CHARLEY TOOROP— Cannes laat „het witte doek geen ogenblik blank triomf van de wilskracht Kunst gecamoufleerd als kitsch-lectuur Pastoor Van Kleef belicf/i eredienst in O.K.Kerk oet U eei S hóren! op roeken?™ ook FILMSIN AMERSFOORT 't Haviksnest, een felle oorlogsfilm „Verboden huwelijk', film vol spanning - op haar zestigste jaar een unieke persoonlijkheid in de schilderkunst - Imposant overzicht van levenswerk Russische filmkleurig verhaal voor grote kinderen Malaparte's werk een sensatie Pogrom in Irak Massa-slachtiflL 4 Zaterdag 21 April ;erdag 2 ALS IK EEN MOTTO zou moeten kiezen voor de grote over zichtstentoonstelling van de Kunst van Charley Toorop in het Haagse Gemeentemuseum, zou het zijn: „De Triomf van de Wilskracht". Evenals bij Vincent van Gogh, die men, hoe para doxaal dit moge klinken, een genie zonder talent zou kunnen noemen, zijn ook bij Charley Toorop, energie en ontembare wilskracht, méér dan een aangeboren begaafdheid, de factoren die het karakter van haar kunst bepalen. Dit is dan ook de reden waarom haar schilderijen over het algemeen meer res pect afdwingen dan liefde wekken. Steeds weer hoort men de zelfde bezwaren tegen haar kunst opperen: gemis aan gevoel, opzettelijkheid, hardheid enz. Het eerste is beslist niet waar. Aan haar schilderijen ligt wel degelijk een diep en warm gevoel ten grondslag, dat nu eens méér, dan weer min der. openlijk blijkt. De hardheid en opzettelijkheid van haar vormgeving vormen inderdaad een aspect van haar kunst, een zó opvallend aspect, dat men andere hoedanigheden wel eens te veel over het hoofd ziet. Doch laat ik de ontwikkeling van Charley Toorop's persoonlijkheid, aan de hand van de chronologisch gerangschikte schilderijen in het Gemeente museum op de voet vol gen. Haar debuut is zeker niet op zienbarend. De schilderijen, die in de jaren 1913—1922 ontstaan, ver tonen zeer sterk de invloed van de toenmalige Bergense School en slechts m enkele kinderportretten voelt men een persoonlijkheid, die eigen wegen zocht. In de twintiger jaren verdwijnt echter elke aarze ling. Het doel komt steeds vaster voor ogen te staan: het uitbeelden van de Mens. in zijn geestelijke een zaamheid, doch ook in zijn sociale verbondenheid. In deze tijd ont staat het type, dat Charley Toorop bij herhaling zal schilderen, met steeds dieper peilend begrip zal weergeven. Menselijke eenzaamheid Haar figuren staren, met starre blik vooruit, verzonken in een eigen gedachtenwereld. omgeven door an dere mensen, die al evenzeer in zichzelf besloten zijn. Tussen deze mensen schijnt geen gemeenschap mogelijk, hun eenzaamheid heeft iets huiveringwekkends. Heeft de schilderes dit zo gewild? In de eer ste schilderijen, waar de figuren dicht opeengedrongen, soms een stapeling van koppen vormen, zeker wèl. Deze sfeer is in het „Volks huis". in het bewonderenswaarde „Volkslogement'' met de om de kachel geschaarde mannen en vrou wen. volkomen gerechtvaardigd. Doch in de latere, beroemde por tretgroepen, de „Maaltijd der vrienden", de groep om H. P. Brcmmer, de „familiegroep John Radecker" zou men toch juist de verheerlijking van de verbondenheid tussen geestverwanten verwachten. Anti-picturale monumen taliteit Het is vooral de consequente doorvoering van Charley Toorop's vormbesef, die voor deze mentaliteit verantwoordelijk is. De monumen talen, vereenvoudigde vormgeving, die in Charley Toorop's schilderijen, zo'n volstrekt apart karakter heeft gekregen, is in vele opzichten be wust anti-picturaal. Een los. „schil derachtig" arrangement, een samen bindende. licht-donker