„Als je eens wist, Ankie, hoe
ik naar je verlang
VAN HOUTEN
MOEILIJKHEDEN?
Wij geven raad
Negentienjarige neger vermoord daar
hij een zwarte huid heeft
Ci
Nieuwe vakverenigings-
internationale geboren
Moei IJ eens
hóren
Job werkt als boer, als cowboy
en als houthakker
VRIJ NEDERLAND
tafpen ilae;rnrwordtmv0|re^,ndat ."Vn opzicht m en buiten de
dat een jongeman wordt vermoord, -- -
J
Ponderdag 8 December 1949
3
Dat deze wereld twee oorlogen
in een halve eeuw heeft beleefd is
óók geweest voor een betere en
vriiere samenleving. Dit staat voor
ons ast Wil zeggen ..óók", omdat
het te naief zou ziin te veronder
stellen. dat al die millioenen doden
én tnllioenen guldens, mitsgaders
al het andere niet te benaderen
leed. geofferd zouden ziin voor het
ideaal der vrijheid. Alsof er geen
plat eigenbelang, misleiding en
valse romantiek bii te pas waren
gekomen Maar het oprechte ele
ment- het verlangen naar een we
reld zonder vrees, zonder onder
drukking. zonder minachting van
oe ene mens voor de andere, dat
oprechte element was er hoe ge
ring ook En omdat het er wèS,
willen wii het geëerbiedigd zien.
Het wordt hoe meer wii ons van
1945 verwijderer minder geëer
biedigd over gans de wereld. En in
ons eigen land zien wii duidelijk
oe symptomen van het ..vergeten
ziin". Van hel vergoeliiken volgens
een barmhartigheid, die slechts de
schone dekking is voor onmacht en
gemakzucht.
Tegen uitingen, waarin wii Mus-
sert. Hitler of Mussolini gaan her
kennen. zullen wii bliivend waar
schuwen. Daarom signaleerden wii
de ex-fascist Preisinger. die te
Oberammergau de rol van Jezus
Christus gaat vervullen. Daarom
hebben wij ook het protest tegen
onze visie van de heer Roos opge
nomen. omdat het niet alleen be
wees hoe snel men vergeten kan
waarvoor in de achter ons liggende
jaren gevochten werd. doch boven
dien nog in twii'el kan trekken.
Daarom ook signaleerden wij de
heer Oosenbrugh.
Het gaat er met om hen die ge
dwaald hebben uit te sluiten of
brodeloos te maken. Integendeel,
wii staan voor de onafwijsbare
noodzaak hen op de een of andere
wijze in het geheel op te nemen,
d.w.z. op te voeden. En wanneer
wii uit de mededeling van het
Isaac Allal Comité dat de heer
Oosenbrugh ziin fout inziende
f 30— heeft gestort moeten be
grijpen dat hij naast ziin woorden
van excuses de dienovereenkomsti
ge daad heeft willen stellen, dan
hebben wij niet de minste behoefte
om in zijn verleden te wroeten. Het
gaat ons niet om mijnheer A. of B.
maar het ging ons om het signa
leren van een zich ontwikkelende
verkeerde mentaliteit.
Het gebod ..Uw naasten lief te
hebben geliik Uzelve" waarop som
mige inzenders doelen, sluit in het
geheel niet uit. dat men ziin naas
ten onverbloemd de waarheid zegt
ook als die onaangenaam is. want
liefde die alles over haar kant laat
gaan. is krachteloos en waardeloos.
Deze opmerkingen wilden wij
laten vooraf gaan aan de hieronder
volgende ingezonden brieven.
Niet tactisch
Uw stuk gelezen hebbende over
de heer Oosenbrugh. verbaast het
mij. dat de redactie niet tactischer
te werk gaat. Ik ben 't er direct mee
eens. dat men niet mag spreken
over een ..jodenbengel", die op zo'n
wonderbaarlijke wijze door God ge
spaard is. Maar niettegenstaande
dat. men mag een verbitterd mens.
zoals de genoemde heer, die die
brief geschreven heeft, niet zo ant
woorden.
Ik ben ervan overtuigd, dat. wil
len wij iets in de wereld verande
ren. wij dan achter Jezus Christus
moeten aan gaan en Die had dit
zeker zo niet gedaan, want zo stoot
men een mens nog verder weg.
Maar daden vragen van ons je
naaste lief te hebben als jezelve.
Dat valt heus niet mee, want het
gaat juist om je vijanden: je vrien
den is niet moeilijk.
Ik ben maar een eenvoudige huis
vrouw, maar tracht zoveel als in
mjjn vermogen ligt te doen wat
Christus van mij vraagt. Dat kost
strijd, maar zonder strijd geen over
winning.
