JAZZ, Fausto Coppi verdient per seizoen 100.000 gulden Slak is lekkerder dan de fijnste kalfstong Joost verj .Kuikentje", onschuldige naam voor levensgevaarlijk spel De sprinter Reg Harris haalt net de helft r 210 dn (paatJiaaA aan h&Jt wsüik hoe zij werd beïnvloed en wat zij zelf teweeg bracht Roekeloze Amerikaanse jeugd daagt de dood uit 6 Zaterdag 8 April 1950 (Van een medewerker) Zo op het eerste ge zicht klinkt het een beetje vreemd, te be weren, dat de wielen van een race-fiets, gouden wielen kun nen zijn. Symbolisch gesproken is dit toch zo, hetgeen iedere wielrenner, indien hy tot de top-klasse be hoort, zal beamen. Neem nu de Italiaan Fausto Coppi. Deze verdient in Europa zo veel, dat hy in September van het vorige jaar een aan bod van de Caracas Club, om in Vene zuela te komen ryden, resoluut afsloeg, om dat hy de twee en een mlllioen lire, waaruit zyn gage bestond, niet nodig had. En dan de Brit Reg Harris. Deze „fietste" na het be halen van het wereld kampioenschap sprin ten in Kopenhagen vorig jaar, voor 50.000.by elkaar. FAUSTO COPPI Goede zakenv. miaiffiüTEonsinnTiniHnriiHinrniriiiïnTïïrifBnr.iiTiL'iinnminiitiwnniniRiinufiiüiirmR SCHILDKLIER AFWIJKINGEN oorzaak van vele ziekten T/" LIEREN spelen in het leven van de mens een grote rol. Twee groepen van klieren zün te on- scheiden, namelijk diegene, die hun sappen op de cén of andere manier naar buiten laten stromen, zoals bijvoorbeeld de zweetklieren en die klieren, die hun sappen in het bloed lozen. Daartoe behoren bijvoorbeeld de schildklier, de eier stokken, dc bUnier en vele andere klieren. Vooral de schildklier is voor ons zeer belangrijk. Het is gebleken dat haar functie niet alleen onze lichamelUke, maar ook psychische toestand intensief kan beïnvloeden. Zowel een versterkte als een ver zwakte werking van de schildklier is van betekenis. In normale toestand is de schild klier om het strottenhoofd gele gen; leken kunnen de vorm van de gezonde schildklier van buiten moeilijk zien. Maar zodra de schildklier vergroot is, valt dit de leek ook op. Men spreekt dan van een struma, van een krop. Een struma kan zo groot worden, dat zy diep onder het borstbeen reikt en de luchtpijp zo dicht knijpt, dat de patiënt het heel benauwd krijgt. Om afwijkingen aan de schild klier te kunnen begrijpen, is het noodzakelijk meer van de normale functie te weten. De schildklier heeft verscheidene functies; één der voornaamste is de invloed op de stofwisseling. Onder stofwisse ling verstaat men alle oxydatie- processen in ons lichaam, dat zijn de processen, waarbij de delen van ons voedsel worden verbrand. Bij de verbranding ontstaat, zoals in een kachel, warmte, die het nodige werk in ons lichaam kan verrich ten. Naarmate het voedsel m ons lichaam meer of minder verbrand wordt, ontstaat meer of minder kracht. Deze verbranding nu kan door de schildklier geregeld wor den. Zolang hij normaal werkt. Vanzelfsprekend zijn deze kapitale bedragen alleen voor de „cracks" weggelegd en moeten de mindere grootheden, het ook met minder ver diensten stellen. Maar laten we ons tot Harris en Coppi bepalen en de manier, waarop zy hun verdiensten bij elkaar trappen eens nader be kijken. Hierbij verkeert Harris in gun stiger positie dan Coppi. Harris kan als baanrenner zowel 's zomers als 's winters starten, terwijl Coppi het, als wegrenner, uitsluitend van de zomer moet hebben. Harris daaren tegen ontvangt weer geen vergoe ding van een rijwielfabriek en moet persoonlijk, hetzij door bemiddeling van een manager, contracten by de verscheidene baandirecties zien af te sluiten. Hiervoor ontvangt hij doorgaans 1.000,— per wedstrijd. Als we nu weten, dat Harris onge veer aan 90 zomer- en 22 winter- wedstrijden deelneemt, dan is een voudig te berekenen, dat hij hier voor bruto 112 X f 1.000.