iOl VOORAL VOOR DE VROUW Lid DotClTlCL zingt van de liefde en nog veel meer Amerikaanse huisvrouwen eten veel buitenshuis r Moét uw kind nu voo lopen, moeder? zei ,Het kan wel wat worden Harry Dressel van haar Raadsels Inter Thuis gaat er vlug een blik of de ijskast open ROCHAS: A CHTER me vraagt iemand: „ls she American?" Lia Dorana zingt van de liefde. You can't sew a button on a heart en Fooling with an other womans man". Ze is rank en blond, en thrilling in een avondkleed van blauw velours. Haar stem indrin gend. je zit er rechtop naar te luisteren, je zou meer willen horen, aldoor meer. „Is she American?" Maar later komt ze weer: in een kort zwart rokje en schouderloze blouse, een lintje om de hals en verwarde haren. „Boven m'n bed hangt geen portret". Mateloos rauw maakt ze dit niet eens zo beste liedje van Hella Haasse.Mateloos triest dit meis je van de havenkroeg. „En die ene is er niet bij." Dus geen Ameri kaanse, wel uitsluitend liefdesliedjes. HET WERD IETS HEEL VEELZIJDIGS Doch in een volgend nummer blijkt ook dit fout. Een baldadig jochie met sproeten en pilow broek, ook Lia Dorana. Een opgeschoten kerel met een pet, ook Lia Dorana Een meisje in het wit zingt Franse chansons: Lia Dorana. Wat beduidt die naam? Wie schuilt daar achter? Ik stuur wat bloemen en vraag om een interview. Geen antwoord. Dan bel ik Wim Sonneveld in Am sterdam en krijg een telefoonnum mer. „Met mevrouw X" zegt iemand. „Ben U Lia Dorana?" „Bent U het van die bloemen?" De afspraak wordt: Wetering schans nummer zoveel, vier uur. Ik ben er een kwartier te vroeg en op blote voeten in een turquoise ge bloemde housecoat stapt ze uit de slaapkamer. „Het werd gisteren zo laat en vanavond weer optreden." We zitten in grote stoelen bij een lage ronde tafel. Er zijn wanden met boeken in deze kamer, die boeiend en gezellig is met een vleu gel en een spinet en een open haard, een schommelstoel en Bra bants bont voor de vensters. Aller lei koperen dingen die ik van dich terbij zou willen zien, een oude scheepslamp en Franse spinnen en vliegen op de gordijnen. We keuvelen wat Lia Dorana vertelt van haar kin dertijd. Hoe ze als kleine dikke hummel met Oma's hoed op voor de spiegel stond. Hoe ze haar eer ste zangpluim kreeg op de Zuster school met „Er schommelt een wiegje". En later met het zangklas je van de blinde dames Frank zin gen mocht in het Concertgebouw. We drinken thee uit een ge bloemd kommetje en eten spekkies uit een doosje. Na de Middelbare Meisjesschool, waar ze eenmaal op het toneel stond, vermomd als oude dame, en wegens onverstaanbaarheid slechts „Harder, harder" te horen kreeg, kwam het kantoor aan de beurt. Overigens een slechte beurt, want alles liep in de soep. Geen kantoor talent, maar wat dan?Aan to neel dacht ze niet, wel had ze een paar maal gefigureerd in Holland se films en zich op school de ver ontwaardiging van sfijve ouders van mede-leerlingen op de hals ge haald. Doch gekoppeld aan de toe komst was het toneel nooit. Laat ze nu een man trouwen, die in de Stadsschouwburg werkzaam was: dat betekende avond aan avond stukken zien! „Toen had ik zin," vertelt Lia, „maar ik durfde niet." „Probeer het eens voor de radio" zeiden ze, „en dat leek me wel." Hevig gerepeteerd, Franse en Hongaarse liedjes. Enthousiast er heen met Peter Kellenbach en een flinke koude douche. Ik was te ze nuwachtig." „Maar later ging het toch best?" Lia Dorana roert in haar thee. Ze lacht. „Toén het tegen alle verwach ting in gelukte in La Gaieté, be hoefde ik niet meer proef te zingen. Ik was daar aanbevolen door Har ry Dressel. Ik kan niet zeggen dat ze zo goed is, maar het kan wel wat worden" zei hij en dat was tenmin ste bemoedigend. Die eerste keren met het orkest