AUSTRALIË, l! waar velen een geheel nieuw leven wensen te beginnen „Chargeren", hoogste wijsheid voor toneel op het platteland Wat wil Wisjinsky een werkelijke - sussen of vrede? Hun schouwburg: de kampcantine r PU ROL Ti bets lot aan een versleten zijden draad r HIJ GING! Ondanks moeilijke omstandigheden trekken i artisten door de N. O.-Polder r Wilt U naar Australië Westen mag vergelijk niet goedkoop aanbieden r T j Zaterdag 28 October 1950 5 TJ7.E zitten op het ogenblik in Narrabeenaan de weg naar Palm Beach, zo'n slordig uurtje met de bus van Sydney en iedereen die ons zou kunnen zien, zou echt wel vinden, dat we het er niet zo onaardig hadden afgebracht, voor een emigrant dan Het huis heet „Balt" en dat zegt toch wel iets, dunkt me. Het is ruim en koel, wat wel mag met een temperatuur, die straks in Australië heel normaal is, maar die in Holland „De Bilt voor het leven uit het evenwicht zou brengen. De grond is hier niet duur in Narrabeen. Er is trouwens ook voldoende van. Vergeleken bij de vele afbraak om ons neen is het nog een mooi huis ook, met zelfs, als u me even wilt verontschuldigen, een toilet in de badkamer. h Narrabeen en CoUaroy en al die andere luxucurc bad plaatsen aan deze kust tot Palm Beach, hebben name lijk geen riolering. Waarom niet. vertel ik u later wel eensdat is weer een heel verhaal op zichzelf Het overgrote merendeel heeft dan ook ergens bui- ten m de tuin het toilet staan, wat bij een regenbui die vier weken duurt toch wel bezwaren oplevert DEZE stoere knaap zag er geen bezwaar in van zijn familieleden en be kenden in Nederland af scheid te nemen en op de boot naar Australië te stappen. We weten niet, wat hem deed besluiten, Nederland te verlaten; of het teleurstelling, angst voor de oorlog in West- Europa dan wel alleen maar gezonde drang, het ergens anders in deze wijde wereld eens te proberen, was. Hij voorkeur daar men mensen van zijn slag goed kan gebruiken; men sen die hard kunnen werken „We worden benijd EE, we worden echt benijd. Een uurtje van Sydney "1 twintig meter van zee, het toilet binnenshuis. Daarbij hebben we werk. Een boterham, zoals men in Nederland zegt, geen dikbesmeerde, maar toch een boterham. De keerzijde van de medaille is, dat de huur van „Bali" een dikke zeven pond per week be draagt, wat zo'n gulden of zestig is, cil dan blijft er niet zo heel veel over van de twaalf pond, die er met een beetje overwerken is te bereiken. Nou wordt ,,Bah" weliswaar door twee gezinnen bewoond, zodat de huur eigenlijk maar de helft is. maar de bus kost ook een pond eh de huishouding een klem pond per dag. De verzekering een half pond per week en zo ga je maar door. Een biljet van tien gulden mag dan niet alles zijn, maar maakt u zich over de rekbaarheid van het pond ook geen illusies. Niet rooskleurig Het woningprobleem is hier catastrophaal. In vergelijking met Nederland, zelfs niet te geloven En zegt u nu niet, nou ja, er zal toch wel ergens een gaatje zijn. Dat gaatje ®r met- Of noemt u een driekamer-flatje in Manly, Sydney's Scheveningen, voor ruim zestien pond per week een oplossing? Goed, zegt u op uw beurt, maar hoe moeten al die duizenden emi granten dan onderdak? Er is toch ook een emigranten-kamp in' .Bathurst, daar hebt u immers zelf een verklaring voor getekend en uw beste vriend of uw bloedeigen neef woont toch ook en heus niet voor zo'n dwaze prijs? Inderdaad, cn in de komende artikelen zal ik u er alles van vertellen. Achteraf is mij geble ken, dat ik vaak verkeerd ben ingelicht. Die ervaringen wil ik u besparen. (Van een onzer verslaggevers) A CHTER Kampen begint de Noord-oostpolder. Hier en daar in de eentonige uitgestrektheid van akkers en moddervelden verrijzen reeds kleine dorpen, waar het begin van een mensensamenleving er al is. Er spelen een paar kinderen er is een raadhuis, en de mensen gaan 's Zondags in hun beste pakken naar de kerk. Maar de rauwe een zaamheid van de polder is nog van de pioniers: de mannen, die ver van de bewoonde wereld in barak kenkampen bijeen wonen om met hard werken veel geld te verdie nen. Ze komen uit alle delen van het land. Ze brengen de polder in cultuur. Ze maken werkdagen van tien tot zestien uur in weer en wind. 