Aan Schutterhoeflaan groeit rijst en. rijpen bananen Breitner en zijn werk benaderd Van de eerste eeuwen na Christus tot Baeh Vrolijk spel van fantasie en werkelijkheid Noteert o even CITY THEATER TEL. 6572 „EIN WALZER FÜR DICH" „DE RAMP VAN PEARL HARBOUR" „Fietsendieven", een appèl aan ons geweten 2 Zaterdag 11 Maart 1950 Tropische kassen van De Smalen doen voor Hortus Botanicus niet onder (van een onzer verslaggevers) Ergens op de Schutterhoeflaan vlak bü de grens van Amersfoort en Leusden ligt temidden van geurende dennenbomen en rustieke huisjes een stukje overdekt tropenland. Er groeien vreemdsoortige en meer bekende planten, die slechts onder de tropenzon wortel schieten en vrucht dragen. Orchideeen groeien er in tientallen soorten, maar ook vindt men er bananenbomen, koffie-, peper-, rijst-, ananas, en katoen- planten, cacaoboompjes, vleesetende planten, ja eigenlijk te veel om op te noemen. De eigenaar ervan wijdt al zijn enthousiasme en practische kennis aan zijn liefhebberij. Het kweken van tropische planten en ge wassen is een hobby van de Amersfoortse fotograaf, de heer W. de Smalen. Honderden orchideeën vragen grote verzorging „Kom maar eens kijken. Bij mij groeien ze ook!", had de heer Sma len ons uitnodigend gezegd, toen hij dezer dagen in onze krant een artikel had gelezen over de Utrechtse Hortus Botanicus, waar midden in de winter bananen rijpen. Op een zonnige dag zijn wij naar de Schutterhoeflaan getogen en hebben met eigen ogen kunnen aanschouwen wat de heer De Sma len in zijn vrije tijd presteert. De liefde voor bloemen en planten is hem aangeboren. Toen hij nog kind was genoot hij reeds van een sim pel bosje bloemen en na zijn ves tiging in het huis aan de Schutter hoeflaan in 1941 werd het kweken van bloemen en planten naast zijn vak de grootste liefhebberij. Uren brengt de heer De Smalen door in de twee. achter zijn huis gelegen kassen, 's Morgens is het vroeg dag voor hem. Dan moet er gespoten worden of er zijn andere werk zaamheden te verrichten. Geen mi nuut laat hij verloren gaan en als de tijd het toelaat kan men de heer De Smalen ook 's avonds in de kassen vinden. Voor kijken heeft hij dan weinig tijd. want de plan ten en gewassen die in beide kas sen groeien eisen een nauwkeurige verzorging. „Neem die orchideeën nu eens," zegt hij- ..Als babies moeten ze behandeld worden. Elk soort eist een speciale be handeling. Ze groeien in mos, varen, of beukenwortel en het overpotten eist een massa tijd. De grote vijanden van de or chidee zijn de slakken en de luizen. Wanneer deze zich op de plant hebben vastgezet, moet energiek worden ingegrepen om vernietiging van de plant te voorkomen. MET EEN TANDENBORSTEL „Het ontluizen bijvoorbeeld moet blad voor blad met een tanden borstel geschieden". Vele honder den orchideeën, verdeeld over ruim 60 soorten, kan men in de kassen van de fotograaf-kweker vinden. Een aantal jaren geleden kwam de heer De Smalen voor een luttel bedrag in het bezit van en. kele orchideeën-planten en door voortdurend kweken breidde hij het aantal van deze kostbare en mooie planten steeds meer uit. Het moet een lust voor het oog zijn wanneer al deze planten in bloei staan. Nu zijn het er slechts enke len. die de aandacht trekken, maar volgend jaar lente zal boven die honderden potjes de mooi-gevorm- de orchidee-bloem steken. Vorig jaar verpotte de heer De Smalen de meeste orchideeën en de plan ten dragen daardoor dit jaar wei nig bloem. In de tropische kas-tempera- tuur (6070°) vertelt de heer De Smalen onafgebroken van zijn liefhebberij. Hij voert ons langs de „dicht-bebouwde" plantengalerij en toont zijn „kweek". De rijst plantjes vinden voldoende voedsel in de visvijver; de dadel, die de heer Smalen vorig jaar zaaide, krijgt reeds een boomvorm. De kof. fie, cacao, ananas, apennootjes en de papierplant, gedijen allemaal in Amersfoortse bosgrond. Vleesetende planten vindt u in de kassen van de heer De Smalen in diverse soorten. Hij houdt het blad van zijn mes tussen de beide bladhelften van een vleesetend plantje Als een sluisdeur klappen ze op elkaar. „Zo kom: dit plantje aan de kost. Het vangt talrijke in- GRAND THEATRE: „Fietsendie ven". 