Grandioze opname van Beethovens negende IN AMERIKA IS HET WEL WINTER Ook jonge mensen kunnen spataderen krijgen Schaak-rubriek Bridge-rubriek Dam-rubriek Zaterdag 14 Januari 1950 Men wachte niet met behandeling Spataderen is één van die veel voorkomende kwalen, die niet alleen in enkele gevallen gevaarlijk kunnen worden, maar die ook dikwijls veel last bü bet werk kunnen ver oorzaken. Daar tijdige behan deling kwade gevolgen kan voorkomen, lijkt het me nuttig iets meer over deze afwijking te vertellen. De spataderen zijn een ziekte van de aderen, d w z. van die bloedvaten, die het me^ koolzuur beladen bloed van de weefsels naar het hart en vandaar naar de longen brengen, waar dit bloed zijn koolzuur aflevert en weer zuurstof uit de ingeademde lucht krijgt. Het zuurstofnjke bloed be reikt via de slagaderen de ver schillende lichaamsdelen. Het bloed in de aderen is donkerrood. De wanden van de aderen zijn zwak ker dan die van de slagaderen. Dat is dan ook de oorzaak, dat zij gemakkelijker schadelijke invloe den kunnen ondergaan. Daartoe behoort de druk van de bloedko- lom in deze bloedvaten. Wanneer iemand veel moet staan, worden de aderen in de benen op de duur door deze druk verwijd. De elasti citeit van de vaatwand vermindert en in het betrokken vat ontstaan bloedstuwingen. Later komt het tot ontsteking van de vaatwand, waardoor het bloed plaatselijk stolt. Deze stolsels, thromben ge naamd, vormen een zeker gevaar, daar zij kunnen afbreken en dan door de bloedstroom meegesleurd worden. Komen zij in een nauwer bloedvat terecht en raakt dit ver stopt, dan zijn zeer ernstige ge volgen te vrezen. Bij gewone spat aderen komt dit gelukkig weinig voor. De meeste spatader-patiënten hebben vooral last van pijn, die als krampen in de benen optre den en de patiënt dwingt zijn werk tijdelijk te staken en te gaan rusten Wanneer het proces een tijd heeft geduurd kan staand werk onmogelijk worden. Deze ziekte is niet aan een bepaalde leeftijd gebonden. Veel jonge mensen zijn er al mee behept. Iemand, die reeds op jeugdige leeftijd een begin van spataderen vertoont, mag geen be roep kiezen, waarin hü veel moet lopen of staan. Operatie of inspuitingen De behandeling van spatade ren is tweeledig. Of men voert een operatie uit. of men werkt met in spuitingen. Alleen de medicus kan bepalen, welke methode gevolgd moet worden. De operatieve me thode is uiteraard van langere duur en vergt opneming in het ziekenhuis Bij de behandeling met inspuitingen daarentegen kan de patient aan het werk blijven. De successen zijn bij beide metho des zeer wisselend. In het alge meen kan men zeggen, dat hoe eerder de patiënt onder behande ling kopit, des te beter de resul taten zijn. Maar helaas komen ve len te laat Dan kan de kwaal niet meer verholpen worden. In deze gevallen probeert men de pijnen door het dragen van elas tieken kousen te verminderen. Na tuurlijk kan men spataderen nooit door het dragen van deze kousen genezen. Velen trekken deze kousen niet j op de juiste manier aan Men moet de kousen 's ochtends voor het verlaten van het bed liggend I aantrekken Is men wellicht om de een of andere reden toch uit j bed gestapt, dan moet men weer tenminste een half uur gaan lig gen en weer liggend de kousen aantrekken. Het gebruik van