it kindertekeningen spreekt
grote onbevangenheid
Filmfestival van Cannes, een
internationaal stergeflonker
FILMS IN AMERSFOORT
„SchateilancT, een boeiende
avonturenfilm
NOTITIES VAN EEN JURY-LID
daTh" Oudere kinderen
koel zakelijk
Nederland op ereplaats bij de
documentaire films
Ontmoetingen met
filmgrootlieden uit
29 landen
Padvindsters gaan
jubileren
Franse represailles
tegen Praag
Strindbergs .Dodendans' beklemt
maar verheft niet
Economisch Benelux
Congres geopend
Nils Poppe, Deense koning van
de lach, in City
'ngen. n,8
niet en'J
'oor U. cj
voorkón-, j-.
ïchter a
aant.
a
overeenkoj
surd doe-
emiddels--
verpliclB
ïven. dc^t^
ooi- i I
van V I
Rob van Santen, leerling van de
Gem. HBSB te Utrecht (14 jaar)
heeft op deze tekening, waar hij
enerzijds Amerika laat trekken
aan het karretje der Europese sa
menwerking, terwijl anderzijds
Stalin vanuit zijn ijzeren gordijn
probeert de medewerkers terug te
trekken, het volgend rijmpje aan
zijn geestig tafereel toegevoegd:
Volgens mij is het Marshall-plan
Iets, waardoor alles weer goed
worden kan.
En dat ten tweede,
Het doel is: behoud van de Vrede!
langs ben ik weer eens in nauwere aanraking gekomen met het
ecm van de kindertekening. Ik maakte nl. deel uit van de Jury voor
strijd in tekeningen, uitgeschreven door de E.C.A., met de bedoeling
Or Oll(ja West-Europa dc JeuSd vertrouwd te maken met de gedachte van
arshall-hulp en met de achtergronden en bedoelingen daarvan. Zoals
'gen weet waren uit dc provincie Utrecht 1400 tekeningen van de schooljeugd
j(U).aigekomen. Oppervlakkig moge dit aantal niet zo groot lyken, maar
cht" vaciik voor stuk te bekijken, te schiften en te selecteren en dan de ver-
ervan tegen elkaar af te wegen, dat maakt dc beste ogen wel
de zeer tureluurs. Aan de andere kant gans geen verdrietige bezigheid, welke
der cctgendeel zelfs vertrouwen geeft in de mogelijkheden en gedachten-
nt'0gCltV' van de hedendaagse jeugd.
ot enige -
regeling J
m°5 ^vaar» WU ouderen, hebben zo
voorzie de neiging het nieuw op-
stand ;nde geslacht met enig wan-
65-jsren te bezien,
eventuelmplaren, die beneden het ni-
toegc blyven, waarop wij menen
nd de c'er zélf te hebben gestaan, zijn
•alligheidtijd wel en de negatieve ge-
deze I ns, waarmee zij ons vervullen,
I GEDLT-neraliseren niets gemakke-
r dan dat. Bij het zien van deze
eil ftiingen, moet men er zich waar
voor hoeden tot een tegenge-
i pool over te slaan. Want bij
Veld ^-.beschouwen van zoveel origi-
DP 11 j'- en goed doordachts, dat na dc
3nt i nning van het kaf. overbleef,
Nir (nea waarlijk de indruk kunnen
u en: gelukkige en brave jeugd,
worde!" vermag!
zekere zin kan de jeugd van
t algen!1 zich gelukkig prijzen. Het
het p )lbezoek heeft voor de meer-
en een weinig meer van een fcwel-
wat be-en vooral in het tekenvak is de
wc-eid, die het kind gelaten wordt.