14 jaar. Zondag: 2 4.15 6.45 en 9 uur. ov. dagen: 2.30 6.45 en 9 uur. Donderdag. 16 Maart 2 30 6.45 en 9 uur „Snake Pit". („Slangen kuil") 18 jaar. CITY THEATER: „Ein walzcr filr dich". alle leeftijden. Zondag: 2 4 15 6.45 en 9 uur; ov. dagen: 2.30 6.45 en 9 uur REMBRANDT THEATER: Van Vrij dag t.m. Maandag: „Scherpschut ters" 14 jaar; Van Dinsdag t.m. Donderdag: „Man van Colorado", 14 jaar: Zondag 2 4.15 6.45 en 9 uur; Vrijdag en Zaterdag: 2.30 6.45 en 9 uur. Ov. dagen: 2.30 en 8 uur. T.e m. 12 Maart. Academie voor Beeldende Kunsten. Schilderijen- expositie W. Alings en J. Kuyper, 1012. 2—4 en 79 uur Zondags 25 uur. 11 t.m. 26 Maart. St. Pieters- en Blocklandtsgasthuis. A. G. Ten toonstelling werken Breitner. 10— 5 uur; Zondag 25 uur. 31 Maart: Amicitia: Receptie 50-ja- rig bestaan Alg. Ned. Sigarenma kers. en Tabakbewerkersbond 35 u. 7.30 u. feestavond. 11 Maart: Hotel Monopole. Receptie Amsvorde. 3—5 uur. 11 Maart: 's Prinsenhof. Feestavond Olympia 8 uur. 11 Maart: Markthal Feestavond speeltuinvcr. Soesterkwartier. 8 u. 13 Maart: Geb. Vrijz. Herv. I.V.O. Lezing Kees Hana: „Leven in bos en hei", 8 uur. OPENBARE LEESZAAL. Uitle ning voor volwassenen dagelijks 25 u.; bovendien Dinsdag- en Vrijdagavond van 7—9 uur. Uitle ning voor kinderen: Woensdag en Zaterdagmiddag van 2 304.30 uur. Leeszaal dag. van 1012.30 en 25 u. bovendien Dinsdag- en Vrijdagavond van 710 uur. R.K. OPENBARE LEESZAAL. Wijersstraat 2, geopend van 101 uur en 2.306 45 uur. Maandag en Vrijdag 7—9 uur. Uitlening van 11—12.30 uur. secten. die eenmaal opgesloten, ver loren zijn." BANANEN RIJPEN Dan komen wij bij de hoge ba nanenboom. „Jaren geleden was het nog een stekje, dat een der Nederlandse Hortussen aan mij af stond Ik plantte het stekje in een flinke ton en hier ziet u het resul taat." Vorig jaar ging de boom bloeien en van de bloeitüd af duurt het ongeveer een jaar, voor de vruch ten rijp en eetbaar zijn. Reeds tweemaal „oogstte" de heer De Smalen bananen. De eerste maal was het een tros van ongeveer y° stuks en de laatste keer van ruim 75. Nu bengelt weer een grote f 4 c met ongeveer 75 mooi gevorr j bananen aan de hoge dikke st: Over enige tijd zullen ze rijp j n eetbaar zijn. „Ik kan ze wel binnen een maand rijp krijgen, wanneer ik de tros boven de kachel hang. Maar dan vind ik de aardigheid er af," ver telt onz^ gastheer. De heer Smalen heeft nog twee andere bananen bomen, maar deze zullen eerst vol gend jaar vrucht dragen. „Hoe heet die plant?", vragen wij de heer De Smalen en wijzen op een minuscuul bloempje. „Ja," zegt hij bedenkelijk, „die namen weet ik niet allemaal uit m'n hoofd. Het zijn meestal Latijnse namen en die klinken zo duize lingwekkend. Eindelijk heeft hij het gevonden. „Uit deze bloem leest men het lijden van Christus" zegt hij, en de heer De Smalen laat ons de mooi gevormde bloem zien die door haar schitterends, tekening en mooie kleur bijzonder opvalt." De heer Smalen voerde ons nog naar een volière, waarin een veer tigtal kanaries rondzwermt. en de duivenhokken. „Ja. dat zijn lief hebberijen van m'n beide zoons hoor", zegt hij. VOLHARDEN Nabij de door de heer De Smalen practisch alleen (van afgebikte stenen) gebouwde kassen ligt nog een ruime tuin. Bijen zwermen als lenteboden uit een aantal kasten op zoek naar de eerst bloeiende bloe men. Vijgen-, abrikozen-, perziken en andere vruchtbomen werpen hun schaduw op de kassen. Over enige tijd zullen ook deze bomen hun verzorging weer eisen. Tijd rovend werk, dat deze Amersfoort se fotograaf veel voldoening geeft. Hij weet maar al te goed dat het heel eenvoudig is er een liefhebbe rij op na te houden, maar is daar enboven van mening dat het