DROMEND IN HET BOS Philips bepleit integratie Pikiran geeft zijn, zoon een nieuwe fiets r Internationale muziekweek in Brussel tëÜIKOD de Bridge-rubriek Mysterie in IV0R0L: Gezonde tanden - Gezond tandvlees Zaterdag 1 Juli 1950 i U. Het is een ontstellend feit, dat zich soms onverhoeds met een zeke re beklemming aan ons kan opdrin gen, hoe zelfs in ons landje, dat worstelt met de problemen van overbevolking en waar de mensen elkaar bijkans verdringen, zovelen leven in een uiterste eenzaamheid. Door bepaalde omstandigheden was ik in de afgelopen weken samen met een aantal van dergelijke men sen en was het mijn taak in die le vens iets te brengen van die ont spanning en herademing, die gezel lig en eensgezind samenzijn, maar bovenal een gelijkgestemd geeste lijk contact te weeg kunnen bren gen. Om meer dan een reden zal ik U de bijzonderheden van die eenzame levens besparen. Deze nood is in diepste grond geestelijk, want het eenzame leven draagt het gevaar in zich van een steeds sterkere egocentriciteit en dus van een toenemende onge schiktheid tot geestelijk gemeen schapsleven. In het contact, dat ik hierboven aanduidde, is mij vooral in de gesprekken heel duidelijk ge worden. Hoe klein was dan vaak hel wereldje der gedachten, hoe eng het kringetje, waarin de onderwer pen voor een gesprek gelegen wa ren. Het kon voor komen, dat vier cl vijf maal hetzelfde werd verteld, zonder dat dit de sprekers zelf be wust werd; een duidelijk bewijs dus, hoezeer die enkele gegevens de gedachten vervulden en steeds was alles zeer sterk op de eigen persoon betrokken. Het is dan ook uiterst heilzaam, dat verschillende kerken en gods dienstige groepen door het organise ren van retraites (die niet langer het monopolie der Rooms-katholieken zijn», rust- en vacantieverblijven trachten die eenzaamheid te door breken, die omheiningen der kleine, egocentrische wereldjes trachten om ver te halen, door deze eenzamen in een bepaalde gemeenschap samen te brengen voor enkele weken, liefst in een omgeving rijk aan natuurschoon, omdat de ervaring heeft geleerd, dat het getal der eenzamen vooral in on ze grote steden het grootst is, omdat in het dorpsleven de gemeenschaps zin beter bewaard gebleven is. Maardit is slechts een tijde lijke onderbreking, een moment van even vrijer kunnen ademhalen, Straks wacht weer het eenzame le ven in het kleine kamertje, in de beperkte belangensfeer en de enge gezichtskring. Geen wonder, dat ve len het uur van vertrek met angst tegemoet zien. Zou hier niet een taak liggen voor velen van ons? Vragen wij ons wel voldoende af. wie er, misschien dicht in onze na bijheid. voort vegeteert, want leven kan men een dergelijk bestaan nau welijks noemen. Er is veel eenzaamheid in deze we reld. maar doen wij wel alles om goed om ons heen te zien en die ge vallen op te merken, waar wij zou den kunnen helpen? Het is zo een voudig en het kost ons zo weinig in spanning en het behoeft ook zo wei nig te kosten; slechts dit ene. de waarachtige innerlijke ontferming, die hel kenmerk is van de zuivere liefde tot de naaste H. N. BIERMAN Ook Nederland aan bod De hedendaagse muziek staat momentcel te Brussel in het mid- delpunt der belangstelling en de entourage, zoals die tclkenjare tij dens de festivals der Internationaal Society for Contemporary Music gebruikelijk is, ontbreekt ook thans niet. Het begon al direct met een grootse receptie door de baro nes Lambert, die de deelnemers aan dit feest op luisterrijke wijze in haar ..huis" ontving. Dit huis was niet minder dan een paleis, zoals men dat slechts nog in sprookjes kan voorstellen. Talloze talen werden er gespro ken, want uit vele landen waren componisten, dirigenten en uit voerende musici gekomen. Scandi- naviërs waren er, Fransen, opmer kelijk veel Belgen. Oostenrijkers, Engelsen, en zelfs Egypte, Austra lië en Israël hadden vertegenwoor digers gezonden; Polen, Tsjechen, Russen, Roemenen en Hongaren ontbraken De eerste avond was gewijd aan muziek voor kamerorkest; alle concerten werden in de volmaakt- ingerichte studio van de Belgische radio-omroep gegeven. Als eerbe wijs aan de in 1945 op tragische wij ze (door een verdwaalde kogel, zegt men) om het leven gekomen Oos tenrijkse leerling van Schönberg, Anton Webern, werd diens laatste werk uitgevoerd: de tweede Can tate voor sopraan, bas, koor en or kest. Een typisch expressionis tische muziek, vol van verscheurd heid, opgebouwd uit kreten en flarden van klank en geschreven in het twaalf toonsysteem. Meer dan cerebraal vertoon