EEN LEZERES
Ik dacht zo
Met belangstelling heb ik de pro
en contra stukjes gelezen over het
vervullen van de Christus-figuur
door vroegere Nazi's. Ik dacht zo.
is er werkelijk wel één mens op
aarde, die D i e figuur kan uitbeel
den? Wie geeft eigenlijk het recht
om een gelaat, stem, persoonlijkheid
aan te wijzen, die op Hem zou ge
lijken? Niemand heeft Hem ooit
werkelyk aanschouwd (alleen Zijn
tijdgenoten) en toen bestonden er
nog geen foto's. Alle afbeeldingen
zijn dus fantasie. Is het niet mens
onterend en diep treurig, dat het
Golgotha-drama telkenjare weer
opgevoerd wordt, alleen om geld
aan te verdienen? Gelijkt het niet
veel op het boek dat Schreieder uit
wil geven en dat bij ons weer alle
ellende, rouw, smart, miskenning
en eenzaamheid naar voren roept
wanneer wij het zouden lezen. Of
komt ook daar soms een film of to
neelopvoering van? Voor geld!
Ik dacht zo: waarom herinneren
de mensen zich niet méér het ge
sproken Christuswoord „Vader, de
mensen kennen U niet, maar Ik zal
U bekend maken".
Als men zich in het algemeen
daartoe zette en dat Woord als le
venstaak ging uitvoeren, dan zou er
geen tijd zijn voor zoeken naar ge
schikte mensen om Hem uit te
beelden. Die alleen kwam om God
te verheerlijken in Zijn dagelijks
leven en te steunen waar men niet
Verder kon, Tranen te drogen waar
leed was en terecht te brengen de
genen, die de weg niet wisten. In
één woord: een mens te vormen
naar Gods beeld en Zijn gelijkenis,
zoals altijd Gods bedoeling et de
mens was. Een Mens, met grote M.
Ik dacht zo
M. V.
•,Es ist nicht \ivahr
De argeloze lezer zou na lezing
van het verweer van dhr Oosen
brugh misschien tot de slotsom ko
men: neen, nu geloof ik ook. dat hij
net niet zo kwaad meent. Leuk, hij
noemt zijn eigen zoon ook wel
..bengel"; een ander spreekt wel
van „boy", wat geeft het ook eigen
lijk? En nu heeft hij ter verduide
lijking er nog bij gezegd „joden",
maar dat zegt immers niets? Je
spreekt toch ook over rode, gele en
witte wijn. Neen, laten we er maar
een streep onder zetten."
Maar zo liggen de kaarten toch
OP ZOEK NAAR EEN NIEUW BESTAAN (II)
niet, geachte redactie. Oosenbrugh
heeft naar mijn vaste overtuiging
die draai proberen te nemen, omdat
U hem de grote strop hebt aange
daan zijn naam en adres onder het
stuk te plaatsen. Ik vermoed, dat
zelfs Oosenbrugh nog wel kennis
sen heeft en wanneer die uit het
goede hout gesneden zyn. zullen ?.ij
zeker niet nalaten op een voor O.
minder prettige wijze op -zijn min
derwaardig geschrijf te reageren.
Zijn verweer is een slap aftreksel
van de alom bekende Moffenreactie:
Es ist nicht wahr!
Maar laat Oosenbrugh niet met
die smoes aankomen, want wij zijn
toch zijn eerste stuk nog niet ver
geten en daarin geeft hij duidelijk
te kennen onze krant na 31 Decem
ber niet meer te willen ontvangen,
omdat U:
le. stelling had genomen tegen het
laten vallen van de keuze voor
de Christusfiguur op een ex-
SS-er;
2e. de Marshall-hulp verheerlijkt
in plaats van afbreekt (wat
denkt U van een verbond met
mijnheer Franco?);
3e. zoveel woorden gewijd hebt aan
de Jodenbengel, die een vlieg
ramp overleeft en nu (voor eèn
normaal mens met het hart op
zijn normale plaats: zeer begrij
pelijk) op duidelijke wijze Uw
medeleven en medevoelen
toont.
Over die eerste 2 punten spreekt
Oosenbrugh maar niet; het zal hem
toch al benauwd genoeg geworden
zijn. Toch vreemd eigenlijk, want
als men zo zeker is van zijn zaak en
tevens zo dapper, moet men de pu
blieke opinie durven trotseren.
Oosenbrugh zegt dat hij tijdens de
oorlog niet in Nederland was.
