VOORAL VOOR DE VROUW New York heeft in zeven dagen Parijse modellen in alle maten Daarom zal de knoopjes juf een standbeeld hebben DE COMMISSARIS VERTELT DOOR 1|Amerikaanse vrouw 's werelds lastigste klant Ga vooral niet zwemmen Groei Pierre Balmain, zéér actief Stedenwedstrijden Holland-België Tennisbond der Y.S. scli est drie cracks Huismiddeltjes om zelf te bereiden -| door h. voordewind Dalende volprijzen yrijdag 6 April 1951 EEN vroege Pasen moge voor ons gewone stervelingen pret tig wezen, hier in New York heeft het dit jaar slapeloze nachten bezorgd aan duizenden. Want Pasen betekent voor millioenen New Yorkers in de eerste plaats: een gloednieuw „outfit". Een New Yorkse, die zichzelf respecteert, steekt zich voor Pasen van top tot teen in 't nieuw. Maar stijgende prijzen en belastingen, slecht weer en vooral de dreigende oorlog heb ben een koop-moeheid veroorzaakt, die fabrikanten en winke liers tot wanhoop brengt. Het „Waar blijve me klante!?" klinkt de laatste tijd steeds luider in de Amerikaanse kledingindus trie. Vandaar die slapeloze nachten. Het enige wat altijd nog drommen vrouwen naar de modemagazijnen drijft zijn de dcrniers cris uit Parijs De firma Russek's, beroemd om dergelijke stunts, had in zeven dagen de copieën van al zijn in da rijs gekochte modellen in alle maten gereed. Zodat, een week na de ope ning van de collections in Parijs, Mrs New Yorker de nieuw ste Jacques ath, Dior of Balencia- ga kon kopen voor 79,75! Het spreekt vanzelf dat voor der gelijke krachttoeren een enorm pro ductie-apparaat nodig is. Hoe enorm groot dit productie apparaat is be sefte ik pas toen ik achter de scher men kon kijken in het g a r m e n - district, het stadsgedeelte tussen 7th Avenue en Broadway, van de 34ste tot de 42ste straat Op dit stukje grond, dat in een half uur te belopen is. en waar de 40 a 50 ver diepingen hoge wolkenkrabbers schouder aan schouder staan, is het leeuwendeel van Amerika's vijfde industrie gevestigd. (De kledingin dustrie staat in Noord Amerika op gelijke hoogte met de staalindustrie NATUURLIJK hadden ze alle maal haar eig-n parfum: het jonge meisje met een taille waar naast elke vrouw zich wel plomp moest voelen en haar vijf jaar oudere collega-mannequin, de in de „midi" bruingebrande vamp en nog een paar anderen. Ze hadden die parfum, welke als niet agr^ sieve bloemengeuren naar de be zoekers vervloog, achter haar oren gestreken, op haar voorhoofd, bij de wortels van de haren, in haar handpalmen, op de hals en ook juist daar, waar vijftig jaren later wel eens een onderkin kon komen. En toen kwamen zij op in bad- costuums. O, Nina wat was jc allerbekoor lijkst in dat zwarte taffetas nylon deux-pièces, waarvan je plotseling de schoudertjes liet zakken, om ze in luchtige strikjes te veranderen. Hetzelfde deed jc met de veters die je broekje op zij vasthielden, een. twee, drie en het was een paar centimeters langer! Zijn er dan soms ook in Frankrijk stranden waar dit niet mag, en dat wel? En jij Manon. in je wit satijnen nylon lastex costuum. Het leek wel of je vergeten had een jurk aan te trekken. En hoe ter wereld kon je ademen? Indrukwekkend was je, en ik zag hoe een oude heer zijn lorgnon nam om je beter te kun nen bekijk-n O. vrolijke weduwe met je zwart geperforeerde pakje zonder schouders, waarvan de ba leinen je taille nog dunner moes ten laten schijnen Weduwe van wat? Van de zorgen die je verlaten hebben? Bekoorlijk was je met je lange geverfde benen en volkomen uitgerust voor de scène van de Folies Bergères! Als je je zo op een Hollands strand vertoonde, tien tegen een dat de stoere agent ach ter je bleef lopen, inplaats van je in te halen! Het katoenen deux- picces dat je daarna droeg, was heel wat doeltreffender. Weinig pakken uit één stuk wer den er vertoond en wanneer dat wel het