Geheimzinnige verdwijning van bedrag van twintig shilling c mmm TUSSEN TWEE VUREN De Kerk zegent de wapenen niet, maar zij bidt om de vrede \u: MMM Vragen in verband met horloge en een sigaret r Man van internationaal formaat heengegaan MOEILIJKHEDEN? Wij geven raad Moei Lj eens hóren IN MEMORIAM JAN SMUTS Heengezonden premier Venizelos terug ^OJinsdag 12 September 1950 3 Indiscreet llln zake uw artikel „Publicaties Ijver de zaak Schallenberg" zou ik illen^vragen: ..Moet publiciteit zo "t gaan dat zelfs de intiemste le vensverhoudingen van de bewuste personen worden behandeld? Wordt ïarmede een goed artikel dat aarheid en recht beoogt niet ver- agt tot een minderwaardig specu- ren op de sensatiezucht? LOVANHA Bij de publicatie van onze ar- kelen over dc dood van Schallen- zrg heeft allerminst sensatiezucht koorgezeten. Voor zover in deze eschouwingen enkele bijzonder- —eden uit het prive-levcn van de 'jerledene worden behandeld, is At slechts geschied, omdat de of- (Sciële theorie van politie en Jus- tie omtrent de oorzaak van challehbergs dood gedeeltelijk o deze bijzonderheden berust, verigens zijn deze bijzonderhe- en terstond na zijn plotseling .verlijden ook al in verband nTiet het toentertijd ingestelde on door vrijwel alle kran- rn aangeroerd, hetgeen evenmin *\t sensatiezucht, maar om dezelf redenen geschiedde als wij dit ™|ans hebben gedaan. Men zou d'0 men dit wenste over Sclial- Wïnberg genoeg sensatie kunnen 1 iaken zonder deze pariiculic- dingen aan te roeren. Wil men dtzhtcr een serieus antwoord op de ivraag hoe hij de dood vond, dan zzl men dingen als waarop inzen- er doelt ernstig onder dc ogen btebben te zien. Red.). •ijc Verdraagzaamheid ir-Als er in Nederland een katho- k£«ke meerderheid bestaat, wie het dan te zeggen, de Paus ot 'lyjn ondergeschikten? Mr dr Loeff jvceft op het congres van het katho- :eke vormingscentrum gezegd, dat UIT het feit, dat Frits Schallenberg een borrel op scheen te hebben toen hij levenloos in de vijver van het park Zorg vliet werd gevonden, kan men de logische gevolgtrekking ma ken, dat hij dan dus in de fatale nacht van 13 op 14 September eei dit geval van'onderdrukking van geen sprake zal Maar wat zouden dc Neder- ABONNE oeindse katholieken doen. als zij van Vaticaan andere instructies zou- en ontvangen? Wij zouden mr oeff graag geloven, maar dienen te houden met wat in t(.cpanje gebeurt. De gewetensvrijheid k£: een belangrijke zaak. tG.S Gevaar langs de teeg ld-,Er gebeuren herhaaldelijk onge bakken met trailers met volgwa- ;ens. Waarom wordt niet voorge- J ;:hrevên dat deze aan beide zijkan- jn met een leren riem of zichtbaar IvHiw verbonden worden. De stang a het midden merkt men meestal as als men onder dc aanhangwa gen ligt Vele ongelukken zouden "pannen worden voorkomen en de m''osten voor de vrachtautohouders jken mij niet erg hoog. H. dc B. Consumenten verenigt li ,r' Er zal wel niemand zo optirrus- sch zijn te menen, dat dc 5% jonsverhoging een uitkomst uit de Moeilijkheden zal brengen. De prij- gaan met sprongen omhoog cn et wordt steeds moeilijker rond tc omen. Er zou echter geen loonsverho ging nodig zijn wanneer alle con- ïmenten. zich landelijk verenigden een Consumentenbond. Bij te •^jDge prijzen van eerste levensbe hoeften, zou de bond haar leden .poeten adviseren niet tegen deze grijzen te kopen. Het resultaat zou „Ajn, dat de prijzen op een behoor- iaCjk niveau worden teruggebracht -l3'n er zou geen loonsverhoging no- i iig zijn. loc Dit is geen utopie. Nog niet zo cel lang