P Oorlog en Marine meten andere maten met Onkunde van het publiek kost P.T.T. schatten geld L KLM Drie ministers doof voor grieven r iVan beloften uit Londen is niets terecht gekor nen VROUWEN! Jeugd leert het gebruik van formulieren en apparaten Wat waren de poppen jaloers! (Ds. uilmAckoot .J Prachtige opname van Brahms' Vioolconcert WITTEBROODSWEKEN Zaterdag 11 Februari 1950 5 ONDEROFFICIEREN VRAGEN RECHTSHERSTEL -• DEN HAAGBeroeps-onderofficieren, die op 10 Mei 1940 reeds deel uitmaakten van de Nederlandse Landmacht en na de Meidagen op last van de Duitse bezetter zyn ontslagen, vra gen zich nog steeds vol verbazing af, waarom zy na de bevrijding opnieuw een verbintenis met het ministerie van Oorlog hebben moeten aangaan, alsof zy nooit of te nimmer tot het militaire beroepspereoneel hadden behoord. Adjudant-onderofficieren, die samen met schip pers en opperschippers op de bureaux van het Departement van Defensie hebben gezeten, zien het nog altyd met lede ogen aan, dat hun (Van een onzer redacteuren) collega's van de marine, ook wanneer zy tussen 1940 en 1945 niet in dienst zyn geweest, volle dig hun aanspraken op bevordering en jaar- weddeverhoging hebben behouden en een scha deloosstelling ontvingen tot een bedrag, dat zy zouden hebben genoten, wanneer zy niet zouden zyn ontslagen. In één woord: het be roepspereoneel beneden de rang van tweede luitenant is er verbitterd over, dat aan de mannen van de zeemacht wél, aan hen echter géén rechtsherstel is verleend. Met alle althans vele gevolgen van dien. i 1S^ 7~ Z° klaagt men ln onderofficierskringen terecht gekomen ï3n k ,1 cn verzeker,ngen die van Londen uit bezet Nederland bereikten. Onder minister Meijnen niets, onder minister Fiévez niets en nog altijd niets onder minister Schokking, die h-em is opgevolgd. Vijf maal f.g;eïeen reeds vierde Nederland het bevrijdingsfeest. Maar nog altijd ujdt het lagere beroepspersoneel van het Nederlandse leger onder de ge volgen van een ontslag, verleend op wens van de vijand waartegen dit leger heeft gevochten. Rampzalig gevolg van ministeriële twijfel Toen in 1940 een einde werd ge maakt aan het bestaan van de Ne derlandse Landmacht, werd aan de dienstplichtigen groot verlof ver leend. stelde men de beroepsofficie ren op non-actief maar kregen de onderofficieren en uitsluitend de onderofficieren hun ontslag. De betrokkenen hebben zich daar des tijds niet al te veel zorgen over ge maakt Zij leefden gesterkt door Radio Londen in de verwachting, dat het ontslag na afloop van de oorlog zou worden herroepen en al les weer in orde zou komen. Hoe bitter zijn zij in hun ver wachtingen teleurgesteld Minister Meijnen, die aanvankelijk een geheel nieuw leger wilde opbouwen en daarom geen maatregelen nam om het oude beroepspersoneel weer te rug te nemen, plaatste zich op het standpunt, dat het ontslag rechtma tig is geweest. Hoe hij dit kón beweren, of schoon artikel 19 van het Reglement Militaire Ambtenaren uitdrukkelijk voorschrijft, dat een dergelijk ont slag alleen door of namens de mi nister van Oorlog (die er niet was» kan worden "verleend is iets. dat volgens de onderofficieren nimmer volkomen duidelijk in het licht is gesteld. En waarom de minister als dit ontslag dan rechtmatig zou zijn tóch begin 1946 wel bereid was een andere houding aan te nemen, is al even onverklaarbaar. Tenzij óók de minister destijds van de rechtmatig