Muziek op school: kern van „musischeopvoeding Edith Piaf Internationale conferentie van schoolmusici in Duitsland Pikirao kneep even zijn en Bridge-rubriek De Stratenmaker en de Prinses TUajlaaA-Qan pjndsüi Jd&sAjtj&A au Mysterie in Zaterdag 5 Augustus lLte] 17 OOR 'T EERST na de oorlog hebben in de Bil dungs statte te Frede- burg tn Sauerland Duitse leraren, die zich met de muzikale vor- ming als kern van een meer musischedus artisiiek-culturelc opvoeding van de jonge mens op middelbare scholen bezig houden, contact gehad met Engelse en Hollandse collega's. De Hitler-tijd heeft de aanvankelijk zich in Duitsland zo gunstig ontwikkelende toestand op die gebied zeer veel schade toegebracht, doordat de pacdagogen ge- wongen werden de vorming der jeugd en zichzelf iij dienst te stellen van oorlogsdoeleinden. Op deze muziekpaedagogische conferentie, die van 27 Juli tot 3 Augustus duurde, kon men constateren, dat vele Duit sers uit de Engels-Amerikaanse zone momenteel enigszins open staan voor meer geestelijke soepelheid en vrijheid en voor de toepassing daar van ook op het mens-vormendartislick-culturccl onderwijs. Men dient echter voorzichtig te zijn hieruit gevolgtrekkingen af te leiden ten aanzien van een gunstige ontwikkeling der Duitse mentaliteit tn> het al gemeen. De overwegende indruk van de conferentiedagen was wel, dat men in dit opzicht eerst iets verwachten kan bij de opgroeiende gene raties, naarmate de bezetting zich intensiever met de opvoeding der jonge persoonlijkheid zou gaan bezig houden. Geen vrouw kan zo over liefde zingen als Edith Piaf. Als ge haar wel eens gehooid en gezien hebt weet ge wat ik bedoel. Zo niet, dan kan ik het nauwelijks uitleggen. Klein, in haar zwarte jurkje met hoekige schouders en tuitende zoom staat ze elk jaar op het podium van de Schevcningse Kurzaal en zingt, 't Licht valt op haar handen en op haar gezicht, dat wrang en tragisch is en vol zoet verlangen, net als haar liedjes. En als ze zich omdraait en lang zaam weg loopt valt het licht op haar rug. Die is moe en een beetje gebogen, triest als van een kind dat groot geworden is bij te weinig zon. ..Ze zingt goed maar ze heelt een slecht figuur." praten de vrouwen in de pauze. ..Ze zet haar voeten zo raai en dat voor een Fran^aise Maar achter de coulissen staat een Piaf die ze niet kennen. Sierlijk en recht, zeer ondernemend maar ont daan van de tragiek die haar zo siert Een kleine, sarcastische vrouw, die snel nog enkele nummers van na de pauze doorneemt met de pia nist. Ze werkt hard zegt ze ze werkt eigenlijk altijd. En als zc niet zingt, dan leest ze en schrijft ze en let ze op de mensen om haar heen. En waarom ze zich opzettelijk lelij ker maakt dan ze Is? Ach doet ze dat heus? Wel. dan komt dat omdat lelijke dingen belangrijker zijn dan mooie. En het verdriet maakt het le ven de moeite waard. Snel stapt ze heen cn weer. Lachend, zingend, af en toe pratend. En soms gaat ze zitten op een soort stoofje, onbehagelijk dicht ben m'n voeten' 't Verwarde korte krulhaar, de lichte ogen, de geschminkte mond lijken meisjesachtig jong maar toch heeft ze iets van de kobold, een klei ne, spottende spin. „Twee-en-dertig jaar is zc," vertelt een van haar vrienden. .Watwij ik dat niet geloven? Kijk, ze is niets bang voor het lichtEn dan bij na teder; „Ze is de eenvoudigste vrouw van de wereld. Zc is „tout simple" schrijft u dat. Geeft niet om kleren, draagt altijd zwart en houdt van bloemen en van kinderen. Ze houdt van Cocteau en van de ge dichten van Verlaine. En ze heeft drie aangenomen zoontjes." „Genoeg," roept Edith Piaf. De vriend in het fluwelen jasje on met de fluwelen manieren zwijgt. Piaf groet en 6tapt naar de kleedkamer. Ze loopt wéér anders nu. Ze loopt trots cn daardoor is 't net of ze groeit. BS. Duitsers hunkeren naar cultureel contact Voor de aanwezige Nederlanders was het contact met de Duitsers tij dens de discussies en gezamenlijke maaitijden aanvankelijk van pijnlij ke aard. Onweerstaanbaar wekken de associatieve werkingen van de taal. de stram-disciplinaire gewoon ten cn zo nu en dan een ,Jch war auch in Holland" met dan een ver haal over menslievend gedrag, een