Expositie van wooncultuur, die heel Nederland moet zien Rietveld koos moderne uitgangspunten Overzichtelijke beschouwing Zateidas 15 Juli 1950 EEN RONDGANG OVER HUIS EN HOF" crhnnliilr nnlr mnoe liil-nn en in De komende zes weken zal, wanneer wij ons niet bedriegen de blik van velen in Nederland gericht zyn op Amersfoort; op de tentoonstelling „Schoonheid in Huis en Hof', welke in het Oldenbarnevelt-Gymnasium is ing&icht Een week geleden gingen de gymnasiasten met vacantie; een dag later werden de banken uit de klasselokalen weggehaald en in plaats van de I leraar regeerde er voor enige tijd de artiest. Er werd getimmerd, geschil derd en gesjouwd en thans is het gymnasium het gymnasium niet meer. Voor de entree staat een wonderlijke constructie van grote kleurige vlak- ken, welke als blikvanger schijnt bedoeld en er komen typische standaards in de vorm van grote zandlopers die met bloemen versierd worden. Over al in de gangen zijn borden gehangen, die van elk lokaal, de nieuwe be stemming aanduiden Het eerste heet: .Natuur en Kunst het tweede is gewijd an de ontwikkeling van dc stoel, in het derde is een moderne keukehinrichting geïnstalleerd. In het vierde worden suggesties gegeven betreffende goed er. goedkoop wonen Aan het eind van de gang is een groot-lokaal ingericht met een exp.ositic van Leerdams glas. De Aula heeft een fameuze metamorphose ondergaan en in een der lokalen boven, die ook alle een nieuwe bestemming hebben gekregen geeft een pottenbakker interessante demonstraties aan de draaischijf Buitengewoon mooie tuinaanle. Is men na het passeren van de en tree ini de vestibule aangeland, dan verkeert men direct al in de nieuwe sfeer. Rietveld, de Utrechtse archi tect. die tezamen met zijn Rotter damse [collega Wim Brusse de in richting an deze expositie heeft ont worpen heeft met dunne metalen stangen ariabele passc-partouts ge maakt *die voor allerlei expositie doeleind' n gebruikt kunnen worden. De enclkeer dienen zij als open kast voor het etaleren van aardewerk, de andereBkeer als vlakken voor hot op hangen, van photos de derde keer worden c-r weefsels op uitgehangen. In dei vestibule nu zijn met behulp van deze constructie foto's geëxpo seerd van woningen cn interieurs uit andere landen. Woningen van het negertypc af, over Marokko naar de modern- bouw in Europa Dit alles alles onder het motto geciteerd uit een vers van J. H Leopold: „Om s werelds cirkelende loop te raden Keert ons hoofdcompas naar alle graden Het volgende compos wordt ge richt op de verhouding tussen na tuur eS kunst. De wanden m dit vertrek zijn behangen niet foto-ver- groïinger. die duidelijk maken hoe bv defwoelingen in het zee-opper- \lak künnon corresponderen met een modern abstract schilderij, dat d; constante beweging symboliseert Hoe het skelet van een bot associa ties heelt met het ijzerskelet van een modern bouwwerk, kortom hoe natuur [en kunst met elkaar corres ponderen Rietveld, de Utrechtse architect, die „Schoonheid in Huis en Hof" met zijn vele medewerkers met vaak eenvoudige middelen tot iets zeer aantrekkelijks heeft gemaakt. Mens veranderde Er is door de eeuwen heen om en genwoordig gebruikt, dan is er niet eens zo n machtig verschil. Meestal maakte de primitieve I mens de dingen uit écn stuk, maar j niet altijd. De cocosrasp is een ty pisch voorbeeld van een vrij samen- gesteld gebruiksvoorwerp. De bekende architect Piet Zwart, i 1 wiens belangstelling zeer gericht is l op de prae-historische mens heeft I de inrichting van deze expositie - groep op zich genomen en het is buitengewoon interessant ook zijn toelichting te horen Dc eerste pot- ten van aardewerk zijn gemaakt