's Avonds zitten ze in de barakken. De Centrale Commissie voor Cul tureel Werk in de Arbeidskampen organiseert toneel-, film- en caba retavonden. want in het isolement van de polder is er weinig gele genheid tot ontspanning. Er reist een groep filmmensen rond met de Italiaanse film „Kleine mensen langs de grote weg". Het cabaret Alex Wins trekt rond met een pro gramma „Met wat kolder door de polder". De toneelgroep „De Mas kers" uit Groningen brengt „Het Chinese Landhuis". Hun schouwburg is de kaoip- cantine: een laag houten zaaltje, waar de mannen tegen achten mompelend binnendrommen. Gro te, sterke kerels met kromgewerk- te ruggen en enorme handen. Ze stommelen op de klompen naar voren en hangen nonchalant met de handen in de zakken over de stoelen. Weldra staat de zaal blauw van de rook. De mannen zitten in onverstoorbare rust te wachten op waar voor hun kwar tje entréegeld. De artisten zijn voor de duur van de poldertöurnée onderge bracht in het kamp Emmeloord 2. Alex Wins heeft er een woonka- Poldcrjongens zijn een dankbaar publiek mertje met zijn vijf medewerkers. Hij werkt met zijn vrouw Els Mannouri. de buikerspreker-goo chelaar Desiré Loran. de violist- saxofonist Dave Swaab, en de ac- cordeonnisten Cor van Veen en John Udinga. Overdag studeren ze of zitten te dammen, 's Avonds gaan ze met hun instrumenten en requisieten in een kleine vracht wagen de polder in, over smalle hobbelige wegen door de volstrek te duisternis van het onbewoonde land. De vermoeiende rit doet hun IP aar om? Waarom wilt u eigenlijk emigre ren? Bent 11 bang dat u vandaag of. morgen wakker wordt en een stel jongens in grauwe uniformen met dreigende geweren voor uw deur heeft postgevat? Of ziet u de economische toestand in Holland zo somber in voor u en uw gezin, dat u geen mogelijkheden meer ziet voor de -toekomst? Wanneer u serieus hebt besloten, naar Australië te komen, beklaagt n dan nergens over. Niet over de reis, niet over het kamp in Bat hurst. waar u in een plaatijzeren barak een onderdak toegewezen krijgt en waar de toiletten, nu ja laten we zeggen in wat wonderlijke toe^and verkeren. Het is wel iets anders dan uw eigen knusse wo ninkje met de meubeltjes van toen u trouv/de en die gezellige schemer lamp van tante Marle. Maar voorlopig genoeg over Bat hurst. wc komen er nog op terug. Het gaat er per slot van rekening om, dat u tevreden bent. Dat u Wc zeggen nlets te veel wan neer wc beweren dat dc be langstelling voor emigratie in ons land bijzonder groot is. En kele cijfers kunnen dit illustre ren; in 1949 vertrokken ruim 1600 Nederlanders naar Austra lië; in de eerste helft van dit jaar waren het er al 1500. Hun ervaringen lopen nogal uiteen: velen zijn tevreden, sommigen enthousiast over hun nieuwe vaderland, enkelen zijn echter teleurgesteld teruggekomen. Aangezien in 1951 Australië vermoedelijk 20.000 Nederlan ders kan opnemen, leek het ons gewenst dc ervaringen te pu bliceren van een landgenoot die zich daar enige jaren geleden vestigde. VJ r.iet mort, wanneer u geen woning kunt krijgen in Sydney, Melbourne. Adelaide of Perth cn geen kans. maar dan ook werkelijk geen kans ziet aan dc slag te komen voor meer dan tien pond per week. Dc beste kansen als emigrant ma ken zij. die in meerdere of mindere mate zijn gespecialiseerd in het vak of beroep, dat zij tot dusverre heb ben uitgeoefend en zich althans kunnen redden met Engels. Verder moeten zij over de nodige morele hardheid en