J Dominee Dikboom, hebt U 't druk in December? Vijftien Kerstbijeenkomsten in tien dagen en dan nog het pastorale werk Wij zélf kunnen ja of neen zeggen r WITTE KERST, GROENE PAAS Kerstfeest in Berlijn V.J 10 Zaterdag 23 December 1950 D E Verenigde Naties hebben se- twee legers elkander ergens op een dert Juni van dit jaar een paar i slagveld bevochten, terwijl in de uiterst belangrijke stappen vooruit gedaan op het met voetangels en klemmen bezaaide veld van de in ternationale rechtsorde. Voor het eerst in de historie hebben zij ernst gemaakt met de gedachte, dat in de wereld waarin wij leven, en waarin elke gemeenschap uit „boe- ven en burgers" bestaat, de burgers er zich niet toe kunnen bepalen om te zeggen, wat reght is. maar d: oorlogvoerende landen de burgers bun gewone gang bleven gaan, is niets meer over. De oorlog is ..to taal" geworden, zelfs in zodanige zin. dat de vernietiging van het front achter het front", van de productie-centra en van hen, die de productie op gang houden, belang rijker is geworden dan de overwin ning op het militaire front zelf. Hei uitroeien van hele bevolkingen (Van een onzer verslaggevers) UjOMINEE WILLEM DIKBOOM is een Groninger. Maar zijn i-* hart hangt aan Drenthe en dan speciaal aan Zuidlaren, waar hij twee dozijn jaren predikant van de Nederlands Hervormde Gemeente is. Hij woont in het grote huis met de gele blinden. U vindt dat achter het kerkje. Een mooi kerkje. En een echte dorps pastorie, ruim, met een tegelvloer in de gang, en een eigen sfeer. Dominee Dikboom is 56. Voor Zuidlaren stond hij in Wilder- vank, daarvoor in Wapsterveen, ook al een Drents dorp. Hij heeft in zijn jonge jaren vaak weggekund. Hij wilde niet. Als u met hem gepraat hebt, begrijpt u waarom niet. Met beleid, met zorg, met hart heeft hij veel opgebouwd. Daar wilde hij zich niet meer van losrukken. Hij werd geboren in het Oldambt; het was in de dagen, dat Domela Nieuwenhuis er zijn roerige denkbeelden verspreidde. Die nieuwe geest maakte indruk op de jonge Dikboom. Hij weet nog uit zijn jeugd, dat de boer op straat kwam om zijn arbeiders uit te betalen. Omdat hij die opvatting in Drenthe niet tegenkwam, is hij naar Drenthe gegaan. Hij heeft er geen spijt van. Wij zijn gekomen om te horen of dominee Dikboom het druk heeft in de Decembermaand. Er zijn nog altijd mensen, die in predikanten figuren zien, die eens in de week de kansel beklimmen. Die één dag in de week werken, Zondags. De dominees zouden kunnen antwoorden, dat ze zeven dagen werken. De dagen van 20 tot 30 December staan bekend als De Tiendaagse Veldtocht. Dat is de tijd van de Kerstfeesten. En dominee is de man, die overal bij moet zijn. Hij mag niet ontbreken. Hij zou dat zelf niet willen. „Het is wel 's zo geweest, dat ik twaalf, vijftien Kerstbijeenkom sten leidde", beaamt dominee Dikboom, „dit jaar voor het eerst gaan verschillende verenigingen combineren." De Kerst wij dingen worden in het verenigings gebouw gehouden. Het staat achter de pastorie. In 1929 is het gebouwd. Het maakt een gezellige indruk. Mijn werkplaats, noemt de predikant het zelf. De gemeente Zuidlaren zorgt voor de kerst bomen. Ze bezit bossen in de omgeving. Domi nee Dikboom heeft een boom of zeven, acht nodig. Voor de kerk, het verenigingsgebouw, het Diaco nie-Gasthuis, enzovoort. Zijn vrouw zorgt met een staf van dames voor het optuigen. Er branden altijd kaarsen in „In een Kerstboom horen kaar sen. Dat langzame opbranden vertolkt het offer idee". Dominee Dikboom neemt een consulent schap waar in Anlo. Zijn programma voor Eerste Kerstdag ziet er zo uit: 10 uur; Kerstpreek, Zuidlaren; 2 uur: Anlo Zondagschool) half 4; Anlo (Kinderkerk) 5 uur: Zuidlaren Kerstfeest; 7 uur: Zuidlaarderveen (Zondagschool). Dit is dominee