Achter verboden kan soms levenswijsheid schuilen r Spreekwoord-kruiswoord Estoril: nu zwembroek toegestaan Leerzaam proces verbaal in Portugal door A. VIRULY Bridge-rubriek em zijn WjaAijJjsi nsumd sum ^ümwhai Mysterie in Viervoudige werkn* van Chefarine „4; hefarme Zaterdag 29 juli 19 50 ateri A CH, er is in dit land van ons werkelijk te veel ver boden. Er mag hier zoveel niet wat overal elders wel mag Dat maakt iemand, die veel reist en die op zijn kleine Ne derland gesteld is, soms me lancholiek. In ieder land mag wel eens het een of ander niet, maar bij ons mag zo opvallend alles tegelijk niet. Neem nu die badplaatsen van ons ner gens, absoluut nergens in de wereld zijn badplaatsen zó door verboden terreinen omge ven, nergens moet een wande lend mens zó tussen afraste ringen lopen, nergens is zijn amusement zó bij voorbaat ge reglementeerd. Wat moet men nu toch in gemoede zeggen te gen een Belg, een Fransman of een Amerikaan, als zulke men sen eerlijke inlichtingen ko men vragen in hun vriende lijke bereidheid om bij ons te komen zwemmen in hun soort badpakken en om door onze duinen te komen lopen en om bij ons hun francs of dollars te komen vergokken? Verboden, verboden, verboden. Vandaag ben ik over deze dingen dl° onze Kanen verwarmde, terw.j bijzonder treurig gestemd doordat «ER een onzer vliegtuigbemanningen, die in Estoril. de badplaats bij Lissabon, heeft liggen zonnebaden, mij vertel de. dat een man daar nu in een zwembroek zwemmen mag. In de oorlog, toen wij daar soms uit ge heime hemelen neerstreken, mocht dat nog niet; zwempakken met schouderbanden waren daar toen nog voorgeschreven Jarenlang is mij dat een troost geweest. Goed, in Estoril mocht men dan gewoon rou lette spelen en vrijuit ronddwalen, maar men moest er dan toch maar een gek soort van badpak dragen. Dat kon ik dan tenminste vergoe lijkend aanvoeren als een buiten- of binnenlander de gek met onze voor schriften stak. „In het beroemde Estoril is het anders ook niet alles...", kon ik dan in verweer antwoorden, en vertellen van de keer. toen ik er gearresteerd werd omdat zo'n schou derbandje was losgegaan. En dat kan nu ook niet meer: Nederland is nu uniek geworden. Laat mij nu echter meteen beken nen. dat het Portugese verbod anno 1943. v/onderlijk als het mij voor kwam en weinig geschikt als het was om het toerisme te bevorderen, mij toch aan een kostbare levensles geholpen heeft. Misschien kan het een troost zijn voor hen, die ont- spanningsreizen in de richting van onze bordjes en afrasteringen over wegen. dat uit zulke verboden toch ook nog wel iets goeds kan voor komen. Al kan ik mij eigenlijk niet direct een politiecommissaris in Scheveningen of Harderwijk voor stellen als de Portugese autoriteit, voor wie ik in 1943 wegens zeden misdrijf gevoerd werd. HET ging dan zo. 's Nachts was ik uit Engeland met een Libe rator vol post voor het Achtste Leger naar Lissabon komen aanzet ten. wijd om de door de Duitsers afgepatrouilleerde Golf van Biscaye heen; de nacht daarop zou ik weer doorvliegen naar Cairo; de dag daar tussen wilde ik heerlijk aan een strandje in de zon liggen. Met de middag lag ik daar in diepe slaap tot ik gewekt werd door een rui ge Portugees in visserskleren maar met het soort pet op. dat overal in de wereld de majesteit van Gezag aanduidt. Die keek streng. Wij ver stonden elkaar niet. Maar u weet het al: mijn ene schouderbandje was los. Mijn linkerschouder was bloot. Een sleutelbeen tekende zich zicht baar af. De Wet was geschonden, wij kregen (voor elkaar onbegrijpe lijke) woorden En ik moest mee. Naar het politiebureau. Toen ik uit mijn kleedhokje kwam in het aan zienlijk pralend sieruniform van mijn Britse luchtverkeersmaatschap- pij en de visser met de pet ontdek te. welke vangst aan buitenlands goud hij gedaan had zonder daar nu iets meer aan te kunnen veranderen, verschoot hij van kleur. Hij kon natuurlijk niet weten, dat zich onder dat Britse goud een Hollandse aan zeer vele verboden gewende ziel schuilging; een