F „De dijk is dicht" Moskou dwingt Amerika tot de aanmaak van de waterstofbom Helden zonder Glorie": de eerste belangrijke oorlogsroman KLM r Nieuws uit de wereld der zwarte schijven J Nederlandse speelfilm over Walcheren s opbouw Dwinglandij en speldeprikken vergiftigen het vertrouwen .J Een meesterwerk van een debutant Norman Mailer veel beter dan Remarque r~ Max Nord Ontsnapte krijgsgevangenen stichten eigen „staat" Zaterdag 28 Januari 1950 Oom Jarig is jarig geweest BAKKEVEEN. „Oom Jarig", dc I man aan wie de totstandkoming van •et volkshogeschoolwerk in Neder- and voor een groot deel te danken is, werd gisteren zeventig jaar. De oud-medewerkers van de volkshoge- I school „Allardsoog" te Bakkeveen zullen ter gelegenheid hiervan Za- erdag en Zondag bijeen komen. leeds zijn velen uit de omgeving van „Allardsoog" bij „Oom Jarig" "P verjaarsvisite geweest. Kinderen orachten hem een aubade. Bij de J vele felicitaties bevond zich ook een gelukstelegram van de Koningin. Armband is verdwenen na bezoek van „klant" i AMSTERDAM. In een juw lierszaak in de Kalverstraat te Am sterdam vervoegde zich een man om een gouden armband te kopen. Hij liet zich verschillende exemplaren tonen doch verliet de zaak zonder een keuze te hebben gemaakt. Bij i het opbergen bleek de juwelier, cat een gouden schakelarmband ter waarde van ƒ550.ontbrak. De tragedie van de molen bij Westkappel, waar 38 mensen door het stijgende water om kwamen herleeft in de film ,£)e dijk is dicht". Een opname in een molendecor, gemaakt met medewerking van de Zeeuwse kolonie in Den Haag. (Van een onzer 'redacteuren) HOE kom je aan een idee voor een film? Inspiratie, bezieling? Soms. Meestal is 't meer een kwestie van een onrustig gevoel, dat je zo nodig iets kwijt moet; een stel vage ideeën, die door je achterhoofd spoken, wachtend op een toevallige kans gestalte te krijgen. Zo ging 't ook bij „De dijk is dicht". Samen met de vlieger-schrijver Viruly zette De Groene Amsterdammer" in '48 een actie op touw om het door de oorlog gehavende en berooide Westkapelle aan muziekinstrumenten te helpen. Wel, de Westkappelaars krégen hun instrumenten en over 't eerste concert ging Tom Koolhaas, kunstredacteur van De Groene, een «tukje schrijven. Zo zag hij Walcheren, dat al weer danig aan zijn op bouw bezig was Allang liep hij rond met de idee eens een film te ma ken over een goed-Hollands onderwerp en dat eerste concert met die nieuwe muziekinstrumenten in een barak op Westkappel speelde hem de kaart toe. Dat ze nu in de Haagse studio's van Polygoon-Profilti aan het werk zijn met de nasynchronisatie van „De dijk is dicht" is zo dus feitelijk nog een nasleep van de „Muziek voor Westkapelle"-actie. Brusse. die hier volgons Koolhaas tets opmerkelijks gepresteerd heeft. Verder werken nog bcroepssoelers mee als Coba Kelllng. Mlcke Flink, Henny Al ma. Kitty Knappert. Piet Bron. Cor Hermus. Jan Teulings. Henk van Buu- ren en Jules Verstraete en een grote groep Westkappelaars en line-crossers uit de Biesbos, van wie er velen niet enkel figuranten blijven, maar een ge dramatiseerde facet uit hun eigen le ven spelen Zelf voerde Koolhaas de regie, een experiment, ook al heeft hij een laar regie-ervaring bij het studen ten-toneel achter de rug. Cameraman Piet Buys verzorgde ook dc montage en Rudolf Karssemeyer componeerde de illustratieve muziek. „De dijk Is dicht" Is geen oorlogs film" zegt Koolhaas, ./maar een film Vijft ien kilometer film verwerkt Koolhaas die tussen