Salzburger Fest-spiele Collectie van overweldigende schoonheid in Museum Boymans HUMOR, INTENSITEIT EN TRAGIEK Glansperiode der Schilderkunst GERARD DAVID Titiaan ontdekt Boeken over muziek Mannenkoren moeten vechten om idealen hoog te honden De Tuinman en de Koningin Zaterdag 30 Juli 1949 5 J7 R is deze maanden in het museum Boymans té Rotterdam, nu daar de schilderijen en tekeningen uit de collectie van de verzamelaar D. G van Beuningen zijn wanden siert ter ere van het eeuwfeest, on gelooflijk veel te genieten, zoveel, dat het schier onmogelijk is een bezoek, waarbij de ene indruk door de Andere wordt verdrongen, te be perken tot een enkele middag. Trouwens, wie daar een paar uren in de koele zalen heeft vertoefd en gegrepen door de overweldigende schoon heid thuis nog eens rustig het genotene laat bezinken, zal onmiddellijk de behoefte in zich voelen opkomen het bezoek zo spoedig mogelijk te herhalen, zo fascinerend en grandioos is deze tentoonstelling, waarvan men zou kunnen zeggen, dat ze een museum in een museum is. Unieke verzameling van D. G. van Beuningen "T^ E collectionneur van Beunin- ■L-f gen heeft met een verbluf fende zekerheid zijn keus weten te bepalen. Met verstand en overleg is hij te werk gegaan en daarbij werd hij ongetwijfeld gesteund door een welhaast onfeilbaar gevoel voor het geniale en schone. In minder dan een halve eeuw wist hij een ver zameling op te bouwen, waarin bij na alle hoogtepunten van de ver schillende cultuurtijdperken in de laatste vijfhonderd jaren, vertegen woordigd zijn. Een bezoek aan deze tentoonstel- liing verandert- daarom in een fan tastische reis door een tot geschie denis geworden wereld, waar men beginnende bij de primitieven met hun naieve, doch diep-menselijke verbeeldingen, eindigt in de periode van 18001940, waarin de moder ne kunststromingen haar geboorte aankondigden en tot werkelijkheid werden. Van de prrimitievcn (15e eeuw) bevinden zich hier een aan tal doeken en panelen van grote schoonheid. Een prachtig voorbeeld van hun verhalende trant is het schilderij „De drie Maria's bij het geopende graf van Christus" van Jan of Hubert van Eyck, daarover valute twisten. Dc kunst in de 15e eeuw was een middel tot het doel: de religieuze opvoeding van het volk, dat grotendeels uit analpha- beten bestond. Het schilderij ver ving het boek. Is het misschien daarom, dat deze kunst door de argeloosheid en zuiverheid zo in drukwekkend is gebleven? Reeds vragen andere doeken onze aandacht De meester van Aix met de vorstelijke Jesaja, Quinten Met- sys met de ontroerende Madonna in Landschap, Jan Gossaert met zijn voornaam en streng portret van een jonge man, Lucas van Leyden met Potiphar's vrouw en een verrukke lijk triptichon van een onbekende Maastrichtse meester. De meesters strijden als het ware om de voor rang. Daar zijn Jeroen Bosch en de oude Breughel met de legendarische toren van Babel, Memlinck en Grü- newald, verder Duerer, Rogier van der Weyden, de Patinir en Frans Pourbus de Oude met een zeldzaam gaaf vrouwenportret. Deze kunst is doordrenkt van symboliek, over rompelend van eenvoud en uitblin kend door het technisch meester schap. Zij vindt een waardig pen dant in de kunst der Italianen met fresco-fragmenten van Francesco del Cossa en Spinello Aretino. De renaissancistische periode is vertegenwoordigd met werk van Titiaan, Tintoretto, Ghirlandajo, Gozzoli, El Greco, Moroni e.a. Het oog triomfeert over het gebed. In de plaats van de coördinatie der figugren bij de prrimitieven treedt de compositie. De secularisatie der kunst is begonnen en niemand kan dit proces meer keren. De 17e eeuw HOE krachtig deze secularisatie overal doordringt, toont de Ne derlandse schilderkunst der 17e eeuw. Het leven is ontdekt. Daar is reeds Adriaen Brouwer, modern in hart en nieren, of Frans Hals, de zwelger in verf en kleur. Ze worden in uitbundigheid en levenshonger overtroffen door Rubens in zijn door veel vlees gedragen allegorie- en. Maar er zijn ook ingetogener naturen als Van Goyen, Hercules Seghers of Jakob Ryisdael met het beste wat zij gaven aan Nederland se landschapskunst. Zo is o.a. de beroemde watermolen van