiiiiiiitiimiiiiniiiiiiii! TJf ET IS MISSCHIEN doordat de gemeenteraadsverkiezingen nog zo -*-* vlak achter ons liggen, doch toen ik in het Haagse Gemeentemu seum de grote tentoonstelling van „Facetten" der moderne Benelux'se kunst bezocht, was het, of mij nog steeds allerlei leuzen van de muren loerden toegeschreeuwd. JKiest progressief Nederlandse Abstracte Kunst!" .Een goede Raad: Kiest Realisme!" ..Weg met Picasso. Kiest Vlaams Expressionisme", enz. enz. Waarmee ik maar zeggen wil dat op een tentoonstelling van moderne kunst, de leuze, het vooropgezette idee, i\og méér de aandacht vraagt dan de schilderkunst zelf. Dit neemt niets weg van het feit. dat deze met zorg samengestelde expositie onge twijfeld interesse verdient. Doch als men door de zalen wandelt zijn er onder die 26 bekende en minder bekende kunstenaars slechts enkele figuren, van wie het werk eenvoudig en natuurlijk, menselijke emoties uitdrukken, zonder dat de vorm waarin dat geschiedt hinderlijk op de voorgrond treedt. LOUIS DAVIDS STIERF 10 JAAR GELEDEN Wanneer er geen gramofoonplaten waren, waarop zijn liedjes bewaard zijn. zou Louis Da%'ids, die Donderdag tien jaar geleden stierf, reeds legende ge worden zijn. Nu leeft de herinnering aan zijn merkwaardig talent nog sterk voort en vooral pil hen. die hem in zijn goede tijd persoonlijk hebben gehoord, zal zij niet spoedig verdwijnen Het is moeilijk om aan te geven door welke bijzondere eigenschappen hij vat kreeg op vrijwel elke soort van publiek, niet alleen door de voordracht van liedjes, welke ondanks spot cn typische woord keuze bijna altijd appelleerden aan het leven zelf. maar ook als conferencier. In het Kurhaus-cabaret in Scheveningen waar hij jaren lang zijn zomerse hoogte punten beleefde, kon hij het'zich rustig permitteren om gerenommeerde buiten landers te laten optreden, want in zijn eigen genre was hij onovertrefbaar. Dit is in de kunst, cn of zij met een grote of met een kleine k pleegt te worden geschreven, doet er niet toe. altijd opnieuw het merkwaardige, dat het niet de technische volmaaktheid Is welke de band tussen publiek en kunste naar legt, doch de innerlijke gesteldheid welke in het gemoed van kijkers en luisteraars onmiddellijke reacties wekt. Louis Davids kon. technisch gesproken, niet zingen en zijn stem was, vooral ln de lijd toen zijn keelaandoening ern stiger werd. zwak, doch hij vond alle bezwaren ten spijt altijd de weg naar de harten der toehoorders. Er zijn vele verhalen over hem omloop, die wij laten voor wat ze zijn, doch weinigen zullen weten, dat een zijner illusies was om de Hamlet te spelen. Hij heeft ook inderdaad toneel gespeeld, o.a, in De Kleine Komedie op de Coolsingel ln Rotterdam, toen deze stadsboulevard nog in volle fleur was In „Van morgen tot middernacht" van Kaiser toonde hij, dat hij inderdaad toneelspelen kon, maar bij het publick zat zijn reputatie als liedjeszanger en revue-komiek hem in de weg. Het was voor hem niet meer weggelegd om een andere weg in te slpan. als hij dot al gewild had. en zo Is hij tot zijn dood op onze planken gebleven de kleine man. die als kunstenaar vele keren groter was dan sommigen, die zich daar van de naam en de allure hebben aan gemeten. 7ULK EEN FIGUUR is zeker Edgar Tytgat wiens verrukkelijke kunst een joyeuse entrée van de tentoonstel ling vormt. Al is ook bij hem de naïve teit wel eens Ietwat gewild, toch voelt men dat dit bijkomstig ls. dat zijn ware wezen ook dóérin een uitweg heeft ge vonden. Kleur, vorm én geest van dit werk vormen een eenheid, waaraan men niet het minste zou willen veranderen. Zijn zachte humor, zijn tederheid ont roeren in zijn portretten cn in die onna volgbare taferelen waarop maagden zin gen orkesten spelen kermisgasten hun kunsten vertonen of alleen maar gewo ne mensen in hun interieur bezig zijp. Op geheel andere wijze doch even menselijk, spreekt het werk van de in 1941 overleden. Luxemburgse schilder Joseph Kutter. Hij ziet de wereld tra gischer. Zijn clowns, zijn carnaval heb ben niets vrolijks, zijn sneeuwland schappen zijn dramatisch cn somber, zelfs de kinderen die hij herhaaldelijk schildert spelen niet in onbezorgde blijd schap Doch de oprechtheid en ook de verwondering over de wereld, die men in deze schilderijen proeft, veroorzaken weer dat onmiddellijke menselijke con tact dat men in elk kunstwerk zoekt. ""TEGENOVER de Belg en de Luxem burger. zou ik-.de Nederlander Ou- borg willen stellen, niet om nutteloze vergelijkingen te trekken doch omdat ook in zijn werk eenzelfde zuiverheid voelbaar ls Ouborg blijft ln zijn „ab stracte", voorstellingslozc schilderijen altijd schilder, verlaagt