HET BEDRIJF VAN VADER Êciifaiott VOORAL VOOR DE VROUW Kunstenaar licht zijn schepping toe Iets dramatisch De vrouw is nu twintig jaar jonger dan een eeuw geleden mmt Een huishouden drijf je niet van de wind Op straat Een oude kous met dubbeltjes 3 ^"°Kn ZI ver^e^ °P hem werd was hij violist. Hij had een oand ergens in de stad. Een nette gelegenheid waar je kunt zitten, eten en wat drinken. „Een artist," vonden haar* vriendinnen, voor jou „dat is niets Hierop antwoord je niet als het de ware Jacob betreft. a u*C 0 wal- "Hij heeft vijftien jaar les gehad." dacht ze. Hij kent z'n vak. Hij is een kunstenaar. Mis schien wordt-ie wel beroemd." Ze trouwden en er was feest. Zij in het wit met tule en sleep: aardig en jong met boter-blonde haren. Met recht trots op haar bruigom, op zichzelf en hun huis. „Zoals u," zei ze tegen haar schoonmoeder, zou ik met willen wonen. Al is het er nog zo mooiHet blijft een wagen, hè?" Een waarschuwing O aan de vrouwen van 1874 Anthony Trollope is een gentle man zoals alle Engelsen, en dit is wat hij schrijft in 1874 naar aanlei ding van zijn ontstellende kennis making met de geëmancipeerde vrouw uit Australië. Over de hele wereld hebben vrouwen recht op een ridderlijke be handeling. Zij behoren te zitten als mannen staan. Zij moeten bediend worden, ter wijl mannen wachten. Mannen moeten zwijgen, als zij spreken. Zij moeten geloofd er» geprezen worden, zelfs als zij het niet verdie nen. Men moet hen het hof maken, zelfs als ze geest noch schoonheid bezitten Zij moeten aangebeden worden zelfs als er van liefde geen sprake is. Zij moeten beschermd worden als mannen lijden. Zij moeten in de warmte blijven als mannen kou lijden. Zij moeten in veiligheid gebracht worden, als mannen in gevaar zijn. Zij moeten in leven worden ge houden, terwijl mannen voor hen sterven. Ridderlijkheid is een van zelf spre kende zaak, maar al deze diensten verricht de ene mens niet zomaar voor de ander. Een man zal een vrouw willen die nen, hij zal voor haar willen lijden en zelfs voor haar willen sterven omdat ze zwakker is dan hij en om dat ze zijn bescherming nodig heeft. Maar wee als ze zien even sterk toont als hij, wee als ze door hard heid en flinkheid tracht te bewijzen, dat de idee van haar zwakheid van den beginne af een vergissing was, die slechts uit traditie bleef voort bestaan. Dan zal het ideaal van ridderlijk heid in de harten der mannen ver dwijnen als sneeuw voor de zon. (Uit Victoria and Tasmania) Anthony Trollope Spelletjes voor de vacantie Telegrammen opstellen Elke speler neemt papier en pot lood voor zich. Nummer één zegt drie letters, die ieder opschrijft. Met die drie letters probeert ieder een zo veel mogelijk telegrammen te maken in een bepaalde afgespro ken tijd. Nummer twee zegt: vier letters, en zo voort. Hoe meer letters, hoe moeilijker het wordt. Naar mate er meer let ters gegeven worden, moet de duur van het telegrammen opstellen langer worden. Voorbeelden: S(aartje) K(om) T(huis) S(imon) K(cer) T(erug) M(ieke) A(nnie) B(eiden) G(e- slaagd). Knikkerwedloop Teken op de vloer twee banen af. Aan het begin van elke baan een knikker leggen. De kinderen moeten nu zo snel mogelijk met hun neus de knikker, die niet uit de baan mag rollen, naar de overkant bren gen. Een spannende wedstrijd, voor al met kleine neuzen. Een Hollandse vrouw bezoekt Amerika Ik bood een jong moedertje aan enkele uren als baby-sit ter" van haar zoontje te funge ren, hetgeen dankbaar aanvaard werd. Zeer benieuwd hoe de kleine, die pas 17 maanden oud was. op mijn komst zou reageren, liep ik op zijn bedje toe. Juist antwaakte hij uit zijn middag slaapje en wie schetst mijn ver bazing, toen hij mij met