Vijf zwarte schoorsteenvegertjes
speelden voor Zwarte Piet
mm (KWH
Pikiran is gul niet
WORST en GEBAK
i fün. maar ja, schoor-
Eb bb in
Zelf een marionet maken
(wij helpen je wel)
„Dodendans"
DAMPO
Verantwoording
Zateraag 2 December 1950
heb je liever, een stuk worst of i
bak''"
„Worst", zei Arie dadelijk, t
verzot is op hartige hapjes. „Ik i
liever een gebakje", zei Willy, „m;
Jiet zal wel een plagerijtje zijn'
Nu dat was het ook. Want Pi
ran bleek een rekensommetje
hebben opgesteld, waarin Worst c.
gebak moest worden vermenigv.
digd. Die had hij speciaal
Willy gemaakt, die wel eens
keertje moeite met haar somr^
heeft.
„Kijk", zei hij, „als jullie nu wi
dat cike leter een ander cijfer vot
stelt dat het cijfer, dat door
wordt voorgesteld, deelbaar is öo
2 en 3. dat alle B's zijn aangegev
en dat de R het laagste cijfer ver
stelt. dat er is. wel dan kun jc b*
eens voor mij uitrekenen, hoe
vermenigvuldiging er uit moet zie:
Nu dat konden ze. al hadden
cr nog -?n hele kluif aan. Mi
het was een goede oefening" en 1
beloning was cr werkelijk get;
en ook een (natuurlijk marsépema
worst.
WORS
GEBA
Dit was de kettiii!
Dit was de ketting: Borstel, stel
loper, operatiekamer. Amerika»
aanstaande, andermaal, maalstroo:
roomtaart, aartskanselicr. lieremz
emanciperen. erentfest. festiv
valscherm. Hermesstaf, stafmuai
ziekenhuis, huisarrest, restaura
rantsoen.
Advertentie (l M
Beproefde hulp bil
verkoudheid voor Vj-
der. Moeder en kind.
orkest 16 30 Sport. cvue 1100 ..Tu:«
kerk en wereld', causerie 17.30 :Op-
ZuycLandt gestrand" hoo spel 17 45 S
ciallstische liederen 18.05 Sport lt.
Nws 18 30 Gram. muz. 19 00 „Radiolyi
pus"' 19.30 Lichte muziek 20.00 Nws 28J
Lichte muzek 20.15 Omroeporkest, gra
koor en solisten (21 0021.35 ..Recht
van Lie. vertelt", hoorspel 22 05 AVR
allerlei 22.10 Cabaret 22.45 Surlnaac.
volksmuziek 23.00 Nws 23.15—21
Gram. muz.
Maandag
HILVERSUM 1 402 m 7.00-21!
NCRV.
7 00 Nws 7 10 Sportuitslagen 7.15
woord voor de dag 7 30 Zendersiuii."
9 00 Nws en weerber 9 10 Gram.muz S.
Voor de zieken 9.30 Wate-6tandcr. 5.
Gram. muz. 10.30 Morgendienst 111
Gram. muz. 11 15 Gevar. program:
12.30 Land- en tuinb.méd. 12 33 Aniui
mentsmuziek 13.00 Nws 13.15 Lie.
muziek 13.45 Zigeunerkwintet 11!
Schoolradio 14 35 Vioolduo 15.00 Tui:
praatje 15.30 Vocaal cns%mble 15.45 E
bellczing 1630 Zendersluiting
HILVERSUM 1 18.00 Voor de kt
deren 13.15 Sport 18.30 Vcrzoekprog a:
ma 19 00 Nws en weerber 19.15 Eng 1
19 30 Boekbespreking 19.40 Radiokri
20.00 Nws 20 05 Radioschaakwed.'r
Noorwegcn—Nederland 20.06 „Koor
hitte", causerie 20.10 Lichte mui:
20.35 ..Poppenkast" hoorspel 2:
Meisjeskoor 21.40 Radio Philharmonis
Orkest 22.30 Muzikale discussie 22
Avondoverdenking 23 00 Nws 21
Commentaar wereldschaaktournooi
—24.00 Gram. muz,
HILVERSUM 2 298 m 7.00
AVRO
7.00 Nws 7.15 Ochtendgymn 7 30 S'
ting 9.00 Nws 9.10 Morgenwijding
Gram. muz. 10 30 Voo, de vrouw 1'
Gram muz. 11.00 ..Op de uitkijk 1'
Orgelconcert 12.00 Gram muz. li
Land- en tuinb.méd. 12 33 „In 't splf
netje" 12.38 Cowboyliedjcs 13 00
13 15 AVRO-allcrlei 13 20 Orkestcfl
13.50 Viool en piano 14.2o ,,V>
om in de we*eld?" causerie 14.40 Gr:
muz. 14 50 Voordracht en narpspel 15'
Voor de vrouw 15 45 „Musicalcndi
16 30 Sluiting.