Dikboom, zoals ieder in Zuidlaren en wijde omgeving hem kent. Zijn onafscheidelijke pijp vergezelt hem ook op de „Tiendaagse Veldtocht". „Als ik spreek", zegt hij, word ik gedragen door de belangstelling van de mensen. Hun aandacht inspi reert me." De eenvoudige kerstgeschiedenis van Lu cas 2 is zijn onderwerp, het oude verhaal, dat steeds opnieuw kan worden verteld. Het kerkje van de Ne derlandse Hervormde Gemeente te Zuidlaren zij moeU-n kunnen optreden tegen i in een mate. waarin wij daarvan :n de boeven. Iedere dorpeling en de tweede wereldoorlog geen vaag iedere dorpsburgemeester acht dal 't vermoeden hebben gehad zal in dc doodgewoonste zaak ter wereld, ten nieuw conflict een van de maar in het internationale bestaat 1 voornaamste oogmerken van alle er zoiets als de theorie van io partijen zijn. Tegen de methoden, slaats-souvereiniteit, die eeuwen- i die de wetenschap ter bereiking lang van stal is gehaald ten betoge. van het doel beschikbaar kan stel- len, is geen kruid gewassen, hoe- zeer ook om psychologisch begrij- j pelijke redenen de regeringen trach- I ten. hun volken op dit punt gerust te stellen. dat een staat zich niet kan onder werpen aan een rechtsorde in de zin. waarin de burger dat doet; dat een staat, anders dan een burger, ergens het recht heeft over alle horden van het recht heen te sprin- gen om zelf eigen rechter te spelen j p)E vraag die. vooral voor ge en zelf uit te maken, wat hem vrij- L^lcerde en staatsman, maar ten- slaat en wat niet. Terwijl het oo i slotte voor ieder verantwoordelijk het eerste oog logisch lijkt, dat de burger, rijst, is een morele. Het is communisten met hun verwachting j de vraag, of in welke situatie dan tran 00k het recht" bestaat om te grij- voor „ouderwet-se" begrippen van grens cn nationaliteit die staatssou- vereintteit zonder blikken of blo zen over boord zouden zetten, zijn zij het tegenwoordig, die haar aan hangen als Vrede op Aarde(VI niemand te voren. Om der wille van de staatssouve- reiniteit weigeren zij atoomcontrole op hun grondgebied door een internationaal orgaan, willen zij niets horen van toezicht door 'n internationaal hof op de wij ze, waarop de rechten van de mens in Rusland gerespecteerd we den; en wijzen zij elke poging af om in de wereld van het interna tionale recht enig element van in- ternationale macht te scheppen. Maar zij zjjn in de kleine minder- heid. DE overgrote meerderheid van de leden der Verenigde Naties heeft, in antwoord op Koreaanse agressie, besloten, rechtsmacht te genover onrecht te stellen, en Mac- Arthur vecht thans onder de vlag van de Verepigde Naties. Natuur- lijk zou het erg zijn, indien dit I vechten eindigde met een neder- I laag van recht tegen onrecht. Dat j zou een groot stuk prestige-verlies betekenen, en een aansporing voor I de chaos-bevorderende krachten I Maar principiële betekenis zou een nederlaag niet hebben. Men zou er- I uit moeten leren, dat er veel méér machtsontwikkeling nodig is om het recht van de burgers tegen schending door de boeven te be- schermen. Maar de principiële be i tekenis van het besluit om tegen over blote macht de macht van het recht te stellen zou er niet door worden aangetast. Men moet ho^ I vreselijk dit ook voor de levende generatie zijn kan in deze din gen nu eenmaal met lange termij nen rekenen. En men heeft, geluk kig. gegronde redenen om te ver trouwen. dat de ontwikkeling naar een internationale rechtsorde, die een voldoend machtselement bez'.t om tegenstrevers tot rede te bren gen. niet kan worden gestuit pen naar middelen, die in zichzelf I ..immoreel" zijn. Van die vraag I komt de mens niet af met redene ringen, want zij gaat de enkeling hoogst persoonlijk aan en raakt zijn 1 hart meer dan zijn verstand. Wie l aar probeert te