hevige afkeer. Doch na enkele da gen. als men de eruditie van deze conferentie-genoten cn bij sommi gen ook dc schaamte om het verle den heeft waargenomen, is de om gang minder koel. Treffend en zeer waarachtig klonken in dit opzicht de woorden die Frau Ministcrialdirek- tor dr Bardcnheuer namens het Kul- tusmimsterium sprak ter opening van de „Tagung": ,,U hebt veel te vergeten, wij danken u voor uw menselijke daad de uitgestoken hand te hebben aangenomen. Wij hunke ren na lange jaren van isolatie weer naar cultureel contact." Engeland gaat voorop Het eerste deel der conferentie was gewijd aan uiteenzettingen over de stand van zaken op het gebied der schoolmu ziek in de deelnemende landen. Na een nieer bespiegelend Duits referaat van dc confcrentielcidcr Egon Kraus, hield dc afgevaardigde van de Engelse regering. Grayson, een zakelijk betoog, waaruit blcclc, dat in Engeland dc toestand van het muziekondcrrlcht op de scholen, zo wel in paedagogisch als practisch opzicht vrij ideaal is. Bij de wet is cr de muzi kale vorming geregeld op dc „nursery schools" (3—5 jaar), dc ..primary divi sion" (511 jaar) en dc keuze daarna voor de drie soorten ..secondary schools". In dc Engelse sector van Duitsland wer ken ruim duizend leraren-schoolmuzick, van wie de mcesten ook in een ander vak (meestal Engels of Duits) les geven. Het schoolmuziek-onderricht als vak is ech ter te zeer afgegleden naar een „leer vak". Men zoekt er naar een vernieuwing wederom tot „vorm-vak", in een breder verband van musische" vorming ter ontwikkeling der persoonlijkheid van de jonge mens. In Nederland moeilijkheden De voorzitter van de Nederlandse Ver eniging Leraren Schoolmuziek, H. Bos. schetste dc moeilijkheden waarmede de schoolmusicus in Nederland te stcUcn heeft tengevolge van het feit dat op dc lagere scholen de muzikale vorming aan dc klasse-onderwijzer wordt overgelaten met doorgaans zeer 6lecht resultaat. Voor de middelbare scholen is het vak school muziek wettelijk aanvaard, maar dc practlsche invoering er van op dc scholen wordt geremd door allerlei factoren, zo als dc economische toestand en het feit, dat de Nederlandse schooljeugd tenminste drie talen behoorlijk moet leren spreken, waardoor veel tijd van hel schoolrooster In beslag genomen wordt Zowel ln Enge land als tn Nederland heeft de Fédératlon International des Jeunesses Musicales ecu grote aanhang; Duitsland was tot nog toe daarvan uitgesloten. Contact in practijk Tijdens dc conferentie zijn vele demon straties gegeven van de practijk der mu zikale vorming. Zo werd de geluidsfilm Heet U Botten? UTRECHT. Het circus Boltini bestaat honderd jaar en zal dit eeuwfeest vieren tc Reuver in Limburg, omdat daar in de omgeving, in het kleine Bclfeld, dc bakermat van het circus ligt. Honderd jaar gele den stichtte dc grootvader van de 'tegenwoordige eigenaars zijn reizende onderneming. Ter ge legenheid van het jubileum, dat Woensdag 9 en Donderdag 10 Augustus tc Reuver gevierd zal worden, heeft de directie van het circus allen die Boltcn he ten uitgenodigd gratis de voor stelling te komen bijwonen. AüRIAAN PIKIRAN SR., Zijn x neef Bols cn zijn vriend Coen traden na een lange wandeling vermoeid en hongerig een herberg binnen. Onder de maaltijd zei Adriaan, dat zijn vrouw hem vier bananen had meegegeven, die hij voorstelde na het eten gezamenlijk op te eten. „Wel," zei Bols, „dat is toevallig; ik heb er vijf van thuis meege bracht." Toen vertelde Coen, dat hij er zes in zijn Us had gevonden. Juist toen zij aan de bananenfuif wilden beginhen, kwam Dirk De gelpers, een oude kennis van de drie wandelaars binnen. Na weder zijdse begroetingen viel zijn oog op de bananen. „Dat ie jui6t. waar ik trek in heb," zei hij. „Weet jc wat? Ik heb vanmorgen goede za ken gedaan en ik wil jullie daar van laten profiteren Maar dan moeten jullie toestaan, dat wij de bananen gelijk opdelen." „Accoord", riepen de drie ande ren in koor. Zo geschiedde en na afloop legde Dirk f 15 op tafel. Coen zei: „Ddt komt prachtig uit. Ik neem hiervan f 6, Bols krijgt f 5 en dan zijn de overblijvende f 4 voor jou. Pikiran Sr. kneep even zijn ogen dicht cn zei toen: „Ik