kon men er niet in ontdekken. Hetzelfde geldt voor de kamer- symphonie van Hans Eisler (even eens uit Oostenrijk), die minder copsequent twaaltonerig doet. maar toch ook niet in staat is tot grote melodische bewegingen. Ook Nederland kwam aan bod: Marius Flothuis' pianoconcert, ge componeerd voor Maria Stroo, die de solopartij voortreffelijk vertolk te en in de Belgische dirigent Leonce Gras uitmuntende steun vond. Niet een van Flothuis' ge- slaagdste werken: het geheel blijft teveel op hetzelfde niveau, bezit te Van 67 composities slechts 6 beloond Niet minder dan 67 composities zijn binnengekomen voor de nationale beiaardcompositie-wedstrijd uitgeschre ven door de Rott. Beiaai dencommissie in samenwerking met de Ned. Klokken spelvereniging. Slechts aan een zestal werd een be loning toegekend, t.w. composities van Gerard v. Hulst (A'dam). Joh. Bordc- wijk-Roepman Cs-Gravenhage), Gerard Boedijn (Hoorn) en Sjef van Balkom (Den Bosch). Bedrijfsresultaten in 1949 gunstiger dan in het jaar 1948 EINDHOVEN. „Iedere bedrijfs leiding, die meer dan alleen de naaste toekomst beschouwt, zal tot de conclusie moeten komen, dat zonder integrale een gezond West- Europees bedrijfsleven niet meer kan beslaan". Met deze woorden onderstreept de directie van Philips in haar jaarverslag de haar inziens noodzakeliike economische eenwor ding van West-Europa. Slechts door grotere specialisatie en meer efficiënte productie zal het dollartekort kunnen verminderen. Als onontbeerlijke voorwaarde wordt echter genoemd, dat de West-Euro- pese producten in het dollargebied met grotere bereidwilligheid dan tot dusver worden ontvangen. Mocht dit niet het geval zijn. dan zal een aanzienlijk deel van de energie aan deze exportpogingen verspild blij ken te zijn. De noodzaak tot meer economische eenheid te geraken, geldt zeker niet in de laatste plaats voor Nederland. Philips stelt zich op het standpunt, dat de risico's, die een liberalisering op korte termijn met zich mede brengt, realistisch tegemoet moet worden getreden om de genoemde eenwording te kunnen bewerkstelli gen. #Het saldo van de exploitatiereke ning van Philips' Gloeilampenfa brieken over het boekjaar 1949 be draagt 28.5 millioen gulden tegen over 23 millioen gulden in 1948. Van dit saldo is 15 millioen gulden (vo rig jaar 10 millioen) aan de con- junctuurreserve toegevoegd. De voor uitkering beschikbare winst be draagt dus ruim 13 mülioen, het geen. zoals reeds gemeld, een divi dend betekent van 66% op de 6% cum. pref. winstdelende aandelen en van 9'o op de gewone aandelen. Als belangrijkste gegevens kunnen vermeld worden, dat de omzet aan derden in de gehele wereld ten op zichte van 1948 met 17% is gestegen en de export uit Nederland tegen over vorig jaar met 13%. Het resul taat in 1949 is zowel absoluut als in verhouding tot de omzet gunstiger dan in 1948 Ook dit Jaar publiceert dc directie een geconsolideerd overzicht. Uit de toelicht Ig hierop blijkt, dat de be- drljfswaarde van fabrlcksgeoouwen. machines etc. ca. f 274 millioen be draagt. terwijl de balanswaarde van die activa ca. t 98 millioen is. Dit ver schil van f 176 millioen vormt dus een zeer belangrijke stille reserve. Een stille reserve schuilt daarenboven in de eliminatie van alle posten, die op de oorlogsperiode slaan. onafhankelijk van de afwikkeling van de claim. De verhouding tussen dc omzet In de standaardproducten en de overige pro ducten is in 1949 verder ten gunste van de overige gewijzigd. Voor 1950 wordt de verwachting uitgesproken van een verder omzctacccS tn de nieuwere pro- ductcn. waarbij .o.m met name ge noemd worden relcvlsicbuizcn, -appa raten. telecommunicatie etc Met een gemiddelde pcrsoneelbezet- tlng. die 750 personen lager was dan in het vorige Jaar. steeg de productie In Nederland met 3%. Na de zeer grote stijging In 1948 is een consolidatie in getreden In de naaste toekomst meent de directie evenwel belangrijke pro ductie-uitbreidingen te kunnen ver wachten, vooral in verband met dc toenemende vraag in de televisie- sector. Het totale personeel van de onderne ming en haar dochtermaatschappijen bedroeg 84 000. waarvan in Nederland 34.000. In Eindhoven waren 23.000 per sonen werkzaam. Onder het hoofd Kapitaalbehoefte vermeldt het verslag dat de geplaatste dollarlcning ad 5 millioen gebruikt werd voor de financiering voor de ka pitaalbehoeften op het Westelijk half rond. De in Nederland bij institutionele beleggers opgenomen gelden ad f 66 millioen zijn per balansdatum volledig in liquide middelen