HET 25 UUR Geen wanhoop, geen angst TIJDNOOD, DAADKRACHT volgens plan Virgil Gheorghiu mag voor zijn pessimisme geen klankbodem vinden PESSIMIST ZIJN, MAAR EEN CHRISTEN MOET NOOIT REALIST ste Prof. dr F. L. Polak: Wereldeenheid komt; hebt slechts geduld Prof, dr W. Banning: Aan geestelijke afbraak geen behoefte dè nood van onze tijd Zaterdag 23 December 1950 11 ..Onze beschaving is verdwenen. Lucian. Zij had drie grote hoedanigheden: zij beminde en eerbiedigde het Schone, hetgeen haar de Grie ken leerden. Zij beminde en eerbiedigde het Recht, hetgeen ze van de Romeinen leerde. Zij beminde en eerbiedigde de Mens. hetgeen zij heel laat en met overwinning van grote moeilijkheden leerde van de Christenen. Het is slechts door het eerbiedi gen van deze drie symbo len: de Mens. de Schoon heid en het Recht, dat onze Westerse be schaving is kunnen worden, wat zij ge weest is. En thans heeft zij het kostbaarste deel van haar erfenis verloren, de liefde en de eerbied voor de Mens. Zonder die lief de en zonder die eerbied houdt de Wes terse beschaving op te bestaan. Zij is dood." ,,De mens heeft in de loop der geschie denis nog wel donkerder tijdperken gekend dan wij nu beleven," zei Lucian. ..De mens is levend begraven op marktpleinen en al taren; men heeft hem geradbraakt, ver kocht en als een zielloos ding behandeld. Het is misschien niet juist om een derge lijk streng oordeel te vellen over de tijd, waarin wij thans leven." „Dat is volkomen waar," zei de graaf. „In die duistere tijden werd de mens ge negeerd en bracht men hem uit barbaars heid mensenoffers. Maar wij hebben de barbaarsheid overwonnen en wisten het menselijk wezen te eerbiedigen. Nu staan wij weer helemaal aan het begin en moeten alles opnieuw leren. Het komen van de technische maatschappij heeft verwoest, wat we in eeuwen van cultuur gewonnen en geschapen hebben. De technische maat schappij heeft de verachting voor het men selijk wezen opnieuw ingevoerd. De mens is thans weer enkel tot zijn maatschappe lijke dimensie teruggebracht. Maar moeten we niet gaan? Het moet al laat zijn." Lucian keek op zijn polshorloge. „Mijn horloge staat stil. Kun je me zeg gen. hoe laat het is, Vader?" „Het is het vijf-en-twintigste uur „Ik begrijp je niet, Vader." zei Lucian. „Dat geloof ik graag. Niemand wil het begrijpen. Het is het vijf-en-twintigste uur volgens de tijd van de Europese bescha ving." (Uit: Het vijf-en-twintigste uur.) VOOR de radio hebt u gezegd, dat een mobi lisatie is vereist van alle krachten als ant woord op de uitdaging van het cultuurpessimisme. U wilt, dat men tot de aanval overgaat, dat wij gezamenlijk optrekken naar het front Zoudt u deze ietwat vage omschrijving van onze taak willen verduidelijken? Zoudt u in concrcto kunnen aan duiden, wat er precies moet worden gedaan, wat elk individu in deze heeft te doen?" Als wij tegenover professor Polak zitten en hem deze vraag stellen, moet hij even glimlachen. „Ja, ik ben wat vaag geweest en nu wilt u we ten: wat moet ,de vrouw achter de wastobbe' hier mee aan?" „Naar mijn mening is de eerste stap deze, dat men de mensen laat zien, waar wij heengaan als aan de massificatie van het leven geen halt wordt toegeroepen. Het is nodig, dat de massa wordt wakker geschud en daarom is een boek als dat van Gheorghiu van zo groot belang. Alleen: ik deel Gheorghiu's pessi misme niet. Maar daar over straks." Mèt wien zult gij m\j vergelijken dien ik gelijk zij? zegt de Heilige Heft uw