geloof, dat je jezelf tekort doet. En hij rekende neef en vriend haarfijn voor. dat de verdeling heel anders moest zijn. Weet u welke verdeling Pikiran voorstelde? OPLOSSING PUZZLE Oplossing Doorlopend kruiswoord raadsel, omlijst door een spreek woord Horizontaal: 2. neer. oester, smash; 3. elders, lap. cs. Bali; 4. eten, GT. akant, elan; 5 termieten, made; 6. seinen, ergo, Feike; 7. erg, artis, Odtn. gat; 8. dra. roe. schenking;; 9. farm, ego, look. Sloe; 10. laars. Ed. rente tam; 11. eiken, naad, salade; 12. zak, slab. gems, aloë; 13. naicf rijk, mandiën, 14. einde. Ina. Etna, erg. Verticaal: 2. eelt. eer. raai. Aa. in; 3. nederig, arak, kina; 4. eren, m.n., arm. reseda; 5. zorg, i.e., roes, ne. fel; 6. eesten, tegen, aria, 7. LS, latei, soda. bijna; 8. stakers. cL, rag, kam; 9. tc, pan. G.O., hoede, mee; 10. oren, mode. ons. mate; 11. os, staf inkt. as. NNW; 12. t.m, bedenksel adat; 13. zaal. ei. gil, taliën; 14! Islam. kano. ADO, ere Het spreekwoord luidt: Een ezel stoot zich in het gemeen, geen twee maal aan een zelfde steen. ..Zo speelt een orkest" gedraaid. waar voor Benjamin Britten de zeer goede mu ziek schreef cn in een zeer doeltreilend aanschouwelijk onderwijs de functie van elk 'instrument afzonderlijk en tevens ook van iedere instrumentengroep in het samenspel werd getoond. Wij maakten kennis met de kindc-rschooloperette „Die Brciner Stadtmusikantcn" van H. Eer- ges-e. weilse niet geringe middelen is op tc voeren Hier is bewust gestreefd naar cehvoud. levendig rhythmc, vermijding van sentimentaliteit (!i en harmonisch samengaan van tekst cn tonen, zoals bij de vele nieuwe volksliederen.' die in Duitsland ontstaan blijken te zijn. De drie door het KuHusmirtisterium genodigde Nederlanders H Bos. J. Tuinder cn ondergelekende hebben o.a. de volle dige vergadering oude en nieuwe bewer kingen van Nederlandse volksliederen leren zingen op de wijze zoals dit op dc Nederlandse scholen gebeurt. Een uitge breide tentoonstelling van boeken, mu ziek. statistieken e.d droeg mede bij tot de uitwisseling van ervaringen en ideeën. IJvcrige werkgroepen en diepgaande dis cussies versterkten het culturele contact En tussen dit alles door boden causerieën, demonstraties, concerten en de samen zang 10 Duitse. Engelse en Nederlandse koorwerken een boeiende afwisseling. PIET MóHRINGER Advertentie (I.M.) Door de krachtig genezende en regenererende wer king van Purol, blijft de huid gezond, zuiver, zacht, mooi en rimpelvrij. Advertentie (LM.) DE KINDERKRANT De Generaal zei speel KL 2 Mr P. Rodeo, wiens artikelen in het orgaan van de Nederlandse Bridge Bond gretig verslonden werden, beeft thans te zamen met Madeleine en Phi lippe d Iskraitc een boel: over bridge geschreven, getiteld ..Rustig en Onrus tig Bridge" (Uitgave Elsevier). Het ls de auteurs gelukt een gtolc hoeveelheid bridge-genot tc paren met geestige en vlotte Journalistiek. Het geheel is hier door ccn parel op zJjn gebied geworden, da', zich tn alle opzachten gunstig onder scheidt van andere gewrochten op dit terrein. Niet alleen zal de fijnproever op brldgegebled er veel van zijn gading vinden, maar ook de matige speler zal er inet intens plezier in kunnen neuzen en zijn kennis verrijken. En daarbij dan nog genieten van sprankelende humor. Het is ons dan ook een genoegen dit bock in de warme belangstelling van iedere bridger te kunnen aanbevelen. Laat mij een voorbeeld uit het boek citeren; Noord (de Generaal) Schoppen: b. 10. 9, 6 b. 6. 3 6. 5 h. 9. 8. 6 Harten Ruiten Klaveren West (Caleb) Schoppen. 7 Harten v, 8. 4.2 Buiten a. h. b. 8 Klaveren v. b. 7. 3 Oost (Paelameede6) 6. 4. 3. 2 v. 10. 2 a. 10. 5. 4. 2 Zuid (Bullilax) Schoppen: a. h. v 5 Harten h, 10. 9. 7, 5 Ruiten 9. 7, 4. 