VOORAL VOOR DE VROUW VAL DA Zomerjurk van bedrukte stof in ontelbare variaties ■9B Uw keus laatste schakel van reeks goed- en afkeuringen Losgebarsten Wat uatten wel kosten Nagels lakken kost in Amerika veel tijd en geld Md Hele stacl dromt achter (rokend) meisje aan A □e plaat van de week! EEN WINTER ZONDER WINTERTENEN DE COMMISSARIS VERTELT DOOR -| door h. voordewind Vrijdag 16 Februari 1951 5 (Van een onzer verslaggeefsters) A LS u stof koopt voor een zomerjurk, zoekt u dan een niet te op- S~1 vallende kleur uit met een klein patroontje, of leeft u uw vreug de over de terugkeer van de zomer uit in weelderige bloempatronen van geel, blauw en roodHoudt u van linnen bedrukt met een gesty- leerd bloempatroon of gaat uw voorkeur uit naar een lavable met een geometrisch dessin? Wat u ook zoekt, u zult het vinden, toai}t de va riatie in bedrukte stoffen is eindeloos. En als de goede tijd weer terugkomt, dat u op een café-terrasje kunt zitten, bekijk dan eens de stoffen van de zomerjurkjes, die langs u trekken en verbaas u erover, dat er zoveel mogelijkheden bestaan. Het zal u waarschijnlijk gaan duizelen van al die stippeltjeskrinkel- tjes. balletjes, paardjes, takjes, blaadjes en vooral van die bloemetjes en bloemen van minuscuul tot enorme boeketten, in heel wat meer kleuren dan dc regenboog er heeft. Maar waar u waarschijnlijk nooit aan gedacht hebt. dat is aan alle inspanning die het heeft gekost voor u die aardige lap katoen met schelp en vis-motieven in blauw en gc-I voor uw nieuwe strand jurk kon kopen. Nu wordt er al hard gewerkt aan de voorjaarsstoffen \oor 1952. En de tekenaars'den ken nog verder vooruit. Want de tekenaars daar begint het bij. Het zijn vooral de Fransen en Italianen die aanleg hebben voor het dessin-ontwerpen Het is een \ak. dat behalve tekenvaardigheid ook een behoorlijke technische ken nis van het textieldrukken eist. Een ontwerp, dat er als tekening niet onaardig uitziet, kan als het op stof is gedrukt veel te zwaar en overladen. o£ te iel, te „leeg" [blijken. De textieldrukker, die een keus [moet maken uit de enorme stroom ontwerpen uit binnen- en buiten land. die hij onder ogen krijgt, heeft de moeilijke taak te beslis sen. welk patroon het zal doen Hij moet niet alleen de mode van het ogenblik kennen, maar vooral ook aanvoelen, welke kant die uit gaat. Een ..romantische'* mode raagt om kleine, naturalistische bloempatronen, om pasteltinten, een zakelijke mode om geometri sche dessins. ïn de portefeuille blij ken dan ook altijd patronen achter, die bij nader inzien niet geschikt bbiken. H?r>ft de textieldrukker zijn. ont werpen verzameld, dan moet hij trslissen op wat voor stof ze zul- soort rotatiepers die voor textiel drukken wordt gebruikt» en voert het patroon in allerlei kleurcombi naties uil. Uit deze proeflappen doet hij zijn keus. een blauw met gele druk wordt goedgekeurd, ter- Advertentie LM.) P een dag zegt zoontje ver trouwelijk: ,.'t Is losgebarsten; t is opeens losgebarsten." Wat nou weer?" vraag ik. ter- J)ijl ik 't dikke zusje bevrijd, dat lonen op de bril van het. kamertje In id haakje staat en er niet meer wldvrft. I ..Nou," komt er betrekkelijk J" gel, „de verliefdheid Al de wintermaanden hebben Ire hem met voorname spot over ie grieten horen praten-, dit is i"s een ommekeer. Waarschijnlijk Ionwege de lente. ..Zo," knik ik, ^dat is interes- Maar in deze toestand blijkt hij lid gekwetst. ..Als jc lacht ol llauiu doet., vertel ik het niet." iroipt hu. alleen als je zo maar Jeteoon luistert." Dus ga ik naar dc keuken, strooi lont in de pan en wacht I Zooiifjc leunt, zoals mannen in JVild West-films dat kunnen doen, Iepen de deur en wacht ook. ,Wp zijn op Mieke." praat hij |aisfoffc. FritsRobby, Henk en znn op Mieke." Hoe bedoel je?" doe ik koel. ,Nou dat we d'er gekozen heb- |cn. natuurlijk. We loeren op d'er |p de speelplaats en we brengen Ter naar huis. Zo moet dat toch?" Hij bekijkt me tne( lichte ergcr- |is cn als ik vraag of Mieke het fük uindt. dar ze met haar mee- ppen. is de bont aan. „We lopen niet mee," roept hij f'Tontwaardigd, ,.ro gaat dat. niet. |Ve lopen er heel ver achter. En jan wachten we op de hoek of ze I" het huis komt, maar dat ge- Beurt nooit." 