zich nooit tot decorateur. De beweging van lijnen cn vormen, de prachtige kleuren hebben steeds betekenis, krijgen grote welspre kendheid, hoewel m.l deze vorm van Kunst zich zelf beperkingen oplegt. Er zijn natuurlijk nog veel meer boeiende persoonlijkheden op de ten toonstelling Hoe zou ik dit waarlijk indrukwekkende ensemble van Perme- ka's werken anders kunnen betitelen? Zijn gele „Woonwagen" is op zichzelf al een groots getuigenis van zijn kunnen. Dan is er Jean Brussclmans, met zijn. alle ruimtelijke suggestie verwerpende stillevens, waarin de on derdelen als uitgeknipt gelijkelijk over het fond verdeeld zijn. met zijn dichter bij de realiteit staande land schappen ook. doch die naar mijn smaak, in al zijn werk te dogmatisch en le droog is Daar is dan ook de veel besproken Paul Dclvaux met zijn surrealistisch classicisme, wonderlijk en fascinerend oeuvre waarin littera tuur en schilderkunst om de voorrang strijden, niet altijd ten gunste van de laatste. Tenslotte noem ik van de Belgen nog Guictc met zijn curieuze verbeeldingen, waarin de verfmaterie een uitzonderlijk raffinement Krijgt, bij de joneeron Mcndelson, van Lint. Cox en Slabbink. Op de Hollandse afdeling vormt het in oDdracht van de regering gemaakte schilderij van de beëdiging van Ko ningin Juliana door Charles Eyck een bijzondere attractie die men voor het gemeentemuseum hoopt te behouden. De kunstenaar heeft getracht nu eens niet het uiterlijk vertoon, doch de in nerlijke betekenis van het historische moment vast te leggen Het is jammer dat hij bij deze loffelijke poging nóch in de vormgeving nóch in de kleur bijzonder gelukkig is geweest. Plaats gebrek noopt mij met enkele vluchti ge notities te volstaan Het werk van Jan Sluyters cn Charlie Toorop. die hier beiden .voortreffelijk zijn verte genwoordigd. behoeft geen verder commentaar Draycrs strakke synthe ses doen in deze omgeving erg koel en cerebraal aan. Van de jongeren overtuigen Andrea cn Lex Horn het meest van de zuiverheid van hun sen timent. terwijl Fcrnhoufs bloedeloos realisme elke levenswaarde mist De organisatoren hebben met de samenstelling van de Hollandse groep met grote moeilijkheden te kampen gehad Het is dus niet. geheel hun schuld als deze afdeling weinig re presentatief geacht kan worden. Als geheel geven deze ..Facetten" een overzicht van wat er in de Benelux landen leeft, dat iedere kunstliefheb ber belang moet inboezemen. De tentoonstelling blijft t/m 8 Au gustus geopend. R E. Penning. Gas HET NEDERLANDSE MIJNBEDRIJF heeft een indrukwekkend stukje hedendaagse geschiedschrijving verwor ven met de film „Gas door Ccfima- film te Amsterdam vervaardigd in opdracht van Staatsmijnen. Aanleiding en hoofdmotief van de film is de na de oorlog sterk toegenomen uitbreiding van het systeem van gasvoorztenlng over lange afstand, waarbij de taak van diverse gasfabrieken in Limburg cn Brabant is overgenomen door Staats mijnen ln Limburg. Bij dit systeem alleen ls het mogelijk de veredeling van steenkool en de productie van gas op de meest economische wijze te doen ge schieden en alle bij de zuivering van dit product vrijkomende grondstoffen ten volle te benutten. Ceflma-film had de opdracht in het bestek van een rolprent van een half uur een inzicht te geven in deze veelomvattendheid cn intensivi teit van Staatsmijnen. De Zwitserse regisseur Umbcrto Bolzl heeft ln samenwerking met de scenario schrijver Paul Rüffy kans gezien deze beide elementen tot hun recht te doen komen in een boeiend relaas, dat niet alleen de opdrachtgevers bevredigen kan. maar bovendien aangemerkt mag orden als een uitstekende praestatic op het gebied van de documentaire. Gas" werd een film. die zich onder scheidt door een welgekozen verhaal trant in beelden, door fraaie opnamen die van camerabeheersine. originaliteit cn verbeeldingskracht blijk geven en door een krachtige dynamiek in het beeld zelf cn in de rangschikking van de filmbeelden onderling. Bolzl die zeli aan de ermera stond heeft in zijn film alle aspecten van de gaswin ning vastgelegd, van het werk in de mijngangen af, vla de cokesovens en de chemische neven-industrieën der mijnen tot aan de accoorden met de Duitse bezettingsautoriteitcn. het aanleggen van het interprovinciale gasbuizennct en zelfs nog het gasverbruik in fabrieken en woningen toe. Hij verwerkte zijn materiaal tot een uitermate boeiend en suggestief geheel, dat voortrcflljk het rhythme van het gigantische onder- en bovengrondse bedrijf van Staatsmijnen beeldt Bolzl toont zich hlcj vooral ook een man. die knap de belichtingstech niek beheerst, de opnamen, die hij in de mijngangen maakte van