ziel, die van jongs af aan 't verband tussen amusement en arrestaties als logisch had leren be schouwen en die dus na een paar prettige uren als vanzelfsprekend en gewillig meestapte naar een politie bureau. „Vijfhonderd escudo's boete," sprak de commissaris. Ik vroeg om het telefoonnummer van de Engelse legatie. „Honderd escudo's boete." sloeg de commissaris af. En hij vroeg daarbij, of ik de situatie toch wel goed wilde begrijpen, hij had zijn voorschriften en bovendien: de strandpolitie bestond uit vissers en de boeten kwamen in het fonds voor de weduwen en wezen van vissers, kortom IK begreep, dat het niet aanging A om verder te protesteren. Betaal de. Toen zei de commissaris opge lucht. dat hij mijn vriend was en dat hij, nu het dan toch al over tweeën werd. het politiebureau maar sluiten zou en dat het hem een eer zou zijn. om mij het museum, het stadspark en de kathedraal te laten zien. Wij schreden met ceremonieel naar buiten langs opspringende agenten en het werd een mooie wan deling, wij spraken van onze kinde ren in het stadspark, toen het mu seum gesloten bleek, liet hij het speciaal openen en in de kathedraal lichtte hij mij uitvoerig in over de kuise patrones van de streek zonder verdere toespeling op mijn vergrijp. Ten slotte moest ik nog mee naar een vriendelijk café om zijn eigen gereserveerde oude Port te drinken. Dat was een zachte, donkere drank, die onze harten verwarmde, terwijl v.ij spraken van de oorlog en Enge land en Hitier en Portugal en Euro pa. En nooit zal ik vergeten, hoe ik ten slotte na al het genotene nog een wijze levensles voor mijn hon derd escudo's meekreeg, toen mijn vriend ten slotte bij het scheiden zei: „Eigenlijk lacht u in het Noorden van Europa om ons, nietwaar?" Ik protesteerde verwoed; integen deel. mijnheer de commissaris, waar om toch zouden wij moeten lachen? „Neen. neen, u lacht om ons," zei mijn vriend. „U vindt ons. Zuider lingen. nooit efficiënt, u vindt ons onzakelijk en nonchalant. Maar u bent degene, die ongelijk hebt, mijn heer." Opnieuw protesteerde ik met een haast geloofwaardige schijn van overtuiging, maar opnieuw liet hij zich niet van zijn stuk brengen. ,.U hebt ongelijk, mijnheer, want het leven is kort en in die korte tijd denkt u dat het zin heeft om zakelijk te zijn. Dat is fout. mijn heer. Hebben wij niet een bijzonder aangename middag gehad, doordat ik het politiebureau enige uren te vroeg gesloten heb? Er zijn hoofd zaken en bijzaken, en men moet daartussen in het leven weten te onderscheiden, mijnheer." T K moest dat toegeven. Toen, ter- wijl wij reeds opgerezen waren om afscheid te nemen, zei hij nog: „En u, mijnheer, ik weet hoe u in uw Noorden te werk gaat. U zit 's ochtends op uw kantoor, cr komt een brief binnen en u zegt: Juf frouw,, wilt u even opnemenen u dicteert, zakelijk, punt voor punt, uw antwoord. U denkt dan een ver dienstelijke daad te hebben gedaan, maar wij in het .Zuiden weten wel beter. Want denkt u vaak de vol gende ochtend niet reeds, dat u beter een paar zinnen iets anders had kunnen formuleren?" Ik moest dat toegeven. „En denkt u vaak niet na een week. dat u een paar van uw pun ten beter geheel anders had kunnen behandelen?" Ik kon hem niet tegenspreken. „Maar mijnheer, is het u dan ten slotte niet opgevallen, dat haast geen brief na een maand uitstel van be handeling nog het antwoorden waard is? Waarom zou u daar dan na de ontvangst mee beginnen? Zo leven wij in Portugal, mijnheer en het is een rijk en goed leven." Die nacht ben ik verder naar Cairo met de mail van Mont gomery gevlogen in diepe gedachten. Het Portugese pro ces-verbaal had mij veel ge leerd. Misschien schuilt er ach ter de oude Hollandse verbo den ook veel op te steken le venswijsheid. Misschien; ik heb het nog niet gemerkt. Het bieden van slams Het bieden van slams vereist zoals ie dere bridgespclcr weet een bijzondere techniek Afgezien van het feit. dat minder stc-rke spelers extra voorzichtig j moeten zijn, omdat hun spceltcchniek niet verfijnd genoeg is om moeilijke spellen uit het vuur te slepen, is het zaak om zoveel mogelijk inlichtingen over en v.eer te geven opdat met zjveel mogelijk nauwkeurigheid de beslissing kan worden genomen of er slam ge boden moet worden, en of men zich met klein slam moet vergenoegen, dan wel voldoende kans heeft om het 7-bo<l te maken. In een recente duplicatc-wedstrijd kwam dit spel voor: N Sch. a. v Ha. a. b, 10 b. 10. x. x h. x, x Ru. b, x, x, h. x. x X. X KI. 10. 