andere bedrlj- vigheden door (hij voert dok de hoofd- conductie van De Kleine Krant) al weer aan twee nieuwe films bezig Is heeft aan ..De dijk Is dicht" een klein jaar werk gehad. In December '48 begon hij aan het scénario en In Maart kregen hij en de cameraman Piet Buys het draai boek klaar. Polygoon-Profilti zag er wat In en in Juli konden de opnamen op Walcheren beeinncn. Tot October is er daar in de Biesbos en in de Haagse studio gewerkt. Vijftien kilometer ne gatief was cr door de camera's ge draald. waaruit toen een film van 2700 meter een speelfilm van normale duur dus gemonteerd moest worden Die montage Is nu klaar op het geluid na en in Maart zal vermoedelijk „De dijk is dicht" haar première beleven. Tweeledig verhaal De film verhaalt van een Jonge Rot terdammer Bert Verbloemen, die met zijn vrouw de zomervacantie van 1914 doorbrengt bij haar ouders op West kapelle. Hij laat haar daar achter t is er Immers zoveel veiliger dan in de stad maar terug In Rotterdam, hoort hij. dat Walcheren opgegeven wordt Een illegale vriend helpt hem dan op weg naar zijn vrouw, dwars door de Biesbos, waar hij door een Duitse pa trouille aangeschoten wordt. Terwijl de vloed opkomt blijft hij er half bewus teloos llfegcn en in rijn verdrinkingsvi- zioencn zJet hij zich door het water naar zijn vrouw gedragen, Hij wordt ge red. opnieuw door de Duitsers gegre pen en naar een werkkamp gezonden, en vindt bij zijn terugkeer na de be vrijding zijn kamers door anderen be. woond Deze ontgoocheling leidt na al de doorleden emoties tot zijn geeste lijke instorting: zijn viziocnen komen weer op en hij moet naar een inrich ting gezonden worden. Parallel met de strijd daar tegen zijn geestelijke ver drinking lopen dan dc beelden van de strijd die op Walcheren gevoerd word» om aan dc verdrinking na het bombar dement te ontkomen. Eerst wanneer hem verteld is, hoe zijn vrouw om kwam door het stijgende water in een molen, waar zij met 48 anderen heil had gezocht, breekt zijn verdriet door en daarmee zijn kans op genezing. Wanneer hij tenslotte uit dc inrichting ontslagen wordt. ga3t hij naar Walche ren. Daar loopt hij langs al die ver doemde plaatsen, waar de herinnering aan de oorlog nog zichtbaar zijn. Hij wil er een einde maken aan z'n leven, maar wordt er aangesproken door een West.kappelanr. de enige van de 49, die de tragedie in de verdronken molen overleefd heeft. En nadat hij dit relaas heeft aangehoord, ontbreekt hem nog do moed zich door 't hoofd te schieten Hij wandelt verder, passeert een barak en hoort er dc zang van een vrouwen- koortje. die in hem een nieuwe gevoe ligheid wekt. Zo komt hij in Westkappel terug en ervaart daar de onverzettelijk heid. waarmee men er de rampen van dc oorlog te boven wil komen, een on verzettelijkheid die hem tenslotte niet meer onberoerd laat en hem de nood zaak doet aanvaarden weer volledig mens te worden. De hoofdrol wordt gespeeld door Kees tenslotte een goede belichting hadden, moesten we soms in een uur tjjds met twee camera's vijf en twintig verschil lende bceldlnstcllingcn maken. Zwoe gen. waarbij de staticven van dc ca mera's diep in dc modder zakten en het water tot aan de lens kwam.... Massaregie door politie „In Rotterdam moesten we een paar buitenopnamen maken en om geen hinder van het publiek te hebben, had den we een tentje van de PTT in ge bruik. van waaruit we door het ven stertje konden filmen. Er kwamen na tuurlijk toch mensen rondom staan en die zijn we met een afleidingsmanoeu