aanpassingsvermogen beschikken. Zij zijn dc ideale lieden om hier hun kans te beproeven en hebben ook alle mogelijkheden om te sla gen, indien geen onverwachte tegen vallers, de gezondheid bijvoorbeeld, roet in het eten gooien. Een andere groep, die in het va derland eigenlijk altijd heeft ®ebre- kebeend, en die meent dat in Aus tralië het geld wel gemakkelijker te verwerven valt. die de opvatting huldigt, dat de eisen hier toch wel minder hoog zullen zijn dan in Hol land, deze groep wacht alleen maar grote teleurstellingen. Waarom, dat zal ik u in een vol gend artikel vertellen. President Truman heeft deze week een onformecl gesprek gevoerd met Wisjinsky. cn daarna geconstateerd dat dc Rus „een aardige man'' was. WU kunnen dat best begrypen. Wisjinsky kan. als hij wil. een beminnclük mens wezen. Onmiskenbaar Is hij een man van goede opvoeding. De onbe schoftheid. die wij hem zo vaak hebben horen ten toonspreiden was te grievender. omdat zu zo opzctteiyk. zo berekend was. Wisjinsky is bele digend In graden. Voor iedere gelegenheid heeft hü de mate ervan heel aardig in de hand. Dat heeft zijn nut. Als men maar goed naar hem luistert en op hem let kan men gissen, waar Moskou op dat ogenblik heen wil. Zo was zUn optreden te Parys, op de Assemblee van 1948, een duide lijke aanwijzing, dat Rusland genoeg had van de blokkade van Berlijn. Wisjinsky was nog onhandelbaar, maar het was heel duidelijk dat hij niets wilde bederven en dat hij uitkeek naar een kans. die zich zou bieden De westeiyke geallieerden waren toen echter al zover, dat zij Moskou geen stap meer tegemoet kwamen. Wisjinsky is deze keer te Lake Success veel positiever dan toen. Hij zegt nu ronduit, te willen pra ten. Natuurlijk op Russische, d.w.z. onaannemelijke voorwaarden. Het kan echter best zijn, dat hij nog verder gaat, ofschoon misschien niet deze keer. Er is heel wat ge beurd. Het veto hebben de Russen nu zo vaak gebruikt, dat het stomp geworden is in hun hand. Men kan er constitutioneel niet van af. Maar het kan onbruikbaar worden ge maakt in het uiterste geval van communistische agressie Dan kan een Assemblee onmiddellijk bijeen zijn, die de zaak behandelt Haar besluit kan niet meer dan een advies wezen, maar toch wel een zeer gezaghebbend advies voor de staten, die ervoor gestemd hebben. Deze zullen elkaar dan vinden voor een actie. En Amerika, het Britse Gemenebest en Frankrijk zullen zonder enige twijfel daarbij de leiding nemen. Rusland heeft nog een ander van zijn wapenen te Lake Success zich tegen zijn eigen politiek zien ke ren. Inzake Berlijn was Wisjinsky uit de Veiligheidsraad weggelopen. Hij bleef echter in de buurt, was zelfs in de vergaderingen verte genwoordigd, ten einde voor on aangename verrassingen gevrij waard te zijn. Later bleef Rusland weg uit de Veiligheidsraad, omdat „lk vond Wisjinsky wel een aar dige kerel", heeft president Tru man verklaard, nadat hij Dins dag. ter gelegenheid van het eerste lustrum der Verenigde Naties een glas champagne met dc Rus had gedronken. communistisch China daar niet in was toegelaten. Zo heeft de actie van de Verenigde Naties zonder Russisch veto legaal kunnen tot stand komen. Het weglopen is dus nog onmiddellijker noodlottig ge bleken dan het misbruik van het veto. Met, voor zijn doen, fluwe len handschoenen aan heeft Wi sjinsky moeten terugkeren. Toen ik in 1922, lang voor Duitslands toe treden, Stresemann eens vroeg wat hij van zo een toetreden dacht, antwoordde hij, vol ijver „Wij moeten iedere gelegenheid daartoe aangrijpen. Waar alle grote we- reldkwestics behandeld worden, moet men erbij zijn tot iedere prijs." Dat had het Kremlin ver geten. Het is niet goedkoop geweest. Zal het lust hebben tot een herha ling? Wisjinsky preekt nu de passie. Zou men grif daarop ingaan, dan kon Moskou, na een jaar of zo, het spel