1 -Dus vindt ze jullie niet aar- beslis ik. „Ze wil er niets Jan weten Gelijk heeft ze." -Maardat is niet waar, mam." Pareert hij met grote ernst. ,,Jij lebt het niet gezien, maar ze lacht. Ze kijkt achterom en ze Tchf." En dan dromerig: „Giste- pi had ik een strafsom, toen kon met en toen lachte ze niet, zei Venkie 1 Straks worden jullie nog ja- Jpers," plaag ik. Maar kijk, dat is Bant. zoontje beprjipt die bedui melde volwassen grap niet. •Roe?" vraagt hij, „Hoe bedoel Dat heb je wel eens," aarzel ik. jCQorom is het altijd één jongen J11 één meisje en niet zoals bij f'lHe vier vrienden en één Mie-- En dan dat hele st"k zeker al- lopen." hoont hij. „heen en fru9 en dan nog wachten erbij. mam, daar vindt geen een l^geri wat aan." BIBEB len worden uitgevoerd. Een zwar te ottomanzijde, die voor geklede deux-pièces wordt gebruikt, vraagt om een zeer sobere versiering, maar voor een vistra zal hij een kleurig dessin kiezen, niet te excentriek, dat bij veel mensen in de smaak valt. Vcor een kostbare natuurzijde wordt het dessin met extra zorg uitgezocht: het moet apart en gedistingueerd tegebjk zijn. De dessinontwerpen (die zo no dig vergroot of verkleind worden) zijn reeds in kleur uitgevoerd, maar het is nu eenmaal gebruikelijk een zelfde dessin in verschillende tin ten te brengen. De drukker gaat nu experimenteren Hij brengl het pa troon op een zg. „rouleau" (een (Van een onzer verslaggeefsters). DAT met de loonsverhogingen de prijsstop niet bepaald is inge treden, kunnen wij allen dagelijks constateren. Niet waar? Dc wol. de schoenen, de zeep. de textiel, de suiker, de sigaretten, de chocola. En de watten. Hebt U het ook ge merkt? De watten en andere ver bandmiddelen zijn krankzinnig ge stegen. Een groot pak van een pond gewone watten kostte in November f 4.95 en nu f 6.89. Een ons f 097 en nu f 1.46. Dat is dus een prijs stijging van zo'n 50% Het is niet zo moeilijk te door gronden waar dat aan ligt. De oor log. het is altijd de oorlog. Want ziet U. in watten en verbandslof- fen zit hoofdzakelijk katoen ver werkt. soms een klein beetje wol. Hoewel wij in Holland zelf onze watten maken, krijgen we de ka toen en de wol natuurlijk uit het buitenland. Nu. de katoenprijzen lopen heel aardig op. Nederland probeert altijd katoen te kopen, in landen waar we met ponden kun nen betalen, om zoveel mogelijk dollars te sparen. Onze leveran cier is b.v. Pakistan, maar ook Amerika. Direct na de oorlog be gonnen de katoenprijzen al te stij gen. maar toen de narigheden op Korea begonnen, werden de prij zen der grondstoffen voor watten ongeveer drie maal zo hoog. Het laat zich danken wat dat b.v. in ziekenhuizen voor een schadepost is. waar zulke grote hoeveelheden watten en verband nodig zijn. Voor het gewone gezin maakt althans dit artikel niet zo veel uit. Overigens zijn watten en ver band een, der weinige artikelen die nog onderhevig zijn aan controle van het Directoraat Generaal van de Prijzen: dat ziet dus wel toe dat het niet te gek wordt. Nu moet gezegd, dat dc winstmarge dei- winkeliers en fabrikanten ook in derdaad niet veel steeg. Men pro beert door normalisering, goedko pere verpakking de prijzen wat naar beneden te houden. Maar voor de winkelier is het niet eenvou dig. In 1945 kocht hij 25 gram wat ten in voor 18'.cent, nu dezelfde hoeveelheid voor 31 cent. 100 gram kostte hem zes jaar geleden 53 cent en nuf 0.85. Dat zijn cijfers die spreken En als de mens- heid door blijft gaan met die el lendige oorlog, zullen ze nog wel méér gaan spreken 1 wijl één in donkergroen met rood