vre kwijt geraakt: onze kapper ging in een cafeetje in de buurt zitten cn op ons verzoek is de politie hem met een overvalwagen gaan halen Dat lokte de kijkers bij ons tentje weg. Wc moesten echter voor onze opnamen wat meer verkeer hebben. Ook daarmee hielp de politic heel eenvoudig: aan twee kan ten zetten ze drie minuten lang het verkeer stop; toen hadden we voldoende auto's en fietsers voor enkele meters goede opnamen ..En voor een van die vizioenen moes. ten we een stel zwarte paarden tegen een witte achtergrond hebben Die ach tergrond werd een grote duinpan bij Bloemendaal en dc paarden leverde circus Strassburger Die dieren kwamen zelden of nooit buiten en gingen in het duin als dollen te keer. Voor alle vei ligheid hadden wc de duinpan aan drie zijden afgezet, maar langs de vierde, steile kant ging het hele dozijn paar den ervandoor, dwars door een speel, tuin. de weg op naar Haarlem. Strass burger kwam er toevallig aanrijden en kon dc troep nog opvangen Dramatisch spel dank zij storm „Voor een deel van de opnamen heb ben wij bij Polygoon-Profilti in Den Haag décors gebouwd. Zo ook voor de molen-scène Een groen Haagse Zeeu wen speelde eiVn mee. Het Was een vrij wankel bouwsel op een binnenplaats an opbouw Ik kan Sï s«„ óp- I i Hrnmcn trprpo lonino nr nnn ctorm Hot bouw laten zien. wanneer ik niet eerst verteld heb. wat en hoe er vernield is". Het negatieve deel van dc. film dc episoden tijdens de oorlog dus werd daarom als terugblik opgezet, zo dat het positieve een sterker accent kreeg. Het is hard werken geweest, die vier maanden in Westkappel en de Bies bos. afhankelijk van het weer. de zon en dc vooral in de Biesbos sterke en verrassende vloed „Het water stijzt daar met een centimeter per mi nuut" vertelt Koolhaas ..En wanneer we na eindeloos wachten en proberen. draaien waren loeide er een storm. Het kwam goed uit: de spclers dienden er wat angstig uit te zien de scène sneelt tijdens een bombardement Nu: ze kéken angstig want we dachten dat bet dak van de molen in die storm omlaag zou komen ..Westkappel heeft een bar slechte stroomvoorziening cn dikwijls gebeurde 't dst we een scène prachtig erin had. den zitten, prima hadden uitgelicht, de oonamen begonnen, maar plotseling bieek er te weinig stroom om de ca mera's aan het draaien to houden. En dan maar weer opnieuw beginnen Een keer werd het nog mooier: wc maakten onze laatste scène, het eerste muziek, feest in een barak op Westkapelle. Heel de belichtirigsapparatuur obe bij de verfilming van dc inhuldiging van ko ningin Juliana in de Nieuwe Kerk ge bruikt was hadden we in die barak op gehangen. Het werd prima. Maar daar. mee slokten we de hele capaciteit van het stroom-net op en de Westknppelse vuurtorenwachter moest die avond zijn noodverlichting aansteken Want toen wij gingen draaien viel het grote vuur torenlicht uit Duizend maal ernstiger gevolgen dan de ontploffing van deze plu toniumbom zou die van de water stofbom. welks fabricage op het ogenblik door de Amerikanen overwogen wordt, hebben. Wisjinsky's optreden te Lake Success in 1947 maakte het plan-Marshall voor het Amerikaanse Congres aannemelijk. Men zal zich dat herinneren. Moskou's even aanmatigende als ondoeltreffende nota aan Noorwegen, die verhinderen moest dat dit land zich btf het, nog ongeboren, Atlantische Pact aansloot, gaf de stoot niet alleen tot een tegenovergestelde politiek van Noorwegen, maar ook zeer rechtstreeks tot de vervroegde geboorte van het Pact. Telkens