9. 8. 7 Sch. Ha. Ru. KL X, X. X, X a. h. v, x b. x Hier is 'n doorlopende kruiswoord- puzzle, vjaarbij de letters op de randvelden, te beginnen bij 1 hori zontaal en voortgaande in de rich ting van de pijltjes een spreekwoord vormen, dat men door invulling van de andere woorden kan vinden. Het spreekwoord heeft betrekking op een dier, dat niet zo dom blijkt, als waarvoor men het vaak tvel houdt. Van deze puzzle worden de bete kenissen onder horizontaal 1 en 15, alsmede verticaal 1 en 15 niet aan gegeven. Na oplossing van de rest komt op de stippen, te beginnen met vakje 1 links bovenaan, m de rich ting van de pijltjes 'n spreekwoord te lezen. HORIZONTAAL: 2 omlaag, schaal dier, tennisterm; 3 ergens anders, stuk stof. loofboom, een der Kleine Sunda eilanden; 4 voedsel, Green- wichtijd, doornachtige plant, geest drift; 5 witte mieren, vliegenlarf, maatschappelijk hulpbetoon; 6 tele graferen, dus (Lat.i, Friese jongens naam; 7 bedenkelijk, dierentuin, an dere naam voor: Wodan. opening; 3 spoedig, gard. gave; 9 Amerikaanse boerderij, ik (Latijn), lelieachtige plant, water in Zeeland; 10 schoeisel, jongensnaam, opbrengst van kapi taal, mak; 11 houtsoort, verbinding, groente; 12 baal, morsdoek, alpengeit, lelieachtig plantengeslacht; 13 on nozel. vermogend, stortbad nemen (Indon); 14 afloop, meisjesnaam, vulkaan, ernstig. VERTICAAL: 2. verharde huid, achting, greppel in hoogveen, water in N. Brabant, voorzetsel; 3. ootmoe dig. rijstbrandewijn, koortswerend middel; 4. achten, met name, behoef tig, roosachtige plant; 5. toewijding, dat is (Lat. afk lichte bedwelming, namelijk, hevig; 6. in een oven dro gen, anti, zangstuk; 7. aanhef van een circulaire, soort draagbalk, zui veringsmiddel. niet helemaal: 8. zij die het werk tijdelijk neerleggen, 10 11 1? 13 14 13 vochtmaat, spinnewecfsel, toiletarti kel; 9. voorzetsel, keukengerei, ge organiseerd overleg, bescherming, ook; 10. zintuigen, nieuwigheid, ge wicht. hoeveelheid; 11. rund, her- dersstok. vloeistof om mee te schrij ven. spil. windrichting; 12. tot en met, verzinsel, traditie; 13. grote ruimte, embryo, schelle schreeuw, takelen; 14 leer van Mohammed, klein vaartuig. Nederl. voetbalclub, achting. Oplossingen: HORIZONTAAL: 1. proefstation; 7. sla; 3. serie; 9. Naarden; 12. élan. 13. bries; 14. Onno: 17. sterkte; 18. sirenes: 19. clement;.22. bankier; 24. lava; 25. genre; 26. eten; 29. nergens; 30. atoom; 31. urn; 32. snarenmakers. VERTICAAL: 1. passage; 2. oord. C. feeërie; 4. tengels; 5. trap; 6. or denen; 7. samenstellen; 10. nood sprongen; 15. aksen; 16. trens; 20. er varen; 21. toetsen; 22. Barbara; 23. isthmus; 27. peer; 28. loge. Niemand kwetsbaar. Z. gever. Aan beide tafels opende Z met IR. Aan de ene tafel begon N dadelijk stormender hand te bieden. Toegegeven, dat hii een sterk spel heeft en terecht slam-aspirn- tles koestert, toch moet hij niet te snel van stapel lopen. In casu bood hij dade lijk 4 S.A.. waarop Z gehoorzaam met 5 R antwoordde Met 5 H. vroeg N nu naar heren, en Z's antwoord van 6 KI. gaf te kennen, dat Z 2 heren had (5 Sch immers betekent geen heer. 5 S A een c-n 6 KJ tweei. Nog had N. gelegenheid om veiligheidshalve met 6 R. af te stoppen, maar hij wist niet of Z sterk of zwak was. Er op speculerend, dat Z een openingsbod had. en hopend, dat Z's heren in troef en H. zouden zijn, bood N met ongegrond optimisme 7 R Welk contract onmogelijk vervuld kan worden, zelfs bij het beste zitsel. De andere N was wat voorzichtiger van aard. Hij bood eerst 3 R. hetgeen op zichzelf een forcing is. Z gaf nu met 3 S.A, te kennen, dat hij maar zwak was. Na -1 S.A. van N en Z's 5 R.