een bre de glimlach aankeek en begroet te met: „Hay", wat zoveel wil zeggen als „Hallo". De kinderen zijn hier onbevan gen en kennen geen verlegenheid, maar zóveel jovialiteit van een baby bij de eerste kennismaking verraste mij toch. Overigens bleek hij een allerliefst product van deze gemechaniseerde tijd te zijn: zijn vocabulaire bepaalde zich in hoofdzaak tot auto, tik tak en vliegtuig. Het is grappig te zien hoezeer de kinderen vertrouwd zijn met alle mogelijke electrische appara ten van televisie tot wasmachine en hoe zij ze aanvaarden als de gewoonste zaak van de wereld. Aan de rand van Lake George was ik getuige van het dalen van een particulier vliegtuigje, dat ievens voor reizen op land en te water geschikt was. Als een zwevende vogel daalde het op het water neer om benzine in te nemen. Een jong echtpaar stapte uit en achterin zag ik twee klei ne kinderen lusteloos zitten met koptoestellen aan de oren, luiste rend naar een radio-uitzending. Ik vroeg mij af welke uitvinding zal mofften worden gedaan om deze jeugd, die zoveel verveeld Pangs zich heen laat gaan, in verrukking te brengen en ik denk aan mijn jeugd, toen wij genoten van ons eerste ritje in een auto, met veel lawaai en in een wolk van stof en gassen. Sophie Hoedt-Winkler Prins V Maar vier jaar later stopte haar man met de muziek. „Geen toe komst met al die radio's. We moes ten het bedrijf van Vader maar overnemen H ker op en bood ze zo stralend de klanten aan dat het was also$, je ze cadeau kreeg. Blond en glanzend van gezqnd- i heid stond ze zo'n ganse dag - 4,\. 4.W I, WUt, Dit was voor haar een slag maareen wolk van suiker en vet. Vaak een huishouden drijf je niet van de wind en een kleine dikke zoon wordt ook niet van liefde alleen groot. Dus slikte ze allerlei m en ze zei: „Laten we dat maar doen." Want ze had vertrouwen in haar man. Van die dag af werd alles an ders. In de plaats van het stenen huis kwam er een op wielen. Een keuken, een salon, twee slaapka mers erin: daarmee reden ze per tractor en trein van plaats naar plaats Met de wagen van hun ver diensten. De feestelijke kleurige oliebollenkraam, die al zestig jaar in de familie was maar er uit zag als een stralende bruid. Zijn groot moeder had er nog in gestaan met Friese kap en krul-ijzers doch over dit bezit was met liefde en zorg gewaakt Zulk een kraam, die elk een aan z'n kindertijd doet denken. Veel glas, veel ronde, geslepen spiegeltjes lichtjes, geschilderde peppen met zoete monden, schalen vol wit bepoederde bollen en een kachel met een pan dampend vet. De man bakte en hij deed dit met zwier, zij strooide er de sui- Geen knobbel Er zijn kinderen, die op school over het algemeen een goed, in som mige vakken echter een droevig fi guur slaan. In zo'n geval beweert men graag, dat het overigens in telligente kind gebrek heeft aan een reken- of andere knobbel. Voor zo ver aanleg hierin een rol speelt kan dit juist zijn. Zielkundig bekeken ligt de zaak dikwijls anders. Het be wijs hiervoor levert een jongen, wiens geval dikwijls met kleine va riaties wordt aangetroffen, die in een bepaald vak, geschiedenis in dit geval, opvallend slecht was. Aanleiding tot deze mislukking bleek de leraar te zijn, alhoewel de ze daar evenmin weet van had, als zijn leerling. Een psychologisch on derzoek van het geval bracht het volgende aan het licht. Het kind had toen het klein was lange tijd bij een strenge, tyrannieke voogd moe ten doorbrenger Het werd door de voortdurende aanmerkingen en ver wijten die deze maakte tot wan hoop gebracht en verloor het laatste restje zelfvertrouwen. Het was op de duur onmogelijk voor het kind iets goeds tot stand te brengen, daar dit toch niet erkend