en telkens weer hebben wij gezien hoe dc Russen het klaar speelden datgene te bevorderen, wat zfj wensten te beletten. Op het ogenblik is er weer zo iets aan dc gang. President Truman en zyn raad gevers staan voor een beslissing die hen een angstwekkende verantwoor delijkheid oplegt. Zal men dc grote stap doen tot vervaardiging van dc waterstof-bom? De plannen liggen gereed, het grote, een ontzaglijke in spanning en mllliarden dollars eisende werk kan beginnen zodra het door de constitutionele instanties is goedgekeurd. Kees Brusse. hoofdrolspeler in „De dijk is dicht", tijdens de op namen in de Biesbos. V_. Ook de satellieten saboteren Maar niet alleen de kosten schrikken de verantwoordelijke mannen af; veel meer nog doen dat dc consequenties. Men zou een ont zaglijke stap vooruit doen met deze bom op de weg. die tot snelle uit roeiing van de hele beschaving zou kunnen leiden. Doet men de stap, dan is er geen terugweg meer. Anderen zullen volgen. Zodra de mogelijkheid van de vervaardi ging van deze bom bekend is, zul len die anderen, reeds over erva ring beschikkende met. de atoom bom, de weg zoeken en met meer of minder snelheid, de weg vinden naar het lugubere doel. Men trooste zich niet met. het geloof, dat het absurde van de ont wikkeling tot een schikking zal leiden die aan de bomfabricage een einde maakt. Want daarvoor is een vertrouwen in het woord van alle deelnemers nodig, dat voor het ogenblik grondig bedorven is. Toen Chamberlain zich te München liet beetnemen, bracht hij grote poli tieke rampen over de wereld, maar geen onherstelbare politieke ram pen. Toen Amerika zich te Pearl Harbour op onbegrijpelijke manier liet overrompelen, was dit een nieuwe katastrofe van erre strek king. maar wederom kon het on middellijk effect verholpen wor den. Wie bij een afspraak over' de atoombom trouweloos te werk gaat, kan een slag slaan waarvan de ge volgen niet meer te verhelpen zijn. Er is slechts één mogendheid, die door haar ondoordringbaarheid in staat zou wezen een beslissend geheim werkelijk te handhaven. Dit besef beheerst het probleei van de atoomoorlog. Wie, na de vernieti ging van alle atoombommen, een ultimatum kracht zou kunnen bij zetten met r'e onthulling van een waterstofbom-monopolie, zou zon der moeite de wereld aan zich kunnen onderwerpen. Daarop wil thans niemand he laten aankomen. |dr door dr. M. v. Blankenstein Nu is het kwade aan de situatie, dat feitelijk wat men van een Amerikaans besluit tot het onder nemen van de vervaardiging van waterstofbommen vreest, reeds werkelijkheid is geworden door het openbaar worden van Truman's dilemma. Dat de waterstofbom kan vervaardigd worden, is daardoor bekend. Daarmede bevindt de we reld zich reeds op de helling, die Amerika nog vreest tc betreden. Men is nu niet meer veilig voor d- waterstofbom, ook al verwerpt Truman, of het Amerikaanse Con- g ess, het plan. Ik begon met eraan te herinne ren, hoe de Russen telkens weer de gangmakers <ijn gebleken voor hetgeen zij boven alles vrezen of verfoeien. Op het ogenblik doen zij dat weer ten aanzien van de water stofbom. Er was in Amerika een verslapping waar te nemen van het extreme wantrouwen tegenover Rusland. Na een enorme opdrijving van de inspanning tot beu apening, was er een reactie aan de gang, ook in Truman's wereld en niet enkel ten aanzien van de hulp aan Europa. Het program voor het luchtwapen was besnoeid. Men scheen te Washington tot de over tuiging te zijn gekomen dat er ge noeg