3 Klaveren OostWest kwetsbaar. Het bieden: Noord paste, evenals Oost. Zuid bood 1 harten. West dou bleerde. Na passen van Noord volgde in het bezit dient te zijn van een desbetreffende erkenning, welke wordt verstrekt, indien de aanvra ger voldoende vakbekwaamheid, handelskennis en credietwcardig- heid blijkt te bezitten. Voorts wordt in sommige gevallen een behoorlij ke bedri.ifsoutillage of practische ervaring in de desbetreffende han del geëist. Vestigingsverbod voor de groenten- en -v ishandel i6 opgeheven DEN HAAG. Het besluit Al- gemeen Vestigingsverbod Kleinbe drijf is thans ook buiten werking gesteld voor groenten- en vishan del. Dat wii niet zeggen, dat ieder, die daartoe lust heeft, een groen ten - en vishandel kan beginnen. Onverminderd blijft van kracht dat men voor de uitoefening van l klaveren van Oost. Daarop bood Zuid deze producten Zuid en West pasten. Noord doubleer de. Allen pasten. Bullilax speelde schoppen aas en daarna ruilen 3; de heer Paelameedcs nam de tweede slag met ruiten 10. troefde schoppen 6 met klaveren 3 op tafel en speelde vandaar klaveren vrouw De Generaal heeft gedoubleerd, zei hrj en haalde alvast uit zijn eigen hand klaveren 2. waarmede hh vrien delijk lachend op tafel ging tikkcD; scherpnnning was zijn gezicht niet. Dit was te veel voor de Generaal. die eigenlijk klaveren 6 had willen bijspe len. „Die klaveren 2 moet U spelen" zei hij ..ik weet geen andere manier om U eens voor al die vervelende ge woonte \an voorbarig trekken af te leren". En hij speelde klaveren heer. waarmee hij de slag won. Dc heer Paelameedcs bloosde cn sta melde zijn gebruikelijke verontschuldi gingen. ..Uitstekend" zei Caleb. Wie zich de moeite wil geven het spel verder te analyseren, zal zien. dat de Generaal wat hij ook naspeelde, niet kon beletten, dat dc heer Paelameedcs nog een schoppen op Latei aftroefde, de troeven er uithaalde, cn zijn laatste schoppen op dc vierde ruiten van de blinde kwijtraakte. Tevens zal hij. in dien hij zich nog meer moeite wil ge ven. zien. dat. indien dc Generaal zich had weten in tc houden en met dc heer gelegd had, of indien op de heer van de generaal het aas van dc heer Paelamee dcs gespeeld was. het spel niet meer gewonnen had kunnen worden, omdat de heer Paelamcedes dan niet zijn ver liezende slag in irpef bad kunnen afge ven zonder gevaar voor dc vierde schoppen van de Generaal en zonder gevaar voor het wegspelen van dc troef van de blinde, die hij voor zün schop pen nodig had. De heer Paelameedcs verliet dc So ciëteit' „Rustig Vertier" met belangrijke winst. Wie meer staaltjes wil lezen, en zich goed amuseren, léze het boek. Mr E. C. GOUDSMIT T N een land, hier ver vandaan, <j°en zonder slurpen, precies zoals Toen begonnen ze te eten. p 1 woonden een koning en oen ,5 doe. stratenmaker keek goed naar koningin dm een beeldschone doch- Hét timer begon om zeven uur prinses, hoe zit soep at, met ter hadden dat was dus een Drin- en de ministers zaten heel boos te pruimenmondje En hij deed :rl. £oe. De Koning zei- 2* mornet kijken aan tafel. De stratenmaker precies na. ponder te slurpen. een prrns trouwen, dat staat vast, ^el^e convexe Maar het moet een hele sterke hieId de conversatie erin. Toen de de koning tie ministers in het cc i prins zUm eën prini die bet°robh soepterrien werd binnengebracht hij praat'Frans en iuj du blok in onze tuin kan oplichten vroeg hij aan zijn aanstaande Morgerwordt de hrudoflijeiit: 'J-O Hoera, riepen de mimsterr. i Oui. zei de stratenmaker. zagen nu £llemaail m. dat dit En vind je het erg. als er klei- beste koning zou worden later, t ne beentjes inzitten9 vroeg de geleerde en goedgemaziierde kr koning. tenmaker. £n ze zijn getrouwd r _r Non, antwoordde de stratenma- de stratenmaker werd komrz t »e( ker. ze leefden mctg 'lang en gelukhpacti _e st illei aan hei m t xdr Ul'jr. Ill \JIUAZ tuut r.öij UUUUIKU - met één hand; Ik ben «li altijd actoonzoon^Hou^je «n^oep? zwak en nietig geweest, ik wil een sterke schoonzoon. Goed. zei de koningin, maar hoe zullen we die prins vinden? Ze schreven een brief met een heleboel doorslagen naar alle koningshoven in nabu rige landen. Alle prinsen werden uilgenodigd om een wedstrijd te houden in het tillen van rotsblok ken. Er kwamen zeven-en-dertig prinsen op de afgesproken dag. allemaal op vurige paarden met vederbossen op him hoed en sa bels op zij. Ze moesten in de tuin op een rijtje gaan staan en een voor een proberen, het grote rots blok op te heffen met één hand. Oei, wat déden ze hun best. wat sjorden ze en wat trokken ze hard. Maar het rotsblok bleef on beweeglijk staan; er was