ongeschikt blijkt. Voor patronen, waarvan een be trekkelijk kleine hoeveelheid wordt gemaakt wordt een ander procé dé toegepast, de zg. filmdruk. waar bij zijden schablones te pas ko men. Niet alle patronen worden op gedrukt. U _nt ook de ingeweven patronen, die met de zg. ..jaquard techniek" worden vervaardigd (Uw damasten tafellaken is daar een voorbeeld van>. De dessin-ont. werpen hiervoor worden in relief, kleur op kleur, uitgevoerd. Zeer merkwaardige effecten kun- nen ook worden bereiki door een weefsel uit twee verschillende dra den te vervaardigen, b v. uit ace taat- en cellulose zijde. Het gewe ven stuk wordt in een verfbad ge stopt. dat slechts op één van beide vezels inwerkt en u hebt een changeant-zijde. En kent u dia witte zomerstof fen. waar het dessin gevormd wordt door ijlere plekken in de stof zelf? Ook dit effect wordt be reikt door twee verschillende ma terialen te combineren. „Dévorant". weggevreten stof, is de technische naam. i En wanneer u over een paar maanden weer uw keus moet ma- l ken uit de vistras, de lavables, de mat-crêpes, de georgeites en de katoenen popelines. bedenk dan even dat uw keus d e laatste scha kel is in een lange reeks van goed- I en afkeuringen! Hollandse jochies hebben daar geen kijk op NAGELLAK is een uiterst belangrijk onderdeel van het uiterlijk van de Amerikaanse vrouw. Lak wordt met. grote zorg uitgekozen en als deze vrouw na tientallen verschillende tinten paars-rood gepiobeerd te hebben, eindelijk ..haar" kleur gevonden heeft, dus een kleur die bij haar lippenstift en garderobe past, dan gebruikt zij die ook net zo lang tot de mode zegt; weg met dat paarsachtige rood. Wij gaan over naar de koraaltinten Óf omgekeerd En het is geen wonder dat er zo veel zorg aan al die nagellak besteed wordt. Het wordt de vrouwen in Amerika ook zo geweldig aantrekkelijk gemaakt. Er bestaan prachtige nagellak-ad- I is een speciale nagel-olie. die bo- verlcnties. B.v. één waar U een paar hele mooie, elegant uitgestrek- te handen op ziet. Het zijn de han den van de balletdanseres Alice Markova. Boven deze advertentie staat; mooie handen grijpen naar vendien het ..droog-proces" ver snelt Als deze hele geschiedenis (alweer met zorg) gedaan wordt en een goede droogtijd neemt, dan kan dc huisvrouw makkelijk haar vaten doen en het andere huishoudelijke de beste kleur van het jaar; wilde werk. zonder meer dan twee maal aardbeien De kleur van een door per week haar nagels te hoeven lak- de zon gekuste aardbeiÓf een ken. Het is een hoop werk. Maar prachtige plaat van een Chinees 1 niet erger dan een watergolf of een interieur waar een ..in brocaat ge- permanent En hoe akelig het dan klede" Chinese vrouw voor een ook is en hoeveel tijd het dan ook gelakte kast staat Zij houdt haar mag nemen het hoort er nu een handen tegen de kast alsof zij die maal bij. Eens heb ik met een Ame- wil openen en aan haar pols draagt zij bijzondere oude Chinese armban den Bij zo'n plaat staan wij dan even stil om al dat moois eens te bekijken. En wat blijkt? Ja juist. Het staat er duidelijk, maar met kleine lettertjes, bij: Mrs. Que Chang gebruikt onze nagellak in de juiste tint. Verkrijgbaar in goud en witte Chinese verpakking Een ander onderdeel van de nagellak reclame is het bedenken van de na men. Een grote staf doet niets an ders op de nagellak-fabrieken. En om do drie of vier maanden ver schijnt er weer een nieuwe kleur, die soms maar heel weinig verschilt van de bestaande tinten Dan hollen de Amerikaanse vrouwen weer naar de bestaande tinten. Dan hollen de Amerikaanse vrouwen weer naar de Drug-Stores om hun keus te maken uit dc rüen flesjes: rossige-toe- komsÉ. Zingend-rood. Bravo en Di- namiet. Met die nagellak kopen ze nog een flesje onderlak. Die onder lak wordt dus de eerste laag en moet de nagel zelf beschermen. Dan komt de nagellak (die er twee maal op gaat) en daarover heen nog