ogen op en aanschouwt: wie heeft al deze dingen geschapen? Die de Heer ver wachten, ontvangen nieuwe kracht: Zij krijgen nieuwe vleugelen gelijk de adelaar, zij lopen en worden niet moede, zij wandelen en worden niet mat. Jesaja 40 Vlrgll Gheorghiu A/f ET de mensaap is het be. ■LrA gonnen Die nam 'n stok, PROF. ARNOLD J. TOY NB EE: Wat is het karakter van de wereldcrisis, die wij vandaag de dag meemaken? Doordat wij in mate rieel opzicht meer en meer van elkaar afhankelijk worden, groeit de wereld in snel tempo naar een eenheid toe. Dit is de climax van een verandering in de menselijke samenleving, die aanvankelijk heel ge leidelijk ging en zich nu vrij plotseling met groter spoed voltrekt. Als wij inderdaad op weg zijn naar een toe stand, waarin de broederschap der mensen een werkelijkheid is, dan zijn wij op de goede weg. Maar hoe kan dit streven naar wereldburger schap onder de mensen, een wereld-crisis veroor zaken? Tóch geloof ik, dat de wereldcrisis een gevolg is van het feit. dat wij een eindweegs gevorderd zijn naar een wereld-eenheid Deze beweging ver oorzaakt een crisis, doordat het zo snel gaat. Klas sen en naties, die vroeger volkomen gescheiden van elkaar leefden en zich voor elkaar niet ver antwoordelijk voelden, staan nu plotseling voor de noodzaak, samen te leven. Nu wordt van ons gevraagd, dat wij ver draagzaam zijn en ge duldig, geven en nemen, bereid zijn tot zelfopoffe ring. Maar elk van ons zou de wereld-eenheid tot stand willen zien komen volgens zijn eigen ideeën of volgens de opvattin gen. die in zijn eigen om geving worden gehuldigd. Er zal een wereld-een heid komen. Maar langs welke weg? Vrede en samenwerking? Of oorlog en revolutie? Prof. A. Toynbee sloeg er vruchten mee van bomen en hoofden van rom pen. Toen al werd de stok, zijn primitiefste vorm, Niemand zal technisch instrument ten goede en ten kwade gehanteerd, het wagen, op te merken: Dat waren maar mens apen! Want sindsdien heeft een indrukwekkende rij wijze en verstandige geesten even wijze en verstandige gedachten over goed en kwaad aan de mensheid meegegeven en er is niets veranderd. Het technisch instrument is geperfectionneerd in een mate, die niet goed voorstelbaar meer is. Maar eeuwen cultuur hebben niet kunnen voorkomen, dat wij zijn blijven doorgaan, dit instrument te gebruiken, zeker, ton goede, maar evenzeer ten kwade. En de vraag, of wij wel zoveel wijzer zijn dan de mensaap, die met zijn stok andere mens apen van het hoofd beroofde, is al té vaak gesteld dan dat zij nog indruk zou kunnen maken. "VX/'EL is er in de laatste decennia een aspect bij- gekomen. Charley Chaplin duidde daarop in zijn film „Modern Times", toen een gigantische technische apparatuur hem. klein mannetje, te machtig werd en hij terecht kwam in deze enorme mechanische installatie, zonder te weten, hoe zich uit de wir-war van tandraderen, hefbomen en zui gerstangen te bevrijden. Wij weten niet alleen niet, hoe wij de techniek zullen hanteren, de tech niek hanteert óns. Dit is het thema van het op zienbarende boek van C. Virgil Gheorghiu, Het vijf en twintigste Uur. Deze Roemeen is van me ning. dat de mens ondergeschikt is geworden aan de technische slaaf, „de knecht, "die ons iedere dag duizend diensten bewijst, waar we niet meer bui ten kunnen. Hij drijft onze auto's voort, bezorgt ons licht, verschaft ons water om te wassen, mas seert ons. vertelt ons interessante geschiedenissen, als we onze radio aanzetten, legt wegen