en daar door zinloos werd. De leraar speel de pas jaren later een rol. Het toe val wilde, dat hij (zoals eerst na een zorgvuldig onderzoek bleek) een ge ringe gelijkenis met de strenge voogd vertoonde. Dit was genoeg om in het onbewuste van het kind het beeld van de gevreesde weer leven in te blazen. Het reageerde dan ook op de leraar zonder het zelf te weten met dezelfde angst die het voor zijn voogd gevoeld had. Daardoor kon het kind onder het oog van de leraar evenmin iets be hoorlijks presteren, als het dat vroe ger onder het starre regiem had gekund. Dezelfde angst, voor dezelf de figuur, die dit keer de trekken van de leraar had aangenopien rem de de capaciteiten van het kind. Hieruit blykt wel, dat het mis lukken in een bepaald schoolvak niet altijd bewuste onwil hoeft te zijn en daardoor niet altijd op te heffen is door dure en in zulke ge vallen ondoeltreffende bijlessen. De werkelijke oplossing ligt in het uit de weg ruimen van de psychische moeilijkheden, die het kind belem meren. van negen 's morgens tot twaalf uur 's nachts. Ging ze even eten dan bleef de man en at hij dan stond ze bij de gloeiende pan. Voort voort alle jaren, alle zomers, alle dagen dat anderen feest heb ben. Toen het zoontje zes werd ging hij naar kostschool. En toen hij als knaap van zestien daar af kwam, was er wat het werk be treft voor de ouders niets veran derd. Een beetje dikker, gehaaider many even blozend schudde ze de oliebollen van de schep in kra kend witte fokken. „Vier van tien, alstublieft, meneer. Zes van vijf tien. Kijkt u eens Vers als boter." De zoon wilde naar kantoor. Hij leerde Frans, Engels, boekhouden, handelscorrespondentie. Nu is hij vijf en twintig en zegt, als hij dat straffe werken van z'n oudelui ziet: „Voor mij behoeft u het niet te doen. Ik red me wel „Toch komt hij op drukke dagen helpen," vertelt de moeder. „On danks z'n werk en ondanks z'n meisje." „Nu wil hij er nog niet an. Maar ai.s hij straks getrouwd van een weekloon moet rondkomen zal dat wel anders worden denkt de Vader. „Toch hebben we weinig aan ons leven gehad," zegt ze stil. „Altijd drukte en spanning. Hard werken met het huishouden erbij. En dit hier allemaal elke dag afsponzen. M'n voeten doen vaak pijn. En m'n benen, van al dat staanIk kan er soms niet van slapen „We mogen niet klagen," vindt haar man. ,,'t Is aanpakken maar we hebben er ook wat voor. Met BIJ HET ONTWERP VAN HET „GREBBEMONUMENT" Zoemen Ze verwacht geen weigering. Dus pak ik zo'n handig Amerikaans boekje met hygiënisch glad omslag uit de kast. Ik trek een stoel bij de divan, die zrj siert en begin mijn galant corvée, dat ik haar zoals ie dere avond met droge keel offreer: „De vrouw kleedt zich voor de man," vindt Annjy Blat, bekend om haar pikant breiwerk. ,J)e man ziet haar liefst in trui en rok. Dal dient ze te onthouden." Ze ontwierp een truitje voor 's avonds van glanzend zwart ga ren. een gifgroene, een lavendel blauwe. Zo fijn dat je ze in één hand kan vallen, 't Woord trui is hiervoor mijlen te sokkig. „Se cond skin" (tweede huid) noe men ze in Amerika zulk een sier lijk harnas, 't Meisje van de foto is een mannequin uit New York. Ze heeft op een stemmige Schotse rok (hoofdlint donker groeneen „second skin" van zacht rose met een gebreide shawl in dezelfde tint. ..Danger" (gevaarlijk) heet dit geval. Een woord dat jc op aller lei wijzen kunt uitleggen. Eeuwigheidsgedachte, natuur, heldendood, leven en liefde verenigd (Van con onzer redacteuren) OVER de hierbij afgebeelde ragfijne werktekening hebben do ont werper en uw verslaggever gisteravond gebogen gezeten, om er ieder onderdeel van te bepraten kunst gesprek doorspekt met de meest verrassende