*ftï Het amateur-toneel mag geen publieke •vermakelijkheid zijn Beeldhouwkunst te „Riet in de wind", streekroman^, een Nobelprijswinnares EN KENT U DIT SCHILDERIJ? Uitkopenn van amateurs is uit den boze „Sonsbeek 1949' tentoor*n«t van voornaam gehc Dr srtr Kunst van de Zuidzee-eilanden vol magie en mysterie Inter r Zaterdag 9 Juli 1949 Dinsdag DE BELANGRIJKHEID van het amateur-toneel zou ™°rden afgemeten naar de publieke belangstelling, welke het trekt, dan zou het ongetwijfeld die van het beroepstoneel overtreffen, ln net in 1938 verschenen rapport van een door de Maatschappij tot Nut van t Algemeen ingestelde enquête-commissie werd het aantal bezoekers van amateur-toneelvoorstellingen belangrijk hoger berekend aan dat van voorstellingen door beroepsgezelschappen. En als de tekenen met bedriegen, is deze tendens eer toe- dan afgenomen. Geeft dit ver schijnsel op zich zelf reden om te spreken van een concurrentie, door het amateur-toneel het beroepstoneel aangedaan? Eigen culturele taak T""\ IT vraagstuk is verleden jaar te Hilversum op het Congres van de Nederlandse Amateur Toneel Unie door een toneelspeler en een teur-tonecl in beschouwing geno men, doch veel wijzer zijn wij er niet door geworden. Van een voor alle partijen aanvaardbare oplos sing van het vraagstuk van de ver houding tussen beide vormen van toneelbeoefening kan immers slechts sprake zijn, indien het ama- vertegenwoordiger van het Ama teur-toneel zich in alle opzicht be wust is van zijn taak in het cultu rele leven van ons volk. Onge twijfeld bevordert het streven van de Nederlandse Amateur Toneel Unie deze bewustwording in hoge mate, doch zij stuit daarbij op een tekort aan inzicht bij meer ama teur-toneelverenigingen dan men eigenlijk mocht verwachten na het geen er de laatste tijd over de taak van het amateur-toneel is gezegd en geschreven. Het is naa. onze mening verant woord om amateur-toneel, dat zich als voornaamste taak stelt het na spelen van de succes-stukken van het beroepstoneel en dat de aange name tijdpassering van de spelers en de wensen van zijn publiek om in de eerste plaats geamuseerd te worden de doorslag laat geven bij de keus zijner stukken, als van weinig waarde te beschouwen voor de culturele ontwikkeling van ons volk. Doch het zijn juist dikwijls deze verenigingen, welke het eerst geraken op het glibberige terrein van de concurrentie met hen, die de toneelkunst niet alleen beoefe nen als roeping doch ook als mid del van bestaan. Als het repertoire van deze ver enigingen min of meer is afgestemd op het verlangen van de bezoeker om geamuseerd te worden, komen zij op het zakelijke terrein van de toneelgezelschappen, welke, dik wijls tot hun eigen verdriet, moe ten spelen „voor de kas" om on danks subsidies het hoofd boven water te houden. En zij betreden dit in hinderlijke mate, indien zij zich op de wijze van een beroeps gezelschap laten „uitkopen" en hun repertoire niet alleen ten beste ge ven aan een eigen publiek van do nateurs. doch ermede leuren en reizen. In Zuid-Limburg in het bij zonder is daardoor een soort van semi-beroepstoneel ontstaan, dat zowel het goede amateur-toneel als het beroepstoneel in de wielen rijdt. Doch ook in sommige grote en middelbare steden doet zich het verschijnsel, min of meer gevari eerd, voor en men kan b.v. tijdens kermis of andere festiviteiten een plaatselijk toneelgezelschap avond aan avond „bewonderen" in een