aanwezig. Het verslag constateert dat als ge volg van de devaluatie bij de export naar enkele landen een hogere op brengst Nederland werd bereikt. Er mag echter niet verwacht worden, dat zulks ln 1950 In een omvang van bete kenis het geval zal zijn. weinig climaxen. Slechts het laat ste deel is kernachtiger in zijn speelse lichte gratie. De volgende avond was gewijd aan de Kamermuziek. Een goed werk van de Zwitser Regamey werd uitgevoerd door het Amster damse Strijkkwartet, dat even voortreffelijk zijn capaciteiten de monstreerde in het wat onbehol pen, maar wel aardige eerste kwartet van de Zuid-Afrikaan Van Wiick. Ook dit concert liet twee twaalf- toons-componisten aan het woord: De Italiaan Togni en de Brazili aanse Catunda, die beide te onbe nullige prestaties leverden om er veel aandacht aan te besteden. Fortner vertegenwoordigde ten slotte Duitsland met een zwaar- romantische cellosonate, die dode lijk vermoeiend werkte door zijn halsstarrige marserigheid en zwoe le reminiscenties aan Brahms. Edm. Nicolas schreef een waghespel Ter gelegenheid van de Lustrum studiedagen der Limburgse Univer- siteits-studenten van 28 tot en met 30 Juli te Cadier en Keer en Maastricht, zal door de Kerkraad- se Studenten vereniging „St. Pau- lus" de eerste opvoering gegeven worden van een Waghespel „De bekroning van Fortinbras, prins van Noorwegen". Dit waghespel werd geschreven door ir Edm. Ni colas. De regie is in handen van Gabriel Beckers uit Beek (L.). Het ligt in de bedoeling dit waghespel ook nog in andere plaatsen ten to nele te brengen. ISCM-muziekfeest 1951 in Frankfort BRUSSEL. Het volgende, 25ste muziekfeest, der Internatio nal Society for Contemporary Mu sic zal in Juli 1951 in Frankfort worden gehouden. Dit besluit is genomen in de algemene vergade ring. die te Brussel gedurende het Festival van dit jaar plaats vindt. Advertentie (l.M.) Kwatta soldaatjes blijven altijd geldig. Vraagl winkelier ol ons om de uitgebreide cadeaulijsl N.V. KWATTA Arie Pikiran is deze week jarig geweest Van zijn vader kreeg hij een nieuwe fiets. Pikiran Sr heeft de fiets uitgezocht en zelf gehaald bij een bevriende rijwielhandelaar en -reparateur in een nabijgelegen dorp. Voor Arie zijn fiets mocht proberen, legde zijn vader hem ech ter eerst het volgende vraagstuk ter oplossing voor. „De fietsenzaak, waar ik je fiets heb gekocht", zo zei hij, „ligt aan een vierkant pleintje. Aan elk dei- drie overige zijden is nog een zaak. Daar wonen een banketbakker, een poelier en een melkboer. Rechts van de rijwielhandelaar, zo gezegd in de lichting waarin de wijzers van de klok draaien, woont winkelier Jans sen. Dat is niet aan de Noordzijde van het plein." „De heer De Vries is een ver woed liefhebber van puzzlen; hij kan er hele avon den mee zoek brengen. Maar de melkboer en de banketbakker kunnen er de slag niet van te pak ken krijgen. De bewoner van de Zuidzijde heeft vorige week scher ven gemaakt: risico van zijn beroep. De achterband van zijn driewieler moest het erdoor ontgelden. Hij heeft deze laten repareren, maar niet door de bewoner van de Oostzijde, wiens vak het niet is. Tegenover dc ban ket bakker woont de heer De Vries en tegenover de poelier de heer Smits. Als je nu nog weet, dat een der vier winkeliers Gerritse heet, moet je mij maar eens vertellen, welk beroep Gerritse, De Vries, Smits en Janssen hebben en aan wel ke zijde van het plein zij hun zaak hebben. Arie vond het wel lastig, maar hij wilde zo graag zijn fiets proberen, dat hij niet ophield, voor hij er uit was. En toen hij eenmaal de draad had gevonden, was het ook niet moei lijk. Komt u er ook uit? Oplossing van vorige week 1 advertentie: 2 molesteren: 3 ge hemelte; 4 kwartaal; 5 verbouwen; 6 sluimering: 7 begunstigen: 8 ener- erend; 9 ijzersterk; 10 migraine; 11 tegendeel: 12 anthraciet; 13 lippen stift; 14 centimeter; 15 stofferen; 16 donateur; 17 smokkelen. Het gezeg de luidt: Doe wel en zie niet om. Advertentie (l.M.) PATENT-STALEN-VERING WETTIG GEDEPONEERD Alle parenwedstrijdspelers weten, hoe belangrijk het is om in een zeker ge wonnen contract met ccn of meer over slagen uit de bus ie komen. Men kan daarbij wel eens de ongewilde hulp van de tegenpartij inroepen het geen gedemonstreerd wordt in het vol gende spel. SCH: a. 6 H.: h. v, 10. 6 R 6. 4. 2 KI.: a. 9. 4. 2. Sch.: h. v. 10. 9. 4. 2 Z 'L '8 '6 "H H.: 8. 2 i- 'S 'i H R.: v. b. 10 c 's 'i :-qos KI.: b. 3 KI.: v, 7, 6 Sch.: 8. 6 H a. b. 9. 3 R a. h, 5 KI.: h. 10. 8. 