alleen een prins, die het blok een heel klein eindje kon verschuiven met twee handen en met een heel rood hoofd. Daar stonden de ko ning en de koningin te kijken en zeiden zuchtend: Nee, heren, er is niemand tussen U. die waardig is om met onze dochter tc trouwen. En met tranen in hun ogen klom men de zeven-en-dertig prinsen weer op hun vurige paarden cn reden naar huis. prinses, die de hele tijd voor het raam had staan kij ken. zuchtte ook en was verdrie tig. Zou ze nu nooit een man krij gen? Ze leunde eens uit het raam en keek dromerig naar buiten. En toen kwam daar juist toevallig een stratenmaker voorbij. Hij zag het rotsblok, stapte het hek van de tuin binnen en helemaal spelenderwijs probeerde hij het op te lichten. Wel, dat lukte meteen. Hij zette het weer neer en tilde het nog eens op. met één hand. hoog boven zijn hoofd Va- \J ICOLAAS-JAN schiet eens op, als je kan. der: Moeder! gilde de prinses, kom IV doe je broekje nou an. toch eens kijken, een^-bele sterke ,et je lichtblauwe hoedje no man. Daar kwamen dc koning cn zijn gemalin aanhollen en ze za- DE 1 w VOi gen nog net. hoe daar die straten maker stond met het rotsblok bo ven rijn hoofd getild. Dat moet onze schoonzoon wor den, sprak de koning. Morgen wordt de bruiloft gevierd, laat alle fonteinen wijn spuiten cn zeg te gen de bakkers, dat zc taarten bakken. Je begrijpt, hoe verbaasd en gelukkig dc stratenmaker was. dal hij nu opeens met de prinses mocht trouwen. En de prinses v.-as zo blij. want zc vond de stra tenmaker een echte lieve jongen. Maar toen de ministers ervan hoorden, kwamen ze bezorgd naar de koning toe en zeiden: Majes teit, een stratenmaker kan toch latotv geen koning worden? Hij kan niet eens Frans praten en hoogstwaarschijnlijk slurpt hij, wanneer hij soep eet, dat kunnen wij niet toestaan, een koning, die geen Frans praat en die slurpt, is geen echte koning. Tja, zei de koning heel bedrem meld. maar 't is nu wel een beetje tc laat om het nog af te zeggen, de taarten zijn al besteld, weet juilie wat, we zullen vanavond eén grote gezamenlijke maaltijd houden met alle ministers cn de stratenmaker, misschien valt het dan nog wel mee. HET prinsesje had dit gesprek afgeluisterd en ze stapte meteen naar haar verloofde toe: Denk er om! zei ze. als ze je van avond iets vragen moet je ..Oui" zeggen, dat betekent Ja. Of je moet „Non" zeggen, dat betekent Nee. Het is Frans, weet je en als jc soep eet moet je dat heel netjes cn je jasje nou an: nou op. met die veer! dan ben je meteerl weer een echte meneer. Je mag naar de speeltuin met Opa en Zus, zo meteen gaan we weg, met de bus, met de bus, maar schiet dan toch op, anders komt er niet van doe je jasje, je broekje, je schoentjes toch an!.'! Maar Nicolaas-Jan die dacht cr niet an, hij wou nóóit een jasje en broekje meer an hij stond in de hoek in zijn onderbroek en kleertjes an? Dat kwam er niet van. 771 N toen zei het jasje van Nicolaas-Jan dan vlieg ik de lucht in, zo hoog als ik kan, en toen zei het broekje: Ik vlieg met je mee toen zeiden de schoentjes: Wij ook, alletwee, en toen zei de lichtblauwe hoed met de veer: Dag Nicolaas-JanWc komen nooit weer Wc komen nooit weer, is dat naar je zin? Daar vlogen de kleertjes, met niemand er in. En daar stond hij dan die Nicolaas-Jan Hij had er geen jas en geen broekje an hij stond in de hoek in zijn onderbroek, Ja Nicolaas-Jan, dat komt er van. ATU wil hij toch mee met de bus, met de bus, J. V hij wil naar de speeltuin met Opa en Zus, maar Zusje zei: Nee. en Opa zeiNee, wij nemen zo'n jongetje niet met ons mee, Waarom niet dan? Omdat het niet kan! Zonder jasje an. zonder broekje an, zonder schoentjes en zonder hoed met een veer, het kan niet, het kan niet, het spijt ons zeer! Dag Nicolaas-Jan, dag Nicolaas-Jaif dag jongetje zonder kleertjes an! )r. slai 0 d: vez n rr 5 iaa Het he ils orlc iak1 he n i in 1 ard lie oru to po isse de gin ach r zi me Dei >rd< ten aki nts t 1 h rge —Ma Mevrouw Schiaparelli heet onder haar Engelse vrienden Schap. Boven deze foto uit Londen stond One strap says Schap" een schouderband zegt Schap), 't Is een nogal vervelende mannequin met een overdadig mooi avond toilet uit