c Invalide soldaten door arbeid naar genezing Winsten mogen niet worden vrijgelaten MOEILIJKHEDEN? Wij geven raad Moderne fabrieksarbeider luistert niét naar ons Evangelie r Moei l eens hóren Hij die zegt: „Mij niet gezienheeft ongelijk Beambten heulden met smokkelaars J HOLLAND-BELGIË - VOETBALSPANNING? DE KETELBINKIE-KRANT! P0K0N Gunstig klimaat alleen voor de ondernemers? v. Donderdag 10 November 1949 3 Schreieder's boek Heel de agitatie, die van zekere - de onlangs gevoerd is rond de verschijning van Schreieder s boek over het Englandspiel, heeft mij <j,e bittere dagen van 1933 weer in ri£ herinnering geroepen. De da- een dat nationaal-socialistische barbaren op de pleinen der Duitse tteden de boeken verbrandden van auteurs, wier ras hun met aanstond of met wier politieke of culturele opvattingen zij zich niet verenigen Iconden. Hebben wij van het nationaal- cocialisme dan toch meer overge nomen dan wij ons wel bewust zijn? Zo ja, dan wordt het tijd, dat wij ons daarvan bewust worden en er tegen te velde te trekken. Wie van de regering verlangt, dat zij een bepaald boek verbiedt, op an dere gronden dan dat het strijdig zou zijn met de goede zeden of een beledigende strekking zou hebben, verlangt van haar een daad van intolerantie, die in wezen vreemd is aan onze tradities. Men zegt dat Schreieder een oorlogsmisdadiger is, en dat het ongepast zou zijn dat hij thans aan het Nederlandse volk verdienen zou Ma- zijn er, indien dit zo mocht zijn, andere methoden om hem die verdienste te ontnemen dan het verbieden van zijn boek. Bovendien acht ik het ook onjuist hem van verdiensten te beroven, wanneer de fiscus niet nog de een cf andere claim op hem zou heb ben. Laten wij er voor waken te gen volksvijanden op te treden met dezelfde middelen als het Ille Rijk gestreden heeft. Wie het boek niet wil lezen, late het ongelezen. Een verbod schept een precedent, dat uiterst gevaarlijk is! H. J J. v. d. M. Pieckistan's Volkslied Ben het niet eens met uw be- en omschrijving van het nieuwe volks, lied der Oost-Duitsers. Communisti sche Ideologieën staan mij tegen, vooral die van achte. het IJzeren Gordijn, maar het afkraken van dat ;ied ook. Of deze regel al of niet ge meend is, nl. ..Lasst uns Dir zum Gutem dienen", tot nadenken stemt hij. Pas op. dat men in een buiten landse krant niet schrijft over het Wilhelmus. F. J. I. Geestelijk voer Onlangs heb ik gelezen, dat men over een gedeelte van zijn geblok keerde gelden kon beschikken, in dien men ze besteedde voor de aankoop van werk van Nederland se kunstenaars. De bedoeling hier van is natuurlijk, zowel de kunst als de kunstenaars te helpen en ik kan niet anders zeggen, dan dat ik het een uitstekende maatregel vind. Het heeft mij echter op de gedachte gebracht, dat de over heid ook wel eens iets kon doen voor het boek. Boeken zijn een be langrijk cultuurproduct, maar zij zijn in de tegenwoordige tijd zo schrikbarend duur geworden, dat velen ze niet, althans in veel min dere mate kunnen aanschaffen dan voorheen. Het wil mij voorkomen, dat, van cultureel standpunt be schouwd, dit een betreurenswaar dige toestand is. Om de noodzake lijkste levensbehoeften binnen ieders bereik te brengen heeft de regering jarenlang subsidies ver strekt. Zou zij dat ook niet eens een tijd kunnen doen ten behoeve van ons geestelijk voer? Dat is ten slotte toch niet minder belangrijk. Want de mens leeft niet bij brood alleen... M. O., Onrechtvaardig Als weduwe van een illegaal wer ker had lk recht op het buitenge woon pensioen, dat 1 October 1947 is ingegaan. Daar ik echter het ge luk had in Febrauri 1947 een twee de huwelijk aan te gaan, ben ik nooit aan dit pensioen toegekomen. Als de Stichting 1940-'45 er niet was geweest, had ik van de bevrij ding af tot aan myn tweede huwe lijk geen inkomen gehad. Alle we duwen. die na 1 October 1947 her trouwden, krijgen 2 jaar pensioen uitgekeerd. Ik kryg dus niets. Schuilt hierin niet een grove onbil lijkheid? Niet alleen, dat ik nooit pensioen heb gehad, ook deze uitke ring krijg ik niet. En heb ik niet hetzelfde offer gebracht als zij, die na 1 October 1947 hertrouwden? M. van V.