om groter en vruchtbaarder dan
nté: Goed beschouwd is de paeda-
borre' er Pas in de 20 eeuw van
die ko-3®* geworden, hoe dit vak moest
offe- den aangevat en gedoceerd,
n zou *bü hij bovendien heeft leren
ijden: rijpen, dat hier tenminste even-
wordr uit het onbewuste in de km-
er iel. geboren wordt als uit de
,aking met en de waarneming
de dingen der buitenwereld,
en bed-jg en hand moeten ge
in pe- nd, natuurlijk. De onderwijzer
gecon-ttaar zal zich hier vaak genoopt
en aaden tot ingrijpen en leiden. Maar
ard od? de situatie is essentieel ge-
vergeleken bij omstreeks
ruik z;. De opvoeder \'an thans heeft
meoirjied of weet althans eerbied te
houdt: ten hebben voor wat uit het
DE d zelf uit fantasie en symboliek
En de afwijking van de
werkelijkheid beziet hij
een totaal ander oog. Wat vijf-
geleden, gemeten met de
ocmtstaf van volwassenen, nog als
woró'ikig en onvoldoende werd ver-
ïder upen wordt nu vaak als een blijk
1 a'k onbevangenheid en originaliteit
i woorïhouwd, iets van de pardijselijke
ische tand, waarnaar de oudere kun-
geen aar van vandaag zo dikwijls met
lnwee terugverlangt,
M
goed Onderwerpen
e door de E.CA.. aangegeven on-
..werpen, waarop de jeugd zich
tl /O. te inspireren, waren voor de
et sp^d beneden de twaalf een sprook-
een erhaal uit het dierenleven, waar
nonrlinge strijd plaats maakt voor
„toto'erlinge samenwerking en voor
ge-ouderen tot en met vijftien een
l rut;iaal van meer realistische aard
van r rbij de gedachte aan herstel en
zuUcropbouw op de voorgrond trc-
d>. Beide groepen bleken door
onderwerpen te kunnen wor-
is. I geanimeerd. De jongste groep
de een landschap tot uitgangspunt
de ten met het gedoe der beesten
de stoflage, de oudere kon uitgaan
zove een stadsbeeld, een tafereel op
KUwQl en weer een willekeurige
ere plek. Bovendien werd de ge-
0,-nheid opengelaten, om volkomen
standig en los van het aange-
en thema een tekening te maken
oe]e.verband met de Marshallhulp.
l de et resultaat steeg in het alge-
_en -n ik deed dit al uitkomen
'v en de verwachtingen uit en was
elijk rijk aan verrassingen. Juist
firocP der jongsten stond de
dikwijls voor een opvatting,
Drbil de uitroep geslaakt werd:
pr,,it iar haalt-ie dat vandaan; wat
line - ze daarmee zeggen?" Natuurlijk:
eenvoudige ongecompliceerde ..il-
raties" bleven in de meerder-
AN tl' e'§en waarneming speelt
r evenzeer een rol, als het bij
»ren geziene voorbeeld. Soms
ïg de jury zich af of hier imi-
dan wel inwerking van oude-
;sau in het spel was. In één geval.
Ie op'rbij dit bij wijze van spreken
een r ogen uitstak, had papa netjes
kanttekening erbij geschreven,
na; de knaap of het meisje volko-
e vri zelfstandig had gewerkt. Een
bractje verbluffend bleef het. maar
iet kan. Iedereen, die wel eens
n. d; dit bijltje gehakt heeft, weet
•t te er kinderen zijn, die op dit go-
UWEI de normale leeftijden ver ach
ter zich laten en vergeleken moeten
worden met het befaamde muzikale
wonderkind.
De ouderen
Komt men tot het werk der
ouderen, dan is er wel even een
lichte teleurstelling. Omdat hier het
bewustzijn en het critirch verstand
zoveel sterker meespreken, nemen
ook de angst en de schroom in
zichtbare mate toe. Evenals het ge
voel van onvermogen, dat dan in
derdaad tot „onvermogende" resul
taten leidt. Bovendien heeft de vrije
fantasie hier minder de boventoon
en soms krijgt het nuchtere, zake
lijke volkomen de leiding.
Wie deze jeugd over de rem
mende factoren weet heen te helpen
is een paedagoog bij de gratie der
Muze. Zo zijn er! Enkele scholen
zijn met inzendingen voor de dag
gekomen, die weliswaar binnen het
kader der kindertekening bleven,
maar het begrip van een modern
kunstwerk zeer dicht naderden.
Spontaan opgezet, en met allerlei
„fouten" tegen het academische.
maar zo expressief en geladen van
kleur en vorm, dat de jury graag
alle makers een onderscheiding
had willen toekennen.