Jammer, dat hij in de verleden tijd
moet spreken, al is het in ieder ge
val voor ons. abonnees op uw krant
een grote voldoening te weten, dat
hij na Oudejaar niet meer tot Re
vaste kring van lezers behoort. Hij
behoeft trouwens niet zónder cou
rant te blijven, want sedert kort is
de mogelijkheid wel weer gescha
pen elke dag de nieuwsberichten
in zijn bus te krijgen uit een rich
ting. die dergelijke lieden meer
voldoening zal schenken dan bij
Uw blad het geval is. Intussen zal
het U vreugde kunnen geven z ij n
abonnement te laten vervallen.
P.
Dank
Getroffen door de diep humane
opzet van Uw publicaties over liet
kinderleed, geven wij hierbij uiting
aan onze grote erkentelijkheid.
PH. A. J. DE ROP
seer. Isaac Allal Comité
Naar Amerika
Toen wij een Amerikaanse zaken
vriend, van origine Nederlander,
die juist in Holland vertoefde en
dezer dagen weer naar Amerika
vertrekt, Uw artikelen over kinder
leed ter lezing gaven, heeft hij ons
verzocht Uw blad te mogen mede-
nemen naar Amerika en deed or>s
daarbij de aangename belofte voor
het goede doel een bedrag uit Ame
rika te zullen doen overmaken.
Deze geste zal U ongetwijfeld ge
noegen doen aangezien het impo
nerende van Uw artikelen mede
hiertoe aanleiding is geweest.
J. BLIK
Europese honkbalfederatie
ANTWERPEN. Op initiatief
van de Belgische honkbalbond,
wordt gestreefd naar de stichting
van een Europese honkbalfedera
tie waartoe in eerste aanleg België,
Nederland, Frankrijk, Italië en Fin
land zullen behoren.
Voor het seizoen 1950 worden
kampioenschappen voorbereid
waaraan meer dan 50 ploegen zul
len deelnemen.
flngez Med.)
Een nummer van
dat u niet moogt missen, is dat
van 10 December a.s. Het brengt
onder andere:
Burgemeester Mr A. J. d'Ailly
Mijn reis naar Amerika
Prof. dr G. van der Leeuw
Indrukken van Rome
Thijs Booy
Het Europese college te Brugge
Dokter M. v. d. Reis
Hulsdokter of Specialist
S. Carmiggelt
Het toneelfeest te Amsterdam
H. M. van Randwijk
De Walcheren-fllm
WENST U DIT NUMMER TE
ONTVANGEN?
Toezending volgt:
a. Na ontvangst van 25 cents aan
postzegels, of
b. gratis na ontvangst van een
briefkaart, waarmedo u een
proefabonnement bestelt tot en
met 31 Maart 1950. terwij:
u ons 2.50 doet toekomen per
postwissel of per postgiro nr
6269 ten name van De Twent-
sche Bank met vermelding
rekening „Vrij Nederland".
Nleuwo abonné's ontvangen de
nog ln 1949 te verschijnen num
mers gratis.
Administratie „Vr-lJ Nederland":
Raamgracht 4 - Amsterdam.
TE PAARD GAAT JOB op jacht
in de onmetelijke bossen.
(Van onze speciale verslaggever)
„Dc houd zo van je", had Job geschreven, een paar maanden na zijn
zUn vertrek naar Canada. En: „Laat me niet ln de steek. Ankle." Wat
moest Ankle doen?
Nachten ligt ze wakker ln bed. Piekert en piekert. Waarom had hij
haar niet meteen mee genomen? Zon hij het nu niet moeilijk hebben, zo
alleen in dat vreemde land? HU was altUd al zo elgenwUs geweest. Wat
hU ln zUn hoofd heeft Maar ze houdt zo van hem. ze houdt zo van
hemEn misschien zou ze ln het begin ook maar alleen een blok aan
zUn been zijn geweest.
bos. Twee dagen en nachten dolen
ze rond. Ze schieten een beer en
voeden zich met het vlees. Maar
ze komen bijna om van dorst. Dan
stuiten ze op twee Indianen Ze
blijken in een enorme natuurreser
vaat beland te zijn. Ze brengen ge
zellige dagen door in een Indiaans
dorp. Een van de Indianen, die ze
in het bos tegen gekomen zijn,
heeft nog met het Canadese bevrij
dingsleger in Nederland gevochten.
In het dorp, waar Job vandaan
komt, is hij gewond geraakt.
ALS JE EENS WIST. Ankie,
hoe ik naar je verlang".