geval was, dan miste er hier of daar zo om en bij de maag toch een lapje goed. Dat was uit gesproken lelijk. En op een enkele uitzondering na, gold voor allen het parool: ga vooral niet zwem men' Maar mooi waren die strand- ensembles meest in linnen, één bij voorbeeld met een donkerblauw en wit jasje dat je aan beide kanten kon dragen. Drie-, vier-, ja, zelfs vijf-delige waren er. Je kon het rokje uittrekken en dan kwam er een qrocn br:ekje te voorschijn en je kon dat -roene broekje uittrek- en heeft een jaarlijkse productie van meer dan 5 milliard dollars). En op ditzelfde stukje grond graas den vijftig jaar geleden nog koeien! De duizenden immigranten, die in 't begin van deze eeuw uit Oost Europa in New York aankwamen, brachten behalve hun werkkracht en ondernemingsgeest ook hun eeuwenlange traditie en ervaring als kleermakers mee. Geld om ver der te reizen hadden zij echter niet. en dus vestigden zij zich in New York en tot Op heden spreekt men in het garment-district even vlot Russisch. Duits en Yiddisch als En gels. Wie in die buurt zo om het middaguur ronddwaalt wacht een fascinerend schouwspel. Als het weer het enigszins toelaat ontmoe ten de fabrikanten elkaar tijdens het lunchuur op straat, en daar worden de meeste zakentransacties afgehandeld, in bovengenoemde talen. Daartussendoor kruipt het vracht- en snelverkeer, van opstop ping tot opstopping, welke meestal veroorzaakt worden door enorme kledingrekken, voortgerold door negers, die, alle democratie ten spijt, nog altijd het vuile werk doen. Tussen al dit gewirwar deinen de absoluut volmaakt-mooie, uiterst goed-geklede models en haasten de chronisch oververmoeide inko pers zich van showroom naar showroom. De Amerikaanse vrouw, voor wie al deze krachtsinspanning in het werk gesteld wordt, is erkend de lastigste klant ter wereld. Zij is verwend en veeleisend Haar voor jaarstolletje moet het laatste woord zijn wat stijl betreft, opvallend en toch gedistingeerd zijn, volledige be wegingsvrijheid geven en toch haar duur bevochten slanke lijn expose ren, het moet wasecht en onkreuk baar zijn, weinig kosten en er duur uitzien, in 't kort, zij etst zesentwin tig poten aan één schaap. En, zij krijgt ze! Zelfs het eenvoudigste katoenen jurkje wordt in lengte-, breedte-, diepte- en halve maten ge leverd, en zelfs het goedkoopste on dergoed wordt van nylon gemaakt en hoeft dus nooit gestreken te worden. Zij kan in alle achtenveer tig staten haar kleren per post of telefoon uit New York bestellen, zij kan haar bontmantel in April kopen en in September betalen en hem de hele zomer gratis in de koelcellen van het modemagazijn laten han gen. En tochBotje. Botje in de zee, mijn vrouw is niet tevrec!" De Amerikaanse confectie-ontwer- pers kennen echter het klappen van de zweep. Daar hun voorjaarscollec ties al gereed moeten zijn als de Novembcr-stormen nog om de wol kenkrabbers gieren, volgen zij een vast schema, waarop zij ieder jaar met behulp van Parijs variëren. Excentriciteiten zoals de New Look en de daarop volgende nauwe korte rokken hadden geen succes, om de eenvoudige reden dat de Ameri kaanse vrouw, in tegenstelling tot de Europese, niet graag „lijdt om mooi te zijn." Zij draagt 't liefst ruime, vrij lange rokken, vooral in de zomer, en het getailleerde man telpak is haar favoriet het hele jaar door. Marine is, als ieder voorjaar, het populairste. Dit jaar wordt het met geel. rose en andere pasteltinten ge combineerd, inplaats van het tradi tionele wit. Voor geklede jurkjes is de taffeta dit jaar vervangen door shantung, pongee en andere zuiver zijden materialen, in prachtige grij ze en naturel tinten en vaak gecom bineerd met geplisseerde organza. Ook het „foudraal" silhouette hand haaft zich, doch wordt voorzien van enorme mouwen of korte wijde jas jes. En zo. als ieder