geleden vonden dc huis in een Amerikaanse staat, dat de vleesprijzen te hoog waren. d:ij besloten geen vlees meer tc ko- zolang de slagers de te hoge rijzen handhaafden. Binnen 2 we- '^en hadden de slagers hun prijzen crzien, aangezien zij begrepen be- jr een redelijke prijs te kunnen ragen, dan het vlees tc zien bedor en. Die kant moeten wij ook op. J. D. GORT dn wijgepensionneerden? P Ik kan mij voorstellen, dat er oldoenins is bij hen, die mede- ank zij de actie der drie grote 3rakbonden, thans 5loonsverho ging krijgen. 5er- Het ligt me echter zwaar op het v;Srt, dat er in de resolutie van .'c:eze bonden niet gerept is over de -lerositie hunner oud-leden, de gc- lc-:2nsionneerdcn. Ook voor hen wordt ?t leven steeds duurder. En veelal ,.,in zij de mensen, die deze bonden s :root en sterk hebben gemaakt. IIs ondank 's werelds loon? J. D. ZWAAN Dierenbescherming Het werelddierenbcschermings- jngres heeft een aantal wensen ge- irmuleerd om de dieren in de meer bescher- /-.ing te verlenen. Jammer genoeg K wamen daar niet bij voor: rr.-te verbieden dat dieren in een hc-'oorlog voor enig doel gebruikt anders clan door het Ro- ctu;de Kruis; lf,-te verbieden dat honden door dc spolitie worden gebruikt bij de ,'tc verspreiding van een volksmenig- .aaj]te of bij relletjes, n. W. F. BENGLEY Wij welzij niet rj[f;Is het niet treurig, dat de regering rtVan plan is, dc jongens die drie A-iren hun leven in de tropen heb ben gewaagd, nu weder onder de bb apenen te roepen? Waarom wor- f<2n de jongens, van lichting 1941— Dorl42 en 1943, die nooit het land niet onder de wapenen rviïroepen? Waarom wij wel en zij vilet? igc."' B. A. R. bevoegde zijde ontvingen ctjifj onderstaande reactie op deze \ginie uit de kring onzer lezers: Iff Gezien de ontwikkeling van dc toestand wordt een opbouw van het defensie- tsteem noodzakelijk geacht. Het logisch, dat voor dc drie divi- es, die men van plan is .tc vor en, de regering gebruik maart 111 *n die militairen, die in Indone- zijn geweest of in Nederland nodige practischc ervaring heb- m opgedaan. Met lichtingen, die Vmmer werden opgeroepen, kan V.cn moeilijk op korte termijn di- a[.sies samenstellen. ,c%Het ligt overigens niet in het ^ffornetnen, dc tc vormen drie di- r iysies thans in actieve dienst op tc 'Liepen. Wel worden zodanige maatregelen getroffen, dat zij zo .pidig op korte termijn kunnen orden gemobiliseerd). {Raadsels rond de dood van Schattenberg {9) V ergens een bezoek moet heb ben afgelegd. Maar prikkelt deze conclusie niet onmiddel lijk tot tegenspraak? Maakt iemand, die tegen enen in zijn slaapkamer zijn sigaret dooft, zijn polshorloge afdoet en een bedrag van ongeveer 47.op zijn nachtkastje legt, wel de indruk nog ergens op visite te wil len gaan? Als de Haagse politie dit mocht willen opmerken, het standpunt huldigend, dat Schallenberg zich van dit alles alléén maar heeft ontdaan, omdat hij wist dat hij weldra in het donkere water zou liggen, dat hij altijd zo buitengewoon verafschuwde, dan ziet zij ons inziens over het hoofd, dat juist die voorwerpen in de slaapkamer enkele vragen doen rijzen, die nooit beantwoord zijn. Waarom ging Frits Schallenberg 's nachts uit Als 't de bedoeling van Schallenberg geweest is zich van enkele waarde- volle voorwerpen te ontdoen, omdat hij van plan was zich te gaan ver drinken. waarom maakte hij dan wèl zijn horloge los, maar liet hij zijn eveneens waardevolle vulpen in zijn zak zitten? Waarom verzuimde hij dan als hij alles zo zorgvuldig van tevoren overwoog zijn zak boekje te vernietigen? Waarom log de hij wèl f 47.