heid er van niet zo volkomen over tuigd was als hij later wel heeft doen voorkomen. De twijfel, waarvan de minister destijds blijk gaf. is da onderofficie ren slechts noodlottig geworden. Toen hij een Legerorder no 51, waar in het ontslag rechtsgeldig werd ver klaard, opschortte, staakten zij de actie voor rechtsherstel, die zij al waren begonnen. Korte tijd later iechter verscheen een Legerorder no. 168, die opnieuw de rechtsgeldigheid van het ontslag bekrachtigde. Toen echter was de termijn verstreken, binnen welke men een beslissing van het Ambtenarengerecht had kunnen uitlokken. Het een of het ander Er is een ontwcrp-Koninklijk Be sluit geweest, krachtens hetwelk ook hat aan de onderofficieren ver leende ontslag zou worden ingetrok ken. Het heeft nimmer het licht ge zien en de onderofficieren vragen zich af waarom. Want zo rede neren zij of het eon óf het ander Of het aan de onderofficieren van Land- en Zeemacht in 1940 gegeven ontslag is rechtmatig, óf het is dat niet. Als het rechtmatig is, waarom werd dan aan de marine-mensen rechtsherstel gegeven. Als het onrechtmatig is bijvoor beeld omdat de instantie di-a het gaf niet competent was of omdat een be roep op het Landoorlogreglement niet opgaat waarom werd het dan voor de Landmacht niet ongedaan gemaakt. Dc pensioenen Er is zo zal vallicht de minister van oorlog in navolging van zijn voorgangers opmerken een wet tot stand gekomen, waardoor de pen sioenrechten der betrokkenen gro tendeels zijn gewaarborgd. De onderofficieren zullen antwoor den dat het niet alleen om de pen- categoriën. die periodieke salaris verhogingen hebben gederfd, op on derduikers. die verstoken zijn ge weest van inkomsten. Zij wijzen ook en niet in de laatste plaats op de morele kant van de kwestie. Zij protesteren tegen wat zij beschou wen als achterstelling vergeleken bij de onderofficieren van de zeemacht en de burgerlijke ambtenaren. Zij vragen zich af wat nu eigenlijk hun positie is. Zij vragen zich af of het als billijk kan worden beschouwd, dat zij zich bijna vijf jaar na de be vrijding nog altijd in een uitzon- N Ons blad brak een lans voor de pepensionneerden, die in de ze tijd de grootste moeite heb ben hun hoofd boven water te houden. Het heeft in de bres gestaan voor hen, die het eerst de nadelige gevolgen der deva luatie bespeuren. Het heeft de belangen van de gehuwde amb tenares verdedigd en is opgeko men voor de principiële dienst weigeraars, die slachtoffer drei gen te worden van leemten in de bestaande wetgeving. Thans willen wij de aandacht vestigen op een andere categorie, waar aan onrecht geschiedt: de Ne derlandse beroeps-onderofficie ren, die vijf jaar lang vergeefs op rechtsherstel wachten. N. deringspositie bevinden en anders behandeld worden dan nadere ca- tegoriën landsdienaren, die stellig niet minder, maar ook niet meer blijk hebben gegeven van trouw en aanhankelijkheid aan dc Neder landse regering. Geen ernstige aanwijziging tegen Ritman DJAKARTA. Op zijn weke lijkse persconferentie heeft de.In donesische minister van Voorlich ting. Mononutu,, op vragen inzake de arrestatie van Ritman geant woord, dat enige aanwijzingen te zijnen laste gevonden zijn, doch dat deze niet van ernstige aard zijn. De zaak zal verder volgens de normale procedure worden bè- bandeld. Alle maatregelen naar aanleiding van het geval-Wester- ling zijn op legale basis genomen. Speciaal