5 Zuid had gegeven en opende met 1 harten, west boot 1 schoppen; hierna bereikten n-z een cindcontract van 4 harten, zonder dat o-w zich verder met het bieden bemoeid hadden. Westkwam uit met schoppen heer. welke in noord met het aas genomen werd. Het spel was uitermate eenvou dig cn het enige waar zuid *aan dacht was „hoe kan ik een overslag maken". Driemaal werd er troef getrokken en daar zuid vrijwel geen mogelijkheid zag om een overslag te maken zonder de hulp van dc tegenpartij, besloot hit tot de volgende speelwijze Ruiten aas, heer en 5 werden achtereenvolgens ge speeld. West kwam aan slag en kon nu schoppen vrouw maken In de dummy lagen geen schoppen en ruiten meer cn het was aan te nemen, dat zuid ln die kleuren ook geen kaar ten meer had. West was uitermate bang om in „de dubbele renonce" te trekken, waardoor noord zou kunnen troeven cn zuid ccn verlicsslag zou kunnen weggooien. Zoals het spel ligt. deert het oost-west hoegenaamd niet, dat west eventueel schoppen speelt integendeel het is de beste verdediging, daar noord- zuid altijd nog een verliesslag in kla veren overhouden. West was echter niet zo sterk in het uitrekenen van de vijandelijke kaart- verdcllng; zijn enige zorg was om voor al niet in de dubbele renonce te trek ken en om die reden besloot hij klaver te spelen Zijn klaver boer werd in noord genomen met klaver aas en hier na werd klaver vrouw bij oost er uit vgesneden. Op deze wijze kon zuid zich van ccn overslag verzekeren, die er bij wcl- overwagen tegenspel nimmer in gezeten had. Maar ja, bridge is moeilijk! gesneden. FEUILLETON -dooi Nicholas Blake Na veertien dagen al de 10.000e! De tentoonstelling van 120 schilde rijen uit het Kaiser Friedrich Mu seum te Berlijn, die veertien dagen geleden in het Rijksmuseum tc Am sterdam werd geopend, trekt veel belangstelling. Men noteerde reeds de tienduizendste bezoeker. De ten toonstelling zal tot 19 September ge opend zijn. 40 Paul stond er een tijdje naar te kijken, hij was zich vaag bewust van de semi-officiële pos* ie. die het vragenformulier hem in het kamp had verschaft. Daardoor bleef hij al tijd buiten de kring staan. Ze lach ten wel tegen hem, maar toch was hun houding dadelijk wat gefor ceerd, alsof hij altijd met een micro foon rondliep en hun bezigheden in een radio-reportage uitzond. Paul slenterde weer naar bulten, langs de tennisbanen in de richting van de speeltuin. Ook hierin had de directie van Sprookjesland alle an dere vacantie-kampen willen over treffen. Vooral de kinderen genoten er van; want er waren glijbanen, miniatuur-autootjes, een draaimolen, schommels en dergelijke. Nu was het er echter tamelijk stil, omdat de gong de kinderen zojuist voor bet avondeten had geroepen. Er stonden wat volwassenen aan het eind van de schietbaan, en uit het gelach dat er telkens opsteeg bleek, dat men er plezier in had. Toen Paul er heen liep merkte hij, dat mijnheer Morley de oor zaak van alle vrolijkheid was. De schietbaan had, behalve schietschij ven, nog andere attracties. Er was een felgekleurd oerwoud-panorama, en als men een stuiver in een gleuf wierp, kwamen er met krampach tige schokken kartonnen leeuwen, tijgers, giraffen, neushoorns en wil de varkens te voorschijn. Albert Morley tuurde loensend langs de loop van een buks en trachtte het kartonnen wild te raken. Hij had weinig geluk, want het wild nam telkens als hij schoot weer zo'n hoekige sprong. Maar zelfs al had den ze stilgestaan, dan was het nog twijfelachtig of Albert Morley iets geraakt had: zijn gewoonte om bei de ogen stijf dicht te knijpen als hij de trekker over haalde droeg nu niet bepaald bij tot de trefzeker heid van zijn schoten. Al spoedig ontdekte Paul waar door het wild zo meesterlijk rea geerde op Albert's jachtpogingen. Telkens als hij zich gereed maakte cm te vuren, keek het groepje ach ter hem naar de zijkant van de schiettent. Daar stond Teddy Wijs; hij lette goed op mijnheer Morley's vinger aan de trekker, en zodra die- bewoog. draaide Teddy aan een knop. die de kartonnen dieren in beweging bracht. Mijnheer Morley's stuiver, de maar een paar minuten de zaak in beweging bracht, was al lang uitgewerkt, en Teddy beheers te het oerwoud door middel van een knop, die anders niet bereik baar was. Gek, dacht Paul. terwijl hij naar de vertoning stond te kijken, dat je niet zo heel lang om iemand kan lachen, of het wordt uitlachen. Het was natuurlijk als een grapje be gonnen, waarschijnlijk had Teddy de knop in werking gesteld alleen maar uit vriendelijkheid, om Al- bert nog een kansje tc geven toen zijn stuiver