was gedaan om Moskou van avonturen af te schrikken, en ook, dat Moskou aan andere middelen dan oorlog voor het bereiken van zijn doeleinden de voorkeur gaf. In de laatste weken echter toont zich het Kremlin, dat zelf schappe- 1 ijker scheen geworden, opnieuw uitdagend lastig. Te Lake Success saboteert het de werkzaamheden van de Verenigde Naties, terwille van de Chinese regering van Mao. die het zelf zo laat erkend heeft. Het houdt geen pleidooien voor Mao. wat niet moeilijk ware; het staakt de samenwerking op een zo dwingelandenge manier, dat het beoogde doel er zeker door wordt geschaad. De satellieten doen hun best, om Amerika zoveel mogelijk te prikkelen. Bulgarije laat het aankomen op een verbre king van de diplomatieke betrek kingen. Tsjechoslowakije misdraagt zich op velerlei wijz-In en buiten Rusland wordt de smaadcampagne tegen Amerika aangemoedigd. Mao Tse-toeng, die nu met behoorlijk heid zo veel zou kunnen bereiken, antwoord op de Britse erkenning met onhebbelijkheden, en gaat zelf over tot erkenning van de „regering" der communistische ver zetslieden in Viet Nam. Dit is een onverbloemd vijandige daad tegen over Frankrijk, dat een recht van veto bezit in de Veiligheidsraad. Hieruit blijkt reeds hoe weinig Mao zich in werkelijkheid aan het lidmaatschap van de Verenigde Naties gelegen laat liggen. De activiteit van de vijfde kolon- ne van de Kominform. van de communisten in Italië en Frank rijk, die een tijd lang gedempt leek laait weer op. Dat geschiedt nooit zonder instructies uit Moskou. En dan is er het nieuwe conflict te Berlijn. Wat de Amerikanen daar deden was een domheid. De Russen zijn hun in doortasten al tijd de baas als er geen oorlogs gevaar mee verbonden is. Hier moesten zij winnen, omdat de Amerikanen het nooit op een con- DE verschijning van de Amerikaanse oorlogsroman „The Naked and the Dead" van Norman Mailer heeft zowel in de Verenigde Staten als in Engeland de ge bruikelijke heibel der „fatsoenrakkers" doen ontstaan. In Engeland kwam zelfs het Lagerhuis er aan te pas; in Nederland, waar het meesterwerk onlangs door J. F. Klip huis onder de titel „Helden zonder Glorie" ver taald bij A. W. Bruna te Utrecht verscheen, zijn de bezwa ren tegen de „vieze woorden" evenmin uitgebleven. Grote heibels en grote woorden worden bijna altijd tegen grote boek engebezigd (Lawrence, Joyce, Vestdijk) en dat is hier wederom het geval. „Helden zonder Glorie" is de eerste belangrijke oorlogsroman sinds 1945, véél en véél beter dan „lm Westen nichts neues" was, waarmee het overigen, ge lukkig, onvergelijkbaar is. Zo Duits sentimenteel, oppervlak kig en goedkoop als het boek van Remarque was, zo Ameri kaans cynisch, intelligent en meedogenloos is dat van Mailer. Norman Mailer, Ameri kaan, schrijver van het boek „The Naked and the Dead", Hollandse titel: fielden zonder Glorie". Gaf de Duitser een platte, horizon tale doorsnee van het soldatenleven, Mailer hakt rechtstandig, verticaal in het samenstel van krachten dat de oorlog maakt De generaal Cum- mings, de luitenant Hearn. de ser geant Croft, de soldaten Callaghcr, Wilson, Red. Polack, .Minetta en al die anderen hebben niet alleen hun eigen problematiek, die door de oor log wordt toegespitst, maar er is nog de duistere problematiek van de „hogere" macht, die hun oorlogsbc- staan zinloos maakt: niet zij verove ren het eilandje Anapopei op de Jap pen, maar de legerleiding, die een tenslotte beslissende zet doet. Met deze werkwijze geeft Mailer een