successtuk van het beroepstoneel. ER IS IN FEITE maar één ter rein, waarop het amateur-to neel met het beroeps mag en zelfs moet concurreren, dat is in het ge ven van verantwoord, baanbrekend toneel, waarvan een stimulerende invloed uitgaan kan op de culturele ontwikkeling van ons volk- Wan neer zij niet gedragen wordt door dit streven, heeft een amateur-to neelvereniging niet meer reden van bestaan dan iedere andere vereni ging, voor welke een aangename v-ije-tijdbesteding het belangrijk ste element is voor haar activiteit. De concurrentie op het artistieke of laten we liever zeggen: op het culturele terrein, mag de toneelge zelschappen geen aanleiding geven tot verwiit of het maken van be zwaar. Wij zouden zelfs willen zeggeh: integendeel en in gesprek ken met verschillende vooraan staande toneelmensen is ons dit herhaaldelijk bevestigd. Het be roepstoneel kan immers van een pionierswerkzaamheid van het amateur-toneel alleen maar een gunstige stimulans ontvangen. Tot nu toe waren het in hoofdzaak de voorstellingen van studenten-to neelgezelschappen, waarvan deze zegenrijke belangrijke stimulans uitging. Hoewel de mogelijkheden van de amateur-toneelverenigingen in het algemeen achter staan bij die van studenten-gezelschappen, heeft de praktijk bewezen, dat zij, mits voldoende toewijding en be reidheid tot het brengen van offers aanwezig is, tot belangrijke presta ties in staat zijn. Zij kunnen wel «ra»® daardoor met het beroepstoneel een edele wedijver ontketenen in het dienen van de cultuur, doch geen recht geven tot het verwijt, dat zij de toneelkunstenaars be dreigen in hun bestaan. Dat ver wijt verdienen zij echter wèl, in dien z:' zich bewegen op het ter rein van de „publieke vermakelijk heid", waarop goede beroepsgezel schappen zich alleen uit economi sche noodzaak bewegen. na slaagdt^v WÊ EH| »us cn dc li» Fr*, ^esterberg. Administratie: Snouck Jactie 4291 - Teleh Hoofdredacteur T1. AS. IS an Weci Socstorbs J NATUUR en kunst hand in hand wat er ook tcgenst waar,0/r algemeenheid is in te brengen, het is een feit, c Uil bezit voor het Park Sonsbeek en de beeldhouwkunst, welk gekregen heeft alsook voor de wijze waarop. ndagei Schilderijenexposities in de open lucht zijn meestal -chtotfl of teleurstelling uitgelopen. In tegenstelling tot de sch^jenst versier beeldhouwkunst „van nature' een ruimtelijk karaktt zelfs als monument voor de open luchtgedachten; de in de open lucht doorgaans beter tot hun recht. )Hessel Jongsma. Vrouw met albasten fles, een van de beelden op de tentoon stelling Sonsbeek 1949, vervaar digd door Han Richtêrs. Katherine Dunham Binnenkort komt Katherina Dun ham en haar groep negerdansers in het kader van het Holland Festival ons land bezoeken. Zij is de dochter van een Frans-Canadese onderwijze res en een neger Zelf studeerde zij aan de Universiteit van Chicago en voelde zich sterk aangetrokken tot de anthropologic. Voor studiedoel einden bezocht zij de Antillen en kwam met veel ethnologische kennis en een groep dansers en musici uit deze streken naar de Verenigde Sta ten terug. In haar show bezigt zij dan ook veel motieven uit de dans kunst der Caraïbische wereld. Het moet inderdaad een zeer uit gebreide studie zijn om de herkomst van -deze cultuur na te speuren. In Brazilië vinden we via de Portugese veroveraars IberischMoorse. Jood se en waarschijnlijk Keltische cn zelfs Indische invloeden terug. Hier naast