-ant woord probeerde N niet eens meer naar de heren te vragen (hoewel hij zulks straffeloos had kunnen doen) en besloot daarom met 6 R. W. kwam met KL 10 uit. Indien de troeven 22 zitten kan Z de kaart schoonspelcn door 2KI.'s te troeven, en de Sch.'s te incasseren. Een H. uit Z gespeeld geeft dan zekere winst, omdat O aan slag gekomen met H.v of h. of ln de dubbcl-renonce moet spelen of ln N's H.-vork. Daar de R.'s niet zo gunstig zaten was Z verplicht 2x in H. te snijden, hetgeen lukte. De winstkans in 6 is groot genoeg. Dat W een H.-honneur heeft biedt 75% kans. Maar als O beide H-honneurs heeft is nog winst mogelijk ln 40% dier gevallen (behalve met H. uitkomst) of wel 10% (verminderd dus met de niet te be rekenen kans dat in die kleur wordt uitgekomen) Op 7 mag echter een goed paar niet terecht komen. Ik weet heel goed. dat er constellaties mogelijk zijn. waarbij een 7-bod terecht wordt geboden, maar door eigenaardige distributie aan belde kanten niet te maken is. zelfs niet bij de beste verdeling der ontbrekende kaarten. Maar op bovenstaand spel mag een goed koppel nooit naar groot slam doorbieden. zelfs niet als N niet zo wijs is om het bicden geleidelijk op te voeren. N's keuze van 3 R gaf Z gelegenheid af te stoppen en daardoor een waarschuwingsgeluid te laten horen. Waardoor N niet meer in verleiding kwam om naar 7 door te gaan. Trou wens met 3 heren bij Z is 7 nog niet eens zeker, want de Rv is niet be kend en Z kan zeer wel een vlerkaart in troef hebben om niet eens te spre ken van de toch altijd aanwezige mo gelijkheid. dat hij in arren moede op a.h.x in R. heeft geboden bij gebrek aan andere biedbare kleur. ER was eens 'n baron (dat is 'n meneer, tegen wie je maar niet gewoon „meneer," maar „me neer de baron" moet zeggen), die in een groot en mooi kasteel woonde. Het was een beetje ge heimzinnig kasteel. Er werd nooit iemand toegelaten en dus wist nie mand. hoe het er van binnen uit zag. Behalve Nanou, Nanou. moet je weten, was de huishoudster van de baron. Die deed altijd de bood schappen en bracht de brieven van de baron naar de post. Om het kasteel was een park, waarin de baron wel eens een kleine wandeling maakte Óm het park stond een muur, waarop van die hatelijke glasscherven waren gemonteerd, zodat je er niet over heen kon klimmen, zonder je broek te scheuren. En wie scheurt er nu graag zijn broek9 En om de muur liep een gracht, een brede, diepe, vieze gracht met kroos en kikkers. Bah! In de muur was een poort met dikke deuren en daar voor. over de gracht, een ver molmde ophaalbrug. Maar het kasteel was mooi, met trappen en torentjes en tachtig ramen. Een van die ramen was iedere avond, tot diep in de nacht, verlicht. En iedere avond zeiden de mannen, die bij de «dorpspomp een praatje maakten, tegen elkaar; „Kijk, de baron zit zijn goud stukken weer te tellen." Dan viel er altijd een eerbiedig zwijgen. Goudstukken! Hoe zagen die er eigenlijk uit? Die mannen waren eenvoudige turfgravers, sterk, maar arm. Zij zouden best wat goudstukken willen hebben. Konden zij tenminste eens een nieuwe broek kopen, of een auto ped voor hun kinderen. Maar nee. Met turfgraven verdien je geen goud. OP een avond zei er een: „Ik zou die goudstukken van de baron best eens willen zien!" „Bel hem eens op." zei een an der maar dat meende hij natuur lijk niet. „Zullen we eens een grapje heb ben?" vroeg een derde. „We gaan gewoon naar binnen. Die ene baron, wat zou die tegen ons alle maal moeten beginnen?" Ja. maar die brug! Nanou haalt iedere avond de brug op." Dat was een moeilijkheid. „En de deuren!" „Die zijn niet op slot." wist de vierde. Bleef de brug. Daar wist nummer vijf raad op. „Je kent Janus toch? Die heeft een rubberbootje. Daarmee vaart er een in het donker de gracht over. Hij laat de brug neer." l\/[ ET zijn zevenen gingen ze bij -LVA Janus bellen en in het stik donker togen ze naar de gracht. Gerrit zou varen. En