aan, ver zet bergen. Wij zijn rijker dan onze lotgenoten van vóór tweeduizend jaar. die slechts enkele tien tallen slaven bezaten. Wij bezitten ze met duizen den. De numerieke meerderheid van de technische slaven is overweldigend. Zij hebben de sleutel posities. de strategisch belangrijke punten van onze maatschappij in banden. Er blijft de mense lijke wezens niet anders over dan te leven naar hun ijzeren wetten. Zo zijn wij bezig, in robots te veranderen. Het menselijk leven heeft nog slechts waarde als energiebron. Het wordt in de boeien van de technische slaven doodgedrukt." Al dus Virgil Gheorghiu. HET is een sombere profetie, die hier de wereld wordt ingeslingerd. Onze eerste reactie is: Gheorghiu staat niet alleen. Zei ook Spengler niet, dat optimisme lafheid is en dat alleen dromers nog een uitweg zien uit de misère van deze tijd?» En. om nog slechts één voorbeeld te noemen In La Peste van Camus komt een oud mannetje voor, dat elke middag tegen vijf uur op zijn balkon treedt, de katten uit de buurt lokt en dan met grote behendigheid een der dieren op de kop spuwt, waarop hij zich vergenoegd terugtrekt Als de pestepidemie deze ritus verstoort, is de zin van zijn leven verdwenen. Professor Van der Leeuw tekende hierbij aan „Dit is het griezeligste ver haal. dat ik in lang gelezen heb. veel griezeliger dan de hele postgeschiedenis, die Camus verhaalt Want het is een symbool van onze beschaving, die op de rand van de volkomen zinloosheid zich beweegt. Wij zijn enorm knappe specialisten, al wgs het maar in het op de kop spuwen van een kat Eeuwenoude ritfcn. eerwaardige*wetenschap, alle beschaving schijnt uit te lopen op een tech nische prestatie, waarvan de zin meer dan du bieus is." 'veel millioenen zouden in de loop der tijden in naam van de een of andere „waarheid" ter dood zijn gebracht? Hoeveel overigens bewonde renswaardige kunstwerken zijn tot stand gekomen ten koste van duizenden mensenlevens? Maakte men zich vroeger druk om de beschaving, toen mensen als slaven werden bekeken, beklopt en verkocht? En toch heeft die beschaving zich ont wikkeld. Zij is zich blijven ontwikkelen, ondanks afschuwwekkende heksenprocessen en wrede in quisitie. Mensen, wezens als u en ik. zijn gemar teld, gevierendeeld, onthoofd, onschuldig vaak en met de meest geraffineerde middelen. En altijd zijn er wel onheilsprofeten opgestaan, die het einde van de beschaving, van de wereld zelfs, hebben voorspeld. Maar zij hebben zich vergist en nu, na twee wereldoorlogen, is onze bescha ving nog niet verdwenen. Waarom zouden we dan de wanhoopskreet van deze Roemeen ernstig nemen? woorden van Kaïn, de man, die de eerste moord op zijn geweten had. Dit is ook eeuwen de „Een Christen heeft nooit pessimist te zijn, maar realist. Kerstmis is:__Het komen van Gods heil in de geschiedenis. Christus' geboorte is hèt beslis sende moment in de historie en daarom is voor de wanhoopskreet: Dit is het vijf-en-twintigste-uur! geen plaats." Dat is voor professor dr W. Banning het ant woord op Virgil Gheorghius cultuurpessimisme. Dr Banning blijkt door dit boek allerminst van zijn stuk gebracht te zijn. Als wij hem vragen naar zijn oordeel, begint hij met zijn wetenschappelijk bezwaar: Gheorghiu ziet de invloed van de tech niek op de menselijke samenleving verkeerd. „Weet u," zegt hij, „toen de Haarlemmermeer zou worden drooggelegd, voorspelde men de onder gang van Noord-Holland Dit was immers een on geoorloofd ingrijpen in