werking, 'n harmonieus coloriet, wordt zeer be slist vermeden. Hierdoor ontstaat 'n eenzijdig gerichte uitdrukkings kracht, die in sommige doeken, zo als behalve in de reeds genoemde werken, ook in de „Boeren" aan grijpend kan zijn, doch ook wel eens, zoals in de „Naakten" afsto tend lelijk is. Intensiteit en geladenheid Het is natuurlijk niet zó. dat in de uiterlijke middelen die Charley Too rop kiest om haar doel te bereiken, in het op bovenmenselijke schaal vergroten van de portretkoppen, in de streng, gesloten vormen,, op zich zelf enige kracht gelegen is. Integen deel hierin schuilt eerder ecu zwak heid. vooral als zulke middelen ge combineerd worden met een poging tot groter gevoeligheid, zoals in som mige kinderportretten. De kracht van Charley Toorop ligt vooral in de ge weldige intensiteit, waarmee zij haar gevoelens in haar schilderwerk kan uitstorten. En dat is het meest ge slaagd. in enkele kleinere werken, in sommige stillevens. Zo is de „Medusa in landschap", vol van een geheim zinnige lyrische schoonheid. Ook in andere stillevens van appels, in de I bloeiende en vruchtdragende boom- I takken, in de kleine zelfportretten komt dit element tot uiting. In de j laatste zaal waar het werk uit de I veertiger jaren hangt, is Charley Toorop's kunst tot volle rijpheid ge komen. Het magistrale doek van de „Drie Generaties" is hier een in drukwekkend hoogtepunt. De hier boven geschetste ontwikkelingsgang kan men ook volgen in de tekenin gen en grafiek, waarin echter over 't algemeen een mildere geest heerst. Unieke persoonlijkheid Welke weerstanden Charley Toorop's kunst bij velen ook moge wekken, welke tekortkomingen haar schilderijen mogen hebben (b.v, de zwak geschilderde han den van vele portretten), deze gro te tentoonstelling zal toch op een ieder diepe indruk maken. Charley Toorop is ongetwijfeld een unieke persoonlijkheid, die in binnen- en buitenland met geen ander vergelijk baar is tot geen enkele stroming of „isme" gerekend kan worden. De tentoonstelling in het Haagse Gemeentemuseum, is de eerste van een reeks exposities, die na Charley Toorop, ook Chabot, Kruyder en Sluyters zullen eren. en die behalve in Den Haag ook in Amsterdam, Rot terdam en Eindhoven gehouden zul len worden. De indrukwekkende ten toonstelling van Charley Toorop's kunst blijft tot 24 Juni in Den Haag te bezichtigen. R. E. PENNING. Zelfportret van Charley Toorop. (Van een bijzondere medewerker) CANNES. We moeten er voor de finish nog even uithalen wat er maar by mogelijkheid kan inzitten, is blijkbaar het parool in het internationaal filmfestival te Cannes en zo gebeurt het dan nu, dat men herhaaldelijk twee films tegelijk vertoont en er zelfs al een nachtvoorstelling is gege ven! Gelukkig ging in die nachtvoorstelling een Spaanse film en na de kennismaking met enkele andere Spaanse films, eerder in dit festival, gevoelde ik me geenszins verplicht, noch tegenover de lezers van ons blad, noch tegenover de filmcultuur, de filmzaal de voorkeur te geven boven mijn hotelbed. De Spanjaarden schijnen overigens toch nogal op nachtelijke festiviteiten gesteld te zyn. want in de komende nacht houden ze een receptie waar je de Spaanse wijn kunt komen proeven. Er loopt hier een Spaanse schone rond, een actrice, die in ons land goede naam heeft ge maakt: Ana Esmeralda, de zigeunerdanseres aan wier optreden wij zulke goede herinneringen bewaren. Ze Is nu ook actrice, trad op in enige Spaan se films, uiteraard in rollen waarin zij kon dansen. Zo'n film heb ik hier (nog) niet gezien, maar aangezien deze laatste week