Nederland moet zuinig zijn op natuurschoon %ÜDT Kaj Munk: avonturier van het Koninkrijk Gods Idealisme in de praktijk Inge r r JEU60W Wij geven raacl Moet l eras hóren r Ir. van Steenis: Wat men doet moet uit roeping voortkomen Al tachtig jaar tweeling Bedreigingen de laatste tijd vooral van m ilitaire zijde ^einig meer te ontginnen MOEILIJKHEDEN? WEK DE GAL IN UW LEVER OP Dinsdag 23 Februari 1950 3 De publicatie in cms blad van 17 Februari omtrent de Coöpera tieve Vereniging Ingenieursbu reau Van Steenis W.A.. heeft tot vele reacties geleid. Het bestaan van een dergelijke onderneming geeft hen, die hopen op, maar le vens wanhopen aan de levensvat baarheid van zulk een gemeen schap, moed. De directeur gaf ons ook inza ge van de bij hem naar aanleiding van onze publicatie binnengeko men post. Uiteraard nemen wij niet de vrijheid, de namen van deze briefschrijvers bekend te maken. Veel geluk! Vol bewondering lazen wij van uw prachtige onderneming. Vaak dachten wij, mijn vrouw en ik, dat zoiets mogelijk moest zijn, maar steeds werden wij door anderen tegengesproken. En nu lazen wij plotseling uit de krant, dat het tóch kan. Wij hopen van harte, dat u na volging moge vinden in deze be narde wereld van hebzucht en machtlust. Veel geluk! Dellamyaans De idee, die ir. van Steenis in praktijk brengt, wordt al jaren ge propageerd door de Internationale Vereniging Bellamy. Wij Bellamyanen hopen van har te, dat het goede voorbeeld, dat hier gegeven wordt, navolging zal vinden, omdat het tegenwoordige winstsysteem onherroepelijk moet leiden tot crisis, werkloosheid en chaos. EEN ABONNé Meehelpen DAT GEEFT WEER MOED litffè cis <rr«i ocer io «loomte» Mafje» n en oo-": error c-yriognSnle**?- UotHriteiajUnffen en a* biiaty&rbiJar*, cr. rrfojcMo V-~tzcr.m yw, d-cr horen -ui tedere óca tcri en mand zcl vr.'Mn fcowe- ron, do: udoor dm ondrnjferpes iccrxtm randaco *CM Y. ct«$- dfaölter te'.-M. Er i» tmvxrg vco te onütkken, ito. een rAttis leuffd doei, f -rV) ir. OiK< Osr&v&UUffk» onceo-Jtg. öófc i :iy»ar t» d9 horde, na^ccruygtt ttfd nog toe' U vinden. Ge- leoft m /ir: riet? üo% moet u Kcrenstoond verify ver. een j«- zoe't acn ir. Von Stee- nla cc*? Urm.... Du C**1t ireor moeit 4»3=2iiDusa*atb5ö«ztsn; Erplosie in V.S. k3 doden Begrijpelijk ookdat ir. van Steenis vele brieven ontving van werkzoekenden, die hopen op emplooi in zijn bedrijf. Van een van deze brieven stond de heer v. Steenis ons toe de volgende pas sage over te nemen: Ik ben 29 jaar en heb tot eind van het vorige jaar gewerkt op een Rijksbureau, waar ik door inkrim ping van de werkzaamheden ben ontslagen. Daar sta ik nu, 29 jaar oud, en door mijn studie en mili taire dienst in Indonesië met slechts twee jaar kantoorervaring. Men scheept mij overal af. Ben ik ge noodzaakt werkloos te blijven? Ik sta voor een probleem, waarvoor ik geen oplossing weet. Ik hoop van harte, dat u mij zult kunnen gebruiken, maar mocht dat niet gaan, dan toch wens ik u suc ces in uw werk. Ik hoop, dat er iets groots uit mag groeien en dat velen uw voorbeeld zullen mogen volgen.. Met gevoelens van grote waar dering. Hoe zit dat? Weer anderen, onder meer een officiële instantieverzoeken te mogen kennis nemen van de sta- 5 tuten van het bedrijf, met het doel zich met deze nieuwe orga nisatievorm vertrouwd te maken. Een der schrijvers, een accoun tant, verbindt aan zijn vraag het aanbod van zijn arbeidskracht, omdat hij die, zoals hij schrijft: „Graag zou aanwenden in over eenstemming met mijn idealen" Gevaren bedreigen U Tenslotte is er een groep brief- IV schrijvers, die, uit weimenen met j: deze onderneming, meent te moe- ten waarschuwen. In een van deze brieven (van een kantoorbediende) lezen wij: „Hoed u voor de medewerker, die niet volkomen te goeder trouw in uw bedrijf stapt. Uw mensen moeten j een enorme werkkracht bezitten en ook gedragen worden door een '.