van Gregor Zerban zong ik nog wel erg schuchter, maar die lui zijn zo muzikaal, die haal den me er doorheen. Ik maakte toen zelf allerlei avondjurken, soms met Hongaarse motieven. Wim Sonneveld werkte ook in La Gaieté. Hij beloofde me dat, wan neer hij een eigen cabaret zou op richten, ik erbij zou zijn. En na een jaar hield hij zich aan zijn woord. Hetty Blok leerde ik door de Jeugdsymphonie kennen onder lei ding van Wim lbo in het Concert gebouw. Via de Bouwmeesterrevue, waar ik een massa geleerd heb, vooral costuumdragen en goed be wegen kwam ik bij Cor Ruys en daarna een half jaar bij het Ne derlands Toneel. Ik dacht toen: dat is je kans, maar dit viel nogal te gen. Ik had zo graag een regisseur die eruit haalt wat erin zit. En zit er niet voldoende in, nou, dan weet je het ten minste. Ik hoop dat nog eens beter over te doen. Troep, die de moed had „Hoe is het met de pantomime?" „Artistiek zouden we er graag mee doorgaan, maar financieel is het moeilijk. Het is jammer dat we geen subsidie krijgen. Eigenlijk is LIA DORANA, dat is ze, maar ze is ook anders kleine troep naar Parijs gaat, les sen neemt en de moed heeft dit door te zetten. In Utrecht op dat grote toneel is onze pantomime het beste uitgekomen. Toen was het echt een poppenstadje. Onze décors waren te groot op de kleine toneel tjes." „En hoe komt U nu aan aldoor weer andere geschikte liedjes?" „Die zoekt Jackie Bow voor me uit. Hfj heeft een enorme voorraad en weet precies wat geschikt voor me is." Dan zegt Lia dat ze moet gaan koken en weten wij, dat het het toch wel iets geweldigs dat zo'n I voor ons tijd is om op te stappen. MODE-NOVELLETTE Internationaal Verbond van Vrouwen vergadert te Amsterdam Voor ons is het vrouwenkiesrecht eeds een gewone zaak geworden, nze Zuiderburen hebben de vrouw tr stembus verleden week als een r^uwtje voor het eerste beleefd en it achttien landen van de bij de Vvcnigde Naties aangesloten leden is :og helemaal geen vrouwenkies- reet. Aldus bezien is het aanstaan de -ongres in Amsterdam van het Inttnationaal Verbond van Vrou werdat van 16 tot 24 Juli zal spre ken ver de „Vrouwen en de rechten van e Mens", evenals over woning- prob-men en het wereldvoedsel- vraaituk. voor tienduizenden vrou wen n alle delen der wereld een gebettenis van bijzondere bete kenis. Hets nog van déze eeuw dat langzaierhand de erkenning begon door t dringen dat de vrouw een aan d man evenwaardige plaats kon, ni c s t innemen in het open bare le>n en een der pioniersters op het teriin voor de gelijkwaardige erkennii» der vrouw was een Ne derlands Rosa Manus, die te zamen ïxt de Amerikaanse Chap man C11 en de Engelse Cor- bett Ahby het Internationaal Verbond van Vrouwen oprichtte, dat voor het eerst in 1906 bijeen kwam en-hans voor de vijftiende OF wij iets wilden schrijven over strandkledingluidde het verzoek by de schets van deze drie gratiën. Ondertussen kletterde de regen tegen onze ruiten; de wind gierde om het huis. Gedoken in regenjassen, de kraag hoog op, fietsten de mannen naar hun werk en de schoolkinderen droegen een flinke trui. Strandkleding! Kijk dan maar naar het optimisti sche meisje met de zonnebril en Heemskerkbenen'. Haar middenmoot is tenminste au fait: een lekkere wollen cape met flanellen voering. Als hij bovendien waterproof is, heeft zij er deze zomer beslist veel plezier van. Het is trouwens een bekoorlijke dracht, want wat draagt zij er onder? Gaat zij als Monna Vanna over het strand? De andere pakjes spre ken voor zich zelf. Je krijgt het lekker warm, als je er naar kijkt. Het balletmeisje heeft iets warmsgeels aan met grote blauwe vlekken, grillig van vorm: haar rug ïs bloot; denk om het invetten dan wordt hij gauw' bruin, dis er eens een dag