beeld dat dieper en genuanceer der is dan dat van het soldatenleven alleen: dat van een tijdvak. De oorlog is hier een voor de soldaat tijdloos, onbegrijpelijk en in zichzelf reeds zinloos monster, dat hen verslindt. Hij verslindt de intellectueel en de tramp, de boef en de genieter gelij kelijk Mailer heeft al deze figuren feilloos weergegeven, uiteengerukt en weer samengebracht, daarbij ge bruikmakend van een realistische schrijfwijze en een techniek, waaraan -door- A V Dos Passos en Hemingway niet vreemd zijn. Dat realisme ligt ten grondslag ook aan de weerzinwek kende taal, die soldaten nu eenmaal, als protest tegen hun machteloze en abnormale situatie uitslaan. Het is de* kracht van het boek. maar de zwakheid tevens omdat het niets wil Een koraalrif als nieuwe „heimat" NEURENBERG. Het Neuren- bergse weekblad ..Wochenende" pu bliceert de inhoud van een dagboek, dat afkomstig heet te zijn van een der leden van de bemanning van een Duitse onderzeeboot, die thani reeds gedurende b'jna vier jaar een onbekommerd bestaan zou leiden op een van de koraal-eilanden in de Stille Oceaan. „Wochenende" verklaart, dit het manuscript ter redactie is aangeboden door een man. die verklaarde het weer mee te zullen nemen, indien hem zou worden gevraagd, hoe hij eraan kwam. Alles, wat men te weten is kunnen komen, is, dat het manu script is verzonden in een brief, welke te Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. is gepost. Volgens het dagboek verliet de Duitse onderzeeboot twee dag-m voor de capitulatie van Duitsland een niet nader genoemde haven- Na twee dagen varens deelde de commandant van de onderzeeër aan de bemanning mede, dat hij zich niet aan de gcallieeider. wenste over te geven. Het dagboek vervolgt dan: „Besloten werd. koers te zetten naar een eiland in de Stille Oceaan, dat ver buiten de normale scheep vaartroutes is gelegen. Het eiland, waarop de keus viel. is rotsachtig, door koraalriffen omgeven, cn be groeid met dichte bossen, struikge was en lang gras. Het was aanvan kelijk niet bewoond. Twee grote riffen beletten ons het eiland te naderen, doch wij had den nog twee torpedo's aan boorc Wij voeren ongeveer een halve mijl achteruit en lanceerden beide tor pedo's. Nu v/as de kust letterlijk vrij. Een klein dorpje. „Neu-Klel", werd gesticht. Wij begonnen handel te drijven met de inwoners van een naburig eiland, om aan tabak te ko men. De onderzeeboot wordt in pri ma conditie pehouden Om beurten houden wij de wacht. De uitkijk krijgt een extra sigaret. Een van ons ontdekte hoe hij palmwijn kon maken. Het gaat ons goed, doch wij den ken toch dikwijls aan thuis. Wij zijn behalve jagers en vissers, ook boeren en schaapherders. Wij be mesten het land met as van ver brande bomen, met fijn gehakte planten en met vogelmest, die wij op de rotsen vinden Onze handel met de inboorlingen breidt zich uit „In het voorjaar van 1948, zo gaat Advertentie (1 M.) fliet konden laten aankomen om een zo nietige kwestie. Amerika gaf dus toe. Maar nu gaan de Russen dóór, de Duitsers te Berlijn te kwellen. Aan de spoorweg raken zij niet. Dat ware gevaarlijk Op de auto weg laten zij Amerikaanse kolon- nen ongemoeid. Zij weten nu, dat de Amerikaanse generaals in 1948 dringend een doorbreken van de blokkade aanbevolen hadden, zeker als zij waren dat de Russen toch niet zouden durven schieten. Daarom geen blokkade der Ame rikanen meer. Maar de West-Duitsers en de West-Berlijners moeten het ontgel den. Deze ervaren weer