Ryisdael te bewonderen. En er is Rem brandt, een naam onder de namen. Wat er dan verder is, behalve de stillevens, waarin deze 17e eeuwers zo sterk waren, behoort aan Jan BOEKEN in kort bestek Franc L. B. Berkhout schreef een roman over de bezettingstijd ..H o o g t ij der onderwereld" (uitg. W. L. cn J. Brussc N.V.. Rotterdam) waar in hij trachtte de funeste invloed van dc oorlogsjaren op het gezinsleven te tekenen en het boven woelen ln dte tijd van de onderwereld tot een ver broedering met het bezettingsapparaat. De middelen, die de schrijver gebruikte bleven aanzienlijk achter bij zijn stre ven. Hij blijkt weinig macht tot her schepping te hebben en bezigt een over dadig en schools proza, dat omstandig incidentjes verhaalt, maar geen essentie bereikt van óe bezettingstijd. James Hadley Chase's „G een orchideeën voor miss Blandish" (Uitgave Bigot en van Rossum. Amsterdam) blijkt een dik wijls suggestief geschreven gangster roman. die echter voor zijn opge schroefde kei-hardheid een wat onfris excuus zoekt in zijn moraliserende on dertoon. A. W. Bruna te Utrecht verzorgde een uitgave van ..De man, die de oorlog misliep" van Dennis Whcatley Een fantastisch avonturen roman. vlot geschreven, on- en dolzin nig. maar humorrijk en onderhoudend zonder pretenties. Leslie Charteris' avonturenromans rondom de mysterieuze heldenfiguur van de Saint hebben furore gemaakt. Bij uitgeverij Bruna (Utrecht) ver scheen ..De Saint in M i a m 1", waarin Charteris zichzelf gelijk bleef, nonsensikale invallen behendig neer schreef tot de meest huiveringwekkende complicaties om met een even nonsen sikale oplossing de lezer tenslotte weer rust te gunnen. J. B. Wolters te Groningen, deed de eerste Nederlandse schooluitgave het Jicht zien van Euripides ..He len a". Dr. G. Italië onderwierp hier voor de oude tekst en conjecturen aan een nieuw onderzoek, bracht zelf en kele bescheiden conjecturen aan cn paste het werk voor Nederlands ge bruik aan door een uitvoerig, zeer ge documenteerd en helder geschreven, commentaar. Steen, Willem Kalf of Willem van de Velde, werk, dat karakteristiek mag heten voor hun kwaliteiten. Van hier doet de bezoeker een stap naar het kabinet, met Frans- Italiaanse meesters uit de 18e eeuw. Cahrdin, Fragonard, Boucher, de toonaangevende kunstenaars van de erotische boudoir-sfeer, van het poëtische element en de aesthetiek in de schilderkunst, meten zich met Tiepolo, Guardi en Joshua Rey nolds. De tijd schuift al dichterbij en wanneer wij de laatste zaal be treden. zijn ons de schilderstukken opeens veel meer vertrouwd, om dat de afstand in jaren niet zo groot is. Heerlijk zijn ze, die Daumiers, vijf in getal. Genadeloos is zijn spot. Dan zijn wij plotseling om ringd door de groten van het im pressionisme. Monet, Renoir, Sis- ley, maar ook Gauguin en Vincent van Gogh, wiens Armand Roulin en Cypressen zijn laatste en tragische periode voor ons doen herleven. Andere belangrijke figuren delen met hem in onze belangstelling, zo als Jongkind, Courbet en Ensor. Het is ondoenlijk in dit kort be stek alle kunstenaars te noemen of hun werk in iets meer dan een aan duiding te benaderen. Het moet wel bij een bespreking in vogel vlucht blijven. Wat zou er al niet te schrijven zijn over de Italiaanse renaissance-bronzen of het prach tige beeldhouwwerk uit de ver schillende perioden! Met de hier gegeven opsomming zal het hart van elke kunstminnaar sneller gaan kloppen. Er is veel te leren en veel te bewonderen. En voor hem of haar, die aan al deze schoonheid Vincent van Gogh's portret van Armand Roulin. een aandenken wil bewaren, is er altijd nog de voortreffelijk verzorg de cn door Ad. Donker uitgegeven catalogus met de zeer mooi uitge voerde reproducties. B. SCHMIDT. Het eeuwige China „Vijfduizend jaren beschavingsge schiedenis van het oude volk der aarde" zo luidt de onderUtel van het werk van Tsui Cti „Het eeuwige China" (uit het Engels. ,.A short history of Chinese civilisation"), dat in een uitstekend ver zorgde uitgave verscheen bij W. de Haan N.V. te Utrecht In het bestek van ruim 300 bladzijden geeft de schrijver een overzicht van de tijd af van P'anku, de Pekingmens, en