xjimmimoE VOOR ANTJES EN JANTJES Zoveel en zulke mooie poppen heb je nog nooit gezien J Sebakjes we, MOEILIJKHEDEN? „Dodendans" en andere jonge klantjes) Maak zelf een periscoop r- :o: O! i Molentje won niet draaien <aSUB> li MHIIWH'ffllï Wij geven raad Purperslakken Chefarine „4" bevat méér en doet méér! HB8S ChefariiteA mimmuwLiak ,Het floret, niet het hakmes' Saterdag 11 November 1950 9 Advertentie (LM.) door LEONARD DE VRIES Xls onze Koningin voorbij komt er iets anders op straat te zien dat interessant is. dan zie je vaak ts omdat er allemaal grote men- met hun lange ruggen vlak or je neus staan. Hebben we dan en pech. dat Wp net te klein a? Maar daar weten we wat op! e klein is moet slim zijn; welnu, mee hoef je niet op je tenen te gaan staan, want met deze periscoop uitgerust kijk je over iedereen heen en zal niets je ontgaan. Lya Sten heeft er maanden aan zitten werken If R WAREN EENSnee. wacht even. dat Is on- zin. niks „waren", er zijn een aantal gewone houten planken. Die hangen tegen een muur in een klein kamertje. En op die planken wonen een stel poppen Een heleboel Indiaantjes, en een oude dokter met een punthoed en een zwarte jas, een mannetje, dat op een trom slaat, een ander mannetje van een muziekcorps, met een vaandel in zijn hand, een juf frouwtje met een luifelhoedje en een geborduurd jurkje aan, zoals de dames Vijftig jaar geleden droe gen, een jongetje met een schooltasje onder zijn arm en eer. geruit broekje aan, een dikke harige spin.... en nog veel meer. Ze zijn niet om mee te spelen. Nee hoor, deze man netjes en vrouwtjes en diertjes zijn acteurs en actrice- tjes. Voor de film. De poppenfilms van Joop Geesink. En ze worden geboren in de filmstudio's van Cine- tone in Duivendrecht bij Amsterdam. Al die kleine acteurtjes zien er piek en piekfijn uit Kijk me zo'n dirigent eens aan. Hij heeft een wit rokcostuum. Het zit hem als gegoten. De lange slippen zijn met witte zijde gevoerd. Hij draagt een miniatuur strikje on der zijn kin en op zijn keurig gesteven witte over hemd schitteren diamanten knoopjes. Wat is dat mannetje goed gekleed! Kijk het Is zo. Als Joop Geesink een van zijn bekende poppen-reclamefilmpjes gaat maken je hebt er vast wel eens een gezien dan worden de figuurtjes door een tekenaar ontworpen. De eigen werkplaats maakt dan van draad een geraamte, met buigbare armpjes en beentjes, een houten klosje als lijfje en een paar plastic handjes. En dan gaat dat geraamte naar me vrouw Sten de ontwerpster voor de poppenkleren en die gaat ze aan kleden. Het zijn geen aan- en ult- trekbare jurkjes en jasjes. Die pop petjes hebben maar één stel kleer tjes. Mevrouw Sten zet haar bril op, bekijkt de tekening, bekijkt het ge raamte, grijpt naar een pluk watten of een stukje mouwenopvulsel en gaat het lijfje om het geraamte heen Knutselen. Moet het een mannetje met een dikke buik zijn? Dan een extra prop watten op de hoogte van zijn buik. Als dat gebeurt is. dan komen de lapjes aan de beurt Ze gebruikt vilt voor alle kleertjes, ze heeft vilt in alle kleurtjes. Het is een buigzaam en tegelijk stevig ma teriaal. waarin je de fijne steekjes van naald en draad haast niet ziet. Soms maakt ze het vilt nat en spant het om de lijfjes en als het