HILVERSUM 2 18.00 Nws
Dansorkcst 18.35 Militair comment)
18 40 Reg. uitz „De Wajang en
betekenis voor de Javanen" R. M
kun 19 00 „Dlscogram" 19.30 MuzA
causerie 19 45 Regeringsuizending, laf
bouwrubr. 20.00 Nws 20 05 Avro-allc-
20 10 Radioscoon' 22 35 Piano-rfr
23.00 Nws 23.15—24.00 Gram. muz
Bekend bij de Balletliefhebbf
over de hele wereld.
In Londen trad Anton Paltf
(wiens Petroushka de beste was
Nijinsky. Bolm Woizikovsky. M;
sine, Lichine. Shabelevsky en V
zak» de dood tegemoet.
Petroushka. dc komische figü
uit duizend Russische sprookjes P
troushka de tragische held uit fc
ballet.
Petroushka. hoog op het dak v
de tent. zijn gespeeld lijden verat
dert plotseling in de folterende
van een vreselijke dood.de twefl
clown is een in elkaar gezakte
guur tegen de diepe schaduwt
van een geschilderde wereld
En nog is deze afgrijselijke f
schiedenis niet compleet
Welk vreselijk geheim schuilt
achter de gordijnen van de poppf
tent? Enzovoort, enzovoort.
„Wie zal de volgende PetrousW
zijn?" vroegen de dansers elk*
„en wat zal er met hem gebeurcc
Op welke manier zou de do
deze keer het ballet tegemoet
men? En wie zou zo roekeloos i
de rol aanstaande Woensdag op
te nemen?
En wie dapper genoeg?
WIE?
Stroganoff was ziek van dc
vraag. Iedereen vroeg het herr.
kellncr die zijn koffie had gebrs:
's morgens, de portier van het thj
ter, leden van de troep die om v
toneel hingen, mr. Saintly met
lorgnet, die heen en weer liep
de deur van het kantoor Hirn>
B. Sausage die steeds maar met
journalisten van Fleet Street tele
neerdè en tot slot, dè niet te oiitl
pen Stanley.
En tot overmaat van ramp -
Stroganoff niet het flauwste v
moeden WIE Petroushka nv*
dansen.
Ernest Smithsky was m
meest ervaren danser, maar het
onmogelijk zich Smithsky als
troushka voor te stellen.
(Wordt vervol
De Sint Nicolaasstemming zit cr
bij de Pikirans als stevig in en
kleine Jan -'ïkiran, t" pas 6 jaar
O :s geworden heeft al een paar dagen
O lang 's morgens wat in zijn schoen-
9 tje gevonden. Dat was niet allemaal
9 van moeder. Neo ajle huisgenoten
9 mogen de kleine Janneman zo graag.
X dat zij om beurten stilletjes voor
6 zwarte Piet cp°elden.
9 Dc groteren worden niet meer zo
verwend, maar Papa Pikiran trac-
teerde Willy en Arie gisteren op
iets anders „Jongens", zei hij, toen
zij gezellig bij de haard zaten, „wat
EB je het nu heus goed
geprobeerd?" vroeg Sin
terklaas en zijn snor
trilde van aandoening.
„Ja, maar het gaat echt
niet meer." zei Piet. 't Is
dat zwarte Piet geen
kleur kan krijgen. An
ders.... vast en zeker tot
achter zijn oren.