het ene extraatje na het andere komt, is het mogelijk dat men er alsnog een zal vertonen. sensatie heten, want Malaparte heeft daarmee zeer hoog gegrepen. Als nieuweling in het vak voerde hij niet alleen de regie, maar schreef hij ook verhaal, scenario en dialo gen en componeerde hy de muziek. In zijn film behandelt hij het pro bleem van de verantwoordelijkheid en dat van het lijden voor de vrij heid. Waarom zijn het altijd de on- schuldigen, die moeten lijden? De Italianen zijn tot nu toe in dit internationale filmfeest, dat tevens een wedstrijd is, het best voor de dag gekomen. Kort nu elkaar ver toonden zij drie films, die er alle drie mochten zijn: Miracolo a Mi- lano, van Vittorio de Sica. II Cam- mino della Speranza, van Pietro Germi, en II Cristo Proibito, de eer ste film van Curzio Malaparte. Vooral deze film mocht wel een Een der scènes uit Curzio Mala parte's film II Cristo Proibito (De Verboden Christus), een sensatie op 't festival te Cannes. Goede boeken met zwoele omslagjes i n de eerste fase van dit kitsch- tijdperk placht men prullen te camoufleren als kunstwerken. Daarna tweede fase kreeg de kitsch zelfvertrouwen; prullen annonceerden zich als prullen en plaatsten zich naast en boven de kunst. In de derde fase, waarin wij ons nu bevindenzijn de kunst werken de prullen gaan imiteren. Het duidelijkst ziet men dit ver schijnsel in de Amerikaanse pocket-books"achter de kit- schigste magazine-omslagen met de zcepsoppigste suggesties van pikan terie gaan vaak de beste boeken schuil. Dieper vernedering heeft de lite ratuur niet ondergaan, maar ook geen groter triomf tegenover de kitsch. Ook vermomd als kitsch bleek .ij immers betere kitsch te zijn dan de „kitsch-pur". In zwoele omslagjes kan men werken kopen van Joyce. D. H. Lawrence, Joseph Conrad, Virginia Woolf, Koetsier, Silone, Thoreau, Radiguet. Orwell enz., uiterlijk niet te onderscheiden van ..Forever Am ber" en dat soort lectuur. IJet beste van de noderne Ameri kaanse literatuur wordt al kort na de oorspronkelijke uitgave verkrijg baar in „Signets", „Mentors'' of .Bantams" of hoe deze fantastische pocketbooks verder heten mogen. Van de Nobelprijswinnaar W i 1- liam Faulkner kan men voor de prijs van 1.25 in het bezit ko men, niet alleen van zijn bekende boek „Sanctuary" en van „T h e Wild Palm s". maar ook van zijn laatste roman „Intruder in the Dust" en van zijn recente bundel short stories „K ni g h t's G amb i t". In dezelfde Signet-serie vindt men van Robert Penn Warren „Night Rider",, At Heaven's Gate" en „Al the Kings Men" en zijn laatste boek „World Enough and Time" zal ook wel spoedig goedkoop beschikbaar komen. Van John O'Hara is „Ap pointment in Samarra" een „Sig net", maar zijn laatste boek „A Rage to Live" nog niet. Ook de jonge schrijvers, die na de oorlog zijn begonnen te publi ceren, vindt men in deze goedkope editie. Behalve de enigszins over schatte Truman Capote met zijn „Other Voices, other Rooms", ver scheen nu ook het voortreffelijke oorlogsboek „The Naked and the Dead" van Norman Mailer in deze serie, (dubbel deel. 2.50) evenals het in 1949 door „New Directions" gepubliceerde The Sheltering Sky van Paul Bowles (Signet, 1,25). Mailer en Bowles mag men wel als de twee belangrijkste Amerikaanse auteurs beschouwen, die na de oorlog aan het woord ge komen zijn. Is Mailer een volbloed Ameri kaan in de traditie van Dreiser, Dos Passos en Farrell, Bowles behoort tot de andere traditie van de door Europa gevormde Amerikanen: Henry James. T. S. Eliot, Heming way. Paul Bowles, die componist en muziek-criticus