weer invloeden van de aldaar levende Indianen en later Afrikaan se negerslaven. Het is dus een ware potpourri. Zo neemt men b.v. aan dat de Samba (doch niet zoals wij deze hier in de dancings kennen), waarvan naar schatting 200 variaties zijn, uit de schoot van Afrika komt, maar geboren is in de Afrikaans- Braziliaanse fetish cultus (min of meer overeenkomend met de Afri kaanse Voodoo-cultus) en sindsdien vermengd met Indiaanse, Europese en Caraïbische invloeden. Van de dansen van Martinique vinden we in het programma „L'Ag'va". Oorspronkelijk is dit een gevechtsdans waarin vele elementen van andere landen voorkomen. Van de rituele dansen uit Haiti staat o a. de slangendans (gewijd aan de god Damballah). voortspruitend uit de Radacultus. op het programma. Hier in bootst dc danser de bewegingen van de slang na. Bij de meeste dan sen uit deze streken ligt de grond vorm slechts in grove trekken vast. zodat de uitvoering veel aan de im provisatie, de behendigheid en het temperament van de danser wordt overgelaten. Katherine Dunham heeft op grond van haar folkloristische kennis een Caraïbische Rhapsodie samengesteld waarin zij U in de levensvreugde, dans, muziek van deze zo rijke cn bont geschakeerde eilanden laat meeleven. Sprankelend van humor, frenetiek in de negerdans, suggestief in muziek en kreten. H. Hornstra. Boeiende tentoonstelling te Rotterdam DE eilanden van dc Stille Zuidzee be horen door hun vrij geïsoleerde lig ging, maar ook door de volkeren, die deze eilanden bewonen met hun primi tieve cultuur, tot een van dc belang wekkendste gebieden van onze wereld. Reeds verscheidene eeuwen gaat van deze eilanden een mysterieuze bekoring uit. Het wetenschappelijk onderzoek vindt er een terrein, dat steeds weer nieuwe vondsten opbrengt cn dat schier onuitputtelijk Is naarmate men er ver der Sn doordringt. Dit eilandenrijk wordt verdeeld in drie groepen, nl. Me- lanesië, Micronesië en Polyncslë. Het is van de directie van het Museum voor Land- cn Volkenkunde te Rotter dam een uitstekende gedachte geweest een tentoonstelling te organiseren, die gewijd is aan de kunst van het Zuidzee gebied, omdat, ondanks de verscheiden heid t-n de schoonheid van deze kunst, zij betrekkelijk onbekend mag heten. Slechts een kleine kring vooruitstre vende kunstenaars cn kunstminnaars hebben haar aesthetische waarde volle dig erkend Die erkenning berustte op de aanwezigheid van het oerelement in deze kunst. Zij werd pas laat „ont dekt". De cubisten, ln hun zoeken naar dc basisvorm der geometrische verhou dingen in de natuur, hadden zich reeds tot de Afrikaanse negerkunst gewend en daaruit nieuwe kracht geput Bij dc moderne beeldhouwers ontwaakte dc belangstelling voor de oude plastieken van Mexico en Klein-Azië. In de la tere fasen van het expressionnisme ont wikkelde zich de neiging om het on derbewuste en de droomwereld te door vorsen en dit leidde dc aandacht naar de magische kunst van het Zuidzeege bied. De overeenkomst van deze magi sche kunst niet contemporaine stromin- men in de Westerse kunstwereld is ze ker niet alleen beperkt tot die van con ceptie cn stijl, maar ook in dc keuze van materialen en techniek. Regenmakersschedel uit het Noorden van Nieuw Ierland. Voorstevenversiering van een prauw uit het noorden van Ne derlands Nieuw-Guinea. Een kunstwerk moet echter worden gezien in het raam van dc beschaving, waarin het is ontstaan. Alleen zo komt