De bepaling, dat van elke groep
niet meer dan tien tekeningen
mochten worden uitgezocht, werd
voor de jury wel een uitermate
knellende band! C. A. SCHILP
(Van een bijzondere medewerker)
CANNES. Wie een internationaal filmfeest te Cannes bijwoont, komt
er in contact met mensen uit de verst-uiteenliggende delen van de wereld.
Ik beweer niet, dat de Noord- en Zuidpool vertegenwoordigd zijn, maar
's ochtends ontmoet je de Russische regisseur Pudowkin en de acteur j jn het festival met een „feestje in
Tsjcrkassow in een winkel aan de rue d'Antlbes, waar ze vlinderdasjes intieme kring" gevierd,
kopen, aan de lunch vertelt een gedelegeerde van Uruguay je. dat die Zuld-
gsn meer films. Het Franse en het
Britse begin daarentegen, resp. met
Identité Judiciaire en Edouard et
Caroline, en met The Browning
Version, mocht er alleszins zijn.
In de afdeling documentaire films
neemt Bert Haanstra's filmpje Spie
gel van Holland een ereplaats in.
De Nederlanders, onder wie Bert
Haanstra zelf. hebben het onbe
twistbare succes van dat filmpje
Amerikaanse staat zulke door en door democratische tradities heeft en
zich nu (vooral geestelijk) wapent tegen het „fascisme" van het naby
gelegen Argentinië, 's middags hoor je in een persconferentie dc Britse
regisseur Anthony Asquith met typisch-Britse „understatement" zeggen,
dat het succes van zyn film „The Browning Version" meer aan het goede
scenario en de goede acteurs dan aan zyn regie is te danken en 's avonds,
na dc avondvoorstelling in het Palais du Festival nog een loopje makend,
vertoef Je In het gezelschap van een Joegoslavisch collega, die erkent dat
de films van zün land niet zó denderend zijn, maar dit verklaart uit het
feit, dat de filmindustrie er nog Jong is cn Joego-SIavië toch graag mee
wilde doen hetgeen alleszins begrypeiyk is.
Een van de merkwaardigste ont
moetingen was die met een Duits
gedelegeerde. Hanns Wilhelm La-
vies van het Duitse Instituut voor
Filmkunst. In een gesprek blijkt,
dat hij de Koningin ei. vooral prins
Bernhard kent. Met Prins Bern-
hard was hij jarenlang op school;
ze zaten in dezelfde klas van het
Arndt-Gymnasium te Berlijn-Dah-
lem en ze logeerden in de vacan-
ties bij elkaar. „Bernhard was toen
al een goed autorijder. Hij kon uit
stekend leren; een uiterst-begaafde
jongen, eigenlijk begaafder dan
een van ons -nderen", zegt Herr
Lavies. ..Hij was een heel goed
kameraad. We hebben in de school
heel wat streken uitgehaald en hij
Anita Björk, Marta Dorff en Ulf
Palme in de Zweedse film Fröken
Julie
deed altijd meeDe heer Lavies
heeft de Koningin in 1936 tijdens
de Olympische Spelen leren ken
nen.
Zulke gesprekken met filmmen
sen onderbreken dc gewone gang
van zaken: twee of drie voorstel-
Beroemdheden
Natuurlijk wordt dit feest opge
luisterd door de aanwezigheid van
vele filmregisseurs, actrices en
acteurs. Ze liggen overdag in de
zon te braden (of ze houden pers
conferenties), in de middagvoor
stellingen laten ze meestal ver
stek gaan, maar 's avonds laten ze
zich bewonderen. Dan kust Jean
Cocteau de vertolkster van een
hoofdrol, dan draaien charmante
„star-letjes", zoals men onbekende
actricetjes hier noemt, om mach
tige producers heen. dan tonen be
roemdheden als Michèle Morgan of
Isa Miranda hoe je een avondjurk
of een cape moet dragen. Er is
weinig jacht op handtekeningen,
maar Gaby Morlay bij ons vrij
wel onbekend, hetgeen tegen ons,
niet tegen haar pleit moet er
toch soms aan geloven.
Nu en dan is ér een uitstapje.