Vuur vernielt boerderij
in Friesland
LEEUWARDEN. De boerderij
van de heer W. H. Streekstra te
Ternaard is gisteren gedeeltelijk in
de as gelegd, doordat Buta-gas ont
snapte dicht bij een brandende
kachel. Na enkele minuten stond
het hele pand in lichterlaaie. De
brandweer was spoedig ter plaatse,
maar zij kon slechts een deel van
de hoeve behouden. Het huisraad,
twee paarden en enige koeien wist
men in veiligheid te brengen. Vier
koeien, een pink en een kalf kwa
men in de vlammen om. Het per
ceel was laag verzekerd.
Ankie besluit ook
te gaan
Dan schrijft ze een brief. „Lieve
Job. Je hebt misschien toch gelijk
gehad, dat je eerst alleen bent ge
gaan. Ik zal wachten tot je ver ge
noeg denkt te zijn om me te laten
overkomen. Intussen zal ik hier
werken en zien wat te sparen.
Maar lang wachten kan ik niet. Ik
verlang ook naar jou."
Daarmee is de vrede bezegeld en
ook voor de emigratie van Ankie
de basis gelegd. Maar het zou nog
twee jaar duren
Iedere week komt er een brief
van Job. Heb geduld, schrijft hij.
Het komt dik in orde. Ik ben ook
naar mijn zuster toe geweest, je
weet wel, die als oorlogsbruidje
vertrokken is. Ik ging naar Ottawa,
waar ze woont en liep even een
veiling binnen, die ik er zag. En
daar zag ik waarachtig zo mijn zus
ter staan. Ze schrok toen ze me zag
en begon in haar verbouwereerd
heid Engels tegen me te praten.
Het gaat mc goed
Job schrijft steeds dat het hem
best gaat, maar een nuchtere bui
tenstaander leest tussen de regels
door, dat zo'n begin in Canada al
lesbehalve mee moet vallen. „Het
is hier hardstikkekoud", schrijft hij
een keer. „Idioot, een paar weken
geleden zaten we nog midden in de
Indiaanse zomer. Het is 'n vreemd
land hier. Je zult aan een hoop
gekke dingen moeten wennen".
Enige malen wisselt Job van pa
troon. Hij is boerenknecht.
Hij melkt de koeien en zit op de
tractor. Hij werkt ook een tijd als
cowboy. Hij zwerft over de prai
riën en door de grote wouden.
Maanden lang, in de barre winter,
verhuurt hij zich als houthakker,
baggert hij in hoge laarzen door
de sneeuw en ziet de enormo
bomen krakend vallen. Vaak gaat
hij op jacht, Als hij met eeri ka
meraad achter een hert aan zit,
verdwaalt hij in een onmetelijk
Vast werk
Dan schrijft Job dat hij een goe
de boer heeft gevonden, waar hij
denkt te blijven. Het is in de buurt
van Hacket bij Calgary in de pro
vincie Alberta. Het Is volgens
Amerikaanse begrippen „dicht' bij
de Westelijke kust van Canada, bii
Vancouver en Seattle aan de Stille
Oceaan.
„Ik moet hard werken," schrijft
Job. „Het is nu de drukke tijd en
we slapen maar zes uur per etmaal.
Maar overwerk wordt betaald."
Hij heeft honderd dollar vast loon
In de maand en als ze trouwen
krijgen ze tien dollar meer. En
dan krijgen ze ook vrij kolen,
melk. vlees en eieren. Boter en
kaas maken zal Ankie zelf moeten
doen. Brood bakken ook. En nog
veel meer trouwens. Maar dat zal
ze wel zien. De vrouwen werken
hier mee, maar dat doen de boe
rinnen bij ons ook. Ankie moet ook
leren paard rijden, schieten en een
tractor besturen. Ze zullen niet bij
de boer in kunnen wonen. Maar
dichtbij l.an hij een huisje krijgen,
het is wel klein, maar voor hen
beiden groot genoeg. En er is ook
water bij de hand. Dat moeten de
meeste mensen in Canada aansle
pen
Het gaat nu tijd worden, dat
Ankie overkomt. Maar dat zal nog
heel wat voorbereidingen vragen
En het wachten velt iang. „Als jc
wist, Ankie. hoe ik naar je ver
langde," schrijft Job, „kwam je
door de lucht naar mij toe vlie
gen."
HaurkwesUes
rcDtezecels
ouderdomspensioen
Invaliditeitswet
civiele procedures
arbeidswet enz.
Vraag: D. G. voelt zich be
zwaard door het feit, dat van pen
sioenen belasting moet worden be
taald.
Antwoord: Hetgeen do Belas
tingdienst hier doet is geheel over
eenkomstig de betreffende regelen.
Men heeft inkomen en voor zover
dit inkomen voor belastingheffing
vatbaar is. moet hieraan worden
voldaan.