windsels is niet aan te bevelen. De laatste tijd worden in Amerika ook nylon-elastieken kousen ver vaardigd. Tot de zeer onaangename gevol gen van spataderen behoort het ontstaan van zweren aan de be nen. Deze beenzweren genezen heel moeilijk en dwingen de pa tiënt vele weken tot rust. Zoals ik reeds opmerkte, haast ieder, die er aanleg voor heeft, kan spataderen krijgen. Vooral vi ouwen, na een bevalling, lijden er dikwijls aan Ook tal "van be roepen, zoals kellner trambe stuurder. leiden er licht toe. Zodra men iets van verdikte aderen in dc benen opmerkt, vrage men ad vies bij de huisarts. Tot het volgende spreekuur! MEDICUS. Over centrumstrategie I Reeds bij de geboorte var. het positie spel in het eind van de vorige eeuw werd door de scheppers Steinitz en Tarrasch met nadruk op het belang van het cer.trum gewezen- „Bezet het centrum met pionnen en de grondslag voor een positie met winstkansen 's gelegd". Dat bet centrum primair van bete kenis is in de moderne strategie wordt door gecn er.kel schaker meer betwij feld en partijen in het begin van deze eeuw tussen aanhangers er. twijfelaars van dit principe hebben wel aange- toor d dat logica zegevierde. Logisch, ja dat is het immers! Want gecentra liseerde figuren hebben een grotere actieradius en kunnen zich veel sneller verplaatsen r.aar bedreigde fronten dan gedecentraliseerde figuren! Niet meer aangehangen wordt tegen woordig de cis, het centrum zo snel mogelijk met pionr.cn te bezetten. Dc neo-romanlische school na de eerste wereldoorlog leerde dat men gerust aanvankelijk de cer.trumpionnen op dc basis kon houden, dit zelfs aanbeveling verdiende, om later de vij3r.d effectie ver in het centrum te kunnen aanval len. De aanhangers predikten niet een bezetting van het centrum maar con- tróle en invloed. Vandaar, dat destijds in de mode kwam. beide raadsheren te fianchettercn. vandaar de ontwikkeling van de Indische openingen en vergui zing van damegamblct en open spelen. Er is sterk overdreven (men leze Bieyer. die 1) e2—e4 met een vraag teken voorzag, verder o.a. Rèti in Neue Ideeën"), maar zonder twijfel heeft deze school enorme waarde ge had. Een eigen plaats nam grootmeester Nimzowitseh in. Deze schaker schiep ccn geniale strategie, welks richtlijnen hij uiteenzette in zijn beroemde boeken ..Mein System" en „Der Blockade". ,Ovcr het centrum zegt hii o.a.. dat het niet onvoorwaardelijk door pionnen bezet behoeft te worden- centraal ge posteerde figuren (of ook tegen het centrum gericht) kunnen de pionnen vervangen. De hoofdzaak zij een rem ming van de vijandelijke centrumpion nen! Een volzin: ..Men wenne zich eraan, de beheersing van het centrum als een remmingspiobleem op te vat ten: niet echter zij de arithmetrische voltalligheid van de centrumpionnen beslissend" Hieronder een rcvolution- naire partij, waarin Nimzowitseh' op vattingen omtrent het centrum duide lijk gemanifesteerd worden Revolution- nair was deze partij daarom, omdat men in 1911 (tournooi Karlsbad 1911) nog niet rijp was. N 's strategie te be grijpen. Wit: Nimzowitseh Zwart: Salwe. 1) c4 e6 2) d4 dS) 3) e5 c5 4) c3. (N. koos bij voorkeur deze variant) Tc6. 5) Pf3 Dhfi (d4 is wits zwakke punt). 6 Rd3 (beter nu Rc2zwart kan nu niet cd4: cd4. Pd4: Pd4 Dd4: spelen wegens Rb5t met damewinst). 