eens een laagje olie Dat moet dan de nagellak weer beschermen. Het (Advertentie 1. M Neem een doos echte PA STILLES' KEELPIJN rikaanso vriendin het Begijn-hof bekeken in Amsterdam. Toen wij er uit kwamen botste een naar jonge tjes tegen haar op. Zij legde be schermend haar hand met de per- fect-verzorgde en vuurrood-gelakte nagels op de arm van een van die kinderen. Natuurlijk vroeg toen één van de vriendjes: ..hé juf. heb je een kip schoongemaakt?" On haar vraag wat of dat jon getje zei heb ik toen maar geant woord: ..Hij .vroeg of je Greta Gar bo was." Per slot kun je al dat werk van naggelakken niet nutteloos voor het hoofd stoten! BECCY Advertentie (1. M.) 'n kwaliteitsproduct VERMOEDELIJK RAPPORTEERT S.E.R. Toestand rechtvaardigt systeem van algemene prijsbeheer sing Vervolg van pag. 3 VIJFTIG JAAR GELEDEN Op een Zaterdagmiddag in Februari 1901, precies vijftig jaar geleden dus. zat er voor de ramen van hotel-restaurant ..Polen" In de Kalver- straat te Amsterdam een jongedame een kopje koffie te drinken. Ze was voor die tijd enigszins zonderling uitgedost; ze had kortgeknipte haren ze droeg een met goedbanden versierd blousje en had een oranjerozet op haar borst. Haar verschijning zou echter niet zozeer de aandacht hebben getrok ken wanneer ze niet een sigaret had gerookt. Voor het hotel bleven tien tallen nieuwsgierigen haar aansta ren. Schampere opmerkingen waren niet van de lucht. De tientallen werden honderdtallen en twee agen ten zagen hoe zij ook hun best deden geen kans de passage vrij te houden. Toer de jongedame haar kopje koffie had opgedronken stond zij op en wandelde rustig naar buiten, de Kalverstraat in. "Het publiek, dat zeer onrustig was. begon op te dringen. De menigte groeide s'eeds aan. In de Reguliersbreestraat was het zwart van de mensen. Een paar keer dreigden de agen ten van hun gummiknuppels ge becke-standbeeld en wandelde toen de Vijzelstraat in. Daar moesten de trams stoppen om ongelukken te voorkomen. Teruggekeerd* in de Kalverstraat weid zij begeleid door vier agenten, twee rechercheurs en een inspecteur. Teen het gedrang nog steeds toe nam verzocht de politie de jonge dame mee naar het bureau te gaan Eerst weigerde zij trots maar tenslotte ging ze mee, omstuwd door de joelende menigte. Men ontbood de familieleden op het bureau en onder escorte van hen werd het meisje van het poli tiebureau, waarvoor nog drommen mensen stonden te wachten, over gebracht naar het Wilhelmiria-gast- huis, omdat men van mening was bruik te zullen maken Het roken- dat zij onmogelijk goed bij haar de meiske bekeek kalm het Thor- zinnen kon zijn. 550 millioen te besparen. Men moet zeker anderhalf maal zoveel reële middelen vinden, d.w z. onge veer 800 millioen Hierby komt dan nog 300 millioen voor extra militaire uitgaven Men heeft de vermenigvuldigings factor va nonderhalf gekozen, om dat onder de huidige omstandighe den voor een aantal producten ver hoging van de export zonder prijs verlaging mogelijk is. De vermenigvuldigingsfactor die men zou moeten gebruiken als men daar niet op zou kunnen rekenen zou 2 moeten zijn. De reële middelen tot opvangen van het tekort op de betalingsbalans en tot uitvoering van het militaire program kunnen worden gevonden op de volgende wijze: Een extra vergroting van de arbeidsproductiviteit Zonder verhoging van consumptie en investeringen. Vergroting van buitenlandse bijdragen. Vermindering van inves- teringen door bedrijfsleven cn overheid. TA Consu mptievermindiiring van particulieren en over hcid. Ter dekking van het totale tekort van f 1100 millioen zou behalve een normale verhoging van de producti- iviteit met 4.5% een extra verhoging nodig zijn met 7%. Deze laatste ir. niet te verwachten Natuurlijk blijft verhoging van de productiviteit zeer i belangrijk, iedere percent extra ver- 1 hoging schept de mogelijkheid tot verhoging van de consumptie