jaar. paradeerde Mrs New Yorker op Paaszondag langs de St. Patricks Cathedral op Fifth Avenue, in haar gloednieuwe Parijse en een hoed met bloemen. Plus ga change, plus c'est la mème chose. CONSTANCE WIBAUT. HOE zouden ze dat toch doen met stand beelden: WIE beslist er, voor wie er een standbeeld wordt opgericht? Is er misschien een secretaris-generaal-voor-de-standbeelden? Het lijkt me aardig om eens een pooslang sc- cretaresse-generaal-v-d-st. te zijn en te zeggen: Vandaag slopen we de gebroeders de Witt. En dan inplaats daarvan daar iemand neer te zet ten. die de veiligheidsspeld heeft uitgevonden, of de fopspeen, of zomaar iemand, iemand die nog nooit iets gedaan heeft Een man op een sokkel in een stenen pyama, die zijn stenen hand houdt voor een stenen geeuw. En een onderwijzer met een klas kinderen er voor: En dit. kinderen, is Piet Smit Wat heeft hij gedaan, meester'' Niets. Hij heeft zijn leven lang niets gedaan. En dan alle kinderen eerbiedig kijken met de mondjes open van bewonde ring, want dat is me wat! Maar vóór alles zou ik een standbeeld neerzetten van de juffrouw uit de garniturenwinkel, omdat ze het verdient. Omdat ze de meest ten hemelschreiende werkkring heeft, die met alle mogelijk heid bedacht zou kunnen worden. /N het hotel naast ons is de eerste gast gekomen. Een potlood dunne' kostbare mevrouw met een grijze panfalon aan en een rood wollen jasje erbij. Der haar is glad naar achteren getrokken, het glimt in de zon cn eindigt in een zware zwarte knoei die tot op d'er rug hangt. Er zit een net om heen, rood net als d'er koffer. Omdat het seizoen er nog niet is en we allemaal nog met winterse gedachten zitten, bezorgt die vrouw ons een schok, een „certain thriller" zeggen de Amerikanen. Zeker uit een ander land." praat zoontje ..Zeker dat meisje ook Er is namelijk een kind bij van een jaar of acht, een bleek, duur ge kleed kind in een geel manteltje. ..'t Zijn Belgen." weet de werkster de dag daarop. ,jze praten Belgs." Het moet zo zijn want onze stoepen grenzen aan elkaar cn de hotel werkster is een nicht van die van ons 't Regent twee dagen maar ten slotte is er opeens een massa zon 't Dikke zusje zit in 't grint met emmer en schep. Daar gaat ook de hoteldeur open en k\jk: het vreemde meisje. Ze treuzelt even op de stoep. maakt een paar pasjes en begint snel het pad op te huppen. Ze heeft tennisschoentjes aan cn een rood zonnebrilletje op. Licht en snel maar niettemin ernstig huppelt ze in de zon. Nu eens de linker voet, dan weer de rechter voor, een, twee, drie tot het muurtje van de schuur en weer terug. 't Dikke zusje kijkt oplettend toe. schuift schep en emmer van zich af en probeert een stapje. Opeens hupt ze óók. Wel steeds in de war met de beentjes doch driftig als een op- windpopje, dat niet meer stoppen kan. Ze praten niet, ze lachen niet, re kijken strak voor rich uit: nup, hup, hup, het pad op en neer. Zo komt zoontje thuis uit school Hij loopt ze zwijgend voorbij. „Er komen al blaadjes aan de bomen," zegt hij in de keuken, „en die kleine meid is buiten zo raar aan het hip pen Zn net als de grote grieten doen 't Komt zeker doordat ze groeit. B1BEB. ken en dan kwam er weer een an der rood minimum broekje te voor schijn, en alles net genoeg om je een weekend zonder koffer en bij zonneschijn te kunnen amuseren. Natuurlijk ontbrak ook hier het revue-nummer niet Dat was een grijs fluwelen ensemble. Petit rat, heette het, naar de ratjes van de Opera. Iedereen klapte en iedereen lachte Buiten zei de mijnheer met de lorgnon: helaas, één badpak maakt nog geen zomer. En hij drukte zijn hoed diep over zijn oren. MONIQUE Ja. ogenschijnlijk gaat het zo knus ln zo'n frunseltjcswlnkel, met die dui zenden knoopjes en kraagjes cn Jabot- jes en lint per mj:ter en rolletjes zij. Het heeft iets vredigs en probleemloos