van 1945 opnieuw begin nen. Het Atlantisch Pact zou tegen die tijd, door de ingetreden kal mering. zijn kracht verloren heb ben. Rusland had wellicht de atoombom weggekregen. waardoor zijn geweldig eigen wapen de massa's van Rusland en China waarover het beschikt van veel grotere betekenis zou zijn gewor den. De wereld zou zich in veel meer moeten schikken dan nu noodzakelijk is. Bot afwijzend te antwoorden ware echter even on verantwoordelijk. Men moet de Russen duidelijk maken dat men geduchte waarbofgen wenst, voor men over een vergelijk wil spre ken. doof i dr. M. v. Blankenstein Het is mogelijk dat Rusland zich dan terugtrekt achter een barrière van „pacifistische" frazen. Dan weten wij, dat Wisjinsky's mooi klinkende woorden slechts ten doel hadden ons machtelozer te maken dan wij op dit ogenblik zijn. Er bestaat echter ook deze mogelijk heid, dat te Moskou, precies zoals omtrent 1925, het besef ontwaakt is dat de wereldrevolutie cn het tot stand komen van de Russische wereldheerschappij nog niet aan de beurt zijn. en dat het te ge vaarlijk geworden is er openlijk naar te streven. Het kan zijn, dat Rusland dan bereid blijkt, zoals Stalin vóór 1939 heeft gedaan, vreedzaam te wachten op een nieuwe grote oorlog of op zo machtige economische katastrofes dat het Westen van zelf ineenstort. Tijdens dat wachten van Stalin was de Russische politiek werke lijk vreedzaam. Agitatorisch bleef zij. Litwinow bepleitte ter ontwa peningsconferentie van Genève algemene ontwapening, terwijl geen land wapende gelijk Rusland. Geen edclegatic veroordeelde fel ler dan de Russische cn dat te recht dat de oliesanctie tegen Italic, om de Abessinische oorlog, niet werd toegepast. Maar Rus land was de grootste olieleveran cier. Desniettemin was de politiek van Stalin toen, uit opportunisme, vredelievend. Dit opportunisme bleek, toen hij zijn kans schoon zag, in 1939. Maar het was ten- Advertentie tt.M.) Ruwe handen Ruwe lippen slotte het gevolg van West-Euro- pese fouten dat hij die kans kreeg. Nederland zal te Lake Success stemmen tegen alle punten van het Russische voorstel. Dit voor stel heeft inderdaad als zodanig nog geen waarde, zolang wij niet heel zeker weten dat Rusland in ziet met zijn tegenwoordig beleid niet verder meer te komen, en het effect daarvan is gaan vrezen. Het zal voor Moskou niet gemakkelijk zijn ons daarvan te overtuigen, en zonder vernedering van Rusland zal dat niet gaan. Als Wisjinsky's voorstel iets betekent dan is het nog maar het begin van een begin. Lang en vastberaden zal er gewor steld moeten worden, voor men Moskou zover heeft, dat men wer kelijk kan gaan onderhandelen. TIBET'S bestaan hangt aan een zyden draad. Als dc Chinees-communistische druk aanhoudt. bezwUkt het slecht, bewapende lama-rük, zonder dat dc wereld er veel aan zal kunnen doen. Tibet is te ontoegankelijk. Het ligt, omgeven door vele „da ken der wereld" on een waterarme hoogvlakte van soms 4000 meter hoogte, het wemelt ex van dc kloosters, armoedig sleept de ach- teriyke landbouw zich voort en zo als de Arabier afhankelijk is van de kameel hangt de Tibctaan af van de yak, wiens uitwerpselen zelfs verzameld wordt, omdat men anders geen brandstof zou hebben. Weinig zijn de toegangswegen, waarlangs men het van oudsher zeer streng bewaakte Tibet kan trachten binnen te komen. Het best geslaagd zijn tot dusverre de Britse pogingen van Nepal (Darjeeling) uit: een enkele maal is het gelukt van China uit en Ossendowski (de fantast van „Mensen. Dieren, Go den") zegt dat hij evenals sir Aurel Stein er is binnengedrongen van de woestijn Gobi uit. Vrijwel niemand is er tegen bestand gebleken we ken achtereen langs kale gevaarlij ke bergpaden van hinderlaag tot hinderlaag te klimmen, om einde lijk Lhasa te aanschouwen, waar bovenuit een van 's werelds schoon ste en