een kunst is te volharden. Deze kunst verstaat de heer De Smalen. Hij laat graag belangstellenden zijn kassen zien en praat dan onafge broken met hen over de schoon heid van zijn tropische bezittingen. Liefhebbers, die graag eens een kijkje bij de heer De Smalen wil len nemen zijn altijd welkom, mits zij tijdig een afspraak maken. DE AVONTUREN VAN KAPITEIN ROB Geslaagde discussie-avond van sectie beeldende kunst Breitners werk is in Amersfoort. Het siert de wanden van het expositie- zaaltje in het Sint Pieters- en Bloklandsgasthuis. Da tstemt ons gelukkig. Het is goed dit werk nog eens te benaderen. Dat is Vrijdagavond in een min of meer intieme kring van kunstenaars en kunstminnenden gedaan. Het bestuur van de sectie beeldende kunst van de Amersfoortse Gemeen schap vond drie leden van de aangesloten groepen bereid iets over het werk van Breitner, en de t(jd waarin hü leefde en werkte te zeggen. Drie inleiders geven voorlichting De heer Th. R. Voorenkamp van de fotokring Eemland deed dit op exacte wiize. Hii belichtte de figuur van George Hendrik Breitner voor al in ziin tiid. Hii herinnerde ziin gehoor er aan. dat de Franse tijd het classicisme bracht. Een opvat ting die volmaakt tegenover de tradities van het Hollandse schil dersgevoel stond. Het was in strijd met de Hollandse volksaard. In de twintiger jaren van de negentiende eeuw was er een overgang naar de romantiek. Men'viel terug in een grenzenloze vervlakking. Totdat, na 1840, een groep jonge Haagse schil ders in hun kunst uiting gaf aan een dieper gevoelsleven. Geestelijke explosie De geestelijke explosie komt ech ter pas goed rond 1880. Daaraan was al een kentering vooraf gegaan. Rond 1870 schilderde men reeds zoals de geest het begrepen had. De gebroeders Maris baren in 1863 op zien met hun werk. Zii maken zich los van de geest van hun tijd. De kloof tussen kunstenaar en publiek wordt, overbrugd. In die tiid leeft de jonge Breitner. In ziin jeugd had hij reeds een passie voor het schilderen. Breitner wilde de schil der van 't volk worden. Hij maak te een Pariise tiid door waaruit het meest aangrijpende doek ..Het wit te paard van Montmartre" is ont staan. Dan komt de beslissende pe riode in zijn leven: Amsterdam! Daar wordt hij gegrepen door de beweging van de tachtigers. Met ongebreidelde passie stortte Breitner zich in deze tijd. Hii is d e schilder van Amsterdam geworden. In 1923 stierf hii als strijder in ziin harnas Breitner. volgens de inleider, de machtigste schil dersfiguur van de 19de eeuw. een groot mens groot kunste naar en groot Nederlanders. Voor het Amersfoortse Kunste naars Genootschap sprak de archi tect de heer G. Adriaans. Hii be lichtte de stiil en stemmingen in Breitners tijd. De heer Adriaans bepaalde zich tot de bouwkunst. Hii verwierp de opvatting, dat de 19de eeuw geen grote dingen zou hebben voortgebracht. De geschiedschrijvers zullen het later kunnen beoordelen, maar de heer Adriaans gelooft dat de 19de eeuw. de twintigste eeuw naar de kroon steekt, wy kennen slechts de vooruiteang in destructiev» zin (H.bnrn). de 19de eeuw bracht ons vooruitgang in constructieve zin tot heil van de gemeenschap. Volgens deze inleider is de kunst in de 19de eeuw wel stijlvol ge weest. al bezat zii geen eenheid in cultuur. De heer Adriaans toon de met verscheidene voorbeelden uit de architectuur aan hoe de on derscheidene bouwstiilen dikwiils elkaar overlappen. De beweging van tachtif heeft ook de bouwkunst verjongd. Toch is er altijd nog een teruggrijpen naar oude vormen. De inleider vroeg in zün betoog cle mentie voor de kunstenaars van die tijd en zeide: waar vindt men in onze tiid het werkelijk moderne huis? Disharmonie De derde en laatste spreker was de heer Court C. Veldkamp, lid van de Schildersgroep De Ploegh. Deze inleider ging vooral in op psyche van Breitner. Er was in deze kun stenaar een voortdurende striid tussen hartstocht en diepe moede loosheid. Hii wilde zichzelf steeds hogerop stqwen totdat ziin tech nisch kunnen achterbleef. Deze disharmonie in zijn geest, aldus de inleider, veroorzaakte 'n misschien te vroegtijdige neergang in zijn werk. Breitner wenste noch con cessies aan zichzelf noch aan het publiek te doen. Na deze inleidingen in de Gast- huiskerk begaf het gezelschap zich naar de expositiezaal waar een in teressante discussie ontstond over hetgeen op deze ongetwijfeld goed geslaagde avond over Breitner en zijn werk was gezegd. De heer D. Zuiderhoek leidde de besprekingen op prettige wijze. 