Maar u moet voor de aardigheid eens een poosje luisteren cn toekijken in een garniturenwinkel Vrouwen, die een hoïd kopen kunnen spoken zijn Vrou. wen die schoenen passen kunnen de verkoopster hel bloed van onder de nagels treiteren maar" het meest ter gend ls een cliënte van een garnituren- en passcmentenzank Zi; komt binnen cn begint peinzend aan een reep kant te voelen, die ergens afhangt Heel. heel lang Als de juffrouw (die later het standbeeld krijgt) vraagt En U, mevrouw, zegt u 't 0005' Dan ant woordt zij weifelend: Tja ik hl:b hier een staaltje Ze doet de boodschappen tas open cn haalt er een handtas uit. doet de handtas open en haalt er een portemonnaie uit. doet die open en haalt er een lapju uit. Kijk, zegt ze. dit is zarhtllla Nu wou ik daar graag knoopjes op hebben. Wat voor kleur, mevrouw? Tja. dit is zachtlila hè? Nu wou ik er ook zachtlila knoopjes op hebben, maar als 't kan een ietsje dieper lila. Ja, als 't kan. als u l heeft. De juffrouw trekt een laatj>? open met lila knoopjes. En dan begint de misère De dame neemt een knoopje en tcgt: Dit is te ros. Ze gaat naar ci' spiegel legt het lapje op haar boezem en daarop het knoopje. Het valt er allemaal met af maar rust daar als op een bed. Ze trekt haar pas-gezicht aan cn zegt na een kwartier: Het is te ros H%t gaat naar zalm. Probeert u eens dit genre zegt de Juffrouw, dit ls origineel zacht-lila maar dan dieper. Dc dame probeert alle soorten cn genres voor de spiegel. Als ze iets gevonden heeft blijkt het bij h!zt daglicht voor net raam te dlcp-lila te zijn het gaat naar cyclaam Eindelijk is er een knoopje, met te diep. niet te ros De garntturenluffrouw ademt op maar de dame zegt- Dit precies Zo wou ik nou in 't fluwi-'el hebben. Dat hebben we niet mevrouw. Mis schien nog iets in een zijden knoopje. Nu komt een la met zijden knoopjes Allemaal lila en de pijnigende manoeu vre begint opnieuw, voor dc spiegel, op de biczem. op het lapje bij h*t daglicht. De dame begint ie zuchtc-n cn zegt Ja, dit is de goede kleur, dit wil ik hebben, maar als het Ijan ln 't fluweel. Fluweel h/zbben wp niet mevrouw, dit is alles wat we in lila knoopjes heb ben. wat u hier ziet O. zog: dc dame Tja dit zou ook een goeie kleur zijn. hebt u dit dan in 't fluweel0 Nee. mevrouw dit wat u hier ziet is alles wat we in li!a knoopjcs hebben. O. dan zou ik misschien dit kunnen nemen Of was dat nou dat rosse van z met Dat naar zalm gaat Nee. dat was het niet. Waar hebt u ook weer dat knoop)" dat lk zei dat naar zalm ging Nee juffrouw, dat was dat naar cy claam ging. Nou goed. geeft u me dan maar zes van deze knoopjes of wacht 's Zes? 't Is een Japon met Nee. acht. Hoeveel kosten ze. juffrouw? Dt. tig cent0 Dertig cent? O nebt u die zelfde kleur niet wat goedkoper? O nec° Nou geeft u me dan maar zes van die. Nee. acht Wacht u even. ik wou ze nog even zien bij daglicht Mag ik diz spiegel even meenemen? O. ziet u Juffrouw, dit was toch dat knoopje dat ik zei dat naar zalm gaat Ziet u wel Juffrouw dan kijk ik toch liever even verder in de stad En dan gaat het staaltje in dc portemonnaie cn de por temonnaie ln de tas en de tas ln d? boodschappentas. Dag Juffrouw. Dag mevrouw. O wacht juffrouw nou vergeet lk nog zachtlila bandfluwcel hebt u dat voor mij. o. ik zal nog even het staaltje er bij halen. Op dat moment zou de Juffrouw van de garniturenwinkel volgens menselijk maatstaven de bak met knoopjes moe ten nemen cn ze luid gillend op straat Baan uitdelen Maar ze doet het niet. Ze zegt- Alstub'teft mevrouw, hoe breed moet het zijn? En daarom zou ze een standbeeld moeten h.':bben. Annie M. C. Schmidt E) E Parijse mode-ontwerper Pier- re Balmain is de laatste weken voortdurend „in het nieuws". Eerst komt hij persoonlijk naar Amster dam om een toelichting te geven bij een show van blouses, die