benaderen, zal één l conclusie op zijn weg vinden, die 1 tn de dagen vóór Kerstmis door millioenen wordt getrokken: de conclusie, dat er geen vrede kan zijn, zolang het in de mensen zelf onvrede is. Menig cultuurhistoricus en menige réveil-beweging heeft het I de laatste jaren van de daken ge- roepen, dat óók de vrede, als elke hervorming, begint bij de mens zelf Daargelaten, dat die overwc- ging nooit een laat-maar-waaien- politiek of een politiek la Mün- I chen rechtvaardigen kan in zich zelf is zij juist. Het valt niet te ont- kennen, dat geen samenleving nog iets te hopen heeft, welker samen stellende individuen de behoefte i niet meer kennen om bij wat zij I ondernemen van birmen „verant woord" te zijn, cn dus in vrede. Het is de moraal en voor mil lioenen de christelijke moraal die tenslotte het cement is van de samenleving. Zoals het de amorali- leit van het nationaal-socialisme en communisme is, die de uitdaging van die stelsels voor de wereld zo doodsgevaarlijk maakt. En zo ein digen deze beschouwingen over de vrede niet op een sentimentele noot, niet met een zinloze verwij zing naar de sfeer van het Kerst feest, maar met een appèl op he: geweten van wie verantwoordelijk heid. onverdraagbare verantwoor delijkheid, draagt in de wereld. De vooruitzichten zijn donker en onze ker. Licht en zekerheid leveren echter de overweging, dat wij het zélf zijn die ja en neen kunnen zeg gen op de vraag, die dezer dagen ieders vraag is: of het oorlog wordt of Vrede. „Wij kennen die geschiedenis. In de dienst van tien uur spreekt dominee Dik boom zijn Kerstpreek uit. Zij heeft steeds de een voudige kerstgeschiedenis van Lucas 2 tot onder werp. „Wij kennen die geschiedenis allemaal. Juist door haar eenvoud" Met lagere scholen en ULO-scholen. spreekt zij zo aan. Daarom is het ook mogelijk dit oude verhaal steeds op Soms slapt dominee op de fiets, een andere manier te vertellen. Bovendien heb ik andere mensen voor mij. *n vief uur aan honderdzestig Als ik spreek, word ik gedragen door de aandacht van de mensen. Hun belangstelling is het, die mij inspireert". Dominee Dikboom schrijft zijn preek altijd op. Hij spreekt echter los van het papier. Hij maakt de preek een dag te voren. Zijn ervaring is, dat het geestelijk leven van een mens elke dag groeit. Morgen is men een ander mens dan vandaag. Als hij zo'n preek voor Kerst in de zomer zou maken, zou hij er nu niet meer achter kunnen staan. „Ze moet kinderen catechisatie en heeft als hij in de pastorie terugkeert in zijn eigen dorp vijf en veertig kilometer gefietst! In het Diaconessen-Gast huis wordt elk jaar het Kerstfeest voor de oudjes gehouden. Ze zitten er van 70. ze zitten er van 80. Daar vertelt dominee Dikboom het kerst verhaal in dialect. Ze zitten om de gemaakt en eigenlijk onmiddellnk uitgesproken J.-. Tie mnot hoInTnonl 711 n /tin i L— in <-1 1r> school zingen Kerstliedjes, want dat kunnen de oudjes niet zelf meer. Luisteren kunnen ze wel. Dominee hoeft niets te vergeten. Dan zal er altijd eentje zeggen: „Nou van 't kleine kindje in de kribbe, domi nee!" Duizend preken De kerkgangers hebben nooit tweemaal dezelfde preek te horen worden. Ik moet helemaal zijn, die ik in die woorden ben". Twee dochters heeft de dominee. Een is ge trouwd. een studeert medicijnen. Zijn vrouw is niet alleen huisvrouw, ook domineesvrouw. Zij staat vlak bij haar man. Heeft haar taak in, mo gen we zeggen het pastorale werk? Het dorp telt twee zusterkringen. Ze maken deel uit van de Provinciale Federatie van vrouwenverenigingen, die Drenthe rijk is. Beide kringen bestaan uit vijftig leden. Mevrouw Dikboom leest een stuk gekregen*. Dat" be tekent" ïn 24 jaren uit een boek voor. Dat wordt dan onderwerp vér over de duizend preken. In de voor een gesprek. De