1227. Larry wil we ten, waar de geroofde foto is gebleven, maar de vette boef doet net, alsof hij niet weet, waarom die kaart zo belangrijk is. Hij pro beert Larry duidelijk te maken, dat hij ook maar is gehuurd voor dit vuile werkje en dat hij verder van niets weet. „Maak mij niets wijs," zegt Larry dan; „je weet best, dat dit de kaart was, waarop de weg stond aangege ven naar het RiJk van de Witte Mammouth" Als door een bliksem straal getroffen zakt de dikzak op zijn knieën en smeekt Larry om genade, wanneer deze er aan toevoegt, dat de „Fort Churchill" op weg is naar dat land. Larry weet nu genoeg en laat de mannen in Dutch Harbour aan land zetten. Wanneer ze hun weg vervolgen via de Beringstraat zegt Larry: „Die dikke scheen er niet erg op gebrand te zijn om het Rijk van de Witte Mammouth te om hij zo schrok is mij o\ erg duidelijk. Enfin, we zijn betreden, waa*. •erigens ook niet die spion kwijt- Een en ander over het ontstaan van de Matthaus Passion Goede Vrijdag is een hoogtijdag in het kerkelijk jaar, waarop het lijden van Christus, kroon op Diens leven, plechtig wordt herdacht. Reeds zeer vroeg komt de gewoonte op de lijdensgeschiedenis in de dienst te doen zingen door de priester. De vorm, waarin dit geschiedde was de lectlostyi, een simpel recitatief met weinig beweging. Alleen de woorden van Jezus, speciaal het „Eli, lama sabachtani" werden met wat meer nadruk en op een andere toon gezongen, maar voor en na bleef grote soberheid ken merk van de plechtigheid. Eerste opvoering in 1729 te Leipzig In later eeuwen werd de Passio meer genuanceerd en werden dramatische elementen bil de herdenking opgeno men. Meer aan één persoon voerden haar uit en men kan omstreeks 800 een soort rolverdeling vaststellen, waarbij de verschillende stemmen (hoog, mid den laag- een bepaalde functie toebe deeld krijgen. Later werden koren in gevoerd, om de volksmenigte te ver tolken (turba-woorden). doch de litur gische aard werd nergens doororoken. de muziek bleef ook bij deze Chorale Passie van karakter Gregoriaans, één stemmig. De vijftiende eeuw kende de meerstemmige passiekoren, het is de figurale Passie, die hiermede haar in trede doet. welke ontwikkeling verder voert tot allerlei mengvormen, waarin lectio-stljl. chorale en figurale opvat tingen. soms wonderlijk dooreenlopen De Luthersen namen na de Hervorming de Passieherdenking, wat de uiterlijke vorm betreft, van de Moederkerk over. Zij gebruiken de evangelieteksten van Mattheus en Johannes, gaven bovendien de muziek een nationaal Duits aanzien. Ook krijgt de passieuitvoering steeds meer een dramatisch karakter; de rol van de evangelist en die der enkele personen worden door solisten gezon gen. het uitbeelden van het volk schiedt door koren. ge- NIEUWE VORM Beïnvloeding door opera en oratorium versterkt het dramatisch karakter en geeft het aanzijn aan een nieuwe vorm; de dramatisch-oratische Passie. Het oorspronkelijke Bijbelwoord wordt ge parafraseerd. zinnebeeldige personen treden op naast de evangelisch-hlstori- sche: met alle middelen tracht men het uiterlijk effect te veVgroten helaas wordt het verband met het kerkelijk karakter losser, ook al onttrekt men zich niet bewust aan zijn Invloed. Toch verwil dert men zich steeds verder van de liturgische grondgedachte en de uit beelding der Passie nadert zeer dicht tot het wereldse