hij heeft ontworpen voor een Zwitserse fa briek, een paar weken later komt hij nog eens. om bekend te maken dat hij mantels en costuums gaat ontwerpen voor een Nederlandse confectic-fabriek, cn getrouw aan de leuze dat drie maal scheepsrecht is, zal hij op 7 en 8 April Amsterdam opnieuw bezoeken, om zijn nieuwe Paryse voorjaarscollectie aan het Amsterdamse publiek voor te stel- I len. I Uit dit alles zult u hebben begre pen. dat Pierre Balmain niet alleen mode-ontwerper, maar minstens evenzeer zakenman is. Hij heeft ook nog verbintenissen met een Engelse regenklcdingfabriek en natuurlijk ook met verschillende Amerikaanse confectionairs. Evenals Fath en Dior behoort hij tot de „na-oorlogse" generatie van mode-ontwerpers. Zijn eerste collec tie toonde hij in 1945. Voor hij „voor zich zelf begon" was hij jarenlang ontwerper geweest bij Molyneux en Lelong. De nu vijf cn dertig jarige Bal main vormt een scherpe tegenstel ling met Jacques Fath. Fath ge draagt zich als de beroemdheid, die eerbewijzen in ontvangst neemt. Bal main is de zakenman, die een goede indruk wil maken. Zijn kleding is conservatief niet bijzonder ver zorgd en er is niets in zijn uiter lijk. dat de mode-ontwerper ver raadt. Hij is een actief man. De inrich ting van zijn salons en ateliers ont wierp hij zelf (hij studeerde twee jaar architectuur). Tussen zijn druk ke bezigheden door (een groot deel van hot jaar is hij op reis) vindt hij nog tijd om costuums te ontwerpen voor het theater en het ballet. Hij Ontwierp de costuums. die Arletty droeg bij de Parijse opvoering van „Tramlijn Begeerte". Voor Margot Fonteyn. de prima ballerina van ..Sadler's Wells", maakte hij de cos tuums die zij draagt in het ballet ..Doornroosje". En voor een nieuwe ballet, dat in het „Théatrc des Champs Elysées" werd opgevoerd, ontwierp hij niet alleen de costuums voor Yvette Chauviré (de prima bal lerina die bij het opera-ballet werd weggejaagd omdat zij zich niet aan dc discipline onderwierp) maar ook de decors en alle overige costuums. Utrecht-Brugge gaat iveer niet door DEN HAAG Zatfrdaemlddss 14 April wordt in het Ajax-stadion te Amsterdam de traditionele voet balwedstrijd AmsterdamBrussel gespeeld. Op diezelfde dag zullen op het Sparta-tcrrcin te Rotterdam de vertegenwoordigende ploegen van Rotterdam c.i Antwerpen elkaar ontmoeten. Als voorwedstrijd spe len elftallen van Rotterdamse en Antwerpse advoeaten tegen elkaar. De ontmoeting tussen de ploegen van Utrecht en Brugge gaat ook dit jaar niet door. In November 1950 werd BruggeUtrecht op verzoek van de Belgen afgelast 3mdat er bij onze buren weinig belangstelling voor bestond en men dientengevol ge in Brugge voor financiële moei lijkheden kwam te staan. Om de zelfde reden is de wedstrijd Utrecht Brugge op Zaterdag 14 April a s. komen te vervallen. De Belgen hebben laten weten dat zij deze aangelegenheid pas weer in 1952 aan de orde kunnen stellen. Sao Paulo verslaat Luiks elftal (0-3) LUIK Voor 20.000 toeschou wers is te Luik een voetbalwed strijd gespeeld tussen een elftal, sa mengesteld uit spelers uit Luik en omgeving en de ploeg van Sao Pau lo. die met 30 won. De gasten gebruikten de eerste helft voor een demonstratie, waar aan de voetbalkenners hun hart wel konden ophalen, doch die door oneindig doorgevoerd samenspel geen doelpunten opleverde. Boven dien was de verdediging van Luik met doelman Daenen aan het hoofd ln goed vorm. Na de rust bleken de Zuid-Ame rikanen drie spelers. Bauer, Leoni- dag en Mokacyr, te hebben vervan gen door Barbatana. Silva en Dur- val. Een verzwakking betekende dit echter niet, integendeel het over wicht van Sao Paulo groeide bij de minuut. De Belgische verdediging leverde uitstekend tegenspel, maar na een kwartier moest Luik capitu leren voor een doelpunt van Da Silva. Tien minuten later bracht Bibe