was, vóórdat hij tot de literatuur kwam. is duidelijk be ïnvloed door Kafka en Gide, maar vooral door Camus. „The Sheltering Sky" is het bitte re verhaal van een jong Ameri kaans echtpaar, dat vanuit Algiers op reis gaat de Sahara in, als het ware als een symbool van een on derzoekingstocht in zijn psychisch binnenland. Hun huwelijk is in het begin al caduque en ofschoon zij sterk aan elkaar gebonden zijn en het juist door deze reis hopen te repareren, gaan zij door de aanraking met de absoluutheden van de woestijn bei den ten onder. De man heeft eerst enige mislukkende erotische avon turen met Arabische vrouwen; zijn pas wordt gestolen, waardoor hij zich berooft voelt van zijn identi teit. Hij sterft ten slotte aan typhus als een dier in die woestijn. Zijn vrouw, die eerst al de avances van een hen vergezellende vriend had toegelaten raakt na zijn dood in een volkomen afgestompte, verdoofde toestand. Zij gaat mee met een Ara bische karavaan, komt terecht in een harem, diep in het binnenland, waar ze enige tijd alleen nog licha melijk bestaat, totdat zij geheel we zenloos in Algiers terugkeert en als 't ware uitblust. Het langzaam tot ontbinding ko men van twee beschaafde wezens door de primitieve omstandigheden en de overmacht van de natuur, is door Bowles uitgebeeld in een sterk en voldragen próza, dat iets van het verzengende van de woestijnwind heeft. Het is geen bemoedigend boek, maar de verschrikkelijk een zame dood van de man en de groeiende waanzin van de vrouw in het binnenste van de labyrinth- achtige harem hebben de zeldzame onafwysbaarheid van grote trage dies. Van Paul Bowles verscheen het vorig jaar „A little Stone" en kort geleden „The Delicate Prey", twee bundels korte verhalen. H. A. GOMPERTS Waarom? Waarom? Dat steeds ster ker wordende waarom aan het slot van de film oefent een dwingende suggestie uit op de toeschouwer. Malaparte, die de indruk maakt, nogal op Malaparte gesteld te zijn, merkte op, dat hij met opzet zo hoog had gegrepen. „Ik had wel een eenvoudige film kunnen ma ken, over een man, een vrouw en een vriend, want daarvoor ben ik intelligent genoeg." zei hij beschei den, „maar ik wilde een boodschap brengen, via de film." Hij raakte met enkele journalisten en met een jonge dichter die óók nogal op zich zelf gesteld lijkt te zyn en die ook elke gelegenheid gebruikt om re clame voor zich te maken, in hevige discussies verwikkeld, maar sterker dan door zyn woorden heeft hij door zyn film het pleit gewonnen. Russische lof De Amerikanen hebben een film vertoond over een oorlogsslachtof fer dat blind is geworden na de psychiatrische afwijkingen, de ver lamming en de blindheid kan men nog andere aspecten van oorlogs verwondingen verwachten die weliswaar niet helemaal op het peil stond van de vorige films van haar regisseur, Mark Robson. maar toch wel een behoorlijke indruk maak te. „Voor een Amerikaanse film is zij volkomen eerlijk en goed", zei de Russische regisseur Pud9\vkin ervan en zo'n loftuiting al is het er dan een met een bijsmaakje uit die mond is in dit geval veelzeg gend. Groter verwachting koester de men algemeen van Marcel Car- né's nieuwe film, Juliette ou la Clef des Songes, met Gerard Phi- lipe, maar aan die verwachtingen voldeed de film geenszins; zij bleek goed-gemaakt, maar overtuigde niet en boeide zelfs niet. Ik vrees, dat de producent er niet meer dan een fractie van de 140 millioen francs, die Juliette heeft gekost, zal uitha len. De Russische films bleken alle maal fraai-gekleurde propaganda- verhalen voor grote kinderen: fa