oratorium. Het is aan het geweldige genie van Johann Sebastian Bach voorbehouden Advertentie (l.M.) Wegens beschadiging van de reeds aangekondigde film vertonen w(J VAN HEDEN AF Aanvang der voorstellingen als gewoon De Italiaanse filmregisseur Vit- torio de Sita roept ons in zijn film „Fietsendieven" tot de realiteit van het leven. Hij greep een motief uit het-leven-van-alle-dag: het stelen van fietsen. Een uitwas van onze maatschappelijke orde. waarin, bij voorbeeld in Italië, nog niet zoveel sociale zekerheid voor de mens heerst dat dit kwaad kan worden uitgebannen. De Sita is wonderlijk goed geslaagd in zijn poging om van een. ogenschijnlijk onbelangrijk gegeven een film te maken. Het is een meesterstukje geworden: een appèl aan ons geweten. Het verhaal komt kort en goed hier op neer: een arbeider in Rome komt na maanden van werkloos heid aan de slag. Antonia Ricci wordt stadsaanplakker. Hij moet daarvoor zijn fiets uit de lommerd halen in ruil voor zijn beddegoed. Ricci is aan het werk en plakt met onwennige handen zijn affiches. In een ogenblik van intense toewij ding aan zijn werk wordt zijn fiets gegapt. Ricci is vertwijfeld. De volgende dag is een Zondag. De gehele dag zwerft de stadsaanplak ker met zijn zoontje Bruno door het drukke Rome. Zijn zoeken is tevergeefs. Er is één uitweg: zelf et i fiets stelen. Ricci doet dat even onhandig als het aanplakken van de biljetten. Hij wordt gegrepen, doch ontloopt straf. De eigenaar van de fiets zegt: „laat hem lopen, wat heb ik aan die soesah!" Daar gaan Ricci en Bruno dan, opgenomen in de mensenmassa die het Yoe-balstadion verlaat. Er is geen uitzicht meer. De wereld is wreed, de mens slechts gevoelig voor eigen zorgen. De Sita is onze dank verschul digd voor déze film, waarin geen gebruik is gemaakt van beroeps- artisten. Dat is misschien wel het geheim van De Sita's film. In het City-theater wordt de film „De ramp van Pearl Harbour" ge toond. In de hoofdrol spelen Do nald Barry. Virginia Grey en Ian Keith. De film geeft het beeld van de eerste oorlogsoperatie in de Stille Zuidzee. Rembrandt Theater brengt een gezellige schietfilm met Randolph Scott in de hoofdrol. „Scherp schutters. heet dit product, 't Gaat over een jongeman, die boeven op boevenmanier vangt, het recht ziin loop doet hebben en beslist moei lijkheden heeft gehad met de kruit- leverancier. IN NORTHAMPTONSHIRE (En geland) werd de eerste gas-lur-, bine auto, gebouwd door de Ro ver fabrieken te Birmingham, gedemonstreerd. De auto heeft twee pedalen, één voor de rem en één voor de versnelling. Voorts is de wagen uitgerust met drie luchtinlaten, terwijl de uitlaat zich achter de bestuurder be vindt. De gas-turbine is op de plaats, waar bij een normale wa gen de achterzitplaatsen zijn. gebleven al deze stromingen samen te vatten, alle elementen, die ln de ont wikkeling der Passle-ultbeeldlng een rol hebben gespeeld, harmonisch te ver. enigen, zonder daarbij uit het oog te verliezen de eisen, welke geloofsbelij denis en liturgische uitvoering stellen, zonder de machtige eenvoud van het Evangelie te schaden. Soms heeft men de neiging zich ai te vragen, of de moderne Inzichten om. trent de wijze, waarop de Matthëufc Pas sion van Bach mag worden uitgevoerd ons niet verwijderen van de oorspron kelijke doelstelling van de grote liturg Bach, al moet men waardering hebben voor de diepe ernst en de muzikale kennis van de grote uitvoerende kun stenaar van onze tijd Maar deze aan gelegenheid behoort niet binnen het bestek van dit artikel, dat do bedoeling heeft een historisch overzicht te geven. EERSTE OPVOERING Bach zelf heeft zijn Matthaus Pas sion voor het eerst doen opvoeren in ae St Thomaskerk te Leipzig op 15 April 1729 Het was niet de eerste Passion. welke hij had gecomponeerd; de Johan- nespassion dateert reeds van 1723 Zeer grote aandacht heeft de Matthaus Pas sion bij de eerste opvoering niet getrok ken. belangrijker achtte