zon- I der hulp van een draaischijf. De neolythikcr nam slangetjesklei cn stapelde die spiraalsgewijze op el- kaar. terwijl de overlappingen met behulp van vingertoppen cn nagels werden ingderukt. De moderne we tenschap. die deze vingerafdrukken I onderzocht heeft kunnen vaststellen, 1 dat zij uitsluitend van vrouwen af komstig zijn. Een exact bewijs van wat men hypothetisch allang wist i n.l. dat de vrouw zich in die periode veelal met het ambacht onledig hield. De steencultuur is altijd huis- cultuur geweest. De mens was af hankelijk van het voorhanden matc- i i3al en de verschillen in de ge- I bruikte voorwerpen werden ook door het aanwezig materiaal be paald. Pas toen vier a vijfduizend i jaar vóór onze jaartelling de handel als economisch systeem opkwam ging de steencultuur geleidelijk te- loor en kwam met het gebruik van koper ook het specialisme in het ambacht naar voren. De stoel sinds 1880 Haasten wij ons verder. Evenmin als de mens bij de oudste culturen is blijven staan evenmin kan de ten toonstellingsbezoeker zich onttrek ken aan de drang voorwaarts. Wij maken dan nu kennis met de ont wikkeling van de stoel in de laatste 70 a 30 jaar De eerste stoel hier ten toongesteld is die van Berlage. wel ke ontstond onder invloed van de renovatiedrang. die uit Engeland (Morris, Ruskin) al vrij spoedig oversloeg naar ons 'land. Berlage wilde zoveel mogelijk de construc tie laten zien cn liefst zo eerlijk mogelijk werken. Hij werkte óók zwaar en zijn opvolgers zoals Piet Zwart (1913) en Klaarhamer werk ten met enige variatie in gelijke I l ichting. Alleen Thorn Prikker ging er dwars tegenin en kwam met een gezaagd in plaats van met oen ge construeerd meubel voor dc dag. Zo zijn er in elke kunststroming tegen liggers geweest, of ook wel eontra- revolutionnairen. die soms de toe komstige ontwikkeling beter zagen, dan de revolulionnairen zelf. Na de eerste wereldoorlog komt Rietveld in eens met totaal andere ideeën, even als Le Corbusier in Frankrijk. De laatste verscheen toen al met metaal. Wat intussen niet betekent dat er Hedenmiddag zal minister mr. J. In 't Veld de nationale ten toonstelling ..Schoonheid in huis en hof" openen, die zes weken lang in het Stedelijk Gymnasium te Amersfoort wórdt gehouden. Dit is een buitengewoon interes sante. groots opgezette expositie van grote en landelyke betekenis. Dit zal ieder duidelijk zijn. die de overzichtelijke beschouwing leest, die onze redacteur schreef na de rondgang, die hij over de ten toonstelling maakte, toen de in richting gisteravond was vol tooid. V i teert reeds de oudste metalen stoel, d'.e echter cle vorm kreeg van hout. Onder dc modernste stoelen bcvin- ocn er zich. die uit écn stuk ge stampt staai zijn gemaakt of ook wel uit cén stuk multiplex met schuim- i rubber bij wijze van kussen, terwijl bij dc jongste meubeltjes de hoogfre quente vcrlljnPng van fineer veel toepassing vindt. Dit procédé heeft het voordcel. dat het hout binnen een paai minuten droog en hard is. Georganiseerde keuken In 1347 werd in Amerika 't eerste project gemaakt voor een werkelijk georganiseerde keuken, waarbij de functies der onderdelen vooraf wa ren bepaald Het zou nog heel lang duren, voordat ten onzent de ver maarde Bruynzeelkeuken tot stand I kwam. die ook dat zullen waar- schijnlijk maar weinigen weten I door Piet Zwart is geconcipieerd. I Alles van deze keuken, zoals men die hier vindt geëxposeerd bestaat uit losse elementen, rond afgewerkt 1 en zodanig in elkaar gez't. dat ze een grote ruimtebesparing meebren gen. Doordat ze aan de achterkant een z.g. spouw hebben kunnen ze I zonder bezwaar tegen de natte muur worden gezet In de moderne keuken worden niveauverschillen tussen gootsteen en aanrecht etc. zovéél mo gelijk vermeden. Een smakelijk ge dekte tafel geeft aan, hoe men ook hier bij alle eenvoud aesthctisch te werk kan gaan. schijnlijk ook moge lijken en in de andere helft kan men zien hoe het wél moet. Er zal dunkt ons nog wol enige tijd over heen gaan. voordat ook de massa dit zal inzien; gesteld I al dat er enkelineen uit de massa zijn.