van overheid en gezinnen met 1% of met 5% van de netto investeringen. In verband hiermede werd een eventuele verlenging van de arbeids tijd besproken; deze wordt af gewezen. In sommige bedrijven kan echter een tijdelijke verlen ging nodig zijn. Wel wordt aanbevo len het méér invoeren van arbeid in ploegen. i Indien het totale tekort gedekt i moest worden door intering van de monetaire reserves, zou dit leiden tot een vermindering van de goud en deviezenvoorraad met 70%. Een beroep op de reserves is echter niet verantwoord, aangezien deze nu al te gering zijn. Het sluiten van een buitenlandse lening is alleen te aan vaarden indien daar een binnenland se bestemmingsheffing tegenover staat (met druk op de consumptie). Het is niet mogelijk de gehele i last van het tekort te laten drukken 'öf op de investeringen óf op het ZATERDAG HILVERSUM I. 402 m. VARA. VOO Nieuws 7.15 Gram muziek 8 00 Nieuws en weerberichten 8.15 Gra- mofoonmuziek <3.18 ..Onder ons gezegd" 8.23 Orgelspel 8.45 Gram.muziek (9.30— 9.35 Waterstanden). VPRO: 10.00 ..Tijde lijk uitgeschakeld", causerie 10 05 Mor genwijding VARA: 10 20 Voor de arbei ders in de continubedrijven 1135 Cello en piano 12.00 Gram.muziek 12.30 Land en tuinbouwmedcdellngen 12.33 Dans muziek 13.00 Nieuws 13.15 Politiekapel 13.50 Gram.muziek 14.00 Voor Je jeugd 14.30 Instrumentaal kwintet 14.50 Gro nings programma i5.15 Banjo-mutlek 15.45 ..Van de wieg tot het graf", cau serie 16.00 Gram.muziek 16.30 Sport- praatjp 16.45 Gram.muziek 17.30 „Ne derland industrialiseert" 17.40 Voor de jeugd 1800 Nieuws 18.15 „Ja of nee", toespraak 18 20 VARA-varia 18 25 Jodel- kwactet en Landlerkapelle 13.40 Rcge- ringsuitzendlng: Zoeklicht op dc Wes terse defensie" 19.00 Artistieke Staal kaart VPRO. 19.30 ..Passepartout", cau serie 19 40 „Het Oude Testament in deze tijd", causerie 19.55 Deze week", cau serie VARA: 20 00 Nieuws 20 05 Actua liteiten 20.15 „De baby van duizend we ken". muzikale comedie 21.15 Weense muziek 21 45 Socialistisch commentaar 22 00 Dansmuziek 22.25 „Onder de pan nen", hoorspel 22,45 Hawaiianmuziek 23.00 Nieuws 23.15—24.00 Gram.muziek. HILVERSUM II. 298 m. KRO: 7 00 Nieuws 7.15 Ochtendgym nastiek 7 30 Gram.muziek 7 45 Morgen gebed cn liturgische kalender 800 Nieuws cn weerberichten 8.15 Amuse mentsorkest en solist 9 00 Voor de huls vrouw 9.40 Gram.muziek 10 00 Voor dc kleuters 10.15 Gram.muziek 1100 Voor de zieken 1145 Gram muziek 11.50 „Als de ziele luistert", causerie 12 00 Ange lus 12.03 Gram.muziek 12.3012.33 Land- en tuinbouwmedcdellngen) 1255 Zonnewijzer 13 00 Nieuws cn katholiek nieuws 13 20 Amusementsorkest en so list 14.00 „Wij maken een Paasgroep" 14.10 Gram.muziek 14 20 Engelse les 14 40 Fanfare-orkest 15.05 Kroniek van lette ren en kunsten 15.40 Gemengd koor 16.00 Gram muziek 16 10 Tenor en piano 16.30 „De schoonheid van het Gregori aans" 17.00 Voor de jeugd 18.00 Filmmu ziek 18.15 ..Werving Koninklijke Mari ne". causerie 18.25 Lichte muziek 18.48 Sport; „Dit is leven", causerie Voor de jeugd 19.00 Nieuws 19.15 Actualiteiten 19.23 Gram muziek 19.52 Journalistiek weekoverzicht 20 00 Nieuws 20 05 Radio schaakwedstrijd NederlandNoorwegen 20.06 De gewone man zegt er 't zijne van 20 12 Gram.muziek 20.15 „Lichtba ken" 20.40 ..Sleek eens op. Heren" 21.00 ,.Uit_ het dagboek van een dorpspas toor". hoorspel 22 00 Amusementsmuziek 22 30 Wij luiden de Zondag in! 2-3 90 Nieuws in Esperanto 23.22—24.00 Gram. muziek. ENGELAND BBC Home Service. 330 m. 12.00 BBC Welsh Orchestra en solist 13.00 Gram.muziek 13 25 „Have a Go' 13.55 Weerberichten 14.00 Nieuws 14.10 Gevarieerde muziek 14.50 Arbeiders orkest 15.30 Orgelspel 16.00 Schots or kest 17.00 Hoorspel 18 00 Voor dc kinde ren 18.55 Weerberichten 19.00 Nieuws 19 15 Sport 19 30 Licht orkest 20 15 In terviews 20.45 Parlcmentsoverzicht 21,00 Gevarieerd programma 22 00 Nieuws 22 15 Hoorspel 23 45 Litanie 24.00—0.03 Nieuws ENGELAND 3BC Light Programme. 