de zon schijnt. De zittende juf frouw is zo mager als een lat; daarom kan zij die pofmouw tjes en ballonbroek goed dra gen; het geheel is in wit met rode strepen en een brede witte gordel om het dunne tailletje; ook op de witte zonnehoed is iets roods aangebracht. Op de achtergrond hollen een paar kinderen in hun blootje; dat kón als je nog geen zes lentes telt. K. de R. Nadruk verboden. ,,'k Weet twee raadsels" roept zoontje. „Weet jij wie „Even wachten," zucht ik, „ik ben zo klaar." En. als hij staat te trappelen van ongeduld, „Waarom wacht je niet tot Vader thuis is, Veel leuker." „Hoe laat komt die dan?" „Over een half uur. Ga maar spelen ik roep je wel". Inderdaad klopt de tijd, maar ik behoef niet te roepen. Uitgelaten stormt hij binnen. „Ik weet twee raadsels, Vader. Erge moeilijke „Even jongen, Even Ga de kranten eens halen." Zoontje draaft naar de vestibule. „Dat ene raadsel is van." „Even joh. Doe 't straks maar aan tafel, ik moet dit eerst „Onder 't eten is het leuker," troost ik in de keuken. We eten Weg met al die snoezige klcertp de stumper kan niet ravott Administratie; SnoucV Jactle 4291 - Tclei Hoofdredacteur T 1 T^\ E vorige Zondag, een van onze weinige mooie Zondagei weer zo'n stumpertje. Zo'n zlelepootje, zo'n slachto/n heel klein jochie, dat met pa en moe buiten wandelde en versier roet een smetteloos uit matrozenpakje. Gunst Ja, met een lan, broek en een wit petje. Het kind voelde zich grenzenloos ongelukkig, dat was dul' Maar je kon zien aan de mama, die er naast liep, dat ze opzwr trots en ijdelheid. Bertje, blyf met je handjes van die paaltjes, zei ze. Bertje, niet tegen die steentjes. Pas op, Bertje, dat is vies. Moet je je pa' weer vuil maken Och, heden, of het een aangekleed aapje was. zo wandelde Br op die heerlijke Zondag met zijn natuurlijke vijanden, de ouders. 1 om de Ncdci net zo uitzien ais hun kamei ufdün En daar moeten we ook ern ue maken, want de kinderverdr*.11 d zijn helemaal niet zo onnozel.''unfIL. bloemkool. Die haat zoontje en hij kieskauwt ergerlijk. „Mag ik nou die raadsels, Va der." „Eerst je bord leeg eten, joh." Dapper hapt hij Bij de laatste lepel belt de telefoon, 't Blijkt een lang gesprek en zoontje eet z'n yoghurt vooruit. „Mag ik nou die raadsels. Mam?" ,,'t Is al laat," aarzel ik, „Vader is nog niet klaar. Ga je eerst was sen, trek je pyama aan en kom dan nog even beneden." Toch blij om dit onverwachte holt hij naar boven. De hoorn wordt op de haak gelegd en we eten af. Daar komt zoontje, on waarschijnlijk schoon. „Mag ik nou die raadsels, Va der?" „Natuurlijk. Laat maar eens ho ren." „Nee, niet hier," doet hij gewich tig, „In die grote stoelen." 'n Beetje plechtig gaan we zitten. Dit is iets ongewoons, „Weet juljie wie zegt hij ge heimzinnig, „wie, waarom, waar voor Verward kijkt hij rond. .Waar om Weet jullie wie Zó klein lijkt hij ineens. Zó hul peloos en verdrietig. ,,'k Weet ze niet meer," zegt hij triest. „Ze zijn weg uit m'n hoofd, 'k Heb ook zo lang moeten wach ten." Hoe maak je zoiets góed? dat z\jn ze op die manier. Offer de kinders niet op aan uw ijdelheid Wat is het anders, dan zelfzucht van die mama? Wat anders dan Ijdelheid? Ze wil tegenover de men sen pronken met haar poesmooie kind en zij vraagt zich geen mo ment af. hoe het kind er zich by voelt. En het ergste is, dat de stum per er later zo veel last mee krugen kan, met al die kleren-tyrannlc in zyn jeugd Kinderen, die zich niet vrij kunnen bewegen, die zich niet eens vuil mogen maken, die niet mogen rennen en ravotten, hebben grote kans om moeilijke, geremde mensen te worden. Gelukkig zijn er niet meer zulke aliorafschuwelijkste misstanden als vroeger. teen kleine babies zeven mutsen moesten dra gen. De bovenste