«die zich tot dit denkbeeld laten overhalen. Men, de grote men. vraagt, naar iets „chics", niet naar iets zuivers. Men vult zijn kamer vaak Rover met onnutte dingen, die een luxueuze glimp vertonen, dan met nuttige zaken, welke bovendien een uiterst beperkte plaats innemen. Zo is het ook de vraag of de ar beider er ooit weer toe komen zal de door zijn eenvoud waarachtige stoel met rieten zitting in zijn huis kamer in te voeren, zolang hij de bonte bazarnieubeltjcs van tegen woordig kan aanschaffen. De stand van Leerdam (Copier) heeft in kort maar glansrijk bestek alles samengevat, wat Leerdam te genwoordig in staat is tc leveren Het z.g. Primula-ontbijtservies zal wel één van de grote attracties zijn. Een andere nieuwigheid is dc ver pakking ir. één doos van oen wijn-, een port-, een bitter-, een likeur- cn een bierglas. De bedoeling is. dat men, door het aanschaffen van meer dozen ge!ei- I delijk tot een eigen servies komt. Ook als geschenk kunnen deze do zen heel goed dienst doen. Aan het verpakkingsglas in meer verzorgde vorm wordt ook met het ooe op de export meer aandacht bcstce-d. Jon ge kunstenaars worden aan het werk gezet lot hef maken van nieuwe graveer-ontwerpen. Min of meer re- volutionnair is hetgeen men laat zien op het gebied van glaswol, waarvan hnt. koord, isolatiemateriaal gor dijnstof etc. etc., vervaardigd wordt. De glanzende gordijnen vooral, di" mooi bewerkt kunnen worden, veel licht doorlaten en onbrandbaar zijn. zullen zeer dc aandacht trekken. Zij zullen waarschijnlijk in het bizon- der op boten en vliegtuigen m zwang komen. In dc ai la. alias gyninastiekza.nl zijn kunstenaars als Kurpershoek, GroenCsteyn, Hendriks. Hardy, en Van Norden aan het werk geweest en men ziet hier op grote schotten van board boeiende wandschilderin gen met voorstellingen van allerlei aard. Beeldhouwkunst wordt hier ge ëxposeerd. bakstcenmozaiek, tapij ten en gobelins, terwijl dc bezoeker in de hoeken van c!e zaal gewaar kan worden hoe het katoen be drukt wordt. Van de aula naar dc tuin- il n'y a qu'un pas Ook de schooltuin heeft een schitterende verjongings kuur ondergaan en kan duidelijk maken met wélke eenvoudige mid delen rr.en ook zijn „hof" kan op- rolijken cn verfraaien. In dc tuin De tuinarchitectuur neemt op dc tentoonstelling een belangrijke plaats in. Ook hier een prachtige suggestie! Wim Brusse, dc Rotterdamse ar chitect. die bij de inrichting van collectieve Jnarbeurssfands heeft getoond wat hij op dit gebied waard is, hier dc rechterhand van Rietveld. In de door hem in gerichte stand geeft hij explica ties. de mens van 1950 heeft menig ding gemeen met de oermens uit prae-his torische tijd Het feit. dat de mens in tegenstelling tot het dier niet in staat is met behulp van eigen lede maten en eigen lichaamskracht in zijn; Hhocfte te voorzien heeft hem al van dc oudste tijden af genoopt gereedschappen cn gebruiksvoor werpen te vervaardigen, die hem van nut kunnen zijn In het z.g. ste nen, tijdperk gebruikte hij ook een mes. ccn lepel, een vork, een hamer, een beitel, een hakmes, een zaagmes. schrapers ja deze vooral om dg dierenhuiden aan de binnenkant schoon tc schrapen. En hu bezigde daarvoor steen. hout. varkensbeen etc. Ziet men zoals hier