de steen koolwinning. zijn uniek cn hebben een uiterst krachtige expressiviteit. De film „Gas heeft een zwakke plek: het geluid Het overigens door Jan Retèl goed gesproken commentaar is te over vloedig. Waar de filmbeelden zelf al zeer suggestief-verhalcnd zijn, had het gesproken woord zeker wat meer be heerst kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de door Arnold Juda gearrangeerde filmmuziek, die de beeldtaal knap accentueert, maar vaak ook te nadruk kelijk wordt A T KAMPHOFF Complete ..collectie Van Beuningen komt aan de wanden D OTTERDAM ts in de laatste jaren een beetje ongelukkig geweest -**■ met z'n Museum Bovmans. Een van rij» bekendste directeuren raakte verstrikt in de netten van het nationaal-sociahsme de Em maüsgangers bicken niet van Johannes Vermeer te zijn doch hoogst waarschijnlijk stamde dit eerst met sentimentele zuchten van bewon dering begroete doek uit het „nieuw-maakt-oud" atelier van een ran cuneus ijdgenoot (Han van Meegeren)de Diana in het Bad werd door een monomaan beschadigd, de affaire met Van Dongcn's naak ten blameerde Rotterdam als kunststad cn de benoeming van een nieuwe directeur scheen na de oorlog te vele maanden en thans weder om ettelijke maanden te moeten kosten, eerst omdat er te veel gegadig den waren, thans omdat cr te weinig zijn. studeren als Greuze's Gebroken Vaas, Van Eyek's Drie Maria's, of Daumlcr's navrante tekeningen, Het Museum Boymans. schep-) t ping van ir. A. van der Steur een der modernste musea te.' wereld, om over de collectie not maar tc zwijgen. ge cento i de We 120 MILLIOEN KOMT ONBELAST OVER DE GRENS >rcs tul 13 id va Middeleeuwse l.nnsl uit JV est-Duitslai Viif massale meubclautcf *107" .-ka J - «efgiVlVet feux Begaafd bouwmeester, vol durf en grootse ideeën DAT DE HILVERSUMSE gemeente- architect W. M. Dudok op 6 Juli 65 jaar wordt, is op zich zelf misschien niet zon belangrijk feit. doch het is een welkome gelegenheid, om hem als bouwmeester en stedebouwkundige eens op een andere wijze in het licht der publieke aandacht te zetten dan de laat ste tijd veelal het geval is geweest. Zijn structuurplan voor Den Haag heeft cri- tisch commentaar in velerlei toonaar den uitgelokt, waarbij misschien te wei nig is gereleveerd, dat hij als bouw meester tot de uitnemend-begaafden behoort, die het land met vele uitingen van zijn kunst en kunde heeft verrijkt. Wanneer wJU daarvan een drietal mo numentale scheppingen het eerst noe men, is dat geenszins omdat het impo nerende van een gebouw bepaald wordt door zijn omvang. Doch zijn Raadhuis in Hilversum, het Bijenkorf-gebouw in Rotterdam c-n de Schouwburg in Utrecht hebbc-n alle drie zó sterk hun eigen ka rakter. dat bij voorbaat de gedachte is uitgesloten als zou een bepaalde, hoewel op zich zelf verdienstelijke eenzijdig heid in hoofdzaak het kenmerk zijn van Düdok s scheppingen. Aan dit voor een architectcnleven niet onbelangrijke oeuvre zou nog een vierde monumen taal gebouw zijn toegevoegd, nl. het Leidsc Stadhuis, indien op het laatste ogenblik een der raadsfracties geen po litieke salto mortale had gemaakt, het geen voor de door dc Raad aangewezen bouwmeester, die een zeer geslaagd ont werp had ingediend, aanleiding was om zich terug tc trekken. VAN REN ARCHITECT, die zo zicht baar zijn stempel heeft gedrukt op het bouwkunstig uiterlijk van ons land. en dit. zij het op geheel andere wijze, ongetwijfeld ook zal doen door zijn grootse conceptie van het nieuwe aange zicht van Den Haag, kan men zich niet afmaken door hem vooral te willen bin den aan de talrijke objecten van zijn Hilversumsc werkzaamheid, waarbij sommigen dan de neiging hebben om sterk de nadruk te leggen op de schiL derachtighcid van zijn architectuur. In derdaad- aan zijn scholen in Hilver sum. aan zijn Raadhuis, aan het uitbrei dingsplan dier gemeente, is -dit kenmerk tot op zekere hoogte typerehd. Doch dat hier geen sprake is van het kunstig verbergen van een soort zwakheid, ge tuigen de innerlijke structuur van deze gebouwen en het ontwerp voor het Leidsc Raadhuis, dat helaas niet vol doende bekend is geworden om overtui gend te bewijzen, dat het niet per sé noodzakelijk is om achter de zeventien- de-ccuwse gevel, welke Leiden in elk geval aan de Breestraat wilde gehou den. in archaïserende stijl te bouwen. De afsluiting van de Coolsingel te Rotterdam, zoals hij vóór de oorlog was. door de Bijenkorf helaas als gevolg van het bombardement tot te besehei den afmetingen teruggebracht de wij ze. waarop de Utrechtse Schouwburg uit het water omhbog rijst, dc grote ge dachte. welke het Structuurplan van Den Haag beheerst, getuigen van de grote