voor de Nederlanders, die zich volgens de bestaande wet geving gedragen, bestaat geen re den voor ongerustheid. Virginia Slijper, de correctrice van de „Javabode" komt heden vrij. De „Javabode" bericht dat de vrijlating van Kosak binnen enke le dagen tegemoet kan worden ge zien. Nederlandse veestapel in 5 jaar tbc-vrij GRONINGEN. Op «n bijeen, komst in de volkshogeschool '"t Oldorp" heeft minister Mans- holt verklaard, dat de zo noodza- J kelijke intensivering van de Ne- r derlandse landbouw kan worden bereikt door grondverbetering en door uitbreiding van de veestapel. Om een topproductie te bereiken heeft men een plan uitgewerkt waardoor de Nederlandse veesta pel binnen vijf jaar t.b.c.-vrij kan zijn. Dit plan. dat ongeveer hon derd millioen gulden zal gaan kos ten, zal gedeeltelijk door de over heid. gedeeltelijk door de boeren moeten worden betaald. UL KINDÜKKKANT A Advertentie l.M Vrouwen hebben vaak moeilijke en pijnlijke tijden. Zij kunnen deze aan merkelijk verlichten, ja die pijnen doen verdwijnen door het gebruik van Togal. de grote pijnverdryver. Togal is onschadelijk voor hart. nieren en maag. Bij apoth., drog 0.83, 2.08. HET POSTKANTOOR IN DE KLAS TOEN Klaartjc die avond in poppen op en nam ze mee naar bed lag, kon ze maar niet haar eigen'bedje Daar fluisterde het ze, kom nu maar bg my, en trior- (Van onze speciale verslaggever) DEN HAAG. Als men soms op een postkantoor iemand ziet schutteren met het invullen van een glfobiljet of ergens in de hoek van een winkel een klant ziet worstelen met de telefoon, dan vraagt men zich wel eens af: Waarom Ieren ze de kinderen dat niet op school? Deze verzuchting heeft de P.T.T. ook geslaakt, want die zit iedere dag met de brokken, dat wil zeggen: tienduizenden onvolledig of verkeerd ge adresseerde brieven, onjuist ingevulde formulieren, overbodig gevraag aan de loketten, enz. enz. En dat kost schatten geld. Alleen sioenrechten gaat. Zij wijzen op de r~ Henk en Gijs bestuderen het telex-apparaat, waar ze ook het Nederlandse woord verre schrij ver" voor Ieren in Amsterdam heeft de P TT al vijf ambtenaren in dienst, die de hele dae niets anders doen dan de onvolledig of verkeerd ge adresseerde poststukken thuis bren gen. Dat zijn er 450 000 van de 120 millioen die het postkantoor van de hoofdstad jaarlijks verwerkt. Alleen de postchèque. en girodienst te Den Haag krijgt iedere week gemiddeld 80.000 verkeerde betalingsopdrach ten. En met de postwissels is het al van hetzelfde laken een pak. Vele mensen we ten geen weg met de eenvoudigste P.T.T.-handelingen, zoals er trouwens ook zeer velen zijn. die de weg in een spoorboekje niet kunnen vin den. Er is niemand, die het ze heeft ge leerd of voorge daan. ook vroeger op school niet. In middels is daar trouwens de laat ste tientallen jaren veel verbetering in gekomen, ook wat het spoorboekje betreft, want het huidige onderwij zersgeslacht richt zim onder wijs veel meer op de practiik dan vroeger. De Spoor wegen hebben overigens een tijd lang zeer interes sante voorlichting op de scholen gegeven De Vereniging voor Vei lig Verkeer doet dat tegenwoordig met stijgend succes en ook de PTT. dringt met hoor voorlichting steeds meer door tot de Nederlandse scho len Het kost wat geld. maar „de cost gaet voor de baet". nietwaar? adressen en onjuist „Kijk Wies je, dit is een kleine telefooncentrale, zegt meester en zó moet