Gerrit voer, geruisloos en behoedzaam. De andere zes ston den te trappelen van» louter op winding en ongeduld. „Gerrit." klonk het gedempt. „Lukt het9" „Okidoki, ik ben er al." Ze hoorden Gerrit tegen de kant op klimmen en even later aan de DE KINDERKRANT kettingen morrelen. En langzaam zakte de brug. Plof. hij lag. Bijna ging er een gejuich op. Met z'n zessen stormden ze de brug op. Nu moet je weten, dat er al vele. vele jaren, nooit meer dan écn menstegelijk over die brug was gewandeld. En de brug was zeer. zeer oud. Zo oud, dat bij het opgewonden zestal niet meer dragen kon. De planken kraakten niet eens meer. Wat je horen kon, waren zes plonsjes in het water, en verder een gil en een schreeuw en een helebct vriendelijke woorden Als kwajongens, met kroc* haren, oren, broekzakken j/ afgedropen, naar huis. En na" paar weken lag er een spiJ 3 nieuwe brug over de gracht^ „Natuurlijk." zeiden de m -BSffli aan de pomp, „de baron zwè?" het goud." - „Ja, en jullie zullen wel in J kroos zwemmen," zei Gerrit. h0T Maar niemand lachte. •Itjkei r. ft ideel\ 1/ OOE het huisje op 't balcon v zit Marijtje in de zon. Blote benen, blote armen, Zit Marijtje zich te warmen? Heeft ze soms wat kou gevat? Nee, ze neemt een zonnebad. En de zon is lang niet zuinig: tovert gul een keurig bruinig tintje op haar bleke toet. Zeg, Marijtje 't staat je goed! T EKKER is het in de zon in die stoel op dat balcon. Het gaat best zo, denkt Marijtje, 'k Blijf hier zitten nog een tijdje, 'k Zit hier heus nog veel te kort, 'k Wil dat ik nóg bruiner word. Olala, ik word er lui van Rijtje, geef er toch de brui an! 't Zonnetje schijnt veel te fel. Dat 's niet goed, dat weet je wel. A/1 AAR Marijtje, oliedom oracl blijft kalm zitten op 't bsfcn De Ze wordt luier, luier, luier. -1AN: Langzaam gaat ze aan de kuier, ër< kuieren in dromenland. voor Straks krijgt ze nog zonnebmi1 av< Zonnebrand? Daar is geen k0iu:-lter 't Weer gaat de verkeerde Jcantr551^1 Kijk, de zon raakt van de wijs en verstopt zich achter 't gryi' j* O. Marijtje, dat loopt fout, Voel je 't niet? Het toordtij Vri '7-npor Strakjes wordt je bruine huidje oft g kletsnat door een hevig buitje, m vi; Jakkes, daar begint het al. 5r Ach, Marijtje, ben je mal! >eit Waarom ioord je toch niet toaJebiiller n, dii Eindelijk ontwaakt de rakker, ons. Veel te laat, ze druipt van 'f nc: nner Vraagt dan: Gaat de zon in bad!lend< n mc is ba lis -i wil Hedenavond HILVERSUM I, 402 m. 18 00 Nws. 18.15 Mandoline-orkest 18.35 Populaire muziek. 19.00 Artistieke staalkaart 19.30 Bijbellezing. 19.45 „Passepartout", causerie. 20 00 Nws. 20.05 Actualiteiten. 20.12 Vara-Varia. 20.15 Dansmuziek. 20.45 Gram.muz. 21.15 Actuele problemen. 22.00 Sextet. 22.25 „De minister droomde", hoorspel 23.00 Nieuws 23.15—24 00 Gram.muz. HILVERSUM 11. 298 m. 18.00 Gram.muz. 18.20 Journalistiek weekoverzicht. 18.30 Voor de strijd krachten. 19.00 Nws. 19.15 Actuallle'ten. 19.25 Grom muz. 20 05 Gr. muz. 20.15 „Lichtbaken" 20.40 Gram.muz 20.43 „Steek eens op, heren". 21.00 Gram muz. 21.45 Puzzle. 21.55 Populair concert. 22.35 Commentaar uit de Benelux. 22 45 Avondgebed cn liturgische kalender. 23.00 Nvvs 23.15 Nws en esperanto 23.20 —2400 Gram.muzlek Zondag HILVERSUM 1 402 m 8 00 VARA 1000 VPRO 1030 IKOR 12.00 AVRO 17.00 VARA 20.00—24 00 AVRO. 8.00 Nws en weerber. 815 Postd.ber 8.20 Gram, muz. 8 30 V d tuin 8.40 V militairen 9.10 Postd.bcr. 9.15 Verzoek- prog. 9.45 ..Geestelijk leven", causerie 10.00 V cf Jeugd 10.20 Koorzang 10.30 Evang Luth. kerkdienst 12 00 Gram. muz. 12.20 De Zondagclub 12 40 Orgel- conc. 13.00 Nws en weerber. 13.15 Med. of gram. muz. 13.20 Lunchconc. 13.50 „Even afrekenen heren'- 14 00 Gram. muz. 14.05 Boekenhalfuur 14.30 Kes - ork. cn soliste (15.1215.27 filmpraatje) 16 05 Gram. muz. 16.30 Sportrevue 17.00 Harmonie-ork. 17.20 Koorzang 17.40 ,,De zes gaan a d slag", hoorspel 18 00 Re portage 18.15 Nws en sportultsl. 