de stand op 0—2. Toen was de tegenstand van de Belgen gebroken en na ruim een half uur maakte I^rbatana er 03 van. Bij het ver laten van het veld kregen de Zuid- Amerikanen een ovatie in ont vangst te nemen. LONDEN. Blijkens een door de Engelse tennisbond uit New York ontvangen mededeling zullen de bekende Amerikaanse tennis cracks Irving Dorfman en Fred Kovaleski, zomede mej. Dorothy Head, die in de afgelopen weken op het Europese continent hebben gespeeld, tot nader order niet meer aan tournooien mogen deelnemen. Dit besluit is genomen door de Amerikaanse lawntennis bond en zal ter kennis worden gebracht van ale organisatoren van tour nooien. Naar aanleiding van deze schor singen deelde de president van de Int. Lawntennisfed., Russell King man, mede, dat dit besluit werd genomen, omdat de drie genoem de spelers de zg. „regel van de acht weken" ernstig hebben overtreden. Het reglement bepaalt nl. dat geen speier, die individueel aan tournooien deelneemt, meer dan voor acht weken per kalenderjaar aan reis en verblijfkosten mag ontvangen. Gebleken is, dat de thans geschorste spelers zich niets van deze bepaling hebben aange trokken. (Advertentie LM.) Hoestsiroop: Dit nieuwe receptje tegen hoest en verkoudheid zal U zeker goed doen. Neem een kwart liter kokend water en los hierin op een eetlepel suiker Voeg hierbij de inhoud van een 30-gramsflesje Vervus «dubbel geconcentreerd», dat U bij elke apotheker of drogist voor slechts 75 ct. kunt kopen. Na even roeren is Uw kwart liter hoestsiroop ge reed. Dosis: volwassenen 1 eetlepel, kinderen van 8 tot 12 jaar een des sertlepel. van 3 tot 8 jaar een thee lepel. na elke maaltijd cn voor het naar bed gaan Het is doeltreffend en zeer voordelig. Liniment tegen rheumatiek: Het tweede receptje is een be proefd middel tegen rheumatiek. spierpijn en stijfheid U heeft hier voor nodig 15 gram Rhcumagicoüe (prijs slechts 65 cent) cn 85 gram brandspiritus U vindt beide bij elke apotheker of drogist. Schud deze twee bestanddelen ln een schone fles goed door elkaar en Uw rheumatiekolic is gereed Be vochtig de pijnlijke plaatsen cr mede. niet wrijven en masseren cn de pijn verdwijnt direct Het is de moeite waard om dit middeltje te proberen. Ned. Zaterdagelftal in training De 15 uitverkoren spelers, waar uit het Nederlandse aterdagclftal zal worden samengesteld, zijn giste ren met de training voor dc wed strijd NederlandBelgië (19 Mei) begonnen. Op het prachtige terrein van B V.C te Bilthoven hebben ze onder leiding van bondsoefenmees- ter Kaufman flink geoefend en zich voorbereid op de zware taak. die hun wacht. St. Etienne klopt Le Havre PARIJS De te Parijs gespeelde voetbalwedstrijd in de kwartfinale van de Franse beker ussen St. Etienne en Le Havre werd met 5— 1 door St. Etienne, de club van Rij vers, gewonnen. Advertentie (I M 7.00 7.30 8.18 BSO Laurent Dauthuille slaat Ritter k.o. PARIJS Tijdens de bokswed strijden in het sportpaleis te Parijs behaalde Laurent Dauthuille een knock out overwinning op zijn landgenoot Claude Ritter Reeds in de eerste ronde van het gevecht tussen de Franse middengewichtcn toonde Dauthuille zich sterker cn vooral sneller. In het begin van de tweede ronde slaagde Dauthuille er in, de goede dekking van Ritter te doorbreken met een dubbelstoot op de kaak, die Ritter als een blok velde. CARRARA—LAPF.BI WINNEN ZESDAAGSE TE MUNCHEN MüNCilEN Dc zesdaagse te Münchcn Is gewonnen door het Franse koppel CarraraLapcbie. Radioprogramma ZATERDAG 7 APRIL HILVERSUM I 402 M KRO 7 00 Nieuws 7.15 Gewijde muziek; 7.45 Mor gengebed cn Liturgische kalender; 8.00 Nieuws cn weerberichten 8.15 Cranio* foonmuzick; 9.00 Voor 'je huisvrouw; 9.30 Waterstanden. 9.35 Gramofoon-nu- riek 10.00 Voor dc kleuters, 10.15 Gra- inofoonmuziek; 11.00 Voor de zlck. n; 1145 Gramofoonmuzlck; 11.50 ..Als de ziele luistert causerie; 12.00 Angelus; 12.03 Gramofoonmuzlck. 