het oud-stcnentijd- perk tot cn met dc geschiedenis van het huidige China onder Sim Yat-sen en Chang Kai-Shek. Het bock. dat om streeks 1941 werd afgesloten, is toeiend geschreven en bevat voor de leek, veel waardevolle gegevens. Men kan echter de schrijver niet vrijpleiten van opper vlakkigheid en een te grote aandacht voor anecdotischc bijzonderheden, waar door de diepere problemen van de ont wikkeling van de Chinese geest en cul tuur. van de beschavingsgeschiedenis zelf, te zeer op de achtergrond gehou den worden. De schets, die Tsui Chl geeft van de politieke ontwikkeling van zijn land heeft niet voldoende tot de kern doordringende objectiviteit en de prognose voor de toekomstige politiek, waarmee de schrijver zijn boek besluit, blijkt enigszins door dc feiten achter haald te zijn. Detail van Van Eyck's „De Maria's bij het geopende van Christus". laatste der Grote ..primitieven' J-JeT IS NIET ALLEEN in ons land gewoonte geworden om in de zomer door festivalsvan allerlei aard en door grote tentoonstel lingen, het vreemdelingenbezoek te stimuleren In België herdenkt Ant werpen een van zijn beroemdste zonen, Anthonie van Duck, terwijl het oude Brugge een tentoonstelling heeft gewijd aan Gerard Davidde laatste grote vertegenwoordiger van de beroemde Brugse school. ming van het geheel tot hoofdzaak geworden ondanks de, in die tijd ge bruikelijke. zorgvuldige dctailschil- dering. Het meest ontroerend wel licht en zeker het meest innig en teder zijn de beide, bijna identieke Madonna's, het Kind pap voerend. Het ene schilderij komt uit het mu seum te Brussel, het .andere uit de verzameling van Pannwitz en is als bruikleen in het Mauritshuis te zien geweest. Op dit laatste schilderij heeft het Christuskind een kersen- takje in de hand. waarschijnlijk een latere „verbetering" van het pap lepeltje dat nog op het Brusselse stuk voorkomt. Op deze beide schil derijen komen die sublieme stille ventjes voor, van vruchten, bloemen, brood en eetgerij die de huiselijkheid van het tafreel zo prachtig illustre ren. De beide bekende schilderijen van de arrestatie cn de marteling van de omkoopbare rechter, ontbreken na tuurlijk niet op de tentoonstelling evenmin als de Brusselse „Aanbid ding door dc Koningen" en vele klei nere en minder bekende stukken Tot deze kleinere schilderijen, die niet allen van gelijke kwaliteit z(jn. be hoort ook het portret van een goud smid. een fraai voorbeeld van de scherp analyserende en toch grootse, 15e-ceuwse portretkunst. Wie de gelegenheid heeft deze zo mer in België te reizen, zal zeker Brugge niet mogen overslaan. R. E. PENNING. TI)RUGGE. dat in zijn geheel, als -L' één museum beschouwd kan I worden, vormt wel het ideale kader i om de ernstige, diep-religieuze kunst van Gerard David tot zijn recht te doen komen. In de 15e eeuw was deze stad het geestelijk cen trum waar de olieverfschilderkunst op paneel zijn eerste grote bloei ken de. Gerard David, die, afkomstig uit het Hollandse Oudewater, zich te Brugge vestigde en daar in 1434 meester in het St. Lucasgilde werd. moet beschouwd worden als de af sluiter van dit bloeitijdperk. In zijn werk vindt men de kenmerkende kwaliteiten van de 15e-eeuwse schil derkunst nog eens samengevat, ter wijl zijn vormgeving, die reeds de toekomstige ontwikkeling aanduidt, nog volkomen Nederlands is en slechts oppervlakkige sporen van de steeds meer toenemende Italiaanse invloed vertoont. Wie in het Brugse museum de zaal binnentreedt, waar Davids werken bijeen zijn gebracht, zal ongetwijfeld onder de indruk komen van die ver heven rust, een in zichzelf verzon ken. religieuze ernst die kenmer kend is voor dat gehele tijdperk, doch die bij David toch wel op bijzonder grootse Wijze aan de dag treedt. Bij David is de kleur en de détailschil dering ondergeschikt gemaakt aan de werking van het geheel. Bij hem vindt men niet meer zo sterk het genot in de stralende pracht van locale kleuren of in de miniatuur achtige uitwerking var\ détails, die met de voorstelling weinig te maken hebben Duidelijk blijkt dit in de grote triptiek van de „Doop van Christus". Hoe prachtig is hier het verband tussen de handeling en de