«idealistische kijk. Ik heb in deze dingen nogal ge grasduind. Ik heb gelezen over „Walden" van Frederik van Eeden en overeenkomstige gemeenschap pen en heb helaas moeten consta teren, dat zij zijn ondergegaan door ontbindingsverschijnselen van bin nen uit en aanvallen van buitenaf". Weer een ander schrijft: „Ik heb de grootste bewondering en eerbied voor Uw idealisme. Bij overdenking komen echter drie vragen bij mij op. J 1. Ik meen, dat de menselijke J natuur een beletsel is voor de ver- vezenlijking van uw idealen. De pogingen uit het begin van deze j.eeuw met de z.g. productieve be- drijfs-associaties zijn gestrand op onderlinge naijver van de deelne- i mers. 2. Men kan er wel in slagen een aantal gelijkgezinde medewerkers fom zich heen te verzamelen, maar J als uw gedachte in de maatschappij f zal moeten doorwerken, dan zullen j. ook mensen, die er niet mee in- temmen erin betrokken moeten vorden. Dit leidt naar mijn me ning tot staatssocialisme (zie Rus land). 3. Als er nu eens in uw bedrijf een belangrijk verlies wordt gele den, wat bij grote waterbouwkun dige werken zeer wel mogelijk is, zijn de deelnemers (de arbeiders) l^dan verplicht bij te passen, of is "hierop in andere wijze voorzien? J. C. W. In de kolommen hier naast treft men het antwoord aan van ir. van Steenis op de vragen, die bij deze briefschrijvers zijn gerezen. Wees een heer in 't radio)-verkeer Dat is natuurlijk geen redelijke oplossing voor de ovwlast van radio-lawaai, als een inzender schrijft, dat men dan maar watjes of andere geluiddempers in de oren moet stoppen. Het typeert een onwelwillende instelling "tegen over andermans moeilijkheden. Overlast van te hard afgestelde •adio's raakt de geestelijke volks gezondheid. Mijn advies: dag in, dag uit tus sen de onderdelen van het radio programma een kernachtige oproep van de omroepers om de radio niet te hard aan te zetten. P. S. Gaarne grijp ik de door de re dactie geboden gelegenheid aan, om een aantal vragenstellers col lectief te beantwoorden. Dat dit antwoord uiteraard beknopt moet zijn spijt u waarschijnlijk even zeer als ons. A. Maatschappelijke vormen zijn pas te verwezenlijken op het moment dat de maatschappij er rijp voor is. Wij zien dit in de geschie denis met alle sociale bewegingen en ook met politieke stromingen. Dat bepaalde pogingen parallel met ons streven in het verleden zijn mislukt, doet daarom nog niets aan hun waarde af en is ook geen bewijs, dat deze pogingen altijd zullen blijven mislukken. In zekere zin kan men de voorlopers als mar telaren beschouwen. Wat men in het leven doet, dient niet tc worden ingegeven door het airecte practische nut, maar moet uitvloeisel zijn van een roeping die men voelt. De wil en de durf om deze roeping te volgen zijn een kwestie van geloof of levensbe schouwing, waarover niet te dis cussiëren valt. De nieuwsgierige mens vraagt naar 't resultaat, de gelovige mens alleen naar het doel zonder daarbij op succes te rekenen. Bovendien gaan wij veel minder ver dan b.v. Frederik van Eeden en Margaretha Meybaum, die le vensgemeenschappen stichtten, waarin de gehele gezinnen waren betrokken, terwijl wij alleen een werkgemeenschap vormen. Mis schien ligt in deze minder verre strekking grotere kans op practi sche verwerkelijking. B. Daar