gebeurt de- ze voor-historische gereedschappen 1 vóór die tijd nimmer metalen stoe- naast cle instrumenten, die men te- len werden gemaakt. Van 1858 da- Hoe het kan In de volgende afdeling zwaait J. Niegeman de scepter, leraar afd. Binnenhuiskunst Amsterdams Insti tuut voor Kunstnijverheid. Hij cn enkele leerlingen van dit instituut laten zien, niet. hoe het moet, maar wel hoe het kan Méér dan suggesties op het gebied van goed koop wonen willen deze aanwijzin gen niet zijn. Maar goede suggesties kunnen tot universele oplossingen leiden Wist men. dat het mogelijk is met behulp van stalen bandjes, zoals ze bij moderne verpakkingen worden gebruikt, aardige krukjes en andere meubels, zelfs een goed in el kaar zittende tafel te construeren? Hoc men met elastisch gebogen tri plex zitjes kan maken, waarvan de poten naar binnen zijn te slaan? Men kan hier ook kennis maken met een combinatiemeubcl, dat zowel kinder schommel als kinderstoel is. En een drietal maquettes geeft indicaties over de beste wijze van interieur inrichting. Hout en canvas Weer een nieuwe stand. Hier hoort men dat de Eskimo's al stoelen ken den met een beweeglijke rug De stoel door Wim de Boon ontworpen, bestaande uit hout en canvas heeft ook zo n beweeglijke rug en hij zit. dat kan niet anders vastgesteld worden uitermate comfortabel. Deze stand bestaat uit twee helften. In de ene wordt gedemonstreerd hoe men zijn kamerhoekje met boe kenkast. tafel en stoel niet moet inrichten, hoe „voornaam" dit ogen- Dc bekende pottebakker Zaal berg, die aan cle oude draaischijf met intelligente hand en vaardi ge vinger een fraaie schaal op- tovert uit de kneedbare vochtige klei. Een combinatie van moderne meubels en versieringselcmen- ten, zoals men die op Schoon heid in Huis en Hof" kan tegen komen. is een modern klein woonhuis op gebouwd van fabriekmatig aange maakt hout met een betonnen vloer en drie vertrekken: huiskamer, slaapvertrek, keuken, alle drie mo- De tentoonstelling bewijst, dat u-at wij vandaag zoeken, ook al gezocht is door de oermens van duizenden, ja tienduizenden ja ren geleden. Piet Zwart, dc mo derne interieur-kunstenaar weet van die otidc ontwikkelingsfasen heel wat te vertellen.' I hij niet minder dan dertig jaar hccfl gewerkt. Sierlijke emails in glanzen de tonen an Joanna Brom. gobe- j hns van Ernë 't Hooft, naaldunnit van Hildegard Broni-Fischer. Kost«- lijkc vooi werpen in metaal van dc Gebrs. Brom cn cefvoorbecld-.'n van De Cneudt. die hier ook met een groot weeftocstcl demonstreert; zo mede sieraden en kleinodicën van bekende edelsmeden. In het tekenlo kaal nog hoger vindt men een over- j vloed aan voorbeelden van moderne grafiek, boekkunst, affiches enz. Wij hebben nog lang niet alles op- gesomd wat deze uitgebreide ten toonstelling aan bijzonderheden op levert Beneden vindt men nog een lokaal niet het mooi uitgevoerde in- dustricle voorwerp, een lokaal met Kinderspeelgoed, cn op dc boven gang een filmafdcling. Het hier vertelde is dunkt ons reeds genoeg, cm de lezer er van te over tuigen er iets gaande is, dat de oe- lingstelling verdient van iedereen, die met zijn tijd mee wil gaan cn begrijpt, dat juist onder de huidige omstandigheden een speciale woon cultuur geen overbodige luxe is. C A. S. Het charmante houten buiten huisje, dat met standaardclcwcn- ten is opgericht in de tuin van het gymnasium. dern en geriefelijk ingericht, terwijl grote glasramen voor 't nodige dag licht zorgen. Een oude barak, die zich al eerder in de tuin bevond is tot een comfortabel restaurant in gericht. Scheppend ambacht I De klasselokalen op de verdieping zijn voor een gedeelte gewijd aan het scheppende