je dat ding gebruiken". werking zien, maar ook de telegraaf cn de telex. De kinderen krijgen be grip van de radio en de radio-tele- fonie en behalve kennis en begrip krijgen ze ook eerbied voor het werk. dat de P.T.T -mensen ln ons land en over de gehele wereld ver richten De jeugd, die op deze wijze is voorgelicht, zal niet meer de brie venbussen (en soms hun inhoud) vernielen en dat is op vele plaatsen al een belangrijk winstpunt. In Den Haag stond de tentoon stelling 3*6 maand en trok 279 klas sen met 8678 leerlingen. De zes maanden in Rotterdam leverden een oogst van 489 klassen met 18.387 kinderen en de twee maanden in Arnhem 156 klassen met 5880 be zoek (st)ertjes. Sinds October staat de expositie nu in Amsterdam en daar hoopt men binnenkort de 10 000e jeugdige bezoeker te re gistreren. Na Amsterdam gaat de tentoonstelling verder het land door. Als een van de volgende plaatsen staat Utrecht op het programma. slapen. Ze wist niet hoe kwam, ze woelde maar en draai de maar, en Klaas Vaak wou niet komen. Weet JU. hoe het komt, Beer vroeg ze aan de nieuwe gele Ted dybeer die naast haar kussen lag. Maar boer zei niets, hg sliep ze- ker al. En toen hoorde Klaartje ineens een paa_i hele kleine fune stem metjes praten. Wat was dat? Waar kwam dat praten vandaan? Ze is niks lief meer tegen ons, zei het ene stemmetje. Nee. zei het andere stemmetje, sinds ze die nare beer heeft, let ze niet eens meer op ons. En toen begreep Klaartje het. het waren haar twee poppen. Die lagen in het poppenledikantje in de hoek van de kamer. Oooh. Klaartje kreeg een kleur van schaamte. Het was zo, zc hadden gelijk. Ze was twee weken gele den jarig geweest, en toen had ze 4e mooie gele teddy-beer gekre gen. En sinds die dag had zc he lemaal niet meer naar de poppen omgekeken. 7 E heeft me geen één keertje *-* meer uitgekleed of aange kleed, zei het ene stemmetje weer- Dat was Tina, de mooie slaap- pop Tina, dat hoorde Klaartje duidelijk. En my heeft ze niet eens netjes in bed gelegd klaag de de andere stem weer. Dat was Monica, de pop met het blonde echte krulhaar. Haar stemmetje klonk zo vreselijk verdrietig, dat Klaartje tranen in haar ogen kreeg. Ja zeiden de poppen, be grijp'jy nou, wat ze in die beer ziet? Wat is nou een beer! En het is zo'n ruwe o.ngelikte beer. Hij heeft oogjes van kralen, heb je dat gezien? En hij heeft niet eens een jurk aan, het is een kale beer. En ik geloof, zei Monica fluiste rend, ik geloof, dat die beer niets om onze Klaartj-e geeft. Hg doet maar alsof, Hy is alleen maar lief. om in haar bedje te mogen sla- Hij meent er niets van. Dat is niet waar! zei Klaartje opeens hardop. Ze was werkelijk boos omdat de poppen kwaad spraken van haar beer Maar ze schrok van haar eigen stem. zo luid opeens Nu hoorde ze niets meer. Zouden de poppen niets meer durven zeggen? STILLETJES kroop zij haar bedje uit en ging naar het poppenledikant. Ze draaide het licht aan en keek naar die arme verwaarloosde poppen. Ze deden net, of ze sliepen allebei, daar lag Tina met gesloten ogen, en daar lag Monica, och, die arme Monica, ze lag met een been buiten bed. En ze zagen er allebei zo slordig uit! Toen nam Klaartje allebei de V. gen zal ik weer goed voor jullie zorgen. Heb je de poppen weer in bed Klaartje. Ik ga ze nu de hele dag verwennen. En dat deed ze ook, de hele dag heeft Klaartje dc poppen aange kleed en uitgekleed en gewassen