— is 112.000.ontvangt. Daar gaat na tuurlijk heel wat van af. Zo moet hy bijna altijd per vliegtuig reizen, woont in hotels, enz. Doch na aftrek van alle kosten, houdt hy altijd nog een slordige 50 000.over. Bij Coppi liggen de zaken enigs zins anders. Hij kan geen speciale prijs bedingen, waarvoor hy aan de wedstrijden deelneemt. Integendeel. Hij moet geld betalen, n.l. enkele guldens inschrijfgeld. Zijn verdien sten in een wedstrijd zijn afhanke lijk van de plaats, welke hy in het eindklassement inneemt. De promo tors van wegwedstrijden stellen voor de eerste tien aankomenden een geldprijs beschikbaar en het is dus zaak voor de renners, daarbij te be horen. In tegenstelling tot de baan renners zijn de wegrenners door een bepaalde rijwielfabriek gecharterd, welks merk zij vertegenwoordigen. Daar komt bij. dat de renners van iedere fabriek in ploegverband moe ten rijden, doch dit houdt tevens in, dat de winnaar van een wedstrijd z'n ploegmaten, die hem tot de over winning geholpen hebben, moet be talen. Zo verdiende Coppi in de laat ste Tour de France 100.000.doch ontving hier zelf maar 10.000.— van. De rest was na aftrek van de onkosten voor z'n ploeggenoten. Het is volkomen begrijpelijk, dat promotors Coppi gaarne, als trek pleister voor het publiek, in hun programma zien. Coppi heeft hier blijkbaar geen bezwaar tegen en laat zich hiervoor 2.000.per wedstrijd betalen. Gezien het grote aantal wedstrijden. kunnen we rustig het netto-inkomen van Fausto op Ernstige veevergiftiging in Vianen (Van onze correspondent) VIANEN. Bij de veehouder H. S. Homburg heeft zich een vee vergiftiging voorgedaan, waardoor twee van zijn beste pinken ter waarde vanj 800.zijn gestorven. Door onbekende oorzaak is in de drinkensbak van deze dieren een hoeveelheid vergif terecht geko men waarmede de landbouwers in het voorjaar hun aardappelen be sproeien, met het noodlottig gevolg dat al spoedig twee dieren bezwe ken. De andere pinken die ook van dit gevaarlijke goed hebben ge bruikt worden thans behandeld met penicilline. Daar de eigenaar der dieren niet in het bezit was van het vergif, tast de politie nog in het duister omtrent de her komst Waarschijnlijk is hier kwaadwilligheid in het spel. 2.000.000 koperen centen voor Grebbemonument (Van onze correspondent) RHENEN. De dag. waarop Zr. Willcms, adjunct-directrice van het ziekenhuis aan de Bergweg te Rot terdam de burgemeester van Rhe- nen de millioenste cent voor het Nationaal Legermonument Grebbe- berg overhandigde, ligt nog niet zo lang achter ons. Nadien is de centenstroom rijke lijk blijven vloeien en thans ver nemen wij. dat inmiddels de 2 000.000-ste ook al weer binnen is. Wie de inzender is moet nog wor den vastgesteld. Verheugend is. dat deze actie nu al f 20.000,heeft opgebracht. 