natuur waarin deze plaats heeft Hier is een concentratie op het gebeuren, op de geestelijke betekenis ervan, bereikt, die nergens verstoord wordt door de op zichzelf wonderlijk mooi geschilderde détails van bloemen in het gras of vaa rijk geornamenteer de gewaden. DE BELANGSTELLING voor dc natuur, voor stillevens, die in een intérieur de stemming van intimiteit verhogen, is bij David reeds zo sterk, dat het niet verwondert dat spoedig na hem deze onderwerpen als af zonderlijke schilderijen zullen voor komen. Trouwens heeft hij zélf niet twee panelen geschilderd (onderdelen van een altaarstuk?) met bosgezichten, waarop geen figuren voorkomen? Ook hierin is meesterlijk de stem- Een ..Zauberflöte" in de rotsen (Van een eigen verslaggever) HOOGSPUITENDE fonteinen op de grote pleinen van Salzburg. In de avond is de door schijnwerpers verlichte burcht Hoher Salzburg het lichtbaken voor de late reizigers. Salzburg is in feesttooi, de rood-wit-rode Oostenrijkse en de wit-rode Salzburger vlaggen wapperen op de Stadtbrücke, waar een frisse wind boven de Salzach koelte brengt. De krachten van een land en een volk, dat zich zijn cultuurdragende taak bewust is. leven in deze stad, die slechts een 110 000 inwoners telt en in de maand van de Festspiele tienduizenden van heinde en ver aan trekt. Natuur en kunst, hand in hand Ook hier is hard gewerkt aan de wederopbouw, zowel aan de gees telijke als aan de materiële. In Oostenrijk is de cultuur sterk met natuur en volk verbonden. Enkele uitvoeringen worden in de open lucht gegeven, zoals het to neelstuk Jedermann, een jaarlijkse traditie, Zondag 31 Juli op het plein voor de Dom, en Woensdag 27 Juli op de openingsavond Mo zart's opera Zauberflöte tegen het natuurlijk décor van de pl m. 20 meter hoge rotswand op het onge veer 40 meter brede podium van de Felsenreitschule, een manege, die speciaal in deze maand tot theater is omgebouwd. Op eenvoudige houten banken zitten de toeschouwers en al is het wat koel in deze aan twee zijden door rotswanden, aan de andere zijden door wandelgangen van het Festspielhaus omgeven „zaal", die slechts met zeildoek overdekt is, het schijnt de in avondtoilet gesto ken dames niet te deren. Bij de heren ziet men slechts weinig smoking en overdag op straat veel shorts onder alle leeftij den en standen. Hoog op een rotspad, dat nog uitzicht biedt op de zaal, orkest bak en misschien een klein stukje van het podium, kijken een aantal inwoners of vacantiegangers onder politietoezicht gratis toe. De acou- stiek is ideaal en als Tamino en Pamina na de beproevingen van de inwijdingsweg onder de machtige zang van het koor der ingewijden de tempel van schoonheid en wijs heid binnentreden, onder de stra lende gulden zon door, die de duis tere krachten van de koningin der nacht heeft overwonnen en waar boven zich in twee verdiepingen nog een 30 extra koristen bevin den, ieder in een eigen zuilenpor tiek. allen onder schitterende be lichting. gaan de gedachten over de rotsen en bergen van Salzburg, Mozart's geboorteplaats, dat „het hart van het hart der wereld" wil zijn, uit dit land met zijn overrom pelend schone natuur, naar alle hier vertegenwoordigde landen, die zoeken naar efen Europese en een intercontinentale eenheid. Mo- Wereldprêmière nieuwe Beethovenfilm Zondag 31 Juli wordt te Salz burg de wereldpremière van een nieuwe film over Ludwig van Beet hoven gegeven; draaiboek cn regie: Walter KolmVeltée; muziek- arrangement: Alois Melchior.t titel rol: Ewald Balser (vroeger de „Je- dermaun"). Verder: Marianne Schönauer en Judith Holzmeister, Weense Philharmonie, Koor Ween- se Staatsopera, Wiener Sangerkna ben, dirigent: Hans Knapperts- busch. Portret van een goudsmid door Gerard David KIRSTEN FLAGSTAD Burgemeester George Christopher va.. San Francisco heeft verklaard, dat. mo reel gesproken, het vrijwel zeker ls. dat het komende operascizoen volgens dc bestaande plannen zal doorgaan met de Noorse sopraan Kirstcn Flagstad als primadonna. De beheerders van het „War Mcmo- rialopera House", die de „banvloek" over Flagstad hadden uitgesproken zul len Maandag bijeenkomen om de toe stand onder ogen te zien. Kirsten