- weg, maar niet zijn portefeuille? En als hij werkelijk uitging om zelfmoord te plegen, waarom heeft hij dan zijn in dat geval mogelijk laatste sigaret niet tussen de lippen gehouden tot hu de vijver bij de Groot Hertoginnelaan bereikte? Dringt zich, hoe langer men over deze vragen nadenkt, niet sterker en sterker de gedachte op. dat Schallen berg werkelijk van plan geweest kan zijn naar bed te gaan, maar zich op het laatste moment herinnerde, dat hu iets had vergeten Woensdag 14 September 1949, 1 uur 's morgens. Frits Schallenberg maakt zich gereed om te gaan slapen. Lang zaam loopt hi; de trap op. Hij opent zijn slaapkamer, draait het licht aan en slu.it de deur achter zich. Al sinds jaren slapen de Schallenbcrgs gescheiden. Hij is alleen na een rus tige vond. gevuld met liefhebberijen cn een onschuldig spelletje kaart. Morgen zal het leven misschien heel anders zijn. Wie weet het ene ogen- blilwat er het andere moment van zijn zenuwen zal worden gevergd? Het is goed zich thans ter ruste te begeven Langzaam dooft hij zijn sigaret. Hij is van nature netjes, deze Schallen berg. In géén geval wil hij de kans lopen as te morsen bij het ontkleden of zijn colbert te schroeien. Automa tisch gespt hij zijn horloge los. Denkt hij ov dat moment aan het tennis- tournooi? Aan het komende feestje in „Het Goude Hooft"? Zijn vin gers tasten als naar gewoonte in zijn vestjeszak. Het daarin aanwezige geld verhuist van plaats: Nederlands geld, Engels geld. Frits Schallen berg houdt twintig shilling in zijn handen. Er is alle grond om aan te nemen, dat op hetzelfde ogenblik zijn gedachten met duizelingwekken de vaart ver van dc tennissport cn het kaarten zijn afgedwaald Misschien heeft hij even het ge richt van John Wermeslager van Sparwoude voor zich ge zien. die hem die middag, Dinsdag 13 September is komen opzoeken. Deze had geld nodig. Engels geld, en Schallenberg heeft hem geholpen, al weet hij wel dat Wermeslager het niet gauw zal kunnen terug geven. Hij kent Wermeslager al zo lang Waarom zou hij het hem geweigerd hebben? Is hij niet zijn hele leven graag bereid geweest voor een ander iets te doen? Heeft hij niet destijds, toen hij nog bij de Feldgendarmerie was en ge vangenen uit het Scheveningse Oranje Hotel naar het Kriegsgencht in Utrecht moest brengen, hen met groot persoonlijk risico naar zijn Haagse woning gebracht, alleen maar om de familieleden de geler genheid te geven met hen in con tact te komen? Alleen maar omdat zijn goede hart hem daartoe bewoog? Hoe is hij nu opeens op die ge vangenen-transporten gekomen1 O ja: dc Feldgendarmerie Utrechtuit die tijd kent hij John al. Het is alleen maar héél even op gedoemd. omdat hij 's middags, toen deze zijn hulp inriep, óók een on deelbaar ogenblik aan de bezettings tijd heeft moeten terugdenken. Ook in die dagen heeft hij hem meer dan eens geholpen. Zo zou het gebeurd kunnen zijn. Maar 'n feit is het, dat Schallenberg die middag, 13 September aan Wer meslager twee biljetten van 1 pond sterling ter hand heeft gesteld en daarbij gezegd heeft: Ik heb ook nog twintig shil ling, maar die kan ik je niet geven want die heb ik ergens voor nodig" Ergens voor nodig! Hoe is het mogelijk, dat het hem volkomen door het hoofd is gegaan. Dat heb je nou van 7.0'n avond, waarop je kaart een kopje chocolade driDkt cn ovei koetjes pn kalfjes praat. Maar waar om zou hij niet alsnog....? Het is immers niet ver?.... Harry Trimbach hoort hem de trap af gaan en de W C. gebruiken