was dan een kra len muts! Toen kinderen als kleine mannetjes en vrouwtjes waren uit gedost in zijde en fluweel met veren, en ingesnoerd en ingepend wer den. Maar met dat al zyn er nog moe ders, die zulke „snoezige" kleertjes voor hun kinderen aanschaffen, kanten jurkjes of beeldige dure broekjes, inplaats van practische wasbare kleren, waarin het kind kan ravotten. We moesten, als moeders, veel meer inzien, hoe belangrijk het voor een kind is, wanneer het kleertjes draagt, die lekker zitten. En hoe belangrijk het is, dat de kinderen kleren dragen, waar zo het mee eens zijn. Niét opvallen Meestal willen ze dingen, waarin ze niet opvallen. Ik kende een kind, dat op een dorpsschool de enige was, die „mo derne" kleren droeg, stadse kleren, met witte schoentjes cn heel korte rokjes. Zo voelde zich diep rampzalig, want ze was „anders", en kinderen willen niet anders zyn, ze willen er dc wy altyd menen. Dat kind zou e conV!?, enorm veel gelukkiger hebben rcL*» voeld met een schort en ouderv" j strikken in het haar, met klon Kn,c! en bontkatoenen boerenjurken. is vcr n' Toen ze ouder werd raakte list iel nooit het gevoel kwyt, het gev gesteld van anders zyn dan de anderenden die dat kan een heel noodlottig gefcnlands- worden. a een er Allemaal herinneren we ons nmntiom wel een of ander kledingstuk .-acht. H onze jeugd, waaraan we gruwe, Nads het land hadden en dat we móo&attingen dragen. Of het ook invloed heeft bestonc vergeet het nooit! -kclijke Moeiiyk wordt het natuurl< in Ine wanneer er in een gezin geen g»-er tj,H genoeg is, om voor alle klnder\jfjrCbr< nieuwe kleren te kopen. Als Jantj:^^ t de broek moet dragen, waar Kees >cj is uitgegroeid en als Jet een jurkj (1( krygt uit het oude streepje var. pc Moc' richtte Meestal vinden kinderen het n zo erg bclangryk en van veel kinderen is het zo vanze' sprekend, dat ze er aan geweu£ing raken. Maar in sommige gevallen^ t me 'zichl „„jhatbar in een ge? d ft irnni.i Evelien spreekt VAN VROUW TOT VROUW .J Dit is weer een jurk die je zelf niet snel aanschaft, maar 't is een mooi plaatje om te bekij ken. En erbij tc denken: stel je voor dat ik zoiets had Dan moest er een auto bij en kaar ten voor een heerlijk feest er gens waar gedanst wordt bij maanlicht. Overigens: in een soos in het Oosten van ons land moesten draagsters van kostba re confectie-avondtoiletten snel schouderbandjes naaien aan zeer gedurfde „lijfjes". MISSCHIEN vinden de lezeressen het aardig eens te horen, hoe in Amerika wordt gegeten. Mijn verblijf was te kort om hierover het juiste oordeel te vellen, maar ik kreeg wel een indruk, daar ik niet alleen in hotels en restaurants, maar ook bij Amerikaanse families aan tafel zat. Nu moet ik allereert verklappen, dat ik tamelijk kieskeurig ben en eigenlijk het liefste eet wat ik zelf hèb klaargemaakt. Overal was het erg zindelijk en werd het eten geserveerd op een manier, die èf was. De diensters zagen er helder en goed ver zorgd uit; kortom na twee dagen voelde ik mij volkomen gerust. SMAKELIJK IS HET ALLEMAAL WEL In Los Angeles en later in New York aten we meestal buitenshuis, een echt Amerikaanse gewoonte. Men vindt overal eetgelegenhe- den, waaronder restaurants en vele cafetaria's, waar tegen redelijke prijs kan worden gegeten. Een zeer leuke cafetaria is de zogenaamde „drivc-in". Ze is meestal rechthoekig of rond ge bouwd en doet denken aan een heel groot benzine-tankstatlon. Ze staat In het midden van een groot plein en is speciaal be stemd voor automobilisten. Ster- gewtfs kunnen de auto's worden geparkeerd. Het leuke van deze drive-in is, dat men zijn maaltijd buiten geser-' veerd kan krijgen. De dienster be vestigt daartoe kleine tafeltjes met haken in de muren, zodat men op