Flagstad zingt morgen in Salzburg, waar dc Festspiele begonnen zijn. Onder de buitenlandse bezoekers bevinden zich vooral Italianen. Zwit sers, Beieren en Amerikaanse militai ren. Zuid-Afrikaanse schilder werkte in ons land De directeur van het Kunstcentrum te Pretoria, de heer le Roux Smith. Is uit den Haag vertrokken voor een kort bezoek aan Londen cn Tunis, na een serie muurschilderingen en decoratieve panelen te hebben vervaardigd voor nieuwe schepen, die thans ln Nederland voor de Verenigde Ned. Stoomvaart maatschappijen worden gebouwd. ge het op Goethe geïnspireerde woord van bondskanselier Dr. Leo pold Figl, bij de officiële opening gesproken: „Das Unversöhnliche: hier wird 's versöhnt" misschien nog een ideële wens zijn, het zout der aarde, waar Salzburg dank zij 'n belangrijke industrie zijn naam aan dankt, kan van een dergelijk centrum uit. geestelijk gesproken, verder werken. Als Wilhelm Furtwangler, één der grootste dirigenten ter wereld, de dirigeerstok heeft neergelegd cn de huldebetuigingen in ontvangst heeft genomen, samen met de gro te solisten Karl Schmitt-Walter, Walter Ludwig, Irmgard Secfricd. Wilma Lipp cn Josef Greindl, zoekt hij in natuurlijke reactie enige ontspanning van deze prestatie, laat zijn auto nog wat op slot en begeeft zich onopgemerkt naar het restaurant „Zum goldenen Hirsch" In zijn oog leeft nog de herinne ring aan de wereld van schoonheid en wijsheid, die hij voor ons open de in samenwerking met dit gezel schap van de Weense Staatsopera. waarvan ook Nederland enkele weken geleden de praestatics leer de kennen. W. SCHMIDT. Een olieverfschilderij, dat voor 24 pond sterling in een tweede handszaak te Melbourne werd gekocht, zal voor expertise naar Engeland worden gezon den. da.tr men meent, dat het wel eens een werk van de 16de ecuwse Italiaan, se schilder Tit.aan zou kunnen zijn. Het doek ste.t voor een negental men- •r. cn engeleiuiguren. Het werk zal onderzocht worden door Sir Kenneth Clark. Hoogleraar ln de kunstgeschiedenis aan tic Universiteit te Oxford. De eigenaar Tony Gcmenls heeft het doek verzekerd voor 600 gutnjes. Debutanten kunnen aantreden Ter gelegenheid van het 100-Jarlg bestaan van A. W Sijthoff's Ultgcvcrs- mtj N V. te Lelden op 1 Januari 1951 schrijft deze uitgeversmaatschappij een prijsvraag uit voor een roman ln de Nederlandse taal van minstens 60.000 cn hoogstens 130 000 woorden. De jury bestaat uit. Antoon Coolen. Ben van Eysselsteijn en dr. P. H. Rlttcr Jr. Als prijs wordt een bedrag van f 2000 be schikbaar gcste.d. Auteurs ln Nederland. Overzeese ge biedsdelen. België of waar ook ter we reld, van wie tot dusver nog geen ro man ln boekvorm werd gepubliceerd, worden uitgenodigd hun werk onder motto, met vermelding van hun corres pondentie-adres. vóór 1 Augustus 1950. aan het adres der jury, Doczastraat 1. Leiden, ln te zenden. Het muziekleven heeft zich meer naar commerciële dan naar ideële wetten te schikken In onze tijd Is de geestelijke leiding van ons volk nog voornamcl'ik aan die commerciële keiharde prin cipes prijsgegeven. De ln wezen con ventionele massa ls het afzetgebied cn daarvan een nog minder progres sieve élite. Als een geducht dlctatortaat remt zij de vooruitgang ln de kunst. Nochtans drukken de waarachtlgen onder de scheppende kunstenaars zich uit op de wijze van hun tijd: zij kun nen niet anders. Maar hun werken worden niet of ondoelmatig geëxploi teerd. Gunstiger staat het. nieuwe strevin gen verkennende, bock ervoor, omdat het boek een juister cn rustiger cn ln de regel veel groter bereik heeft dan een concert Er verschijnen mo menteel veel boeken die het oude op nieuw vertellen, het voor dc moderne leek zo gunstig mogelijk opdienen, cn er zijn er die bewust dc nieuwe wegen de pioniers bewandelen - deze zijn min der ln getal - cn er ls tenslotte ccn ge ring aantal boeken die stoutmoedige perspectieven uitstippelen. Van de eerste soort ontvingen wij ter bespreking een serie met Journallstleko vlotheid geschreven opstellen over „tra giek en romantiek in het leven van veertien rmrkantc figuren uit de mu ziekgeschiedenis" die Cor van Bcrkel samenvatte onder dc titc. Impromp tus. Eon