eens. tot welke terreur de Russen in staat zijn, waar zij de geallieerden niet te vrezen hebben. Dit doet Moskou, op het ogen blik waarop Washington voor een van noodlot zwangere beslissing staat, waarbij de houding der Rus sen de doorslag kan geven het manuscript verder, beleefden wij de eerste grote sensatie. Er kwa men tien boten aangevaren, waarin zich inheemse mannen, vrouwen en kinderen bevonden Zij gingen, hun gehele hebben en houden met zich meeslepend, aan wal en zij vestig den zich ook op ons eiland. W 1 waren bijna verheugd over de komst dezer inboorlingen „Wij kunnen heel goed met de in boorlingen overweg. Er zijn thans genoeg vrouwen oo het eiland Wij zijn nu bijm allen getrouwd. Som migen van ons hebben reeds kin deren", aldus eindigt het dagboek. Door een officier van de Britse admiraliteit wordt de volgende com mentaar op dit bericht van „Woche nende" gegeven. „Het is bekend dat zes Duitse on derzeeboten in dc laatste acht aa- gen van de oorlog uit de Noorse haven Bergen zijn vertrokken Vier hiervan hebben zich in de Atlanti sche Oceaan aan ce geallieerden overgegeven, terwijl twee andere tot zinken zijn gebracht. Het is evenwel mogelijk, dat een van dc beide laatstgenoemde onderzeeërs erin geslaagd is te ontkomen. He' is meer voorgekomen, dat men meende een onderzeeboot tot zin ken te hebben gebracht, die later weer is opgedoken". weglaten. Daardoor heeft het een te veel, óók aan die vieze woorden, die de schrijver immers niet kan weg laten Maar dat teveel is dan ook het enige waartegen men bezwaar moet maken Voor het overige is „Helden zosder Glorie" inderdaad een mees terwerk (geschrevén door een 24-ja- rigel), waarin passages voorkomen, zoals de tocht over de bergen aan het eind. die in de literatuur zullen blij ven voortleven als passages uit Stend hal en Tolstoi. Interessant en belangrijk is de ver schijning in Frankrijk van „W c e k- End Zuydcoote" van Ro bert Merle (Gnllimard), dat de Prix Goncourt 1949 verwierf, een oorlogsroman die zeer veel met ..Hel den zonder Glorie" gemeen heeft. Het boek beschrijft een viertal Franse soldaten, die ..Duinkerken" meema ken. ingesloten op een smal stuk strand bij Zuvdcoote. Het is tegelijk ruwer en verfijnder dan „Helden zonder Glorie", tegelijk realistische en minder reëel. Merkwaardig is dat Merle ook niet zonder invloed van de Amerikaanse literatuur is geble ven. dat zijn procédé van beschrij ving opvallend veel van dat van Mailer yeft. Maar hij komt toch niet boven „net geval" uit. Terwijl Mailer tot algemeen geldige waarderingen is gekomen, bereikt met middelen van beschrijvingskunst, psychologie, In telligentie cn het aangeven van de achtergrond van het gebeuren, geeft dat zinloze een plaats in de wereld. Merle op zijn best een intelligente beschrijvingskunst, die ons dikwijls doet huiveren, maar au fond nauwe lijks raakt. In beide boeken staat de intellectueel voor de afgrond van het zinloze, maar Mailer geeft ja maakt het de wereld ook voor de niet-intelleclucel. terwijl die mo- moderne noodlotsgedachte bij Merle niet aanvaardbaar wordt gemaakt Maar bet is misschien niet redelijk, al ligt het bij twee debutanten die over het zelfde onderwerp op bijna dezelfde wijze schriiven voor de hand. ..Week-End h Zuydcootc" di rect naast een meesterwerk te hou den. Merle's roman verdient zeker de aandacht, is een aangrijpend boek èn een tijdsbeeld. Tegen beide hier be sproken boeken moet men bestand zijn; zij zijn niet bedoeld als aange name