-H. OP AARDENBURG BESTRIJDT MEN HET VERDRIET (Van een onzer verslaggevers) AARDEN'BURG. De lont van een handgranaat, die volgens berekening twaalf tellen had moeten branden, alvorens het ding tot explosie te brengen, brandde vlug ger op. Het Ijzer sloeg in scherven ln de hand van een soldaat. De jongen schoot er die knuist bij in en boven dien zijn linker oog. Op theorie hadden ze hem precies verteld hoe handgranaten werken, hoe die dingen in el kaar zitten, hoe de zekering functionneert en wat de lont doet. Een ongeluk ermee? Uitgesloten, practisch uitge sloten! De kansberekening wijst het uit. Maar op die smoorhete middag achter de kazerneHet moet je maar gebeuren", zegt hij berustend. Ik sprak hem van dc week in het revalidatie-centrum „Aardenburg" bü Doorn, officieel: Militair Herstellings- en TraiDingsoord. Met zijn prothese en aanzetstuk daaraan, was hij in de timmermanswerkplaats bezig 'n boekenkastje te maken. Een andere soldaat, een van de meer dan twee hon derd. die hier momenteel in verpleging zijn, zat in de cantine. „Als ik loop. zwabber ik nog wel als een dron keman, zegt hij op haast verontschuldigende toon, maar het gaat steeds beter met me Ik kan alleen al weer een meter of vijftig lopen. Ik kan zelf deuren open maken en de dokters zeggen, dat ik er weer helemaal boven op kom." De jongens houden niet van meewarigheid DEN HAAG. Twee beambten van de provinciale voedselcommis- sans hebben geheuld met veesmok kelaars en zijn deswege in arrest gesteld. Zy waren werkzaam op de door laatposten te Dongen en Tilburg. Op de geleide-biljetten, die voor het vervoer van koeien van Nederland naar Frankrijk vereist zijn, teken den zij meer koeien aan dan er In werkelijkheid over de grens gingen. Er bleven daardoor koelen in Ne derland over, die zonder al te veel risico over de grens gesmokkeld konden worden. De ambtenaren ontvingen van de smokkelaars een geldelijke beloning voor hun mede werking. Dr Ali Sastroamidjojo op bezoek in Londen LONDEN. Woensdagmiddag is dr. Sastroamidjojo te Londen aan gekomen. waar hij zich voegt bij de Republikeinse delegatie, die bespre kingen voert met functionarissen van de Engelse regering. Een maand of negen geleden op zijn voorpost in de rimboe kreeg hij zijn portie mee van 'n roffel van een sluipschutter. Hij werd getroffen aan de ruggewervel. Algehele ver lamming was het gevolg Vroeger, nog tot de tweede wereld oorlog, zouden deze mannen, afge zien van wat hulp in het hospitaal en een pensioentje, practisch alleen zijn gelaten met hun lot; gehavenden, terneer geslagen berustend of met een onverzoenlijk opstandig gemoed rebellerend tegen hun deel. Revalidatie Wat in „Aardenburg" met deze mensen gebeurt, sedert 1946 zijn er 1200 patiënten behandeld, heet re validatie. De medicus van deze in stelling verduidelijkt dit als „herstel van verminderde spierkracht, herstel van verminderde functie van lede maten en gewrichten en herstel van verminderde algemene gezondheid." Afgezien van de gebruikelijke toe passing van massage, heilgymnastiek, bestraling en baden, past men hier. en daarin schuilt het bijzondere van „Aardenburg" de arbeidstherapie toe Dit betekent, dat al naar de soort van het tijdelijke of blijvende lichaamsgebrek de man bepaald werk te doen