verbruikt was. Maar het publiek had hem in de gaten ge kregen, had hem opgestookt, en Teddy kon nu eenmaal niet tegen succes. En nu stonden ze met z'n allen mijnheer Morley uit te la- DE KINDERKRANT chen; het gaf Paul een onbehagelijk gevoel. Zelfs Teddy keek schuldig toen Albert Morley er eindelijk mee ophield en ze hem uitlegden waar om hij er voortdurend naast ge schoten had. Maar Morley maakte het weer goed. Hij knipperde aarzelend met zijn ogen, keek van Teddy naar de anderen, bloosde, schudde een paar keer met zijn hoofd zoals hij zo vaak deed en glimlachte toen stra lend. Hij zei, dat hij een slecht ja ger was, en eerst nog wat had moe ten oefenen voor hij op groot wild ging jagen. Ja, mijnheer Morley nam altijd alles aardig op; hij nam een andere buks en ging naar de schietbaan. Teddy Wijs liep wat be schaamd met hem mee, en wees hem hoe hij moest richten en hoe hij de trekker moest overhalen zon der beide ogen dicht te knijpen. Maar zijn schoten bleven nog steeds ver van dc roos, zag Paul voordat hij weg- ging. Op weg naar het hoofdgebouw werd hij aangeklampt door de twee meisjes, die naast hem hadden ge zeten op het concert. Dora Arnold zag er nog onhandiger en ongezon der uit dan anders Haar vriendin, Jeanne Meers, moest haar naar vo ren duwen en het woord voor daar doen. „O. mijnheer Perry, neemt U ons niet kwalijk dat wij U lastig val len." zei ze ademloos. „Maar ik vindt dat Doradat juffrouw Ar nold naar de dokter moet gaan." „Er Is er hier toch een, de kamp dokter. Hij is in de Jeanne Meers trok hem terzijde, en liet haar vriendin treurig op het grintpad achter; ze hield haar han den helemaal in de wijde mouwen van haar witte tennisjasje. „Dat weet ik wel," zei ze. „Maar ze is zo koppig, weet U, ze doet aan Christian Science. Zou U haar niet kunnen overtuigen? Ze is nogal op U gesteld, weet U." (Wordt vervolgd) ZIT IK IN HET BOS te rijmen, komt me daar een eekhoorn bij me; helemaal niet schuw of schich tig, nee, hij trippelt heel voorzich tig, maar kordaat tot bij mijn schoen Vraagt dan: Wat zit jij te doen? Dat is iets waar je van op kijkt, daar het sprekend op een mop lijkten toen was ik de kluts kwijt want heus, daar zat dat eekhoorntje Hij keek me eigenwijs aan en toen ik hem verbaasd bleef aanstaren, klonk het: Nou, vertel eens. wat zit jij te doen? Wat doe je dan? Jc snapt er niet veel van maar je vertelt, dat je een versje zit te maken voor de kinde ren van de krant. Dat doe je het best in het bos, omdat het er zo stil is en je niet kunt rijmen met herrie om je heen Zo, zei het eekhoorntje, dus j)j vlucht ook al voor het rumoer van de mensen. Dat doen wij ook. Alle dieren van het bos doen dat. Heus, wij zijn niet bang voor de mensen. Ze kunnen ons toch niets doen. Kun jij zo vlug in de boomtop komen als ik en wat denk je, zou je de herten kunnen inhalen, of zou je de sperwers kunnen pakken of de spechten, die tegen de stammen op klimmen? Wel nee! Maar jullie mensen zijn zo luid ruchtig. Jullie praten zo hard en jullie voetstappen klinken zo ver. Jullie kunt niet echt stil zijn en dat verdragen wij niet. Toch is dat heel jammer want je zou de mooiste dingen beleven, als je niet zo luidruchtig was. Wil ik je dat eens laten zien? Kom mee! WE LIEPEN MET Z'N TWEEëN een boom in. Ja, gewoon een boom in. De eekhoorn ging voorop en alsof dat heel normaal was, ik ging hem achterna. We klommen tot in de top en sprongen toen van boom tot boom in een richting, die ik nog nooit gewandeld had. Want, wist ik, om dit terrein stonden bordjes met „Verboden toegang" erop. We kwamen bij een open plek. Beneden stroomde een beek in een meertje. Vergeet, dat je mens bent en houd je mond, zei de eekhoorn. Kijk, daar komen ze. Ik hoorde niets. Zelfs geen klik in de verte Het was volkomen stil. Toen zag ik de herten. Ze liepen heel rustig. Sommige liepen met de koppen gebogen, andere rechtop, speurend. Ze kwamen van verschei dene kanten uit het bos. Ze liepen op het meertje toe en begonnen te drinken. Soms hieven zij de koppen op, alsof ze luisterden. Dan dron ken ze verder, met rustige teugen. Toen waren ze weg. Ze lieten niets achter dan ccn plechtige stilte, die ik niet durfde verstoren. Doodstil bleef ik zitten. Het be gon avond te worden. De zon wierp late, gele stralen over de stammen en de kruinen en het water bene den glinsterde als goud. Er kwam weer beweging. Tien, twintig eek hoorns dartelden uit dc bomen cn schenen een spelletje te beginnen daar aan de rand van de beek. Er sprongen wat hazen tussendoor. En