„Dus dit jaar niet mijn
eigen Piet, die peperno
ten strooit en schoentjes vult Wat moeten de
kinderen wel denken! Je hebt natuurlijk veel
te veel gesnoèpt!" zuchtte Sint.
Heel, heel erg was het. Piet kon niet meer
door de schoorsteen, hij was te dik. Wel een
uur had hij geoefend, maar steeds bleef hij ste
ken. ergens bij zijn heupen of zo. Wat nu?
„Ik weet misschien wel wat," zei Piet. „Kent
u Meester CaramellD Hij is de knapste schoor
steenveger van de stad.
Een schoorsteen kan zo ingewikkeld niet
zijn, hij kruipt er door.
^en ^unst natuur-
lijk. Die Meester Cara-
melli heeft een schoor-
steenvegersschool en wie
ff weetmisschien heeft
VJk* Si hij wel 'een paar leerlin-
yrfZh *^1 gen. die ons kunnen hel-
pen. Zullen we het hem
gaan vragen?"
R zal niet veel anders op
zitten" stemde Sinter
klaas toe en dus gingen
ze samen naar de schoor-
steenvegersscljool van
Mester Caramelli.
„Maar natuurlijk.'* en
de meester-schoorsteen-
veger ging zijn gasten
voor naar de klas. waar
drieentwintig jongens-als-
L| roetmoppen bezig waren
aan de ochtendgymnas
tiek. „Kijkt u eens hier." zei de heer Caramel
li trots, „mijn pupillen zijn lenig als katten, ze
wandelen over de puntigste daken en ze klau
teren op de hoogste schoorstenen. Zoekt u
maar uit. ze zijn allemaal bijna even goed."
Ze wilden natuurlijk allemaal wel. Stel je
voor: net zoveel marsepein en pepernoten eten
als je lust! Zo'n kans kreeg je nooit weer.
Maar dat ging niet; wat moest Sinterklaas met
drieentwintig Zwarte Pieten'' Ze zouden elkaar
op die mintdaken maar in de weg lopen. Nee,
vijf was genoeg, vond de
Sint en hij koos: Hein
Klein. Jan Pan, Sjoerd
Bokstra en Cozzi en
Mozzi, twee Italiaantjes.
EET je wat we nu eerst
gaan doen? Ik ga jullie
leren, hoe je 's nachts
door schoorstenen kruipt
zonder dat iemand ie
hoort. Ik zal je vertellen,
hoe jc een mooie pop
naar beneden kunt laten
glijden, zonder dat haar
jurk zwart wordt en ik
zal je verklappen, hoe je pepernoten strooit.
Dat is het moeilijkste van alles want je moet
het doen. juist als de kinderen klaar zijn met
zingen." En Piet ging aan het vertellen, wel
een uur. Toen gingen ze naar het dak en toen
ze een hele morgen naar Piet hadden geluis
terd. wisten ze het precies, zeiden ze.
Bij Sinterklaas thuis kregen ze de laatste
orders. „Denk erom." zei Sint, „je moet je na
tuurlijk erg netjes gedragen."
Nu. dat zouden ze alle vijf doen. Ze zouden
niet teveel marsepein snoepen, geen zwarte
vegen maken in de kamers, geen kattekwaad
uithalen
„Beloven jullie me. dat alles goed zal gaan?"
„Ja. Sint Nicolaas," zeiden Sjoerd. Jan. Hein
en Cozzi en Mozzi en toen mochten ze naar
huis, tot 1 December.
«vf—i TILLETJES stonden ze met
f z n vijven op het voorste
f f xb puntje van de stoomboot
l N. wai'en er bijna en zo
-Jj nu en dan kon je een
diepe zucht horen Na-
II A A y\ tuurlijk, ze vonden het
LN—steenvegen is toch wel
wat anders dan spelen
voor Zwarte Piet. Je moest bij allemaal vreem
de menseHtde kamer in en als je nu eens een
lief kind in de zak stopte en een belhamel een
prachtige bromtol gaf? Het was vast heel erg
moeilijk.