wit linnen. Een strak lijfje en een gestrookte rokDe sjerp is van glinsterend velours. Wel geschikt om eens op een film of modeshow tc bekijken maar niet om te hebben. Korte avond jurken zijn jonger, pittiger en minder omslachtig. Hedenavond HILVERSUM I (423 tn) 19.00 tol 19.30 VARA 19.30 tot 20.00 VPRO 20 00 lot 24.00 VARA 19.00 artistieke staalkaart 19 30 Men sen ln Amerika, causerie 19.45 Passe partout. causerie 20.00 nws 20.05 repor tage 20.15 Weense muz 20.45 cevar prog. 21.45 actuele problemen 22 00 gr. muz. 22.45 voordracht 23.00 nws 23.15 24.00 gram. muz. HILVERSUM n (298 m) 19.00 tot 24.00 KRO 19.00 nws 19.15 reportage 19.20 actua liteiten 19.25 gram. muz 19.35 zang cn orgel 20 00 nws 20 05 de gewone man 20.12 gram, muz. 20.15 Lichtbaken 20.40 gram. muz 20 43 gevar. prog. 214)0 ope- ramuz. 21.55 puzzle 22.03 amusements- muz. 2225 West-Indisch commentaar 22.45 avondgebed en liL kalender 23.00 nws 23.15 nws in het esperanto 23.30— 24.00 gram. muz. Zondag HILVERSUM I (402 m) 8.00—12.00 en 17.00—18 30 VARA 12.00—17.00 AVRO 18.30—19.00 VPRO 8.00 nws en weerbcr. 8 15 postduivcn- ber 820 gram. muz. 820 v. h. platte land 8 40 v. d. militairen 9.10 postduiven ber. 9.15 verzoekprog. 9 45 Geestelijk le ven. causerie 10.00 kamcrork. 10.30 Met cn zonder omslag 11.00 meisjeskoor 11.15 cabaret 12 00 harmonie-ork. 12.30 v. d. jeugd 12.40 orgelspel 13.00 nws en weer bcr. 13.15 mededelingen of gram. muz. 13-20 amuscmcntsmuz. 1350 Even afre kenen. heren 14 00 gram. muz. 14 05 boe kenhalfuur 1450 gcd. Don Giovanni, opera 16.10 filmpraatje 16.25 gram. muz. 1650 sppitrcvue 17.00 mandolinemuz. 17.20 mannenkoor 17.40 Dc zes gaan aan FEUILLETON -door Nicholas Blake 70 „Ik wil niet roddelen, hoor. Maar als kapitein Wijs z*n poppie vlak bij zich wil hebben, nou, wie geeft hem ongelijk? We leven niet in de Mid deleeuwen, hè?" „Poppie?" vroeg Nicolaas, hem steels aankijkend. „Esmeralda. Ze zijn erg voorzich tig, altijd keurig van „Wilt U even een brief opnemen, juffrouw Jan sen? Zeker, kapitein Wijs." maar ze kunnen Arthur Foscuro toch niet bedonderen. Als ik eens ging ver tellen wat ik allemaal gezien heb „Waarom heb je ccn blauwtje ge lopen bij juffrouw Jansen9" zei Ni colaas uiterst koel. ..Hield ze niet van dat nare snorretje of stonden je manieren haar niet aan9" „Kom, kom." Arthur's stem ver loor ineens alle bravoure, „Ik wou alleen maar zeggen „Zeg dat dan maar ergens anders Goedennuddag." Nog voordat hij weg was. maakte Nicolaas zich verwijten. Hij hield niet van mensen, die uit de hoopte deden tegen getuigen of hen de les gingen lezen Ik heb toch om praat jes gevraagd? Waarom doe ik dan zo schoolmeesterachtig als ik zc krijg aan*, te horen? De oorzaak is, dacht Nicolaas, die zelden een gele genheid liet voorbij gaan om zich zelf op een intellectuele onoprecht heid te betrappen, de oorzaak is al lereerst, dat ik geïrriteerd ben door de zinloosheid van al deze gesprek ken. en ten tweede dat ik Esmeralda Jansen in bescherming wil gaan ne men. En als een man ccn vrouw in bescherming wil gaan nemen, dan wordt het hoog tijd dat iemand hem eens gaat beschermen. Toen hij het hele personeel on dervraagd had, besloot Nicolaas dat hij voor straf maar eens het schrift moest doorkijken, waarin Paul Per ry alle gesprekken genoteerd had. die hem ter ore waren gekomen. Hij moest die zelfkastijding echter nog even uitstellen, want nauwelijks had hij het schrift opengeslagen of dok ter Holverd kwam binnen, een ver ontruste uitdrukking op zijn gezicht. „Ik ben in 't geheel niet tevreden over de toestand van juffrouw Ar nold," zei hij dadelijk. „De littekens van de blaren zien cr niet mooi uit, en nu bekent het kind, dat ze sinds gisteren het verband er af gelaten heeft. Eerljjk gezegd, er is infectie bijgekomen. En ze is niet zo heel sterk. Ze moest eigenlek naar een ziekenhuis." „O juist zei Nicolaas na een ogenblik stilte. „Wil ze?" „Dat is juist de moeilijkheid". „Zal ik eens even met haar gaan praten? Misschien kan ik haar over halen." Zeker, dat zou heel vriendelijk van U zijn." Dora Arnold had een hoogrode kleur, en voelde zich zichtbaar ziek, toen Nicolaas bij haar binnen kwam. Toch weigerde