gewone dingen. Men wete dat In Nederland een wUdlngs- plaats van de omvang als er op de Grcbbeberg aangelegd zal worden niet in een vloek en een zucht gereed komt, want misschien wel twintig coml- té's, instellingen en groepen belanghebbenden moeten er In gemoeid worden. Vele .kleintjes' maken iets .groots' „Zo'n aanleg ontstaat bij mij van lieverlede, als ik met alle betrokke nen gepraat heb," zegt de kunste naar, architect J. J. P. Oud, „en als lk bij alle weer en wind het ter rein bezocht heb, waar alles moet komen. Ik bec stedebouwkundige, dus ik onderwerp mij aan de be grippen Orde en Wijding. Opwerken tegen dc monumentaliteit van de ho<re bomen op dc Grcbbeberg is een onmogelijkheid; wel is er op de grond een oord van plechtige wij ding te scheppen, eenvoudig, eerlijk en streng. Het woord „monument" is eigenlijk niet het gelukkigste om alle Grebbeberg-bcdoclingcn weer te geven waarom niet dapper be sloten tot een andere, treffender naam?" „Je weet, dat de Duitsers ook al een pompeus Kriegsdenkmal am Grcbbeberg in hun brein hadden, iets reusachtigs met dikke adelaars die bov^n de bom n moesten uit steken Bismarck zou er bij ge gnuifd hebben, zo „kolossal" was het Het eren onzer doden nemen wi) echter liever zelf ter hand „Onze doden rusten daar in een natuur op haar mooist; als de le venden zich vergaderen tot een do denherdenking late zij dan op een wijdingsvolle ruimte met hun ge zicht naar de graven toe staan en zich met hun stemming en pieuze uitingen ingevoegd weten bij die natuur, bij dat prachtige Grebbe- bergbos waar onze mannen in Mei 1940 stand hielden en vielen waar hun bloed de grond drenkte om der wille van ons hoogste goed: onze vrijheid en onze autoriteit. Het llnkergedeelte wordt het eerst in afwerking genomen. De bestaan- De bekende cn in het bui tenland zelfs beroemde Ne derlandse architect J. J. Oud te HUlcgersberg schonk ons gis teravond een half uurtjo van zijn kostbare tijd, om ons zijn ont werp voor het Nationaal Legcr- monument Grcbbeberg toe te lichten. „Ga nu je gang maar." waren zijn joviale afscheidswoorden, „ik hoef het niet nog eens door tc lezen; ik vertrouw n»tj graagi aan jullie toe!" - VJ tti*. 'T E -l onze wagens kunnen we voor de dag komen. We hebben een radio, gothische stoelen, een haard mei een schoorsteen „En hij heeft drie violen," zegt z'n vrouw, ,,'t Is waar Geld verzoet veel MODE-NOVELLETTE De mooiste Franse meisjes hébben de nieuwe herfstmodellen getoond. Nog nooit zijn er zulke hoge eisen gesteld aan mannequins. Maar niet vaak werd zo eerlijk naar schoonheid gestreefd door de ontwerpers als dit jaar. Op de tekening iets verleidelijks voor 's middags en 's avonds dat duidelijk bewijst hoe knap de new look werd gekortwiekt voor de vrouw van thans. Die graa* sierlijk wil zijn doch haar houding die past bij korte haren, platte hakken en zakken in d'r rok niet wil wijzigen. Christian Dior koos hiervoor rood fluweel, t Lijfje heeft aangeknipte mouwen, twee zakken en een zeer diep ingesneden hals (tot 10 c.m. boven de taille). De opstaande revers zijn aan geknipt. De rok is recht, vrij kort nauw. en heeft van voren een gerimpeld aangezette over- rok, waarin twee diepe zakken Taille en hoofd zijn met iets van zwart fluweel versierd. Plus een wolkje tule om het geheel nog „dramati scher" te maken. Dit is namelijk het favoriete woord. Fluweel is dramatisch en wordt daarom bijna overal bijgesleept. Bij blouses, kragen, kleppen op zakken, hoedjes, handschoenen en behaatjes. De laatste spelen een enorme rol in herfst en winter. Dat spreekt. Pas zo'n jurk als deze maar eens zonder zulk een nuchter instru ment De straat maakt het dikke zusje prikkelbaar. Er is