De dag na de opening van het
festival zijn wc naar de lies de Lé-
rins geweest, de beide eilandjes
voor de kust. Op het lie Sainte
Marguérite hebben we onder pre
sidium van Cannes' sympathieke
burgemeester, monsieur Antonini,
geluncht. Dat bood de journalisten
tevens gelegenheid. elkaar te leren
kennen. Soms leverde dat enige
taalmoeilijkheden op (29 landen
nomen aan het festival deel en de
journalistenbcnt toont eenzelfde
verscheidenheid!) maar ondanks
dat bleek het een Doen toch mo
gelijk, een Franse journaliste die
nog nooit van Tito had gehoord
duidelijk te maken dat Joegoslavië
een communistische staat is die in
onmin met dé Russen leeft- Een
Amerikaan deed de verrassende
bekentenis, dat je de Europeanen
pas waardeert als je ze in hun
eigen omgeving leert kennen. Er
was een sfeer van vriendschap en
broederschap, van lotsverbonden
heid ook tenslotte moeten we
lingen per dag. telkens met een i t"j
hoofdfilm en enige b.jfilms, waar- SB™e.n bï{n*Nne .w eken !.an«
onder soms vrij uitvoerige docu
mentaires. Je kunt. na iets meer
dan een week festival, uiteraard
nog moeilijk met een oordeel ko
men, want het grootste deel van
het programma moet nog worden
afgewerkt op het ogenblik dat ik
dit schrijf.
Los Olvidados: keihard
Er zijn landen, die slechts één
(hoofd-) film uitbrengen en som
mige daarvan zijn al vertoond. Dc
sterkste indruk liet Mexico na met
Los Olvidados van de uit de pe
riode van de avant-.garde befaamde
Luis Bunuel, een keiharde, men
zou haast zeggen gevoelloze, maar
met meesterschap gemaakte boei
ende film over de zwervende, mis
dadige jeugd in wereldsteden.
De jongen van elf
jaar. die deze in
felle kleuren uit
gevoerde tekening
inzond, Pierre van
Velsen, leerling
van dc St. Bernar-
dusschool te Zeist,
is zelf de zoon van
een reclameteke
naar. Deze vader
lijke talenten zijn
blijkbaar in de jon
gen overgegaan.
films zien! waarop de overvlo?-
dig-geschonken „vins du pays"
(Castel Maure: rouge, blanc et rosé)
niet eeris beslissende invloed uit
oefenden.
Voor de buitenlandse journalis
ten was er ook een uitstapje naar
Sainte Maxime, waar de gezamen
lijke hotelhouders een lunch aan
boden en elkaar probeerden te
overtreffen in gastvrijheid. De be
doeling was natuurlijk, propaganda
voor Sainte Maxime te maken.
Daarom, maar ook omdat ik het
i leen, schrijf ik hier graag, dat
Sainte Maxime een allerliefste
plaats is. aon de Golf van Saint-
Tropez idyllisch gelegen, en dat
het alle geneugten van natuur
schoon en mondaine wereld ver
enigt. Van het eerste heb ik mij
met eigen ogen kunnen overtui
Zwitserland zet met Vier in een i Sen en enkele plaatselijke politie-
Jeep van Leopold Lindtberg de
traditie voort van films, die de
nadruk 'eggen op algemeen-mense
lijke waarden In oen persconfe
rentie bevestigt Lindtberg. dat het
geen toeval is. dat op De laatste
Kans en Marie-Louisc nu Vier in
een Jeep volgde. Hij heeft al weer
plannen voor esn nieuwe film met
een zeer humanitaire inslag: over j
het Pcstalozzidorp. waarin „displa-
eed children" een tehuis vonden
De Zweedse film Fröke.i Julie,
naar Strindbevg. bleek cinegrafisch j
uitstekend, maar op mij althans
hebben Strindbergs problemen de
indruk gemaakt niet meer bepaald
brandend-actueel te zijn.