Vraag: P. v. V. zou gaarne ad
vies hebben om als er sportgebeur
tenissen zijn en er wordt entrée ge
heven, daarvan geen belasting te
behoeven te betalen.
Antwoord: Men zal bezwaar
lijk van ons verwachten, dat wij
ons gaan verdiepen in de vraag,
hoe men gemeentelijke verordenin
gen kan omzeilen. Het heffen van
belasting bij sportgebeurtenissen ',s
op zichzelf toch werkelijk niet zo'n
verschrikkelijk ding. In onze ge
meenschap moeten voor duizend en
één doeleinden gelden worden ge
vonden om die gemeenschap dat-
(Ingez. Med.)
Het Nederlandse merk
met Wereldreputatie
DE KERK EN HET RASSENVRAAGSTUK
Het moet in de afgelopen zomer gebeurd zijn tijdens de vergadering
van het Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken, te Chichester,
dat een Amerikaanse predikant, toen de rassenvraag ter sprake kwam,
het volgende vertelde: In een „blanken-kerk" in één der Zuid-Ameri
kaanse staten kwam een neger binnen. De koster gaat naar hem toe en,
onder het mompelen van enkele excuses, maakt hij de man duidelijk,
dat hij hem niet in de kerkdienst kan toelaten. Toen zei de neger: „Och,
ik ben er niet zo verdrietig om. 'k Heb deze zaak al meer dan eens aan
mijn Heer voorgelegd, maar Hij heeft gezegd: troost u maar, want het
is mij in 25 jaar óók nog nooit gelukt die kerk binnen te komen
Volgens een bericht in „The „n *a" "u iaa«uuvvh
Messenger", het .orgaan van de dAe" SrTJM L'™inzitten _v?" d?z,? hoogleraar. Wan.
Evangelische en Hervormde Kerk
in Amerika, hebben 116 predikan-
Avondmaal kunnen aanzitten.
Nu weten wij wel, dat de sociale
dat zich in de Achterhoek vestigde
om daar de boeren af te zetten".
Bedoelt prof. Waterink daar de Jo
den mee? Dan wordt het allemaal
nog dubbel zo erg.
Deze hoogleraar is o.m. redacteui
van een maandblad voor moeders
Daarin geeft hij regelmatig paeda-
gogische en psychologische advie
zen. Wij willen niet pathetisch wor
den. maar slechts weer een beroep
doen op dat humane, en vragen:
hebben de kaffers in Zuid-Afrika
geen moeder en de kaffervrouwen
geen kinderen? Dat is blijkbaar
niet van belang, bij de rassenhoog-
„zo'n naturel" is niets.
Het is Zondag jl. Oecumenische
m Amerika, hebben 116 predikan- A n.»„P.iion lr, -7.,;^ net ls ^onaag ji. uecumemaciie
ter en rabbijnen een verklaring af- /."L,?",/ It Zondag geweest. In de godsdienst-
gelegd. nadat een 19-iange neger Afiï- J? oefeningen van de Kerken, bij do
gelegd, nadat een 19-jarige neger hpropn de peest van Evangelie
'"i-Sn ge„Ve^I, °!T-Aet en Christendom alléén. Ofschoon
scheid in een park van de stad
Cleveland was doodgestoken. De
dit beroep een en ander maal toch
Oecumenische Raad aangesloten, is
met de gemeente gebeden voor de
Christenen óver de gehele wereld
Ook voor de zwarte christenen.
^leveidiia wdb auuugc&iuKun. uc hji reêerine is eedaan vanwege
verklaring is een schuldbelijdenis jJJJ, A'l-- .- - -
voor God omdat wii bureers ziin H» andere Zuid-Afrikaanse Ook voor die in Zuid-Afrtka
vTeen wU; Kerken. Maar dat neemt niet weg. Bij die Oecumenische Raad is
SrïnZb hiSS. Kerk tegen deze rassen-discrimi-
omdat hij een andere huidskleur natie m£et worden geprotesteerd
heeft. In ons hart zo lezen wij
in deze verklaring is nog altijd
iets te vinden van de hoogmoed
van het ras waartoe wij behoren;
wij zijn zó onverschillig geweest
ten opzichte van de sociale toestan
den, dat dit verschrikkelijke kon
gebeuren; wij waren geroepen om
de leden van Gods gezin tot weder
zijds vertrouwen en eerbied te
brengen cn wij hebben gefaald."