brieken, korenvelden, zingende boe ren. lachende arbeiders, vlaggen, portretten van Stal in. Van de aan hen verwante Polen en Tsjechen kregen we belangrijker werk te zien: van de Tsjechen o.a. De Val strik, van regisseur Martin Fric, een knappe film over het verzet tegen de Duitsers. „Bien étonné. Die Tsjechische film werd in één programma vertoond met een Ar- gentyns product over eilandbewo ners. dat de slechte indruk van De Vuurdans een beetje wegnam. Tsje chen en Argentijnen zullen mis schien wel „etonné" geweest zijn. „de se trouver ensemble". Vorige week vertoonde men na elkaar, doch niet in één programma, een Hongaarse en een Spaanse film het geen evenmin een alledaagse com binatie is. Geweten of vergif Uiteraard zien we nog steeds veel documentaires, welke om het te zeggen met de woorden van Joris Ivens, die hier een persconferentie hield het geweten van de cinema zijn óf het vergif van een program ma. Behalve het zo enthousiast ont vangen en zelfs opnieuw te verto nen Nederlandse filmpje Spiegel van Holland behoorden zeker een mooie Poolse documentaire over Warschau's verkeersprobleem, een Spaans filmpje, in prachtige kleu ren. over een kermis te Sevilla, een even fraai gekleurde film van en over Luxemburg en sommige Fran se films, waaronder een Marokkaans kindersprookje, tot het geweten van de cinema. „Toestand vluchtelingen mensonterend" HILVERSUM. De Hervormde Raad voor Kerk en Israel heeft een actie op touw gezet ten bate van de Joden in Irak. De nieuwe wetten van Irak hebben alle bezittingen van de Joden onteigend. Vyftien Mei zal de laatste dag zyn, waarop de Joden Irak zullen kunnen verlaten. Daar om heeft de Executieve van de Jewish Agency besloten de immi gratie te versnellen en binnen drie maanden 60.000 Iraakse Joden meer over te brengen naar Israel, voordat de grenzen gesloten zullen worden. Reeds komen elke dag meer dan 700 Joden per vliegtuig uit Irak in Israel aan. De toestand waarin deze immigranten verkeren, is mensont erend, zo verklaren de autoriteiten in Israel. Om deze nood te lenigen zamelt de Hervormde Raad voor Kerk en Israël thans geld en baby kleertjes in. (Giften kunnen worden gestort op gironummer 57231, ten name van „penningmeester van de Herv. raad voor Kerk en Israel te Rotterdam", gironummer 140143. t.n.v. ds H. Dek ker, Koninginneweg 162 te Amster dam. en gironummer 166663. t.n.v. ds J. H. Grolle, Stadhouderslaan 19. Utrecht, alle met vermelding „Voor hulp aan Joden in Irak". Babykleertjes kunnen worden ge zonden aan S. P. Tabaksblatt. Iris plein 33 te 's-Gravenhage en Hirsch Blum. Nieuwe Herengracht 2hs, Am sterdam). Pastoor G. A. van Kleef sprak voor belangstellenden over de ere- dienst der Oud-Katholieke Kerk. j Het wijkgebouw van de Ned. i Herv. Kerk aan het Laurens Cos- terplein verleende hiervoor op deze avond gastvrijheid. Pastoor Van Kleef ging uit van de 1 gedachte, dat de dienst aan God het doel is van de schepping. De we- reld is geschapen om God te dienen en de mens is geschapen om God te dienen. Heel zijn leven lang moet de mens God dienen. Hij laat zijn lofzang opstijgen tot God. Bij al zyn doen en laten vraagt hij zich af: Vindt God dit goed?" De mens denkt dus voortdurend aan God. die hem het leven gegeven heeft. Dat blijkt ook uit zijn houding in het leven: hij zal niet willen, dat men kwaad spreekt over zijn God. De mens mag altijd vrij uit spreken tot God. maar wanneer hij dat doet wanneer hij bidt zal uit zijn hou ding blijken met Wie hy spreekt: hij zal zijn hoofd buigen, zyn handen vouwen en vaak ook neerknielen In het middelpunt