6) Rd"? (ma->kt genoemde variant onmogelijk en dreigt dus pionwinst op d4. maar de fout is. dat zwart niet eerst cd4: heeft ingelast. Dan had wit later Rd3e2 moeten spe len en zou zijn 6e zet tempoverlies heb. ben betekend) 7) dc5: (II volgens N-) Rc5: 8) 0—0 f 6 (N tekent aan; .Zwart voelt zich nu triumphator en stort zich vol begeerte op de laatste spruit van de eens zo trotse ketenfamilie, om hem te vernietigen. Zijn parool is: ..plaats voor pion e6". Maar het komt heel an ders uit") 9) b4! (onttrekt b2 aan aan val en dus kan Rel gemobiliseerd wor den) Re7 10) Rf4 fe5: 11) Pe5: Pe5: 12) Rc5: Pf6 (op RfG volgt Dh5 g6 Rg6:t enz 13) Pd2 0—0 14) Ff3 Rd6 15) De2 Tac8 16) Rd4 Dc7 17) Pe5 (hét is net gelukt i) de pionnen d5 en e6 zijn ge- ümmobiliseerd en dat is beslissend Zwart stikt a. h. w.) 17) Rc8 18) Tacl Re5: 19) Rc5: Dc6 20) Rd4 Rd7 21) Dc2 („de beslissende omgroepering) Tf7 22) Tc3 b6 23) Tg3 Kh8 24) Rh7:! e5 (op Ph7: verliet Dg6!) 25) Rg6 Te7, 26) Tfcl Dtfó 27) Re3 d4 28) Rg5 Tc3: 29) Tel: dc3: 30) Dc3; (dank zij een originele centrumstrategic heeft N. be slissend voordeel behaald en wikkelt technisch goed af 30) Kg8 31 *3 Kf8 32) Rh4 Re8, 33) Rf5 Ddl 34) Dd4: ed435) Te7; Ke7: 36 Rd3 Kd6 37) Rf6:! gf6: 38) h4 opgegeven. Plaatsgebrek belet dieper op deze partij in te gaan. maar aandachtig na- spelenden zullen niet veel vragen heb ben te stellen - zij spreekt krachtig voor zichzelf en N.'s strategie! Opl. vorige keer: 1) Dh2 e2 (Kei:) 2) Dh6 (Dc2) comp Blumenthal. Nieuwe opgave, driezet: Kg5. Df2. Pg4. pi c2. e5. h2. Ke4. Pg2, pi. d5. e6, h3. Beethoven's negende symphonie neemt in de geschiedenis der sym- phonische kunst een wel zeer bij zondere plaats in. want voordat dit werk ontstond was de symphonie een uitsluitend instrumentale com positie. Beethoven heeft lang geaar zeld vooraleer hij er toe besloot aan zijn Negende een koorfinale toe te voegen en zijn correspondentie uit die tijd wijst uit. dat dit vraagstuk hem ernstig bezighield. Dat wil niet zeggen, dat de meester zich tot het componeren van een cantate op Schiller's gedicht ,.Ode an die Freu- de" niet slerk voelde aangetrokken Integendeel. Toen hij als 23-jarige jongeman het gedicht voor het eerst las, werd hij er poëtisch sterk door getroffen. Toen reeds ontwaakte in hem de drang om het op muziek te zetten, doch er zouden nog een goe de dertig jaren verstrijken alvorens dit plan verwerkelijkt zou worden. Tussen de achtste en negende sym phonie ligt een periode van tien jaar. geurende welke tijd Beethoven ccn teruggetrok- ken leven leidde zelfs zo. dat het rraatje ging. dat hij zou zjjn ..uit- gecomponeerd" ^ifHet nageslacht heeft dan ook het ontstaan van de koor-symphome te danken aan vrienden en v eerders van de com ponist. die er bij hem op aan dron gen een nieuw symphonisch werk te schrijven. En zo beleefde dan op 7 Mei 1824 met enorm succes de ne gende haar eerste uitvoering te We nen. De componist die zelf op het podium de uitvoering bijwoonde en met zijn rug naar de zaal gekeerd stond hoorde na afloop ten gevolge van zijn volslagen doofheid de geest driftige toejuichingen van het pu bliek niet Het heeft Beethoven veel moei te gekost om van de drie ab soluut gedachte instrumentale ge deelten een organische overgang te vinden naar