men tot een juiste waardering. Nu ls de inheemse bevolking van het Zuid' zeegebied samengesteld uit de afstam melingen van migranten uit het Aziati sche vasteland, die tot verschillende ras sen behoorden met sterke verschillen in het culturele niveau. Dc grote verschel- denheid der overgeërfde bekwaamheden werd verder gewijzigd door de klimato logische voorwaarden cn de natuurlijke bronnen der eilanden, waarop deze men sen zich nederzetten. In Centraal- Australië vonden zij ontzaglijke woestij nen en steppen, op de kust van Nieuw- Guinea een dichte, tropische jungle, en ln Micronesië kleine, door de wind ge striemde koraal-atollen met juist ge noeg water om enkele palmbomen ln het leven te houden. Deze omstandigheden bepaalden in hoge mate dc aard, het materiaal en de techniek van hun kunstuitingen. Het is dc oorzaak, dat de uiterste economie der middelen zulk een elegante eenvoud ln de sculptuur en de gebruiksvoorwerpen heeft doen ontstaan. Verspilling van materiaal had practlsche bezwaren Slechts eilanden als Fidzji en Samoa maakten hierop een uilzondering, terwijl de enorme steen klompen op Paaseiland weer een ander uiterste toonden door het gebrek aan hout. Melanesië is wel het belangrijkste ge bied met een opmerkelijke variatie. De kunst van hot gebied der Sepik-rivicr en de Papoeagolf (Nw Guinea), de ten toonstelling onderstreept dit, bezit krachtige, emotionele kwaliteiten. In de voorstellingen der oeroude stamvaders cn afgoden overheerst de gebogen lijn, die er leven cn ontroering aan ver leent. Vervormingen en overdrijvingen, alsmede het gebruik van sterke, con trasterende kleuren met een uitgespro ken decoratief effect roepen een agres sieve. dramatische intensiteit op. Men vergete niet, dat het merendeel van aeze figuren het werk is van mensen, die waren ingewijd ln de geheimen van dc religieuze ceremonie; ze werden ge maakt met het doel de oningewijde le den van dc stam ontzag en vrees in tc boezemen Soms lijken dc door dc kunstenaars gebruikte middelen om in druk te maken op de stamgenoten spec taculair, doch voorbedachten rade was niet aanwezig, want de kunstenaar had het geloof, dat zijn hand werd geleid door de geest van de afgod; hij be schouwde zichzelf als het instrument van de afgod De magie speelde de voornaamste rol en het valt niet te ont kennen, dat de maskers en portretschc- dels, de beelden cn de gebruiksvoorwer pen hun kracht ontlenen aan de magi sche inhoud. Voor de Westerse mens is dc kennismaking met deze uitingen daarom zo wonderbaarlijk, omdat ze hem terugvoert naar de in nevelen ge hulde geschiedenis van primitieve cul tuurvormen. Een tentoonstelling vol magie en mysterie, die geopend blijft tot 12 September. B. Schmidt. Voor- en nadelen van deze vorm van exposeren Als treffend voorbeeld van dit laatste wijs ik op de drie gesluier de figuren van de Engelsman Henry Moore, die, opgesteld midden op een hellend gazon, niet van dichtbij zijn te benaderen, en daardoor net juist genoeg van hun geheim prijsgeven en bewaren. Het is de beeldhouwer kennelijk meer om het grote rhythme dan om de zichtbaarmaking van détails te doen geweest. De beeldhouwwerken waarin ccn sterke actie, een driftig élan tot uiting is gebracht zullen in de onbegrensde ruimte beter spreken dan waar ook. Zeer zeker gaat dit op voor „La folie danseuse" van Rik Wouters, een uitgelaten bron zen dansfiguur, die ondanks de betrekkelijk kleine