van de ere dienst staat de heilige mis. De mis is heilig, want de mis is dienst aan God. Deze mis bestaat uit twee ge deelten. In het eerste gedeelte be lijden wij onze schuld voor God. vragen wij om vergeving en laten wij ons onderrichten in Gods Woord. In het tweede gedeelte vieren wij de dood en de verrijzenis van Chris tus. Wij vieren Zijn kruisoffer. Christus heeft zichzelf aan het kruis geofferd, maar ook wij willen ons zelf offeren. Daarom neemt de pries ter brood en wijn (het symbool van ons dagelijks voedsel en dagelijkse arbeid) en draagt dat op aan God. Wat eerst brood en wijn was ver andert in Christus. Dat is een ge loofsgeheim en daarom mochten de geloofsleerlingen vroeger dit tweede gedeelte van de mis niet bijwonen. Omdat de heilige mis in het mid delpunt van onze eredienst staat, staat het altaar in het midden van onze aandacht. Daarheen zyn aller ogen gericht. Daar offeren wij ons zelf aan God. daar offert Christus Oneerlijke veehouder krijgt zware straf (Van onze correspondent) DORDRECHT. Tot vier maan den gevangenisstraf heeft de poli tierechter te Dordrecht de veehou der P. B. uit Goudriaan veroordeeld Deze man had de voorschriften ter bescherming van de veestapel ont doken door zelf een zg. „witte ver klaring" te verlengen en daarop een koe te verkopen aan een tbc-vrije stal zonder dat het vaststond dat dit dier inderdaad vrij van de ge vreesde ziekte was. Bonomi (Italiaans oud premier) overleden ROME Ivanoe Bonomi, de 78- jarige voorzitter van de Italiaanse Senaat en oud-premier, is vandaag te Rome overleden. Hij leed al eni ge tijd aan een hartkwaal. Bonomi was een fel tegenstander van Mus solini. In 1912 was Bonomi redacteur van het blad „Avanti". Hij kreeg ver schil van mening met de extremis ten in zijn partij en werd uit de Socialistische Partij gestoten. Hij werd als redacteur opgevolgd door Mussolini. Bonomi werd dadelijk lid van de linkse liberalen en had in opeenvolgende regeringen zit ting en was van 19211922 pre mier. Na de „Mars naar Rome" trok hij zich uit de politiek terug. Na het omverwerpen van het re giem van Mussolini was Bonomi leider van het ondergrondse bevrij- dingscomité van Rome en na de in tocht van de geallieerden werd hij gekozen als eerste-minister-presi- dent. Hij aanvaardde deze post op voorwaarde, dat zijn ministers de eed van trouw zouden afleggen op het volk, niet op de kroon. Dit werd beschouwd als de eerste positieve stap op de weg naar de Italiaanse republiek. De staking in Perzië ABADAN De „Anglo-Iranian" heeft vlugschriften verspreid, waar in „bepaalde ondermijnende ele menten en agitators" de schuld krij gen van de moeilijkheden op de Perzische olievelden, ^evens wordt in de vlugschriften medegedeeld, dat de maatschappij besloten heeft gratificaties uit te keren aan alle arbeiders, die aan het werk zijn ge bleven. In de pamfletten wordt ontkend, dat de maatschappij tot de staking heeft aangezet. zich aan ons. daar laten hun licht schijnen (zoals ookJÜ licht moeten laten schijner.ilCB staat de priester in oude lische gewaden. Naast hct'fl staat de preekstoel en voor '•RVI taar bevindt zich de commuc^^B v aar de gelovigen het heilirH gemengd met de heilige De communiebank is daarom IH de dienst met een feestck „vT arrl kleed bedekt. jfcl arcj Na deze lezing stelden enktil die th belangstellenden vragen. Na'i_:i.pprt fc leiding hiervan merkte par 0 Kleef nog op. dat het kerk; ïlS dft Gods huis is. waar Hy tegen? is. Onze aandacht is daar c- 1 gericht en onze houding k dig- Telg u abrikan famli itiva grott n" een Onmenselijk