de natuur. Dat is een vergissing gebleken, zoals ook de voorspelling van Gheorghiu een vergissing is." „Iedere nieuwe phase in de ontwikkeling der techniek schept andere problemen, in het bijzon der voor hen, die de technische instrumenten moe ten hanteren Een veelal zeer gering percentage van de arbeiders komt in deze ontwikkeling niet mee. Nu wil ik de eerste zijn om mee te beraad slagen over de vraag, hoe de nood van deze groep sociaal tot oplossing kan worden gebracht, maar ik ■wil er beslist niet de conclusie uit trekken, dat de techniek zonder meer een vloek is voor de mensheid." „Inderdaad heeft de techniek een indrukwekken de hoeveelheid arbeid overgenomen. Voor zover deze arbeid vroeger met de handen moest worden verricht, is daar op zichzelf geen enkel bezwaar tegen aan te voeren, integendeel. Wat de geeste lijke arbeid aangaat, is de ontwikkeling al even min verontrustend. Zeker, tegenwoordig wordt de term „denkmachine" gelanceerd Dat is een sug gestief woord, maar daardoor moeten wij ons niet laten imponeren. Machines kunnen denkarbeid verrichten, maar nooit zal deze arbeid creatief kunnen zijn. Door middel van een machine is geen hypothese op te stellen. Dit blijft alleen mogelijk voor de mens, die daardoor meester over de tech niek blijft." Professor Banning koestert ook een groot moreel bezwaar jegens dit boek. „Wat Gheorghiu doet. is literair spelen met ge wéldige dingen. Problemen van wetenschappelijke aard trekt hij in een emotionele sfeer en het heeft /- Christus' geboorte is 't beslissende moment in de geschiedenis succes. Ik haat kerels, die de mensheid toe roepen: Het is het vijf-en-twintigste-uur! en zich niet van kant maken, zoals ik ook de kerels haat. die er tussenuit trekken. Wat wij te doen hebben is ervoor te zorgen, dat de Westeuropese cultuur niet ondergaat! Aan negatieve onheilsprofeten heb ben wij niets. Wij moeten bouwen, ook geestelijk. Aan geestelijke afbraak hebben wij waarlijk geen behoefte." „En vraagt u me nu, wat lk als Christen op dit boek te zeggen heb. dan stel ik voorop: Christus is niet gekomen om de Weseuropese cultuur te redden Maar bovendien: ik geloof niet aan een ondergang van de Westeuropese cultuur. Mee door de ontwikkeling van de industrialisering zijn alle landen der wereld zo van elkaar afhankelijk ge worden. dat het onwaarschijnlijk moet worden ge acht, dat West Europa ondergaat. Als men het woord „ondergang" tenminste ernstig neemt. Maar zelfs als dit zou gebeuren, kunnen wij Christus niet ter verantwoording roepen". „Wel zijn wij als Christenen mee verantwoorde lijk voor het be houd van de culturele waar den in Europa. Als de waardig heid van de mens in het ge ding komt, dan is een culturele waarde in ge vaar en is het dan ook de taak van de Christen, deze waarde te beschermen." „Tenslotte zeg "ik als. Christen: Ik heb geen pes simist te zijn. Daar is geen enkele aanleiding voor want ik weet, dat de loop der geschiedenis in Gods hand is. Kerstmis is het ingrijpen van God in onze geschiedenis Deze wetenschap sluit alle neiging tot wanhoop en twijfel volledig uit. Zeker, ik twij fel wel eens. maar dan alleen in een zwak ogen blik. God heeft de leiding in de historie. Dat is ons genoeg." „Nog een vraag, professor. Hoe komt het dat de Kerk faalt? Zij zegt. de oplossing te hebben, het reddende Woord te weten, maar zij spreekt het niet. Althans niet zo. dat de vertwijfelden en wan- hopigen het aanvaarden. Boeken 'als Het