de Coöp. Ver. Inge nieursbureau Van Steenis w.a. geen aannemersfirma is, maar 'n bouw en waterbouwkundig adviesbureau, speelt reservering voor materieel vrijwel geen rol omdat dit er prac- tisch niet is. Afschrijvingen op in strumentarium en inrichting wor den in de algemene kosten meege- calculeerd. C. Het is inderdaad niet zo moeilijk, om een aantal gelijk ge zinde medewerkers tc verzamelen, maar hiermede zou in onze maat schappij niets nieuws bewezen zijn. Opzettelijk is in onze vereniging niet getracht mensen met bijzonder groot gemeenschapsgevoel aan te trekken. Er werken mensen in van de meest uiteenlopende politieke en godsdienstige overtuigingen. De mens is product van de fac toren maatschappelijke instelling en omstandigheden. De omstandig heden (een stelsel) kan. men met cén slag revolutionnair veranderen, wat hier is geschied, maar daar mede is voor de maatschappij nog niets bereikt, als de mensen niet veranderen (zie Rusland). Het ver anderen va» de maatschappelijke instelling duurt daarentegen gene raties. D De toekomst zal moeten le ren of onze bedrijfsvorm ertoe me dewerkt de normale individualis tisch ingestelde mens om te vor men tot een gemeenschapsmens. Voorlopig verwachten wij daarom nog geen al te grote resultaten en zijn van mening, dat, wanneer daarvan na een jaar of tien iets te zien zal zijn, dit reeds een grote winst zal betekenen. IR. H. J. VAN STEENIS DOETINCHEM Jan cn Ber nard Taken vierden te Hengelo hun tachtigste verjaardag. De bei de Hengeloërs zijn zeer kras. Dc één werkt nog altijd in de tuinderij en de ander in de landbouw. Hun stadsgenoten hebben nu al tachtig jaar lang moeite gehad om de beide broers Taken uit elkaar te houden. De symbolic* In dc novelle „De wolf van Gubblo" van R. L. Brockbercer (Uitgeverij Ploegsma. Amsterdam i. door Marianne Philips uitmuntend ver taald is dezelfde als In alle sprookjes, waarin dieren een hoofdrol spelen; dc wolf. rfie na een ontmoctlnc met Sint Franelscus van een bloeddorstig beest in een weldoende allemansvriend ver andert. had een bekeerde schurk kun nen zijn In dit geval strekt zo echter verder dan in soortgelijke verhalen Aanvankelijk tekent Bruckbcrgcr ons de wolf als* een redc\pos dier. dal rooft cn verscheurt wanneer het daar lust in heeft Do tegenstelling tot zijn late re „menselijke" staat ls daardoor de* te schriller geworden en 's schrijvers ver oordeling van de mensen, die het won. derdicr eenmaal ultgetoverd ten slotte als een „troep wolven" achterna zitten, de-s tonbarmhartiger Niette min 's dit geen cynisch boekje, want ondanks alles gelooft Bruckbcrgcr bin. kens het laatste hoofdstuk, in de sou- vcrcine en almachtige cn nooit volpre zen Liefde (Godsi Er zijn ln dit in strak poëtische stlil geschreven verhaal humoristische trekjes, die aan het brein van een wanhopige niet zouden ont spruiten Nee. in „De wolf van Gut>- bio" lc iemand aan het woord, die ook zichzelf terdege kent cn z ij n reme die tegen het kwaad als een moderne apostel tot dc mensen wil brengen. Dc bekende kinderschrijver A. D. Hlldehrand heeft Jonathan Swifts be kende verhalen „GulHvcr bij de dwer gen" en „GuLlivcr b|J de reuzen" na verteld Deze boekjes, uitgegeven door de Uitgevers-maatschappij A. Rutgers tc Naardcn. zijn een verademing na dc rommelige bewerkingen, die men van deze vertellingen vroeger vaak op de boeVonmarkt durfdo gooien Hildebrand. zelf bekwaam verteller, heeft alle moei te gedaan het wezen van Swifts verha len geen geweld aan te doen. cn hij ls daarin wonderwel geslaagd Eón ding blijkt weer. dat de