en. groo onnodig Aan het aan naar ;innen. V< Geachte Redactie. vieg geRi Vrijdag zijn weer schletpari -roor Engt gonnen op de roekenkolonie m mnr thlad denbroek" te Amersfoort NV#0 massaslachtingen op de vogels #)rresP0r'i jaar na een golf van proter iuist in c Amersfoort en de randgemeent. |OUrnalist gezet werden, hebben wij besp.vl? gevoerd met vcrtcgenwoordlgenTranse ia landbouworganisaties, het Hoofr-aiemand van Dierenbescherming, het Fe£2B Comité voor Vogelbescherming rW""®"® derland. Polltie-Dlerenbescherrri!.';»- verschillende andere autoriteiten. menlijk ib toen een request bij dflL ter ingediend, om een herhalirjl| dergelijke tonelen tc voorkomen T roek tenminste tijdens dc broedtll schcrmlng te verlenen Dit is Int J nog niet bereikt en zelfs kauwtje, dat voorheen wèl werd. ook op dc zwarte lijst WIE IS ER MEE GFf.^ Er is toen hard gewerkt om f vredigende oplossing te vinden, ons van landbouwerszijde gewezeji 0nP.Vf op de middelen, die schadelijke t"18 met succes in de zaaitijd van fWUZ en verjagen, daar het schieten op tratiekar volgens de praktijk de meest k prachtig" en minst effectieve oplossing is. DtGraaf I bescherming heeft toen mede vrijheid honderden Inwoners uit Amcrsloïv.Jaj.1-, omliggende dorpen schriftelijk h eigenaar van ..Randenbroek", dt Y,"?/5, Vrijdag, het verzoek gericht, dit Vijf jaa niet te laten schieten op de \oj»j schrijvei z(jn terrein, daar zij in samerv*c meegedi met vogel- en landbouwexpert* een en tuinders nog eens intensief zou„.or(ien lichten over humane af weermin "Vr een en ander ondersteund met dt- Rïee s straties Met geringe kosten cn dc rek zou de zaak dan opgelost zijn t heeft rr bewijzen waren aanwezig, en v'tjs verl ondersteund door boeren en tuindeiaT,a? De heer Vrijdag heeft dit vc- zonder opgaaf van reden genegee: I zo kwamen we vorige week gchtelv verwacht te staan voor een tclefo: mededeling van Jhr. van Geen. da' Met jagers met ingang van deze weck dat schietpartijen op de vogels zouden ^chjinl den. met toestemming van de fiff J. van Randenbroek". Du Wij hebben alles in het werk se- een m dezp nog te voorkomen en gewert doet. dc humane, succesvolle methode. veroor men in Amersfoort en omgeving it het oordcel van deskundigen ei:' zeuen schieten als onpracüsch beschouw- Heer ellende van aangeschoten vogel-' n0g j slechte invloed op c: leugd. crj waar boeren, die geklaagd hebben ovc rock. zijn helemaal niet gebaat irr schieten De heer Vrijdag wenste scnun niet terug te komen op zyn beu hebbe omdat de rocken voor hun nesten schuli gebruik maken van takjes uit ?i)n dere men Wij vragen on6 echter af. v. f invloed vele honderden schoten onpo&iv bomen zullen hebben.En ook. njvoor om men de rock niet verjaagt. vvTJmerK daar gaat nestelen. Dat is toet een lamp (een earbid-apparaat. dat op',! regelde tijden knalt, door de Plat ziektekundige Dienst te Wagcm wordt aanbevolen en ook veel gec: teerd wordt) vrij eenvoudig. Hoe het ook zij. men w 11 sehlefc: op het ogenblik Is de slachtpan!' volle gang. De enige vooruitgang vorig Jaar is. dat de vogels nog P op jongen hebben. Nu zijn zij echter te Een met broeden en blijven ter bcrci Jcrai" ming van hun broedsel angstig, c. ^ujz vastberaden rond hun nesten, zodai voor de ingers een gemakkelijke t vormen. Deze slachtpartij, waarbij dat vele vogels verminkt worden, is o« het onsmakelijker, daar is komen vas wer staan, dat niemand er mee gebaj. In een volgend artikel zullen wij onomstotelijk bewijzen. U vriendelijk dankend voor de t neb leende plaatsruimte, trei j. pot. p)a; Bisschopsweg 208 Tel. s