toen begonnen de vogels te zingen. En zij zongen tot de zon was onder gegaan. Kijk. zei de eekhoorn, ik heb je nu een brokje natuur laten zien en je vond het mooi, is het niet? Zo is het in het bos. als het er stil is. Jullie mensen ziet het nooit, omdat je niet lang genoeg stil kunt zijn, omdat je het geduld mist om te wachten. Je moest toch een versje maken voor de kinderen van de krant? Dan moet je ze dit eens vertellen. Want misschien ko men ze van de zomer wel, als ze met vacantie zijn. Ik heb ze wel eens gezien en ik heb ze horen roepen. O, kijk eens. een eekhoorn! Je begrijpt nu wel, dat ik dan heel gauw verdween. Rumoer hoort niet in het bos. Daar moeten wij niets van hebben Laat ze stil zijn. heel stil. Heus, dan gaan we niet op de vlucht. Nu ga ik slapen. Welterus ten. En ik zag mijn eekhoorn een grote sprong nemen. Ik wilde hem achterna maar het ging niet meer. Met een smak viel ik naar beneden. Toen werd ik wakker. Ik was ge schrokken van een schot. Een hond rende langs me heen. Even later zag ik hem terugkomen met een oude schoen in zijn bek. Hij bracht het verfomfaaide ding naar een man in het groen, die zuurzoet glimlachte. Mooi schot, niet?, zei ik. Ik zag een eekhoorn hoog in de bomen vluchten. Gelukkig, dacht ik en ik ging naar huis om dit op te schrijven. JsdtxJsJidinanjdm 'nAiojgHookw VL EG heb je dat gelezen van die Graaf van Duiveland? Die heeft een groot kasteel daar aan het Duivelandse strand cn alles aan cn in dat huis dat glimt er als een spiegel want ieder stoffig vlekje maakt de Graaf verschrikkelijk kriegel. Dan bast en bromt hij als een beer en roept hij om zijn huisknecht en moppert: Felix Ferdinand, wat reinig jij mijn huis slecht! De huisknecht Felix Ferdinand, die tien jaar bij het Hof was Draagt iedere dag van vroeg tot laat een grote gele stofjas, pantoffeltjes van poezelig vilt en voorts een nauwe pofbroek, in al zijn zestien zakken zit een grote schone stofdoek. Want, zegt de Graafin 't Duivelands kasteel waar ik in woon daar is niets dof, daar ligt geen stof, daarin is alles schoon. 'En in de kelder van 't kasteel van Graaf van Duiveland staan twintig kisten groene zeep van Felix Ferdinand. Daar staat een vat met spiritus en een met wasbenzine: daar liggen stoffers opgestapeld en er is een wasmachine; daar zijn de potten gele was en emmers koperpoets en borstels voor de kachels en de boenwas voor de koets. Maar weet je wat zo jammer is? Het zoontje van de Graaf is wel een gravenzoontje maar daarom nog lang niet braaf. Die dekselse kwajongen veegt nu nooit zijn vuile voeten. Zijn broek is altijd smoezelig, zijn handen zijn als roet en het lijkt erop of hij een hekel heeft aan al wat schoon is. Zou vader Graaf wel weten welk een smeerpoets of zijn zoon is? H\j weet het niet, hij hoort het niet. want Felix Ferdinand, die tien jaar bij het Hof was, heeft aan klikken erg het land. Hij schuifelt op zijn slofjes door 't kasteel van Duiveland en klopt en veegt en poetst en wrijft, brengt alles weer aan kant. O Ferdinand, o Ferdinand, o Felix Ferdinand jij bent een beste, brave kerel, daarom moet jij in dc krant! .J Advertentie (l.M.) Hedenavond HILVERSUM 1. 18.00 Nieuws 18.15 Toespraak 13-20 Gramofoonmuziek 19.00 Artistieke staalkaart 19.30 Bijbellezing 19.45 „Passepartout", causerie 20 00 Nws 20.05 Actualiteiten 20.12 Vara-Varia 20.15 Dansmuziek 20.45 Bont program ma 21.45 Socialistisch commentaar 22.00 Sextet 22.25 „De commlsaris vertelt..." hoorspel 22.45 Amusementsmuziek 23.00 Nieuws 23.15—24 00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM 2 298 m. 7 00—24.00 KRO HILVERSUM 2. 18 00 Reportage 18.10 Plano en orgel 18 20 Journalistiek weekoverzicht 18.30 Voor cle strijd krachten 19.00 Nieuws 19.15 Actualitei ten 19.25 Parlementair overzicht 19.35 Populaire muziek 20.00 Nieuws 20.05 Dc gewone man zegt er 't zijne van 20 12 Gramofoonmuziek 20.15 „Licht baken" 20.40 Gramofoocmuziek 20.43 „Steek eens op. heren". 