krijgt, dat het herstel van de invalide ledematen bevordert of hem vaardigheid geeft in het ge bruik van kunstledematen. Een voorbeeld. De man met een hielverstijving, hij heeft een onge luk gehad met zijn motorfiets, wordt door de dokter verwezen naar de kleinwerkplaats. Daar gaat hij op de draaischijf asbakjes, later potten en vaasjes maken. Dat is boeiend werk. Wie wel eens een pottenbakker bezig heeft gezien, raakt er door gefasci neerd, hoe deze onder zijn handen op de wentelende schijf vormen doet groeien uit zo'n homp natte klei. Datzelfde doet deze invalide. Hij schept iets. eerst eenvoudige dingen, later moeilijker voorwerpen. Maar voorwaarde ertoe is, dat de schijf blijft draaien. Daarvoor gebruikt hij de voet met de verstijfde hiel, die steeds weer een trap moet geven te gen de aandrijving van de schijf. In het begin doet het hem misschien pijn, maar steeds gaat het beter. Hierin ligt de kern van deze op Aardenburg naar Brits en Ameri kaans voorbeeld toegepaste arbeids therapie. Arbeidsanalyse heeft hier verder geleid tot de vorming van werkplaatsen voor metaalbewerking, houtbewerking, matten vlechten en schilderen en tot de aanleg van een moestuin, voor wie in tuinarbeid ge nezing kan vinden. Tot welke pres> OEFENINGEN met een rad om dc patient zyn schouderlenig heid te hergeven. (Foto: Leger Film- en Fotodienst) gaat. Hij is hiermee meer geholpen dan met te grote omzichtigheid. De commandant van Aardentburg vertelt in dit verband nog: „Als er iemand, ook een man, die een been mist, bij me komt om me te spreken, dan ken ik hem goed genoeg om te weten of ik hem moet helpen door voor hem de deur open te maken en een stoel aan te slepen Kan hij staan, dan blijft hij staan tot ik hem een stoel aanbied". Onmenselijk? Neen. j Hard? Misschien. Verstandig in ieder geval. Misschien is de militaire tucht, die hier heerst maar die niet StLus nau vuwcu dienstklopperij ontaardt, een van de tatics deze jongens van Aardenburg belangrijkste hulpmiddelen, die tot in staat zijn. bewijst de eerste prijs. I revalidatie bijdragen, die zij wegsleepten voor de afdeling Elke man wordt volkomen ïndivi- gehandicapte personen op de ten toonstelling „Gouden Handen", die deze zomer in Ede werd gehouden. Folterkamer? „Aardenburg? Mij niet gezien in die smederij!" Misschien gold de af schuw van de soldaat, die dit zei, de arbeidstherapie. misschien de massa- ge-afdeling, alias folterkamer, pijn- barak of kneusjeshuis. Misschien had hij gehoord, dat ze je hier als je bin nenkomt. je krukken afnemen. Dit laatste is nog waar ook, met die beperking althans, dat de dokter elk geval op zichzelf bekijkt en niet het onmogelijke eist. Toch had de man ongelijk, want Aardenburg staat er op de man zelfvertrouwen te ge ven. Wat hij zélf kan. moét hij zelf doen. Laat hij de. eerste dagen wan neer hij het zonder zijn krukken moet stellen, aanvankelijk schijnbaar „een duw achteruit" krijgen, op den duur merkt hij, dat het zonder die dingen ook gaat, beter, steeds beter Lees het verhaal van dat begint in het nieuwe nummer van HET BLAD VOOR JONG EN OUD. VOOR IEDER, DIE VAN VERHALEN HOUDTI PS. Het nieuwe nummer verschijnt a s. Zaterdag dueel geholpen, maar vanaf het ap pél om 9 uur tot het einde van de werkdag om 5 uur heeft men hem aan een touwtje en is hij voortdu rend op een of andere wijze bezig voor zijn genezing. Geen meewarigheid Een overste, die hier zelf als pa tiënt verblijft, zegt: „De jongens hou den niet van meewarigheid, ze wor den er beroerd Vön als ze hen thuis sjogrijnjg zitten aan te kijken." Aardenburg is er om de jongens zoveel dat maar mogelijk is. te „her bewapenen" voor het normale leven. Aardenburg is er om het verdriet te