men de uit voering van de passiemuziek van Gott lieb Prober, die op dezelfde Goede Vrij dag in de Nieuwe Kerk te Leipzig ten gehore werd gebracht. Toch beschouw de men aan het eind der achttiende eeuw de weergave van Bachs Passie muziek te Leipzig als een gebeurtenis, zowel van artistieke als kerkelijke be tekenis. Toen trad de grote stilte ln. In 1750 was Bach overleden en men stelde hem hoger als uitvoerend, dan als scheppend musicus. HERLEVING Het was Mendelssohn, die in 1829. ruim een eeuw na de eerste uit voering. de moed had nog eens Bachs werk voor het forum der openbaarheid te brengen. Het werd een geweldig succes. Bach was od- nieuw ontdekt; vanaf dat ogenblik werd de wereld zich bewust welk een groot muzikaal genie deze Bach was. Merkwaardig moet worden geacht, dit met uitzondering van het evangelie naai Mattheus, de woorden van de Mat thaus Passion in het algemeen van uit een litteratuuroogpunt niet veel te be tekenen hebben. De dichter is Plcander pseudoniem voor de Lcipzigcr postamb tenaar Henrici Het zullen wel niet in de eerste plaats de letterkundige schep pingen van Picander zijn geweest, die Bach hebben geïnspireerd, maar hij heeft ze voor zijn doel niettemin bruik baar gevonden. Misschien was het ook wel de vrome prctentielooshcid. oie hem aantrok. En ook op ons zullen deze woorden, wanneer a s. Donderdag, dit machtige werk van Bach zal weerklin ken onder de gewelfde pilaren der S'nt Joris, indruk maken, als passend bij de wijding, die over ons zal komen. Heintje Davids in „Amicitia" Heintje Davids en enkele colle ga's traden Vriidagavond op in „Amicitia". dat beslist meer toe schouwers had kunnen bergen. Het was een mrddelmatiee voorstelling. Stoet Haspel, aangekondigd als de eerste komiek van de Bouwmees ter-revue. hield conférences en was het zonderlinge mannetje in de sketches. Hij deed dat wel grap pig. De Annabelle's en Co. brach ten enkele vrolijke liedjes en vlotte tap-dances. Henk Bukman toonde zich een uitstekende imitator en vooral de wijze, waarop hij het po litiek weekoverzicht van Prof v. d. Mandere nabootste, had veel suc ces. Co v. d. Heyde Wijma. de ac- compagnateur. trad als solist op de voorgrond met o.a. de Rhapsody in Blue van Gershwin en een door het publick samengestelde potpourri, waarin a.a. fragmenten uit het Warschauconcert van Richard Ad- dinsel. Heintje Davids, voor velen de grote attractie van de avond, vertelde en zone weinig nieuws, maar werd toch keer op keer be loond met een harteliik applaus. De Amerikaanse reis is Heintje blijk baar best bevallen, want ze praat te er nu nog over. Van de sket ches noemen wij „De Rechter", een malle geschiedenis, waarin Stoet Haspel heel wat fratsen verkocht. Matthaeus-Passion Otto Couperus is vertolker van de Christus-partij Het spreekt vanzelf, dat de ver tolking van de Christus-partij in de Mattheüs-passion slechts aan een gerijpt kunstenaar kan worden opgedragen, die de diepte van deze partij, religieus, menselijk en kunstzinnig, kan peilen. Hier mag van effectbejag geen sprake zijn, hier mag> de artistieke expressie niet ontbreken maar ze moet vol ledig ondergeschikt blijven aan de wijding van de voorgedragen tekst. Grote kunstenaars als Thom Denijs en later Willem Ravelli hebben met hun sobere, doch ontroerende vertolkingen van deze partij bij vele tienduizenden in ons land on uitwisbare indrukken achtergela ten. De bas-zanger Otto Couperus, die haar op 16 Maart in Amers foort zingt, heeft getoond eveneens het juiste begrip van deze partij te hebben en bovendien ver de kwa liteiten te beschikken om haar in overeenstemming daarmee te zin gen. Couperus is" een ras-muzikant. Geboren in 1899, is hij tot zijn 28e levensjaar violist geweest. Daarna begon hij aan het Amsterdamse conservatorium ook zang te stude ren. Na zijn eindexamen in 1932 studeerde hij nog verder bij Cor- nelie van Zanten. Hij zong in vele oratoria en verdiende ook zijn spo