vijf-en- twintigste Uur en De God die faalde, specimina van deze geestesgesteldheid, worden door millioe nen verslonden en vinden weerklank. Maar aan het antwoord van de Kerk gaat men voorbij." ..Nu tilt u aan een rotsblok. U hebt gelijk, dit is voor de Kerk de meest urgente kwestie. We zijn er mee bezig. Wij roepen christen-economen, chris ten-sociologen. christen-arbeiders uit de bedrijven bij elkaar en vragen: hoe moeten wij het zeggen'' Het gebeurt ook oecumenisch: de Wereldraad van Kerken is ermee bezig in Geneve. Er zijn predi kanten. die het gaan zien. We zien met spanning uit naar de resultaten." fatsoenshalve onuitgesproken gedachte ge weest van millioenen mensen, die wisten van het leed van andere millioenen medemensen en er niets aan deden Totdat de techniek, de industria lisering en de economie er een eind aan maak ten. Men gaat zich het lot aantrekken van de ettelijke millioenen vluchtelingen, die zich binnen Europa's grenzen bevinden wantdie vormen een economisch probleem. Wie zal willen betwis ten, dat het bevorderen van sociale voorzieningen economische noodzaak is? Wie is zo naïef te ver onderstellen. dat de Amerikanen alleen uit mens lievende overwegingen bereid zijn, de milliarden dollars ten behoeve van de Marshall-hulp te fourneren? Ziet ge. zegt menigeen in antwoord op deze reacties, nog nimmer is zo duidelijk aan het daglicht getreden dat ons gehele maatschap pelijke bestel is besmet en daarom verdienen de verontrustende woorden van Virgil Gheorghiu onze volle aandacht. WIJ weten al niet, hoe wij een stok zullen han teren. menen anderen. Hoe moet dat aflopen, nu de atoombom de functie van de stok heeft overgenomen? En zij denken aan de Arabische vissers uit het sprookje uit Duizend en een Nacht, die een fles vonden in hun netten. Aan land ge bracht, bleek die fles een kwaadaardige geest te bevatten. Nee, deze vissers poogden niet. de geest naar hun hand te zetten; zij waren zo verstandig, de fles, met geest en al. in zee terug te werpen. Wie atoomkracht wil beheren, is als de tovenaars leerling, uit Goethe's ballade, die niet bij machte is. de opgeroepen geesten naar hun rijk te ban nen. En het is toch duidelijk, dat wij allen leer lingen zijn! Wij weten de vlucht van wetenschap en techniek niet meer te stuiten en al hebben wij bewondering voor de uitvinding van de peni cilline. van de automatische telefooncentrale, die slechts één fout per 1 000.000.000 contacten maakt, wij weten niet meer, wat wij er mee aan moeten en vandaag of morgen wordt Gheorghius voor spelling bewaarheid. Misschien heeft hij wel ge lijk als hij beweert, dat de revolutie van de tech nische slaven al in volle gang is. DE vraag, wie de overhand hebben, de opti misten of de pessimisten, is niet interessant. Vast staat, dat het boek van Gheorghiu in Frank rijk millioenen lezers heeft gehad en dat in Ne derland over enkele weken de zevende druk zal verschijnen. Kennelijk heeft de schrijver een vruchtbare klankbodem gevonden voor zijn pessimisme en het lijdt geen twijfel, of tallozen we ten niet anders te doen dan Gheorghiu's raad op te vol gen: Smiling! Smiling! Keep smiling Is dit inderdaad het laatste woord? Nee wij zullen niet uw aandacht en belangstelling vragen voor óns antwoord op deze vraag. Liever laten wij drie uiter mate deskundigen aan het woord, wier uitspraken ge op deze pagina kunt aan treffen. Van de beroemde historicus professor Ar nold Toynbee vindt u een citaat uit een rede. die hij in Londen heeft gehouden voor 2 700 jongens en meis jes onder achttien jaar. Pro fessor mr dr F. L. Polak, die voor de V.P.R.O.