Ook Argentinië bracht slechts
één film uit: De Vuurdans, en dat
bleek met een nogal verwarde j
detectivegeschiedenis beslist géén
succes; iedereen had er pijt van,;
niet de mooie boulevard van Can- i
nes te hebben verkozen boven de
overigens inderdaad ook mooie zaal
van het Palais du Festival. Het
Duitse, het Spaanse en het Russi-
sche begin was evenmin erg ge-
lukkig, maar van die landen vol- I
agenten vertelden mij vol trots, dat
er tien nachtclubs zijn,
DEN HAAG. Rond Pinksteren
zal het Nederlandse Padvindsters
Gilde op „De Goudsberg" in Lunte-
ren, maar ook elders in het land.
zijn 35-jarig bestaan vieren. Op der
tig verschillende plaatsen in het
land zullen de kabouters op de
tweede Pinksterdag. 14 Mei. hun ju
beldag vieren en dc volgende dag
trekken tienduizend padvindsters
naar Lunteren. Deze laatste dag zal
om. bijgewoond worden door de
Koningin, voor wie de meisjes van
11 tot 16 jaar zullen defileren, 's
Middags wordt het lekenspel „Rond
om de Gildeboom" opgevoerd. Deze
jubeldag is tevens het begin van een
grootscheepse actie ten bate van een
tehuis voor misdeelde padvindsters.
De Koningin zal verschillende man
den met postduiven openen. Deze
duiven brengen naar dc verschillen
de gewesten een boodschap naar de
misdeelde padvindsters. In het gehe
le land beginnen daarna de meisjes
voor een kwartje briefkaarten te
verkopen, waarop een raadsel staat.
De goede oplossers dingen mee naar
een reis van 1000.of een uitzet
van dezelfde waarde.
De kabouters komen op tweede
Pinksterdag op de verschillende
plaatsen in het land bijeen. Zij heb
ben prentenboeken gemaakt voor
kindertehuizen cn theelood en zil
verpapier ingezameld om een blinde
aan een geleidehond te helpen.
PARIJS. De Franse autoriteiten
zyn Vrijdag overgegaan tot sluiting
van her Tsjecho-Slowaakse consu
laat in Algiers cn het instituut-
Masaryk een culturele instelling
in Parijs. Het betreft hier een
represaillemaatregel tegen soortge
lijke maatregelen in Tsjechoslowa-
kije, nl. in Bratislava de sluiting van
het Franse consulaat en in Praag de
sluiting van het instituut „Erncst
Dénis".
WENEN. De Tsjecho-Slowaakse
militaire missie te Wenen is opge
heven. aldus bericht de Weense pers.
Kolonel Krystof, die hoofd van de
missie was en onlangs naar Praag
werd teruggeroepen, zou bij het
oversteken van de grens gearres
teerd zijn. Hij heeft in de oorlog bij
de partisanen in Joego-Slavië ge
vochten en was vóór de breuk tus
sen Joego-Slavië cn de Kominform
zeer bevriend met Tito.
Deze generatie heeft andere proble
men dan de vorige. Wij weten het uit
ervaring, maar ontdekken deze waar
heid telkens weer opnieuw, wanneer
wij boeken lezen of toneelstukken gaan
zien. die voor enige tientallen Jaren
werden geschreven. Én dan ontdekken
wil, hoe snel wij eigenlijk loven. Want
ook de algemene problemen, die van
alle tijden zijn. worden tegenwoordig
door de auteurs In ccn vorm gegoten,
die overeenstemt met onze smaak niet
alleen, maar ook aangepast is aan net
lcvensrhythme onzer dagen. En zo
maakt zelfs een stuk als ..Dodendans"
van August Strlndberg. dat gisteravond
in „Amlcita" werd opgevoerd, niet meer
de indruk, die het op een vorige gene
ratie uitoefende. Het probleem ls er
altijd geweest, dnt van de man en de
vrouw, die niet In staat zijn de huwe
lijksverbintenis tot een werkelijke een
heid te maken omdat ieder volkomen
zichzelf ls gebleven.
De derde persoon In het stuk vangt
dan dc slagen van belde zijden op on
wordt door belde figuren aangetrokken
als bondgenoot. Hem blijft tenslotte
niet anders over dan van het toneel te
verdwijnen. Zijn batekenls ls echter
Het merkwaardige van dc film
„Treasure Islan I", die het hoofd
nummer uitmaakt van het thans in
..Grand" lopende programma, is.
dat ze samengesteld werd door
Walt Disney. Waarmede, voor de
eerste maal, een speelfilm onder
zijn leiding ontstond- ij allen, die
de grote tovenaar Disney uit diens
werk kennen, begrijpen, dat hier
dus iets zeer bijzonders or> cine
matografisch gebied vertoond wordt
Voor enige tijd zagen We een prach
tige natuurfilm (Beaver-Valley).
die ook onder dc persoonlijke lei
ding van Disney was opgenomen.