proporties op haar grasvlakte een fascinerend effect maakt. Zulke figuren zijn op deze tentoonstelling echter be trekkelijk zeldzaam, wellicht ook gevolg van het feit, dat de moder ne beeldhouwkunst sinds Maillol en Despiau zich, in 't algemeen gezien, meer tot statische dan tot dynamische problemen wendt. De opstelling VEEL is hier een kwestie van opstelling en indeling. Park Sonsbeek is, gelijk (nen weet. een levendig geaccidenteerd terrein, met hellingen en hoogten, open gazons en gesloten boomgroepen, met slingerpaden, die dan eens omhoog klimmen dan weer de voet van de helling volgen. Beneden een klein vijvertje waarin witte waterlelies drijven Op vaak treffende, soms zelfs geraffineerde wijze is van het ter~ rein partij getrokken. Op een ten toonstelling in zalen is er aan de ontdekking i ^arenbeek, tc Waar. M .vont- de zalen stukjeurtcn zeker dat h» zondag 1. Op Sonsbeelg no co i> 3u t Bertje, s». wordt aan dLcersum. Moet je je pa gelaten zijn zit, hoe weinig juu »0 wandelde Bc ben voorgezete. de ouders „-VIT is erg. een doolhof, eOm de r men tweemaal om de Neder nen bereiken v Om de mei Kunst beschou. (jjen. JïïFern De bestcn van ontdekking.tIU V £lnd?JJilpn de were op ongedwongen ^vorFd'a ZQ ™0zei ',mCn de avontuurlijk c' )Tcl k Dat kind zou'o contact sterkt. Er komiand. Ho£" hi rdoo. beeldhouwwerk. .^tZoude^ slecht* uit de verte ke baar, met klon R- Kniel wijl andere PlQtirtt'lboerenjurken. is ver uf op een plek, warcd Hci werd raakte talistiek verwacht. En. h, Uur r kwjjt. het gev gesteld ling, die de bezot an de anderemlen die af te leggen, to- noodlottig gefenlandsc kilometers bedrr C»an k een en van vermoeidhx l" «ren we ons n-nationa zijn. dat in eer.boro"kledingstuk ,-acht. H je komt, blijft h\"truid3taan we gruwe Nada w,,r van en dat we móesattingen Méér dan in tchiuiok Invloed heeft bestond térieur werkt bv <ic Ce dc aesthetische R"- hct natuurt, ,n Ind Prachtig b.v. is r gezin geen g, ri tussen de roomk 3r alle klnder\,(=cbr0 Henry Moore er ■copen. Als Jantj esië t. groen van het Jadf.ri> aSen- waar Kec.s blanke beeld vchap als Jet een jurk de (vrouw met aV.BT.B. udc streepje var. van de zeer l". 1 'richt*c kunstwerken op vo. kinderen het komt hier eclatai. watv en in een ger Het interessante fc dc »s het zo vanze d""; de Engelsman Dob:'n cn er aan gew<,nfie^ ter staan dan juisa onckrmmiSe gevallen m en soortgelijke oLBom. fi nen, wat de sitvlv *cvJz2pp/ef maakt worden vocden :t mei zicht VROUW gen van Paul Ph gem. r-j d'Hont, Joop C. d Ti- Wertheim Sraff.g1^,1 f VROUW (Bevrijdingsmonui.sprck zek leer- een ontzettend fjgj T een oud-nieuw NU denke men nu Per aan genover deze vnn we toch maar «f vallen de proport..d te» rrAifi na» •»elfc Ho horoomrto Ph. n 1.. U"L van het geëxposeerde I zelfs de beroemde Eten de^moefte d^e 8. Tel. Us Iets anders zo'n protest DfJ L. J. Veen's Uitgeversmij. in de Fenixreeks verscheen de verta- ling van een roman van de Nobelprijswinnares Grazia Deledda: Riet in de Wind. Deze roman, die van 1913 dateertkan zowel tot het genre van de streekroman als tot dat van de psychologische roman ge rekend worden. En zeer zeker is het een strekkingsroman zonder dat dit feit aan de litteraire waarde ervan afbreuk doet. Als in een verhaal zoveel facetten duidend op verschillende genres te ontdekken zijn, is dat al een beuiijs dat het door een groot talent geschreven is, vooral ook, doordat er hier dan