dan ge droogd is, zit het als gegoten. Ze kiest de kleurtjes, past meet en priegelt, knipt hier een stukje in, daar een stukje rond en zo groeit onder haar handen een allerleukst poppetje met beeldige kleertjes, die zo echt zijn, dat het net miniatuur mensjes zijn Kijk, toen ik bij haar kwam had ze een vlieg onder handen. Met gro te gebogen poten. Hij kreeg een knalblauw jasje om zijn insecten lijf, met dragertjes over zijn dunnen schoudertjes en om zijn zes poten spande een geel broekje. Je hebt misschien gelezen, dat Joop Geesink een nieuw filmpje onder handen heeft, dat helemaal op een kermis speelt Alles hebben ze zijn slim en bouwen een peri- 1 op- aart een onderzeeboot dicht on- het wateroppervlak, dan kan n in de boot toch rondkijken over de zee en wel dank :zij de peri- Mr\hh\r scoop, die wat in- LUUUJ- -ewikkelder is dan die van ons, maar die toch ongeveer op hetzelfde neer komt. ioe onze periscoop dan wel rkt? Kijk eens naar het rechter- eningetje. Houd je je oog voor onderste gat. dan zie Je een uinstaand spiegeltje en in dat egeltje zie je 'n 2e schuinstaand egeltje, dat bovenin de koker En via dat spiegeltje kijk je >r het bovenste gat, dat een heel k hoger zit. Is de koker nu lang ïoeg, dan kijk je boven de an- e mensen uit! )m de periscoop te maken knip vouw. je een stuk donker kar- volgens de op de tekening aan- ,even lijnen. Je maakt er dan ;e gaten in Hoewel op de te ling de^. beide gaten even groot i getekend, is het beter.het bo lste gat een flink stuk groter te ken. Je* vouwt het geheel op tot i rechthoekige doos. waarin je gens do stippellijnen twee recht- •kige spiegeltjes aanbrengt. Met ;omd papier of celluloidband kun de spiegeltjes bevestigen, leb je flink grote zakspiegeltjes. kun je de periscoop wel 70 of centimeter lang maken. En daar- ZEG es, zei het molentje, ik kan vandaag niet draaien' Ik heb allang genoeg gedraaid, nu hou ik maar 's op! Ome wind mag blazen en Ome unnd mag waaien... Ik ga met vacantie en ik zet mijn wieken stop. Ja maar, zei de molenaar, dan kan ik ook niet malen, want als het molentje niet draait, dan zit ik met mijn graan.' Zeg es, zei de molenaar, tk ga mijn koffer halen.' Ik ga met vacantie naar mijn oude tante Sjaan. Ja, maar, zei de bakkersbaas, dan kan ik ook niet bakken want als de molenaar niet maalt, dan is er ook geen meel. Zeg es, zei de bakkersbaas, ik ga mijn koffer pakken Ik ga met vacantie naar mijn oude tante Neel. Maar wie toen om het hoekje kwam? Dat was moeder Wim-Wam! Moeder Wim-Wam was heel kribbig en ze zei een beetje snibbig: 'k Heb geeneens een boterham voor het kindje Wim-Wam, molentje, ga draaien! Dadelijk, versta je! Toen ging het molentje hard draaien, en de molenaar ging hard malen en de bakkersbaas ging hard bakken en het kindje Wim- Wam kreeghap een kadetje! En waar is dan de molenaar? H\j zit daar in de molen Hij zit daar met een kleur als vuur, die arme man, en ach hij schaamt zich zo, hij schaamt zich zo, hij zit daar weggescholen en enkel als je 't blaadje omslaat, komt hij voor den dag, ANNIE M. G. SCHMIDT. it 14 karaats gouden pen. Volledige schriftelijke garantie. Verkrijgbaar in vele briljante kleuren en modellen van f. 12.75 tot f. 24.50 bij kantoorboek handel en