Een bewonderenswaardig brokje
filmregie. Welnu. ..Treasure Island"
is de voortzetting van Disney's po
gingen buiten het terrein van de
tekenfilm, na deze natuuropname
En er is onder zijn meesterlijke
leiding een prachtige technicolor
ontstaan, die een geweldige beko
ring voor het oog heeft. Stellig is
dc inhoud boeiend voor hem. die
het bonte avontuur liefheeft. We
achten ons ontslagen van het weer
geven van de inhoud der film. Ro
bert Louis Stevenson's „Treasure
Island" is een zo bekend boek, dat
de meesten stellig wel zullen we
ten van dit ze?roversvcrhaal
Voor ons is beslissend ditmaal de
wijze, waarop het tot een film werd
omgewerkt Zo konden we genie
ten van een reeks bonte opnamen,
die zowel door de beweeglijkheid
van de avonturenroman als de har-
Een scène uit Los Olvidados van
Luis Bunuel.
In een koffer is de kaart ver
borgen, die de weg wijst naar de
schat.
monie in rangschikking der beel
den, een boeiend tafereel boden.
Wij geloven, dat deze film in
sterke mate de aandacht zal trek
ken. De hoofdrollen zijn in han
den van Robert Newton en Basil
Sydney Maar bijzondere opmerk
zaamheid willen wij toch wijden
aan de jeugdige Bobby Driscoli, die
met al de onbevangenheid der
jeugd een jongcnsrol vervult, die
het gehele stuk een grote beko
ring verleent.
Charlotte Kohier cn Albert van
Dalsum in „Dodendans"' van
Strlndberg
deze geweest dat man en vrouw, zoal
niet in elkaar opgaan, maar toch tot
het inzicht ztjn gekomen, dat sterkere
mochten dan zij zelf een werkelijke
harmonie verhinderen. Maar zij blijven
met een zeker wederzijds medolilden
naast elkaar leven, tot de dood ten
slotte als verlosser komt.
Dit ls de betekenis van Strindbergs
toneelspel Handeling is er vrijwel niet,
maar wel veel dialoog, een dialoog, die
zich eindeloos voortsleept, nergens een
werkelijke pointe heeft, doortrokken is
met alle zwartgalligheid, die Strlnd
berg kenmerkt en niet in staat is span-
nine op te wékken. De klll^ sfeer van
de levens, dje uitgebeeld worden, plant
zich over In dc zaal en alleen het «pel
der auteurs vermag tenslotte te boelen.
Albert van Dalsum als de man. Char
lotte Köhler als de vrouw. Johan
Schmltz als de derde figuur moesten
In vier bedrijven dit stuk dragen. Na
tuurlijk deden deze ervaren toneelfigu
ren dit knap. Toch vermochten zij niet
ons werkelijk ln spanning te brengen.
Of zij het met opzet deden, om het
langzame %'oortslepcn der levens te ac
centueren weten wij niet. maar ztj spra
ken zo zacht, dat de verstaanbaarheid
er onder leed en het voortdurend ver
zitten der toeschouwers op hun klap-
stoclen een onrustige sfeer ln de zaal
schiep.
Deze avond was niet de beste ln <ie
rü der abonnementsvoorstelllngon. Wij
nomen aan. dat Strindbergs ..Doden
dans" zelfs kunstenaars van naam als
Charlotte Köhler en Albert van Dalsum
niet voldoende beeft kunnen Inspireren.
WIJ zullen ze graag In Amersfoort
terug zien. maar dan met een geheel
ander stuk. S.
ROTTERDAM Het vijfde eco-
nomische Bcnclux-congres, dat m
de Econom. Hogeschool te Rotter
dam wordt gehouden, is vandaag
geopend. Diverse Nederlandse cn
Belgische autoriteiten hebben in
de diverse sectics van het congres
te weten: een sociaal-economi
sche. cn agrarische, een financiële
sectie en een sectie handelspoli
tiek redevoeringen gehouden, die
betrekking hadden op onderwer
pen, die in nauw verband staan
met de economische samenwerking
der drie Beneluxlandcn en de vol
ledige verwezenlijking der econo
mische unie.