het vocale element. Hij heeft dit op geniale wijze gedaan door in de instrumentale inleiding van het laatste deel reminiscenties aan thema's der voorafgaande delen te laten klinken, en ze a.h.w. voor zichtig in verbinding te brengen met het „vreugde-thema", waarna de overbrugging tot stand kon ko men door het door de bas gezopgen recitatief waarvoor Beethoven zelf de woorden schreef. Muziek-aesthe- tisch beschouwd kunnen er bezwa ren aangevoerd worden tegen de wijze waarop Beethoven zich soms heeft uitgedrukt. De bijna onzing bare hoge passages, (het komt zelt's voor, dat de sopranen twaalf maten lang de hoge a moeten aanhouden) overschrijden haast de grenzen van het.mogelijke en in de partijk kom: daarvan dan ook zelden veel terecht Maar Beethoven's bruisend, tempe rament heeft zich nimmer veel ge legen laten liggen aan vocale en in strumentale mogelijkheden als (om zijn eigen woorden te citeren) „de Muze sprak tot hem". Men moet dan ook het slotkoor in de eerste plaats muzikaal-psychologisch horen er. er het algemeen menselijk ethische mo ment verklankt op Beethoveniaanse wijze in teurgvinden. Men hoort dan de late-Beethoven, zoals in deze ge hele symphonie men denke slechts aan het diep ontroerende Adagio op zijn grootst. En nu zal het elke discophiel ver heugen te weten, dat Columbia deze symphonie volledig heeft opgeno men en wel op achttien plaatzijdtn Dit is een bijzondere daad waarvoor men het grootste respect moet heb ben. want commercieel beschouwd kan dit zeker geen groot succes wor den. De interpretatie die het Weens Philharmonisch Orkest, het koor van de Weense Muziekvrienden en het solistenkwartet Elisabeth Schwarzkopf, Elisabeth Höngen, Ju lius Patzak en Hans Hotter onder de gespannen leiding van Herbert v. Karajan er van geven is grandioos en de technische zijde van de opna me is waarlijk frappant. Deze opna me zou in geen discotheek mogen ontbreken. Herman van Bom. Bij Stromboli-film zou plagiaat zijn gepleegd NICE. De Italiaanse schrijver Antonio Aniante. die in 1930 uit Italië is gevlucht bij het verschijnen van zijn boek „Mussolini" en thans te Nice woont, beschuldigt de regis seur Roberto Rossellmi van plagiaat bij het scenario van de film „Strom- boli". Hij heeft een advocaat te Rome podracht gegeven zijn belangen te verdedigen en 3 millioen lire schade vergoeding te eisen. Te elfder ure Uit een lang geleden gespeelde inter nationale ontmoeting herinner ik mij het onderstaande spel. dat m ons team enige sensatie verwekte: N. Sch. b 3 6 5 3 Ha. h v b 3 2 Ru. 9 6 KI. b W. O. Sch. a 9 Sch. h 7 2 Ha. a 10 4 Ha. 5 Ru. a v 8 3 Ru. h b 10 4 2 KI. a h 5 2 KI 8 7 6 3 Z Sch v 10 4 Ha. 9 8 7 6 Ru 7 5 KI. v 10 9 4 Noord was gever. NZ kwetsbaar. Toen de Nederlandse spelers dit spel in de OW - lijn *n handen kregen, be. reikten zij het goc<ie eindbod van 6 R te spelen door Oost. Z. kwam uit met H 9 en het spel werd op de volgende keurige wijze door O. afgewikkeld H aas werd genomen, tweemaal werd troef gespeeld, een H uit W. werd in O getroefd, waai na driemaal Sch. werd gespeeld waarbij W. met aftroeven aan slag kwam Toen KI. aas en heer v. er- den geïncasseerd, bleek deze kleur slecht te zitten. maar Oost wist daarop wel raad Hij speelde uit W. de H. 10 r.a cn toen Noord die slag nam (gedwon