Gulliver-gcschiedc- nisscn 1 n wezen geen kinderlectuur zijn. maar hekelingen van maatschap pelijke toestanden in de „normale" mensenwereld. Men leze b.v. maar eens het gesprek dat Gulliver heeft met de koning van Brobdlngnag. het reuzen- land. Ook het aloude verhaal van Rei naart Ar Vos de Telle rover mei dc ro. de baard, onderging een nieuwe bewer king door Hildebrand. Evenals Gulliver werd het een voor kinderen zeer bege renswaardig boekje. Wat opvalt, zowel by Gulliver als bij Reinaart, zijn dc aardige typografische verzorging en dc goede tekeningen. W. J. Boer Lcffcf 11- lnstrccd" .Gulliver". J. F. v d Broccko „Reinaart". „Zeg... luister eens" is een alleraar digst kinderboekje, dat Winnie cn Moowccn. twee wollige hondjes, „zelf" vertellen. Alleen.. dc vrouw (M. C v Pesch) schreef 't op cn dc baas maakte foto's van de rollebollende broertjes. En om die foto's schijnt het in dc eer ste plaats te gaan. want het prima ver zorgde boekje is uitgegeven door dc NV. Focus te Bloemendaal, die. als Winnie en Moween eenmaal uitverteld zijn, een duidelijke handleiding geeft voor het fotograferen van- dieren. Zelfs voor hen, die ..maar" een box camera hebben. Een boekje dus, waar aan kleintjes en groten plezier kunnen beleven. Dr. J. Alelda Nijland heeft in 1904 een bloemlezing samengesteld om dc poëzie van Guïdo GoZelle in ruimer kring bekendheid tc geven. Van deze bloemlezing is onlangs bij L J. Veen, Uitg. te Amsterdam een elfde druk ver schenen. Dit is op zJchzelf al voldoende aanbeveling voor dit prettige cn han dige boekje, (Van onze speciale verslaggever) AMSTERDAM. Vroeger betekende vacantie voor vele mensen alleen maar „twee weken niet werken". Maar tegen woordig willen de meesten ook werkelijk „er uit" z\jn als ze vacantie hebben. En ze hebben groot gelijk. Maar waar moeten al die mensen been? Er komen er ieder jaar meer, ook al door de bevolkingsgroei. Hot is maar goed, dat we nog wat bos en hei hebben in Nederland. Maar hebben wij genoeg „recreatie gebied"? En kunnen wij dat in de toekomst behouden? Deze en enkele andere vra gen legden wij voor aan mr II. P. Gorter, de secretaris van de Vereniging tot behoud van Na tuurmonumenten in Nederland te Amsterdam. Van de bedreigingen van het na tuurschoon is de landbouw de oudste, aldus mr Gorter Dan heeft men natuurlijk de stads-uitbrciding cn de wegenaanleg maar dc laat ste tiid kornt het gevaar meer van het Ministerie van Oorlog. Wat de landbouw betreft is cr niet meer die strijd van vroeger Er is sinds 1948 regelmatig over leg tussen de Stichting voor dc Landbouw en dc contactcommissie voor natuurbescherming. Wii ziin tot dc conclusie gekomen, dat de belangen van het natuurschoon cn de landbouw op vele punten de zelfde ziin. men denke b.v. maar aan het vraagstuk van de bodem erosie. In de werkloosheidsperiode vóór de oorlog is er veel te veel ont gonnen in Nederland, dikwijls economisch onverantwoord. Men geeft nu algemeen toe. dat veel ge bieden beter in hun oorspronkelij ke staat hadden kunnen bliiven omdat de slechte grond toch niet lonend geëxploiteerd kan worden. Nu is er niet veel te ontginnen meer overgebleven, hoogstens mis schien nog iets in de Peel. En bii de grote landhonger, die ons land De Nederlander met vacantie tuil ook wel eens wat anders zien dan bordjes met „Militair ter rein - Verboden toegang" Recreatiegebied is beperkt Van de 330.000 km-, die ons land groot is, bestaat 41% uil grasland, 28% "it bouwland, 37o uit tuingrond, 8% uit bos, 8% uit woeste grond en 12% uit an der onpccultiveerd gebied (we gen. huizen, enz.) Het zal duidelijk