ambacht. Hier is zeer geselecteerd werk bijeen gebracht van de beste kunstnijveraars en met behulp van meubels, gordijnstoffen, tapijten, aardewerk, kinderspeelgoed etc. etc. heeft inen smaakvolle hoek- 1 jes en acsthetisch aanlokkelijke in- terieurfragmentcn ingericht, die de bezoekers suggesties kunnen geven en hun duidelijk kunnen maken dat, al staat het functionele voorop, de schoonheid daarbij zeker niet als een Assepoes achteraan komt. De bekende pottenbakker Zaalberg exposeert naast zijn markante eigen i werk. waarbij pen pot uit de hand gemaakt, die de grootste 's, welke ooit hier te lande een atelier heeft verlaten, een zeer interessante col lectie oud-Chinees cn Jaoans aarde werk. dat ons in deze tijd weer dich ter nabij staat clan dat van de Re naissance en de Romantiek. Een ex positie van oude Chinese werken toont ran. hoe arm onze tijd helaas aan symbolen is geworden. Sommige moderne pottenbakkers, zoals de jongste van de gebrs. Zaalberg, ach ten het principieel onjuist, décor op aardewerk te schilderen. Vandaar, dat zij er toe overgaan het décor in de materie zelf te maken. De be zoekers zullen hier nok kunnen er varen. hoe een schaal of een pot op de oude. maar nog altijd nieuwe draaischijf door menselijke kracht bestuurd, met menselijke hand wordt gekneed een ambacht, dat ook nog iets van het wonder in zich draagt Op deze verdieping ziet men nog bijzonder fraai aardewerk van Nien- huis, o.a. een kunstig stuk, waaraan „Stichting Labrador" opgericht Afstammelingen van reder De la Penha gaan hun belangen behartigen (Eigen bericht.) AMSTERDAM De enige tijd geleden in ons bl3d aangekondigde stichting van afstammelingen van dc rijke reder Jozeph dc la Penha. die op grond van een erfenis menen recht tc hebben op Labrador (dat in 1697 door de koning-stadhouder Willem III aan dc stamvader zou zijn geschonken als dank voor een koelbloedige redding) is Donderdag middag een feit geworden. Dc ..Stichting Labrador", die Am sterdam als zetel zal hebben, tracht haar doel: het behartigen van de rechten en belangen van dc nazaten van Jozeph de la Penha. te berei ken door het opsporen van alle do cumenten en stukken, waaruit van het be.staan van het recht van Jo zeph de la Penha blijkt en alle an dere stukken, die met de zaak te maken hebben of betrekking heb ben op vroeger gevoerde processen. Voorzitter van de Stichting Labra dor is mr J. I Maarsen. De heren Ph. A. Mclhado. J. Soean Jr. en I. M Jessurum Cardozo zijn respec tievelijk voorzitter, secretaris en penningmeester. De andere leden van het bestuur zijn de heren M S Vaz Dias.' Albert Melhado en J.Soe- san Sr. Het secretariaat is gevestigd J D. Meverplein 14. Amsterdam (telefoon 44013). Reeds is opdracht gegeven tot een algemeen genealogisch onderzoek. Handenarbeid van meisjesschool Handenarbeid is natuurlijk ook oen onderdeel van het lesrooster der meisie: school aan de Bis- I schopsweg. Het onderwijzend per soneel geeft daar leiding aan. Er is geen afzonderlijke leerkracht voor. Handenarbeid krijgen cle meisjes één uur per weck onder wezen. handwerken doen ze twee 1 uur per week. De resultaten van deze arbeid zijn bijeengebracht in ccn aardige I tentoonstelling. Men volgt de ont wikkelingsgang van het kind in deze materie van de eerste tot dc zesde klasse. Er worden over het algemeen aardige resultaten bereikt. Vooral daar waar men het kind vrij laat. Er is verrassend aardig plakwerk, knipwerk en zo tegen de zesde klasse vindt in het m°er moeilijke pitrietwerk aardige uitingsvormen. Leerlingengroepering Amersfoorts Lyceum Volgens momenteel voorhanden gegevens zal het Amcrsfoortse Ly ceum de cursus 1950-1951 beginnen met