ren als opera-zanger Bijzondere successen behaalde hij in „Boris Godounov" van Moussorgski en in „La damnation de Faust" van Ber lioz. Hij trad herhaaldelijk in het buitenland op, o.a. enige malen on der leiding van Bruno Walter. Schilders staken Vrijdagmiddag is een negental schilders, die werkzaam zijn bij de montagewoningbouw aan de Hoog- landseweg, in staking gegaan. Men deelde ons mede dat de schilders hun eisen voor hogere lonen d.m.v. een staking kracht willen bilzet ten. Maandag zal een bespreking plaats vinden tussen de stakers en de dienst gemeentewerken. Medische Dienst DOKTOREN" E N v. d. Bergh. Utrechtseweg 9, tel. 5924 en J. Hartog. Utrcchtsewcg 35. te 5469. APOTHEKEN Haan. Julianaplcln 3 en Soes:er Apotheek. O Socsterweg 92. VERLOSKUNDIGEN: A. A. V. d. Grient, Breestraat 86. tel. 6830 cn M. A J. de Leeuw. Socsterweg 15. tel. 4973. Predikbeurten Ver. van Vrijz. Hervormden; ol School. Oude Soesterweg 153 c comb Vrijz.. dienst ln het Soestcrk*a» tier, 19.30 uur ds M. E. \an Wijk a- met koorzang. Remonsir. Kerk, 10.30 uur dr R M». dema. Ger. Gem. Stovestraat, 10 en 5 ir» Leesdienst. Vrije Evang. Kring „De Doelen" Ra. vik. 10 en 5 uur ds D. J. D. du FW (Haarlem). Oud-Kath. Kerk, 't Zand. 10 uur Hd. llge dienst, 5 uur Vesper De kerk van Jezus Christus van d« Heiligen der laatste dagen. Concordia Langestraat 113. 10.30 u. Zondagsschool-' 5 uur Avonddienst. Hersteld Apost. Zendingskerk, Gast- huiskerk. 4 30 uur eredienst ChrisUan Science Society. Thorbecit» plein 1 (R.H.B S 10 uur Ned. dienst- 11.15 uur Eng. dienst. Oud-Geformeerde Gemeente (Muur. huizen 53) vm nalf 10 en nam 5 Godsdienstoefening. Ver VrUz Herv.; Gasthuiskerk. loj) uur ds C. J. v. Royen (Afrti OL School. Soesterweg: 19.30 uur ds M. C. van Wijk (Afrt). Vrijz. Prot. Jeugdkerk- de heer D C. L. van Dijk (A'dam) 10 30 uur. Ev. Luth. Kerk: 10 30 uur, mej ds M. E. Monsees (doopdlenst) Chr. Ger. Kerk: 10 en 17 uur ds J Drenth. Verg. v. Gelovigen; 10 uur eredienst 17 uur Prediking des Woords. Geref. Kerk: L. Vrouwcstr 10 uur N. H. Ridderbos; 5.30 uur ds W. C a-, den Brink. Vecnendaal Lcusde-. kwartier (J. v. d, Heydenstr 9 3) u. ds D. A. Zijlstra. 5.30 uur dr N H Rid derbos Soesterkwartier (Tulp-in 9 uur ds \V. C van den Brink. 5.30 u. ds D. A. Zijlstra. Ned. Herv. Gemeente: In alle dien- sten Voorjaars-Zendingscollectc - i Catech. Zondag 3. St Joriskcrk .He' l) vm 10 uur. ds Blok. nm 5 uur dj Hadders. Bidstond voor het gewa- - Nieuwe Kerk (Leusderweg 110., vm ;j uur. ds Hadders. nm 7 uur. ds Herfkonï Afscheid. Emma-Kerk lO Soc-stcr. weg 131), vm 9 uur. ds Smits, vm 103) uur. ds Smits, nm 5 uur. ds Koolhaas Bidstond voor het gewas Bergkerk (voorlopig Gymnasium). (Groen van Prinstererlann 33) vm 10.30 uur dr H. Berkhof, van Zeist. Kapel Zon en Schild. (Utrechtseweg 266). vm 10 uur ds Bout, Rusthuis „De Lichtenberg1 (Utrechtseweg 299) vm 10.30 uur. os A. Steenbeek. Jongerendicnsten. Kerk (Appelweg), vm 10 30 uur. de heer A M. Knegt - Wijkgebouw (Laurens C«- terpleln 14). vm 10 uur. de heer S Abrahamse. - Geb Immanucl. (Tulp. str vm 10 30 uur. de heer B M Kar- man. - Jeugdhuis (Zuid Singel) vm 10 uur. de heer Herm BJjvank - Zon dagsscholen Bethel (Eemstraat 9Di 103) —11-30 uur; Chr School Kruisknmp 10 —11.15 uur; Gabrle Mehenschool Plant soen Z.. 10—11.15 uur; Wijkgebouw iL Costerolein 14) 12—1 en 2~ nr: n- luchtschool (Hobbemastraat) 10 30- 11.30 en 12—1 uur; Chr. School iRoren- stJaatL 103°—U-30 uur; Fllalethls iHa- y»k) 2—3 uur; Kapel. Zon en Schild. 