100.000.bepalen. Wat doen deze renners met hun geld? Wel heel eenvoudig. Ze spa ren. Een top-sportcarrière is meestal van korte duur. Tien jaar is erg lang én in die tijd moeten ze zoveel geld by elkaar weten te trappen, dat zij hiervan later b.v. een zaak kun nen beginnen om het brood voor hun verdere leven te verdienen. En dan is een „appeltje voor de dorst", in de vorm van een flinke bankreke ning. ook niet te versmaden. Advertentie (I.M.) STUKS SNIJBLOEMPLANTEN en BLOEMBOLLEN van de tuin leveren wij onder volle garantie voor slechts 3.25. Kamerplanten en plantwijzer gratis. NIET TEVREDEN GELD TERUG. De collectie bestaat uit: 26 Gladiolen, 50 Anemonen, 30 Vroeg- bloeiende Gladiolen n.l. 15 Colville, 15 Spuwend Vuur. 25 Franse en 25 Perzische Ranonkels. 25 Oxalis. 5 Export Lelies. 3 prima Dahliaknollen in kleuren. 10 Grootbloemige Begonia's en 15 Snijbloemplanten in 5 soor ten. Alles in schitterende kleuren. VOGES—RUSMAN, HILLEGOM. Giro 427544 blijft ook de verbranding normaal. Wanneer de schildklier teveel van zijn sappen in het bloed uitstort, wordt de verbranding opgevoerd. De patiënt krijgt veel meer honger, eet meer en wordt toch hoe langer hoe magerder. De patiënten wor den erg zenuwachtig, slapen slecht, zijn zeer prikkelbaar, heb ben een sterke transpiratie en kla gen veel over hartkloppingen. Hun handen beven sterk. Wanneer de schildklier daarentegen minder werkt, wordt ook de verbranding van het voedsel- geringer. De pa tiënten worden dik, hebben weinig eetlust, slapen veel, hebben een koele, dikke huid en zyn ook gees telijk erg traag. Tientallen jaren reeds kende men de samenhang tussen deze toestan den en de functie van de schild klier. Deze afwijkingen van de functie zyn de oorzaak van ver schillende ziekten. De „over" func tie veroorzaakt de ziekte van Base dow. Wanneer men de schildklier van deze patiënten onderzoekt, vindt men een verandering van 't weefsel. De ziekte kan genezen bij operatie van de schildklier. Bij de tweede toestand, de „onder" func tie is gebleken, dat men behoor lijke verbetering, ja zelfs genezing kan bereiken door toediening van schildklier-extracten. De toestand van „onder" functie ligt ten grond slag aan de ziekte, die myxoedeem genoemd wordt. Niet alle strumata, dat wil zeggen niet alle soorten van krop. duiden op een „over"-functie van de schildklier. Er zijn ook vor men, waarbij het schildklierweefsel minderwaardig is en zodoende te weinig schildkliersap gevormd wordt. De bovengenoemde functies van de schildklier geven slechts een gedeeltelijke indruk van haar betekenis. Zo is het ook bekend, dat de schildklier werkt op de bij nier. Deze bijnier produceert o.a. een sap, adrenaline. Die adrenaline heeft grote invloed op de bloedva ten. De bloedvaten trekken er door samen en de bloeddruk stijgt. Tot het volgende spreekuur! MEDICUS (Van een onzer verslaggeefsters) Als je in Valkenburg voor het station links af slaat, de spoorweg over en dan weer linksaf, sta je voor een groot huis. Daar woont de heer Pierre Florack. Hij doet in slakken. Je treft hem aan, zittend in een kamer met een heel groot blinkend kolenfornuis en zijn vrouw staat in een hoek bij het raam te breien. Wat Is de bedoeling van het slakkenweken? vragen wij, licht griezelend, want wij vin den slakken eng. Dan zal hij U vertellen, dat hij vroeger ober was in een hotel in Maastricht, dat er op een dag een Belg kwam, die slakken wou gaan zoeken om ze te etén. Dat doen ze daar veel, ze eten er slakken aan karretjes, zo als wij een harinkje op straat verschalken. De heer Florack is met de Belg meegegaan, maar eerst heeft hij alles wat hij vond weggegeven. Tot die Belg ze eens fijn voor hem bereidde en toen „Het is lekkerder dan de fijnste kalfstong", zegt hij nu genietend. Hij bedacht, dat er wel eens een boterham in die slakken kon zitten en hij heeft zich tot levensdoel gesteld: „de Hollanders slakken te leren eten." Valkenburg worden, de grotten niet meegerekend. En hij verwacht 50.000 bezoekers. 