Ze waren er. Duizend kinderen riepen hard
hoera en zongen cn zwaaiden Sint zat op zijn
schimmel. Het leek net of hij ook een beetje
bleek zag. Zo nu en dan keek hij eens naar
zijn vijf Pieten.
„Strooien, jongens'" mompelde hij zachtjes,
tussen het wuiven en knikken door En ze
gooiden, wel een beetje onhandig maar het
wende wel. In een lange optocht ging het naar
Hotel Speculaas. Daar zouden zc blijven en
's avonds zou het echt
beginnen. Alle schoor
stenen van de stad moes
ten ze in cn Piet (de
echte) had gezegd, dat
er heel moeilijke bij
waren
uerd opengedaan, kreeg hij bijna een zoen van
die juffrouw. „Henkie. kom toch eens gauw
kijken, wie daar is!" Er kwam een klein jonge
tje de gang ingehold. een jongetje met opgeto
gen oogjes en koontjes als appeltjes. „Hoera!"
schreeuwde hij, „hij'is er toch hij is er toch!" 9
„Sinterklaas." zei zijn moeder, „ik ben zo erg 9
blij. U bent hier nog nooit geweest want ons
huisje staat zo achteraf Wij gaan op 5 Decern- 9
ber altijd maar vroeg naar bed omdat we den-
ken: voor ons rijdt de Sint toch niet" o
In de kamer zaten de vijf Zwarte Pieten. Ze 9
legden Henkie uit. hoe je een spoortrein moest X
laten rijden en hoe je van een meccanodoos een 9
brug kon bouwen. Henkie had zulk speelgoed
nog nooit gehad.
Ze gingen die avond heel erg laat naar bed. O
Geen wonder, vind je niet?
AKKELIJK was het niet.
maar het ging Vrolijk
huppelde het vijftal ach
ter Sints schimmel aan,
van dak tot dak. Schoor
steen in, schoorsteen uit.
met zakken vol peper
noten, letters, poppen,
auto's van plastic, teveel
om op te noemen. Overal
kwamen ze juist op tijd
cn alle duizend kinderen,
Sint hadden begroet, werden
blij gemaakt met moois en lekkers. Zo nu en
dan moest er eens een in de zak maar ze
namen niemand mee, want. zei de Sint. van
daag heb ik het zo naar mijn zin. dat zelfs de
stoute kinderen een speculaaspop krijgen! Ze
waren bijna klaar Het was laat geworden. Er
stonden nog een paar huizen aan de rand van
de stad cn toen ze die hadden gehad, zei Sin
terklaas: „Ziezo, al mijn Pielen, we gaan naar
het hotel!''
„Ogenblikje," zei Sjoerd opeens, „ik geloof
dat daar in de verte, achter die bomen, nog een
huis staat." En ja, verscholen in een bosje
stond nog een klein, armelijk woninkje. „Ik ga
er wel even heen." en Sjoerd werkte zich be
hendig in de schoorsteen.
VEN wachten, jongens." zei
I de Sint, „hij zal wel zo
terug komen" Maar
Sjoerd kwam niet terug
Toen hij wel tien minu
ten was weggebleven,
zou Cozzi eens gaan kij
ken. En ook hij bleef
weg. Mozzi ging hem
achterna en toen Hein.
Het duurde nu al een half uur en Sint werd
ongeduldig. „Jan. ga er maar eens bellen," zei
hij en Jan belde. Een juffrouw in een nachtpon
deed open
„Oo, nog een'" zei ze, „kom maar binnen, wat
een verrassing'"
Nu vond Sint het wel erg vreemd. Hij ging
zelf naar het huisje, belde en toen de deur
\T IJF schoorsteenvegertjes
v speelden voor Zwarte Piet,
waren 20 zwart als negertjes
vijf schoorsteenvegertjes
zo zwart als anthraciet.
Vijf schoorsteenvegertjes
moesten in het bad,
stonden in hun jaegertjes
vijf schoorsteenvegertjes
waren zo bang voor nat.
Vijf Zwarte Pietertjes
bibberden op de rand
stonden daar met gietertjes
vijf Zwarte Pietertjes
gietertjes in hun hand.
Toen kwam de badjuffrouw
en zag de hele troep.