te veel om af te blijven. Proppen papier, lokkende viezigheid in de goot, staarten van vreemde honden en speelgoed van andere kinderen. Ziet ze zulk een kind met pop. emmer of beer dan start de narigheid. Ze rukt en trekt en huilt en wil geen stap verder. Totdat ik me opgelaten voel en m'n zoet gepraat omzet in boze woorden. Zo van: „Is het nou uit" en „Schiet op" en „Dat is niet van jou. Voor uit!" „Raar," zeg ik onder 't eten tegen zoontjes Vader." „dat kind is op straat onhandelbaar. Hoe dat nou komt ,,'k Denk dat die meid een moe der wordt," praat zoontje later ver trouwelijk in de keuken. „Een wat?" „Een moeder, gewoon, net als jij en die andere mevrouwen." „Wat heeft dat er nu mee te ma ken? En hoe vaak moet ik zeggen dat ik die meid niet meer wil ho ren?" Maar zoontje onverstoorbaar. „Moeders zijn op straat altijd kwaad op een kindje." Voorlezen. Alhoew mijn best doend verzuim ik niet af en toe achter dochtig te informeren of ze nog luistert. De gebruikelijke antwoord- formule is een verontwaardigd: „Natuurlijk" Zo ook vanavond Dus lees ik verder met eerlijk pathos, want het is een meeslepende ge schiedenis. Tot een voorzichtig maar duidelijk gesnurk mij beledigt. Ik zwijg ijzig en lang. Dan opent ze een wazig oog en zegt: „Waarom lees je niet meer?" „Jij slaapt!" antwoord ik kil. En zij: „Ja, maar als dat zoemen ophoudt word ik wakker." i ij 1 L 'Es. ZV een soort oude baby-face heeft: Oud worden IS niets, als t nart jong bllljt niemand zal dat kunnen waarderen. J Deze zomer trad de vroeger zo In 't midden van de vorige eeuw kwam er een boekje uit van een pre- beroemde Mistinguette op in Sche- dikant, Karei Meppen, die beschouwingen hield over het leven van de vrouw in verschillende perioden. Voor die tijd was het eigenlijk nogal en fleurig boekje, hoewel onze haren te berge rijzen als we lezen hoe hij over vrouwen denkt. Hij wijdt o.a. een hoofdstuk aan het ouder worden: Het oud worden begint met het vijf en dertigste jaar. Voor de vrouw van vijf en dertig is de ion over het hoogtepunt heen. de middag is voor bij. nog blinkt zij, hoewel zij geen stralen van luister meer verspreidt Vleiers noemen haar (die vrouw van vijfendertig) nog jong, jong is zij evenwel nog alleen voor haar echtgenoot. Thans moet zij de inwendige schoonheid zoeken en tevreden zijn als men van haar zegt: Zij ziet er nog zeer wel uit. Nu komt de tijd dat de kinderen haar zeggen: Moeder, Gij moet een schoonheid geweest zijn. Zij zal zich stemmig kleden en zich wachten om zich in gekleurde japonnen te hullen, maar toch nooit achte loos worden op haar kleding. Voor haar begint de ouderdom. vemngen. Zij is nu over de zeventig, ziet er (op het toneel) uit als een vrouwtje van even dertig, ze heeft mooie benen, een goed figuur, maar het heeft toch eigenlijk wel iets griezeligs. Evenals de figuur van Elizabeth Arden, de stammoeder van de schoonheidsinstituten, die haai millioenen (want mdlioenen heeft zij verdiend met haar preparaten) aanwendt voor steeds nieuwe ope raties om glad en jeugdig te blij ven. tot het aanbrengen van apen- klieren toe. Dat zijn natuurlijk alleen maar schertsgevallcn, maar over het -al gemeen kunnen we zeggen dat de vrouw zo'n twintig jaar jonger Het wordt ons koud om het hart. Wat een tijd! Wat een houding! als we die woorden van de zeer Nu zien wjj een vrouw van veertig eerwaarde Karei Meppen lezen, op de rand van een zeilboot op de dan"èen~eeuw gëlèdcn7~Als "we" zes- maar hij gaat nog verder: De vrouw plassen. Ze is stralend-bruin ver- tig zijn beginnen we inderdaad as- 13 tien iaar vroeger oud dan de brand, ze draagt shorts, en gaat soeiaties met zonsondergang te voe- man, doch hoe eenvoudiger en