indrukwekkendste bouw werken verrijst, de Potala, het kloosterpaleis van de Dalai Lama. Deze Dalai Lama bereikt niet dik wijls dc volle wasdom eens mans, meestal sterft hij jong. vermoord door een der elkaar hevig beïntrl- gerende priesterorden. In deze eeuw vermocht een Dalai Lama ruim 60 jaar te worden; hij was een groot diplomaat, ontving een Britse missie en stond haar toe en kele moderne dingen achter te la ten zoals een huistelefoon en een naaimachine. Thans regeert weer een jonge Dalai Lama. amper de kinderschoenen ontwassen. Eeuwenlang heeft Tibets krach tige ongenaakbaarheid gelegen in zijn theocratisch karakter, d wz. dat de wereldlijke macht lag ln de handen van wie de geestelijke macht uitoefenden; thans zal het zijn ondergang worden, want in geen enkel opzicht kan Tibet zich meten met een buurmacht als die er weet binnen te dringen. Via Buiten-Mongolië heeft de Rus zijn verspieders naar allerlei bijzon derheden laten sonderen, via Sin- kiang, waar het de half Chinese half Tibetaanse Pantsjen Lama vrijheid liet en toch gevangen hield, bereidt China een zogenaam de hereniging voor met „de verlo ren gegane en verwaarloosde pro vincie in het verre Westen". er is nl. eens periode geweest, enkele eeuwen her, dat Tibet van Peking uit werd geregeerd. Twee hoofdfiguren moeten sa menwerken om Tibet bijeen te houden- de Dalai Lama en de Pantsjen Lama, de een is niet los te denken van de Potala te Lhasa, de ander kon zich vrijelijk bewe gen. tot op Chinees gebied toe. Thans belaagt de Pantsjen Lama de Dalai Lama. En niets zal de Typisch voor Ttbet zijn dc talloze lamakloosters hoog tegen de helle lucht en daaromheen kleine stoepa- achtige bouwsels (rechts op de voorgrond) die het stoffelijk over schot bevatten van wie groot in hun geloof en algemeen-vereerd gestorven zijn. „We: het land. icaaeen kind regeert 'V. laatste baten, want Sino-Russischc communisten zijn niet tegen te houden met gebedsmolentjes en met woestijnwimpels die duizend maal duizend keer de oeroude spreuk lispelen Om Mani Padme Om, oh gij hoogheilige Lotosbloem. De Tibetanen hangen een cen- traal-Aziatisch demonisme aan ver mengd met Hindoeïstische cn Boeddhistische vergroeisels. Als een Dalai Lama sterft gaat zijn ziel over in een jongetje dat ergens in Tibet op hetzelfde moment gebo ren wordt. Lhasa's hoogste pries ters gaan op zoek naar dat kind en na lange studie en vele proefne mingen „herkennen" zij, meestal na een tijd van 4 maanden 5 3 jaar, de nieuwe Boeddha die zich uit dc gestorven Dalai Lama heeft losge maakt om bezit te nemen van het kind dat hem opvolgt Behoedzaam wordt het kind naar de Potala ge bracht en soms mogen de. meestal arme, ouders in Lhasa vertoeven. Ook de Pantsjen Lama is een ver schijning van „Boeddha op aarde", vaak zeer aards! Uit de geschriften van mevrouw David-Néel e.d. blijkt, dat de vondst der hoogste priesters wel- eens zeer gelukkig is geweest en dat de jonge Dalai Lama zich verre verhief boven dc partijveten zijner priesters. Een der weinige Tibeta nen die voor iedereen toegankelij ke geschriften heeft geleverd is lama Tsjongdonggeweest, die als ccn soort aangenomen zoon met mevrouw David-Néel meetrok. Toch valt dit alles weg tegen het grootste wonder van Tibet. nl. zijn gedachtekracht. Er zijn voorbeel den hoe priesters op vele kilome ters afstand rotsen deden kante len. gelieven deden verongelukken en aan mensen een snelheid van voortbeweging konden verlenen dat zij als suizende motoren over de vlakten vlogen, soms tv/cc, drie dagen achtereen. Of men echter met die gedachte kracht Stalin tanks kan weren r stemming geen goed. Udinga heeft een lam basregistcr in zijn instru ment, Swaab is een van zijn Tiro- ler sokken kwijt, en een van de, coulissen is nat geregend. Maar als de lichten uitgaan en de drom in de zaal vervaagt tot een zwarte