bestrijden. Hebben de patiënten het eindsta dium der genezing bereikt en ver laten zij de inrichting, dan is er voor zover zij niet in actieve militaire dienst terugkeren, of zelf de weg naar het burgerberoep hebben ge vonden, het Rijksarbeidsbureau en in het bijzonder het Gewestelijk Ar beidsbureau te Utrecht, dat intus sen met hen aan dc gang is gegaan om hen te helpen de drempel naar een burgerbaan te overschrijden. Ge makkelijk is dat vaak niet, maar tot dusverre heeft men steeds met succes bemiddeld Daarom is de blinde, die beide handen mist, maar toch als te lefonist bij een grote telefooncentra le weer volwaardig werk verricht, dank zij een speciale prothese, een voorbeeld. Met liberale economie verspeelt Nederland zijn geringe kansen (Van onze parlementaire redacteur) Het winstmotief staat by de re gering op het ogenblik In hoge ere. Dat winstmotief moet nameiyk do ondernemers verleiden om mee tc werken tot de Industrialisatie, wel ke Nederland van de ondergang moet redden. In dc gezindheid der ondernemers om der wille van het geheel hun nationale plicht te doen. heeft de regering dus blykbaar niet veel vertrouwen. Maar, waarschuwde met grote nadruk gisteren de heer H o f s t r a (Arb.), wanneer de ondernemers winsten zouden worden vrijgelaten, zou dit ongetwijfeld leiden tot so ciale onrust en zouden een derde en verdere loonronden niet te vermij den zijn. Doch met zijn verlangen om de ondernemerswinsten niet vrij te la* ten, bedoelt de heer Hofstra geens zins de ondernemers van de vruch ten van hun arbeid te beroven, doch slechts deze vruchten een zodanige bestemming te geven, dat zij mede kunnen dienen tot herstel van de welvaart. De belasting, welke hy van de winsten wil heffen, behoe ven niet voldaan te worden, indien het verschuldigde oedrag besteed wordt voor uitbreiding of verbete ring van bedryven. Doch als dit niet gebeurt dat wil dus zeggen als het persoonlijk voordeel onbe wimpeld gesteld wordt boven het algemeen belang zal er betaald moeten worden. Het zou, zei dc heer Hofstra, ook op andere manier kunnen, n.l. vrU- stelling van winst, die voor inves tering wordt gebruikt en een ho gere heffing van de winst, die als dividend wordt uitgekeerd. Een al gemene nationale Inspanning eist z.l. een redelykc verdeling van de lusten en de lasten. Van de eis. dat de werknemers een redeiyk aan deel zullen ontvangen van het na tionale product, zal niet kunnen worden afgezien! By het loslaten van de orde ningsgedachte en het aanvaarden van de liberale economie met haar verspilling en haar onrechtvaardig heid, zullen wc do geringe kansen op herstel, die w\| hebben, en die nu Winst op PTT wettigt een tariefsverlaging Van onze parlementaire redacteur DEN HAAG. Het staatsbedrijf der P T.T. legt het rijk geen wind eieren. Volgens de begroting van 1950 wordt een batig exploitatie saldo van bijna 23 millioen ver wacht, terwijl bovendien het rijk uit de inkomsten van het bedrijf nog 15 millioen aan rente en af schrijving ontvangt. Dat wil zeg gen, dat er uit het P T.T.-bedrijf in totaal 38 millioen komt. In het voorlopig verslag over de begroting van dit bedrijf vragen dan ook vele leden of het geen ujd wordt voor verlaging ven enige ta rieven. Tariefswijzigingen, die in wezen tariefsverhogingen beteke nen vermoedelijk zijn hier de wijzigingen der telefoontarieven bedoeld zouden deze en andere leden bezwaarlijk kunnen billijken. Algemeen wiide men nu wel eens in de brede vernemen, wat de rege. ring voorheeft met de tarieven der P.T.T. Vooral voor de middenstand >IP1, Uit? *1 I1LU"VII, *.11 U'C I l_ do devaluatie enigszins zyn I werd tariefsverhoging als zeer be zwaarlijk gevoeld. Zeer vele Kamerleden stelden prijs op