ze hardnek kig om op het voorstel van de dok ter in te gaan. „Het is mijn principe nu eenmaal." zei ze. „Daar hebben we alle respect voor. Maar U bent hier in het kamp niet veilig. Misschien bent inder daad het doelwit van al deze inci denten." „O. mijnheer Vreemdeweg, wat bedoelt U?" Het meisje was veront rust, maar ook duidelijk gestreeld het effect, dat Nicolaas beoogt had. Het gebeurde niet vaak. dat ze in het centrum van de belangstel ling stond. „Helaas kan ik U niet meer ver tellen." (Dat is nog waar ook, dacht Nicolaas.) „Maar U zou me een groot genoegen doen als U ..Dan zal ik het wel doen. Ik zeg altijd, dat het belang van de ge meenschap vóór je eigen principes moet gaan. vindt U ook niet, mijn heer Vreemdeweg?" „Zeker in dit geval. Mag ik U nu nog een paar vragen stellen? En wilt U absoluut met niemand daarover spreken?" „Dat beloof ik U." Nu was juf frouw Arnold's blos toch zeker ge deeltelijk van opwinling. „Ten eerste, wist iemand hier in het kamp. dat U zo gevoelig bent voor wilde peterselie, of voor bloed vergiftiging? Iemand van de em ploye's of van de gasten? Zouden ze het buiten het kamp van iemand hebben kunnen horen, in Uw fami lie of op Uw kantoor9" „Nee, dat denk ik niet. Alleen mijn vriendin. Jeanne. Jeanne wist, dat ik bloedvergifti.Dat ik wat de dokter bloedvergiftiging noemt heb gehad. Maar ik heb nog nooit wilde peterselie aangeraakt. Weet U. ik hou erg veel van planten, maar ik pluk nooit wilde bloemen. Ik vind, dat je ze mdet laten staan waar God ze heeft laten groeien." „Jifist. Hebt U ten tweede enige reden om te vermoeden, dat het zij kapitein Wijs, of zijn secretaresse, het zij zijn broer een of andere grief tegen U hebben? Schrikt U daar niet van. ik moet deze vragen nu eenmaal stellen, en meestal leidt het tot niets. Denkt U maar even goed na." „O. nee. mijnheer Vreemdeweg Dat is echt onmogelijk. Ik had ze geen van drieën ooit van mijn leven ontmoet." Het meisje hield ineens op. „Ik kende ze niet." de slag. hoorspel 18 00 sport 18 15 nws en sporUutsl. 18.30 Ned. Herv. kerk dienst. HILVERSUM I (402 m) 19 00—20 00 IKOR 20 00—24.00 AVRO 19.00 kinderdienst 19.35 bijbelvertelling 20 00 nws 20.05 gram, muz. 20.-15 actua liteiten 21.00 gevar. muz. 21 30 Don Gio vanni. opera 23.00 nws 23.15—24.00 gr. muz. HILVERSUM II (298 m) 8.00—9 30, 12.15—17 00 KRO 9.30—10.00, 11.30—12.15 NCRV 10.00—11.30 IKOR 17.00—19.00 NCRV 8 00 nws en weerber 8 15 gram. muz 8 25 Hoogmis 9 30 nws en waterst. 9.45 gram. muz. 10.00 Piot. Kerkdienst 1150 gram. muz, 1215 apologie 12 35 gram. muz. 12 40 lunchmuz 12.55 zonnewijzer 13 00 nws. weerbcr cn Kath. nws 13 20 Die Walkure, opera 1450 Uit het boek der boeken 14.45 pianorecital 15.15 Kath. overleg, discussie 15.40 gram. muz. 16 10 Kath. Thuisfront overal 16.15 reportage 16.30 vespers 17.00 Geref. Kerkdienst 18.30 v. d. strijdkrachten. HILVERSUM II (298 m) 19.0019.45 NCRV 19.43—24.00 KRO 19.00 orgelconcert 19 15 v d jeugd 19.30 nws sportuitsl. en weerber. 19 45 actualiteiten 1952 bockbcspr 20 05 De gewone man zegt er 't zijne van 20 12 gevar prog 22.45 avondgebed en hL kalender 23 00 nws 23.15—24 00 gr. muz. RADIOCENTRALES Programma 3 8 nws 8.05 rhythm gram. muz. 8.30 dagklappcr 8.40 orgelspel 9.00 nws 9.15 gram. rpuz. 9.20 gesproken aperitief 9 30 rol. gram muz. 10.00 gewijde muz. 10 40 gram muz. 1100 lanfarëmuz. gram. 1145 radiojournaal 12.00 lichte gram muz. 12.15 Leo Souris en cns. 12 30 wcerbct 1252 verv. Leo Souris 13.00 nws 13.15 lichte gram. muz. 13 30 v. d. soldaten 14 00 Hoffmann's Erzahiungcn 16.05 lichte gram. muz. 17.00 Dordrechts mannenkoor 17.20 gr. muz. 17 55 sport uitsl. 18.00 ouderwetse amusementsmuz. 19 00 nws cn reportage 19 30 Variété- prop, 2150 actualiteiten 2145 orgelspel 22.00 nws 22.15 verzoekprog. 23 00 nws 23.05 lichte gram. muz. Programma 4 8.00 Carrol Gibbons 8 20 Way out West 8.40 ork. Leger des Heils 9.00 nws 9.10 orgelspel 9.30 gram. muz. 10.00 Fred Hartley en ens. 10 30 Billy Cotton en ork. 1100 gram muz. 11.15 gevar. prog. 12 00 marsen 12 30 verzoekprog 13.45 Frans cabaret 14 00 pop. Zondagmiddag- concert 15.00 nwe platen 15.30 gram, muz. 16.00 BBC Northern orch 17.00 dansmuz. 