Gaf ze alle vuf een douw;
Hoep! zei de badjuffrouw
Hocpcla, hoepcla, hoep!
Vijf schoorsteenvegertjes
schreeuwden o zo hard!
als wilde woeste negertjes
vijf schoorsteenvegertjes'
het water werd pikzwart.
Vijf witte jongetjes
boenden elkanders rug
gingen toen met sprongetjes
vijf witte jongetjes
weer naar huis terug.
ANNIE. M. G. SCHMIDT
Ofschoon het ons streven
is onze lezers zoveel mogelijk
serviee te bieden, hetgeen onder an
dere betekent oen 7.0 goed mogelijk
overzicht tc geven van de radiopro
gramma's. zal dit voorlopig tot de
vrome en onuitvoerbare wensen be
horen. door bindende afspraken
welke het gevolg ziin van een nieu
we regeling tussen de grote omroep
verenigingen en de Nederlandse
Dagblad Pers.
Dit betekent, dat wij niet meer
het recht hebben om de programma's
te vermelden, die de avond van ver
schijning van onze krant worden uit-
gezonden. Evenmin mogen wij de
programma's In een iets overz'chte-
Ijjker vorm geven dan een droge.
achterelkaar geplaatste vermelding.
Een vermelding bovendien, die deze
naam nauwelijks verdient, aangezien
ook daar allerlei bijzonderheden
achterwege moeten blijven, zoals
namen van sprekers, van solisten en
aangekondigde nummers van con-
certen.
De omroepverenigingen stellen
zich op het standpunt, dat zij het
auteursrecht hebben op de program-
ma's cn wensen geen concurrentie
van de dagbladen, waardoor de ver-
koop van hun verenigingsbladen
terug zou lopen.
In hoeverre dit standpunt Juist is.
is een nog niet tot in uiterste in-
stantio uitgemaakte zaak. Maar een
wel uitgemaakte zaak is. dat de luis-
teraar die f 12.- per jaar aan retri-
butie mort betalen, waardoor bU als
hét ware deelhebber is aan de radlo-
programma's, gedwongen wordt no«r-
maals een dergelijk bedrag uit te
geven om te weten welke waar hij
voor zijn geld zal krijgen.
Het is hekend. dat hiertegen een
groeiend verzet is. hetgeen geleid
heeft tot de oprichting van een
comité van luisteraars, dat een eigen
radioprogrammablad wil uitgeven.
Wij zullen de ontwikkeling van
deze plannen met belangstelling vol-
gen: in afwachting daarvan dient de
gehele Nederlandse Dagbladpers zich
te houden aan de afspraak. Wij ach-
ten ons verplicht onze lezers van
een en ander op dc hoogte tc stellen.
Radioprogramma
Zondag
door Henriëtte
tan Eyk
XI
EBBEN jullie wel eens een ko
ning zien ontbijten? Dat is een
erg mooi gezicht. Hij zit in een
paarsfluwelen mantel achter een ta
fel vol zilver en kristal. Hoewel
het dag is. branden alle lampen, en
de ontbijtzaal is versierd met licht
groene. vuurrode en rose slingers van
uitgeknipt papier.... Er zijn na
tuurlijk ook wel gewóne koningen,
die gewoon, net als iederéén ontbij
ten, maar over dié soort willen we
het nu niet hebben. Ik zeg maar zo:
een koning uit een verhaal moet
een kroon op hebben, cn hij moet
in zalen zitten, niet in kamers. Zat
de koning uit het verhaal van de
gelaarsde kat in een kamer? Droeg
hij een kroon ja of nee? Nu dan!
De koning voor wie Marelotje en
Jock werden gebracht, droog dus
een kroon Nee, dragen deed hij het
ding eigenlijk niet. hij dat het op
tafel gezet, naast zijn gouden pap
bord met vanille-us. Door de wijd
open ramen kwam de geur van het
rozenperk binnen, cn liet licht van
de ochtendzon viel mét het schijnsel
van de kristallen lampen, die bij
honderden langs het vergulde pla
fond brandden, op de paarsfluwelen
koningsmantel cn op de tafel met
de gouden borden en de grote kris
tallen vazen, waarin klaprozen en
korenbloemen stonden.