een spoedige behandeling van het wetsontwerp in zake de rechtspositie der P.T T. cn op voortzetting van de behandeling van de radiodistributieregeling. door r toegenomen, volkomen verspelen. BRUSSEL. In dc commissies voor buitenlandse zaken en lands verdediging van de Belgische kamer is dit jaar geen enkel communis tisch lid opgenomen. „Karei Doorman" op manoeuvre PORTSMOUTH. Het Neder landse vliegdekschip „Karei Door man". vergezeld van de onderzee bootjager Queen Wilhelmina". kwam Woensdag t e Portsmouth aan. in verband met een reeks oefeningen in samenwerking met de Engelse vloot. De oefeningen zullen bestaan uit vlieg- en schietoefeningen. Na af loop wordt teruggekeerd naar Rot terdam. waar de „Karei Doorman" 28 November verwacht wordt. Indonesische deviezenpot derft f 20U millioen (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG. Bij de beoorde ling van de credietwaardigheid van Indonesië is de deviezenpositie van het land uiteraard een gewichtige factor. Maar de opbrengst van de in Indonesië werkzaam zijnde olie maatschappijen schynt nog steeds geheel buiten de deviezenpot van het land te blyven. In het voorlopig verslag van de wet in zake de cre- dietverstrekking aan Indonesië 1949 wordt naar deze kwestie ge- informeerd. Er is na de capitulatie van Japan een deviezenregeling voor de olie ondernemingen getroffen, ten einde deze in staat te stellen zo snel mo gelijk nieuwe installaties aan te schaffen. Men meende te weten, dat hoe wel de behoefte aan vreemd geld voor nieuwe investeringen in de oliewinning belangryk verminderd is, de oliemaatschappijen nog steeds vry over de deviezenopbrengst kun nen beschikken. In 1948 zou daar door een bedrag van 200 millioen aan de Indonesische deviezenpot zyn ontgaan. Vraag: Kan de rege ring mededelen of dit inderdaad juist is? Huurkwestti rentezegels ouderdomspensioen invaliditeitswet civiele procedure* arbeidswet en*. Vraag: G P. v. R. stelt een vraag over de berekening van de personele belasting. Antwoord Aan de hand van de ons verstrekte gegevens kunnen wij geen andere indruk krijgen, dan dat de belastingad ministratie, nu de huurprijs onder abnormale omstandigheden is tot stand gekomen, terecht de regeling, waarop de vraag betrekking heeft, heeft getroffen. Vraag: A. v. d. M. meent tot de conclusie te kunnen komen, dat gedurende 20 maanden 25 cent per maand te veel aan onderhuur is betaald. Antwoord: Uit de verstrekte gegevens valt op te maken, dat het twijfelachtig is of hier werkelijk tc veel aan onderhuur is berekend. Ook al zou dit niet het geval zijn. dan is het terugvorderen in rechten van f5,toch niet in overeen stemming met het bedrag, waar het om gaat. Zo nodig kan, al zal er niet veel succes worden bereikt, eens gesproken worden met het bureau van de Prijzencommissie. f Elke vraag wordt rechtstreeks schriftelijk beantwoord. Boven dien worden in deze rubriek de vragen, welke van meer alge mene aard zijn, in het kort weergegeven en beantwoord. IN DE MASSAGE-BARAK, bi) genaamd de Kneusjeskamer, le ren de mannen weer lopen met behulp van verschuifbare lus sen. Arbeidstherapie moet de rest doen. (Foto Leger Film- en Fotodienst). v__ .J -UW PLANTEN 1 yzeA KUNSTMEST 1 Bil BLOEM- EN ZAAOWINKELS IVat gebeurt er als de arbeiders niet meer tvillen (Van onze parlementaire redacteur) De heer Gortzak, de hoop van de C.P.N, en van Stalin, wist gis teren in de Tweede Kamer te ver- lellen. dat huwelyken in de hemel Worden gesloten, en dat de Neder landse kabinetten worden samenge steld in Washington. Een heel wat verstandiger opmerking maakte nij echter, toen hij het geknoei met Pr(Jzen na de devaluatie als onna tionaal kenschetste, maar de heer Bof s tra, de financiële