bovendien een evenwicht en een harmonie bewaard blijven vergelijkbaar met een in zuivere facetten geslepen juweel. Waar de verteltrant en de compositie van het verhaal nog vol komen uit de naturalistische school zijn ligt daarin ternauwernood nog aanleiding om de roman uitermate te bewonderen. Aantrekkelijk is hier echter wel de warm zuidelijke couleur locale", die aangebracht wordt door de landschapsbeschrijvingen, die van een grote natuurge voeligheid blijk geven, door de dichterlijk uitgewerkte folkloristische gegevens (het verhaal speelt in Sardinië) en door de bloemrijke en toch simpel gehouden dialogen. En die couleur locale én de beschrijving der nog feodale verhoudingen op dat eiland geven deze roman zijn facet van streekroman. ]\/TeT KLEINE MIDDELEN wist de 1 x schrijfster, die op Sardinië gebo ren werd. haar personages te typeren. Wij kennen, als wij dit boek gelezen hebben, de drie zusters Pintor als de typische vertegenwoordigsters van ccn verarmd adellijk geslacht, die on danks haar armoede in alle argeloos heid haar adeltrots bewaren cn daar voor ook als vanzelfsprekend het naïeve nederige respect van dc bevolking aan vaarden. En wij kennen dan ook haar rijke neef Don Predu, een sanguinisch cn goedhartig man vol tactloze grap pen. Maar bijna alle personages b'.ljvcn niettemin typen die uiteindelijk alle in dezelfde geestelijke atmosfeer leven ze belijden zonder uitzondering een na- lef Katholicisme, een sterk ontwikkeld bijgeloof cn eerbied voor de traditie. En ook hierom denken we weer aan de kwalificatie streekroman. Maar tevens bewijst de schrijfster ons dat in alle leden van deze naïeve eilandbcvolklng dezelfde grote passies leven en dezelfde grote karakterfouten voorkomen als in de bewoners van welke wereldstad dan ook. zodat het leven op Sardinië ln zijn schijnbaar primitieve structuur ook dezelfde diep ten cn spanningen oplevert als waar ter wereld ook. We raken hier al het tendentieuze eicmcnt ln dc roman als wc opmerken, dat al die passies worden eigen mening van God, da hand InrtT-'™™™ °°J< cen guur van Efix. de kn«ic cn Efl toch OOK per- lijkc dames En juist —den al veel te verhaoi om Efix gaat huls. '"md, bedisseld, een psychologische fP'Vhuld, wanneer waarin omstandigheden - iasti£r 7ijn nm_ ren voornamelijk de furep£®f"& £0". Oin- om de hoofdfiguur in-eren. Het kind schoonheid tc doen ultvlccrn,/ugen mening, Wij vinden In Efix ed'achl z(jn kleren, onder een ondclgbarc -sortcrin^t we aan dje wiens leven daarom v her doening wordt ln dc v mantc loochening cn dienstb.c.ir;n-JanronL Jaar geleden heeft Efix per ongeluk. zijden jurk ln zelfverdediging, zijn meester Don Zanic gedood. Nie mand kent het geheim van zijn misdaad, hoewel enkelen het ver moeden. HIJ kan zich niet van zijn schuld verlossen door dc bekente nis of dc biecht, want wie zou cr dan voor de drie achterblijvende dochters van Don Zame, dlc thans zijn meesteressen r ïcveiit? Omdat het -ur. ze niet haar Aardey' uitkiezen, als Ivend'arkje is, goed r'Assu om te betalen? V" t opgroeiende harcMJJ no" e«n tikcie moeder in de Jagen itertje, dat zich E»nkcHJK voelt, zegt: he, bluut zo kinderachtig, ffumcr.j haar kjnderen en koopt toch En ze beseft kaatvco Oen iee voor een ut wfK Zijn. zorgen? Hij bebouw tci aardie- ziin grond, djt zijn verarm ln aardig Zijn nog rest zonder ooit 0>e K,3evce' vrouwen, hem toch niet zouden écln zyn op kleren, len. te vragen In Efi