zijn dat die 240.000 ha bos en die 240.000 ha woeste grond het recreatie gebied voor onze tien milliocn Nederlanders uitmaken. Dit re creatiegebied wordt rcgelniatio bedreigd, door de stadsuitbrei ding en wegenaanleg cn de laatste tijd vooral door de be- heefte aan militaire oefen terreinen. NJ met ziin groeiende bevolking heeft, haalt het niet veel uit of men nu hier cn daar nog een stukie grond gaat ontginnen. Dat ziin druppel tjes op een gloeiende olaat. Bescherming Gelukkig ziin er meer dan drie honderd „beschermde terreinen" in ons land die vastgesteld ziin bil de inventarisatie voor het Nationa le Plan Er wordt een nieuwe liist samengesteld, dc eigenaren krij gen bericht als hun grond is aan gewezen. Werkzaamheden op zo'n terrein, die het karakter van het landschap veranderen, moeten door het Nationale Plan worden goedge keurd. Overigens is die bescher ming maar zeer betrekkelijk. De zen Natuurbescbermines-beschik- king van April 1940 is in dc prac- tiik van meer betekenis. Zii be paalt. dat geen gesubsidieerd cul tuurtechnisch werk mag worden uitgevoerd zonder toestemming van Staatsbosbeheer. Dit is vooral van belang in verband met de vele ruilverkavelingen, die aan de cang of op til ziin in ons land en die op vele plaatsen het landschap zeer ingrijpend kunnen wijzigen Be plantingen verdwijnen of verrij zen enz. Niet minder dan een mil- lioen ha Nederlandse grond komt voor ruilverkaveling in aanmer king Er is al voor honderdduizen den ha subsidie aangevraagd. Heel N.O. Twente is één grote ruilverka veling. Legcr-oefeningen Wat de bedreiging van militaire zijde betreft geven de natuurbe schermers toe, dat er oefenterrei nen moeten zijn, aldus mr. Gorter. Maar zii maken er bezwaar tegen, als daarvoor gronden worden ge bruikt. die nodig zijn voor de be oefening der wetenschap en voor de recreatie. Voor de recreatie heb ben we met onze groeiende bevol king toch al niet zo heel veel meer over gehouden. In de tiid vóór de oorlog, tóen er links en rechts ont gonnen werd en de natuurbescher mers zich inspanden en veel geld uitgaven om de mooiste gebieden voor het nageslacht te bewaren, hebben de militairen niet voldoen de grond gereserveerd voor het leger. Nu alles weg is ontgonnen cn practisch alleen nog de natuur monumenten en andere beschermde gebieden over ziin. die destiids met vooruitziende blik in veiligheid zijn gebracht, wih het leger delen van die natuurmonumenten voor oefen terrein hebben. Generaal Kruis staat op het standpunt „dat men de paraatheid van het leger niet kan opofferen aan een paar grasspriet jes" Prachtige gebieden van dc Veluwe o.a. tussen Oldebroek on Epe. lopen gevaar aan de recreatie onttrokken te worden. Een militair vliegveld op Doelen bij Arnhem be tekent bovendien onophoudelijk ronkende vliegtuigen boven het Na tionale Park de Hoge Veluwe. De eisen, die „Oorlog" nu stelt, aldus mr. Gorter, staan niet in een be hoorlijke verhouding tot de hoe veelheid grond, die cr nog over is. Zo is een onoplosbaar probleem ge schapen, Maar in ieder geval, als cr terreinen moeten komen voor mili taire oefeningen, moeten deze cen traal aangewezen worden, in over leg met het Nationale Plan. Nu ge beurt het nog al tc vaak. dat de commandant van een bepaald on derdeel op z'n eigen houtje ergens de hand legt op een stuk grond. Natuurmonumenten Dc Vereniging tot behoud van Natuurmonumenten, die 20.000 le den telt. heeft momenteel 13.000 ha grond in bezit, waarvoor vier mil- lioen gulden is betaald. Staatsbos beheer bezit 11.000 ha grond, die tot natuurreservaat is verklaard. Ver