en mee uit rijden genomen. Zelfs gehaald, zei moeder de volgende beer kwam een beetje achteraf, en morgen Je weet dat het niet hij begon ook al jaliers te wor- mag, je kunt niet slapen met een den. Maar dat is niet nodig, zei beer en twee poppen naast Je! Klaartje. ik hou van jullie alle- Ze waren zo zielig, moeder, zei drie evenveel. En dat was ook zo. fP N dit is dan de tweede klas van meester XJilcman, L-s het is ccn school voor uilen, ja voor uitenkindren dan. De school begint om ccn uur 's nachts, dat moet ook wel, uiant ach, dan zijn dc uiltjes wakker en zc slapen overdag. Ziezo, zegt meester Uileman, is iedereen nu binnen? H\i klapt eens in zyn vleugels en dan gaat dc school beginnen. Sofietjc Uilebrok kom jij eens even voor de klas, ik wou er wel eens weten, waar je gisteravond was Ik kon 't niet helpen, meester, zegt Sofietjc Uilcbrok, ik heb de school vergeten, ik zag nergens ccn klok Ga in de hoek, zegt Meester Uil, ik kan jc niet gebruiken, en schrijf maar honderd regels van: Ik ben ccn uilekuiken.' Nu gaan wc sommen maken. Uilepiet, kom voor het bord, Hoeveel is tweemaal twee? Vooruit, iveet jij, hoeveel dat wordt? En Uilepiet gaat rekenen. Hij rekent een kwartier, Ik heb het, meester, zegt hij stralend: Tweemaal twee is vier! TA/ AT zeg je? Tweemaal twee is vier? Wie heeft je dat geleerd? Zo roept de meester woedend. Dat is helemaal verkeerd! Zeg jij het maar, Klaas Uilebikkel, wat had jij gedacht? Wel, meester, zegt Klaas Uilebikkel, tweemaal twee is acht. Da's goed; zegt meester Uileman, je bent een pief in "t rekenen. Nu weg met al die rekenboekjes, want nu gaan wc tekenen. Kijk goed, wat ik nu teken op het bord: een nest met uilen! Wat is er nu weer, Uilen-bobbie, vmarom ga je huilen? Ik moet naar achter, meester, zegt de kleine Uilen-bob. Vooruit dan, zegt de meester, steek je vleugel dan ook op. PEENS, o. ivat gebeurt er? Wat een vreselijk rumoer! O, kijk, daar loopt een muisje, ja een muisje op dc vloer. De uilenkindren schreeuwen cn nu is het uit met leren, ze vliegen allemaal elkaar venijnig in de veren. Stil! buldert meester Uil en slaat op tafel met een klap. Dan slokt hij zelf de muis naar binnen, met één grote hap. De schoolbel luidt, de school gaat uit. het is al half vier. En alle uiltjes gaan naar huis en hebben groot pietzier. Scheldwoorden-rel in Raad van Franse Unie VERSAILLES Tijdens een stormachtig debat in de Raad van de Franse Unie over de ioneste on lusten aan de Ivoorkust onderbrak Jean Barbe. voorzitter van de com munistische fractie. Albert Sarraut. de 77-jarige leider der radicaal-so cialisten en oud-minister-president, met de woorden' ..U bent verant- woordeliik voor de dood van Ga briel Péri (een door de nazi's dood geschoten communist). ..Imbeciel". riep Sarraut uit. Schoft" slingerde l Barbe hem naar het hoofd. Sarraut sprone uit zijn bank in dc richting 1 van Barbe. maar zaalpersoneel verhinderde Sarraut met Barbe slaags te raken. Er brak een ru moer los. Communisten en rechtse afgevaardigden scholden elkaar uit. De zitting werd verdaagd. Het Harry Lime-motief op de zwarte schijf Het stemt tot voldoening bewon deraars van het vioolconcert van Brahms de fraaie opname die Decca van dit werk maakte te kunnen aan kondigen. Het is bekend, dat deze composi tie te zwaar is geïnstrumenteerd, zo dat het solo-instrument vaak in de verdrukking komt. Dit is vooral het geval