18.30 Cabaret 19 00 Discussie 19.30 Lichte muz. 20.00 Nws 20.05 Act. 20.15 „Djami- leh". opera 21.15 'n Alibi, hoorspel 21.45 Franse melodietjes 22.05 Cabaret 22 30 Rhythmlsche muz. 23.00 Nws 23.15 24.00 Gram. muz. HILVERSUM 2 298 m. 8.00 NCRV 9.30 KRO 17.00 IKOR 18.30 NCRV 19.45 —24.00 KRO. 8.00 Nws 8,15 Koorzang 8 30 Morgen wijding 9.15 Orgelconc 9.30 Nws en waterstanden 9.45 Gram. muz. 10.10 Hoogmis 11 45 Kamcrork. 12.15 Apolo gie 12 35 Gram. muz. 12 lo Lunchconc. 12.55 Zonnewijzer 13.00 Nws weerber. en Kath. n«'s 13 20 Lunchconc. 13 45 „Uit het boek der boeken" 14 00 Strijk kwartet 14.30 Discussie 14.55 Viool en piano 15 35 Opera-muz. 16.10 „Kath. Thuisfront overal', causerie 16.15 Re portage 16.30 Lof 17 00 Kerkdienst 18 30 V d strijdkrachten 19.00 Carillonconc. 19.15 „Kent gij uw bijbel?" 19 30 Nws. sportuitsl. en weerber. 19 45 Act. 19.52 Boekbespreking 20 05 Dc gewone man zegt cr 't zijne van 20.12 Gevar. prog. 22.45 Avondgebed cn Lit. kalender 23.00 Nws 23.15—24 00 Gram. muz RADIOCENTRALES Programma 3 8.00 Nws 8.05 Balletmuz. 8.30 Weer ber 8.32 Verzoekprog 9.00 Nws fi.15 Gram. muz. 9 20 Gcspr aperitief 9.30 Ochtcndconc. 10.00 Casinoprog. 11.00 Beiaardspel 11.05 Vrol. gram. muz. 11.45 Radiojournaal 12 00 Zangplaten 12.15 Accordconbrk. 12 30 Weerber. 12.32 Chansons 12.45 Verv. accordeonork. 13.00 Nws 13.15 Gram. muz. 13.30 Voor FEUILLETON -door Nicholas Blake 64 Voor hem stond een glas bier; hij scheen wat versuft te zijn, zijn mond bewoog zo nu en dan even en hij staarde star naar een opzichtige ci- garettenreclame aan de muur tegen over hem. In dat café was hij een excentrieke figuur, met zijn voddige kleren en grijze baard, zoals hij daar verzonken zat in gedachten of mis schien alleen maar in een glazige versuffing. Juist zoals mijnheer Van Amers gezegd had, lette er niemand op hem. „Zal ik eens aan zijn baard gaan trekken?" fluisterde Sally. „Als ik 'm in m'n hand hou, is het de Boze Wolf." „Je blijft rustig hier," antwoordde Nicolaas beslist. „Bovendien laat een goede valse baard niet zo gemakke lijk los Arabische gom, kindje." Weldra raakte hij in gesprek met de waard. Het „Zeemans Welvaren", zo zei hij, had de meeste clandizie van allerlei zeelui. Soms kwamen er ook wel zomergasten, maar die vonden het café wat te onbeschaafd, vooral op Zaterdagavond. „U hebt de oude Ismaël hier, zie ik?" „Ja, die komt altijd met de regel maat van een klok. Woensdag en Zaterdag. Koopt een biertje en zit hier dan soms voor uren. Soms bie den de jongens hem iets aan. maar hij drinkt nooit iets." „Spreekt hij nooit met iemand? Waarvoor zou hij hier komen als hij met niemand omgaat en niet veel drinkt?" „Als je zo alleen in de bossen leeft, moet je zeker zo nu en dan eens mensen zien. Ik zou er gek van wor den. Nee. de enige keer. dat ik hem heb zien praten was vorig jaar. On geveer deze tijd van het jaar. Er lo geerde toen een heer bij boer Sol- deman dat is de boerderij in de buurt van dat Sprookjesland vacan- tiekamp en die kreeg hem aan het praten Ik weet niet, hoe hij dat voor elkaar kreeg. Een godswonder, als U het mij vraagt. Ze werden dikke vrinden, die twee." „Waar praatten ze dan over?" „Ik weet het niet precies. Hij vroeg hem op een avond uit over het va- cantiekamp. Die oude is eens als ge tuige opgeroepen, weet U. toen het kamp gebouwd werd. Ik denk. dat die heer z'n hart gestolen heeft door af tc geven op de mensen, die dat kamp hebben goedgekeurd Sally gluurde weer langs de tus senmuur. Nog altijd zat dc kluize naar in gepeins verzonken. Automa tisch stak hij zijn hand naar he1 glas uit, hij dronk, en nog steeds bleven zijn ogen gericht op dc muur tegen over hem. als op een vèrverwijderde horizon. Daarna zette zijn trillende hand ht glas weer op de tafel. Sally kreeg plotseling een gevoel van walging, alsof ze naar een wal gelijk dier gekeken had. dat zich in zijn slaap bewoog. Ineens ging de deur van dc gelagkamer open en een troepje matrozen kwam binnen, met veel gelach en geschreeuw. Ze praatten over de hondenrennen Een van hen. een dikke kerel met steekoogjes, in het uniform van een