ima gehad heb- eenvoudige van gee*™» haar meisje de zuiver en groots de r00" - haatte van een heilige ontbl; cn naatte. zame bloem opgeschc o.e'-g-* van zijn zondige men-j y[">nw gelouterd of althans ln louterende ba nen worden geleld en dat ai die karak terfouten aan de beterhand zijn ais de laatste bladzijde van het bock gelezen is. En één enkele figuur, met cen zeld zame liefde psychologisch ten voeten uit getekend, heeft daar, met behulp KATHERINE DUNHAM f>IJ HET NOEMEN van de naam Rubens ge tuigt het commentaar van heel veel leken meestal van weinig eerbied en worden termen gebezigd als Slagerswinkel'en ..rose vleesmassaTs". Men denkt dan uitsluitend aan de talrijke mythologische en allegorische composities van de Vlaamse meester, waarop het vrouwelijk naakt altijd overvloedig voorkomt. De smaak is nu eenmaal veranderd sinds dien, doch in Ruben's tijd hadden zijn schilderijen zulk een succeshad hij zo veel opdrachten, dat hij het alléén niet afkon recht er op gewezen, dat niemand ooit met enige ze kerheid de grens heeft kunnen bepalen tussen het aandeel van de meester en dat van zijn leerlingen. Wel een bewijs, dat de technische verzorging bij deze methode niets te wen sen over liet. Niettemin staat vast, dat dit in serie vervaardigen van bepaalde geliefde voorstellingen tot een innerlijke vervlakking moest leiden. Doch gelukkig zijn er een aantal werken, waar van men met absolute ze- een hele stof van leerlin- kerheid kan zeggen, dat zij gen en helpers hem in de geheel door Rubens zelf Portret van Helena Fourment door Peter Paul Rubens VJ een hele staf van leerlin- zijn geschilderd en waarin lingen moest bijstaan. Ook men hem op zijn best kan hierin zijn de opvattingen bewonderen. Hiertoe beho- veranderd. ren zeker ook de prachti- In die tijd sprak het van. ge portretten, die hij van zelf, dat de technische uit- zijn gezin heeft geschil voering aan ieder goed derd en waarin naast alle vakman kon worden over- praal die dat tijdperk ken- gelaten, slechts de concep- merkt, de innige mense- tie, het ontwerp gold als lijkheid toch de boventoon „kunst", Rubens kon dus voert. volstaan met een schets en Rubens' loopbaan is een rijkelijk ten deel gevallen. Brant, die in 1626 overleed, Rubens is tweemaal ge- de tweede maal in 1630 trouwd geweest, de eerste met de toen 16-jarige He- maal in 1609 met Isabella lena Fourment. De schilder enkele aanduidingen, ter wijl de rest onder zijn wa kend oog en eventueel cor rigerende bekwame worden uitgevoerd. Dr. Friedlander heeft te- van de schitterendste ge weest, die men zich denken kan en die slechts door en- hand, door zijn kele grote Italiaanse kun- helpers kon stenaars wordt geevenaard. Roem en eerbewijzen, ma teriële welstand zijn hem Foto Dingjan, Den Haag. zelf was in 1630 reeds 53 jaar oud en na dit tweede huwelijk trok hij zich eni germate uit het drukke openbare leven terug, om op zijn buiten „Het Steen" ongestoord van het huise lijk geluk te kunnen genie ten tot rijn dood in 1640. In deze tijd, omstreeks 1634, moet het hierbij af gebeelde portret van Hele na Fourment ontstaan zijn. In dit schilderij, dat zich in het „Mauntshuis" be vindt, ontplooit Rubens zijn volle meesterschap. Het blanke idees, met de doorschijnende, parelende tinten heeft nog niets van zijn lichtende kracht ver loren. De rijke kleuren ge ven aan de weelderige kle ding cn sieraden, waar mee de schilder zijn jonge vrouw