keurige uitgave der N.V. Bock en Periodiek Den Haag. Een muslcoliglsch diepgaander studie Is die welke W. H. Thysse schreef over Jozef Haydn als tweede boek uit de componlstcn-serlc die Gott- mer. tc Haarlem, uitgeeft. Deze studie kenmerkt zich door con eigen ondcr- 7.ock naar dc levensfeiten en een cul tuur-historisch belichten van het werk van de componist Een goede bijdrage tot dc muziekgeschiedenis. Van actueler betekenis is ccn aanbe velenswaardig bock (uitgave Dc Toorts. Heemstede) van Max Prick van W e 1 y over Het Bloeit ij dperk van het Nederlandse Volks lied. Het werk zal schoolmusici cn allen die voor dc schoonheid van het volkslied belangstelling hebben welkom zijn. Dc vakman verlangt naar een diep gaander behandeling van vergelijkingen en samenvattingen. Van dc leek eist het boek enige muzikale kennis het goede bock houdt het midden tussen een po pulair cn wetenschappelijk beschrijven. Van de periodiek Lusthof der Lckenmuzlck (uitgave Dc Toorts» verscheen dc derde aflevering. Ook dit met grote bekwaamheid samengestelde boekje verdient dc warmste aanbeveling aan allen die ln huls of op school graag goede 'muziek samen spelen cn zingen (Nederlandse teksti die tóch niet al tc moeilijk ls Dc bezetting ls varieerbaar: blazers, strijkers, gitaristen. Een bock dat ik ware het mij mo gelijk aan leder die belang stelt in een zinvoller toekomst van ons muziek leven. ton geschenke zou willen bieden ls „Toekomstmuziek" door Jaap van G inn eken (bij Brussc, Rotterdam». Het ls een stoutmoedig cn fris bock dat op gedegen kennis cn op nuchtere mo tieven berust. Het blijft niet alleen bij Intelligente beschouwingen doch do schrijver geeft zeer Interessante en ori ginele muziekvoorbeelden. Natuurlijk bevat zo'n bock aanvechtbare bewerin gen cn suggesties: dit behoort als 't ware bij het pionierswerk. Allen die het herstel van de soclnlo functie der muziek ter harte gaat, allen die vragen naar het jonge rhythmc. naar de toekomst der harmonie, allen dio peinzen over de geldigheidsduur van ons toonstelsel cn over dc toekomst van de speciale muziek van nieuwe vertol- kingsmiddclen als radio en film. zit dit goedkope maar goed verzorgde bock enthousiast aanbevolen. PIET MöHRINGER Koninklijk Nederlands Zangersverbond hield conferentie op de Drakenburgh De biik van de man is naar de maatschappij, die van de vrouw naar dc cel der maatschappij, het gezin, gericht. Dit gaat slechts in 'f algemeen op maar geldt ongetwijfeld als zodanig voor het geestelijk en practisch leven, dat wij op onze plek van de aardbol en in onze dagen kennen. Men kan dc behoefte tot discussie-bijeenkofnsten van enkel mannen dan ook zien als een verlangen tot beleven en bundelen van direcf-sociale krachten, onverzwakt door erotische invloeden. Ik geloof dat hier dc eerste grond is van vele manneninstclllngcn cn dat zij dit ook ls van het zeer verbreide man- nenkoorwezen dat in de vorige eeuw pas ls opgekomen. Dit laatste feit be tekent een verzwaring van de moeilijk heden welke de koren cn dc mannenko ren ln 't bijzonder ondervinden: dc oudere grootmeesters onder de compo nisten hebben niet voor mannenkoor gecomponeerd Hiertegenover staat echter dat dc koormuziek die vóór 1600 is geschreven ch die de helft (en niet de minder bclangrljkel) van de ^ansc muziekliteratuur uitmaakt, voor een groot deel zonder enig artistiek be zwaar door het mannenkoor kan ge zongen worden. Want het ging ln die tijd meer om het lijnenspel, om het verweven van .stemmen" (gemeen- 1~")E hedendaagse Spaanse letter- kunde is in ons land nog weinig bekend. Wel zijn reeds verschillende gedichten en toneelstukken ver taald, b.v. door litteratoren als Hel man en Hendrik de Vries; wel ook worden in lezingen en publicaties vaak pogingen ondernomen het Ne derlandse publiek met de moderne Spaanse letteren vertrouwder te maken (mét ere moet hier vooral genoemd worden de onvermoeide dr. G. J. Geers, die deze stof boven dien aan de Groningse universiteit doceert), maar toch is het weinig, wat tot ons komt. Weinig, maar hoe belangwekkend. De Spaanse opstand en burgeroor log; de conflictsituatie in Franco- Spanje; het leed der emigranten in