specialist van de P.v.d.A., had een middel in petto om de ondernemers, die van de devaluatie misbruik maken, aan nun jasje te trekken. De directe belastingdruk zal voor hen ver hoogd moeten worden, zei hy. Als uiting van het economisch nberalisme. dat wij thans veld zien winnen, aldus deze afgevaardigde, hoort men, ook van de regering, dat voor de ondernemers een „gunstig klimaat" geschapen moet worden door verlaging van belastingen. Doch hebben de arbeiders geen recht op een gunstig klimaat? Men dient toch te realiseren, wat het betekent als de arbeiders niet meer zouden kunnen of willen medewerken aan het nationaal her stel! Het onmiddellyk gevolg van de devaluatie is, dat de economisch sterken worden bevoordeeld ten koste der economisch zwakken. Of fers zullen moeten worden gedra gen door allen en baten zullen moeten toevallen aan allen. Een niet te Cmtwyken vraag stel de de heer Hofstra aan de critici, die aandringen op een sterke ver mindering der staatsuitgaven. Wat wil men? Vermindering der socia le voorzieningen? Beperking van de militaire uitgaven? Verlaging van de uitkeringen aan de oorlogs getroffenen? Als men op bezuini ging aandringt moet men ook de moed hebben om aan te geven, waar de bezuiniging moet worden toegepast. Wy vrezen, dat de bezuinigers het antwoord schuldig zullen bly ven. In het weekblad van de Herv. Gemeente van Enschede, heeft onlangs een der plaatselijke predikanten Ds. P. Smits een noodkreet doen horen, waarin duidelijk gezegd werd. dat de Kerk voor de bearbeiding van de fabrieksarbeiders en de arbeidersjeugd, geen krachten heeft. Dat wil zeggen: krachten, die deze moderne mensen verstaan in wat hen beweegt en die het vermogen hebben hen te naderen met de boorschap van de Bijbel. Er wordt binnen de Kerken zeer veel gedaan aan opleiding voor het Evangelisatiewerk. Wat bv. de Stichting „Kerk en Wereld" te Drieber gen hierin doet, is zeker niet van belang ontbloot. Maar nog altijd zijn de cursussen veel te veel gericht op het benaderen van degenen, die op een of andere wijze nog een herinnering aan de Kerk hebben. Ander zijds is het opleidingswerk te veel ingesteld op kerkelijke mede-arbei ders, die door hetgeen zij in deze cursussen ontvangen, niet wezenlijk gesteld worden voor het probleem: moderne mens. Ofschoon ongewild en voor een zeker deel ook onbegrepen, blijft al dus de Kerk zich richten tot degenen, die, al is het ook in een ver verleden, op een of andere wijze met de klank van het Evangelie nog te benaderen zijn. Veel evangelisatie- arbeid gaat daardoor voorbij aan de eigenlijke geestelijke nood van dui zenden. nu zij niet het vermogen blijkt te hebben één type. moderne mens, waarin alle andere mogelijk wel vertegenwoordigd zijn op een of andere wijze, aan te spreken: de fabrieksarbeider. Hij blijft en dat moet men zich eerlijk bekennen ondanks alle moeite, die aan hem ten koste wordt gelegd, buiten het bereik der Kerken, en hij blijft ogen schijnlijk onontvankelijk voor haar prediking. Ook in die kringen, waar men zich dit toch met ernst afvraagt, zal dit de aanhoudende zorg moeten zijn van hen, die zich met werkelijk mo dern evangelisatiewerk bezighouden. We hebben reeds opgemerkt hoe veel waardevols de deur van een Stichting der Herv. Kerk als die te Driebergen, verlaat. Aan gebrek voor waardering hiervoor behoeft het ons niet te ontbreken, wanneer wij niet temin toch moeten constateren, dat bv. een leidraad, die veel gebruikt Deze week: in Kerk en Wereld wordt in tal van gemeenten ten be hoeve van het evangelisatiewerk en de kerkelijke mede-arbeid, aan het boven gestelde doel niet kan beant woorden. Wij menen de „Kadercur sus". Hierin worden te appreciëren pogingen