wanneer een violist niet ovar een grote toonvorming beschikt. De minder openliggende passages, en die zijn er bij bosjes, komen er dan niet uit worden door de orkest klank als het ware weggedrukt. Het bijzondere van Decca's registratie is. dat de begeleiding daar waar het nodig is. naar de achtergrond is ver drongen. Mijnentwege mag men daartegen bezwaren aanvoeren, maar een feit is dat men geheel en al ge boeid luistert naar de grootse ver tolking die Ossy Renardi met de fraaie begeleiding van het Concert gebouworkest onder leiding van Charles Münch er van geeft. Nergens behoeft, zoals vaak bij een uitvoe ring in natura gebeurt de viooltoon geforceerd te worden. Een knap staal van opname-techniek waar voor de technici van Decca warme woorden van waardering mag wor den toegekend. De muzikale geschiedenis van do film „The Third Man"' klinkt als een dagdroom van bijvoorbeeld een bakvis, die zich in leeft in het moment waarop een opera dirigent haar zal ontdekken en het dan van een onbe kend en arm juf fertje het zal bren gen tot opora-zange-. res van grote ver maardheid. Ik weet niet of Anton Karas de onbekende citer-speler uit een kroegje ergons in Weenen zich ooit heeft ingebaeld nog eens Advertentie (l.M.) werk kleding Kïi iv-, I o n gV M e.e HEIR DAN It IAAR IN GEBRUIK Bil DEjJL L M. NOG SLECHTS BEPERKT LEVERBAAR;1 f A 6 K N. V NCO HAAKSBEI? ingevulde formulieren kosten veel meer. Boekjes en platen Een kleine vierduizend scholen gebruiken momenteel in de les het op aanvraag gratis door de PTT ter beschikking gestelde leer- en oefenmateriaal, aardige boekjes en moderne, gekleurde knipplaten voor de kinderen en handleidingen voor het onderwijzend personeel. Alle soorten formulieren worden er bij geleverd, zodat de leerlingen ook in de practijk tot het invullen van chèque's. postwissels, telegramfor mulieren enz enz. kunnen komen. De jongelui zijn hevig geïnteresseerd in dit waarlijk levende onderwijs, ze raken aan het corresponderen, leggen plakboeken met plaatjes van P T.T.-handelingen aan. maken een klasse-boek met de best ingevulde formulieren en de mooiste brieven. Ze worden zo langzamerhand vol leerde P T T-gebruikers, die de staat later niet door onkundigheid of onhandigheid op hoge kosten zul- 'en jagen. Tentoonstelling Een prachtig voorlichtingsmiddel is ook de reizende P T.T.-schoolten- toonsfelling. Daar ziet men alles nog ■>ens boeiend voorgesteld: de weg van een brief naar Indonesië, van een lelefoongesprek. van een giro-biljet enz. Techniek VTaagt de jeugd van tegenwoordig. Welnu, de tentoon stelling laat de telefoonapparaten in FEUlLLETONr* JDOROTHY SAYERS. 13 „Goed, mijnheer Bunter." zei mijnheer Puffett beledigd. ..dan vraag ik U om eens naar dat roet te kijkenHij hield hem een hand voor gevuld met iets dat op kiezel stenen leek. maar dan zwart ..Het is zo hard als ijzer, dat roet. ver droogd. hè7 Daar zit je schoorsteen vol mee en je kunt er geen borstel door krggen." .Kr moet toch iets op gevonden worden om de moeilijkheid te over winnen." zei Bunter, met zijn ogen op het raam gevestigd. ..en dat vel onmiddellijk. Mevrouw komt uit de tuin. U kunt het ontbijt hier bren gen. juffrouw Ruddle Zij verliet het vertrek terwijl Har riet binnen trad. ..O, de schoorsteenveger is geko men. Bunter dat is heerlgk' Wij dachten al dat wij zoiets hoorden." „Ja, mevrouw. Mijnheer Puffett is zo vriendelijk