dc volgende lecrlingcngroepc- ring. Onderbouw: Klasse Ia Judith Alma. Mony Boumah, Docdo Buining, Jacques Burger. Fclix Capel. Tineke Gras huis. Gerritjan van Groningen. Atic Hey. Coby Huygens. Cobi Maat, An neke Nieuwcnhout. Hans Pcntinga, Ben Roelofsen, Theo Ruys. Hans Schlotter. Peter Vcrhocff, Rob de Waal, Patty Wagenaar. Martien Zoethout. Klasse I b: Jurgcn d'Ailly, Ria Bakker. Ineke Blom. Roel Buning, Frans van Capelle, Iet Fortuin. Ma- ja Horowitz, Kees Idcma. Mia Koetsier. Dame Nijburg. Walter Paulsch, Gerritjan Ritsema van Eek. Atto Rottier. Johanna Ruitenberg. Pieter van Schagen, Thijs Stapper. Eddy van Vollenhoven, Karei Wey- el. Frank Zijp. Klasse II: Andrics Baart. Wouter tje Bastiaans. Bart Boswijk. Juut Callenbach, Jaap Duyvené de Wit. Terus dc Gelder, Mickjc Herman, Martin Hopman. Jellc van den Hooff, Ali Kamman, Mady Kerk- kamp. Eldad Kisch. LuCie Lentz, Il se Lutter, Peter Nagtegaal, Bernard i van Notten, Annclics Paulsch, Enid van Popta, Anneke Rottier. Jan Schreurs. Elsje dc Smit, Anthony i Steinmetz. Afdeling gymnasium: Klasse III: Rineke Bouman. Crvs- ta Copier. Agaath van Embden. jo- pie Fortuin. Xonia van Hulst. Nellie Kok. Joop Koopman. Kicks Lun- singh Scheurleer. Bea Ram. Lock Reyns, Cokkie Visboek. Joyce Wa genaar. Johan Wilbrcnninck. Klasse IV: Bart Cupcrus. Hens l Haeck. SyhMa van Lcnncp. Helma Lunsingh Scheurleer. Marthie Wiep- kes. Klasse V; Rob Fruin; Ada Hin- driks. Aaltje Jansen, Corrie Mans. I Sietske Postuma. Suus Romijn, Chris Vecndorp. Hilmar Veendorp. Else Vis. Klasse VI: Hannah van Hulst, Ti- 1 nekc Pout. Truud Schuurman. Jo- han Wittermans. Afdeling H B S.: Klasse 3: Balder Buining, Hanne- kc Gerritsc, Dolly Kooiman, Her- mien honing. Hansje Lubsen, Ge rard Ovcrdijkink. Wim Paulsch. Kuni Ram. Tiddo van der Vlist, Inc- l kc de Vries. Dik van Woerdekom Klasse 4: Nanny Deenik. Herman i van Kerkhof. Kees Pluggc. Marleen Lohmann, Mary Wagenaar, Pier I Zijlstra. Klasse 5: Wim Alings, Piet Bar- tcls. Hans van Burgelcr, Peter van Dongen. Wim Dróge. Reimcr Groe- nevclt. Paul Kuiper. Lilv Kuiper, Bcrtic van Mook, Kees Postma. Klasse 6: Marja Schroder. Uitverkoop brengt gezelligheid Het is gezellig druk in Amers foort. De Utrechtsestraat is ter ere van „Huis en Hof" smaakvol ver sierd en voor dc winkels in de bin nenstad meer dan anders belangstel ling. Het is uitverkoop. Vandaag is dat feest van de huisvrouw begon nen. AI vroeg verdrong men zich voor de winkelruiten, die tot giste ren waren afgeschermd. Van een run op dc winkels is geen sprake. Het is druk, maar nergens zó dat men er van opkijkt. Vooral in de textielbranche zijn aardige koopjes te krijgen en naar deze producten gaat dan ook de meeste belangstel ling uit. Softbal-teams staan er goed oor Softball wordt momenteel ook In competitieverband gespeeld en wel uitgaande van vle Sottball-commlssie (Me onder de Honkbalbond valt. De Amersfoort se Softball Club, die in middels reeds enkele jaren bestaat, kwam dit seizoen met twee negen tallen uit in dc afdeling Gooi cn Om geving. Men kan wel zeggen dat de ASC- negcntallcn dit jaar met vrjj veel succes gespeeld hebben, gezien de resultaten: ASC II dat ingedeeld was in een afdeling met 5 ploegen, werd kam pioen met 11 punten uit 8 wedstrij den. ASC I staat op het ogenblik twee de en zal vermoedelijk ook zo ein digen. tenzij vandaag in Bussum van Home-run gewonnen wordt, het geen zou meebrengen, dat een be slissingswedstrijd de kampioen in t deze afdeling moet aanwijzen. In dat geval staan ASC I cn het Gem. I Gymnasium Hilversum n.l. samen op <le eerste plaats met een gelijk aan tal punten, ieder 8 uit 5. De emigranten Gods W AT VOOR