elke plaats in de auto een tafeltje voor zijn neus heeft. Als men haast heeft of bij regenachtig weer, is deze wijze van eten zeer practisch, omdat het gezelschap bij elkaar kan blijven. Bovendien wordt de capaci teit van deze cafetaria hierdoor aanmerkelijk vergroot, 's Avonds is neer men langs de autowegen in eens op zo'n feestelijk verlichte drive-in stuit. Over de keukens van deze drives-in overigens niets dan lof. Muziek „uit de gleuf" In vele cafetaria's trof ik nog iets leuks aan. Op elk tafeltje en ook voor elke stoel, die langs de toon bank staat, was namelijk een klem metalen kastje geplaatst, met bo venin een gleuf en aan de voorzijde een schakelaar. Dit bleek een soort speeldoos té zijn, want deed men r, een „dime" in de gleuf en stelde r CtriTiy ZlQtl men de schakelaar op een bepaald nummer af, dan klonk heel zacht populaire muziek. Met een nieuwe dime en een nieuw nummer kon een ander me lodietje worden gehoord. In Los Angeles en Hollywood kan op alle mogelijke manieren worden wanneer het kind een ontzettend kabaal maakt over een oud-nieuw kledingstuk en het per se niet aan wil trekken, moesten wc toch maar niet zo gauw gaan dwingen. Het geluk van een kind Is toch heus meer waard dan het geld, dat een nieuw jasje kost, of de moeite die het kost om nog eens iets anders te prutsen, waar niet zo'n protest tegen komt. Recht op eigen mening Kinderen hebben immers ook een individualiteit. Ze zyn toch ook per- sooniykheden. Ze worden al veel te veel gesnoeid, geremd, bedisseld, het ls vaak onze schuld, wanneer ze onhandelbaar en lastig zyn, om dat wy hen tyranniseren. Het kind heeft recht op een eigen mening, ook by aanschaf van zyn -kleren. Het spreekt vanzelf, dat wc aan die ydele Marietje geen zyden jurk geven, al zanikt ze daarom. Maar waarom niet? Omdat het onpractlsch is en duur. Maar waarom zou ze niet haar eigen jurkje mogen uitkiezen, als het een practisch jurkje ls, goed wasbaar en voor ons om te betalen En dan vooral het opgroeiende jonge meisje: Dat vind ik nou een keurige jurk, zegt moeder in de winkel en het dochtertje, dat zich al een jong meisje voelt, zegt: he. nee, moeder, dat is zo kinderachtig. Maar moeder wil haar kinderen graag klein houden en koopt toch die „keurige jurk". En ze beseft niet wat ze daarmee voor een kwaad aanricht. Want het zou wel eens aardig zyn om na te gaan, hoeveel vrouwen, die onzinnig verzot zyn op kleren, in hun jeugd zo'n mama gehad heb ben, een moeder die haar meisje de kleren opdrong, die ze haatte. e I v»f Ml bé] stc 5 btf zin Dat je in Holland nog altijd je eigen „piepers'' moet schillen. Een ander eethuis is de cafetaria, waar men zelf zijn menu samenstelt. Binnengekomen, gaat men door een lange gang, van de eetzaal geschei- gegeten. Vele emigranten uit alle den door imitatie-rotsblokken, waar- maal te Aisterdam zal vergaderen, hét een alleraardigst gezicht, wan- landen van de wereld hebben name lijk betrekkelijk kleine restaurant jes ingericht, waar het eten volgens de nationale gewoonten wordt toe bereid. De opschriften boven de deuren zeggen direct of men op zijn Frans, Italiaans, Zweeds of Chinees zal eten. Sommige eetgelegenhedcn hebben éen specifiek Californisch karakter, met oevers in cowboy- costuum, braadpitten en p?arden hoofdstellen aan de muur. tussen veel planten, bloemen cn op sommige plaatsen trossen bananen. Aan het eind is een groot vertrek met verschillende afdelingen. De gang van zaken is als volgt. Men begint eerst een dienblad, vork, mes en lepel te pakken van een tafel, waarna in dc eerste afde ling een keuze kan worden gedaan uit allerlei vruchtensappen, vruch ten, papgerechten of flakesoorten. Daarna komt men in de keuken, waar enige vrouwelijke cn manne