der ziin er nog de grote gebieden van de provinciale „Landschappen" zoals Gelders Landschap. Utrechts Landschap etc.. terreinen van bij zondere stichtingen, zoals het Na tionale Park de Hoge Veluwe en dc vele particuliere bezittingen, Idie min of meer als een natuurmo nument in stand worden gehouden. Van de particuliere landgoederen ziin er 320 voor dc leden van dc vereniging t.b.v. Natuurmonumen ten toegankelijk. Het zal nog heel wat striid vra gen om al deze gebieden in dc toe komst ongerept als natuurschoon te bewaren, aldus mr. Gorter. En dat zal toch nodig ziin. In de eerste plaats al omdat onze groeiende be volking steeds om meer recreatie gebied voor de vrije tiid vraagt en wij dat gebied toch grotendeels binnen de grenzen van ons eigen land moeten vinden. Advertentie (I.M.) sinds Ik kracht cn levenslust herwonnon hob. Om Uw krachten lc verhogen cn do Icvcnslnsl en dc kracht Uwer jeugd jaren terug tc winnen, neem eenvoudig 2 Pink pillen hij elke maolUjd Dank zij dc opbouwende eigenschappen van -liet medische Ijzer der I Pink Pillen vermeerde f ren deze dc rode bloed- nt/iChJ lichaampjes van hef LLC IV bloed zodanig, dat dc vitaliteit In alle cellen van liet organisme terugkeert. Na enkele weken Is Uw uiterlijk veran derd. Pink pillen apothekers cii drog. PINK HuurkwcsUes rcntezcccls ouderdomspensioen Invaliditeitswet civiele procedures arbeidswet enz. ger. Er komt een kostelijk verhaal in voor van een bezoek aan Rome en een ontmoeting met Petrus. Het is alleen al actueel door het Hei lig Jaar, dat thans in en rond Rome gevierd wordt. A F en toe ontdekt men iemand, die beslist niet de kleur heeft van de Maar, wét het ook is: elke bij- H grauwe alledaagsheid. Kerkelijk en geestelijk gesproken dan. drgge is prediking. Prediking Iemand, die de moed heeft allereerst mens te zijn en die het vreemde Van dat verborgen Koninkrijk, avontuur van het wérkelijk christelijk leven aandurft in al zijn conse- de wereld tot een paradijs zal quenties. Kierkegaard was zo iemand. Hij was geen predikant, deze maken. Van die overwinning op Deen. Maar hij heeft ivèl gepredikt van het verborgen Koninkrijk. En het leven die met Pasen voorgoed zo, dat er eigenlijk geen geluid gegeven kan worden, wanneer het om ji- bevochten. God en dit leven gaat, of het komt van en grijpt terug op Kierkegaard. e oiji e ge- f to- I 1 ikant. Deze week: Kaj Munk is óók zulk een „vreemde eend geweest in de bijt der christelijke en kerkelijke zapigheid. Hij was aestheet neelschrijver, essayist, predikant. Een man. die buiten alle lijnen T/nrPiwi, tjfZzt liep. en daardoor juist to_ het grote_ oplage onder ons verspreid. Teven bewfjdt van alle kramp- in Kerk en Wereld Dan geeft Kaj Munk, altijd do minee gebleven in zijn kleine Jut- landsp Vedersö, consequenties aan vcor het Evangelie, die wij eigen lijk niet aandurven. Zo bijvoorbeeld in de bijdrage in dit boek: „Het lichaam dezes dpods". Een verhaal rechte spoor. In zijn land, Dene- „In Gods Waagschaal" en „Troost an„L„;,, marken, waar de grauwe officiële en Tucht". En dat in een tijd. dat 8 n 5"? léést geeft naar de bevrijdende bood- een avond thuis en weet. dat in haar huis, een boerderij, een man is De leider van haar bedrijf. Zij vecht met zichzelf. Vlees en geest en traditionele kerkelijkheid hoog- niemand meer preken jc«i c - - tij vierde, is hij het symbool ge- weinigen ze werkelijk hóren. Het vrouw ^en weduwe Zn veriiaacT worden van het (kerkelijk) ver- „gehoor" van deze predikant ligt zet tegen de geest en de praktijk waarschijnlijk ver buiten het van het nationaal