gedaan om Bijbel en ge loofswaarheden in een nieuw kleed en in een ander taalgebruik hanteer baar te maken voor allen, die met het Evangelie de wereld willen in trekken Maar de inhoud van de stof biedt daartoe geen mogelijkhe den, omdat in het algemeen van de gebruikelijke achtergronden en exe- gese's wordt uitgegaan, de cursus is ingesteld op het doorsnee-gemeente lid, dat hoogstens eigen kennis wat verrijkt, maar geen enkel houvast geeft om nu die moderne wereld met enige kans op verstaan en begrijpen in te trekken. Predikanten, die als bv. in Enschede naar mate riaal zoeken, dat de krachten voor dét werk kan vormen, vinden dat niet. Zij zeggen ronduit, dat hiervoor alles, wat er is. onvoldoende is en dat dientengevolge deze noodzake lijke krachten ook niet worden ge schoold. Dat komt, omdat waarschijnlijk geen waarachtig modern mens. of mo derne mensen, deze leidraad samen stellen. Want dan zouden zij moeten weten, uit eigen leven en het nauwe contact met anderen, dat het uiterst moeilijk is voor een moderne fabrieksarbeider om naar het Evangelie te luisteren en het te verstaan. Want er is een ongelooflijk diepe kloof tussen wat binnen de Kerken gedacht cn ge sproken wordt, ook al hult dit zich in een modern jargon, en tussen dat gene, dat, in de denk- en spreekwijze van de moderne arbeider toch het- gene moet zyn. waarbij de Kerk en haar arbeiders moeten aanknopen. Een wonder is dat allerminst. De historie speelt hierin een zeer voor name rol. Altijd weer moet worden teruggegrepen op het ontstaan van de moderne arbeidersbeweging, die het vermogen had haar mensen juist daar te pakken, waar zij volledig openstonden om te luisteren en te handelen. Bovendien kwam zij op een ogenblik, dat de Kerk in het ge heel niets meer kon of wilde zeggen in de persoonlijke, dikwyls ellendige, situatie van de arbeider. Jarenlang is bij de Kerken de grote vergissing gebleven, dat de arbeider zich van de Kerk afwendde, omdat hij zich van het Evangelie afkeerde. En dit laatste was helemaal het ge val niet! Hij wist heel goed, dat juist het Evangelie anders sprak en handelde met de noden van de mens, dan de Kerk veelal als de ware ver tolking van het Evangelie naar vo ren bracht En hy wist in elk geval, dat de aarde minstens even belang rijk was en is als de hemel. Zo ontstond er (Vijandschap je gens de Kerk, maar in wezen niet tegen haar boodschap, indien zij de ze maar recht gebracht had. Dat wil zeggen, uit de waarachtige vraag naar de naaste. Geen wonder, dat in vele levens, die buiten het bereik der boodschap vielen, het Evangelie langzamerhand verdween. Voor dié moeilijkheid bevinden zich nu de Kerken: in déze levens niet de Kerk, maar het Evangelie weer ge luid te doen verkrijgen. De Kerk komt dan in de tweede plaats en wellicht voorlopig helemaal niet Maar het gaat niet om hadr! Het gaat om haar Boodschap. Met en jegens mensen, die dus el ke reminiscentie zijn kwijtgeraakt en déardoor werkelijk moderne men sen zijn, moet van de Kerk uit ver staanbaar over de Boodschap kun nen worden gesproken. Dat is ook een kwestie van metho de. Want het staat voor ons vast, dat veel van wat op dit gebied nog steeds gangbaar is en als mogelijk heid wordt beschouwd, eenvoudig geen mogelijkheden in zich heeft. De gewone methodiek van de gewone opwekkingsbewegingen falen ten enenmalen tegenover de werkelijk moderne arbeider. Hij neemt er zelfs geen nota van. En als de „tent" vol zit of het circus, waar de Kerk zich heeft genesteld, ontbreekt hij. De moderne mens, ook de arbeider wil wel het gesprek tussen hem en het Evangelie. Maar hij verdraagt het niet, ontloopt het zeer bewust en terecht' wanneer het en dat behoort ook tot de methode! hem