Wij zouden het bovenstaande
eens willen voorleggen aan prof.
dr J. Waterink. Deze Hoogleraar
van de Vrije Universiteit te Am
sterdam, bekend paedagoog en lid
der Gereformeerde Kerk, is enkele
Dez« week:
Bij die Oecumenische Raad is de
Kerk, waartoe prof. Waterink be
hoort, niet aangesloten. Wij stellen
héar niet aansprakelijk voor de op
vattingen en uitlatingen van één
harer vooraanstaande leden. Maar
we betreuren het toch, dat de Ge
reformeerde Kerken aan het ge
sprek over de rassenvraag op deze
wijze niet deelneemt.
Tijdens het Wereldcongres van
en wel uit zuiver humane over- Kerken werd een Jeugdmeeting ge-
wegingen, die vooral haar beteke- houden, in de Apollohal. Zesdui-
nis krijgen, wanneer zij op grond zend jongeren hebben daar toen ge-
van Gods bemoeienis met de hoord, hoe een zendeling-arts van
mens, zonder onderscheid van ras de Goudkust zijn blanke broeders
in Kerk en Wereld
of huidskleur, gelden.
Prof. Waterink, die dit alles kan
weten, is in Afrika geweest. Hij
heeft er ook over gesproken voor
opriep om samen met hem en de
zijnen aan de mens-in-nood de
vreugde van het Evangelie te pre
diken, hem te helpen en te dienen
Maar deze jonge dokter, een le
maanden in Zuid-Afrika geweest een gezelschap van onderwijzers, in vende chrlsten mag |n zu'id-Afnka
Dc laatste tijd hebben wij nog al
eens moeten lezen, dat de rassen
vraag in die gewesten tot allerlei
problemen en maatregelen aanlei
ding heeft gegeven. Ook tot ge
vechten en opstanden. De regering-
Malan (de heer Malan studeerde
destijds te Utrecht theologie!)
neemt steeds scherper maatregelen
ter afscheiding van de zogenaamde
„naturellen", de kaffers, en ook
naar het schijnt, met betrekking tot
'de Indiërs. Naturellen en blanken
kunnen en mogen geen postzegels
meer kopen aan hetzelfde loket. Zij
reizen in afzonderlijke wagons en
er zijn zelfs christelijke Kerken in
het verband van de afd. Gooi der
Vereniging voor Paedagogiek.
Wat deze gereformeerde paeda
goog daar gezegd en elders ge
niet in dezelfde coupé reizen als
prof. Waterink. Hij is een neger
Daarom is het goed en wij zien
er nu reeds naar uit dat het
schreven heeft, Is op zn minst Centraie Comité van de Wereldraad
genomen ontstellend te noemen.
Prof. Watterink vindt namelijk,
dat hij zeer geestdriftig kan zijn
voor alles wat de heer Malan doet.
„Wat de Nederlandse kranten over
de apartheid schrijven, is kolder",
zegt Prof. W. „N a t u u r 1 ij k moe
ten de kaffers in afzonderlijke
treinwagens rijden, dat kan im
mers niet anders. Ik zou niet graag
mijn vrouw met zo'n naturel in
één coupé laten reizen". En wat de
Zuid-Afrika, waar twee verschil- Indiërs in Zuid-Afrika betreft, dat
lende kerkorden het lidmaatschap zijn „uitzuigers, te vergelijken met
regelen voor blanken en gekleur- een bepaald type van zakenlieden
van Kerken thans een uitspraak
over deze hele kwestie voorbereidt,
om haar in de vergadering, die vol
gend jaar ln Canada wordt gehou
den. voor te leggen aan de gehele
wereld, en vooral aan sommige
christelijke Kerken.
In Zuid-Afrika zijn Kerken aan
gesloten bij de Wereldraad. Andere
niet. Wij hebben er zulk een ver
moeden van. dat binnen de laatste
prof. Waterink zich heeft bewogpn
Over opvoeding, en meer nog.
over godsdienstige opvoeding
gesprokenl
gene te kunnen geven, wat ln h®t
algemeen belang noodzakelijk is.
Dat zij. die naar sport gaan kijken,
iets voor het algemeen belang over
hebben en wel in de vorm van een
heel klein beetje belasting, wordt
doorgaans wel als juist aanvaard
Vraag: W. J. wil gaarne iets
doen tegen overlast, welke bij
meent te hebben van zijn buren.
Antwoord: Het is bii dege
lijke gevallen voor een buitenstaan
der onmogelijk om vast te stellen
of overlast een gevolg ls van pla
gen, om maar geen ander woord ie
gebruiken, dan wel dat door samen
wonen en soortgelijke omstandig
heden bepaalde zaken niet behoor
lijk behartigd kunnen worden,
zoals het wegbergen van fietsen,
het lappen van rul4' enz Men :al
in voorkomende gevallen dan niet
in eerste instantie moeten vragen
of er wetten of voorschriften zijn,
die hier ..recht" kunnen geven,
maar dienen te pogen door rustig
met elkaar te praten een bevredi
gende onlo^cinv le vinden.