-micro- foon uitvoerig over Het vijf- en-twintigste Uur heeft ge- SDroken. was zo vriendelijk, voor ons zijn bedoelingen te concretiseren en professor dr W Banning gaf ons in een interview ziin oordeel. Wellicht kan het onze le zers helpen aan een fatalis tische ondergangsstemming tc ontkomen, een stemming, die het onmogelijk zou ma ken. Kerstmis 1950 te vieren als een feest. „Waar wc heengaan, heb ik in Amerika ge zien. Daar is men het ontwend, iets zélf te doen. Men wèndelt er zelfs niet meer Voor een boodschap op de hoek neem je je auto. Men vermaakt zichzelf niet; men laat zich vrijwel uitsluitend en masse ver maken, door film en ra dio. vooral door televisie. De gevolgen voor op voeding en onderwijs niet alleen, maar ook voor volwassenen, zijn in sommige opzichten ontstellend. Dit houdt ook voor ons een ernstige waarschuwing in. HET komt mU voor, dat planmatig moet wor den ingegrepen, net zoals economische en sociale vraagstukken tot oplossing zijn gebracht. Nog niet zo lang geleden was sociale zekerheid een illusie, massale werkloosheid een onvermijde lijk kwaad. En het is toch gelukt, dit grondig tc veranderen, door in de economie volgens een te voren uitgestippeld plan te handelen". „Dit moet ook mogelijk zijn ten aanzien van de cultuur. De vrtje-tijdsbesteding (want daór ligt de kern van het probleem) moet de aandacht hebben van de Overheid. Deze zal een actieve cultuur politiek moeten voeren, d.w.z. culturele activiteiten, ontslaan uit particulier initiatief, moeten mogelijk maken en metterdaad steunen." „U weet, In beginsel gebeurt dit al. Binnenkort zal een commissie aan de minister van Onderwijs rapport uitbrengen over de gewenste instelling van een Raad voor de Vrije-tijds-besteding, welke regelmatig zal kunnen adviseren, wat de Overheid te doen staat. In het Nederlands Cultureel Contact beraden zich de topfiguren uit organisaties, die zich op cultureel terrein bewegen, over de vraag, hoe men alle activiteiten kan bundelen en bevor deren." „Dit alles is verblijdend, maar het is lang niet voldoende. Zangkoren, amateur-toneelgezelschap pen. volksdansgroepen kortom die verschillende vormen van cultuur, waarvan de beoefening een persoonlijke bijdrage van de mensen vraagt, zowel jongeren als volwassenen, vooral ook op het platte land, verdienen steun. Bezoeken aan concerten en schouwburgen moeten mogelijk worden gemaakt tegen geringe prijzen. „Als u me vraagt, wat er gedaan moet worden, zie ik het alles duidelijk voor me. Niet als een illusie, maar als een toekomstbeeld, dat waarlijk niet zo moeilijk te verwezenlijken is. Eigenlijk moesten de modernste vormen van techniek hierbij juist kun nen worden ingeschakeld, straks de televisie. Het onderwijs zou veel meer hiervan moeten profiteren, en ruimere aandacht moeten besteden aan zelf werkzaamheid en aesthetische vorming. De Ker ken zouden voor het grote belang van al dit soort zaken op het gebied van vrije-tijds-besteding en cultuur nog meer oog moeten krijgen." „En het individu? Dat is heel moeilijk te zeggen, omdat men geen recepten geven kan en er voor ieder vele mogelijkheden open staan Ik geloof echter, dat wie is wakker geschud, zelf weet. wat hem te doen staat, althans in beginsel. Maar mis schien moet daar nog eens een ander boekje over worden geschreven Het boek Het vljf-en-twin- tigste uur is