klomp, dan is van die som berheid niets meer te merken. Wins weet wat hij de mannen geven moet. Hij zet met zijn vrouw dc typetjes zeer duidelijk neer. Loran laat zijn sprekende pop de zaal voor de gek houden. Langzamerhand begint uit dc mensklomp in het donker een perio diek gegrom van bijval op te stijgen. En als Swaab en zijn mannen aan de populaire potpourri toe zijn, zingt de hele zaal uit volle borst mee. En er mogen er dan eens een paar. die het de hele dag bijzonder zwaar heb ben gehad, sonoor zitten snurken, het daVcrende applaus van de an deren vergoedt alles En zo is het ook bij „De Maskers", die met het Chinese Landhuis ko men* het verhaal van een Chinese rijkaard, die een medeminnaar ver moordt en twee vrouwen tot wan hoop brengt. Maar bij deze voorstel lingen heeft nog nooit iemand dc ge legenheid gekregen om in te slapen, want de verschrikkelijke dingen, die dan op het toneel gebeuren, houden zelfs de slaperigste ogen wijd open. De hoogste wijsheid voor het toneel op het platteland luidt immers „char geren!" en daarom zet Henk Molen berg in de polder een Chinees op de planken, zo afschrikwekkend, dat zijn creatie dwars door al die ruige basten tot diep in de oprechte zielen boort. Al tijdens het eerste bedrijf zit de zaal water en bloed te zweten, en uit het gegrom van afkeuring, dat van tijd tot tijd opsteekt, blijkt wel duidelijk dat Wil Zuidema. die als het meisje Sadie door deze wan- chinees zo wordt gekweld maar één kik hoeft te geven cn al die stoere borsten snellen het toneel op om hulp te bieden. Ze reizen met zijn zevenen de ooi der en de provincie door. Ze trekken volle zalen en ze oogsten een storm- achtik applaus, waafbij alle klompen en stoelen meeroffelcn Soms is het toneel een aantal bü elkaar gescho ven tafels, en de kleedkamer een hokje, waar een emmer water staat. Frans Hart zet voor elke voorstel ling de coulissen op. En laat op de avond, als het pu bliek hoofdschuddend naar bed Is gegaan, breken ze nog eerst de cou lissen af cn laden alles in de auto. Zo zwerven ze rond. De Maskers met hun stukken. Wins met zijn ca baret. Vandaag Zuidvaart, morgen Marknesse. Met het Chinese Land huis, De Vreemdeling, De Heilige Vlam. met dc Hongaarse potpourri, de Tiroler potpourri, de Populaire potpourri Lans Espel. Lemservaart en Schok land Langs Nagele. Schoterbrug cn Dc Voorst. Door heel dat wijde on herbergzame land. waar soms nog de ploeg blijft steken achter de resten van een schip, dat eeuwen geleden verging. Het vreemd gebeuren Allen weten we. wat er bedoeld wordt, wanneer men zegt, dat dc dingen iemand uit de hand gelopen zijn. Stel U even letterlijk voor* een 1 kelner met een zwaar beladen dien- I blad op de hand, maar het dienblad snelt met meer spoed voorwaarts dan de drager, raakt los van de hand. loopt uit de hand. Een mach- i tig succes op dc avond van dc een of andere illusionist, i Dit vreemd gebeuren kennen we 1 echter allen. De gebeurtenissen schijnen hun eigen loop te nemen, we hebben het gevoel, achter onze I eigen daden aan te komen. Dit ge- voel kan zó sterk zijn, dat het ons moeilijk valt. eigen verantwoordc- I lijkhcid nog te zien Van de doden, i die in de Heer sterven zegt Open baringen 14 13. dat ze mogen rus- i ten van hun moeiten, want hun wer ken volgen hen na. Dat doet me van 1 de levende mens veronderstellen dat idit zijn moeite is. dat hij achter zijn werken aanholt. Waarbij de erva- i ring van Paulus helaas niet zo uit- I 7.onderlijk is. wanneer hij zegt* het I goede, dat ik wil. doe ik niet. naar het kwade, dat ik niet wil, dat ligt I mij bij. Maar vreemder dan dit alles Is de j bevrijdende ontdekking, dat Chris tus voor mij lijdt, dat bet Gods hnr- I tepijn is. die mij uit deze moeiten verlost, dat het Kruis onze eni»c hoop is. v. F

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 5