1500 en 247 m. 12.00 Hoorspel 13 00 Parlcmentsover zicht 13.15 SumbS-orkest 13.45 Sport 14 00 Militair orkest 14.45 Orgelspel 15.15 Licht orkest 16.00 Amusementsmuziek 16.30 Sport 17.45 Givn.muziek 18 00, Filmprogramma 18.30 Sport 19.90 Jazz muziek 19.45 Causerie 20 00 Nieuws 20 25 Voetbalpraatje 20.30 Quiz 21 00 Bockbe- spreking 21 15 Amusementsmuziek 22 00 J Orkestconcert 23 00 Nieuws 23.15 „Top 1 Score" 0 15 Gram.muziek 0.561.00 Nieuws. verbruik Maar Ce last kan zwaar der rusten op de investeringen dun op het verbruik er is eerder teveel dan te weinig geïnvesteerd men kan zich a.vragen of dc investerin gen wel steeds noodzakelijk en doel matig zijn. Verder wordt gewezen op toekomstige arbeids- en mate- riaalschaarste. Toch is een drastische verlaging van de bruto-investeringen mei 20% of van de netto investeringen vaq 35% (waardoor het totale te kort wordt gedokt) niet acceptabel i.v.m. de toekomstige werkgelegen heid. Het rapport van de SER geeft ver moedelijk aan. dat de vergroting van de reële middelen met f 1100 millioen dwingt tot vermindering van investeringen en van het ver bruik aldus: Netto-investeringen 10% en ver bruik 5% óf netto investeringen 20% cn verbruik 3%. Bij de verdeling van de verbruiks- beperking over de bevolkingsgroe pen wordt opgemerkt: a. indien de beperking van 35% op de niet in loondienst-werkende bevolking wordt gelegd, betekent dit voor die groep een verbruiksver- mindering van 711%. onder deze groep vallen ook minder draac- krachtigen. b. Indien de beperking over het gehele volk wordt verdeeld, dient men rekening te houden met de sinds September 1949 opgetreden verandering in de verdeling van het nationaal inkomen. De hoge in vesteringen na de oorlog werden mede mogelijk door de beheersing van de lonen en beperking van d° consumptie. De vraag rijst of het wel juist is dat de eigendom der nieuwe investeringen niet gedeeld wordt door de arbeiders. In de gegeven omstandigheden verdient het aanbeveling de ge noemde vermindering van investe ringen cn verbruik in de eerste plaats via de monetaire en fiscale politiek te doen plaatsvinden. De monetaire politiek moet ervoor zor gen, dat in de toekomst zo min mogelijk creatie van nieuw geld plaats vindt en ook. dat het gebruik van oude liquide reserves wordt voorkomen (consolidatie» of geneu traliseerd (door sterilisatie van nieuwe besparingen of via kapitaal markt of budgotoverschotten). De fiscale politiek dient ervoor te zor gen dat de overheid geen beroep .od gcldcioatie behoeft te doen Crcdietcontrólc zal de investerin gen remmen cn geen invloed hebben op het loon. Ten behoeve van een sluitend budget wordt het volgende gesuggereerd: a verlagen van overheidsuitgaven voor investeringen en andere aard; b. het verlagen van subsidies; c het verhogen van Indirecte be lastingen op weelde-artikelen en producten voor massaverbruik; d. een herziening van vennoot- schaps- cn inkomstenbelasting, e. het heffen van een bijzondere oorlogswinstbelasting. f. het doen van een beroep op be sparingen (leningen plaatsen). Ook kunnen physieke controle middelen worden toegepast: directe verbruiksbeperking door productie voorschriften voor weelde-artikelen voor binnenlands gebruik en distri butie van verbruiksartikelen voo»- zover nodig. Gesuggereerd wordt vooral distri butie van die artikelen waarop de overheid subsidieert Tolale distri butie wordt niet noodzakelijk ge acht. Physieke investcrirfgscontróle is ook nodig. De investerings- en verbruiksbe perking wordt dus gezocht in mone taire cn fiscale maatregelen ener zijds en zo nodig distributie ander zijds. Prijs- en loonpolitieke maat regelen hebben een afgeleid karak ter. Langs deze weg wordt dc ar- bcidsvrede niet verstoord. Met betrekking tot de loonpoli tiek wordt in het advies van de SER, naar wij menen, opgemerkt, dat het algemeen bekende