Tot de sprekers behoorden de
heer M. Ruppert van het CNV,
prof. S. Korteweg, hoogleraar te
Groningen, prof A. Dóucy van het
Algemeen Belgisch Vakverbond,
W. Vuylsteke, directeur-generaal
van de Credit du Nord Beige, ir
M. Piette, directeur-generaal van
de Alliance Agricole Beige, mr J.
Linthorst Homan, prof. dr H. J.
Witteveen, hoogleraar te Rotter
dam, A. de Guehteneere, directeur-
generaal van de Algemene Spaar
en Lijfrentokas te Brussel, A Rom
Colthoff, algemeen secretaris van
het Verbond van Nederlandse
Werkgevers.
Het is nog niet zo heel lang gele
den dat de Amersfoortse filmliefheb
bers kennis hebben kunnen maken
met de grote Zweedse filmkomiek
Nils Poppe in de film „Soldaat
Boem".
Ongetwijfeld zullen velen de kans
waarnemen om deze artist weer eens
te zien, ditmaal in de film „Leve de
Jantjes", die in het City Theater
draait. En zijn zullen van deze twee
de kennismaking heus geen spijt
hebben.
Nils Poppe is in zyn creatie als de
sergeant op een oorlogsschip zo mo
gelijk nog beter dan in eerstgenoem
de film Het is vooral zijn mimiek,
die lachorkanen opwekt, soms ogen
schijnlijk kleine gebaren, die echter
juist zo bijzonder vermakelijk kun
nen aandoen
Het verhaal heeft, evenals in de
meeste komische films, vrijwel geen
pretenties. Toch voelt men onwille
keurig enkele malen de spanning
aan. die wordt opgewekt als b.v. een
aantal meisjes van een kostschool
het oorlogsschip „besluipen" om in
contact ie komen met de matrozen,
Zeepost vtoor Oost en
West
DEN HAAG Met de volgen-
de schepen kan zeepost worden
verzonden De data, waarop de
correspondentie uiterlijk ter post
moet zijn bezorgd, staan tussen
haakjes, achter de naam van het
schip vermeld: naar Indonesië: m.s.
„Poelau Laut" (24 April): naar
Nieuw Guinea: schip? (19 April);
naar Antillen: s.s. „Baarn" (28
April); naar Suriname: m s. „Ho-
cuba" (17 April); naar Canada:
s.s. „Nieuw Amsterdam" (14 April)
en naar Australië: via Engeland
(14 April).
waaronder natuurlijk ook Nils Pop
pe. Zij zijn zelf hevig bedroefd dat
zij hun belofte, om op het kost
schoolbal te komen, niet kunnen
houden, omdat dc commandant een
uitgaansverbod heeft afgekondigd.
Dan komen de verwikkelingen,
waarvan Kalle Svensson (Nils Pop
pe) natuurlijk steeds het slachtoffer
is. Vooral dc scène in de slaapzaal
van de matrozen, wanneer een als
matroos verkleed kostschoolmeisje,
de hangmat moet opzoeken, is kos
telijk.
Deze film biedt trouwens nog meer
dan humor, want het gegeven is ont
leend aan een operette, waardoor het
noch aan vlotte schlagers, noch aan
aardige dansnummers ontbreekt
Een vrolijke en gezellige film,
waarbij men het prachtige voorjaars
weer volkomen kan vergeten.
Inbrekers van kantoor van
Stichting 19401945
houden drie jaar
DEN HAAG Conform de eis
van de advocaat-generaal verwierp
het Haagse Gerechtshof gistermor
gen het beroep van twee Amster
damse „zware jongens", de 46-jarige
bootwerker N K. en de 49-jarige
transportarbeiders F. van E. Zij
houden een gevangenisstraf van drie
jaar, waartoe dc Haagse rechtbank
hen had veroordeeld wegens een
inbraak in het Leidse kantoor van
de Stichting „1940—1945" waarbij
58.000 werd gestolen.
Het Haagse Hof verwierp even
eens het beroep van de autohande
laar J. H. H. uit Delft, die door de
rechtbank tot zes maanden was ver
oordeeld wegens een poging tot om
koping van een ambtenaar.