1 bezoeker per slak. Wat slakken eten? Veel. héél veel. Tweeduizend slakken vreten meer dan één volwassen varken. Het ziin groeneters. Sla, brandne tels. gras en andere groenten, geen andijvie dat is ze te bitter. En een lawaai dat ze erbij maken! Alsof er een olifant staat te trompetteren, want slakken smakken. En wie zegt dat slakken langzaam zijn. weet er niets van; ze zetten het niet op een holletje, dat is waar. maar ze hebben een aardig, gesta dig tempo. Ze zijn ook niet twee slachtig. Er zijn mannetjes en wijf ies. Ze paren in Juni en Juli en de wijfjes leggen 18 tot 19 eitjes in trosvorm. Wijngaardslakken leven alleen op kalkgrond. Voorbij Beek en Elsloo en al bij Sittard zul je geen enkele wijngaardslak vinden, zegt de heer Florack. Ze hebben een huisje met ringen, waaraan je kunt zien. hoe oud ze zijn. Die rin- Het is de wijngaardslak of Kara- kol, waarop de heer Florack het heeft gemunt, riii kan U alles van ze vertellen. Dat ze wel negentien jaar oud kunnen worden, dat ze pas op hun 10de iets voor de con sumptie gaan betekenen (want dan zit er ongeveer 35 gram vlees aan) en dat een slak lekkerder wordt naar gelang hij een hogere leeftijd bereikt. Hii weet precies waar ze zitten, hij kan het aan d grond zien, want het is zo met slakken, dat ze zich in de herfst onder de grond ver schuilen en daaruit heeft Pierre Florack zijn lering getrokken. Wat het weer betreft; hij doet weer voorspellingen die soms recht in gaan tegen wat De Bilt zegt. Hij kan U daarvan het bewijs leveren en hy zal dan een dik pak brieven op tafel leggen en U uitnodigen, die allemaal te lezen, van mensen die hem bedanken voor ziin achter af juist gebleken profetieën wat de winter betreft. Want toen De Bilt ons in het najaar ging vertellen, dat het wel eens een strenge winter kon worden, heeft Pierre Florack tegen de boeren gezegd: ..Trek je er niks van an en stop je aardappe len en je wortelen maar niet al te diep weg het wordt géén strenge winter. Een beetje matige vorst hoogstens en dat is al". En is het uitgekomen of niet? Hoe hij dat wist? Van zijn slakken, want die hadden zich maar een paar centi meters in de grond geboord en niet, zoals voor de strenge winter van 1942. een 2'/ dm. Trouwens, hii weet ook precies, wanneer zijn vrouw de was op Maandag buiten kan hangen in de zomer. Hij zegt dan: ..Hang je was binnen, want het gaat regenen vandaag". Dit maakt hii op uit het gedrag van zijn slakken. Van de zomer gaat hij in het groot doen. Oo een stuk land aan het andere eind van het dorp gaat hij er 50.000 neerzetten. Hij moet ze deze maanden zoeken: de kinderen uit het dorp krijgen een '4 cent voor iedere slak. die ze bii hem binnenbrpngen. Hii meent .dat als hij er 5.000.000 had, hij er óók een afzetgebied voor zou kunnen vinden. Het zijn niet alleen de fijn proevers, maar ook de universitei ten. die slakken van hem betrek ken. Leiden en Utrecht b.v. Wat ze ermee doen weet de heer Florack niet. maar dat het iets wetenschap pelijks is. dat staat vast. Hij gaat van de zomer ziin Karakollen voor het publiek te kiik zetten. Op zijn kwekerij, die omrasterd is mot fijn gaas. zet hii een aantal palen 'en straks is er dan wat moois bii hem te zien. Allemaal palen met klon ten slakken in hun huisjes er op. Het zal de