begaafdheid van deze bouwmees ter en van zijn durf. die volkomen aan sluit aan zijn grote vitaliteit, welke hem op 65-jarige leeftijd een strijdbare figuur doet zijn. die in de botsing der meningen omtrent het Haagse plan de vonken van zijn jeugdig vuur heeft doen rondvliegen. Op deze leeftijd pleegt men in Ne derland met pensioen tc gaan. De con clusie ligt voor de hand. dat Dudok daaraan nog geen behoefte heeft, hetgeen voor Nederland als een geluk mag wor den beschouwd. Contact tussen Fins cn Nederlands muziekleven Voor enige dagen vertoefde in ons land dc Finse dirigent Martti Similii, intiem vriend van Jan Sibelius cn leider van hei Stedelijk orkest van Helsinki. Hij reist thans door West-Europa om zich op de hoogte tc stcilcn van de ontwikke ling der hedendaagse muziek. Zo maakte hij het openingsconcert van het Holland-Festival mee. waar hij diep ge troffen werd door Rudolf Eschers „Mu- slque pour l'esprit cn deuil". een werk dat hem een hoge dunk gaf van de Ne derlandse muziek van het huidige ogen blik. Simila heeft bijzondere belang stelling voor de huidige stand der mo derne Nederlandse muziek, die hij. naar hij verzekerde, in Finland met graagte zal introduceren. Op het ogenblik ls cr namelijk van de Nederlandse muziek in Finland vrijwel niets bekend cn gezien de belangstelling van het Finse publiek voor dc modernen Strawinski, Sjosta- kcwitsj en Rindcmlth behoren tot dc meest gespeelde componisten acht Simila het van het grootste belang dat hierin verandering komt. Simila is een korte, gedrongen figuur, een en al bonhommie, die men zijn kun stenaarschap niet zou aanzien. Men wist pas dat men met een sterke persoonlijk heid te doen had. met een man die een overheersende positie in het Finse mu ziekleven bekleedt, toen hij zich aan dc vleugel zette en in de wir-war der ge sprekken dringend ieders aandacht op eiste. Natuurlijk met Jan Sibelius, van wie hij twee Impromptu's speelde. Hij verontschuldigde zich ervoor dat hij niet over zijn eigenlijk „instrument", het orkest kon beschikken, maar be speelde de vleugel intussen met mees terschap. Het Finse muziekleven aldus Si mila - concertreert zich voornamelijk in Helsinki met zijn 300 000 inwoners Het stedelijk orkest van Helsinki heeft een bezetting van 76 man cn geeft 12 herfst- eoncertcn en 14 voorjaarsuitvoeringen. Daarnaast iedere Zondag populaire ma tinees. die wij volksconcerten zouden noemen Al deze concerten staan onder leiding van Simila zelf. zodat zijn werk zaamheid allesbehalve een sinecure is Zoals gezegd besteedt hij veel aandacht aan het moderne repertoire dat hij voortdurend poogt uit te breiden. Na men van Finse componisten om te ont houden zijn volgens hem Raito en Kla- mi. die sterk Frans georiënteerd zijn. en Englund. die het meest vooruitstre vend is. De cerstgenoemden studeerden in Moskou en ondervonden ook invloed van Moussorgski. MARTTI SIMILA Van groot belang is verder het werk van de iets oudere, in Nederland geheel onbekende, componist Leevi Madetoja. die onlangs is overleden. Behalve het Stedelijk Orkest heeft Helsinki een uitnemend radio-orkest met een bezetting van 50 man cn vijf dirigenten, cn het opera-orkest dat 40 leden telt De opera of het ballet dat hieraan verbonden is treedt niet minder dan vijf maal per weck op; het repertoire is ongeveer gelijk aan het onze: Puccini en Verdi zijn ook in Fin land zeer geliefd, daarnaast worden echter ook de opera's van Tsjaikofski veelvuldig opgevoerd Finland heeft verder nog stedelijke orkesten in Turku, Tampere. Oulu en Lakti, alle kleiner dan dat van Simila. doch van uitnemend gehalte. Het dilet tantisme is voorts sterk ontwikkeld, daarvan getuigen de talrijke orkesten van amateurs. Om al deze tegenslag en blamage tc overwinnen, zal het Museum Boymans ln Juli met een prachtige, grote tentoon stelling, die de gehele Collectie Van Beuningen omvat, dc tweede eeuw van zjjn bestaan tn-luiden. Dc eerste eeuw (Juli 1849Juli 1949) Is voor 86 jaren doorgebracht in het nog- bestaande, bijna-vervallcn zogenaamde Schielandshuis aan dc Korte Hoogstraat (cr zijn nl. meer Schlclandshuizen ge weest). waar eerst de ruimte gedeeld moest worden met de Rotterdamse politic en met de Rotterdamse jongelui die op de ..Tekenacademie" gingen en. in de kelderverdieping, met een pakhuis vol ..oudheden" In die Tekenacademie ont stond na vijftien jaar in 1864, brand, waarbij zeer veel kostbaars en onver vangbaars verloren ging. Dat de zwaar-geschonden erfenis van dc Utrechtse verzamelaar mr. F J. O. Boymans toch nog heeft kunnen uit groeien tot een collectie kunst met een landelijke cn een Internationale faam ii aan allerlei te