EER? Denk om Uw regenjas! (Van onze weerkundige mede werker) Het tamelijk mooie, zij het dan ook vrij koele weer. wordt be dreigd door een depressie, die he denmorgen over de Ierse Zee reeds regen cn flinke barometerdalingen veroorzaakte. Dit regengebied na dert ons land geleidelijk en wij moeten daarom waarschuwen voor kans op regen op Zondag, zodat het gewenst is de regenjassen mee te nemen. De depressie, die ons gistermorgen nogal wat regen bracht, werd gevolgd door een rug van hoge luchtdruk met tamelijk mooi weer. Die rug passeert van daag ous land, maar een diepe oceaan-depressie nadert langzaam Ierland en de barometerdalingcu begonnen hedenmorgen reeds in Engeland. Het weer behoudt dus nog zijn wispelturig karakter en de temperaturen blijven aan de lage kant. De Iwgedruk over Scandina vië krijgt helaas nog geen kans zijn gunstige invloed op het weer in onze omgeving uit te oefenen. Een paar jongens zijn bezig aan het van ouds gerenommeerde spel van boompje verwisselen. Daarin beleeft een stadskind de weelde van dc natuur in het park en de bevrediging van de zucht naar het avontuur in z'n hart. 'k Blijf staan kijken cn ben getroffen door het verschil, waarmede gespeeld wordt. Daar is er één bij. die lachend durft cn opgaat in z'n spel. Hij is voort durend onderweg, loopt de zwaarste kansen, verliest ook wel eens, maar begint het volgend spelletje met nieuwe moed. Daar is er ook een. die de boom, die hij vasthoudt, niet goed durft loslaten Stel je voor, dat hij niet op tijd een andere vei ligheid zou kunnen bereiken, dat hij verliezer zou zijn. Angstig staat hij bij z'n boompje, doet een paar stappen, rekt zich om de boom nog te bereiken, doet nog twee stappen, en snelt dan weer terug. Beeld van dc vacantie-ganger, die een tripje in het buitenland gaat maken, maar elke dag naarstig de gebeurtenissen in Korea en elders naspeurt, want er is geen verschikkelijkcr gedachte dan niet terug tc kunnen komen. Daartegenover staan zij, die gaan emigreren. Ze hebben hun spaar- zamelijk nebben en houden gepakt, gaan weg zonder wetenschap over de terugkeer, durven dc inzet te wagen, worden niet verteerd door d0 angst zijn vrij! Daar zit iets in deze zwervers, wat een eerzaam va cantie-ganger zichzelf doet gevoe len als een dagjesmens aan het we- reldstrand, zo iemand, die op drie soorten weer gerekend hoeft en te veel brood meenam, en nu zichzelf ziet sjouwen. I Nu zal ik u er niet aan herinne- j ren. dat dc emigranten in de don- kerste tijd Nederland groot hebben gemaakt. Maar wel valt het me op. I dat de bijbelse geschiedenis van zo- i vele landverhuizers 'spreekt: Abra ham. Jacob. Mozes, Israël en ge I kunt doorgaan tot aan de eeuwige zwerver PauJus en de balling van Pathmos toe. Tegen het angstig jongetje, dat in het spel zich niet durft wagen, zegt de profeet Jesaja: wie niet vertrouwt, wordt niet ge bouwd. En tot óe bange mens. die tegelijk lets van jaloersheid speurt tegenover die ander, die zoveel ge makkelijker trekt, zou ik willen zeggen: het zielige is. dat ge, niet medespclend. maar angstig vast houdend. toch en juist verliest. Want dat. waar ge u aan vast klampt. is toch niet anders dan een tussenstation. Uw houvast, dat ge voor geen geld durft los laten, brokkelt straks tussen uw handen weg Gelukkig de mens. die zich als al die bijbel-heiligen een van God geroepene weet. die daardoor durft te leven. De mensen die weten, dat hun houvast die God is. die niet alleen roept, maar óók metgezel is, die nooit laat varen het werk, dat Zijn hand begon. Hun wacht een haven na het zwerven, zij ank'ren in der eeuwen Rot*. v. E

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 3