tooidehun volle werking. De brillante schil derwijze van de meester is in elk detail een genot voor het oog, doch deze luister blijft toch ondergeschikt aan de liefdevolle expres sie die Rubens aan deze beeltenis wist te geven. Op schildertechnisch ge bied was Rubens een grote vernieuwer, die de erfenis van de Venetiaanse mees ters aanzienlijk verrijkte en zodoende het uitgangs punt schiep voor een nieu we ontwikkeling. Groot was zijn invloed op zijn tijdgenoten en men kan de ontwikkelingslijn die met zijn portretten, landschap pen en pastorales begint, in vele vertakkingen volgen tot in onze dagen toe. R. E. PENNING 0M E de n j DE FIGUUR roman niet cru hc logische roman, Tnaar<^]at, een morele tendens, sen. namen, die on- achtige Christen, de ken als er over •et/ Frans morele onvolmaaktheiï„_N l'rdt gesproken, strekte deemoed betrat Va ^le Van leven op aarde de best he tUdcn geeft. E„ „e..AC schrijfster, hoe groots en als profcet uiteindelijk blijkt tc zijn idgrCDCTl ccn nederige en zeer zone.,, l hun ln wezen werd hij. Juist da;L^ tdj zij Dienstknecht des Heren cn ::Crde Wash-huis eindelijk zijn leven tot hei 'Vn-, wi:j- wler pad hij kruisje. Het kn«t 11 h,iar.i0_j„ bock is dat de figuur van 1 1761 men menselijk is ondanks d' jrn istigc ,aan. ^rter- ologlsche interpretatie van '*°n. Sv gang. Hoe men ook over cicdlng. intie zou kunnen denken. eï*en e It, ty niettemin on»oochenbaar Tw3aar dat alleen de mens, die ziJ«wU!r* aHroc gen toetst aan een hoge zede. 2 zedelijke schoonheid ln zich ven en ontwikkelen kan. Van liet eigenlijke verhaal man ls met dat al nog nie-J me. u- Ahe gebeurtenissen erin mir' b ideeen. Stoofd door land: de C' hem be- logisch en onafwendbaar aan. de komst van een neef va-"', ucm uC- adellijke dames Pintor. Die '-"Kri—dragende dn to. Is een aardige jongen t. V Vi Boyer-in- mand ernstig kwaad kan woru'doo die door zijn karaktcrslaphci »jne nart.rr. zijn gebrek aan ernst en vera/k' b lijkheidsbesef zijn arme tan1 1 aparts, te ruineren. Ook hier ls het li lse te zin moord. n.l. de dood vank-ls °ftewel tantes ten gevolge van al wat o bt leuker) drieën door zijn onbezonnenh r j- aangedaan, die hem tot inke.VAgf lijnen en tot een bezotmencr leve "5p*fen de v°ert. oei, 'j Dc aanleidingen tot zrlfcorrge) Hii deze roman zouden cr zijn vin illi L dik hout zaagt men planken", hls d hoogst bekwaam psychologe en groot: sty "poseert hier de pen had gevoerd Zo wor bijvoorbeeld de slotbladzijden V- pi Efix op sterven lig: en zijn doodssssir.-n wet rekt om het huwelijksfeest van eer Afhoudt ner meesteressen door zijn dood Baar,is He te verstoren tot prachtige bladzj.^ tot een hooglied der zelfverloocher „Ktiit, en naastenliefde. En behalve de on*. e*"Ke**Jt* rende geschiedenis van Efix. bel*, het dit heiligenleven, heeft de schrij'OfL ons met deze roman een duidelijk ."jm- gegeven van het leven van cen kinc.^ Jj'ire lijk volk op een eiland waar de houteK'uv.hi- Heiligen in dc kerken nog op een gllny v?p ,J_ iach of op tranen betrapt kunnen wor-.^u'.z- den. waar de boze geesten op mistige - avonden in horden rondwaren en waar K K d veft Mlc V b bét ste Inn b'f, zin ont der anr val en wil mc vir wi. Wi mo dei rin zij verlangenssmart, als bchek^^T be- 1 I -n schouwd worden. d 3n Dc vertaling, die ons zeer netiajGit, voorkomt, is van mevr. mr. .,-t oc t berg-van Walllnga. w ino.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 5