vulpenzaken. WASHINGTON. De voedsel- en landbouworganisatie der V N (de F. A O.) heeft. Spanje en West-Duits- land als volwaardige leden tocgela- ten. In zijn jon gensjaren is Pi- kiran loopjon gen geweest bij banketbakker Smullenburg die behalve een goed vakman ook een grap penmaker was. Smullenburg hield er van. zfjn personeel zo af en toe voor een moei lijk probleem te stellen, niet al leen omdat hij dat zelf wel leuk vond, maar ook om zijn mensen te leren, hun ver stand goed te gebruiken. Kwaad kan dat nooit, zo rede neerde hij, en scherpzinnig heid kan een belangrijke rol spelen bij het vervullen vpn de werkzaam heden. welke die ook mogen zijn. Toen hij hoorde, dat de kleine Pikiran jarig was dat was op 1 April zei de banketbakker: ..Je krijgt van mij een gouden vijfje, maar eerst moet je deze opdracht goed uit voeren". Kijk eens Arie. zei hij, Ik heb hier een doos gebakjes, waarvan Je bij mevrouw Appelbol de helft plus een half gebakje moet afleve ren. De heer Botermans breng je een derde van de rest plus een der- Hier zie je een opname uit een film, die meneer Geesink maak te met deze poppen. Over een tijdje komt die film wel in de bioscoop en als je dan gaat kij ken kun je er toch van genieten ook al mag je er niet mee spe len. miniatuur nagemaakt, de tent. de draaimolen, de schiettent, de dikke dame. de rutschbaan. de zweefmolen. En meer dan 200 pop petjes bevolken die kermis Ze zien er schattig uit. Oude mannetjes,,.—..0.^. kleine dametjes, schoolkindertjes, v laatste 5 verhoging worden toe- «iimp. i*»-»1"" K gepast, tenzij voor de gehele be- Algemene opmerking Verschillende vragen hebben be trekking op de jongste loonsverho ging van 5 To. Hier en daar bestaat de misvatting alsof deze verhoging, ongeacht de hoogte van het loon moet worden doorbetaald. Deze op vatting Is niet overeenkomstig de regelen, welke het College van Rtjksbemiddelaars aan de hand van aanwijzingen van de Regering heeft gegeven. Voor de werknemers, tewerk ge steld in bedrijven, welke een goed gekeurde, officieel erkende loonre geling hebben (collectieve arbeids overeenkomsten, dan wel erkende loonregelingen, in beide gevallen getroffen met. instemming van het College van Rijksbemiddelaars, sa larisregelingen van de Overheid), welke dus de goedkeuring heeft verworven van het College van Rijksbemiddelaars, dan wel door dat College 4s opgelegd, moet de moeilijkheid over het betalen van premie aan een spaarfonds. Antwoord. Het spaarfonds past de bepalingen van de polis, ge lijk te verwachten is, volledig toe. Men ontkomt aan de betaling al leen wanneer men ophoudt de pre mie te voldoen en daarmede af stand doet van alles wat tot nu ls gestort. Het is niet buitengesloten, dat de agent van het spaarfonds de adspirant verzekerde onvolledig heeft ingelicht, doch laatstgenoem de had toch de plicht zich schrif telijk goed te laten voorlichten over datgene wat hij op zich zou nemen. de gebakje; bu mevrouw Cakeberg geef je de helft van wat je over houdt plus een half gebakje af en de overige twee moeten bij me vrouw Dadelpit worden bezorgd. Maar denk er om, dat alle gebak jes heel blijven! De halfwas, die in de bakkerij juist een roomtaart stond op to spuiten, had het gehele verhaal ge hoord en schaterde