laatste tijd is het de Bijbel, aanvangsjaren zat er een handjevol „Ik vond de Bijbel te moeilijk eerst, nu ik hem gebruik niet meer". Dominee Dikboom bekent niet in een stad te kunnen wonen. In zijn dorp kent hij zijn mensen, bij naam en toenaam. Hij heeft onlangs nog een meisje getrouwd, dat hij ook gedoopt heeft. Je staat dichter bij de mensen daar zijn de dominee en zijn vrouw het over eens. Naast de Zondagschool en de Kinderkerk heeft dominee ook zijn schoolcatechisatie. Zuidlaren is een grote gemeente. Daaronder vallen ook Groeve, Midlaren en Schuilingsoord en Zuidlaarderveen. mensen in de kerk. Twintig, der tig. De belangstelling was sterk ge taand. Nu bergt het (oorspronkelijk Romaanse) kerkje elke Zondag ge- middeld 200 luisteraars. Er kunnen er 450 in. Dan is -het eigenlijk te vol. meent dominee. Niet dat hij niet van een vol kerkgebouw houdt Hij vindt het altijd weer een mach tig iets op Oudejaarsavond zijn dor- pelingen te mogen toespreken. Elk jaar laat hij zingen: „Komt laat ons samen nederknielen voor Hem, die ons geschapen heeft." Ook altijd: „Uren. dagen, maanden, jaren vlie gen als een schaduw heen". Want zijn leermeester heeft hem eens ge zegd, dat een gemeente dat w i 1 zingen op de laatste dag van het jaar, en dat zich geen beter ge legenheid voordoet. De Zuidlarense Oudejaarsdienst kent nog een per soonlijk gebruik. Dominee dankt aan het slot zijn gemeente. Hij dankt voor het voorrecht een be langstellende gemeente te hebben, die hem de kracht geeft te doen wat hij kan doen. De mooiste dienst acht dominee Dikboom zelf die van Nieuwjaars dag. Hij heeft die zelf ingevoerd. Het was geen gewoonte in Zuidla ren. Men houdt in het dorp een opgewekt Nieuwjaarslopen in ere. Iedereen komt iedereen gelukwen- sen. waarbij het feestelijk toegaat Daarom had men ook gezegd: „Dat moest u niet doen. dominee'" Maar dominee Dikboom heeft het tóch gedaan. Hij spreekt tot honderd ge trouwen over dc nieuwe tijd waar i zij voor staan, en tracht hun kracht te geven voor het werk dat wacht West trekt naar Oost en Oost naar West Ondanks alle pogingen van com munistische zijde, om de viering van het Kerstfeest te brandmerken als een „ouderwets bourgcois-overblijf- sel" maken de bewoners van Oost- Berlijn druk aanstalten om Kerstmis volgens dc al-oude tradities te gaan vieren. Zij trekken zich niet veel aan van het communistische ver maan om het feest, als het dan toch gevierd moet worden, op modeine wijze te vieren, bericht Reuter. De speelgoedwinkels zijn echter uiterst slecht voorzien en men meent, dat die schaarste geheel in overeenstemming is met de po gingen van regeringszijde om de be volking ervan te weerhouden het Kerstfeest te vieren. Maar de schaarste kan ook een gevolg zijn van het feit. dat de West-Berlijnse bevolking zijn Kerstinkopen in de Oostberlijnse winkels doet, omdat de Westmark bijna zes maal zoveel waard is als de Oostmark. Om met de speelgoedwinkels in Oost-Berlijn te kunnen concurreren etaleren de Westberlijnse speelgoed magazijnen hyper-modern speelgoed zoals poppenhuizen met heuse be wegende liften, auto'tjes met echte koplampen en vier versnellingen en echt werkende miniatuur-stofzuigers Daartegenover doen de Oostber lijnse huisvrouwen hun meeste inko pen voor de Kersttractaties in de winkels in Westberlijn. die levens middelen verkopen welke niet op de bon zijn. Daar kopen ze een pond margarine voor 5 Oostmark, dat in de Sowjet-sector 7 mark kost. En menig inwoner van de Sowjet- sector beklaagt zich erover dat de Oost-Duitse autoriteiten, hoewel ze zo hard uitbazuinen dat de tijd van de grote successen is gekomen, niet meer dan 250 gram suiker en 500 gram meel als speciale Kerstgave kunnen toekennen. Mevrouw Dikboom. is niet alleen huisvrouw, maar