Vraag: H. V. meent, dat een be
paald artikel, dat hij heeft gekocht
als nieuw, in werkelijkheid niet
nieuw is en uit dien hoofde te duur
is betaald.
Antwoord: Slechts een J Af
zoek ter plaatse, d wz. ccn onder
zoek door ccn deskue^icre, kan
maken wie gelijk heeft, de leveran
cier of de koper Dnarnm heb»- a
wij aancreroHon in dit geval r--'-ct
te zoeken met de Priisheheersing.
alwaar men zeker wel be*-®!^
zijn het bedoelde onderzoek ln Ie
stellen.
Vraag: Mevr. C. M. B wenst te
weten of men bij een bepaald bezit
nog in aanmerking komt voor^
ouderdomsrente.
Antwoord: Wanneer het beril
slechts bestaat uit het door de vrn-
gcnstelster opgegeven bedrag, dan
is nog een zekere uitkering inge
volge de Nood vc4 '--«svoor-
ziening mogelijk, maar. omdat het
niet buitengesloten is. dat er nog
meer bezit is. raden wij aan met
de Raad van Arbeid to gaan praten
waar men dan alles nauwkeurig -.al
nagaan.
Vraag: J. D. Z. heeft bezwaar
tegen het feit. dat de huiseigena ir.
nu er onderhuur is, een zeer klem
bedrag boven de normale v' r
vraagt.
Antwoord: Het verlangen van
de huiseigenaar, dat in geld uitge
drukt, kan neerkomen op 10% van
de huur. is, als er onderbuur ls,
geenszins onredelijk en overeen
komstig de desbetreffende voor
schriften. Door ubewoning
leeft een huis vroeger uit.
r
Kamer-ceremonieel
(Van onze parlementaire
(redacteur)
Rechts en links van het ge
stoelte van de voorzitter der
Tweede Kamer hangt een dag
kalender, die met duidelijke cij
fers dc datum aangeeft. Men
mag aannemen, dat deze kalen
ders, zo keurig passend bij het
Kamerdecorum, daarvoor door
de Staatsdrukkerij speciaal ver
vaardigd worden. Wanneer in n
avondvergadering het uur van
middernacht nadert, staat de
Kamerbode op zijn post om,
precies op het ogenblik dat ac
nieuwe dag begint, een blaadje
van het kalendcrblok af te pel
len, opdat zelfs geen seconde n
onjuiste datum het Hoge College
in de war zou brengen.
Dit afscheuren der kalender
blaadjes om klokke twaalf is
een typisch Kamer-ceremonieel,
dat door generaties van bodes
steeds als een heilige ritus is
uitgevoerd. Doch Dinsdagavond
kwam dc traditie in ernstig ge
vaar, omdat om middernacht
geen bode aanwezig was. De
'Kamervoorzitter keek gejaagd
om zich heen. Hij m de eerste
plaats is de bewaker van het ce
remonieel, maar de Kamer-adat
staat niet toe, dat hij uit zijn
zetel opstaat om de voorge
schreven handelingen persoon
lijk te verrichten. Gelukkig be
vond zich aan zijn linkerhand
een der commiezen-griffier, die
althans een der blaadjes met
vaste hand afscheurde. En aan
dc andere zijde was de eer om
de traditie te handhaven aan de
heer Van der Goes van Natcrs
b schoren, die op volmaakt gra
tievolle wijze de gewijde han
deling voltrok en cr daarbij in
slaagde om niet meer te nemen
dan hem toekwam.
Schadevergoeding
voor „Nijmegen"
LONDEN. Het Conservatieve
Lagerhuislid Foster, heeft de open
bare aanklager. Sir Hartley Shaw-
cross. in het Lagerhuis om een ver
zekering verzocht, dat een eventuele
eis tot schadevergoeding voor het
ongeluk met dc K.L M -Constella
tion „Nijmegen" bij Prestwick niet
zou worden beïnvloed door de uit
gestelde publicatie van het rapport
der commissie van onderzoek.
De lndieningsperiode eindigde op
20 October. Het rapport over de
ramp. dat in Juli aan de minister
van burgerluchtvaart werd over
handigd. werd pas op 23 November
gepubliceerd.
Shawcross verklaarde zich niet
bij voorbaat te kunnen binden. h
hij zag geen reden om te veronder
stellen. dat het verst uken van dc
indieningstermijn in een eventueel
geding tegen de eis zou worden
aangevoerd.