danken, aan bof, voort varendhcld en aan Rotterdamse royall teit. Door het ruime legaat Burger kwam men in het moderne paleis van Van der Steur aan de Mothencsscrlaan tc zitten (1935); door schenkingen en gelukkige aankopen ging het eens zo ge mutileerde bezit met sprongen vooruit één voorbeeld moge dit illustreren: Jan van Scorel's Schooljongen, op het ogen blik duizenden waard, werd voor 70 gul den aangeschaft Collcctlonneurs gelijk D G. van Beuningen cn W. van der Vorm hebben direct cn Indirect (bijv. door middel van dc Stichting Boymans) telkens blijk gegeven van een ongemene speurzin, goede smaak, royale gemeen schapszin on een zakclijk-scherpe liefde tot de kunst. Op het ogenblik kent men zo het Rotterdamse Museum Boymans als de Tempel, waar men Jeroen Bosch' Ver loren Zo:n, Fabntius'geniale Zelfportret, Emmanuel Witte's Visbank. Saenredam's Utrechtse Dom, drie Rembrandts. tien Rubensen. Van Gogh's Weg bij Nucncn, Rodin op z'n stoerst, de schoonste aardc- werkcollectie van Nederland en ver rukkelijk glaswerk kan bewonderen cn waar het een vreugde is te exposeren, onverschillig of men Campigll. Chagall, dan wel Chabot of Marius Richters heet. Nu met Juli, verhuist dc particuliere collectie D G. van Beuningen van des eollectionncurs landhuis te Vierhouten naar de koele wanden van het Museum Boymans, om geheel deze jubelzomcr te getuigc-n van wat Rotterdamse rijkdom en Rotterdamse smaak wisten bijeen te brengen, Zij omvat 175 schilderijen. 30 oude bronzen cn vele oude tekeningen, alle museumstukken. Zc stuk voor stuk te noemen gaat niet maar leder kunst zinnige voelt z'n hart bonzen als hij verneemt, dat hij ,van 8 Juli af in Boy mans Jeroen Bosch' Christus voor de Hogepriester even rustig zal kunnen bc- Het openingsfeest van deze bijzondere jubeltentoonslelling op 8 Juli a s zal meer een op de gebruikelijke wijze toe- gnnkelijk-stcllcn dan een feest zijn. Het waren al voorbereid een opc .cel van i rtvorm I— kade was i den" Donderdag de Belg»*'1*et podium derlandse grens op weg 1 Opera Zate sel naar Amsterdam. - eenomen v, Wat is d" waarde van ffc'T'crrc Monte®, je?" vroegen de douane-'Jf^t opcraorkcsfc „Een kleinigheidje". Vvt d.ogendonk. da c woord „slechts 120 millioc i irenlang een go Dc douanebeambten slo n.'rre Monteux. dankte met steil achterove eigenlijke feest zal cr zijn voor iedere bezoeker zelf. die straks dc hoge waar den van dit vertoon van „Rotterdam op zijn best" stuk voqr stuk op zijn ont vankelijke ziel laat In-werken. GEORGESSTAM VOLGT ANDRI ESSEN OP veri op 'c bijzondere ge.> port, dat een decJ vai.i u e zeggen, dat I schatten bevatte, die drne jiil de repetities lang op de grote exposif' >udcn". Monti kamers van dc middelewic voor alle mmfl het Rijksmuseum le An-^ie zoen voor ai Door het bestuur van het Con servatorium en de Muziekschool van „Toonkunst" te Utrecht is be- Amsterdam te r-on zuil' Ith en koorled* Langzaam trokken over onze wegen, begele de Ruvliegtuig vi cordon van motorpolitie.tot 10 later op cjr - .vo. <1» maar op Sibelius, die thans 93 jaar oud ls. wordt nog steeds zeer geëerd, ja, men schrijft verdwijnt in een grote la. waar kan nauwelijks een componist noemen die tijdens zijn leven zoveel roem oogstte als hij. Sibelius is. aldus Simila. ook in zijn hoge ouderdom, nog „sehr lebendig". Door dc radio volgt hij alles wat dc moeite waard is en vooral de moderne muziek heeft zijn aandacht. Ook componeert hij nog regelmatig, maar hij geeft niets uit. alles wat hij uit de wereld wellicht nog belangrijke verrassingen te wachten staan Simila reist dezer dtigcn ver der naar Frankrijk, maar vermoedelijk komt hij in het najaar terug Hij zal dan waarschijnlijk een radio-concert dirigeren, gewijd aan dc Finse muziek, terwijl ook een concert voor dc B.B.C. op zijn programma staat Frits Schuman dirigeert in Zuid-Afrika PRETORIA Frits Schuurman de nieuwe eerste dirigent van het Stedelijk Orkest van Johannes burg, wordt met de Klipfontein 19 Juli te Durban verwacht. Hij zal zijn eerste concert dirigeren in de stadszaal te Joh nesburg op 9 Augustus, als een „welkom" met de gecombineerde stedelijke en ra dio-orkesten. In het openluchttheater te Bloe- mendaal zal de Engelse toneelgroep „The Voung Vic Company" op 14, 15 en 16 Juli voorstellingen geven van Shaekespeare's „As you like it". Het gezelschap bestaat uit 40 personen: Jean Wilson en Pierre Lefèvre vervullen de hoofdrollen. De regie berust bij Geen Byam Shaw. T N een vorige kroniek besprak ik A een drietal bundels gedichten n.l. van Jo de Wit, K.H.R. de Josselin de Jong en Maria van Roven. Deze ver zenbundels zijn afzonderlijk ver schenen. maar