Frankrijk zij leveren nog steeds, indien al niet regelrecht het onder werp, dan toch de gevoelsonder- toon, waaruit deze romans en no vellen. deze liederen en verhalen en toneelstukken zijn ontsproten. Die innerlijke verscheurdheid, gepaard aan de demonische heftigheid, trots, wreedheid, edelmoedigheid en over gave van het Spaanse volkskarak ter verlenen een geheel enig accent aan wat hiervan tot ons is doorge drongen. In het najaar van het vorig jaar heb ik een roman besproken van dc thans 46-jange Spaanse auteur R a- m n S e n dé r. getiteld Zeven Rode Zondagen. In de thans even eens bij G. A. van Oorschot te Am sterdam (1949) zojuist verschenen roman van dezelfde schrijver D e Tuinman en de Koningin, vertaald door Hélène J. Meyer, zijn plaatst in de Spaanse opstand cn de gebeurtenissen wederom ge- burgeroorlog van 1936. Deze vor men echtér hier niet meer de hoofdzaak van het verhaal, maar meer dé achtergrond, waartegen dit zich afspeelt. In de psychologische strijd, ver scherpt door al de hevigheid van een genadeloze erotiek in de per sonen op de voorgrond weerspiege len zich. niet symbolisch maar op dc meest regelrechte wijze, de his torische gegevens: de politieke bot sing en het contrast in wereldbe schouwing. die zich daarnaast en in vérbondenheid daarmede afspelen. De geschiedenis vindt plaats in en rondom het palcis in de buurt van Madrid van een hertog, die tegen de republikeinse regering samenzweert en daarbij omkomt. Zijn vrouw, de jonge en mooie hertogin *leeft een eenzaam en hooghartig leven uit een geestesgesteldheid. die in de beste zin aristocratisch moet wor den genoemd. Zij heeft daarvan al le deugden: moed, trots, trouw, kracht tot eenzaamheid. Maar zij mist elk geloof in mens en wereld; zij is niet verbonden met haar me demensen. koud en ontoegankelijk en ook als vrouw nog niet ont waakt. Met de typische harteloze lichtzinnigheid, die karakteristiek is voor de géést van het ancien régi me, laat zij zich in het zwembad van haar paleis, waarin zij geheel zonder bedekking baadt, een brief brengen door Rómulo. de tuinman: cn als haar kamenier, wanneer hij zich aankondigt ontstelt opmerkt .Mevrouw, het is ccn man" lacht zij: „Rómulo een man?" De binnentredende tuinman heeft het gehoord en in het verder ver loop dringt het tof hem door, dat de reden tot die geringschatting ge legen is in het sociale feit. dat hij slechts als huisdier of een huismeu bel wordt beschouwd. Het paleis wordt nu door de re publikeinse militie gerequireerd cn S LITERAIRE KRONIEK Victor E. van Vriesland VJ de hértogin moet zich schuil houden in de toren. Rómulo wordt niet om zijn politieke inzichten, want hij weet niets van politiek, maar omdat hij zich toevallig lid heeft laten ma ken van een vakvereniging, tot be waarder van het paleis aangesteld. Hij alleen weet van de „ondergedo ken" hertogin. Hij heeft dus nu haar zelf cn haar leven in zijn macht, maar maakt daar geen mis bruik van cn beschermt haar in deze situatie met eigen levensge vaar. Hij heeft haar echter lief en nog steeds brandt het gezegde van die ene kéer hem in de ziel. Er ontstaat dus nu een situatie van een bijna ondragelijke spanning cn daarbij geheel doortrokken van de sfeer van dood en bloed en bombar dementen en gevechten alom en vlak bij, want heel een wereld van helse verschrikkingen staat rondom dit aangrijpende drama tussen twee mensen, een man en een vrouw, wier sociale tegenstelling in één ogenblik in haar tegendeel is omge slagen, zodat de tegenstelling bleef, maar de plaatsen verwisseld zijn. Of eigenlijk niet verwisseld, want de hertoging doet geen enkele con cessie aan de opportuniteit, hoont en sart hem, maar komt toch onder de indruk, ondanks zichzelf, van de grootheid en eenvoud en gaafheid en mannelijke kracht van Rómulo's karakter. Zij is echter gebonden aan een andere minnaar, uit de wereld der rechtsen, een misdadig sadistisch avonturier, die haar 's nachts in het geheim bezoekt. Ró mulo's razernij tot hét uiterste brengt en alles nog meer in een si tuatie van doodsgevaar stelt. Door een misverstand sterft tenslotte de hertogin buiten Rómulo's schuld aan honger en verwaarlozing. Haar