Dan slaapt hij in. Hij heeft niet meer gemerkt, dat Schallenberg ook de benedentrap is afgedaald cn de voor deur achter zich heeft dichtgetrok ken. Zijn horloge on het geld op he» nachtkastje heeft hij laten liggen Herdenkings-artikelen plegen meestal een opsommjng te zijn van de goede kwaliteiten van de be trokkene cn soms is men geneigd zich met een zeker cynisme af tc vragen waarom het overlijden van een persoon nu juist de aanleiding moet zijn tot het opsommen va;i zijn grote eigenschappen. Af en toe komen wc echter in de geschiede nis personen tegen over wie tij dens hun leven al zo veel en zo veel goeds is geschreven, dat het opstellen van een herdenkings-ar- tikel een overbodige bezigheid schijnt. Zon figuur is dc thans ontslapen Jan Christiaan Smuts, die zowel voor mede- als tegen stander aanvaardbaar was. Eens aanvoerder der Boeren In hun strijd tegen het Engelse imperialis me. thans heengegaan als veld maarschalk van Groot-Brittannië, thans het symbool van het ..British Commonwealth of Nations", ccn term die hij zelf het eerst ge bruikte. Zijn opvattingen deden hem bo ven alle partijen staan, hoewel hij niet aarzelde partij te kiezen. Dit demonstreerde hij duidelijk In 1939. toen hij ten koste van een breuk met Herzog. dc neutraliteit van de Unie van Zuid-Afrika op gaf om naast Engeland legen het nationaal-socialisme te strijden. Dank zij het vermogen over kleine tegenstellingen heen te zien, was zijn optreden van grote waar de voor elke organisatie, die zich tot doel stelde de tegenstellingen tussen de naties onderling te ver kleinen en ten slotte te overbrug gen. Wanneer de organisatie der Ver enigde Naties mocht falen het geen men met alle middelen moet trachten te voorkomen dan zal het wellicht zijn omdat figuren als Smuts te weinig ♦alrijk zijn onder de huidige politici. De gezant van de Unie van Zuid- Afrika in Nederland, dr. D B. Bos man. schrijft ons: In zijn veelbewogen geschiedenis van de laatste halve eeuw heeft het Afrikaanse volk verscheidene man nen voortgebracht, die ver buiten de grenzen van ons land bekend heid verworven hebben. Vijftig jaar geleden waren er op het Afri kaanse toneel Kruger, Steyn, De Wet, Botha, Reitz, Hertzog en de jongste van hen Smuts. Gisteren is ook generaal Smuts van het to neel verdwenen. Veertig jaar lang heeft hij in Zuid-Afrika een lei dende rol gespeeld en sedert de eerste wereldoorlog ook buiten Zuid-Afrika. Twee keer was hij lid van het Britse oorlogskabinet. Bij dc tot standkoming van de vrede van Versailles was generaal Smuts een van de belangrijkste voorstanders van de idee van een Volkenbond. Tussen de twee we reldoorlogen is hij een staatsman van wereldfoi maat geworden. Gedurende dc tijd dat hij leider van dc oppositie was, heeft hij zijn philosofisch werk over „Holism and Evolution" geschreven. Zijn belangstelling in wereldza-, ken was er misschien de oorzaak van. dat hij niet altijd in nauwe voeling met zijn eigen volk geble ven is. Het Zuidafrikaanse toneel was voor hem te beperkt gewor den. Op 75-jarige leeftijd is hij nog leider geweest van dc Zuidafri kaanse delegatie bij de organisatie van de Verenigde Naties. Zijn vitaliteit was verbazingwek kend. Als kanselier van de univer siteit van Cambrigde (hij was te gelijkertijd kanselier van de uni versiteit van Kaapstad) heeft hij er op 73-jarige leeftijd niet tegen op gezien óm heen cn weer te vliegen om een lezing te houden. Tot op hoge leeftijd was de bestijging van de Tafelberg ccn wekelijkse oefe ning voor hem. Wanneer