socialisme. Na- doophek of het ruim der kerk! tuurlijk! Hij kwam prompt op de Wij hebben zijn „Levensherinne- lijst en zes jaar geleden, op een ringen", en er zal nog meer vol- Januari-morgen vond men z'n gen. zoals kort geleden de nieu- iechtcn^op^even' on^dood ^Ze ontzielde lichaam in een tfroge we bundel kwam: „Actuele Ecu- dat hii oD haar wacht fn sloot. Vermoord door het veem- wigheid". Dit is een verzame- hii L haw Tiid afweet Wit gericht. dat rechtstreeks staat te- ling opstellen zo men wil. Ge- yd wat moét ze genover het gericht Gods. schreven voor een Kerstalmanak. wat mag en wat moct ze Wij zouden van Kaj Munk mis- een dagblad, een jaarboek. Er Ze "houdt hrt nipt «it? Tn hun schien langzamerhand wel ge- staan enkele toespraken in. Voor bedjes ademen haar kinderen hoord hebben. Al was het slechts de Deense studenten, die „Deen- Maar hebbcn Eeen vadcr meet do°r z'n toneelstuk en film „Het se-Ume" neigingen haddem vlak cn 2jj ,st a]1 haar ,even Woord". na de bezetting, zoals wij „Neder- jevcn maakt. Maar mogelijk zou deze prediker landse Unie-neigingen hadden. - in al zijn facetten toch voor ons Wie weten wil, waarom dat hier verborgen gebleven zijn, indien niets kon en moest worden, moet te hulp. Het enige .moderne aan Joh. Winkler niet zijn geschriftu- maar eens lezen, waarom Munk hem is, dat hij een Fordje heeft en ren had verzameld en vertaald- zoiets in Denemarken afwees. Er gauw komt. Maar hij begrijpt er Twee prekenbundels zijn al in staat een toespraak in tot het lc- niets van. „Je zult het wel aan je Deze man? En nu? Ze roept, in de nacht, de dominee hart hebben, net als jc moeder." Hij puft gemeenplaatsen, zegt Munk En hij puft dus terug, na een halfuur tje. Maar er is geen oplossing. Die oplossing komt. In de kamer is de oude bijbel van haar vader. Ze slaat het boek open en leest, wat een man gesqhrevcn heeft, 2000 jaar geleden, die wereld cn leven kende: Paulus „Ik weet, dat in dit mijn vlees, dat is mijn lichaam, geen goed woont Het goede, dat ik wil, doe ik niet cn het kwade, dat ik niet wil. ligt mij bij. Maar ik dank God, die mij de verlossing gegeven heeft van het lichaam dezes doods." Ze buigt zich over het bed van haar jongste. Knielt neer en bidt het Onze Vader. Dan gaat ze de gang op. Ze hóórt de man en ze weet, dat hij wacht. Ze doet de deur open en gaat naar binnen Ziet u dit is dc uiterste con sequentie van het Evangelie. De officiële kansel durft haar waar schijnlijk nooit aan. Maar wat be tekent het in de vrijheid te staan, waarmede Christus vrijgemaakt heeft, «ils men het niet durft, als traditie en bindingen, buren en ge rucht, het werkelijke leven terug dringen naar een substraat van schijn-christendom. zónder de prak tijk van het avonturier-zijn? Kaj Munk was de prediker van het gevaarlijke leven. Dat is: van het bijbelse leven. Overal, waar de veiligheid wordt gezocht en de nette norm, blijft de gezapigheid. En de gebondenheid, die de vrijheid niet kent. Heeft Munk daórom zoveel le zers buiten de Kerk, omdat er daar zijn, die vermoeden, dat het énders is bedoeld, dan leer en praktijk veelal aangegeven? „Actuele Eeuwigheid" door Ka) Munk, vert, van Joo. Winkler. Ultg. Daamcn - Den Haag. I Vraag: Mevr. C. M. v. E.