bezienswaardigheid van PIERRE FLORACK, hij doet in slakken. gen lopen rechtsom. m?jr af en toe komt er een voor met linksomrin- gen. Er ziin er zo 5 op de hele we reld. En nu kiikt de heer Florack er iedere slak. die hij vindt, op aan of hii soms linksom is. want dan meent hii zit er wel een klein ka pitaaltje in. Als het lukt met zijn slakken- kwekerijen van de zomer, dan denkt hij er sterk over, het vol gend jaar met de uitvoering van een lang gekoesterde wens te be ginnen: Een kwekerij van bruikik vorsen. Die leveren wel 4 pond vlees. In Amerika zijn er veel van zulke kwekerijen. Als je dan met 12 begint heb je er in een paar jaar 100.000. maar dat moet dan ver buiten het dorp. anders is het niet te harden van het lawaai. WIE kan dat nu vergeten, wie vergeet er nu, dat het vacan- tie is? Ja%en toch was er een jon getje die het vergat. Het was Joost. Hij was nog maar erg klein, hoor, nog geen zeven jaar en hij zat in de eerste klas. En, dat scheelt ook wel. hy vond het heerlijk op school, zo heerlijk dat hij iedere morgen heel hard door de Klinkerstraat liep, om maar weer gauw op school bij de juf frouw te zyn. Want het was een hele aardige juffrouw en soms leek het heus, of ze van Joost net een klein beetje meer hield, dan van de an dere kinderen. En nu was het Goede Vrijdag geweest; Joost had gewandeld en onderweg, by het Sluisje, had hij viooltjes gevon den, drie kleine viooltjes. Hij had ze voorzichtig uitgegraven en thuis in een bakje water gelegd. Die zijn voor de juffrouw van school, zei hij bij zich zelf, en morgen ga ik ze aan haar geven. En de volgende morgen was het Zaterdag. Vader en Moeder had den er wel aan gedacht, dat het vacantie was en zij sliepen nog. Maar Joost kwam vroeg uit zijn bedje, waste zich en deed zijn kleren aan en liep om acht uur al op straat, de Klinkerstraat door, naar school. Het was heel stil op het school plein, maar dat kwam omdat het nog zo vroeg was, dacht Joost. Hy liep eens heen en weer, schopte wat tegen het grind en wachtte maar, wachtte maar.... Maar er kwamen geen kinderen, zoals an ders de schooldeur werd niet open gedaan, er kwam geen bel om negen uur, er was geen mees ter en geen juffrouw te zien.... Och. die Joost begreep er niets van. Hij dacht aldoor dat het Maandag was en dat nu toch wer kelijk de school moest beginnen. Eindelijk klom hy op een ven sterbank van buiten, om te kijken of er iemand in de school was. Wat moet dat? hoorde hy achter zich vragen. Daar stond een poli tieagent. Ik wil naar school, zei Joost. Maar joh, het is vandaag toch geen school, zei de agent, 't is immers Paasvacantie. DAAR stond Joost en zei: Och, r DE KINDERKRANT was een gewichtig werk en vro lijk stapte Joost met het koffertje naast haar en vertelde haar van allerlei. 'k Zal blij zijn, als de vacantie om is, zei Joost. Hoe lang is het vacantie. Tien dagen, glimlachte de juffrouw. En die zijn zó om, als je fijn gaat spelen buiten. Toen waren ze by het station en de juffrouw kocht voor Joost een echt perronkaartje en hij mocht haar helemaal tot aan de trein brengen. Toen ze voor het raampje zat en de locomotief met veel ge sis en gepuf begon te ryden, wuifde ze hem nog eens toe. en Joost zwaaide met allebei zijn ar- men. Tot over tien dagen, gilde hy. Topn ging hij naar huls en vond zijn moeder, die al ongerust naar hem uitkeek. Waar ben je toch geweest Joost, vroeg ze. Ik dacht dat het school was, zei Joost, maar 't was geen school, 't was vacantie en nu heb ik de juf frouw naar de trein gebracht. Moeder moest vreselijk lachen. Wat ben je toch een rare jongen, zei ze. je wordt vast nog eens professor, je bent nu al verstrooid. Wie vergeet er nou, dat het va cantie is? Maar kom gauw een boterham eten. dan gaan we naar de speeltuin. En dat was toen ook heerlijk. Net zo heerlijk als school. kijk, wie loopt daar? Wees toch stil! het is vandaag toch acht April? 