zo een man ziek wordt, betekent het het einde. Zuid-Afrika verloor in Jan Smuts een geleerde, een militair, een groot politicus en staatsman en een groot leider Zijn diensten voor ons land blijven onverganke lijk. HnarkwestlM T«t«ztcel* «•éerdonispea «loeft tBTftlidlteltswet ciTlelo procedure» xrbeldrvret en*. Meenemen zou maar tijdverlies heb ben betekend Frits Schallenberg slaat linksaf cn loopt de Piet Heinstraat uit. Op de hoek van de Zoutmanstraat voelt hij de vrij straffe wind. Hij vindt het prettig. Gaat hij niet dikwijls voor 't naar bed gaan nog 'n straatje om? Vanavond schept hij voor dc tweede keer een luchtje. Hij heeft al een frisse neus gehaald toen hij zijn vrouw tegemoet liep. Maar dat is al weer bijna twee uur geleden en daarna heeft hij in een rokerige huiskamer gezeten. De wandeling waar hij niei op had gerekend is hem niet onwelkom. Hij heeft geen jas bij zich. maar hij zal gauw weer terug zijn. En op dat moment is het nog droog Ongetwijfeld heeft de politie ook een theorie over wat er gebeurd kan zijn in die laatste ogenblikken, dat Frits Schallenberg in zijn woning heeft vertoefd. Misschien beweert rij, dat het allemaal heel anders is ge gaan. En waarom zou dat niet moge lijk zijn? Maar het probleem is, waar de twintig shilling zijn geble ven. die Schallenberg Dinsdag 13 September in zijn bezit had. die hij „ergens voor nodig" had en die niet op hem zijn teruggevonden. Dat is weer een van de dingen die wij graag zouden willen weten. Zoals wij ook graag zouden willen weten, wat hij die Dinsdagmiddag heeft bespro ken met mr. John Wermeslager, de gewezen Utrechtse advocaat, die nog niet .eens zo heel lang vóór Schallenberg hartstochtelijk heeft gejaagd op precies dezelfde buit, die Schallenberg op 't punt staat samen met de Rijkspolitie te verschalken; het vermogen van dr ing Frit* Arthur Mucke. Dit is de plek. waar Schallenberg, voor zover het de politie bekend is, voor de laatste maal in leven de lijve is gezien door twee jon gedames, die hem kenden van de tennisbaan Het is de hoek van de Zoutmanstraat en de Van Speyckstraat in Den Haag. Sa men met de beide meisjes stond Schallenberg er een ogenblik te praten, Woensdag 14 September 1949, 's morgens vroeg om kwart over éénWat er daarna met hem gebeurde is gehuld in een waas van geheimzinnigheid. ATHENE. Drie Griekse partij leiders zijn het Maandagavond eens geworden over de samenstelling van een nieuwe coalitieregering met Sophocles Venizelos (liberaal) als eerste minister; Constantin Tsaldaris (populist) en George Papandrcoe (sociaal-democraat) zijn de twee vice-premiers. Dc drie partijen heb ben meer dan 160 (van de 250 af gevaardigden) in het parlement. Tsaldaris. die Zondag van dc ko ning opdracht kreeg om een rege ring tc vormen, bood Maandag aan. het premierschap aan Venizelos af te staan om een samenwerking te vergemakkelijken. Tsaldaris gaf Maandagavond zijn mandaat terug, dat vervolgens aan Venizelos werd overgedragen. De Internationale Bruckner Vereni ging te Wenen, voorzitter prof. Max Auer. heelt aan Eduard van Beinum d» grote medaille geschonken voor ziln ver diensten voor Bruckner'» muziek. Vraag; G. St. wil graag weten of dc huur bij inwoning met 10% wordt verhoogd. Antwoord: In het onderha vige geval mag, waai het gaat om een dochter met haar man, die is komen in wenen, «lechts sprake zijn van 5%, omdat 1 familielid niet behoeft te worden meegeteld. Vraag: Th. W. de W. stelt enige vragen over de noodvoorzie ning ouden van dagen. Antwoord: Een echtpaar, wonende in een 1ste klas gemeen te, ontvangt bij een inkomen, als door vragensteller opgegeven, een uitkering ingevolge de Noodwet Ouderdomsvoorziening van f. 252.