systeem van bedrijfstaksgewijze loonregelin gen als een normaal instrument van de loonvorming moet worden ge zien. De voorkeur wordt gegeven aan een CAO boven een door de overheid opgelegde regeling. Ook in 1951 moet de overheid als be slissende instantie optreden bij het regelen van lonen. Voor de naaste toekomst is de SER voorstander van beheerste loonpolitiek. Ten aanzien van de prijspolitiek wordt opgemerkt, dat de toestand een systeem \an algemene prijsbe- hcersing rechtvaardigt, in dien zin, dat het gehele prijsverloop onder toezicht staat cn dat in die gebie den waar de prijsontwikkeling het gewenst maakt, wordt ingegrepen. De belangrijkste instrumenten zijn: maximumprijzen, calculatievoor- schriften, margevoorschriften, het onverbindend verklaren van onder nemersovereenkomsten. De keuze wordt bepaald door doelmatigheids overwegingen. Indien men ter bereiking van de versoberingen overgaat tot totale physieke controle van investeringen cn verbruik is gelijktijdig totale prijsbinding vereist. Hier zijn echter bezwaren als het ontstaan van zwe vende koopkracht en moeilijkheden bij de liberalisatie van de handel. Prijsbinding plus distributie is ge ëigend waar zich schaarste-ver- schijnselen voordoen. Bij internatio nale schaarste aan materialen zullen toewijzingen en ook prijsregelingen internationaal, nationaal doorwerken in rantsoenering en partiële prijs binding. Gegeven de invloed die lonen en prijzen op elkaar uitoefenen en dc neiging een daling van het reële loonpeil te compenseren door loons verhoging wordt nog het volgende opgemerkt: 1 Verhoging van fiscale lasten (b.v. vermindering van subsidies, verhoging van indirecte belasting of loonbelasting» om zuiver fiscale redenen, maakt corrigerende herver deling. dus ook looncorrcctie on- onmogelijk 2. Bij vermindering van subsidies om economische of politieke rede nen kón er aanleiding zijn tot her verdeling, die dan het best kan ge schieden door de fiscale- en met door de loonpolitiek, (tenzij hier door ongewenste inkomensverho ging bij andere gróepen ontstaat). 3. Verhoging van importprijzen zonder hogere uitvoerprijs geeft in het algemeen geen aanleiding tot compensatie. Binnenlandse stijging van de ondernemerswinsten kan prijspolitieke maatregelen nodig maken. Loonpolitieke maatregelen komen in beginsel niet in aanmer king 4 Tndien importprijzen en ex portprijzen omhoog gaan (dat is dus overeenkomstige stijging van in het binnenland toegevoegde waar de» is er aanleiding tot looncom- pensatie. 5. Hogere ondernemerswinsten anders dan door prijsaanpassing aan het buitenland geeft nooit aan leiding tot loonpolitieke maatrege len, Loonpolitieke maatregelen wor den in het algemeen niet aanbevo len Een vergroting van de produc tiviteit. uitgaande boven de ge wenste 4 5^. verhoogt het reële nationale inkomen, maar hier kan men" beter prijsverlaging dan loons verhoging kiezen. (Advertentie I. M.) DB 21062 DUET UIT „CARMEN", gezongen d. Florence Quartararo. sopr Ramon Vinay. tenor. m. orkestbeg. o.l.v. Jean Paul Morel. Parlez-moi dc ma mère/Mcme de loin (Advertentie I.M.) lijkt een onbereikbaar Ideaal. Voor som migen behoeft het niet eens echt winter weer te zijn of de kwelling van „winter handen" of „wintervoeten" begint al. De kwaal bestrijden met Akker"s Klooster balsem betekent onmiddellijke verzach ting van jeuk en pijn. Kloosterbalsem,1 het ideale middel, ook bij schrale huid,; kloven of gesprongen handen, ontsmet, en geneest wonden van allerlei aard en is een uitstekend wrijfmiddel bij; rheumatiek, spit, spier-en lendénpljnen.j „Nee," kreeg ik te horen, „daar ben je niet geweest, anders kon je onmogelijk zo gauw hier zijn." Toen ik dat hoorde, dacht ik da delijk: staat de zaak er zo bij. Jij vermoedt dus maar. dat ik niet in dat straatje geweest ben Maar ge zien heb je het dus niet. Dat be greep ik wel. Ik zei dan ook direct: u vergist