uitgegeven bij de NV. Uitgeversmaatschappij Pax te Den Haag. De toespraken van prof. dr F. L. Polak voor de VPRO- mlcrofoon zijn onder de titel De bedreiging der menselijk heid Inde crisis der moderne cultuur, gebundeld en uitgege ven door firma W. Gaade In Delft. De Illustratie op deze pagina Is van de hand van de Engelse tekenaar Arthur Wragg en ontleend aan De psalmen voor het moderne leven, uitgegeven door Bosch en Keunlng ln Baarn. Prof. dr F. L. POLAK hoogleraar aan de Ne derlandse Economi sche Hogeschool te Rotterdam, adjunct directeur van het Centraal Plan-bureau te Den Haag. „Het heersend cultuur-fatalisme acht ik fataal voor onze cultuur. Door redeloze angst nalatig zullen wij in de crisis ten onder gaan. met redelijk vertrouwend han delen zullen wij gelouterd daaruit kunnen herrijzen, als Phoenix uit de as, als nieuw bloeiend leven uit de ruines „Wel ben ik overtuigd, dat inderdaad onze cultuur in haar grondvesten ernstig is ge schokt. dat voort te gaan volgens de huidige stuurloze koers de dreiging van een cata strophe in een zichtbaar verschiet brengt, doch evenzeer houd ik met onwrikbare stelligheid vast aan mijn geloof, dat het nog niet te laat is voor het stuiten van een ontbindingsproces en voor een radicale wending ten goede." „Wij zullen moeten leren, in de zin van onderrichten en onderricht worden, dat wij met kracht en spoed moeten streven naar de vorming van een nieuwe mens in een nieuwe maatschappij. Dat er moet komen een nieuwe mens. die een herboren mens is, of dat er tenslotte zal zijn geen mens. Zodra niet langer mensen als mensen samenleven, zal er geen menselijke samenleving meer op aarde kunnen bestaan." „Hier helpen echter geen lapmiddelen meer en geen holle, hoogge stemde frasen. Er is niet minder nodig dan een revolutie een radicale vernieuwing en ombuiging van de huidige ontwikkelingsgang Het alarmsein moet worden gehesen. Een mobilisatie van alle krachten is vereist. Wij moeten een meer militante instelling kweken t a v. de cultuur en zo nodig met alle middelen van de geest tot de aanval overgaan, een doorbraak trachten te forceren. Wij hier in ons relatief steeds kleiner wordende land kunnen iets bijdragen, mits wij onze verdeeldheid laten varen en gezamenlijk optrekken naar het front. Alleen een strijdbare en weerbare cultuur kan het juiste antwoord leveren op de huidige uitdaging. Het juiste antwoord èn gegeven op ae juiste tijo. „Nog is het yijf-en-twintigste uur niet aangebroken, waarin het voor alles te laat zal zijn. Hoelang ons nog gegeven is. weet niemand en valt niet te voorzien Wel Is naar mijn innige overtuiging die ik niet genoeg herhalen kan. de grootste nood van onze tijd onze tijdnood Wat wij thans moeten doen. geschiedt inderdaad te elfder ure. een uur voor het te laat is Maar dat zouden wij niet behoeven te vrezen, als het ook maar inderdaad geschiedt. Evenals de techniek is ook de crisis een noodzakelyk en tweewaardig instrument: dit kan werken louterend of ontbindend doch het werkt tenslotte al naar de mens bepaalt. Schuld en verantwoordelijkheid voor de cultuur liggen uitsluitend in handen van de mens en zijn actieve beleving of herbeleving van de menselijke waardigheid." „De mens kan de techniek en de cultuur ten goede richten maar dan moeten omgekeerd de techniek en de cultuur door de mens wor den gericht op de mens (Uit: De bedreiging der menselijkheid)

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1950 | | pagina 11