- per jaar. Zonder de neveninkom sten zou de maximum-uitkering 936.per jaar bedragen. Als al gemene regel geldt, dat van het in komen de helft in mindering wordt gebracht op dit maximum. Dat inkomen wordt daartoe te voren naar beneden afgerond op een veelvoud van f. 50.Indien echter het aldus verkregen bedrag aan nooduitkering -f het onafge ronde inkomen tezamen meer be dragen dan f. 1375.(dat is de inkomensgrens voor het recht op nooduitkering in een gemeente der le klasse), wordt bovendien dat meerdere nog afgetrokken. De rest wordt eventueel naar bo ven afgerond op ccn veelvoud van f. 12.en vormt het bedrag aan nooduitkering, waarop men aan spraak kan maken. Vraag: H. J. K. meent, dat de huiseigenaar, in verband met de medeinwoning ten onrechte met terugwerkende kracht verhoogde huur vergt. Antwoord: Het is wel jam mer, dat de huiseigenaar zijn vor dering pas laat instelt, maar hij heeft recht op verhoogde huur. Er mag bij mede-inwoning worden geheven van: 1 mede-inwoner, 5 voor 2 mede-inwoners 10%, 3 of 4, 15%; 5 of 6. 20 en voor 7 of meer mede-inwoners, 30%. Echter mag 1 familielid worden afgetrokken. Vraag: H. K. maakt bezwaar, dat nu er sprake is, dat twee perso nen als mede-inwoners bij hem zijn gekomen, de huiseigenaar 10 extra huur vergt. Antwoord: Daar één van de twee inwoners een familielid is, mag geen 10 worden gevraagd, maar 5 huurverhoging. Het te veel gevraagde behoort te worden teruggegeven. Zo de huiseigenaar dit weigert, dient contact te wor den gezocht met cie plaatselijke commissie voor de Prijsbeheérsing. Vraag: Van N. Deze is het niet duidelijk, waarom de notaris enige moeilijkheden ziet bij de overdracht van een huis. Antwoord: Het gaat hier om een woning, waarvoor een vergoe ding zal worden gegeven ingevolge de wet op de materiële oorlogs schade. Dc nieuwe eigenaar is geen Nederlander. Hierdoor kunnen moeilijkheden rijzen bij' de regeling van dc oorlogsschade. Men zal dus goed doen tc luisteren naar wat de notaris zegt. Ook kan men advies gaan vragen bij het Provinciaal Bu reau van de Wederopbouw en de Volkshuisvesting. Vraag: I. L. wil weten of hij onder bepaalde omstandigheden kan meedelen met een erfenis. Antwoord: Het gaat hier om een wel zeer gecompliceerd geval, waarbij sprake is van enkele „na tuurlijke kinderen", van wie wij niet weten of zc wellicht „geëcht" zijn. Onder die omstandigheden doet men goed mei ecn notaris te gaan spreken, die. wanneer hij alle omstandigheden kent. het juiste advies ongetwijfeld zal geven. Vraag: A. P. M. wil weten, of een onderwijzeres bij het Gemeentelijk Kleuteronderwijs verplicht tegen ziekte verzekerd is. Antwoord: In het onderha vige geval valt dc onderwijzeres onder de bepalingen van de Ambte narenwet. Op grond hiervan is zij niet meer verplicht verzekerd voor Ziektewet en Ziekcnfondsenbesluit. Met hot oog op de geneeskundige behandeling zal zij derhalve goed doen zich als vrijwillig verzekerde bij een ziekenfonds te melden. Vraag: R. de J heeft het voor nemen te emigreren cn wil nu iets weten omtrent de eventuele terug storting van gelden, welke door middel van hot zegeltje ten behoeve van de oude dag zijn betaald. Antwoord: Premiën, welke ingevolge de Invaliditeitswet in cle loop der jaren zijn betaald in de vorm van rcntezegels, zijn bij emi gratie niet verloren. Men kan deze verzekering zelfs vrijwillig voort