lijke koks achter grote electrischo fornuizen in de weer zijn. Hier kan men letterlijk alles be stellen. Eieren op alle mogelijke manieren klaar gemaakt, vlees, worstjes, vis; kortom een keur van etenswaren. Wanneer men zijn keu ze heeft gedaan en het maal met eigen ogen ziet toebereiden, dan komt men in de laatste afdeling voor het drinken: thee, koffie, melk of een keuze uit dé populaire milk shakes; melk met iets er door. Het dienblad is inmiddels meer of minder vol geworden en dan pas seert men een juffrouw, die snel het blad overziet en op een reken machine de totale kosten opmaakt. Eerst hierna komt men in de grote eetzaal, waar men zelf op éen tafel tje zijn keuze uitstalt en met eten begint. De betaling geschiedt pas bij het verlaten van het eethuis. Maal in blik De paar keren, dat we bij Ameri kaanse families aten, waren mees tentijds geen officiële etentjes, maar zeer vlug en handig voor elkaar ge brachte maaltijden. De huisvrouw dook in haar provisiekast cn viste een collectie busjes op, waarvan ze in een ommezien een behoorlijke maaltijd klaar maakte. Heerlijke soepen aan mij altijd goed be steed worstjes met knoflook, waarop ik minder dol ben en tal loze andere lekkere dingen. De koude gekookte schijfjes aardappels, op smaak gebracht met een sausje en het slaatje werden even op de hoek gehaald. Bovendien was er al tijd de ijskast, dié wat lekkers be vatte. Het kostte nooit meer dan een half uur of de lunch of het diner stond op tafel. Het is mogelijk dat deze wijze van eten op de duur gaat tegenstaan, maar ze is vreselijk practisch en de dagen, dat ik het deed, heb ik er steeds van genoten. ui volbloed Frans ONDER de grote namen, die on veranderlijk klinken als er over de grote mode wordt gesproken, blijft sinds jaar en dag die van Rochas. Marcel Rochas, de sympathieke beschaafde Frangois, is een der wei nigen die, zélf Fransman, als profeet ln eigen land succes heeft. De meeste anderen danken hun roem en faam aan het buitenland; zij trekken hun klanten omdat zy in een helder ogenblik een duur huis betrokken in een dure Parijse wijk en derhalve voor de (bezittende maar onverstandige) kooplustige schonen voor écht Frans doorgaan. Zij dragen in stijl, naam en uiter lijk het stempel van hun Italiaanse of Hollands-Engelse afkomst maar hun kleding draagt het Franse adres en dus Marcel Rochas, bruingestoofd door de zon van zijn geboorteland: de Azuren Kust, heeft iets wat de meeste couturiers hem benijden. Hij heeft nieuwe en exclusieve ideeën. Daarbij heeft hij iets wat hem be mind maakt bij de jurken-dragende sexe. Hij lijkt op Charles Boyer-in- zijn-beste-tijd. Onder zijn atelier, op de, parterre, ziet ge tegenwoordig iets heel aparts: de parfum voor mannen met de merkwaardige naam SNOR oftewel (maar dat klinkt veel leuker) Moustache. Rochas houdt van de grillige lijnen uit 1920 en hij heeft niets van de larmoyante „kunstenaars"-passie van andere, grote modemannen. Hij kwelt zyn brein niet met hoogst extravagante creaties; hij poseert nauwelijks. Integendeel Marcel Rochas heeft maar een wet en een ervaringsregel en daar houdt hij zich dan ook aan. Van hem is de (zeer juiste) opmerking: Vrouwen houden pas wérkelijk van een nieuw(st)e mode als het gloednieuwe eréf is. Daarom koopt de volbloed Fran- gaise, die nu eenmaal van nature goede smaak, élégance on ontwa penende durf meekrijgt, bij de vol bloed Fransman; de man, die vóór alles realist is. Marcel Rochas. die bovendien de Franse vrouw als model neemt en op haar zijn mode baseert Een mode. waarvan hij te voren bekent, dat zij zó nieuw moet zijn, dat het gloednieuwe er af is vóórdat de mo- dellen leverbaar zijn.... Pi ti

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 5