17 30 v. d. soldaten 17 45 pop melodieën 18.30 gram muz 19.0U The New London orch. 19.45 Reg. Leopold en ens. 20.30 community singing 21.00 om- roepork. en omrodfikoren 21.53 lichte gram, muz 22.00 nws 22.15 orgelspel 22.45 rythm. muz. 23 15 Peter Yorke cn miniatuur ork. 23.56 nws. ENGELAND (342 m) B B.C. Home Service 18.00 nws 18.15 reportage 18.30 mil. ork. 19 00 orkestconcert 19.45 avond dienst 20.25 liefdadigheidsoproep 20.30 toorspcl. 21.00 nws 21.15 causerie 21.30 Wlankbeeld 22 30 viool en piano 22 52 epiloog 23.00—23 03 nws BELGIE (324 m) Brussel 18 00 gram 18.30 godsd half uur 19.00 nws 19 30 gevar. prog 2130 actualiteiten 21.45 gram. 22.00 nws 22.15 verzoekprog. 23.00 nws 23.0524.00 gram. BELGIE (484 m) Brussel 19 00 godsd. half uur 19.45 nws 20.00 omroepork. en koren 21.00 jazzmuz 21.53 gram. 22 00 nws 22 10 gram. 22 30 dansmuz. 22.55 nws 23.00 gram. 23.55 nws. Maandag rdo 1 tc de HILVERSUM I (402 m) 7.00—10.00. 10.20—i9.no vtuni 10 00—10.20 VPRO 7 00 nws 7.18 gram. 8 00 nws cn ber. 8 18 gram. 9 00 gram. (3 30-:i|3| waterstanden) 10 00 Voor de oude d4|r€ causerie 10.05 morgenwijding 10.20 pd 10 30 v. d, vrouw 10.45 v. d. zieken llfl *1 klein koor 11.45 voordracht 12.00 orri spel 12.30 mededelingen 12.33 v. h ri' teland 12 38 gram. 13.00 nws 13 15 v MM middenstand 13.20 omroepork. 14 00 p^, wetenschappelijke causerie i4.15 tak kersenbloesem, hoorspel 15.10 c ork cn solisten 17 00 v. d kinderen lujjft v. d jeugd 17.30 gram. 18.00 nws llf D mededelingen 18.20 accordeonmu:. UtJ: reportage HILVERSUM I (402 m) t v 19.00—24.00 VAM till 19.00 De les van de na-oorlogse n3-»r^ nallsatics. causerie 19.15 cello en r^odi 19 45 gram. 20 00 nws 20 05 actualifeiy 20.15 negrospirituals 20 45 cabaret 212 gram 21.45 reportage 22 00 philh. of 23.00 nws 23.1524 Ou gram. -1 HILVERSUM II (298 m) i 7 110—19.00 NC1W 7 00 nws 7.15 ochtendgymn. 7.30 eniSg 7.45 ccn woord voor de dag 8.00 mv; d weerber 3 15 gewijde muz. 8 45 strU ork. 9.15 v. d. zick.n 9.30 gram. 1 morgendienst 1100 gram. 11.20v dracht 1140 bariton cn piano gram. 12.30 mededelingen 12.33 concert 13.00 nws 13.15 mandoliner™ 13 45 gram. 14.00 v. d. kinderen Uj gram. 15.40 altviool cn piano 16 00 k bellezing 16,45 vocaal ens 17.00 v kinderen 17 15 orgelspel 17.45 reg. ui« 18 00 pianoduo 18.20 gram. 18.30 v. I strijdkrachten. HILVERSUM II (298 m) 19.00—24.00 Nfl 19.00 nws en weerber. 19.15 kof«? kwartet 19 30 radiokrant 19.50 nwi kwartet 19 30 radiokrant 19 50 r' 19.55 symph. ork. en soliste 21 00 Nier Europa, causerie 21 20 omroepork 2.) causene over Amerika 22.00 znn« orgel 22 15 viool cn piano 22.45 av«9 overdenking 23.00 nws 23.1524 00 ld let. PrograminJ' 7.00 nws 7.05 gram. muz. 7.30 krom' muz. 8 00 nws 8.05 morgcnconc 9 00 n» v d dag 7.40 ochtendgymn. 7 50 fi": 9 05 lichte gram muz. 10.00 1c m<nil en musique 10.50 reportage T°ur,.. France IJ 00 Harry Roy en ork. H- viool cn piano 12 no Mclachrino Stnrf 12.15 pianospel 12.30 weer- cn landbou» ber 12.40 verv. Sylvain Hamy 13.00 ra 13 15 those were the days 13-55 cr'c _B uitsl. 14.00 geliefde artisten 15.00 roepork. 16.00 orgcl- cn koorwer«- 17 00 nws 17.10 ork. Eloward 18.00 bFH letmuz. 13 20 Ronde van FrankrUk v. d soldaten 19 00 nws 19.30 pop muz. 19.50 causerie 20.00 le crochet diophoniquc 20.30 Madame FolPk* voyage 20.40 Musette ork 20.48 Point dc Mire 21.00 verzoekprog. salonork. 21.45 Spaanse volkjlieo^rin 22.00 nws 22 15 verzoekprog. 23.00 23.05 pianowerkjes 23.20 koor en o: lTn Program»» 7 00 nws 7.15 BBC West of Ent1»-. Light orch. 7.50 lift up your hearts i'/ai weerber. 8.00 nws 8.10 ochtendcenct iu 9 00 nws 9 10 verzoekprog. 9.55 a !;'ÜJ with, Ted Rav 10 00 Empire Theatre mories 10 45 Rawicz en Landauer l''20 KneUer Hall Gala conc. 12.00 gr. 12 20 verzoekprog. 13 00 nws 13 10 muz. 13.25 toeristenkroniek 13-30 gfj-i"" muz 14.00 symph. gram. muz. "rinl operettemuz 16 00 lichte gram. to 17.00 ouderwetse dansmuz. 17JO muz. 18.00 v. d. soldaten 18 25 v. a.J beiders 18 45 follies of the air 19.30 r-J"*.*, neers of Rhythm 20 00 It's a greatJ5V! 20.30 Vichy-concert 22.00 nws 22.15 85*ar Ballroom 23.56 nws.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 4