tijdpassering, want zij komen voort uit de ernstigste behoefte zich bezig te houden met het bestaan cn de zin ervan. Daarom kunnen deze boeken ook niet worden afgedaan met een trnctaatje over vieze woor den. Wie dat doet heeft noch de oor log. noch het bestaan zelf z.o hevig ervaren als Mailer en Merle. WERK KLEDING Advertentie (1 M -Kan Unger Meel MEER DAM 16 IAAR IN GEBRUIK Bil DE K LM. MOG SIEEHI5 BEPERK! LEVERBAAR 1 FAiBR NV EHCO HAAKS&fRCEN De naam Christoph, Willibald. Rid der von Gluck (17141787) neemt in de geschiedenis der opera een zeer belangrijke plaats in Hij was de eer ste componist, die de heerschappij der Italiaanse opera met haar smake loosheden, coloraturen en bravour- aria's welke ruim twee eeuwen had geduurd bestreed door met zijn wer ken een geheel andere richting in te slaan. In zijn beginselverklaring, die hij in enige zijner partituren om schreef leest men dat hij de muziek trachtte terug te brengen tot haar ware roeping. Zij had de taak het gedicht te steunen, de uitdrukking van de aandoeningen en de belang rijkheid van de toestanden te ver sterken, zonder echter de handeling te onderbreken. Over de ouverture, schreef hij: „Ik ben van mening, dat dc ouverture de toe schouwers moet voorbereiden op het karakter van de handeling en tevens de inhoud van de handeling moet aanduiden." Dat Gluck's opera's die een ern stig en voornaam karakter dragen en waarin dus niets van klankenacroba- tiek valt te bespeuren met onver deeld succes werden ontvangen be hoeft wel geen betoog. Groot was dan ook de strijd die zowel te We nen als te Parijs werd gevoerd De directie der Parijse Opera beschouw de het schandaal om Gluck als een zeer welkom reclamemiddel en eni ge opera's o.a ook Alceste werden in een Franse vertaling van Moline voor het voetlicht gebracht. De toe loop van het publiek was dermate groot; dat er zelfs toegangsbiljetten voor de generale repetitie moesten worden uitgereikt Minnaars van Gluck's instrumenta le muziek kunnen thans een opname van zijn ouverture Alceste aan hun discotheek toevoegen Het concert gebouworkest onder Eduard van Bci- num speelt het stuk met warme klank en voornaam van allure De registratie ervan door Decca is be houdens enige kleine klankzwevin gen voortreffelijk geslaagd Voorts verdienen nog twee andere opnamen die deze maand bij Decca verschenen de aandacht. In twee aria's van Puccini nl Donna non Vidi mai" uit Mannn Lescaut en „Eluce van Le Stelle" uit Tosea toont Frans Vroons zich een tenor van formaat die zonder mooidoenerij toch het warme karakter van deze muziek volkomen tot zijn recht weet te la ten komen De orchestrale begelei ding onder Hugo de Groot voldoet ten zeerste. De tweede opname die er mag zijn is die van Offenbach's ouverture ..Orpheus in the underworld" ge speeld zo fraai als men maar wensen kan door The National Symphony Orchestra onder leiding van Stan ford Robinson Liefhebbers van deze luchtige mclodieu/.o muziek kunnen er hun hart aan ophalen. Dieven komen per auto en aaan per fiets, maar mél 100.000 francs MELUN Twee gemaskerde en gewapende mannen hebben een inbraak genleegd in een huis te Melun en 100 000 francs gestolen. Zü reden in de traditionele zwar te. Sedan voor, maar vertrokken per fiets, want de accu van de auto was leeg. zodat de wagen niet wilde starten. In de afgelopen 18 maanden hebben 5321 politieke vluchtelingen uit de Kominformlanden hun toe vlucht gezocht in Zuid-Slavic.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 5