zetten, waardoor men zich van een zo hoog mogelijk rentebedrag kan verzekeren bij het intreden van in validiteit of het bereiken van het 65c jaar. De rente wordt ook be taalbaar gesteld, als de rechtheb bende in het buitenland ziin ver blijf heeft Alleen ten aanzien van vreemdelingen is bepaald, dat zij gedurende de tijd, die zij in het buitenland doorbrengen, van de toegekende rente niet meer zullen ontvangen dan het equivalent be draagt van het totale bedrag der voor of door hen geplakte premiën. Wat nu betreft de restituties van premiën. betaald voor een begrafe nisverzekering, moeten wij voor het ogenblik het antwoord schuldig blijven, omdat wij niet weten hoe de polisvoorwaarden luiden. J fpEN maand geleden gaven wij te dezer plaatse enig commentaar Hf op het manifest van dc geloofsgemeenschap van „Kerk en Vrede". Daarop kwam een aantal reacties binnen utt onze lezerskring, op en kele waarvan wij gaarne nader ingaan. In ons betoog: bedoeling en bijbelse fundering van „Kerk cn Vrede" zijn goed, maar ze zijn in dc praclijk oniioudbaar, schuilt minder tegenstrijdigheid dan men meent. Heel het leven, cn bovenal dat van de christen, staat in een spanning van wel zeer bijzondere aard. In dat van „Het goede, dat ik doen wil, doe ik niet, en hel kwade, dat ik niet wil, doe ik". Een christen is overigens geen onder mens dan elk ander. Ook wanneer hij kiest cn het leven plaatst, hem herhaaldelijk voor de noodzakelijkheid te kiezen, is het mogelijk, dat hij, met de beste bedoelingen, naar ge weten en geloofsbeslissing, toch een keuze doet, die achteraf onjuist blijkt te zijngeweest. Wat nu de kwestie van oorlog en wapendienst betreft, het volgende. Indien één der inzenders meent, dat de Kerk het streven van „Kerk en Vrede" nimmer toejuicht, niet alleen, maar het voor de praktijk en in zijn beweegredenen afwijst, dan moeten we opnieuw zeggen, dat hij zich vergist. Juist in deze dagen heeft de Raad der Duitse Evangelische Kerk zich uitdrukke lijk uitgesproken tegen een herbe wapening van Duitsland. Heeft Martin Niemóllcr, duidelijk expo nent hierin van de Broederraad der Duitse Kerk cn van de Belijdende Kerk, niet elke bewapening van elk land afgewezen? En in Nederland is cr géén Kerk, aangesloten bijvoor beeld bij de Oecumenische Raad. die in wezen niet hetzelfde stand punt inneemt, ook al spreekt zij er zich niet expressis verbis over uit. Maar elke christelijke Kerk weet tczelfder tijd nog iets anders: dat tenslotte het getuigenis, dat zij in deze geeft, slechts toepassing kan vinden bij het individu. Dit draagt in alle dingen eigen verant woordelijkheid en dient, gelijk het Evangelie herhaaldelijk stelt, een persoonlijke beslissing te ne- Deze week: in Kerk CT1 Wereld men. Wanneer dit een beslis sing des geloofs is, mag ook de christen zijn geweten eerlijk be waard achten, ook en zelfs indien hij op een bepaald moment, we tende, dat een oorlog uit den boze is, besluit persoonlijk aan de op roep voor de militaire dienst ge hoor te geven. Zo iemand is, zo heeft ons Christus duidelijk doen zien. niet buiten het christendom gezet. Nergens heeft Jezus een sol daat bevolen zijn plaats tc verlaten, maar wel „in eigen gemoed ten- volle verzekerd te zijn". Dit neemt niet weg. dat het chris tendom wij kénnen geen „offi cieel" christendom, dan alleen als iets, dat altijd meer of minder is dan het bijbelse christendom! leeft uit de geest van Christus. Die geest verzet zich tegen elk onrecht, tegen elk geweld van wapenen cn weet, dat allle macht, in hemel en op