11.4512 45 u.; Chr. School (v Elfen- 11.15 uur; Zonnebloemstraat (OL School) 10 30—11.30 uur; Joan v Dieststraat (Chr. School) 10.15-11 15 u- Westhlll-kinderdlensten (Bergkwartier' laar. 10 30 uur Heinsiuslaan 1 9 11 jaar: 10.3011 30 uur. Utrechtse- weg 106 Huwelijkslnzegcnine Nvre Kerk. Woensdag 15 Maart nm 12-» u. door ds Blok Woensdag 15 Maart r- 2 30 uur door ds Braakman Bijbel lezingen. Donderdag 16 Maart. Wijkee- bouw Laurens Costerpleln 14. nm 7V) ds A- Steenbeek; Filalethcs, Hank 27 nm 7.30 uur. Dienst; Gvmnastlek- zaa 001 Joannes van Dieststraat. nm 7 30 uur door ds Blok. Bijbellezing over Openbaring 22 „de Verwachtlnr'.: Oude Socsterweg 131 De Bijbellezingen zijn beëindigd Oud Gereformeerde Gemeente (Muur- hulzen 53) Voorm half 10 en nam 5 uti*- Godsdienstoefening. Maandag 13 Maart s avonds 7 ux* van Geldermalsen HOOGLAND. vm 10 uur. ds Hof- stede. s*edr Lokaal Asehat nm ?.3o uur d* A Steenbeek. van -Amersfoort „Vergulde Tapen IV" aan de spits De Vrljdacavond ln de vierde klü» Iibre gespeelde derby tussen Metropols III en Vergulde Wagen IV. «elke van groot belang voor de eerste plaats w::. is in een 26 overwinning voor Ver gulde Wagen geëindigd Door deze over winning neemt de club een hechte po sitie aan de kop in. Scheerder Van der Haar Lam Beitlcr Ha ss ink Beitler Van der Klok Brand se 96 60 32 6 95 95 32 11 85 49 39 6 95 95 39 12 95 40 31 6 85 85 31 7 95 95 44 17 85 55 44 7 „Ze kregen wat zij wilden" „Dat wat Je niet hebt" kan een bron zijn van veel ergernis. Het lijkt altijd veel mooier dan het in werkelijkheid is. het maakt onrustig en ontevreden Ten- zijmen fantasie heeft, schone dro men dromen kan en de werkelijkheid aan zijn laars lapt. Maar als men fantasie heeft komt de werkelijkheid ook wel. Dat is het ten minste wat Louis d'Alton betoogt in zijn blijspel „Ze kregen wat ze wilden". Eigenlijk klinkt dat „betogen" hier te plechtstatig, want heel dit geestige blij spel is als een fleurige „dagdroom" vergeef ons dit anglicisme die door het Amsterdams Toneelgezelschap even fleurig en sprankelend ten tonele wordt gebracht. Hartley Murnagham is een nietsnut, een toneelspeler die zijn tijd verslaapt, wiens kinderen werkloos zijn en wiens vrouw geen raad weet om de eindjes aan elkaar te knopen. Het is merkwaar dig hoe een krantenbericht, dat in het kleine plaatsje de erfgenaam van een- grote erfenis moet wonen, in deze situatie verandering kan brengen. Dat kan als er gelijkenis is in de naam en als er Iemand ls die genoeg fantasie heeft. Zo Iemand is Murnagham. die idee na Idee krijgt, het ene al wilder en fantas tischer dan het andere De aanbiedingen stromen hem toe. maar als hem het zakendoen naar het hoofd is gestegen komt „de slag op het hoofd" (en dat terwijl, Bartley nog maar pas was begon nen). Maar zij kregen wat ze wilde de kinderen een betrekking. Norah ha^* geliefde cn een boerderij cn Bessie Mur- nagham weer haar man. die niets doe" die haar hoofd niet op hol brengt cn Shakespeare citeert Kleurige vertonin; Het A T.G heeft in de regie van Louis Saalborn een kleurige en vlotte verto ning gebracht, die van evenveel fanta sie getuigde als d'Altons toneelspel" Zonder een uilgcsproken karakter van marionettenstijl aan de vertoning te ge ven, herinnerde zij van tijd tot tijd toch aan deze kunstvorm (Huf en Van Gas teren). waardoor de sfeer van kelijkheid des te volmaakter werd Het stuk was sterk bezet en de vertoning stond op een hoog niveau. Enkele namen om het karakter van het geheel aan te dulden- Saalborn zelf speelde de fantast cn hij deed het me'- fantasie, vol gevoel voor humor, humor die zijn grenzen kende en mei die kleine gebaartjes en verstolen trek ken van het gezicht, die verrassende accenten in dc toon. die een dergelijk figuur zo'n ongemene bekoring geven Marie Hamel, zijn vrouw, met h33t dwaze reacties -en haar komische rade loosheid. Paul Huf. een bijzonder geestig zakenmannetje, vol bluf, maar kruipe rig als dat te pas komt en Louis van Gasteren een spectaculaire ongcliK'e beer. We zouden ze eigenlijk allen kun nen noemen, want de jongeren, oa H5r' man Sternhclm. Annie Bout en Cis Baas. sloten zich uitstekend bij dit pe» aan „Zij kregen wat zij wilden". Dat he- A.TG. daar terecht bij adverteert „en u ook" bewees het harteltlkc cn langdurige applaus. J. v

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 2