21 00 Gramo foonmuziek 21.45 Puzzle 21.55 Populair concert 22 35 Commentaar uit dc Bene lux 22.45 Avondgebed cn liturgische ka lender 23.00 Nieuws 23.15 Nieuws in Es peranto 23 20—24.00 Gramofoonmuziek. ZONDAG 2 JULI 1950. HILVERSUM 1 402 m. 8 00 VARA 10 00 VPRO 10.30 IKOR 12.00 AVRO 17.00 VPRO 17.30 VARA 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws en weerberichten 8.15 Postdulvcnberichtcn 8.17 Gramofoon muziek 8.30 Voor de tuin 8.40 Voor mi litairen 9.10 Postdulvcnberichtcn 9.15 Verzoekprogramma 9 45 ..Geestelijk le ven". causerie 10.00 Voor de jeugd 10.30 Lutherse kerkdienst 12.00 Politle-orkest 12.30 Voor de jeugd 12 40 Pianospel 13.00 Nieuws en weerberichten 13.15 Mede delingen of gramofoonmuziek 1320 Amusementsmuziek 13.50 „E\-en afre kenen heren" 14 00 Gramofoonmuziek 14.05 Boekbespreking 14.30 Kamerorkest en solisten 16 10 Vrouwenkoor 16.30 Sportrevue 17.00 „Gesprekken met luis teraars" 17.20 Muzikale causerie 17.30 Gramofoonmuziek 17 40 „Dc zes gaan aan dc slag", hoorspel 18.00 Sport 13.15 Nieuws en sportuitslagen 18.30 Cabaret 19 00 Radiolympus 19.30 Roemeens or kest 20 00 Nieuws 20 05 Orkestconcert 20.40 Actualiteiten 20 55 Omroeporkest en solist 21.55 Gevar. programma 22.15 Vioolspel 22 35 Dansmuziek 23.00 Nws 23.15—24.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM 2 298 m 8.00 NCRV 9.30 KRO 1700 IKOR 18,30 NCRV 19.45— 24 00 KRO. 8 00 Nieuws en weerberichten 8 15 Or gelconcert 3.30 Morgenwijding 9.15 Gramofoonmuziek 9.30 Nieu\vs en wa terstanden 9.45 Gramofoonmuziek 9.55 Hoogmis 11.30 Reportage 11.50 Gramo foonmuziek 12.15 Apologie 12 35 Gramo foonmuziek 12 40 Lunchconcert 12 55 Zonnewijzer 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws 13.20 Radio Philharmonlsch or kest en soliste 14 30 „Geen vrouw zal vergeefs op mij wachten", hoorspel 14 55 Gramofoonmuziek 15.30 Voor de zieken 155o Fluit en piano 16.10 „Ka tholiek thuisfront overal' 16.15 Sport 16 30 Vespers 17.00 Lutherse kerkdienst 17.45 Studiodienst 18.30 Voor de strijd- ktachten 19.00 Kerkkoor 19.15 Kent gil uw bijbel?" 19 30 Nieuws 19.45 Actu aliteiten 19.52 Boekbespreking 20 05 De gewone man zegt er 't zijne van 20.12 Gevar programma 22.45 Avondgebed en liturgische kalender 23 no Nieuws 23 15 24.00 Gramofoonmuziek Programma 3 8.Nws. 8 05 Gram muz. 8 30 Weer ber. 8.32 Vcrzoekprog. 9Nws. 9.15 Gram. muz 10.00 Casinoprog. 10.30 Kon. Fanfare ork. 11.00 Beiaardspel 11 05 Vrol. gram. muz. 11.45 Jazzmuz. 12 00 Zangplaten 12.15 Kopersextet 12.30 Weerber. 12.22 Vrol. zangplaten 12.45 Kopersextet 13 00 Nws 13.15 Prairie- liedjes 13.30 Voor de soldalen 14.00 Ma dame Butterfly 16.00 Pianospel 16.30 Gcraldo cn ork. 17 00 Symphoniemuz. 17 55 Sportultsl. 18.00 Promenadeork. 18.30 Ouderwetse dansmuz. 19.00 Nws 19 30 Lichte orkestmuz. 19 45 Actuali teiten 20.00 Omroepork. 20.40 Logist- ens cn omroepork. 2150 Meisjeskoor 22 00 Nws 22.15 Rustige muz. 23.00 Nxvs 23 05 Lichte gram. muz. Programma 4 8.00 Carroll Gibbons 8 20 Way out West 8.40 Ork. Leger des Heils 9,00 Nws P.10 Orgelspel 9 30 Gram. muz. 10.00 Fred Hartley en ens. 10.30 Billy Cot ton Band Show 1100 Militair 11.30 Ge var. gram. muz. 12.10 Omroepork. 12 30 Verzoekprog. 1345 Educating Archie 14.15 Gram. muz. 15 15 Community singing 15.45 Cowboyliedjes 16.00 BBC Opera-ork. 17 00 Dansmuz 17 30 Voor de soldaten 17.55 Sportultsl. 18 00 Ou derwetse dansmuz. 18 15 BBC Northern orch. 19.45 Reg Leopold cn ens. 20 30 Community singing 21.00 Ouderwetse muz. 22.00 Nws 2215 Wereldkampioen schappen voetbal 22.20 Semprini (piano) 22 35 Think on these things 22 50 Or gelspel 23.15 Laurie Johnson orch. 23.56 Nws. ENGELAND 330 m. 18.00 Nieuws 18.15 BBC Symphonie- orkest en solist 19.45 Avonddienst 20.25 Liefdadigheldsoproep 20 30 21 00 Nieuws 21 15 Causerie 21.30 Klank beeld 22.30 Viool cn piano 22 52 Epi loog. ENGELAND- 1500 cn 247 m. 17.45 „Top score" 18.30 Gevar. mu ziek 19.00 Nieuws 19.30 Lichte muziek 20.30 Community singing 21 00 Gcvar- muziek 22.00 Nieuws 22 15 Reportage 22 20 Pianospel 22 35 Muzikale causerie 22.50 Hoorspel 23.15 Lichte muziek 23.56 —24.00 Nieuws NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK 309 m. 18 00 Omroep Symphonle orkest en solist 19.45 Nieuws 20.00 Lichte muziek 21.45 Nieuws 22.20 Dansmuziek 23 00 Stemmige muziek 24 00 Nieuws 0.05— I.00 Berlijnse uitzending. BRUSSEL 324 cn 481 m. 324 m 18 00 Promenade-orkest 18.30 Godsdienstig halfuur 19.00 Nieuws 10 30 Lichte gramofoonmuziek 19 45 Actuali- teieten 20 00 Meisjeskoor 2005 Gevar. prog. 21.50 Meisjeskoor en strijkorkest 22.00 Nieuws 22.15 Instrumentale mu ziek 2300 Nieuws 23.0524.00 Gramo foonmuziek. 484 m.: 18.00 Gramofoonmuziek 19 00 Godsdienstig nalfuur 19.45 Nieuws 20.00 Omroeporkest 2100 Gramofoonmuziek 22.00 Nieuws 22 10 en 22.30 Gramofoon muziek 22.55 Nieuws 23.00 Gramofoon muziek 23.55 Nieuws. FRANKRIJK 235. 249.cn 372,2 m 17.55 Omroeporkest, -koren cn solis ten 20.00 Lichte muziek 20.55 Gramo foonmuziek 21.00 Hoorspel 21.30 Gra mofoonmuziek 21.35 Gevar. program ma 22.35 Orkest, clavecimbe! cn zang 23.5624 00 Nieuws. MAANDAG 3 JULI 1950 HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 AVRO. 7 00 Nws. 7.15 Gram.muz. 8 00 Nws en weerberichten. 