Toen Hans II (zo heette de ko
ning) dc politie-agent met Marelotje
en Jock de ontbijtzaal zag binnen
komen, legde hij meteen zijn dia
manten vanille-ijs lepel neer. Over
zijn rond. glimmend, roze gezicht
trok een uitdrukking van triomf.
Mooi zo' Daai was dus dat jongetje
van de maan. dat zo dom was ge
weest de kostbare spiegel in bewa
ring te geven aan een kip! „Kom
dichterbij." zei hij streng.
Schoorvoetend liep Jock over het
dikke rode tapijt tot vlak voor de
tafel.
De koning kwam langzaam over
eind. Hy was een kleine, dikke, kale
koning. Toen hij stond kon je zien.
dat zijn fluwelen mantel helemaal
tot op de grond hing. Hij steunde
gel te koop aangeboden voor twee
maal de inhoud van de schatkist
In de schatkist zit maar éénmaal
de inhoud, dus krijg ik die spiegel
niet En dat is jouw schuld, aap j
van een jongen."
(Wordt vervolgd).
HILVERSUM 1 402 m. 3 00 NCRV
8.30 IKOR 9.30 KRO 17.00 NCRV 19.45
—24.00 KRO.
8 00 Nws cn weerber. 8.15 Koolzang
>8.3o Vroegdienst 9 30 Nws en water
standen 9.45 Gram. muz. 9 55 Hoogmis
11.30 Gram. muz. 11.40 Pianotrio 12 15
Apologie 12.35 Gram muz 12 40 Lunch-
concert 12 55 Zonnewijzer 13.00 Nws.
weerber. en Kath. nws 13.20 Radio Phll-
harmonisch orkest en solist. In de pau-
ze (om 13 55). „Uif het boek der boe-
ken" 14.30 Koorconcert 15.00 „Vragen
van deze tijd" 15.20 Blaos-cnsembles
15 55 Gram muz 16 10 ..Kath. Thuis-
front overal" 16.15 Sport 16 30 Vespers
17.00 Geief. kerkdienst 18 30 Gram
muz 18.35 Gewijde muziek 19.15 „Kent
gij uw bijbel? 19 30 Nws. sportuitsl.
en weerbc 19.45 Act 19.52 Boekbcspr.
20.05 De gewone man zegt «r 't zijne
\an 20.12 Gevar programma 22.45
Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nws 23.15
—24.00 Gram. muz.
HILVERSUM 2 209 8 00 VARA
10 00 VPRO 10.30 IKOR 12.00 AVRO
17.00 VPRO 17.30 VARA 20.00—24 00
AVRO.
8 00 Nws en weerber. 8.18 Gram, muz.
>8.30 „De verzorging van postduiven'.
causerie 8 40 Voor militairen 9 12 Sport-
mcd. 9.15 Verz. progr 9 45 ..Geestelijk
Jeven"t causerie 10.00 ..Geef het door".
cause ie 10.05 Kinderdienst 10 30 Doops.
gezinde kerkdienst 12 00 Gram. muz.
12 25 Voor dc jeugd 12 45 Kinderkoor
13 00 Nws cn weer. 13.15 Med o( gram.
muz. 13,20 Theater oikest 13 50 „Even
af ekencn. heren" 14.00 Giam. muz.
14 05 Boekenhalfuur 14 30 Fluitrceilal
cn oordracht 15 10 Dameskoor 15 30
r Filmpiaatje 15.45 Orgelspel 16.00 Dans-
zijn handen ter weerszijden van het
gouden papbord en leunde zover en
met zulke boze ogen naar voren,
dat Jock bijna een stapje terug
deed.
„Wat wil die Hans II van me?"
dacht de jongen. „Ik heb toch zeker
niets kwaads gedaan! Het is na
tuurlijk een vergissing." Hij lachte
„Kijk niet zo boos, koning. U bent
zeker in de war met een ander. Ik
wilde graag meteen weer weg."