ook en vooral domineesvrouwZij staat naast haar man in het pastorale werk en is in het verenigingsleven der Drentse platte landsvrouwen geen onbekende. J~}E grond is wit, de nevel wit. IS De wolken, waar nog sneeuw in zit, Zijn wit. dat zacht vergrijzelt. Het fijngetdkt geboomte zit Met witte rijm beijzeld. f\E wind houdt zich IS behoedzaam stil, Dat niet het minste takgetril t Kristallen kunstwerk breke, De klank zelfs van mijn schreden wil Zich in de sneeuw versteken. r\E grond is wit. de nevel wit. IS Wat zwijgend toverland is dit? Wat hemel loop ik onder? Ik vouw de handen en aanbid Dit grootse, stille wonder. IN zekere zin wordt door de ont wikkeling van de oorlogstech niek zelf deze gang van zaken ver haast. Hoe gevaarlijk het ook mag zijn, zich in slaap te sussen met de gedachte, dat een oorlog óók voor hem. die hem begint, in het einde veel meer ellende dan voordeel be tekent, een feit is het. dat het on dernemen van agressie een in toe nemende mate voor elk régime ge vaarlijke zaak is. Ook voor de Rus sen. Men heeft het „localiseren" van oorlogen niet meer in eigen hand. De Verenigde Naties zijn van plan zij hebben het in twee re soluties onlangs duidelijk vastge legd zien tegen elke agressie verzetten, en in Korea is, welke de uitslag ook moge zijn, gebleken, dat zij het niet bij woorden laten. Maar tegelijkertijd levert de toe passing van de afgrijselijke verdel- gingsmiddelen. die de wetenschap bezig is ter beschikking van de mensheid te stellen, een stuk vre- desproblcem op. dat nog allerminst is verwerkt en doorgedacht, maar dat in deze dagen voor menige ge leerde cn menige staatsman de oor zaak van slapeloze nachten zal zijn. Van de oucie oorlogsvorm, waarin (Van onze weerkundige medewerker) ZO bezong Jacqueline van der Waals het fraaie winterlandschap in haar „Nieuwe Verzen". Want het moge dan waar zijn, dat de zon haar Zuidelijkste hemel baan enige dagen geleden heeft verlaten en zich in onze rich ting verplaatst, zodat de dagen langzaam aan het lengen zijn, tegelijkertijd begon de winter en gaan de nachten strengen. Immers de zonnestralen zijn, tengevolge van de grote af stand, die zij door onze damp kring moeten afleggen, voorlo pig nog niet krachtig genoeg om het warmteverlies der aar de in de lange 'avonden en nachten te compenseren. Het duurt nog tot het einde van Januari alvorens er een even wichtstoestand zal intreden tussen warmte-uitstraling en -instraling en eerst daarna zul len de temperaturen geleidelijk gaan stijgen. Is het dan wonder, dat men in deze donkerste dagen van het jaar met de winter in het vooruitzicht spreekt over een witte Kerst? En toch is dit in ons land meestal geen realiteit. Hoe weinigen zullen zich nog herinneren, wanneer dc laatste witte Kerst in Nederland is ge weest? Zeker, de Kerstkaarten zul len ons ieder jaar opnieuw vertel len van het fraaie besneeuwde landschap, maar dit lijkt meer op een buitenlandse inmenging in bin nenlandse aangelegenheden. In Zwitserland en Zw eden moge het 'n werkelijkheid zün, in ons land is een witte Kerst een witte raaf. Het klimaat in ons land wordt nl. voor een groot deel geregeld door de nabijheid van de Noordzee, het meest in de kustprovincies, maar toch ook verder landinwaarts. Het Noordzeewater is in December nog tamelijk warm. want het koelt veel langzamer af, dan Jand. De vóór de Nederlandse kust' gestationneerde lichtschepen geven voor de Kerst dagen een gemiddelde zeewater temperatuur van 6 tot 8 graden Celsius. Aangezien het aantal Z W - lijlce tot N.W.-lijke winden in De cember ongeveer tweemaal zo groot is als de Z.O.-lijke tot N O.