van het lachen. Een goeie Aprilmop, gnuif de hit toen Arie weg was. Zozo. zei Smullenburg. dus jij denkt, dat mijn opdracht niet kan worden uitge voerd? Dan vergis je je deerlijk, man. En nu is de vraag: hoeveel ge bakjes moest Pikiran bij ieder bren gen om zijn gouden vijfje te ver dienen? Oplossing van de vergelijking Het gezegde luidt: mooi weer spe len. De letters stellen voor: a meter; b teer; c=kantoor; d= krant; e=kruit; f—Turk; c -kar; h wei; l=Irak; j kloek: k kolk; l=krans; m kan; n=slot; o tol; p=sparen; q aren; r kandeel; s=kaden; t makreel. u-kram; v=el; w ven; ij=ster, z~veters. dikke kermisbazen, haringmanneties. kantoormeneertjes, danseresjes. Wat je maar wilt. Lya Sten heeft cr< maanden dag aan dag aan zitten i werken. Twee per dag priegelde ze in elkaar. Ze is er wel een beetje I tureluurs van geworden, maar nu kijkt ze hun toch maar bewonderend 1 en liefkozend aan. Want het zijn i toch maar héar poppekinderen, deze kleine acteurs en actrices. X zoals 1 V Hier g Q - of i X en har door Henriëtte van Eyk aar we willen helemaal geen L spiegel hebben!" riep Katrie- „We willen die ene, uit de rose tonnen doos, alleen maar slük in, omi er zeker van te zijn dat koning hem nooit in handen zal gen. Want als de koning die :gel krijgt, zullen er geen kijk- kers meer nodig zijn in het pa- Dan ra kén wij onze betrekking daar kwijt en dan staan we op straat." „Het kan heel óórdig zijn op straatmompelde de bruinge- stippelde hen. De haan keek streng en zei. dat het schandelijk was iets stuk te slaan. „Maar.'' liet hij er kwaad aardig op volgen. ..jullie er. wat dit dmg betreft, gerust geen kans toe krijgen. Dolle Dorus heeft de spie gel meegenomen naar de Kale Ber- g Katrienus zwaaide zijn sakel en riep: ..Op naar de Kale Bergen! maar toen scheen hij plotseling iets te bedenken en vroeg wat onzeker, „Waar zijn de Kale Bergen?" Marelotje trad uit de schaduw van het rozenprieel tevoorschijn. ,.De Kale Bergen?'' zei ze „Dan moet U het tuinpoortje uitgaan en de straat aflopen naar rechts. Dan slaat U linksaf, en daarna rechtsaf. Dan een half uur doorlopen in de zelfde richting Dan een stenen trappetje op. een houten bruggetje over. een weiland met witte koeien door. en dan bent U er." ..Dank U wel, oud vrouwtje." zei Katrienus. „Voorwaarts, mannen!", en toen marcheerde hij met alle kijkjonkers achter zich aan het tuinpoortje uit. „Daar gèan ze," knikte Marelotje tevreden tegen de verbaasde jongen „Als ze de straat aflopen naar rechts, en linksaf slaan en rechtsaf slaan; als ze het stenen trappetje óp, het houten bruggetje óver. en het weiland met de witte koeien dóór gaan, zijn ze niet bij de Kale Ber gen. maar bij het voetbalveld van Blauw-Rood. Ze lachte vrolijk, ..Daar zullen ze de rose kartonnen doos met de spiegel in ieder geval niét vinden!" „Wat knap van U!" Jock danste van plezier. „U hebt ze op een ver keerd spoor gebracht. De Kale Ber gen zijn daar helemaal niet!", maar toen hij even later vroeg waar de Kale Bergen dan wèl waren, moest het oude vrouwtje bekennen, dat ze dat niet wist, tenminste niet preciès„We zullen teruggaan naar de Boendertjessteeg," zei ze. „Ik heb nog een oude atlas. Daarin zullen we de Kale Bergen opzoe ken." Toen ze weer in