zijn tegelijk ook uit gekomen, bij dezelfde uitgeefster, als deel van één verzamelbundel, die dezelfde titel draagt als de door mij besproken bundel van Kitty de Jos selin de Jong. Het Witte Schip, met als ondertitel Nederlandse Vrouwenpoëzie 1944 194 8. Het boek bevat het werk van zes dichteressen. Vandaag willen wij de drie nog te bespreken bundels aan kondigen. De verzamelbundel Het Witte Schip (N.V. Uitgeverij v.h. C. A. Mees te Santpoort) is een beperkt, maar uitgewerkt onderdeel van een omvangrijker bundel in voorberei ding. „Een Eeuw Vrouwenpoëzie, waarin dichtende vrouwen van de laatste eeuw, 18501950 uit alle lan den hun plaats zullen innemen. Men kan zich afvragen, ook reeds bij de thans al uitgekomen bundel, of zulk een groeperine op grond van bijkomstige omstandigheden zinrij ker is dan b.v die van een schilde rijen-tentoonstelling „Bloemen" of „Het Kind" of iets dergelijks, waar tegen eveneens bezwaren van dien aard kunnen worden in^-bracht. Er zijri echter enkele factoren, die hun invloed op het werk uitoefenden in de richting van een zekere gelijk vormigheid bij alle diepgaande ver schil. De in de verzame bundel ver tegenwoordigde dichteressen zijn nagenoeg van de zelfde leeftijd en sluiten aan bij de z.g. generatie van 1910. De meesterr van haar hebben als dichteres lange tijd gezwegen en zijn nu eerst tot nr uwe publicaties gekomen. Er is deze drieërlei ver wantschap in het werk tot uiting ge komen: het vrouw-zijn, de leeftijd en de jaren van ontstaan Men zou er over kunnen twisten, of de hier uit gevolgde overeenkomst zwaarder weegt dan de individuele verschil len. Maar wanneer de economische crisis van uitgeverij en boekhandel in deze dagen, en wanneer „crisis" een te sterk woord is kan-het door „situatie" worden varvangen, een dergelijke collectieve publicatie wenselijk maken, bij althans drie van de zes auteurs met uitsluiting van een aparte editie, dan danken wij aan de gemeenschappelijkheid der uitgave althans de mogelijkheid dat wij van de drie heden te bespre ken gedichtenbundels hebben kun nen kennis nemen. Hiermee verdient de redactrice-en-uitgeefster onze hulde. ]\/TaRTHA A. MUUSSES is hier 1 aanwezig met haar bundel Nieuw Bestek. Tevoren had zij zich reeds aanspraak op.onze grote erkentelijkheid verworven door haar arbeid voor de uitwisseling tussen de Zweedsë en d0 Nederland se cultuur, in het bijzonder de let terkunde. Sedert 1926 in Scandina vië woonachtig, geeft zij college aan LITERAIRE KRONIEK door: Victor E. van Vriesland VJ ie universiteiten van Stockholm, Upsala en Kopenhagen. In 1944 ver scheen een door haar gekozen en vertaalde bloemlezing uit de moder ne Nederlandse poëzie in het Zweeds onder de titel „Landvinning". On geveer tegelijk met Nieuw Be stek verschenen eveneens bij C. A Mees Scherenkust. een keus uit het werk van twintig heden daagse Zweedse dichters, door Martha Muusses bijeengebracht en vertaald. Deze voortreffelijke bloem lezing. lopende van B. Bergman (geb. 1869) tot Anna Wide (geb. 1920) is een openbaring voor wie, opgesloten in het cultuurbezit van de paar landen welker taal hij be heerst, plotseling wordt geconfron teerd met de onbekende wereld van deze onvermoede schone en met zeldzame trefkracht in onze taal herdichte Zweedse poëzie. „Nieuw Bestek" is de uiting van een bijna mannelijk te noemen ta lent, dat in zeer gedrongen vorm komt tot een poëzie van zoveel in tellectueel beheerste spanning. Al- bert Verwey zou dit werk hebben gewaardeerd: veel van deze verzen hebben het zelfde tegelijk beeldende en wijsgerige vermogen, dat ook voor Verwey zo typerend was. Dit geldt voor een kort gedicht als KRISTAL Stof, in facetten tot kristal versteend, u is door eigen wetten een vorm verleend; ge kondt niet anders worden, dan wat ge werdt, gij stof, in eigen orde versterd. Het geldt -n nog sterkere inate voor een meer in het beschouwelijke getrokken gedicht als „Het Kunst werk", „Witte Nacht" is een fijn en sensi tief geëtste stemming, in haar ver wezenlijking geheel op assonances gebouwd. Met grote waardering wil ik ook nog noemen „Meeuw" cn „Na mijn dood". FA E bundel In Mcmoriam van Fanny Reddingius is bepaald niet sterk en het bespiege lende element er in doet eerder den ken aan dat bij de gestorven echt genoot van dc dichteres. Joannes Reddingius en over hem heen zelfs aan dat bij Kloos. dan dat men aan de school van Verwey wordt herin nerd. Dit betekent, dat de emoties en de plastiek enerzijds niet tot een eenheid zijn geworden met de ab straherende gedachte anderzijds. Dit neemt natuurlijk niet weg. dat deze verzen menselijk treffend blijven en daardoor een ze1™- respect