marine-bootsman, bestelde bier voor de rest. Het klonk, alsof het niet dc eerste kroeg was, die ze deze och tend bezochten. „Weet jij wat voor de rennen van Zaterdag, ouwe?" vroeg zijn buur man hem. „Ja. dan loopt cr een hond. die kèn niet verliezen, al zet je hem op rolschaatsen. Die heb de hele race al in z'n zak." „Hoe heet die, ouwe?" „Blauwe Bliksem" riep de man. „Zet je centen maar op Blauwe Bliksem en je hoeft nooit meer naar zee. Hé. oude Ismaël luistert niet. Zet je centen op Blauw Bliksem. Is maël, dan kèn je een nieuw pakkie kopen." „Hij is doof, kerel, hij ken je niet horen." „Ik zal het voor hem opschrijven. Je moet andere mensen ook wat gunnen, zeg ik altijd, ome Kees gunt iedereen wat." De man haalde een stuk papier uit zijn zak, schreef er wat op, en stopte het de kluizenaar in de hand. Ismaël keek verstrooid op en kreeg toen Sally in 't oog achter zijn „wel doener". Er kwam een merkwaardig krakend geluid uit zijn keel; het volgende ogenblik had hij zijn zak al opgepakt en was de kroeg uit. „Hé. zag je die ouwe rennen?" „Heb die effe haast om te gaan wedden!" „O. wat een gemene ouwe vent op zijn leeftijd nog wedden!" Sally keck Nicolaas met een wit gezichtje aan; de kluizenaar had haar maar éénmaal aangezien, maar dat was al genoeg voor haar. „Hebt U dat gezien?" begon ze. „Ja, ik heb heel wat gezien. Zul len we maar weg gaan?" Ze wandelden tot waar de auto geparkeerd stond Toen ze Appel- stok uitreden, schraapte mijnheer Disteldoorn, die achter in de auto zat met Nicolaas, zijn keel en zei: (Wordt vervolgd) de soldaten 14 00 Don Giovanni.opera v. Mozart 15.20 Lichte kamermiiz. 16.00 Operettemuz. 16.45 Spanase dansen 17.00 Gevar. gram. muz 17.55 Sportultsl. 18.00 Oude amuscmentsmuz. 19.00 Nws 19.30 Radio iréozaick 21.30 Actualiteiten 21.45 Orgelspel 22.00 Nws 22.15 Verzoekprog. 23.00 Nws 23.05 Gevar. giam. muz. Programma 4 8 00 Carroll Gibbons 8.30 Way out West 8 40 Leger des Hcils 8.00 Nws 9 10 Otgelspcl 9.30 Gram .muz. 10.00 Fred Hartley en ens 10 30 Billy Cotton en ork. 1100 Militair ork. 11.30 Zondag morgen zonder «brgen 12.00 Mars cn mlddagconc. 1230 Verzoekprog. 13.45 Educating Archie 14.15 Gevar. prog 15.15 Sing song from Blackpool 15.45 Big Bill s Praire round up 16.00 BBC Opera-ori^ 17.00 Sons of the Pioneers 17.15 Much binding in the Marsh 17.45 Stanley Black cndans4ork. 18.30 Mili tair ork. 19.00 Nieuw Lond. ork. 19.45 Reg. Leopold cn ens. 20.30 Community singing 21 00 Ouderwetse dansmuz. 22.00 Nws 22.15 Orgelspel 22 45 That's an idea 23.15 Peter Yorke en miniatuur ork. 23 56 Sluiting. ENGELAND 330 m. 18.00 Nws 18.15 Voordr. 18.30 Militair ork. 19 00 Nws. Londens ork. 19.45 Avonddienst 20 25 Llefdadlgheidsoproep 20 30 Hoorspel 21.00 Nws 21.15 Causerie 21.30 Hoorspel 22 15 Bariton en piano 22 52 Epiloog 23.00—23.03 Nws. ENGELAND 1500 cn 247 m. 17.45 Dansmuz. 18.30 Gram. muz. 19 00 Nws 19 30 Lichte muz. 20,30 Community singing 2100 Gevar. prog. 22.00 Nws 22.15 Orgelspel 22.45 Rhythmlsche muz. 23,15 Gevar. muz. 23.56—24.00 Nws. NORDWESTDEUTSCIIER RUNDFUNK 309 m. 18 00 Kamcrork. 19.45 Nws 20.00 Avondconc. 21.45 Nws 22 20 Dansmuz. 23.00 Omr.-ork en solisten 24.00 Nws 0 05—1.00 Bcrl uitz. BRUSSEL 324 en 484 m. 324 m.- 18.00 Gram. muz. 18 30 Gods dienstig halfuur 19 00 Nws 19.30 Gevar prog. 21.30 Act 2145 Hoorspel 22 00 Nws 22.15 Verzoekprog. 23.00 Nws 23.05 —24.00 Gram. muz. 484 nr. 18.00 Gram. muz. 19.00 Gods dienstig halfuur 19 45 Nws 20.00 Omr - ork. cn soliste 21.00 Gram muz. 22.00 Nws 22.10 Zuid-Am. muz. 22.30 Dans muz. 22.55 Nws 23.00 Gram. muz. 23 55 Nws. FRANKRIJK 235, 249 en 379.2 m. 17 55 Omr. Symph. ork., solist cn Omr.-koren 19.25 Prog.-over/ 19.30 „Parijs spieekt to' U" 19 55 Sportber. 20.00 Strijkensemble 20 30 Theater- overz. 20.55 Gram. muz. 21.00 Hoorspel 21.30 Gram, muz 22,35 Plano en viool 23.45—24.00 Nws. Advertentie (LM.) Ijgjgr ISrdr, j: slo t lev Wanneer zware hoofdpijn, periodieke-of andere pijnenr zij" le verdrijven zijn, neemdane'. Chefarine „4". Elk labiel be. vier wereldberoemde gene-- middelen. Eén ervan Chelan j zorgl, dal zelfs de gevoelig: maag iich niel van sireek ^oen am Bijbellezing 16.45 Vocaal ens. kinderen 17.15 Musette-ork 17.15 uit?Tke HILVERSUM 2. 