- lijke. zal het duidelijk zijn. dat er in deze maand overwegend vrij warme lucht over zee naar hei lana wordt gevoerd. De sneeuw moet dan ook voor verreweg het grootste deel vallen bij winden met een Oost-component, die gemiddeld op zz tien dagen voorkomen. Maar deze winden voe ren meestal wel koude doch droge lucht over land aan. zodat alleen in bijzondere gevallen sneeuw voor komt. Aangenomen echter, dat er toch op één of meer dagen sneeuw valt. dan zou deze juist op of vlak vóór de Kerstdagen moeten voor komen om een witte Kerst op te leveren. Er valt in ons land in De cember gemiddeld op drie dagen sneeuw, waarbij kleine hoeveelhe den en natte sneeuw nog zijn mee gerekend. Eén factor ten gunste van de witte Kerst hebben we nog niet be keken. Immers kan rijp of ruige vorst een nog fantastischer wit land schap toveren, dan sneeuw. Hier voor is het nodig, dat waterdamp door afkoelingen of door mist zich afzet op aardse voorwerpen, waar bij optredende vorst voor bevrie zing moet zorgen. Maar ook dit kar o'e betrekkelijke zeldzaamheid van de witte Kerst niet opheffen. Met de winter nog vrijwel geheel vóór ons is het wel aangenaam om aan de komende Paasdagen te den ken, die trouwens reeds over drie maanden aanbreken. Hoe staat het met de kans op een groene Paas? In verband met de Pasen op Zï en 26 Maart, toevallig precies drie maanden na de Kerstdagen, is een groene Paas in 1951 practisch uitge sloten. Aangezien de Paasdagen val len op de eerste Zondag na de eer ste Volle Maan in dc lente variëren dc d3ta van jaar tot jaar sterk. Daarom is dc vroegste Pasen op 22 Maart en de laatste op 25 April, zo dat een groene Paas het ene jaar uitgesloten cn het andere mogelijk moet worden geacht. Het is dus on juist om de Paasdagen van ver schillende jaren zonder meer met elkaar te vergelijken. Hoewel we dus het volgende jaar niet op een groene Paas kunnen rekenen, js het wel mogelijk, dat de Paasdagen fraai weer opleveren, want in Maart komen soms zeer zachte dagen voor, waarbij de tem peratuur in de middag de 20 gr. C. dicht kan naderen. Men noemt dit dan een zomerse dag, hoewel dit meteorologisch feitelijk niet juist is, omdat de temperatuur daarvoor de 25 gr. C. moet passeren wat zelfs in •v.", April een grote uitzondering is. Het zal duidelijk zijn, dat een late Pasen, die in de tweede helft van April valt. een veel grotere kans maakt groen te zijn dan een, die vroeger voorkomt. Intussen be hoeven we niet zo erg gesteld te z:jn op een zacht voorjaar, want dat houdt weer gevaar in voor de oogst. Een te vroeg ontwaken der natuur heeft vaak tot gevolg, dat Al scharrelen hongerige meeuwen aan de besneeuwde waterkant, fll veel gewassen door de nachtvorsten, die tot in Mei en soms zelfs nog in Juni kunnen voorkomen, ernstige schade lijden. Een geleidelijke tem peratuurstijging in het voorjaar, waarbij plotseling sterke tempera tuurdalingen tot een minimum wor den beperkt, is altijd het gunstigst. Volgens publicaties van phaeno- logische waarnemingen verricht te Wageningen valt het ontluiken der natuur gemiddeld in de tweede helft van April. Bij gunstige weers omstandigheden kan een vervroe ging optreden van enige weken. Hieruit valt af te leiden, dat de kans op een groene Paas er is, als deze in April voorkomt, maar een Pasen in Maart is vrijwel kansloos. Witte Kerst, Groene Paas is feitelijk geen zuivere tegen stelling. Het wit wordt veroor zaakt door een meteorologisch verschijnsel als sneeuw of rijp, die kunnen voorkomen maar ook wegblijven; het groen moet komen, vroeg of Iaat, door de drang der natuur, zij het dan meestal niet op Pasen. Dit geschiedt wel onder in vloed van meteorologische fac toren, zoals temperaturen en neerslag, maar is zelf geen me teorologisch verschijnsel. is nergens een sprietje groen te zien, vroeg of laat zal jong vee weet in grazige weiden dartelen.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 10