inboe zemen. Zo kon een in April 1945 tot stand gekomen gedicht als „Voor de jongeren, wier droom werd vernield' iets worden, dat toch niet nalaat in druk te maken Het gaafste inmid dels is het zo vrouwelijk bewogen „Nacht". Leeuwarden. Hij is voorts voorzitter van de Nederlandse Organistenvereniging, lid van de Raad voor dc Kunst, be stuurslid van de Vereniging Kerk muziek, lid der commissie voor het afnemen van Staatsexamens voor muziek en vervult nog diverse an dere functies in het muziekorga nisatie-leven. naar de hoofdstad. Vier 'gens arriveerden tegelijk poort van het museum, noemd tot directeur van deze bei- I kwam een uurtje later, d< instellingen als opvolger van de hoogte van deze Belgis ovxl heer H. Andriessen, de heer Geor- I was zo groot, dat hij ™ct«r_ Na'-i^^r in ges Stam, directeur der afdeling r.hebbetje kam- vakopleiding van de muziekschool .^cg „hittenaanf I jeI^uwardeii tevens dirigent van 1 ,.root d«l%.(komsU uit yj^.e rond® he* Toonkunstkoor l^a v ,0 1 land. hebben 3 maanden». da)Cn- ma^S De heer Georges Stam, die 43 posUlc in Brussel gesta V,lfaN 20 meter jaar oud is, werd geboren te Rot- toonstelling in Ainsten 2»m in l« lei dam studeerde aan het conser- uitgebreider. Er wordt «.r ;n W(net grooB I vatorium te Amsterdam en werd nog een zending verwac«0,|chao organist van de Grote Kerk te land. die om. het 14c e f ..M Barbara-altaar bevat. &J] het Nationale Museum*?! it liL T„ JIu I staat. Voorts komen cr k ^TM j ten uit eigen lynd: van /X a reA"V Maastricht en Groningen. G*c Uit de langste wagen boven twee deuren in RomaansJ;' stuur komstig van de in de laa'.<'/M 1 i •ustra- vernielde Sankta Maria in even- kerk te Keulen, die elk kon h\J lang zijn en 750 kg. weger,'v' - ieid '-cvecn, ast te j[eA'ter ne- c,e gevolgd Verre toekomstfantasie, die niet ml n nat viertal ikte ent af P.V .-onden h[J nslul- primitieve leven onzer grootouders Het was een tijd, tol \ver/?- burger nog grotendeels zijn eigen potje kookte cn een eigen :.'v orciei haard stookte. Liefst woonde hij iu een vrij huis", dat was ceJIj 4Gnij,?0^a^ gebouwtje zonder radio's boven, onder, achter, links en rcchts'A pi - on& een eigen stukje grond. Het was de lijd die de gemeenschap ne ac 'm- vidualistisch-horizontaal dacht, waarin men nl. zóveel land tot .s weg maakte dat wij ware het zo doorgegaan ons nog slech: vis en chemicaliën konden voeden iz IL.< Hediger. Tie Vele zaken die wij nu zo vnnzelfspre-was eigenlijk nogal logisch. Er die het rijks kend aanvaarden moesten toen hardnek- bv. ontzaglijk veel zangcrc: enV te, werd hi, kig bevochten worden. Zoals wij op onze vrijwel allen tot „dc groten" iVaarse COm beurt moeten vechten voor het verbroe- j (men noemde een cxccptioncc >nnGf p derende beurt- cn samengingen van het „groot" i. Zij zongen zelden uit li t Rea' IL'* publiek op Dam of Malieveld met dat overgave, want nu t het verstomm.de een aqVO bij de Are de Trlomphe te Parijs, tus- het geluid van Aaltje Noordewior If te vertïe sen New-York en Moskou thetgeen door non die waarden ztch schuil tc ho^nderwier; de tot haar hoogste ontwikkeling ge- tot betere tijden. Het verval der za, vjpni kunst was zo ernstig dat een verenigtn. f tot herstel van het „bel canto" gÖC-.-'UlguJ de zang) opgericht moest worden. Wij denken met dankbaarheid aan die tijd terug, want wij vinden In haar een eerste bereiken van dat waarin Neder land zichzelf geestelijk-artistiek heeft hervonden en van de gelelde artistieke economie fier overheid welke nu „dc natuurlijkste zaak van de wereld" ls. rooskleurig behoeft te zijn... JJ ET is verkwikkend om ons even terug tc wanen in het ij 1 rtrimitmi-or nmntnurlerc Net nine nrn tiirl ii»l Twee van het andere drietal: rechts Dr. Mea NijlandVer wey. links F. ReddingiusSalo mons. Van Dr. Martha A. Muusses konden wij helaas geen foto bemachtigen daar zij vacantie houdt in Noord-Zwe den. EA VERWEY heeft ten slotte 1 van alle hier en in dc vorige Kroniek genoemde dichteressen vroeger het meest gepubliceerd, het zij onder haar pseudoniem Gerda van BcveVen, heizij onder haar eigen naam In haar hier opgenomen Flitsen herkent men, misschien niet meer dan bij Martha Muusses. maar dan op een andere wijze, de stem van haar vader. Men hoort die n.l., en niet zonder ontroering, door klinken in het titel-gedicht „Flit sen"; in zijn geest en zijn wendingen en zijn zinsvorm. Hiermee is niets gezegd tegen de oorspronkelijkheid van deze dichteres, want dat Mea Verwey ook in geheel andere trant kan schrijven blijkt o.m. uit dat fraaie en intieme „Legende", een gedicht dat in het reeds niet meer zo kleine oeuvre ongetwijfeld een aparte en eigen