8.15 Gram.muz 8 55 Voor de vrouw. 9.00 Gram.muz. 950 Waterstanden. 9 35 Gram.muz 10.00 Morgenwijding. 10.15 Amusomcntsmuz. 10.50 Gram.muz. 11.00 „Op de Uitkijk". II.15 Carillon, orgel, cello en alt 1200 Gram.muz. 12.30 Mededelingen. 12.33 „In 't spionnetje". 12.38 Pianoduo. 13 00 Nws 13 15 Lichte muziek. 13.50 Gram.- muz. 14.00 „Wat gaar er om ln de we reld?". causerie. 14.20 Pianovoordracht. 14.45 Moeders zesdaagse. 14.55 Gram. muz. 15.45 Voor de vrouw 16.30 ..Mu sicalander". 17.30 Voor de padvinders. 17.45 Gram.-muz. 18.00 Nws. 18.15 Reportage 18.30 Ra dio filmkrant. 19.00 Matrozenkoor 19 20 Orkestconcert. 19.45 Regeringsuitzen- ding. 20 00 Nws 20.05 Gram.muz 20.40 ..De Sabljnse Maagdenroof" hoorspel 21.40 Orkestconcert. 22.10 „Het Natio naal Nieuw Guinea Comité", causerie 22.30 Dansmuziek. 23.00 Nws. 23 15 Re portage. 23.40—24.00 Gram muz. HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram.muz. 7.45 Een woord voor de dag. 8 00 Nws en weerberichten. 8.15 Gewij de muziek. 8 45 Gram.muz. 9 15 Voor d® zieken 9.30 Gram.muz. 10.30 Morgen dienst 11 00 Gram.muz. 11.20 Voor dracht. 11.40 Viool en piano. 12.05 Gram.muz. 12 30 Mededelingen 12 33 BJaaskwintet en piano 13 00 Nws. 13.15 Orgelconcert. 13.45 Gram.muz. 14.00 Schoolradio. 14.35 Gram.muz. 15.25 Piano, cello en fluit. 16 00 Bijbellezing. 16.45 Gram.muz. 17.00 Voor de kinde ren. 17.15 Orgelspel. 17.45 Regerings uitzending. 18 00 Cello cn piano 18.30 Voor de strijdkrachten. 19.00 Nws en weerbe richten 19.15 Gram muz. 19 35 Een goed woord voor een goede zaak. 19.40 Ra diokrant. 20.00 Nws. 20.05 Kerkconccrt. 21 15 Causerie over kerkzegels. 21.35 Gram muz. 22.00 „Kruis en battledreSs". causerie. 22.15 Pianorecital. 22.45 Avond- overdenking. 23.00 Nws. 23 15—24.00 Gram.muz. Programma 3 7 00 Nws 7 05 Gram. muz. 7.30 Kro niek d. dag 7 40 Ochtendgymnastiek 7.50 Gram. muz. 8.00 Nws 8.05 Morgen concert 9.00 Nws 9 05 Lichte gram. muz. 10.00 Le ménage en musique 10.45 Orkcsl Mclachrino 11.15 Casinoconcert 11.55 BBC Theater-ork. 12 00 Lichte or- gclmuz 1215 Ork. Eddy Ferrari 12.30 Weerber. 12 32 Verv orkest Eddy Fer rari 13.00 Nws 13 15 Those were the days 13 55 Crlcketuitsl. 14.00 Zangpla ten 14.15 Phil. Green en Cuban Cabal- leros 14.30 Wcstminster-ork. 15.00 Jack Coles en modern ork. 15 30 Amuse- mentsmuz. 13.45 Syd Dean en ork. 16.15 Zangplaten 16.30 Gevar. gram. muz. 17.00 Nws 17.10 Victor Silvester 17.35 Chansons 17.40 Opgewekte gram. muz. 18.00 Vrol. gram. muz. 18 30 Voor de soldaten 19 00 Nws 19.30 Pop gram, muz. 19.50 Radiofeuilleton 20.00 Om- roepkamcrork. 21.00 "dualiteiten 21.15 Vrol. gram. muz. 22 00 Nws 22.15 Volks- muz. 23.00 Nws 23.05 Symphonisch® gram. muz. Programma- 4 7.00 Nws 7 15 BBC West of England Light orch. 7.50 Lift up your hearts 7 55 Weerber. 8.00 Nws 8.10 Ochtend- conc 9 00 Nws 9.10 Verzoekprog. 10.00 Orgelspel 10 30 Politie-ork. 1100 Mrs Dale's Dagboek 11 15 Maurice Wlnnlnck en ork. 1145 Voordracht 12.00 Jack Leon en ork. 13.00 BBC Northern orch. 13.45 Lichte gram. muz. 14.00 Werken van Wagner 15.00 Operetlemuz. 16.00 Kamcrmuz. 17.00 Berichten en inter view 17.10 Dansmuziek 18.00 John Reyn- ders en ork. 18.30 Geraldo cn ork. 18.45 BBC Schots ork. 20.00 Rainbow Room 20 45 Verzoekprog. 21.15 Omroepstrijk- kwartet 22.00 Nws 22.15 Topic for to- nieht 22.2o Lew Stone en ork. 23.00 Me- JWische dansmuz. 23.55 Nws. ENGELAND 330 m. 1.800 Nieuws 18.15 Sport 18.20 Voor de arbeiders 18 45 BBC Schots orkest 20.00 Causerie 20.15 Gevar muziek 21.00 Nieuws 21.15 Hoorspel 22 40 Inter mezzo 22.45 Parlementsoverzicht 23.00 23.03 Nieuws. ENGELAND 1500 en 247 m. I8.00 Amusementsmuziek 18.30 Licht orkest 19.00 Nieuws 19.25 Sport 19 30 Gevar. programma 20.00 Gevar. muziek 20 45 Verzoekprogamma 21.15 Gevsr. prog. 22.15 Topic for to-night" 22 30 Lich'e muziek 23 00 Voordracht 23.15 Lichte muziek 23.56—24.00 Nieuws. BRUSEEL 324 cn 484 m. 324 m.: 18 00 Franse les 18 20 Piano recital 18.30 Voor de soldaten 19.00 Nws 19.30 Populaire muziek 19.50 Radlofeull- le{on 20 00 Kamerorkest, gemengd koor, vocaal kwartet cn solisten 21.00 Actua liteiten 21.15 Gramofoonmuziek 22 00 Nieuws 22.15 Volksmuziek 23.00 Nieuws 23.05—24.00 Gramofoonmuziek. 484 m.; 18.30 Gramofoonmuziek 19 45 Nieuws 20.00 Omroeporkest 20.45 Gra mofoonmuziek 21.15 Strijkkwartet 22 00 Nieuws 22.15 Gramofoonmuziek 22 55 Nieuws 23.00 Gramofoonmuziek 23.55 Nieuws.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 4