Marelotje's dak kamertje waren aangeland haalden ze de atlas tevoorschijn en gingen er mee in de brede goot zitten om dat de maan buiten meer licht gaf dan de petroleumlamp binnen Maar hoe ze ook tuurden en keken, ze konden op de kaart wèl de St Pie tersberg vinden, en de Pyreneeën, en de Oeral, en de Alpen, maar niét de Kale Bergen. Ze gaven ein delijk het zoeken op, en keken ver slagen voor zich uit. Beneden, in de steeg, vochten een paar katten. De maan, die er 'nog steeds was, hing groot en rond en oranjegeel tussen de puntdaken. Ineens kreeg Jock een inval. „Ik zal mijn grote broer roepen." zei hij. „Die ziet alles. Ook de Kale Bergen. Ik zal hem vragen hoe we moeten gaan." En toen maakte hij een toetertje van zijn handen en schreeuwde °el hard iets naar bo ven. een paar vreemde woorden, die bijna klonken als een toverfor mule De katten in de steeg hielden op met vechten. „Mijn grote broer moet eerst alle treden van de groenglazen trap aflopen," zei de jongen. „En hij moet de kristallen vijver over om op het bordes te ko men. We zullen dus even moeten wachten(Wordt vervolgd) \\JANNEER je flink zoekt naar v schelpen aan het strand, dan vind je vandaag of morgen vast en zeker de purperslak. Langs de gehe le kust komen de lege horentjes voor; wil je het dier levend vinden, dan moet Je zoeken op de stenen glooiingen van de zeedijken in Zee land. Purperslakken.... het dier zelf noch het horentje is purper gekleurd! Nee. maar die slakken kunnen een kleurstof, het purper leveren, de verfstof dus, die door de oude Grie ken en Romeinen gebruikt werd om hun kleren te verven. Alleen heel hoge heren en vorsten uit die dagen droegen purper, zij alleen konden het betalen, zo duur was het. 't Is altijd moeilijk te zeggen, hoe duur wel. V\ maar stellig kostte een kilogram rj purperwol toen minstens 2500 van X onze tegenwoordige guldens. 1/ Onze purperslak bezit ook het echte purper, het heeft een prachtige roodviolette kleur Zo heel veel moeite zou het niet kosten deze n Pll kleurstof uit een slak te bereiden. V Elk tablet Chelarine „4 bevat maar het zou de moeite toch niet 0 -IJL I--tJ lonen, zo'n piezemiezerig beetje als X wereldberoemde geneesmia* h»t n, o1 je|en 2ij helpen bij hevige pijnen en griep, ook wanneer andere middelen niet balen. drijfstak door genoemd College dis pensatie is verleend. Voor zover de lonen boven f 3600— uitgaan, kan de 5 worden gegeven. Derhalve is het bedrijf tot het toekennen er van niet gehouden. Er zijn evenwel heel wat op zichzelf staande onder nemingen. die niet tot een bedrijfs groep kunnen worden gerekend, zoals kleine kantoren, winkels, enz. gelden dikwerf geen opgelegde goedgekeurde loonregelingen en hangt dus de toekenning van de 5 eensdeels af van de welwil lendheid van de werkgever, ander deels van de eventuele invloed wel ke de vakverenigingen kunnen uit oefenen. V r a a g: O H. wil weten of bij eventuele onderhuur de huiseige- naar voor een aparte Ingang moet zorgen. Antwoord: Neen. Een derge lijke verplichting bestaat niet. In de regel maakt de mede-inwoner gebruik van dezelfde ingang als de hoofdbewoner. Is er een andere ln- I gang, dan is er niets op tegen, dat men hiervoor vrijwillig een rege- ling treft. Vraag: G. v. E. zit met