gen). gooide O. zijn 3c KI. weg. Noord moest toen in de dubbele renonce spe len en O kon nog een KI afgooien. Te. recht was de Oostspeler trots op het fraaie resultaat. Toevallig werd het spel aan de andere tafel als laatste spel gespeeld: de speler die het al gespeeld had. stond daar even te kijken en hoor de dat zijn tegenpartij in de OW-lijn óok 6 R bood. Het spel verliep daar iets. anderswel werd met H 9 uitge komen. werd er óók tweemaal troef getrokken doch daarna ging Oost uit beide handen de hóge kleuren wegspc. len Toen hij daarbij als laatste stap de H. 10 in de eigen (O.)-hand aftroef de, kwam onze Nederlandse speler ver heugd naar zijn partner cn supporters lopen en deelde mede. dat het laatste spel bijzonder veel winst zou opleveren omdat het 6 R. contract aan de andere tafel zéker down zou gaan. Hij was echfer ietwat voorbarig ge. weest de andere Oostspelcr zette n.l.. nadat >n de OW spellen de hoge kleu ren waren „gestript", uit de Oosthand voort met KI. 3 en Z speelde KI. 4 bij W KI 2 11) cn N. moest dc KI boer nemen, waarna N. eveneens verplicht was in de dubbele renonce te spelen en Oost het spel makkelijk maakte.# „Je had KI v moeten bijspelen", verweet Oost de team-genoot Zuidspeler van de 2e tafel. „Dan maakt Oost het spel óók" beweerde Z. En daarmede had Z. gelijk want in West kan dan wederom KI 2 gespeeld worden cn dan moet Z. van KJ 10 9 4 afspelen, waardoor hij geen enkele KI slag meer behoeft te maken! Kampioen van Noord- Holland Noord-Holland heeft een nieuwe kam pioen gekregen in de persoon van H. Veenstra uit Breezand (N.H Het is verheugend dat in de kop van Noord-Holland, waar de bSkermat van De finale heeft een buitengewoon spannend verloop gehad, daar Veenstra en van der Sleen uit Amsterdam gelijk aankwamen. Niet minder dan drie partijen waren nodig om de definitieve winnaar aan te wijzen, daar de eerste 2 partijen remise werden. De derde parfij werd door van der Sleen verloren, maar het resultaat had met hetzelfde gemak anderom kun nen zijn gelijk onderstaande stelling Iaat zien: Zwart: H. Veenstra 3, 5, 6 9, 10, 13/15. 19. 24. 26, 27. Wit: O. J. B van der Sleen 25. 30. 33. 35,40. 42. 45. 49. Wit aan zet vervolgde met 29. 37—32? Hij durfde dc voortzetting 29. 33—28. niet aan uit vrees voor de volgende mogelijkheden: 29 33281! 2429: 30. 39—34. 6—11: 40. 34x23, 13—18; 41. 23x12. 27—31; 42 36x27. 19—24; 43 30x19, 14x41. cn Zwart wint. Of: 29. 39—33. 27—32: 30. 33x24. 32x23: altijd gevolgd door 1420; enz. met stukwinst Toch was de zet 2429 weinig te vre zen geweest, gelijk hieronder wordt aangetoond. 29 33—28'! 24—29: (A) 30. 40—341 29x40: 31. 45x34! 3—8: (BCD) 32. 30— 24!! 19x30. 33 35x24 14—19; (E) 34 33— 32. 27x47 35 34—30. 47x20; 36. 25x12. 611: 23—22! en Wit wint gemakke lijk. (El 35. 8—12: (Of?) 34. 28—23. 13— 18. (of?. 35 23—19! 14x23; 36. 38—32! 27x47. 37. 37—31!! 26x37. (gedw.) 38 49 —43. 47x20: 39. 25x3. 18—22; (of?) 40. 3x41 6—11; 41 41x19. 10—14: 42. 19x10. 5x14; 43. 36—31. cn Wit wint. (D) 31 15—20; 32 34—29. 10—15: (gedw 33 30—24! 19x30; 34 35x24. ge volgd door 2823. 3934. en Wit staat totaal gewonnen. (C) 31. 6—11: 32. 34—29. 11—17. (of?) 33. 29—24 en Wit staat totaal ge- gewonnen. CB) 31. 13—18; 32. 28—22. en Wit wint (A) 29 3—8; (Er dreigde 28—23. 30x8. 