net- straks aan de wal een nummertje ter haar kleding is, des te langer behoudt zij zijn achting. O, zeggen we dan. De oude vrijster, ze begint hg dan een volgend hoofdstuk: Waarom noemen wij haar toch zo onbarm hartig Oude Vrijster? (Ja, dat vra gen we ons ook af, maar hij doet het zelf ook, onze Karei Meppen). Evelien spreekt VAN VROUW TOT VROUW len, dan beginnen we pas te den ken: Nee, zo'n kleurige jurk kan ik niet meer dragen, dat past niet meer- En dan is er natuurlijk een enorm individueel verschil. Vrouwen, die „moeke's" worden, die sloven cn dra ven en zich laten gaan, kunnen vroeg oud en versleten zijn, terwijl de vrouw, die wat geld en wat tijd heeft voor sport, massage, hoogte- En zon, lichaamsverzorging, inderdaad jeugdig en zelfs dc toegangsweg wordt links (Noor delijk) om verlegd: geen autobus- kermisgedoe meer! Dc Genie een en al begrip en toewijding bouwt om het kerk hof een lage voctmuur van zwerf- steentjes en paarse handvormsteen met een betonplatenafdekking en gaas er bovenop tot dc pylonen. Tussen dc pylonen en de leeuwen z(jn toegangen ter plaatse waar zy zich tot dusverre bevinden. Van de leeuwen ziet een naar het Noorden en een naar het Zuiden." „Hoe groot zijn ze „Hun voetstuk is zes meter breed, dus dan kun je nagaan.... John Raedecker en zyn zoon hak ken ze uit Vaurion kalksteen, net als het vijf meter hoge kruis Prachtig blank is die steen, dat kruis is uit één stuk Vóór die leeuwen en dat kruis heraldisch cn godsdienstig verantwoord, van el kaar gescheiden en voor niemand aanstoot gevend waren, ls cr heel wat nageslagen en bestudeerd!... Zodra een Nederlander in een com missie zit, wordt hij precieserig, weet je. (Hier kon er even een glim lach af'. „Naar dat kruis en die leeuwen loopt een brede in vakken verdeelde baan?" hervatten wtf. „Ja: de opgangsweg voor krans- leggingen e.d. Donkere granieten platen van twee by twee bedekken 'm, zo ruim gevoegd dat in de voe gen mos kan groeien. Zo heb ik my die „loper" gedacht en ook de ruime verzamclhof met de toren en de gebogen herdenkingsmuur, daar rechts." „Maten?" „Toren: ongeveer zeven meter hoog, ook weer van Vaurion kalk steen, en de muur loopt over vyf granletvlakken, reken dus zelf maar uit Boven in de torenzuil hangt de bronzen klok ln welker specie „koperen" centen versmolten wor den (als de minister het goed vindt) uit de reeds door het gehele land geschonken centen-van-vóór-de-oor log. De gebogen muur zal reliëfs be vatten waarmede de gevallenen ln Indonesië worden herdacht en ge- eerd ook zij behoren hier, cen traal, gememoriseerd to worden en in onze hoede te zyn." Prachtige opdracht!" Pieus werk, want je moet en je wilt om alles denken en vóór al les Nederlands blijven, d.w.z. met een kunstzinnig-verantwoorde zelf- onderwerping aan het hoge doel, n.l. onze Grebbe-doden en al die anderen die wij in de laatste tien jaren moesten afstaan aan de We reldgeschiedenis te eren en te ge denken tot in menselijke eeuwig heid." En dat wordt met centen saamgebracht?" Ja, met simpele centen. Dat is inspirerend geweest voor mij;" Natuurlijk is er nog een en an der bepraat, zoals dat gaat wan neer een moeilijk-bereikbaar kun stenaar even zijn hart komt uit storten over iets wat hem na aan zijn ziel is komen te liggen. Kijk", zegt hij nog, van die weg rechts komen de militaire en civiele dodenherdenkers en bij de gebogen muur buigen zij af naar een soort amphitheaters in het gras west cn oost van het plein met dc luiklokketoren. O ja. op die muur. hoop ik. een fries met figü- ren die van alle kanten zichtbaar zijn dat zal beter staan dan een reliëf aan de binnenzijde.Zodra men binnen is, zal men beseffen, dat de gesneuvelden bij