aarde niet in mensenhanden ligt. maar in die van de Heer der wereld zelf. Niet voor niets heeft Christus zijn volgelingen geleerd te bidden, verlost tc worden van de boze cn het Rijk Zijner gerechtigheid te verwachten. Dat Rijk komt. Alleen de belofte Gods wordt verwerke lijkt. Maar zolang het er nog niet is. leeft de christen onder het kruis, in een wereld, waarin zijn geloof eenvoudig dwaasheid en ergernis is. Nooit „klopt het, nooit „komt het uit", het kan eenvoudig niet. Credo quia absurdum. Dit geeft nimmer een vrijbrief om dan maar Gods water over Gods akker te la ten lopen. Integendeel. Met alle kracht, die in ons is. zullen wij dc „Boze en zijn ganse rijk" hebben te bestrijden zolang het dag voor ons is. Nog eens. het kan zij», dal iemand er waarachtig innerlijk van overtuigd is. als christen, dat hij dit mede moet doen door hem, en dat rijk, met wapengeweld tege moet te gaan. Wat de principiële dienstweige ring betreft, indien een briefschrij ver zegt, dat hij van de Kerk niet cp steun zal kunnen rekenen ook hierin heeft de Duitse Kerk dezer dagen het oen cn ander ge zegd: dat hem namelijk van staats wege dat respect dient te worden gegeven, dat hij zijn geweten onge schonden kan bewaren. Er is geen enkele Kerk in Nederland, die dit niét zou zeggen. Indien dit, alweer, niet met zoveel woorden is ge beurd, dan betekent dit nog geens zins. dat een Kerk niet. wanneer haar pastorale hulp in zulke geval len zou worden ingeroepen, niet prcciea hetzelfde zou zeggen. Eerst indien het tegendeel het geval zou zjjn, mag men de Kerk in staat van beschuldiging stellen. Maar dan moet men óók weten, dat het niet meer de Kerk van Jezus Christus is. die men beschuldigt. Dc Kerk van Christus ook dit als antwoord aan dezelfde schrijver zegent gcén wapenen, maar bidt om de vrede. Om dc Kerk onder het kruis, lacht de wereld altijd. Indien zij bijval zou betuigen, ware dit een slecht teken voor de Kerk. Daarom heeft de Kerk nooit de „greep op dc massa". Het Evangelie richt zich tot de enkeling cn stelt hem voor de persoonlijke beslissing. I k ben door het kruis, dat 2000 jaar gele den op ecn heuvel bij Jeruzalem stond, verzoend en bevrijd en ge red. De boodschap der Kerk kan niet populair zijn. Wanneer zij die „afstemt op het publiek", doet zij wat de farizeeërs deden. En Jezus zette deze mensen 111 de hoek van de werkers der ongerechtigheid. Wij blijven dus. ook cn juist als christenen, in hot dilemma. Wij kunnen niet anders doen maar móeten dat dan ook doen*dan aan de wereld cn haar machten voor te houden, dat elke bewape ning heilloos is cn dat er maar één plicht is: politieke vraagstukken langs de weg van de vrede tot op lossing tc brengen. De Kerk kan alleen een getuigenis daaromtrent geven. De beslissing omtrent het geen men er mede zal doen. ligt voor elks rekening persoonlijk. Tenslotte, vanaf een kruis is een woord gesproken, dat ons van alle angst voor dc toekomst of voor hot heden bevrijdt. Daar heeft de Man van Nazareth tot zijn medekruise- ling gezegd: Heden gij met M ij. En Niemöller zei in Essen, op 26 Augustus 1950: „Er moet een eind komen aan onze houding, ais chris tenen alleen in het uur van onze dood in Christus te geloven, en voor de rest van ons leven in de atoom bom". Dat zegt niet Niemöller alleen, niet de Duitse Kerk alleen. Dat is a 11 ij d de prediking van het Evan gelie. haar oproep tot bekering «o geloof in Hem, die met ons is, al de dagen, tot aan dc voleindig der wereld.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 3