38—33. enz.) 30. 39—33. 6—11; (gedw.) 32 49—44. 8—12; (of?) 33. 44— 39. enz wint. Waarmede dus gezegd is dat Wit bij de 29e zet totaal gewonnen stond. Ech ter. het is zaak. in dit warnet van mogelijkheden de juiste weg te vinden en dat valt niet altijd mede in een be perkte bedenktijd! Voor probleemliefhebbers. (auteur: „Wit aan zet" I). (Pseud.) (Ie Pr. Eindhoven „De Problemist"). Zwart 7,9. 11. 13. 19. 24. 26. 35 Wit 22, 28. 31. 33. 39. 40. 42. 44. 50. Wit speelt en wint. Oplossing vorig probleem: 1. 4712. 37x39; 2 44x24 35x44 3. 50x39 23—28; (gedw 4. 39—33. 28x39: 5. 30—25, 19x30; 6 25x43. wint door oppositie. Muurraadsel Wij geven'U de omschrijvingen van 2 letters en 15 woordjes. Van 1 tot en met 9 wordt steeds een letter aan het voor afgaande woordje toegevoegd. Daarna wordt steeds een letter ver minderd. Echter steeds met behoud van de gebruikte letters van het vooraf gaande woord. Hieronder komen de omschrijvingen 1 klinker: 2 voorzetsel3 klein visje; 4 afsluiting. 5 lichaamsbeweging; 6 mu. ziekterm 7 manier van stelen; 8 kleine bruine vlekjes; 9 tegenwerpingen10 manier van lachen; 11 ten voorbeeld staan- 12 aangaande, betreffende; 13 lekkernij14 vreemd geldstuk15 boom16 Muziekterm; 17 klinker. Oplossing vorige puzzle In de volgorde (van boven naar be neden) 8 18 2 10 7 15 17 9 6 16 11 3 4 12 1 5 14 en 13 in het linkse- en in de volgorde 9 2 6 13 18 12 7 5 3 16 17 15 1 14 11 8 10 en 4 in het rechtse gedeelte van de figuur geplaatst geven de spreekwoorden te lezen n 1 Als het kalf verdronken is dempt men de put. en: Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens. Christopher G. Janus, een 38-jarige importeur uit Chicago, heeft van zijn oom P. Z. Aristophron die in 1944 in Egypte stierf o.a. iner dansmeisjes geërfd. Hij wil ze naar Amerika brengen als baby-sitters, maar mevrouw Janus is daar te gen. De vier schonen zullen dus wel in Egypte blijven. Dat Oosterse schoonheid heel goed samen gaat met de Westerse kledij toont de Egyptische prinses Fawzia, de zuster van koning Faroek (rechts). Dit is Camelia, een beeldschone Egyptische filmactrice, die thans in Engeland vertoeft voor het maken van haar eerste Britse film „Poison Road". Zij was reeds eerder gecontrac teerd voor Hollywood, maar de betreffende maatschappij heeft haar opnamen gestaakt. Toen mevr. Joseph Warden uit Chicago thuiskwam uit het ziekenhuis, waar zij met een tweeling was verrast, vernam zij dat haar man wegens bezui niging was ontslagen. Het gezin Warden bestaat uit 16 personen: op moeders schoot Carol en Carl (6 dagen ouden verder van links naar rechts op de eerste rij Patricia (3 jaar), Loretta (4), Jerry (6), Patrick (8), Barbara (9) en Robert (10), op de achterste rij pa Warden, die de 21 maanden oude tweeling Joseph en John in zijn armen houdt, Bernardine (12), Frances (13) en Daniel (14). Twee kinderen wonen niet bij het gezin. Prinses Alexandra Victoria van SleeswijkHolstein, de 62 jaar oude schoondochter van de laatste Duitse keizer, leeft in een woonwagen en trekt in Wiesba den van de ene parkeerplaats naar de andere. Zij voorziet in haar levensonderhoud door het schilderen van portretten en landschappen. Zo gauw zij vol doende geld bijeen heeft, wil zij naar Amerika.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 6