12 30 Land- cn tuinmouwmededellngen 12 33 Piano spel;» 12 55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws cn Katholiek Nieuws. 13.20 Amusements muziek. 14 Ou Voor do jeugd 14.20 En gelse les; 14.40 Amatcurultzcnding; 15 '5 Kroniek van Lcteron cn Kunsten; 15.50 Zang cn orgel, 16.10 KopcrkwarU*.; 10.30 Meerstemmige Liturgische mu ziek; 17.00 Voor de .eugd; 18.00 Film muziek; 18.15 Binnenlands overzicht; 18.25 Orgelconcert. 18 40 Regeringsuit zending: „Zoeklicht op do Westerse defensie"; 19 00 Nieuws 19 15 ,.Dit is leven", causerie; 10.21 ..Dc sociale En cyclieken cn de K.A.El vraaggesprek; 19.33 Gramofoonmuzlck 19 52 Journa listiek weekoverzicht; 20.00 Nieuws; 20.05 Dc gewone man zegt er 't zijne van, 20.12 Gramofoonmuzlck; 20.15 „Lichtbaken" 20.40 „Steek eens op. heren". 21.00 Gevarieerd programma; 2153 „Wat zou U doen' 22.00 Amuse mentsmuziek. 22.30 „Wij luiden de Zon dag inl" 23 00 Nieuws; 23.15 Nieuws in Esperanto; 23.2224 00 Gramofoonmu- zick. HILVERSUM II 298 M VARA Nieuws; 7.15 Ochtendgymnastiek; Gramofoonmuzlck; 8 00 Nieuws Onder ons gezegd; 8.23 Orgelspel. Klassieke muziek VPRO; 10.00 Tijde lijk uitgeschakeld", causerie; 10.05 Mor genwijding. VARA 10.20 Voor dc ar beiders in de continubedrijven 11.40 Pianorecital; 12.00 Gramofoonniuzick; <12.3012.33 Land en tulnbouwmcdc- dclingeni 13.00 Nieuws; 13.15 Metropo- le orkest en solist; 13.50 Gramofoonmu zlck; 14.00 Voor dc jeugd; 14.30 Lichte muziek; 15.00 Boekbespreking. 15 15 Dansorkest. 15 45 „Van de wieg tot het graf", causerie; 16.00 Grnmofoonmuzir k 16 30 Sport; 16.45 Kamerorkest 17.30 „Zo werkt Nederlandprogramma over industrtalisaie; 17.40 Voor de jeugd; 18 00 Nieuws, 18 15 VARA-Varla; 18.20 Gramofoonmuzlck. 1S30 Volksmu ziek; 19.00 Artistieke Staalkaart VPRO 1930 „Passepartout", causerie; 19.40 „Het Oude Testament in deze tijd", causerie; 19.55 ..Deze weck", causerie; VARA 20 00 Nieuws 20.05 Actualitei ten, 20.15 .Dc Zwerver", muzikale co- mcdic. 21.15 Ttrolcrmuzick. 2145 So cialistisch commentaar; 20.00 Instru mentaal sextet 22 25 „Onder dc pan nen". hoorspel. 22 45 Accordeonmuzick; 23.00 Nieuws: 23 15—24.00 Gramofoon muzlck. 12 00 BBC Welsh Orchestra- 13 00 Parlementsoverzicht: 13.15 Sport; 1335 Orkcstconccrt; 14.15 Voor dc jeugd. 14 45 Orgelspel 15.00 Dansmuziek 15.45 Plano-trio; 16.00 Sport; 16 30 Arbeiders- orkest; 17.00 Sport. 18 00 Filmbeschou wing. 1830 Sport; 19 00 Jazzmuziek. 19 45 Causerie. 20.00 Nieuws cn radio journaal; 20 25 Voetbalpraatje- 21.30 In ternationale quiz, 21.00 Boekbespreking; j 21.15 Vcrzockprogramma 22.00 Orkest- concert. 23.00 Nieuws; 23 15 Reportage. 23.30 Dansmuziek; 015 Gramofoonmu zlck; 0-561 00 Nieuws. Brussel 334 M. 1200 Lichte muziek; 12.30 Weerberich ten. 12 32 Omroeporkest; 13.00 Nieuws. 13.15 Vlaamse liederen; 13.30 Gram»- foonmuzick 1400 Symphonlc-orkesi; 1500 Accordconduo; 15.15 Jazzmuziek; 15 45 Accordeonduo- 16.00 Gramofoon- muziek; 16.15 Kopcr-enscmblc en koor; 16.30 cn 16.40 Gramofoonmuzlck. 1700 Nieuws- 17.30 Orgelconcert; 18 30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws; 1930 Viool en plano; 19.50 Radlofculllcton: 20.00 Omroeporkest rn soliste 21.00 Actuali teiten; 21.15 Lichte muziek. 21.45 Gra mofoonmuzlck. 22.00 Nieuws- 22.15 Ver- zoekprogramma; 23.00 Nieuws; 23 05 Dansmuziek 2330—24.00 Gramofoon muzlck. (Advertentie l. M.) MELBOURNE De prijzen voor ruwe wol. welke tengevolge van de herbewapening en de voorraad vor ming gestegen waren tot meer dan 1 pond sterling per 450 gram. zijn op de Donderdag hier gehouden vei ling wederom geleidelijk gedaald. De noteringen voor merino vlieswol waren onregelmatig. Betere kwali teit noteerden ongeveer even veel als Woensdag, doch de prijzen voor middelmatige soorten daalden we derom met 5^. Europese landen en de Australische fabrieken waren de voornaamste kopers. 