ons beho ren, onafscheidelijk met ons verbonden zijn, al de doden die de jongste Geschiedenistegen onze wil van ons vergde. Dat zij en wij in harmonie zijn met de natuur daar, verzoend met de eeuwig heid verzoend in Wij keken elkaar even aan. Het laatste grote, en vaak zo moeilijke woord behoefde niet gesproken tc worden. Van I September tot 1 Novem ber zal de centenactie overal in den lande worden voortgezet. Als ieder één cent geeft, kan dc gehele wij dingshof op de kop van dc Grebbc- berg rustig worden uitgevoerd tot in alle onderdelen. Voorlopig heet het „Nationaal Legcrmonumen t maar het zal meer zijn dan 'n monument, om dat t c d e r er de handen zal kun nen vouwen. Ieder, heel z'n hart en heel z'n ziel. Zo heeft de ontwerper het bedoeld op de Khenrn» burce- vcrantwoordste mecslrr: ..„ieder manier; zo ral dc rcnt... Genie 't hare bij dragen: zo zal de beeldhouwer (Neerland's grootste beeldhouwer) zijn werk volvoeren en zo heeft van den beginne af de burgemeester van Rhcncn, ridder Bosch van Ro senthal, de Groot-Verzamelaar van alle Giften voor het Grcbbeberg- monument, het eveneens bedoeld. Aan u, aan ons allen de opdracht om die bedoeling te helpen verwe zenlijken als een Plicht.' flna Med.) Alleen omdat zij zich ln een toe- hardlopen met haar kinderen, stand bevindt, die niet strookt met niemand zal toch zeggen: Wat stelt tot haar zestigste de natuur?" Maar de oude vryster dat mens zich aan, zij doet als een jong kan blijven, wijdt haar leven toch aan de wel- meisje van twintig. Onze tijd is ge- Het is een wonderlijk iets, dat oud dadigheid. Zg' arbeidt in stilte voor abonneerd op de jeugd. We worden worden. Misschien vinden ze nog noodlijdende gezinnen, bezoekt de niet meer oud. eens een middel uit. dat ons jong kranken en richt genootschappen Natuurlijk zijn er excessen, na- houdt tot op hoge leeftijd. Maar is op voor kraamvrouwer. Als zy niet tuurlijk zijn er vrouwen, die zich het nodig en wenselijk? Welnee, als behept is met de gewone gebreken wel aanstellen. De vrouw, die wan- van oude vrijsters, onvergenoegd- hopige pogingen doet om haar ge heid, knorrigheid, onhandigheid en zicht rimpelloos en gladjes te hou- belachelijke vreesachtigheid, moeten den. die daarvoor operaties onder wij haar pryzen. gaat en zich zwaar opmaakt, totdat ons hart maar jong blijft en dat be reiken we niet dooy een middeltje uit de apotheek of het schoonheids instituut. Alleen maar door midden in het leven te blijven staan. verfris U dan met Bouwcentrum gaat grootse expositie houden ROTTERDAM Dit najaar zal in het Bouwcentrum een tentoon stelling worden gehouden „Wo ningbouw 1950". Zij zal omvatten een economische, een sociale, een technische en een architectonische- stedebouwkundige afdeling. De expositie zal worden gehou den in samenwerking met ver schillende instituten en instellin gen, zowel particuliere als officiële, die zich op het gebied van de wo ningbouw bewegen. Prof. dr. M. J. H. Smeets verlaat financiën DEN HAAG Bij K. B. is met ingang van 1 October 1949 aan prof. dr. M. J. H. Smeets, directeur van 's Rijks belastingen en domei nen met de persoonlijke titel van raadadviseur thans fungerend als waarnemend secretaris-gene raal van het ministerie van finan ciën op zijn verzoek eervol ont slag verleend. (Ing. Med.) geldt wel eens als symbool van zuinigheid. Maar er is ten betere manier om te sparen: zorgen, dat Uw wollen garderobe als nieuw blijft. Dat kan op een eenvoudige ma nier. Niet wassen in gewone zeep. die wol doet krimpen, stug worden en slijten, maar in Alkalivrije Ech- falon. waarin Uw wol als nieuw blijft. Was Uw wol veilig in IE59J

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 3