13.00 ONÖls 19.00 Nws en weerber. 19.15 Zigf^fan ram ttiiit 19 Jfl RïL kwintet 19.35 Gram. muz. 19 40 R4 Verzoekprog 21.00 Causerie over L krant 20.00 Nws 20.05 Gram. muir Maandag HILVERSUM 1 402 m 7.00—24 00 AVRO 7.00 Nws 7.15 Gram. muz. 8 00 Nws en weerber. 8 15 Gram. muz 8 55 V d vrouw 9 00 Gram. muz. 9 30 Water standen 9.35 Dansmuz- io 00 Morgen wijding 10.15 Gram. muz 11 00 ..Op den uitkijkcauserie 11 15 Carillon, orgel en alt 12 00 Gram muz. 12.30 Me dedelingen 1233 In 't spionnetje 12.23 Pianorecital 13.00 Nws 13.15 «Kwintet 13.50 Gram muz 14 00 „Wat gaat er om in de wereld?" causerie 14.20 Cello en piano 14 50 Voordr. 15.05 Gram. muz. 15.45 .Ervaringen in een bloemenwin kel", causerie 16,00 Gram. muz. 16.30 Musicalender 17-30 V d padvinders 17.45 Gram. muz HILVERSUM 1. 18.00 Nws 18.15 Gram. muz 18.30 Filmprog. 19 00 Piano kwintet 19 40 Gram. muz. 19.45 Reg ultz. 20.00 Nws 20.05 Orkestconc. 20.40 „In het drijfzand", hoorspel 21 55 Hon gaars prog. 22,35 Orgelconc. 23.00 Nws 23.15—24.00 Gram. muz. HILVERSUM 2 293 m. 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nws 715 Ochtendgymn. 7.30 Gram. muz 7.45 Een woord v d dag 8.00 Nws. weerber. en sportuitsl. 8.15 Gewijde muz. 8 40 Strijkorkest 9 15 V d zieken 9 30 Gram muz. 10.30 Morgen dienst 11.00 Gram. muz. 11.20 Voordr. 11.40 Alt en piano 1210 Gram. muz 12.30 Mededelingen 12.33 Amusements- muz. 13.00 Nws 13 15 Mandoline-ens. 13 45 Gram. muz. 14.00 V d kinderen 14.30 Gram. muz. 15 30 Vrouwenkoor 16.00 m neslc 21.20" Omr.-ork. 2215" CrJZUi" over Zuid Amerika 22 25 Karr.cjk dc 22.45 Avondoverdenking 23.00 NvojjJrijl Surinaamse volksmuz. 23.45MM ^om mofoonmuziek RADIOCENTRALES jj^ Programma 3 ,-mir 7.00 Nws 7.05 Gram, muz. niel: v. d. dap 7.40 Ochtendgymn. ~ie Gram. muz 8 00 Nws 805 Mbrgc^obei 9 00 Nws 9.05 Lichte gram. mu: '/M i Prog. overz. 10.30 Lc ménage cn z-^eeli que 10.45 Gram muz. 11.20 KUi-oee conc. 11.55 Rusticanella 12.00 muz. 12.15 Trop José Fontaine «ima Weer- en landbouwber. 12.40 Ver. ?,ons 13.00 Nws 13.15 Those were the be 13.55 Cricketultsl. 14.00 BBC Nottfo (j orch, 15.00 Omroepork. 16 00 frig" Elias 16 30 Symph. v. Schubert Nws 17.10 Ork. Eloward 18 00 VxfUae soldaten 18 3o Voor de soldaten -rsor Nws 19 30 Pop. gram. muz 19-50; CO diofeuilleton 20.00 Kamerork ;.nrie Cone. In Vichy 22.00 Nws 22.15 t zoekprog 23 00 Nws 23 05 Casino^1, Programma 4 ,,t b 7 00 Nws 7.15 BBC West of En»-* Light orch. 7 50 Lift up your hearts Weerber 8.00 Nws 8.10 Ochtend^! 9.00 Nws 5 10 Verzoekprog. 10.00 C*t j spel 10.30 Arbeidcrsork. 11.00 Mrs(J^gst dagboek 11.15 Ralph Wilson en int*i ork. 11.45 Jack Leon en ork. 1230 muz. 12 55 Weerber 13 00 Militair 'rS°' 13.45 Voor de kinderen 14.00 WcA ot van Tsjaikofskl 15 00 Albert v;lisa strijkbrk 15 45 Nat Allen en orlc Mrs Dale's dagboek 16.30 BBC England Light orch. 17.15 Gerald:'"^ ork. 17 45 Pianospel 18 00 John ders en ork. 18.30 Sandy Mac^h^-i.M 19 00 Follies of the air 19-30 Wood Prom. conc. 21.00 Vcrz»d>L; 1Ê 21.30 Music for the Millions 22.CO 5] 22 15 Cyril Stapleton en ork. 23.00 '-'QJ lie Bakerkwintet 23.15 Reg Pursi* cn Muted Strings 23.56 Nws. ENGELAND 330 m. 18.00 Nws 18 15 Sport 18.20 V d fop, beiders 18.45 Gevar. muz 19.30 Sr^ ork en solist 21.00 Nws 21.15 spel 22.30 Sopraan en piano 23 00--' A1 Nws. ar ENGELAND 1500 cn 217 TO- C 18 00 Lichte muz. 18 30 Orgelspel JZe Nws 19 25 Sportuitsl. 19.30 Gevar. fDg 20.00 Gevar. prog 20.30 Hoorspel kl; Verzoekprog. 21.30 Gevar prog - Y Nws 22 15 Lichte muz. 23.00 RWV en sche muz. 23 15 Lichte muz. 23.56 -■> Nws. »®n a M 'tte FRANKRIJK 235, 249 en 379.2 O- Qrz 17.30 Dansmuz 18.30 Amcrkls^ji. uitz 19.05 Lichte gram muz 200$,t,.,!n] wijd conc. 20.50 Gram, muz 21.15 Gri - muz. 21.30 Ork. en solisten 23-45*4 Slt( Nws.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 4