een Advertentie (LM.) het is. De Grieken en Romeinen be- reidden het dan ook uit grotere pur- n perslakken. v» In de Middellandse Zee komen twee soorten stekelhorenslakkor voor. zo groot als een vuist, en dat waren eertijds de leveranciers Die slakken zag je in mijn jeugd nog wel. dat wil zeggen, de huisjes. Die hingen onder de petroleumlampen van toen en vingen de oliedrup op. zo die mocht vallen. In het binnenste der slakken be vindt zich een klier en die scheidt de grondstof voor het purper af. De klier geeft namelijk een geel-witte vloeistof. Die vloeistof werd in schaaltjes verzameld en in de volle zon gezet. Dan begon het zaakje, om het netjes te zeggen, zeer kwalijk te rieken. Maar ook verkleurde het on derwijl: het werd geler, dan groen'. dan groenblauw, weldra blauw. X blauwviolet en eindelijk purper En ff met dat goedje werd de wol voor de kledingstukken gekleurd. Die zagen er dan wellicht erg mooi uit, maar ze stonken nog een tijdlang en dat moet toch minder aangenaam zijn geweest. Tegenwoordig hebben we de pur perslakken niet meer nodig. De che mische industrie levert de prachtig ste kleurstoffen, mooier en oneindig veel goedkoper dan purper. Ik heb gelezen, dat er nu nog pur perslakken gebruikt worden om stoffen te kleuren. En wel door de Indianen van Mexico In dat land komt aan de kust ook een purper- slak voor. weer een andere dan die van ons land of die uit de Middel landse Zee. De slakken worden ver zameld en uitgeperst. Katoenen dra den worden in het slakkensap ge doopt en dan in de volle zon ge hangen; dan kleuren ze violetrood Van zulke draden worden stoffen ge- AdVfTtrntie 11 M IT—T*T*Mhlll VIIHJJ.IJ.I.II.IJ.. ira-TTffl Teg»n pijnen en griep - 20 Ublelten I 0.75 zegt schaker Rossolimo Jiu Jitsu-deskundigen houden er van te beweren, dat hun specialiteit de snelle en lichamelijke pendant is van het trage en ..geestelijke" schaakspel. Misschien hebben zij wel gelijk; en als zij wisten dat Nicolas Rossolimo, een van de beste schakers van Europa, als voormalig turnmecster ook een uitblinker is op hun gebied, zouden zij er des te meer van overtuigd zUn. Onpartijdige waarnemers zullen ln Rossollmo's antecedenten niet meer zien dan een nieuwe bevestiging van het verschijnsel dat vooraanstaande scha kers kunnen voortkomen uit allerlei mensencategorlcen, sociale zowel als karakterologische. Het schaakspel ls te veelzijdig dan dat het alleen wiskundi gen ot artjsten of veldheren zou kun nen aantrekken Veeleer boeit het tel kens met een of enige van zijn eigen schappen zonder te verzuimen zijn ove rige gebieden te laten zien Waarmede niet Is gezegd dat tussen Rossoltmo'a belangstellingen voor scha ken en Jiu Jitsu geen verband zou kun nen bestaan. De acrobatiek van het ene is wat hem wel degelijk ook in het andere fascineert Alleen 6chaken staat hem veel nader. Hij bezit er een gepas- slonneerde toewijding voor, dte herin nert aan de schaakmeesterlj van vijf en twintig en meer Jaren geleden en hem onderscheidt van zlln contemporaine collega's voor wie schaken slechts een deel bestrijkt van het gebied hunner belangstelling en niet zoals voor Rosso limo het medium aller media ls waar doorheen zij zich ten allen tijde volle dig kunnen uitleven. Bl| het