plaats zal behou den. en tn het misschien minder on vergetelijke, maar toch door een sterke gevoelsstroom gedragen „Liedje". Een gedicht als „Bloeiende Aca cia" getuigt van eer grote kundig heid in he4 I ri doorzielde sym bolische genre. Het curieuze „Het Meertje" verplaatst ons door de toon in de tijü van Bellamy. komen televisie en stereofonic nu mo gelijk is ook nl slaat de dirigent op de Noordpool). In die tijd waren de con certzalen en schouwburgen meer op de „mooiigheid", (niet te verwarren met schoonheid) gebouwd dan op een goede geluidswerking cn op een goed uitzicht, ten hele avond stóén dwarskljken naar het toneel in een geluid-absorberend fluwelen hokje (z.g. loge) vond men heel normaal. In een krant uit het jaar En waarbij onze orkesten, onze koren 1349 lezc-n wij bv. dat een dirigent van I solistcnconcerten de gezonde boven- een „Gemeenschap ter bevordering van bouw vormen van een gezonde gemccn- artlstlek verantwoorde leken- en huis- I schapscultuur. Wij hebben onze gc- muzlek" het publiek er op attent moest mccnschaps-spclcn, -zangen en -dansen maken dat het zich maar liet vermaken, toen moclznam gefundeerd, wij die nu zich maar alles liet voordoen, dat het op onze pleinen „en massezingen, met echter een eigen stem heeft, eigen han- blazers, en met dansers soms. hier en den en eigen fantasie. Dit publiek ging 1 daar met de torenmuziek er bij. wij die :n be g, i« ikt til ei ontdekken dat al dat na-apen van vir- I dc toeristen op de zomerse mu- tuoze solisten hoogstens tot een titel- ziekfccsten niet meer als hoogste cvene- met-cen-luchtjc. nl die van Dilettant, kan leiden. De frisse gez.onde volwaardige functie der leken muziek, dat geestverheffende en gelukkige, gezellige samen zingen en spelen in huis en op school begon in de helft van onze eeuw overal te ontkiemen. En direct na de tweede wereldoorlog was er ccn vooruit ziend minister geweest die dc muzic-k als schoolvak wilde invoeren. Maar toen de eerste schoolmusfci waren afgestu deerd waren we tegelijk twee ministe ries verder en vond men het toen weer beter orkesten en talloze verenigingen met enorme bedragen tc steunen tegen een culturelc-armocdc-zonder-uitzicht dan radicaal tc zijn door de jeugd en het volk op tc gaan voeden Een prach tig teken was echter het oprichten, on der bescherming der overheid, van de Stichting Jeugd cn Muziek, welke ln dc zomer van 1949 een congres had in In ternationaal verband In haar kwamen stromingen van tientallen Jaren pio nierswerk tezamen. Het eigenlijke volk was toen echter nog ongelukkig, want het had geen cultuur, het was weerloos overgeleverd aan een doodzieke traditie, aan allerlei „vermaken" als de films met hun fabrieksmatige gestandaardi- secrde groot-kapitalistische winst-riglo-Amsterdam, dieën waardoor men zich niet cérnJtUe- ledigd gevoelde! Er waren toen geen concerten omdat cr een volksbehoefte naar was die was er slechts bij een kleine élite doch vooral om het biologische kunste naarsleven cr bij te houden. Knapheid, vlugge vingers, reclame, roem. muziek ment een meneer of dame (of kind) la ten spelen die heel ver weg woont en zeer be„rocmd" is omdat hij of zij iets bijzonders kan. Doch op ons Muziek feest (vroeger gebruikte men daarvoor het woord Festival) ls dc Cantate-zong der gasten (vroeger: toehoorders) bij een lekenspel dé gebeurtenis van het seizoen. PIET MöHRINGER. DE KNOKPLOEG-FILM WORDT VERTOOND Parlevinkers van Ilrusse Gezien het succes van de eerste voorstellingen in het raam van het Holland Festival heeft de Werk- commissie Film thans definitief ccn tweede bijzonder programma sa mengesteld. dat wordt vertoond op Zaterdag 9 Juli a.s. des avonds 8 uur in het Kurhaus. Scheveningen en op Dinsdag 12 Juli des avonrls 10 uur in Theater Tuschinski, sterdam Ter vertoning worden gebracht de door het Departement van O., K. cn W. b kroonde film „Parle vinkers" van Y. Brusse en de LO. LKP-film van Max de Haas, een grote gespeelde documentaire, wei die niemand begreep (want men moest ke het werk van de Landelijke er eerst een toelichting voor bestuderen Organisatie vcor Hulp aan Onder- dSS":lu'kerXc^L,andcI,'jke Knokl>loc- lijke zaken warc-n toen nog erg belang- Sen ln beekl biengt. rijk. Voor vele solisten was het optre- Tevens de premiere van de Ita- den eigenlijk niets anders dan een ra-, liaanse film „Fietsendieven" kelijk pogen om carrière bij een kleine I Vilfnrin élite en bij dc snobs te maken Dat ban- i van de Sica. welke op het dige zakenlui (zg. imprésario's) zulke! Filmfestival van Venetic bekroond carrière-jagers goed konden gebruiken is.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 3