't Is morgen Pasen, weet je wel, en dan gaat het gebeuren: dan komt de Paashaas uit z'n hol met mandenvol, met mandenvol met mandenvol met eieren, die moet hij dan gaan kleuren. f7 EG, zie je dat? Zeg zie je dat? Ze rijden over 't hazenpad dat was ik helemaal vergeten. Wat moest hij nu? Met de viool tjes naar huis? Maar hy had ze expres voor de juffrouw geplukt. Toen opeens dacht hij eraan, dat hij wist waar de juffrouw woonde. Ze woonde vlak bij, naast de kruidenier op de hoek. Hij holde de straat door, naar het huis van de juffrouw en net. toen hij daar aankwam, zag hij de juf frouw uit het huis komen. Ze had een hoed op en een jas aan en een koffertje in haar hand. Dag Joost, zei ze heel verbaasd, wat doe jij hier? rw Ikikwas vergeten, dat p kleuren eitjes met hun poot „r»c -toJ Tnnrt Tb- 1» Clppl Pit. nmPTt. PT> M/7J/1H PYI de hazenkinderen, alle vier die mogen mee, dat zie je hier 't zijn Robbertje en Slobbertje en Bobbertje en Reinier. ze rijden over 't hazenpad door al die kleine weitjes en in een hele diepe kuil daar houden ze zich stiekem schuil dan gaat de Paashaas aan het werk met honderd-tachtig eitjes. de hazenkinderen, alle vier die helpen mee met veel pleizier 't zijn Bobbertje en Robbertje en Slobbertje en Reinier. het vacantie was, zei Joost. Ik was al bij schodl en ik heb viool tjes voor U geplukt. En toen haalde hij uit z'n zak de drie kleine viooltjes met een vies plukje aarde er onder aan. Ze waren van al dat wachten bijna verwelkt, maar de juffrouw keek. of het de mooiste bloemetjes van de wereld waren. Is dat voor mij? vroeg ze. O. Joost, wat ben ik daar blij mee! Wacht, ik heb een papiertje bij me, daar doe ik ze in en dan neem ik ze mee op reis. Want ik moet op reis. weet je, ik ga nu naar de trein. Wil jij me weg brengen naar het station. Joost, dan zullen we om beurten het koffertje dragen? O. zoiets had Joost zelfs nooit gedroomd. De juffrouw van school wegbrengen naar het station. Dat in geel en groen en blauw en rood met blaqdjes en met bloemetjes, o, jongens 't wordt zo prachtig en eindelijk zegt vader Haas nu wordt het pas een mooie Paas we hebben alle eitjes klaar, het zijn er honderd-tachtig. de hazen-kinderen alle vier die dansen allemaal van pleizier 't zijn Slobbertje en Bobbertje en Robbertje en Reinier. Dan stoppen ze de eitjes u>ep_ v.. zo onder het gras en onder de heg dan gaan ze stiekem zitten kijken, wat er gaat gebeuren er komen kinderen in de wei en ieder kindje vindt een ei een groen een rood een paars een blauw, in alle alle kleuren. Dan zegt de Paashaas met een lach: 't Wordt morgen weer een mooie dag! Nu moeten we weer weg van hier kom, kleine haasjes, allevier Kom Robbertje en Bobbertje en Slobbertje en Reinier. (Van onze correspondent) New York. De Amerikaanse rijpere jeugd heeft een nieuw spelletje uitgedacht, „kuikentje" geheten. Onschuldiger naam kon iemand bezwaar lijk bedenken. Welke zorgzame moeder kan enige argwaan koesteren, wanneer zoonlief, gevraagd waarheen bij gaat, onverschillig antwoordt: „Oh, we gaan een beetje