geweest zyn diensten aan te bieden. Maar ik heb uit zijn woorden begrepen dat hij een on overkomelijke moeilijkheid ontdekt heeft boven in de schoorsteen." ..Wat vriendelijk - an u om te ko men. mijnheer Puffett. Wij hebben gisteravond geen vuur kunnen aan leggen. „Tja. mevrouw zei mijnheer Puf fett. ..ik ben altijd beraid iemand te helpen Maar met deze schoorsteen is het niet zo eenvoudig hoewel ik zeggen moet: als een man' in staat is het verdroogde roet uit de schoor steen te krijgen, ben ik het. Dat is een kwestie van ondervinding, ziet u. en van kracht die ik er achter kan zetten." „Daar hen ik zeker van, zei Har riet. „Ik heb begrepen, my lady," Bun ter nu. „dat de schoorsteen verstopt is. het is geen organische fout." „Zo is het." vond mijnheer Puffett. I wij er voor gestraft zullen worden I met iets vreseiyks dat uit de schoorsteen komt rollen. O, kijk j eens naar die borstelige vcrschrik- I king boven het radiocabinct!" „Er zijn mensen die ponden zou den betalen voor een dergelijke cactus." Dan moeten zg wel erg wei een beroemd man te worden Maar" het wonder is geschied: de regisseur van de film „The Third .Man" kwam in dat cafótje, hoorde Karas spelen en engageerde hem diract omdat hij vond. dat de muziek die deze speler aan zijn instrument ontlokte de ge schikte voor zijn film was. En Karas met zijn citer werd binnen enige maanden ccn beroemd en vermogend man. Een citer: een tokkelinstru- ment dat in do goede oude tijd een plaatsje op de chiffonnière kreeg cn van tijd tot tijd. op nadrukkeiyk verzoek van neef Govcrt, te voor- schgn werd gehaald door nicht Lizc, die toch zo verdraaid mooi liedjes als „Ik heb diamanten cn parolen" en zo meer kon spelen. Nu is de techniek en muzikaliteit van Karas met die van onze beste nicht Lizc natuurlijk niet te verge lijken en dank zij de vergevorderde synchronisatie-techniek kan de citer het onder bepaalde omstandigheden zeer goed doen. Het is niet de be doeling in de;o kolommen over dc filmmuziek uit te weiden. Aanlei ding om over Anton Karas in dit verband te schrijven is de plaat die bij Decca verscheen. Twee composi ties van eigen hand speelt Karas voor u en wel het ..Harry Lime Theme" en de „Café Mozart Wals". Dccca vermeldt in zijn Huisorgaan dat er in Engeland binnen twee maanden 200 000 exemplaren van dc;-a plaat verkocht waren. Dit le vert het bewijs dat vooral het „Li me-motief" óbsedcrend werkt cn het ziet er naar uit. dat dit wel langer dan oen paar dagen zal du ren. Er zou over het begrip Schla ger muzikaal-psychologisch heel wat te zeggen zijn. doch dat valt buiten dit bestek. En van het stand punt van de amusementskunst uit eveneens. Om kort te gaan evenwel: er zijn zeker betere Schlagers geschreven, melodieuzer cn harmonisch ofwisse- lender Het Harry Lime Theme is door zijn melodische monotonie en mede door het gebonden zijn aan een bepaalde persoon in de film in zeker opzicht suggestief weliswaar, maar voor het doei niet eens karak- nig verbeeld.ng hebben. Het is j teristtek. De toeschouwer wordt bij geen plant het is iets wanstaltigs iets dat op je nieren of zo loert Bovendien bezorgt het me een twijfel of ik wel geschoren ben. vertederd door h-at feit dat hij ge- i Ben ik geschoren7 apprecieerd werd. de moeilgkheid zit hem in de pot Hij trok nog een sweater uit en vertoonde zich nu in fel groen „Ik zal het nog eens met de roeden proberen. Met mijn