-M. wil graag iets weten óver het recht op weduwenrente. Antwoord: Recht op weduwen- rente op grond van dc bepalingen I der Invaliditeitswet is in twee ge- I vallen aanwezig, n.l. bij het berei ken van de 60-jarige lc-aftijd of bij het intreden van blijvende invalidi teit. In het laatste geval behoeft met het aanvragen dezer rente dus niet gewacht te worden tot het 60e jaar. Geen weduwenrente komt toe aan de weduwe, die inmiddels is her trouwd Vraag: J. B. v. A. Deze vraagt hoe het beste gehandeld kan worden bij het regelen van een nalatenschap. Antwoord: Bij vragen als deze is het het beste naar een notaris te gaan, die precies weet wat gedaan moet worden. Ook ten behoeve van eventuele successierechten. V r a a g: J. V. wil graag weten of. ondanks de gcldsanering, schulden van 1942, 1943 en 1945 betaald moe ten worden. Antwoord: Zeer zeker. Dc gcld sanering is niet toegepast om schul den ongedaan te maken. Indien men echter van mening is dat de in reke ning gebrachte bedragen te hoog zijn, dan kan men met de plaatse lijke Prijzencommissie contact op nemen, opdat deze commissie kan nagaan waar hier de waarheid ligt. Vraag: L. v. d. Z. staat voor het feit, dat een onderhuurder, ondanks opzegging, het verhuurde niet wil vrij geven. Antwoord: Hier bestaat de mo gelijkheid om met een rechterlijk vonnis tot uitzetting te komen. Ech ter zal, alvorens een dergelijk von nis wordt uitgesproken, wel nauw- Advert rut tf I M l U zult 's morgen» „kiplekker" uit bed tpringen. Elke dag moet uw lever een liter gal In uw Ingewanden doen stromen, andera verteert uw voedsel niet, het bederft U raakt verstoot, wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LEVERFILLETJES om die liter gal op te wekken en uw spijsvertering en stoel gang op natuurlijke wijze te regelen. Een pluntaurdlg zacht middel, onover troffen om de gal te doen stromen. Eist Carter's Levcrplllotje*. gezet rekening worden gehouden met de omstandigheden. Heel ge makkelijk komen uitspraken als deze niet voor elkaar. Vraag: B. wij graag weten wat hij moet doen om ouderdomsuitkc- ring tc krygen. Antwoord: Wendt U zich zo spoedig mogelijk tot de Raad van Arbeid, met een verzoek om toeken ning van een nooduitkcring. Indien het inkomen, zonder steun van de kinderen, blijft beneden het maxi mum, dan zal zeer zeker uitkering worden verstrekt. Vraag: A. A. stelt eveneens eni g-a vragen over de nooduitkcring. Antwoord: In het onderhavige geval is de maximum inkomens grens voor het recht op nooduitkc ring f 1375 per jaar. De voorgenomen verhoging van de loongrens in bc- paaldp sociale verzekeringswetten tot f 4500 per jaar strekt zich niet uit tot de Noodwet Ouderdomsvoor ziening. Vraag: H. K. meent, dat dc prijs regeling van het waterleidingbedrijf wellicht niet juist is. Antwoord: Daargelaten of de tarieven billijk zijn, zijn dczc in het onderhavige geval wei iu'st tocgc- past. Vraag: B. du P. stelt enige vra gen omtrent dc berekening van de rente krachtens de Invaliditeitswet. Antwoord: Een weduwe, die rente ingevolge dc Invaliditeitswet krijgt, ontvangt deze rente tot haar eventueel volgend huwelijk. Vraag: D. F. W. wil graag we ten of pachtgronden ook onder de komende huurverhoging volt. Antwoord: Dit is niet het ge val Het landelijke onroerend goed. waarvoor het Pachtbesluit geldt, valt builen de voorgestelde wettelij ke regeling. Deze regeling toch be oogt de huurprijzen te rog Jen. waar bij onder begrip „huur" wordt ver staan hetgeen daaromtrent wordt ge zegd in het Burgerlijk Wetboek. Vraag: Mej. C. H. stelt vragen omtrent hulp aan familieleden. Antwoord: Men kan verplicht worden hulp te verlenen in de op gaande en naergaandc lijn, hetgeen dus betekent, dat men wettelijk niet verplicht kan worden tot hulp aan hen, die buiten deze lijn liggen. Of men daartoe moreel verplicht is. is een zaak. welke een ieder voor zich zelf moet uitmaken.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 3