84 Maar hij had wel eens gehoord van de afsluitdijk en vroeg, of hij daarlangs misschien nog kon ont komen. Maar toen ik hem uitlegde, dat hij dan juist de verkeerde kant uitging, begreep hij wel, dat het voor hem niet meer zo eenvoudig was, om uit de val te komen. Hij ging weer verder met zijn troepje, hem was nl. de bewaking van deze trein opge dragen. had hij mij verteld. Zodoende zat ik even later weer alleen de hemel te beschouwen. Het was een prachtige Aprilnacht. Plotseling kreeg de trein een ge weldige schok. Ik dacht eerst, dat een locomotief met wat teveel ge weld ervoor gekomen was. Dus nu zou het dan toch wezen. Ik keek eens buiten de wagen, maar van een locomotief viel niets te ontdekken. Geen gesis of ander geluid duidde er op dat er een ma chine in de buurt was. Daar kwam de patrouille weer aangerend. „Sofort aussteigen", werd mij toe geschreeuwd. „Waarom?" wilde ik weten. „Wat is er aan de hand?" „Bahn gesprengt", kreeg ik ten antwoord. „Haben Sie das nicht ge hort?" „Nou, ik heb wel wat gehoord en ook wel iets gevoeld. Was dat van een bom?" „Ja. und sofort aussteigen: der Zug fahrt heute Nacht nicht." Dat was even een strop en ik vroeg dan ook of er geen andere baan was. „Das weisz ich nicht; das sollen sie den Zugführer fragen." „En waar is die?" „Dort im Hduschen!" En «hij wees naar een klein stenen gebouwtje, een paar meter verder. Mij bleef niets anders over dan weer naar beneden te klimmen; en ik ging naar dat huisje. Ik deed dc deur open cn een flits licht scheen naar buiten. Met een paar vloeken werd mij gelast, de deur direct te sluiten. Een oude spoorwegman vroeg wie ik was en wat ik daar kwam doen. Nog een viertal Duitse militairen hingen hall slapende om een tafel. Ik vertelde hem. dat ik aanvanke lijk met die trein mee had gemoe ten, maar dat ik had gehoord, dat de baan was opgeblazen en vroeg of er nu geen andere trein zou ver trekken. „Nein", kreeg ik ten antwoord. „Heute Nacht fanrt kein Zug." „Zo, dat is niet zo mooi. Wat moet ik nu?" „Ja. das weisz ich auch nicht. Sie können hier bleiben, aber auf eigen Verantwortlichkeit." „Hier in dit huisje?" „Nein, im Zug." „Nee, dank je hartelijk Dat is mij te gevaarlijk." „Haben Sie Kwartier in Zwolle!" „Ja." „Nun, dann können Sie nach Zwolle zurückgenen." En meteen werd ik bij mijn schou ders gepakt en de deur uitgewerkt. Daar stond ik dus wéér in het don ker. Door de plotselinge overgang zag ik aanvankelijk niets, maar toen mijn ogen weer een beetje aan de duisternis waren gewend, bemerkte ik op enige afstand een blauw lampje, dat bewoog. Ik daar maar op los Het bleek, dat dit lichtje werd gehanteerd door een Nederlandse spoorwegarbeider „Zeg, chef", vroeg ik hem, „hoe kom ik hier uit deze gribus van daan? Ik moet naar Zwolle terug Ik zou met die trein mee gaan, maai dat feest gaat niet door." „Hoe bent u hier gekomen?" werd mij gevraagd. „Vanaf het station cn toen verder over het rangeerterrein." „Nou. dan moet u terug diezelfde weg weer nemen." „Daar zie ik. eerlijk gezegd, geen kans toe. Toen ik vanavond in de schemer daar liep, brak ik al bijna mijn nek over al die draden en rails. En nu. bij deze duisternis, is het helemaal geen doen Is cr geen andere gelegenheid?" „Ja, ik weet wel een andere weg. maar daar is het ook oppassen. U moet dan over een sloot, waar een plank over ligt. Komt u maar mee. Dan zal ik u wel buiten dit terrein brengen. Ik volgde nu mijn gids. Dat was niet zo moeilijk. Wel was het aarde donker, maar hij liep langs een paadje van grijze tegels, die hog wel te onderscheiden waren Bo vendien bood ook dat blauwe lamp je steun." Het duurde niet lang, of hij hield halt en opende een hekje. (Wordt vervolgd)

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 5