ryden, Bill en Bob en Harry en Florence en Patsy en Phillis en Ik. We gaan wat „kuikentje" spelen. Over een paar uur ben ik wel terug. Maak Je maar niet ongerust als het soms wat later wordt Hoe kan zy vermoeden dat baar jongen in dit gezelschap van haar wel bekende kameraden eventjes uitgaat om zyn leven te wagen, in de hoop z(jn naam als „held" te vestigen in de vriendenkring? het stuur los. De eerste mede-passa gier die. bij de minste afwyking van de baan, een gebaar maakt om het stuur te grypen en ze in zijn baan terug te brengen, is „het kuiken" Hij moet uitstappen en maar zien hoe hij thuis komt Degene die het langste volhoudt en in zijn eentje met de wagen huiswaarts keert, heeft gewonnen en is de held. Leuk hé? Het is geen spel voor jongens al leen. Meisjes mogen ook meedoen liet verhoogt zelfs de spanning en vreugde wanneer er wat van dat gillende goedje meerijdt. Wat een genot is het niet als zo'n kind in je armen wegkruipt en haar ogen sluit Dozijnen ongelukken door jongeren veroorzaakt Het is heus een aardig spelletje. Je hebt er niets voor nodig dan een stelletje vrienden, een paar auto's, een rechte snelweg en een verkeerd idee van heldenmoed. De vrinden komen voor zitten, naast de be stuurder. wanneer die eenmaal een goeie snelheid heeft bereikt, zeg een honderd kilometer of zo, laat hy Wanneer wij onze aandacht op de Jazz richten, dan doen wij dit in het besef, dat Jazz de stoot gaf tot een diepe en brede ontwikkeling van die muziek, die doorgaans op amusementsterrein ligt. Wij willen dan het eresaluut brengen voor Jazz en tevens de directe en indirecte producten ervan, die soms ook geheel aparte en bekoorlijke kwaliteiten hebben, in hun ontwikkeling gade slaan. Jazz begon bij de Amerikaanse negers. Haar bekoring ligt niet zozeer in het wereldschokkend nieuwe van haar grondgedachten, als wel in de grote bewegingsvrijheid, die zij de uitvoerenden laat, om de zeer bijzondere dynamiek van rhythme en melodie van de Jazz te realiseren naar hun persoonlijke invallen (improvisatie). Is het niet heerlijk een persoonlijkheid te horen praten, al zou het onderwerp onder normale omstandigheden niet be langrijk voor U zijn? Zo spraken trompettisten als Joseph Oliver en Louis Armstrong in de „oude Jazzdagen" rond 1918 een zó diep persoonlijke taal, dat alle mo gelijk rijzende bezwaren van soms onbeholpen techniek en eventueel andere muziekopvattingen wegvielen tegen het magische woord „per soonlijkheid". Iedereen voelt, dat, wanneer men in dit stadium het persoonlijke, het zuiver bedoelde aan deze muziek onttrok, er een akelig niets over bleef. Men kon die muziek dan immers zelfs niet meer eens waar deren op grond van technische prestaties of anderszins. Dit nu gebeurde in.die dagen al onmiddellijk, toen Dommick la Rocca en zyn „Original Dixieland Jazz-Band" alle oprechte muzikale gevoelens uit zijn Jazz-vertolking elimineerde en daarmee de dappere belangstellende, die via hem met de Jazz meende te kunnen kennis maken, de schrik voor het leven gaf. Wij zien dus, dat de Jazz als de zuivere voorganger in pure, beziel de schoonheid een eerste plaats zal innemen; maar uit de misvatting, die het eerst door La Rocca gede monstreerd is (bewust of onbe wust), is een heel andere muziek ontstaan, die toch stellig in ver scheidene opzichten en voor be paalde doeleinden heel aantrekke lijke eigenschappen heeft ontwik keld. Die muziek begon natuurlijk on middellijk de technische prestatie