kracht erachter bestaat de kans dat wij het roet eruit krijgen Als dat niet gaat. moeten de ladders erbij ko men." „Ladders?" „Ja. vanaf het dak my lady," ver klaarde Bunter. „Wat grappig." zei Harriet. „Ik weet zeker dat mijnheer Puffett het wel klaar zal spelen Heb Je iets om deze bloemen in te zetten. Bunter?" „Ja. my lady." „Peter." nep Harriet naar boven. „Peter, liefste, de schoorsteenveger is er." Toen hij naar beneden kwam wa ren alleen de zolen van mijnheer Puffett's schoenen te zien. Op het zelfde ogenblik klonk er zo'n luid gesteun uit bat innerlijk van de schoorsteen, dat Peter verbleekte. „Hij heeft zich toch niet bezeerd. wel7" „Nee, het is de kracht die hy erachter zet Er zit gedroogd roet ir. de pot of zoiets, en dat maakt het zo moeilgk... Peter, ik wilde wel dat je het huis gezien had. voordat Noakes het gevuld had met tweede rangs meubelen en snuisterijen en aspedistra's." „Ssst, je moet niet schelden op de aspedistra. Ik heb zo'n idee dat Mmm ja als satijn nee. zo is het goed! Maar als wij hei vreselijke ding de kamer uit zouden 'lel ,lan,g. zetten, zou het sterven van ver driet Zy zijn erg gevoel.g. al zou je het niet zeggen en mijnheer Noakes zou ons zijn gewicht in gouJ als schadevergoeding vragen. Voor hoe lang hebben wij deze vreselijke meubelen gehuurd?" „Voor een maand, maar wij kun nen ze wel eerder kwijt raken. Het is schande een mooi, oud huis zo te verknoeien." ..Vind je het huis mooi. Peter?" „Prachtig. Het is als een mooi lichaam dat door een slechte geest bezeten is En ik bedoel niet alleen de meubelen. Ik heb een antipathie opgevat tegen onze huisheer of verhuurder of wat hij ook -s. Ik heb zo'n idee dat hij iets kwaads in de zin heeft en dat het huis big zal zijn hem kwijt te raken „Ik geloof dat het hem haat Ik weet zeker dat hij het slecht be handeld heeft. Zelfs de schoorste nen „O ja. de schoorstenen. Denk je dat ik eens iets moet zeggen tegen onze huisgod, de kleine Lar? En heem mij niet kwalijk, mijnheer de aanvang van de film geconfron teerd met deze muziek 'die goed klinkt op de citer) en wanneer het dan als „soort leidmotief" gaat die nen blijft hij er sterk aan gebonden. De „Cafc Mozart Wals" echter bezit in het geheel geen karakter en kan het lang niet opnemen tegen bij voorbeeld For ever and ever, cn dit is eigenlijk nog niet een zo heel sterke schlager Maar ja, de uit werking van muziek op de massa is een wonderlijke zaak en: Anton Karas is een beroemd en vermo gend man geworden, commercieel beschouwd heeft hij er velen een voordeeltje door bezorgd en ieder een zingt, neuriet, speelt of laat spelen Het Harry Lime Motief. En daar valt weinig tegen in te bren- gen. Herman van Born en „Puffett heet hij." „Mijnheer Puffett. heee. mijnheer Puffett, luister eens (Wordt vervolgd) Feuilletonschrijver krijgt rlrie maanden BARNEVELD De noliticreeh- ter te Zutphen heeft schriftelijk vonnis gewezen in de zaak tegen A. Smit uit Barneveld. die feuille tons en gedichtjes publiceerde, of schoon hii op 12 October 1946 door de commissie voor de perszuivering werd ontzet uit het recht in enice journalistieke functie werkzaam tc zijn voor de tijd van vijftien iaar. Ziin verweer, dat het thans letter kundig en ceen iournalistiek werk betrof werd niet aanvaard. Over eenkomstig de eis werd hem drie maanden gevangenisstraf opgelegd.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 5