het gevoel geeft een missione rend element te verbergen. Da t neemt hij niet. Dat rubriceert hij tot de goedkope en voor de Kerk on geoorloofde bekeringspogingen, waarbij hij, begrijpelijkerwijs, nog steeds Kerk en Evangelie met elkaar verwart. Een gesprek als hier bedoeld, zal voorlopig niet anders kunnen zijn, dan het over en weer zakelijk geven van het persoonlijk getuigenis, prendre ou a laisser Daar is moed voor nodig. Maar ook rust en geduld. Boven al. aan kerke lijke kant, geloof. Het geloof, dat met dit getuigenis, rauw, en daardoor verstaanbaar voor de moderne arbei der gegeven, de Heilige Geest het zijne zal doen. Overal, waar wij klanken horen van: we moeten nog zóveel doen en we hebben geen tijd meer, is dat ge volg van al onderkent men dat in z'n goede bedoelingen niet onge loof in het wezenlijk vermogen van het Evangelie En gevolg van onkun de t.a.v. moderne mens en zijn nood. Vraag' J. J. M. W. stelt vra gen over de regeling van de water- leidingkosten. Antwoord: Op dit gebied spelen zich wel eens wonderlijke dingen af. Indien de verhuurder gewend was de waterleiding te be talen, kunnen de desbetreffende kosten niet op de huurder worden afgewimpeld. Dit mag echter wel, voor wat de extra-kosten, ontstaan door dc verhoging van de water leidingtarieven. In het onderhavige geval raden wij aan eens op het bureau van het Waterleidingbe drijf, te gaan praten. Als uit de daar verkregen inlichtingen blijkt, dat waarschijnlijk ten onrechte meer op de verhuurder is verhaald, dan volgens de desbetreffende prijzenbeschikking is toegelaten, dan zal het goed zijn contact te zoeken met het bureau van de Prysbeheersing. Vraag: C. T. S. stelt enige vragen omtrent pensionnering. Antwoord: Eén van de vra gen heeft betrekking op bijver dienste na pensionnering. Inkom sten, verkregen uit particulier werk, hebben in de pensionnering geen enkele invloed op de hoogte van het pensioen. Dit is ook het geval wanneer voor de Overheid wordt gewerkt als de pensionne ring van het Rijk bij het 65e jaar wordt verleend. Wanneer echter de pensionnering vóór het 65e le vensjaar geschiedt, dan wordt er verband gelegd tussen de Over heidstoelage en het pensioen. Vraag: H. K. wil weten of ie mand na één week huwelijk reeds als een volwaardig familielid moet worden beschouwd, ten aanzien van eventuele erfenisrechten. Antwoord: Ja, zodra ie mand door huwelijk in een familie treedt, neemt hij plichten op zich en krijgt ook rechten. Vraag: H. H. L. Hebben jon gemannen die na de bevrijding wel in het leger zijn geweest, doch niet in Indonesië hebben gediend, recht op vergoeding voor burgerkleding. Antwoord: Neen. Recht was er niet. Er is door een particuliere organisatie, welke militairen steun verleent in gevallen waar zulks no dig was, aanvankelijk tot een ma ximum van 100en daarna ten hoogste 50.verstrekt voor bur gerkleding, indien hierin moeilijk op andere wijze kon worden voor zien. 2 x BULGARIJE Schadelijk SOFIA. De plaatsvervangende minister voor electrificatie, Kay- rakof is door dc regering onthe ven van zijn functie, omdat hij „schadelijk" geacht wordt voor de arbeid van het ministerie. Inge nieur Tarabanof (onschadelijk?) is zijn opvolger. „Ik walg t an U" SOFIA. „Ik walg van de verra ders van het socialistische kamp en de verraders van het Zuid-Sla vische volk, dat ik grenzeloos liefheb". Het besluit van Terpes- hev werd door het officiële Bul gaarse voorlichtingsbureau we reldkundig gemaakt. (United Press). Aldus het briefje van de Bulgaarse vice-premier Terpeshev aan Tito, waarmede hij de me dailles retourneerde, die zijn voormalige strijdmakker hem ver leende.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1949 | | pagina 3