De koning plofte terug op zijn
stoel. „Wel nu nog mooier!Ik zou
me daar in de war zijn met een an
der! Maar jij bent toch zeker dat
vreselijke jongetje van de maan, dat
zijn spiegel de enige spiegel van
het land in bewaring hebt gege
ven aan een kip inplaats van aan
mij En nu heb je je zin. De
haan heeft het rondgekraaid. en
Dolle Dorus heeft het gehoord, cn
hij is naar het kippenhok gegaan
en heeft de spiegel er uit gehaald
en meegenomen naar zijn hoi in de
Kale Bergen.... Een uur geleden
heeft hij me het hele verhaal door
de telefoon verteld en me de spie-
i^Ons Feuilleton
p (The Bullet in the Ballet)
C) door miss Caryl Brahms
N en S. J. Simon
I-< EN marionet kan je op al-
L—lerlei manieren maken,
jullie kunnen het best probe
ren met oude lappen. We ma
ken apart, een romp. de armen,
de benen en het hoofd. Laten
we afspreken, dat we de mario
net 60 tot 75 cm groot maken.
Denk er om, dat een marionet
altijd een erg groot hoofd heeft'
Romp armen en benen zijn
genaaide zakjes, die we op
vullen en aan elkaar naaien.
De vorm van die zakjes laat ik
aan jullie verbeelding over.
Veel belangrijker is even te
praten over de manier, waarop
we de zakjes aan mekaar zet
ten. Hierbij moeten jullie let
ten op de volgende bijzonder
heden
t Onderbeen en bovenbeen
moeten worden bevestigd,
zoals is aangegeven op de te
kening. Anders zouden de be
nen naar de verkeerde kant
doorslaan' Onderarm en boven
arm worden op dezelfde wijze
aan elkander bevestigd,
o De bovenarm moet aan het
lichaam worden bevestigd,
als op de tekening: dan krijg
je een echt kogelgewricht.
3 Romp »en bovenbeen zijn uit één
stuk geknipt; je scheidt de romp
van het bovenbeen door een dub
bele stikdraad. zodat de benen losjes
heen en weer kunnen bewegen.
4 De handen maak je in het mo-
del van kleine wantjes, die je
opvult met klei; je kunt het handje
dan elke vorm geven, die je wilt.
"enarm
00
Het voetje wordt bij het onderbeen
aangeknipt, ook opgevuld met klei O
en gevormd De klei geeft handjes 9
en voetjes de zwaarte, die zij nodig 9
hebben. 9
Hoe kleden we de marionet ver-X
volgens aan? Daar vertel ik je niets X
over; dat weten jullie beter dan ik 9
en dat moet je helemaal overlaten 9
aan je fantasie. 9
Volgende week: h et marionetten- X
hoofd. o
JAN VRIJMAN. 9
52
De Night Despatch legde zijn
serie van „Landru van nu" op zij
om plaats te maken voor „Drama's
in zaagsel." (Petroushka, Pierrot,
Pagliciacci, etc.)
„Drie dode Clowns." praalden de
aanplakbiljetten van de Daily
Distraught.
..De Clown des doods," kondigde
de Evening Scoop aan.
„Zij dansten Petroushka en stier
ven." annonceerde de Evening Yelp
aandoenlijk.
„Is er een kwade geest in dit Bal
let?" vroeg de Mystical Times.
„Ballet, Kogels. Bloed be
loofde een populair weekblad.
En dan waren er lange artikelen,
haastig in opdracht vervaardigd
door schrijvers van detective-ver
halen en niet één verzuimde te ver
melden dat de waarheid erger was
dan de fantasie: Zo bijvoorbeeld:
..Het vreselijke lot van drie
clowns schreeuwt om verdedi
ging... Wat is deze rol, die ver
doeming met zich mee brengt?
Het spoor van de dood is in Parijs
begonnen Stad van de Lach
Stad van de Liefde!
Daar. in zijn kleedkamer, zijn
niets ziende ogen naar het plafond
gericht zijn arme handen voor al
tijd stil, ligt de eerste dode clown,
Marius Pilaff (die zoals iedereen
weet, de neef was van de welbe
kende diplomaat, Prins Andrey
Andreyev).
Bekend bij de Balletliefhebbers
over de hele wereld.