te Ik weig ■werl1 Spelbeeld uit de film 't Haviksnest (City) Rina Marelli, befaamd Italiaans actrice, in haar rol in II Cristo Proibito Toen wij midden in het oorlogs geweld zaten en ook kennis maak ten met de bombardementen en be schietingen van de geallieerde lucht macht, hebben wij dikwijls heel erg verlangd naar het einde van de oor log. Velen van ons hadden voor dat vliegtuig-gedoe zelfs een dodelijke angst, die zich bij sommigen nog demonstreert als vliegmachines, of formaties vliegtuigen, over komen. Desondanks nemen wij gaarne de gelegenheid te baat om. middels de film, nog eens weer de „sensatie" van het oorlogsgeweld te beleven. De filmproducers voelen dit goed aan en hebben al vele malen de oor log als motief voor hun films ge nomen. In het City Theater draait het Warner Bros product „Fighter Squadron" (Het Haviksnest), dat een beeld geeft van een vlieger- basis, van waaruit regelmatig bom- bardements- en gevechtsvluchten boven Duitsland worden uitgevoerd. De technicolor brengt wel wat al te veel realiteit in -deze film. Wij zijn van mening dat dit voor deze film helemaal niet nodig was geweest, want de makers hadden de beschikking over documentaire filmopnamen van de Amerikaanse Luchtmacht. De bezoekers van het City Theater krijgen dientengevolge ook een beeld van hetgeen zich bij de invasie in Normandië heeft af gespeeld. Men maakt er ln deze film geen heldenverering van en zelfs worden de grote verliezen, die aan de geal lieerde luchtmacht werden toege bracht duidelijk aangetoond. EVC staking in Z.O. Drente breidt zich uit EMMEN. De door de EVC geor- ganiseerde wilde staking in het veenbedrijf van de gemeente Emmen heeft zich Donderdag opnieuw uitge breid. In Emmer Erfschèidenveen is thans ook bij verschillende andere verveners het weer stilgelegd. Het totaal aantal stakers en slacht offers van dit onverantwoordelijk conflict bedraagt thans plus minus 350 man. Deze week gaat In „Grand" de film „Verboden Huwelijk". Uit deze titel kan men generlei conclusies trekken omtrent de inhoud van deze rolprent. Daarom zegt de Amerikaanse titel „The secret fury" meer. daar hiermede een bepaalde gees- tesaandoening wordt aangeduid. Een der hoofdpersonen is met deze afwijking be hept cn veroorzaakt daardoor de reeks van spannende gebeurtenissen, welke in deze film tot vertoning komen. Het is een film vol dramatische span ning. een film. die tot het allerlaatste boeit, omdat dc ontknoping tot de laat ste scène wordt bewaard. Dc film heeft momenten, die herinneren aan „Het pro ces Mary Dugan", want ook hier speelt zich een deel van het gebeuren in de rechtszaal af. waarbij dc geheel aparte sfeer van een Amerikaans rechtsgeding wordt vertoond. Wij maken kennis met het interieur van een inrichting voor geesteszieken. Er geschieden moorden er is de strijd van man tegen man. Een detective-geschiedenis is het nif'; geen thriller, wel een drama met sterk psychologische achtergrond. De geschiedenis te vertellen zou n"- wel doenlijk zijn; bovendien zou het c- spanning van dc a s. filmbezoekers ken. wat stellig niet onze bedoeling De oplossing aan het slot verklaart t« slotte alles, maar het aantrekkelijke vö deze film ligt voor een groot deel ln het uitblyven van de ulteindelijs' verklaring. Claudette Colbert en Robert Ryan $P^ len de hoofdrollen: ze doen het niP grote overgave, want deze film ent va- alle medewerkers sterk spel. De film zelf is een R K O. KoeriW product cn de regie lag in handa» vi- Mel Ferrer.

Historische kranten - Archief Eemland

Dagblad voor Amersfoort | 1951 | | pagina 4