kiezen van hulpmiddelen ver gelijkt Rossolimo niet hun hanteerbaar heid maar hun elegantie. Het floret, niet het hakmes. Ik ben artist, zegt hij. niet slager. Al wat ons ln het konink lijke spel kan treffen als sierlijk ls zlln hoogste doel cn het bereiken daarvan Selukt hem niet zelden op een manier le ln de schaakwereld nog tientallen Jaren onvergetelijk zal zijn. Of schaakgenlalltelt en een kunste naarsnatuur voldoende uitrusting zijn ln de hardheid van tournoolpractljk ls een andere kwestie Verliest Rossolimo eenmaal zijn zelfbeheersing, dan kun nen hem de onverwachtste teleurstel lingen overkomen Hieronder ls er een weergegeven Een van de vele combl- i naties, waaraan h'l het recht ontleent in een adem met Andorsten en Morphy te worden genoemd, brengt Rossolimo dicht bij de premie, uitgeloofd voor het winnen van de mooiste partij ln het recente tournool te Venetië. Zenuw achtig geworden en bevreesd op het laatste ogenblik een vergissing te zul len becaan. tracht hij door herhaling van zeiten tijd te winnen om zich na het verdagen van de zitting thuis te kunnen vergewissen van de Juistheid van zijn bedoelingen HIJ herhaalt een maal te dikwijls. Zijn tegenstandc- be roept zich op het reglement en laat da partij remise verklaren Men heeft Ros solimo zijn „schoonhcids'-prijs toch toegekend, maar dat zijn triomf voor wat betreft de geschiedenis ven de wedstrhd ln remise was verkeerd, moet hem alle vergald. voldoening mateloos hebben Wit: N. Rossolimo. Zwart E. Nestier Slclliaans. Pgl—f3, e7—«6; Pf3xd4. Pg8— ff.; 1 e2e4. c7c5; 3. d2d4 c5xd4. 4 3. Pbl—c3. d7d6; 6. Lfl—e2. a7—a6; 7. 0-0 Dd8c7; 8 f2—f4 Pb8—cf.; 9. Lcl*3 (De Scheveningse variant, waarvan Rossolimo zich met voorliefde bedient en die al velen vergeefs tegen hem hebben trachten te verdedigen, zo als ook Plrck tegen Laaker ls een be roemde parth te Moskou, 1935); 9 Lc8—<17; 10 bdl— el. b7b5; 11 a2—a3, Pc6xd4. 12 Le3xd4. Ld7—c8; 13. Le2 —d3. Dc7b7 (geen kwade Jdee door de druk tegen e4 wordt wit voorhands van zijn plannen op de vleugel afge houden); 14. Del—«2 PfRd7 (maar hier geraakt hU op dwaalwegen; er had Iets ln de geest van Lf8—e7—d8—b6 moeten worden ondernomen); 15. k e^TIe5: 19 d6xe5; 17 Ld4— e3. Pd7—f«; 18. Tfl—f5. Db7—c7 19 Tal—fl. Lf8e7; 20 Tf5-f2 (deze afwachtende zet is het beste bewlls voor de vèrzlendheld waarmede Rosso limo al wat nu volgt heeft berekend cn uitgelokt Natuurlijk had zwart niet 0— 0 maar 20Db7 moeten antwoor den 200—0; 21. Tf2xf6, Le7xf6; 22. TflxfG g7vf6; 23 Pc3—d5. Lc6xd5; 24. De2g4T, Kf8—h8; 25. Dg4— f5. Tf8—£8; 28. Df5-f6r. Tg8—g7; 27. Le3n6, Ta8—g8; 28 c4xd5. Dc7—c3. 29 Kgl—fl. Dc3—d4- 30. d5—d6. Dd4— d5; 31. Ld3—£5 Dd5xg2t; 32. Kfl—cl. Dg2—git; 33. Kei—d2, Dgl-f2T; 34. Kd2—cl. Df2—git; 35. Kcl—b2. Dgl— d4t- 36 Kb2bl. Dd4—dit; 37. Kbl b2. Ddl—d4t; 38. Kb2—a2. Dd4—d5t; 39 Ka2—al. Dd5—dl'. 