laatste woorden zijn: „Luister eens Rómulo. Rómulo. je bent de eerste man. die ik in mijn hele leven ont moet heb. Vergeef me. Rómulo." En Rómulo denkt: „Nu geloof je in mij. Ik weet, "dat je het doet, maar waarom nu? Waarom nu pas? Om dat ik je gewond heb. omdat ik je alleen heb gelaten? Moet het zo gaan? Mag ik je alleen maar op deze wijze hebben? Nu je jezelf niet langer bezit? Waarom? Is dat de wet? De oude wet?" RAMON SENDER Dit diepaangrijpende boek is ge schreven met éen harde, gedrongen soberheid, die de begaafdsten van de jongste Amerikaanse schrijvers eer zou aandoen. De psychologie is meesterlijk cn de gehele verhaal trant spreekt van een dusdanige menselijke verdieping en intensiteit dat het boek grote indruk maakt. Ook in deze gruwelijke sfeer van algemene dood en ondergang, ver scherpt en verbitterd door het méést meedogenloze persoonlijke liefdesconflict komt telkens het verzoenende element van een ver ruimende en tedere humor, die is als een streep zonlicht uit het wol kendek op de kolkende, ziedende golven der zee. Deze schrijver, die in Amerika reeds zeer bekend is. heeft zich mét één slag vóór in de rij van de beste Europese schrijvers geplaatst. schapssymbool!) dan om e«-n bepaalde eenheid van timbre Bovendien ls er een gehele nieuwe literatuur ln wording. Maar dat feit dat het mannenkoorwezen tot bloei kwam ln een door cn door decadente tijd 1900) cn dat het krachtens zijn sociaal wezen van nature op een meer edele cn geestelijk gezonde cn vitale gemeenschapskunst is aange wezen. is oorzaak van ccn strijd tegen wansmaak van publick en ln eigen ge lederen. daarmee tevens van strijd om belangstelling cn bestaan. Men zoekt de oorzaak hiervan wel eens ln het be perkte timbre doch dit is niet alleen muzikaal onjuist doch men dient te vens het sociaal verschijnsel te aan vaarden van dc „mannenelub" die oor spronkelijk geen ander bindend pro gramma had dan de gezelligheid, dat zich echter in verschillende richtingen zoals het tezamen zingen ontwikkelde. Op het gemeenschapsoord Drakon- burgh, waar het Koninklijk Nederlands Zangersverbond zich bezon op dc hui dige situatie van zijn liefhebberij (welk ccn zinvol woord!), stond tegenover het enthousiaste geloof van de Haagse dirigent Jos Vranken (dirigent van het bloeiende mannenkoor Diic Haghcsón- gers) in wezen cn toekomst van dc mannenzang dc nuttige, belangwek kende én opbouwende maar m.i. te pes simistische en daardoor niet In óllc de len juiste critiek van de Brabantse mu sicus Frans van Amclsvoort. Daar hoor de Ik terecht door Felix de Nobel dc cis van bevoegdheid van de dirigent stellen, daar nam de Nijmeegse muzick- schooldircctcur Plet Versloot zijn toe vlucht tot een vernuftig uitgedacht or- ganisatic-raffinemcnt. En achter alle in leidingen cn discussies stond dc mooie cn leerzame rede van de Haagse psycholoog dr Th.A.M.Schrcurs over het leiderschap, over de liefdevolle en bezielende over gave van leider en geleiden met de veredelende belevenis cn niet dc riva liteit t.o.v. andere vcrcniglrfgen tot doel. over de nederigheid en de een voud. over de sociale betekenis van dit alles. Mijn geloof is en dit schemerde ook door alles wat ik op dit weekerjd hoorde heen dat in het zoeken naar een ge zond contact met het volk de oplossing van de huidige culturele problemen ligt. ondanks dc moeilijke omstandigheid dot ons volk wel economisch doch gees telijk slechts povertjes cn uiterst on doelmatig wordt geleld. Het-lijkt mij de aangewezen weg om een actief on voortvarend contact te scheppen tussen componisten, volksleiders, regeringsaf gevaardigden. radiobestuurders en met veel en veel meer competente dirigen ten als op Drakcnburgh aan het appél van het Zangersverbond gehoor hadden gegeven Want brandend idealisme en geloof van enkelen kunnen niet èllcs doen: deze tijd staat in het teken van het teamwerk. Goedwillende, loyale, ruim opgevatte samenwerking van allen wie het artistiek volksbelang aangaat kan de koorzang ln 't algemeen cn dc man nenzang in 't bijzonder als onuitputte lijke cn geneeskrachtige bronnen doen vloeien. Plet Möhrlnger.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 5