Tsjechische huwelijkswet
aangenomen
PRAAG. De Tsjechoslowaaksc
nationale vergadering heeft met
algemene stemmen dc nieuwe hu
welijkswet aangenomen, die door
Alexei Cepicka. de minister voor
kerkelijke aangelegenheden cn Jus
titie is ingediend. Hierin wordt be
paald. dat na 1 Januari gesloten
kerkelijke huwelijken niet als wet
tig zullen worden beschouwd Hu
welijken zullen voortaan pas na het
burgerlijk huwelijk kerkelijk mo
gen worden ingezegend. De wet ver
zwaart de voorwaarden tot echt
scheiding en staat aan de gehuwde
vrouw toe haar eigen naam te blij
ven voeren. De wet voorziét tevens
in volledige gelijkstelling van wetti
ge en onwettige kinderen. O'Hers
moeten voor de geboorte van - en
kind besluiten welke achternaam
het zal ontvangen. De nieuwe wet
is gebaseerd op een volkomen ge
lijkberechtiging van man en vrouw.
Bij de behandeling van de wet
richtte Cepicka een felle aanval op
het Vaticaan en het Tsjechische
episcopaat. Hij sprak daarbij van
„Vaticaanse cohorten, wier reaction-
naire politiek zich niet meer zal
kunnen laten gelden
In de provincie Rome hebben
de landarbeiders gehoor gegeven
aan het bevel van hogerhand om de
duizenden hectaren land, die zij de
laatste dagen hebben bezet, te ver
laten. Slechts enkelen houden nog
voet bij stuk. Men wacht thans de
besluiten van de landcommissies af.
LONDEN. De nieuwe, nlet-communistlsche vakvcrcnlgingsinVerna-
tionalc, de „Internationale bond van vrije vakverenigingen". Is Woz»"Gdag
kort na liet middaguur te Londen In het leven geroepen, na acht dagen
van uitvoerige besprekingen over technische en politieke kwesties. Dc
statuten werden zonder stemmen tegen goedgekeurd, doch dc vertegen
woordigers van de Franse cn Belgische Christelijke vakverenigingen heb
ben zich van stemming onthouden. De organisatie omvat een kleine vijftig
millinen georganiseerde arbeiders in 53 landen. Dc Nederlander H. Ol-
denbroek, secretaris-generaal van de Internationale Federatie van
Transportarbeiders, is benoemd tot algemeen secretaris. Tot president is
gekozen Paul Finet van het Belgisch Algemeen Vakver.bond.
slotte heeft men. na ook even over
Brussel zetel van
organisatie
De nieuwe organisatie zal worden
geleid door een uit twintig personen
bestaande bestuursraad. waarin
Europa met vijf zetels zal zijn ver
tegenwoordigd. Tot lid van het da
gelijks bestuur van het nieuwe ver
bond zijn gekozen: K. Hedayat van
Perzië, Leon Jouhaux van de Franse
Force Ouvrière. Eiler Jensen van
Denemarken. Paul Finet «met Oos
terhuis van het N V.V als eerste
plaatsvervanger). Hans Boeckler
van de Duitse vakbond en Guilo
Pastore van het Italiaanse Vrije Al
gemene Vakverbond
De kwestie van de'zetel der nieu.
we organisatie heeft enige moeilük-
heden opgeleverd. De heer Olden-
broek had het hoofdkwartier graag
in Londen gevestigd gezien- De
Amerikaanse vakverenigingsleiders
waren daar echter tegen, omdat zij
bevreesd waren voor een te grote
invloed van het Britse T.U.C. Ten-
Parijs en Kopenhagen te hebben ge
dacht. zijn keuze laten vallen op
Brussel.
Hoewel het Belgisch Christelijk
Vakverbond zich van stemming over
de statuten onthield, heeft het wel
besloten contributie ic bciaien voor
een ledental van 504.000 Een Grieks
gedelegeerde arriveerde ln Londen,
die contributie betaalde voor een le
dental van tweehonderdduizend
De heer Oldenbroek. de algemeen
secretaris, is candidaat gesteld door
Arthur Deakin namens het Britse
TUC Hij kreeg de steun van de
Amerikaanse AFL en CIO. de Hind
Mazdoor Sabha, het Belgisch Alge
meen Arbeiderverbond en van de
Braziliaanse afgevaardigde namens
geheel Zuid-Amerika." In een toe
spraak tot het congres dankte hij
voor het in hem gestelde vertrou
wen en wekte hij de aanwezigen er
toe op. met de wijsheid van het oos
ten, de beschaving van het westen
en de energie van de nieuwe wereld
een internationale te vestigen, die
het doel waarvoor zij werd opge
richt tot werkelijkheid zal maken.