te poneren; dit is van invloed ge weest op de grote Jazz-musici, die toen hun technisch vermogen gin gen ontwikkelen, soms ten koste van de bezieling (Armstrong om streeks 1930). Zoals het altijd gaat, de mens. die zijn ontroeringen graag in een aesthetisch gewaad ziet gekleed, kon moeilijk geloven, dat in zoveel felheid, zo weinig verhuld geser veerd, een grotere waarde kon lig gen dan alleen „brutaliteit". Dit vereiste een instelling zonder vooroordelen. De navolgers van La Rocca gin- Onze jazz-medewerker Geert Elfferich hoopt in deze kolommen in regelmatige bijdragen iets te vertellen over de jazz-muziek, haar bedoelingen, geschiedenis, ontwikkeling en toekomst. Hij zal trachten de beteke nis van deze muziek in haar onvervalste vorm voor de huidige cultuur te doen uitkomen en evenzeer de aan dacht vestigen op goede en slechte kwaliteiten van deze uitingsvorm, die als weinige andere zo sterk on derhevig is aan verbasterende invloeden. Tevens zal hier aandacht besteed worden aan de moderne, actuele aspecten van de jazz. voor het gevaar, of tegengehouden moet worden wanneer ze soms aan stalten maakt om uit de wagen te springenen trouwens, meisjes mogen ook meedingen naar de titel van held. Waarom niet? „Laat mijn zoon maar „kuiken" zijn en naar het stuur grijpen, of nog liever helemaal niet meedoen!" denkt menige vader of moeder. Maar ze vergeten dat er voor menig kind meer moed toe behoort om er rui terlijk voor uit te komen dat hij het een „rotspel" vindt, dan om mee te dingen naar de titel van held. „En wat als er ongelukken gebeu ren?" denkt de lezer. Ze gebeuren bij dozijnen, dodelijke zelfs. De jon ge man aan het stuur die het over leeft, krijgt zijn rijbewijs voor kor ter of langer tijd ingetrokken. Dat doet aan zijn heldendom geenszins afbreuk. Eerder het tegendeel. „Laat zijn vader hem dan niet toestaan in zijn wagen te rijden of hem geen eigen auto geven", merkt u mis schien op. Maar er zijn altijd wel een paar jongelui in de kring die wel over een eigen wagen be schikken, van eigen verdiende geld gekocht, tweedehands waarschijn, lijk. En bovendien de jongelui zijn meestal meerderjarig. „Kuikentje" is een probleem. Maar dat is heel het roekeloze rij den van de Amerikaanse jeugd die verantwoordelijk is voor verreweg de meeste auto-ongelukken. GEERT ELFFERICH gen de muziek in gelegenheidskle ding steken en zij hadden daar groot succes mee; men had het ge voel, dat men op deze manier zijn „cultureel gezicht" niet geheel ver speelde en dat men zelfs een cul turele taak verrichtte door het ont brekende in deze barre muziek aan te vullen. Afgezien van het feit, dat men geheel op het verkeerde pad was en de schoonheid van de Jazz zo akelig verwrong, dat het een cari- catuur werd, is er toch langzamer hand iets ontstaan uit dit musice ren, dat recht heeft op een aparte plaats en dat heel eigen facetten vertoont: de „amusementsmuziek". Wij willen de interessante ont wikkelingsgang van Jazz- en amu sementsmuziek een volgende keer verder nagaan. Geert Elfferich. Appèl van Ilja Ehrenburg De bekende Russische schrijver Ilja Ehrenburg heeft in de „literaire Gazet" te Moskou de auteurs Er- nest Hemingway, Erskine Caldwell, John Steinbeck en J. B. Priestley verzocht zich aan te sluiten bij de strijders voor de vrede, om te hel pen voorkomen, dat millioenen vrouwen en kinderen het slachtof fer worden van een massamoord met atoomwapens.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 6