40. Kal—a2. Ddl—d5t; 41 Ka2—bl Dd5—dit. 42. Kblb2. Ddld4t, driemaal dezelfde stelling met dezelfde partij aan zet re glementaire remise. Afgezien daarvan zou zwart na 43. c2c3 verloren zijn geweest, zoals geen toelichting zal be hoeven. LOD. PRINS Ons Feuilleton (The Bullet in the Ballet) door miss Caryl Brahms en S. J. Simon 35 „Neen." zei hij „U zult mij nu vertellen of U Pavel op het balcon zag." Stroganoff sprong op. ..De schurk, was hij daar? Dan zal ik ook hem beboeten. Ik kan niet begrijpen," voegde hij er aan toe. ..dat ik hem over het hoofd gezien heb." „Ik ook niet," zei Quill. „Het balcon was donker." „Integendeel, het was goed ver licht „Ik had mijn bril niet bij me." „Ik heb nog nooit gezien dat U er een had." „Ik keek naar de dirigent." „Toe." zei Quill. „Het heeft geen zin om zo door te gaan Het zal ons beiden tijd besparen als U toegeeft weven en daarvan weer kledingstuk worden gedragen.gens. Ik heb getuigen, die Pavel ingstuk- f) ken gemaakt en wel alleen die, wel- V dat U Pavel op het balcon zag U ke bij hele hoge feesten uitsluitend i11 HENK VAN LAAR. helpt Pavel niet eens.met al die leu gens. Ik heb getuif daar gezien hebben." Stroganoff keek geërgerd. „Inspecteur." snauwde hij, „dit had U mij eerder moeten vertellen'. Dan had ik niet geprobeerd om U om de tuin te lelden." „Het was helemaal niet verstan dig om dat te doen," zei Quill. Hij kon niet kwaad worden op deze man. „Waarom probeerde U het?" „Dat is heel eenvoudig," zei Stro ganoff. „Als ik U vertelde, dat ik Pavel met een revolver op het balcon ge zien had, dan zou U denken dat hij Anton doodgeschoten heeft en dan zou U hem arresteren En wie moet dan Woensdag Petroushka dansen? U denkt, dat is niet belangrijk. U bent een politieman. Maar ik, ik ben een artist en een zakenman. En als Pavel er niet is. is er niemand om Petroushka te dansen." „Maar als Pavel Palook nu ver moord heeft?" „Wat hindert het wie Anton ver moord heeft?" antwoordde Stroga noff opgewonden. ,,Hij is dood en we moeten een andere danser voor Petroushka vinden. En dat is Pavel. Wij kunnen ons niet veroorloven, dat de politie zich daar mee be moeit. Ik heb tegen Saussisson ge zegd dat ik Pavei op het balcon zag." en hij zei dat ik mijn mond moest houden. Daarom besloot ik U niets te vertellen tot na Woens dag. Daarna; heb ik gezegd; zal ik alles aan de politie vertellen en niets meer verbergen, al zou dat betekenen dat ik een nieuwe dan ser moet zoeken." Quill voelde dat hij eerlijk was. „Maar," zei Stroganoff. „nu we ten Jullie het en alles is verloren. Alstublieft," hij keek Quill smekend aan, „wilt U mij een plezier doen? Arresteert U Pavel niet voor Woens dag!" „Het is helemaal niet zeker dat ik hem zal arresteren," zei Quill, „en als U verstandig bent praat U er niet over tegen Pavel. Het zou", voegde hij er handig aan toe, „zijn dansen in de war kunnen brengen." Stroganoff knikte instemmend. „U hebt gelijk." zei hij. „Hij is niet zo rustig alc ik." Op Scotland Yard kreeg Quill de mededeling dat zijn chef hem wou spreken. Quill hield daar niet van. Zijn chef had schijnbaar niets an ders te doen dan de stappen van anderen te becritiseren. Toch zou die niets aan te merken kunnen hebben op een arrestatie binnen achtenveertig uur. Hij had met de wapen-expert ge sproken die hun een aantal foto's had laten zien, die er voor een on geoefend oog allemaal eender uit zagen. maaT hij had Quill kunnen verzekeren dat de revolver, die Stanley had gevonden, dezelfde was waarmee Palook vermoord was. Tot zover was het dus alle maal in ordé. (Wórdt vervolgd»

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 9