u, ik ben er wel geweest en kan dat wel bewijzen ook. „Zo, kun je dat bewijzen?" vroeg de controleur. „Dan zou ik wel eens willen weten, op welke manier Nou. antwoordde ik, daar hele maal aan het andore eind van dal slop ligt een hond te slapen. Die heb ik daar zoeven zien liggen. „Dan zullen wij dat direct onder zoeken." kreeg ik ten antwoord. „Kom mee!" Ik zei: dat is best. En wij er heen. Ik dacht: ziezo baas. dat heb je ver loren. Want in dat straatje lag elke nacht een hond te slapen. Een stuk zwerver, die daar bij de keuken ramen geregeld wat eten kreeg en soms ook wel met de agenten in de ronde meeliep. Hij zou en die nacht dus ook wel weer liggen. En dat bleek ook het geval te zijn. Toen wij daar kwamen, lag sinjeur te slapen als een marmot. Nou. wat heb ik u gezegd, vroeg ik de man van de Centrale Controle. Nou kunt u het zelf zien. Daar had hij niet van terug. „Ik begVijp er niks van." zei hij. „Ik heb hier een hele poos om de hoek op je staan wachten en heb je niet gezien.'' „Ja. daar weet-ik niks van: maar u stond daar ook niét "zo gunstig, in bet volle licht van die lantaarn. En hier in die steeg is het pikke donker. Maar hoe dat ook zit. ik geloof, dat ik met die hond nu het bewijs wel geleverd heb." Ja. daar kon hij niet veel op zeg gen en hij liep weg. zonder verder een woord te zoggen En ik was zc mooi doorgerold. En de oude baas had nog de groot ste pret, bij de herinnering aan dit geval. „Nou, ik moet zeggen- dat was een goocheme streek van 11. Je moet maar op het idee komen." Hij scheen op zijn praatstoel te komen en ging verder: „Ik heb nog eens zo'n geval mee gemaakt. Dat moet u ook nog even horen." Maar verder kwam hij niet, want in dc verte scheen hij iets te zien wat hem niet aanstond. „Daar komt wat aan. cn dat ver trouw ik niet. Dat is een van onze nieuwe brigadiers En die is nogal wat model. Dat zal wel veranderen, als hij eerst maar een poosje bij ons gediend heeft. Maar nu vertrouw ik hem nog niet voor de volle 100 pro cent. Ik ga nu maar een eindje ver derop. want hij zou wel eens kun nen vragen, met wie ik daar stond te praten en waar dat over ging. En het is ook wel mogelijk, dat hij dat aan u vraagt Dan moet u maar zeg gen, dat u mij de weg naar het Centraal Station gevraagd hebt. Dat vertel ik hem ook. als hij mij aan houdt. Want als mijn verhaal niet klopt met dat van u, sta ik in mijn hemd. Van die sigaar heeft hu niks gezien. En u begint daar natuurlijk ook niet over. Maar nu wordt het tijd. dat ik wegkom." Meteen was hij achter een bosje verdwenen. Ik draaie mij nu om en zag de brigadier lopen. Hij kwam mij tege moet, maar sloeg een ander pad in. Hij ging achter de agent aan. be greep ik wel. Zodoende liep ik hem mis. Ik was nu van plan om naar het bureau van die afdeling te gaan. om daar mijn handtekening in het rap port te zetten. Want wij stonden natuurlijk ook weer onder contróle. Aan die handtekeningen kon mijn chef zien, waar >n in welke stads delen ik dienst had verricht. In dit geval moest ik naar de oude Muiderpoort, die toen als politie bureau dienst deed. Dat ding staat er nóg altijd; het is een historisch bouwwerk. Mooi op een prentje, maar inwendig een oude vuile tent. Maar voor de politic destijds nog goed genoeg. De ratten vlogen er. dag èn nacht, niet alleen over de vloer van het wachtlokaal, maar ook over de tafels, waar de man schappen aan zaten te eten. Maar men keek in die tijden niet zo nauw. En alles went. Ik deed het hok van de wacht commandant open. Want meer dan een hok v. as dit vertrek niet. De oude brigadier zat over zijn dienst boek gebogen en had mij niet direct in de gaten. Met een „morgen, brigadier," be gon k het gesprek. Hij keek op „Och. bent u het mijnheer? Komt u ook eens kijken0" „Ja. ik ben tegenwoordig bij de Centrale Contróle en zodoende (Wordt vervolgd)

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 5